وذكّر 😍💪💗
375 subscribers
2.28K photos
697 videos
113 files
1.1K links
رابط القناة: https://t.me/joinchat/TllC_jXltzQQ52h4


بوت التواصل: @Wazer44_bot
Download Telegram
#قصص_الأنبياء
#الحلقة_الرابعة_عشرة
#قصة_إبراهيم(٤)
#البشارة_بإسحاق

وقفنا المرة إللي فاتت عند دهشة إبراهيم عليه السلام من السكينة التي لا تذبح وصوت المنادي إللي بينادي على إبراهيم عليه السلام😮
سمع المنادي بيقول :
يا إبراهيم قد صدقت الرؤيا!
"وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ *قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا"
يعني ربنا قال لإبراهيم إنت نفذت المطلوب منك خلاص ونجحت في الاختبار العظيم ده،
فالتفت إبراهيم عليه السلام لقى كبش ضخم عشان يذبحه فداء لإسماعيل عليه السلام، يعني يتم ذبحه بداله،
وخلاص البلاء انتهى وإبراهيم عليه السلام لم يذبح إسماعيل😊
¤إيه ده😳
طيب وكان لازمته إيه الموضوع من الأول مادام كده كده ربنا لا يريد قتل إسماعيل عليه السلام😥
لازم يعني الإبتلاء الشديد ده😖
أيوة لازم اختبار وتمحيص، وعشان كده احنا جينا الدنيا: 《ليبلوكم أيكم أحسن عملا 》
ربنا لا يبتلي عباده المؤمنين ليعذبهم أبدا👌
لكن كمان ربنا مش بيحاسبنا ولا بيجازينا بسابق علمه فينا...يعني لااااازم نشتغل ويبقى لينا عمل عشان على أساسه يحاسبنا فيعاقبنا أو يكافئنا،
إزاي ربنا هيكافئ إبراهيم عليه السلام ويرفع درجته بحاجة هو معملهاش لسه لكنه عارف عز وجل إنه هيعملها👌
مثال : إنت مكتوب لك عند ربنا إن ليك أجر الصابرين والكاظمين الغيظ،
إزاااااي هتاخد الأجر ده إلا لو ربنا ابتلاك بشخص سليط اللسان مش بيشوفك غير لما يحرق دمك🤓
ربنا مثلا كاتب لك أجر المجاهدين لأنفسهم...إزاااي هتاخد الأجر ده إلا لو إنت عمّال تجاهد نفسك وشيطانك على الطاعة وبعيد عن المعصية...وهكذا👌
وكذلك إبراهيم عليه السلام إزاي قصته هتكون مضرب للمثل في التسليم لأمر الله إلا لو اتحط في الإبتلاء ده؟
إزاي مكانته كخليل للرحمن هتيجي من غير ما يضحي بأغلى ما يملك في حياته في الوقت ده وهو ابنه👌

طيب فاكرين لما قلنا إن سارة غارت جدا من هاجر وابنها إسماعيل😊
إزاي قلب سارة هيهدى وتتحول قسوة الغيرة إلى شفقة وحب لو محصلتش الحادثة دي،
وإزاي كانت هتكون مناسك الحج لولا الحادثة دي😁

فمتفكرش أبدا أبدا إن ربنا بيقدّر الأمور عبثًا والعياذ بالله،لأ،
ده كل حاجة محطوطة في مكانها بالضبط...وكل حاجة متسجلة،
وجع قلبك ودموعك وقهرتك وظلم الناس ليك و...و...
كل ده ربنا مقدره عشان يشيل من عندك ذنب أو يطهر قلبك ويعلمك الصح من الغلط فتزكي نفسك أو يرفع درجتك في الجنة، واحنا قلنا إن ربنا لا يبتلي ليُعذب ...فما تقلقش😊

بعد ما ذبح إبراهيم عليه السلام الكبش فداءا لإسماعيل عليه السلام ورجعه لأمه هاجر رجع لفلسطين عند سارة من تاني
وكان إبراهيم عليه السلام ييزور إسماعيل وهاجر كل فترة زي ما قلنا،
وكان إسماعيل عليه السلام تزوّج من قبيلة جُرهم بعد موت أمه هاجر، فلما زاره إبراهيم عليه السلام ومالقاهوش
ولقي إمرأة وسألها عن إسماعيل، قالت له مش موجود، راح يصطاد لنا صيد ،
وكان إسماعيل بيخرج عشان يصطاد ،
فسألها عن حالهم بشكل عام عاملين إيه؟
فقالت له العيشة وحشة ومعندناش إللي يكفينا والحالة كرب و و و و... وقعدت تشتكي له من الحياة الزوجية مع إسماعيل😞
فقال لها لما زوجك ييجي سلمي عليه وقوليله غيّر عتبة بابك 😑
فلما رجع إسماعيل عليه السلام كإنه حس إن في حد جه، فسأل زوجته: حد جه النهاردة 🤔
فقالت له أيوة جالنا شيخ شكله كذا وكذا -ووصفته لإسماعيل عليه السلام- وسأل عليك وسأل عن حالنا فحكيت له،
فسألها ..طيب هو وصاكِ بحاجة🤔
قالت: قال لي أبلغك سلامه وبيقولك غير عتبة بابك،
فقالها ده أبويا وووصيته هي إني أفارقك..
وطلقها فعلا،
وتزوج امرأة تانية من جُرهم،
بعد مدة جه إبراهيم عليه السلام يزور إسماعيل مرة تانية وماكنش موجود و ردت عليه إمرأة تانية،
فسألها عن إسماعيل فقالت إنه خرج يصطاد، يعني في الشغل بلغة زماننا😅
فسألها عن حالهم وعيشتهم فحمدت ربنا وقالت إن ربنا موسع عليهم، فسألها بياكلوا إيه قالت: اللحم وسألها بيشربوا إيه: قالت الماء ،
فدعا لهم إبراهيم عليه السلام بالبركة وقالها:
لما زوجك يرجع سلمي عليه وقوليله ثبّت عتبة باباك،
فلما رجع إسماعيل عليه السلام سأل زوجته حد جه النهاردة🤔
قالت أيوة جالنا شيخ كبير -ووصفته ومدحته- وسأل على حالنا قلتله إننا كويسين،
فقال لها وصاكِ بحاجة🤔....قالت له: بيسلم عليك وبيقولك ثبّت عتبة بابك،
فقال لها ده أبي، وإنتِ العتبة إللي أمرني إني أثبتها، يعني بيوصيني ما أفارقكيش.

¤وييجي هنا سؤال...
هم ليه بيسموا المرأة عتبة 😕
لإن عتبة الباب والزوجة بيشتركوا في نفس الصفات الحميدة الطيبة: من حفظ البيت وستره وصيانة إللي جوة البيت من كل سوء برة البيت😊

¤طيب سؤال تاني 🤔
هو إسماعيل عليه السلام يسمع كلام أبوه كده على طول بدون ما يراعي مشاعر زوجته😥
طب وهي مراعتش ليه مشاعر زوجها لما واحد غريب ماتعرفوش يسألها عن حالهم وتقعد تشتكيله😑
يعني بغض النظر إن ده نبي هل ينفع إن المرأة تقعد تشتكي من زوجها للناس للرايح والجاي بصفة
#قصص_الأنبياء(٢)
#السيرة_النبوية
#الحلقة_الرابعة_عشرة
#الجهر_بالدعوة

وقفنا المرة إللي فاتت عند رسول الله صلى الله عليه وسلم لما كان بيدعو الناس في السر لمدة ثلاث سنوات،
في السنة الأولى من البعثة يُقال إنه اتولد لرسول الله صلى الله عليه وسلم ولد وسماه عبد الله،
لأن الموضوع فيه خلاف ، علماء قالوا اتولد قبل البعثة وعلماء قالوا اتولد بعد البعثة😉

وكنا قلنا قبل كده إن أبناؤه كانوا القاسم وزينب وأم كلثوم ورقية وفاطمة، وقلنا إن القاسم مات ومتبقاش غير البنات،
دلوقتي رسول الله رُزق بولد تاني من زوجته خديجة ، فهو لم يتزوج غيرها👌
فهي حملت تسعة اشهر وولدت ولد تاني بعد أربع بنات وموت الولد الأول،
فأكيد طبعا الفرحة هتبقى مختلفة ولد على أربع بنات😅
عدت الأيام ومات عبد الله، مات وهو صغير🙊

☆في ناس لو حصل معاها كده تقعد تقول والعياذ بالله طيب ليه بتعطيه لي يارب من الأول لما أنت هتأخذه مني تاني،
ليه تعلقني بيه من البداية...كان بلاشه أحسن😞

وطبعا ده إعتراض على قضاء الله، والناس دي مش فاهمة إن الإنسان مش هيأخذ أجر الصابرين غير لما يتعرض لمواقف شديدة يبان فيها صبره،
زي الطالب بالضبط مش هيبان مذاكرته وتفوقه وذكاؤه إلا لما يتحط في الإمتحان👌

رسول الله لم يعترض ورضي بقضاء الله وكمل حياته في الدعوة إلى الله، لأن الدنيا مش بتقف على موت أحد👌
وكأن ربنا بيقول لنا أهه بشر زيكم ومكنش عنده غير بنات وأولاده الصبيان بيموتوا ،
عادي يعني الحياة بتمشي...مش نهاية الكون..أيوة الإنسان ممكن يحزن لكن ميخليش الحزن ده يوقف حياته👌

خلال الثلاث سنوات الأولى من البعثة أسلم ستون رجل وامرأة فقط من قبائل متفرقة في مكة،
يعني لو قسمناها هنلاقي إن كل سنة بيسلم حوالي عشرين شخص🤔
والداعية هو رسول الله الصادق الأمين إللي مفيش أحد في أخلاقه ولا في بلاغته ولا في قوة اقناعه،
ومع ذلك أسلم العدد القليل ده👌
فما بالنا باللي أقل منه ...كل حاجة حصلت مع رسول الله لها معنى ومغزى،
وكأن ربنا بيقول لنا اصبروا ومتستعجلوش، الدعوة عايزة صبر وطولة بال،
إللي أحسن منكم لم يُسلم على إيده غير القليل فمتستعجلوش👌
من الناس إللي أسلمت في الثلاث سنوات دول كان《 خَبّاب بن الأَرَت》و《مصعب بن عمير》و《عبد الله بن مسعود》و《جعفر بن أبي طالب》و《 وسعيد بن زيد بن عمرو بن نفيل》
فاكرين زيد بن عمرو بن نفيل إللي كان موحد على دين إبراهيم عليه السلام وكان مستني نبي آخر الزمان ودعا الله إن ابنه يكون صاحب النبي ده😉
وسعيد بن زيد ده كان متزوج من ابنة عمه فاطمة بنت الخطاب أخت عمر بن الخطاب، فأسلمت فاطمة مع زوجها سعيد،
وكان إللي بيُسلم بيخفي إسلامه 👌
والناس إللي أسلمت دي كان اسمهم الرّعِيل الأول الأول يعني السابقون إلى الإسلام،
وكل إنسان رأى رسول الله صلى الله عليه وسلم أو اجتمع معه وآمن به واستمر على إيمانه حتى مات رسول الله ومات أو مات هو على الإيمان فده كده اسمه صحابي👌

فالستين رجل وامرأة الذين آمنوا برسول الله دول اسمهم صَحابة👌

☆قبل ما نبدأ في الدعوة الجهرية هنقول قاعدة مهمة لأنها مستمرة معانا في شرح السيرة وكمان دي عقيدتنا كمسلمين وهي :
إن القرآن الكريم《 كلام الله》 يعني كلام ربنا تكلم به بصوت وحرف ولكن بطريقة تليق بجلاله وكماله،
ولله المثل الأعلى مش احنا بنتكلم كلام عبارة عن صوت وحروف ؟
أهه برده القرآن ربنا تكلم وقال القرآن ، يعني القرآن مش مخلوق زي السماوات والأرض وزي البشر👌
والقرآن لم ينزل سور كاملة على بعض،
ولكن نزل آيات متفرقة على حسب الاحداث والمناسبات،
يعني ممكن النهاردة تنزل آية من سورة البقرة، غدا أربعة آيات من سورة الشعراء وهكذا😉
يعني لما كانت تحصل حاجة ربنا يقول لجبريل آيات القرآن وجبريل يأخذ الآيات 《من الله مباشرة》 ويقولها لرسول الله صلى الله عليه وسلم،
يعني ربنا بينَزّل الآيات على جبريل وجبربل ينزلها على محمد رسول الله ورسول الله يقولها للناس👌

لكن مش معنى إن القرآن نزل آيات متفرقة يبقى أي احد يحط أي آية مكان الثانية😅
لأن ترتيب الآيات في المصحف توقيفي، يعني رسول الله فقط هو إللي رتبها الترتيب إللي احنا عارفينه ده بوحي من الله👌
يعني كان بيقول لكتّاب الوحي خلوا آية كذا وييجي بعدها آية كذا في سورة كذا،
والقرآن كله عبارة عن مائة وأربعة عشرة سورة، نزل منها اثنان وثمانون سورة في مكة😉
السورة المكية التركيز فيها هيكون على العقيدة👌
يعني من هو الله والإيمان بالغيب ويوم القيامة والأحداث إللي هتحصل فيه،
وكمان هيحكي لهم أحداث الأمم السابقة ويدعوهم للتفكير العقلي المنطقي هل الكلام ده مقنع ولا لأ👌
يعني دي قاعدة ربنا بيضعها لأي إنسان عايز يتعلم الدين😉
تبدأ بالعقيدة يعني تعرف مين هو الله ،
وإيه هو اليوم الآخر ويعني إيه جنة ونار وشكلهم إيه،
ونتعلم أخبار الأمم السابقة عشان نتعظ ومنقعش في نفس أخطائهم،
ومع ده كله نتدبر في الآيات والكون وفي أحداث حياتنا عشان الإيمان يدخل القلب والعقل👌

لأن الإيمان لما
#قصص_الأنبياء
#الحلقة_الرابعة_عشرة
#قصة_إبراهيم(٤)
#البشارة_بإسحاق

وقفنا المرة إللي فاتت عند دهشة إبراهيم عليه السلام من السكينة التي لا تذبح وصوت المنادي إللي بينادي على إبراهيم عليه السلام😮
سمع المنادي بيقول :
يا إبراهيم قد صدقت الرؤيا!
"وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ *قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا"
يعني ربنا قال لإبراهيم إنت نفذت المطلوب منك خلاص ونجحت في الاختبار العظيم ده،
فالتفت إبراهيم عليه السلام لقى كبش ضخم عشان يذبحه فداء لإسماعيل عليه السلام، يعني يتم ذبحه بداله،
وخلاص البلاء انتهى وإبراهيم عليه السلام لم يذبح إسماعيل😊
¤إيه ده😳
طيب وكان لازمته إيه الموضوع من الأول مادام كده كده ربنا لا يريد قتل إسماعيل عليه السلام😥
لازم يعني الإبتلاء الشديد ده😖
أيوة لازم اختبار وتمحيص، وعشان كده احنا جينا الدنيا: 《ليبلوكم أيكم أحسن عملا 》
ربنا لا يبتلي عباده المؤمنين ليعذبهم أبدا👌
لكن كمان ربنا مش بيحاسبنا ولا بيجازينا بسابق علمه فينا...يعني لااااازم نشتغل ويبقى لينا عمل عشان على أساسه يحاسبنا فيعاقبنا أو يكافئنا،
إزاي ربنا هيكافئ إبراهيم عليه السلام ويرفع درجته بحاجة هو معملهاش لسه لكنه عارف عز وجل إنه هيعملها👌
مثال : إنت مكتوب لك عند ربنا إن ليك أجر الصابرين والكاظمين الغيظ،
إزاااااي هتاخد الأجر ده إلا لو ربنا ابتلاك بشخص سليط اللسان مش بيشوفك غير لما يحرق دمك🤓
ربنا مثلا كاتب لك أجر المجاهدين لأنفسهم...إزاااي هتاخد الأجر ده إلا لو إنت عمّال تجاهد نفسك وشيطانك على الطاعة وبعيد عن المعصية...وهكذا👌
وكذلك إبراهيم عليه السلام إزاي قصته هتكون مضرب للمثل في التسليم لأمر الله إلا لو اتحط في الإبتلاء ده؟
إزاي مكانته كخليل للرحمن هتيجي من غير ما يضحي بأغلى ما يملك في حياته في الوقت ده وهو ابنه👌

طيب فاكرين لما قلنا إن سارة غارت جدا من هاجر وابنها إسماعيل😊
إزاي قلب سارة هيهدى وتتحول قسوة الغيرة إلى شفقة وحب لو محصلتش الحادثة دي،
وإزاي كانت هتكون مناسك الحج لولا الحادثة دي😁

فمتفكرش أبدا أبدا إن ربنا بيقدّر الأمور عبثًا والعياذ بالله،لأ،
ده كل حاجة محطوطة في مكانها بالضبط...وكل حاجة متسجلة،
وجع قلبك ودموعك وقهرتك وظلم الناس ليك و...و...
كل ده ربنا مقدره عشان يشيل من عندك ذنب أو يطهر قلبك ويعلمك الصح من الغلط فتزكي نفسك أو يرفع درجتك في الجنة، واحنا قلنا إن ربنا لا يبتلي ليُعذب ...فما تقلقش😊

بعد ما ذبح إبراهيم عليه السلام الكبش فداءا لإسماعيل عليه السلام ورجعه لأمه هاجر رجع لفلسطين عند سارة من تاني
وكان إبراهيم عليه السلام ييزور إسماعيل وهاجر كل فترة زي ما قلنا،
وكان إسماعيل عليه السلام تزوّج من قبيلة جُرهم بعد موت أمه هاجر، فلما زاره إبراهيم عليه السلام ومالقاهوش
ولقي إمرأة وسألها عن إسماعيل، قالت له مش موجود، راح يصطاد لنا صيد ،
وكان إسماعيل بيخرج عشان يصطاد ،
فسألها عن حالهم بشكل عام عاملين إيه؟
فقالت له العيشة وحشة ومعندناش إللي يكفينا والحالة كرب و و و و... وقعدت تشتكي له من الحياة الزوجية مع إسماعيل😞
فقال لها لما زوجك ييجي سلمي عليه وقوليله غيّر عتبة بابك 😑
فلما رجع إسماعيل عليه السلام كإنه حس إن في حد جه، فسأل زوجته: حد جه النهاردة 🤔
فقالت له أيوة جالنا شيخ شكله كذا وكذا -ووصفته لإسماعيل عليه السلام- وسأل عليك وسأل عن حالنا فحكيت له،
فسألها ..طيب هو وصاكِ بحاجة🤔
قالت: قال لي أبلغك سلامه وبيقولك غير عتبة بابك،
فقالها ده أبويا وووصيته هي إني أفارقك..
وطلقها فعلا،
وتزوج امرأة تانية من جُرهم،
بعد مدة جه إبراهيم عليه السلام يزور إسماعيل مرة تانية وماكنش موجود و ردت عليه إمرأة تانية،
فسألها عن إسماعيل فقالت إنه خرج يصطاد، يعني في الشغل بلغة زماننا😅
فسألها عن حالهم وعيشتهم فحمدت ربنا وقالت إن ربنا موسع عليهم، فسألها بياكلوا إيه قالت: اللحم وسألها بيشربوا إيه: قالت الماء ،
فدعا لهم إبراهيم عليه السلام بالبركة وقالها:
لما زوجك يرجع سلمي عليه وقوليله ثبّت عتبة باباك،
فلما رجع إسماعيل عليه السلام سأل زوجته حد جه النهاردة🤔
قالت أيوة جالنا شيخ كبير -ووصفته ومدحته- وسأل على حالنا قلتله إننا كويسين،
فقال لها وصاكِ بحاجة🤔....قالت له: بيسلم عليك وبيقولك ثبّت عتبة بابك،
فقال لها ده أبي، وإنتِ العتبة إللي أمرني إني أثبتها، يعني بيوصيني ما أفارقكيش.

¤وييجي هنا سؤال...
هم ليه بيسموا المرأة عتبة 😕
لإن عتبة الباب والزوجة بيشتركوا في نفس الصفات الحميدة الطيبة: من حفظ البيت وستره وصيانة إللي جوة البيت من كل سوء برة البيت😊

¤طيب سؤال تاني 🤔
هو إسماعيل عليه السلام يسمع كلام أبوه كده على طول بدون ما يراعي مشاعر زوجته😥
طب وهي مراعتش ليه مشاعر زوجها لما واحد غريب ماتعرفوش يسألها عن حالهم وتقعد تشتكيله😑
يعني بغض النظر إن ده نبي هل ينفع إن المرأة تقعد تشتكي من زوجها للناس للرايح والجاي بصفة