مدونة كامو للروايات والقصص
37.9K subscribers
1.67K photos
3 files
114K links
كل الروايات الالكترونية متوفرة على مدونة كامو
كل ما عليك زيارتنا ❤️
Download Telegram
بابا ارجوك متعملش فيا كده..متسلمنيش ليه! دا انسان انا معرفهوش! ليه اتحمل نتيجة غلطك ارجوك مترمنيش ليه؟! انا بسمع عن الانسان ده حاجات مش كويسة ابدا .. انت ليه بتعمل كده ؟ ..انا ذنبي ايه لو سمحت خليني هنا! اعمل فيا اي حاجة بس متبعنيش ليه ارجوك
قالت عشق الكلمات دي وهي بتترجي ابوها بعيون منفوخة من كتر البكاء وهي راكعه قدامه و ماسكه ايده تترجاه عشان ميدفعهاش نتيجة اخطائه هو!
بص ليها ابوها (ناصر) و رد ببرود :انتي عايزاني اعمل ايه اسيبه يحبسني؟ انتي عايزة كده؟!
عشق بحزن:لا طبعا مش عايزة حضرتك تتحبس بس يا بابا انا مش عايزة اتجوز الشخص ده ارجوك .. انا معرفهوش اساسا ولا عمري شفته! طب اشمعني انا اللي عايزة تجوزني ليه! مع ان مايا اكبر مني! ليه انا؟!! دا حتي انا لسه مخلصتش جامعتي!!
وكملت بتوسل اكتر: ارجوك يابابا انا هعمل اي حاجة بس ارجوك بلاش،ثم اننا ممكن نبيع القصر دا وتدفع الديون اللي عليك
ناصر بعصيبة شديدة سحب ايدة من بين ايديها: انتي هتفضلي غبية كده لحد امتي؟ بقي القصر ده هيسدد الديون اللي عليا؟ انتي عارفة انا عليا كام عاررفة ولاااا لا .. انطقي!! انا هقولك .. عليا 100مليون .. عارفة يعني ايه 100مليون ثم ايه الانانية اللي انتي فيها دي؟ عندك استعداد تضحي بيها انما بنفسك لااا .. ايه الجحود اللي انتي فيه ده ، وبعدين متنسيش انها مش بنتي دي بنت مراتي .. من بكره هيتم جوازك جهزي نفسك .. دا اخر كلام عندي وكفاية الدراما اللي انتي عملاها دي صدعتيني ياشيخة
قال كلامه بمنتهي القسوة من غير رحمة او حتي شفقة .. وسابها ببساطة وخرج ولا كانها بنته وحته منه .. ازاي في اب يتخلي عن بنته بالطريقة دي؟!! دا اللي عشق فكرت فيه قبل ما تنهار وتقع علي الارض
في مليون سؤال ومش لاقيه اجابه عليه! ابوها بيضحي بيها كده ليه؟! ضحكت بتريقه من بين دموعها .. ابوها بيكرها من وقت ماتولدت .. امها ماتت بعد ما ولدتها .. بيتهم مفهوش اي صورة لامها عمرها ماشافتها .. دايما بتستغرب ليه مفيش اي ذكرى لامها .. ليه ابوها كان بيضربها لما تسال عنها!! كانت زي اي طفلة من حقها تسال عن امها لسه فكره اليوم اللي ابوها دخل فيه القصر ومعاه ناريمان مراته او بمعني اصح الساحرة الشريرة زي ماهي مسمياها وقتها كانت فرحانه جدا اخيرا هيكون عندها ام زي صحابها بس للاسف ناريمان ابعد ماتكون عن الام .. قد ايه هي وبنتها "مايا" كانوا بيضربوها وياخدوا هدومها .. ويقطعوا كتابها ويروحوا يشتكوا لابوها انها بتقل ادبها عليهم فـ يضربها .. كانت بس بتتمني تعيش بين اب وام واخوات تحبهم ويحبوها هو دا كتير عليها!! كبرت بين ابوها ومراته وبنتها شافت معاهم الويل وعمرها ما اشتكت ابدا لانها كانت بتتمني يحبوها ، هي مش بتحب المشاكل بتحاول تبعد عن اي كلمة تجرحها ، نفسها ابوها في يوم يحبها يمكن عشان كده مش بترد على اهانه مرات ابوها وبنتها!! يمكن بتذاكر وتنجح وتطلع من الاوائل بس عشان تشرف ابوها ويفتخر بيها فـ يحبها!! ابوها دايما بيعامل مراته وبنتها زي الاميرات مع ان مايا بنت نريمان من جوزها الاولاني يعني مش بنته ليه بيحبها اكتر منها؟! ليه بيكرها؟ هي عملت ايه!! مين هيساعدها دلوقتي معندهاش قرايب .. لمعت عينيها وهي بتفتكر حبيبها .. ايوه حبيبها اللي اعترفلها بحبه ليها فأول سنة ليها في الجامعة وقالها انه هيتقدم ليها بعد ماينهي دراستة .. قامت بسرعة ولهفه تدور علي تليفونها .. ايوه حبيبها هينقذها زي ما بتقرأ في الروايات .. لقت تليفونها على السرير اخدته بلهفه واتصلت عليه
عشق بنبرة باكية:سيف
|
وفي قصر (الشبح) زي ما بيقولوا علي صاحبه كان قاعد في مكتبة بهيبته وقوته اللي بيخاف منها الكل .. بموسامته اللي بتخلي الستات تموت فيه ويكونوا رهن اشارته
كان قاعد وواقف جانبه صاحبه و دراعه اليمين "علي"
صخر :كل تجهيزات الفرح جاهزة ياعلي
علي: كل حاجة جاهزة زي ما انت عايز ياصخر
صخر: أتأكد ان كله تمام مش عايز ولا غلطة متنساش ان دي اول مره هظهر قدام الاعلام والصحافة حتى رجال الاعمال اي غلطة هتحصل انت المسؤل قدامي
علي: متقلقش ياريس اتاكد ان كل حاجة هتكون تمام
صخر:راحت جامعتها انهارده
علي:لا ناصر عمران انهارده بلغها علي الاتفاق وان بكره هتتجوز .. كل حاجة ماشيه زي ما انت عايز بس الولد اللي اسمه ااا
قاطعه صخر بعصبية شديدة:خلااااص فهمت..كل حاجة هتنتهي انهارده حتي هو .. سكت ثواني وكمل: خلاص ياعلي روح ظبط كل حاجة مش عايز غلطة
علي: تمام ياصاحبي سلام
خرج "علي" من المكتب .. صخر سند ضهره علي الكرسي وغمض عينه وهمس بنبره متملكه:بكره واخيراا هنتقابل هتدخلي سجني ومستحيل تخرجي منه .. ابداا
|
عشق بنبرة باكية: سييف
سيف بقلق:عشق مالك ياحبيبتي
عشق بتوسل:سيف الحقني ارجوك بابا عايز يجوزني غصب عني ارجوك اتصرف!
سيف:اتصرف اعمل اايه يعني؟!
عشق:تيجي تتجوزني مش انت بتحبني؟!
سيف بخبث:طبعا بحبك و بحبك اوووي كمان بس انتي عارفة اني لسه بدرس وبابا مش هيوافق اني اتجوز وانا لسه متخرجتش فـ مش هينفع اتجوزك حتي لو ابوكي وافق
عشق:مش هينفع ليه مش فاهمة؟!
سيف بخبث:عشق انا عايز اقابلك حالا وهقولك علي فكرة تخلي اللي عاوز يتجوزك يرفضك بنفسه
عشق بتعجب:يرفضني! طب ماتقول على الفون انا مش هعرف اخرج دلوقتي
سيف بمكر: عشق حبيبتي مش انتي بتحبيني ومش عايزة تتجوزي غيري
عشق ببرأة:أيوة مش عايزة
سيف:يبقي تتصرفي وتطلعي من عندك وتيجي تقابليني باي طريقة
عشق:اوك هتصرف باي
سيف:باي ياقلبي
قفلت عشق مع سيف وبينها وبين نفسها:هتعملي ايه ياعشق هتتصرفي ازاي دلوقتي لازم تشوفي سيف عشان يخرجك من المصيبة اللي انتي فيها دي بس لو الساحرة الشريرة جت ومش لقتني نايمة في سريري هتسود عيشتي اكتر ماهي مسوداها اااه ياربي
ثواني وكملت بفرحة:اهااا لقيتها انا هحط مخده بدالي على السرير وهخرج من باب الجنينة وهرجع بسرعة بجد بجد انا ذكية جدا ههههه من كتر ذكائي بكلم نفسي
عشق لبست فستان اسود طويل بحمالات عريضة حطت ميك اب هادي جدا ورفعت شعرها علي شكل ديل حصان بصت لنفسها في المرأية:اناااا قمرر اقسم بالله بعيوني المنفوخة دي اموووواه هههههه
راحت حطت المخده على السرير وكانها هي اللي نايمة وخرجت بسرعة من اوضتها وهي ماسكه بأديها جذائها عشان متعملش اي صوت عشان محدش يحس بيها نزلت السلالم بخفة وصلت للصالون شافت الكل مجتمع ابوها ومراته وبنتها
مشيت برااحة لحد ماوصلت للمطبخ ومنه لباب الجنينة لبست جذائها وجريت لحد ما طلعت بره القصر و اتصلت بسيف اللي كان مستنيها علي ناار
عشق :سيف انا عرفت اطلع من القصر هقبلك فين؟!
سيف بسعادة:برافوو عليكي تعاليلي
فأوتيل****
عشق بتوتر:بس الاوتيل دا بعيد خلينا في مكان قريب احسن
سيف بمكر:حبيبتي متقلقيش انا لايمكن ااذيكي احنا هنقعد في المطعم بتاع الاوتيل مش اكتر، مش انتي بتثقي فيا
عشق بتلعثم: اااه ااه بـ بثق فيك
سيف: تمام هستناكي
عشق:باي
قفلت عشق مع سيف وفكرت بتوتر: ياربي اعمل ايه مش عارفة قلبي مقبوض ومش عايزة اروح بس لازم اروح عايزة اخلص من المصيبة اللي بابا عايز يرميني فيها دي
وقفت تاكسي عشان تروح لـ الاوتيل وماخدتش بالها من العيون اللي بتراقب كل تحركاتها
يتبع..
https://camo3blog.com/blog-post_78-10/
مراد وهو يمسك المسدس و بنظرة مرعبة .. انتم فكركم انكم كده هتخوفوني هههههههه
أطلق مراد طلقتان واحدة علي الشخص الذي يمسك بالفتاة و يضع السكين علي رقبتها فمرت الطلقة بجانب وجه الرجل وجرحت الطلقة وجه الرجل و الإخراج علي قدم الراجل الآخر فسقت علي الارض
مراد وهو يوجه المسدس علي رأس الراجل .. الطلقة الجاية هتكون في الدماغ
الراجل الذي يمسك الفتاة بخوف و توتر .. طب خلاص قول باي باي للبنت دي ههههه
مراد بنظرة مرعبة و مختلة .. انت فكرك البنت دي تفرق معيا هههه انا اصلا معرفهاش بس فكر شوية حياتك انت و صحبك قدام حيتها ها اعد لغيت تلاتة و لو عايز تموت براحتك هههه
الراجل بي اختلال وضع الفتاة أمامه مباشرتا و استخدمها كادرع بشري .. هههههههه وريني انت هتعمل
غمز مراد ثم نظر إلي الاسفل للفتاة و فهمت الفتاة ما كان يقصده دفعت الفتاة يد الرجل عن رقبتها ثم جلست علي الارض و هنا اطلاق مراد طلقة في السكين التي مع الراجل فطارت بعدا وجه مراد المسدس بتجاه رأس الراجل فهرب الراجل
مراد وهو يتنهد .. الحمد لله انتي كويسة







الفتاة ببكاء من الخوف وهو جسدها يرتعش .. شكرا انا بقيت كويس بسببك
مراد .. بس هو انت بتعملي ايه في المكان ده العلي انا هواصلك لي بيتك
الفتاة .. لا شكرا انا كده كده مش عارفة انا هروح فين متشغلش نفسك بيا
مراد بصدمة وحزن .. يعني انت معندكيش عيلة أو اي حد من قريبك تروحي لي
الفتاة بحزن .. لا انا يتيمة و كنت متجوزة واحد بس هو طلقني وعائلته تردوني من البيت وهو مش موجود علي العموم شكرا انك أنقذت حياتي
مراد .. بصي طب انت تقدري تجي تعيشي معيا لحد ما اشوفك شغلانة أو بيت تعيش فيه
نظرة الفتاة بخوف له وهو فهم ما تفكر به
مراد .. لا اهدي انت فهمتي غلط انا مش عايش لوحدي انا عايش مع اهلي تقدري تجي تعيشي معنا لحد ما تلقي بيت وشغل
الفتاة .. بس انا كده هعملك مشاكل في البيت مع عليتك
مراد .. لا اطمني اهلي ناس طيبين و بعدين انا مش هينفع اسيبك لوحدك في مكان زي ده
كانت الفتاة قلق فهي لاتستطيع أن تثق به ولكنها لم يكن أمامها حل اخر
مراد وهو يشير علي سيارة .. تعالي انا عربيتي هناك اهيت
أرادت الفتاة التحرك و لكن قدما كانت مخدر من كثرة الخوف بسبب هذان الرجلان و لم تستطيع لاحظ مراد ذلك فذهب نحوها
مراد .. انت مش عارف تتحركي صح خلاص بصي انا هعمل حاجه بس مش عايزك تفهميني غلط تمام
حملها مراد الي السيارة و كان وجه الفتاة سينفجر من الخجل ووضعها في السيارة و إنطلاق
،،.........بقلم ليل مراد...........،،
ركبو السيارة و كان الصمت هو سيد المكان وأدرك مراد أن الجو متوتر لذلك قرار الحديث
مراد .. انا اسمي مراد و انت اسمك ايه
الفتاة بتوتر .. كانو بيقول ليه في دار الايتام يا ريم
مراد .. ممكن اسال سؤال







ريم .. اتفضل
مراد .. بس هو ليه طلقك
شعرت ريم بصعق ولم ترد التحدث واحس مراد بي ذالك
مراد .. انت تقدري متجوبيش لو عايزة انا مش ها جبرك علي حاجة
عم الصمت المكان مرة أخرى وبعد قليل من الوقت كانو قد وصلو أمام فيلي كبيرة
مراد .. احنا وصلنا هتقدري تنزلي
ريم .. موسى دلوقتي
دخل كلا من مراد و ريم الفيلا أخذ مراد ريم الي غرفت الجلوس فوجد أن الجميع كان ينتظره بقلق
سناء (ام مراد) .. انت ليه تأخرت كده يا مراد يابني احنا كنا قلقين عليك ليكون حصل ليك حاجة
مراد ببسمة .. انا تمام يا ست الكل بس انا مش جاي لوحدي انا جايب ضيف معيا
سارة .. الحقي يا ماما ابنك شائط واحده و جيبها البيت ياما قولتلكم جوزو وانتم مسمعتوش كلامي اهو الواد انحرف
خبط مراد سارة علي رأسها .. انحرف في عينك بت انت نقي الفاظك احسن لك و الا
سارة .. لا وعلي ايه انا احترم نفسي احسن
هناء وهي تشير علي ريم .. سيبك يابني من البت دي بس هي مين دي يا مراد
اخرب مراد ولادته و أخته عن ريم وكيف وجدها أنها لا تملك مكان تذهب إليه و أخبرهم أنها ستعيش معهم الي أن يجد لها منزل خاص بها
مراد .. بس هي دي كل حاجة بعد اذنك بس هي هتعيش معنا كام يوم
هناء ببسمة لطيفة وهي توجه كلمها لي ريم ..تعالي هنا يا بنتي
اتجهت ريم الي هناء وهي متوترة فأخذتها هناء في عناق وهنا شعرت ريم بدفئ بدلت هناء العناق
هناء .. انت تنورينا يابنتي و اعتبري البيت بيتك
لم تشعر ريم بهذا الدفين من قبل فلم يعملها أحد بكل هذا الحب والاهتمام كانت عيون ريم كلية بالدموع ولكنها مسحتها لأنها لا تريد لأحد أن بقلق بسبها
مراد .. سارة خدي ريم علي غرفة الضيوف
اخذت سارة ريم الي غرفة الضيوف وظلت سارة مع ريم يتحدثون لبعض الوقت ثم ذهبت سارة وتركت ريم لي تارتاح ظلت ريم تفكر لي بعض الوقت الي أن سمعت صوت الباب ذهبت لي تفتح الباب و تجد مراد أمام الباب
مراد في نفسه بغباء .. انا ايه الي جابني هنا طب انا هقولها ايه دلوقتي
ريم .. استاذ مراد انت كويس
مراد .. اه انا كويس بس جيت اطمن عليكي واشوفك لو عايزة حاجة وبعدين بلاش استاذ دي
ريم بخجل .. انا كويس الفضل ليك بعد ربنا
مراد .. تمام خلاص تصبحي علي خير
ريم .. و انت كمان تصبح علي خير
ذهب مراد وأغلقت ريم الباب وجلست علي السرير و هي تحدث نفسها
،،........بقلم ليل مراد........،،
ريم في نفسها وهي تبكي .. انت ليه عملت معيا كده مش انت قولت انك هتفضل تحبني و هتفضل جنبي و مستحيل







تسبني ليه اتخليت عني و سبتني مع اني كنت بحبك جدا مقدرش اعيش من غيرك انت ليه عملت معيا كده ليه حسستني انك انت الوحيد الي ليفي الدنيا دي وبعد ما اتعلقت بيك سبتني ليه انا عملت ايه لي ده كله انا مش بادي اني اكون يتيمة أو غيره وبعدين انت قوت أنه مش هيفرق معاك وفي الاخر سبتني انا ليه حياتي كده انا عملت ايه علشان يحصلي كده

يتبع...
(رواية حب من اول لقاء)
http://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d8%a8-%d9%85%d9%86-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d9%84%d9%82%d8%a7%d8%a1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/
_يعني كيف معوزنهاش دي بت هتبقو مبسوطين لو اترمت في الشوارع وحد غواها ولا اذاها مش دي عرضكم ولا ايه
واحد منهم بصلو بضيق وقال..اسمع يا قاسم بيه البت دي امها هربت منينا واتجوزت واحد من البندر مش موافقين عليه ..واحنا اتبرينا منها واعتبرنا نفسنا لا أهلها ولا نعرفها ...يعني هيه وامها اللي ميجوزلهاش غير الرحمه ميلزموناش..من ايام قبل موتها جابت البت وجات وقالت دي بتي واحنا مشيناها كيف دلوك بعد ما ماتت عايزنا نربولها بلوتها لا والف لا احنا منعرفهاش ولا هناخد البت ولو حكمت نقتلها هنقتلها
قاسم اتنهد لما ملقاش منهم اي امل رغم محاولاتو
وذاد الكلام في المجلس وصوتهم بدأ يعلى
قاسم وقف بغضب وقال..خلاص اكتمو...هيه البت اسمها ايه
واحد منهم قال بضيق..اسمها شوق جنابك
قاسم قال بحزم....شوق...تمام ..البت دي من اليوم مسأوله مني انا هدور على ابوها او اعمامها..وهرجعهالهم ولحد الوقت ده هتفضل في داري واعتبروني اتبنيتها ومن اهل بيتي غورو دلوك وابعتوهالي على اهنه
بقلم...زهرة الربيع
واحد منهم قال بدهشه..تتبناها....وتفضل في دارك ...كيف دي....
التاني غمزه وقال بسرعه...خير ما عملت يا عمده
...وربنا يجزيك خير بالاذن احنا.....ومشيو كلهم
اول ما طلعو واحد منهم قال باستغراب ..سكتني ليه كان لازم اقوله
التاني قال بضيق..ونقوله ليه خلينا نخلص من ورطتها وهو يعمل اللي عايزه ويتصرف بقى
اما قاسم اتنهد بأسف ووقف ونادى لواحد من الغفر وقال..اسمع يا اسماعيل...بعد شويه عيلة رشوان هيجيبو بنيه يتيمه هنه اسمها شوق ..خد بالك عليها واوعى تطلع على السطح لتوقع...ولو لقيتها بتبكي حايلها باي حاجه او خدها على الدكان وجبلها لعبه او حاجه تاكلها
الغفير قال..امر جنابك
قاسم كمل وقال ..جدي بايت في العزبه انا هعاود بدري مهتأخرش بس اكل البت كيف ما قولتلك ونيمها ولو عازت اي حاجه اديهالها دي بنيه يتيمه وأهلها كلهم مبهدلينها خد بالك ليها
الغفير قال ..حاضر يا عمده ....وقاسم مشي
بعد شويه جيه واحد ومعاه بنت جميله جدا اقل من عشرين سنه واول ما وصلها عند السرايا دفعها بغيظ وقال...خشي جوه مرمطتيني
شهقت بردح وقالت...الاهي تتمرمط كمان وكمان ..وتصحى في عز الصيف بردان ...وتفضل تتنطط زي ابو قردان.. قادر يا كريم
الراجل بصلها بغيظ ولسه هيتكلم جيه الغفير وقال..فيه ايه مين دي يا مصلحي
مصلحي زقها وقال بسرعه وارتباك..دي ضيفه العمده قولو دي شوق...سلام عليكم
وجري بسرعه قبل ما يسأله والغير كان بيبصلها بزهول من لبسها وشكلها وكانت بنت كبيره وكلها انوثه استغرب كلام العمده وقال بغباوه..ااا..اهلا..اهلا بضيفه العمده..العمده زمانو جاي...اا.. اوعي تطلعي على السطح ..و...و لو عايزه تاكلي قوليلي..ولو عيزاني اجبلك لعبه من الدكان اروح الجبهالك
كانت بتبصلو ورافعه شفتها لفوق بدهشه وضيق وقالت ...هو ايه يوم المجانين ده...اللعبه دي توديها لأمك لا مؤاخذه هيه بتعرف للعب..بالألعاب يعني
واتجاهلتو ودخلت وهيه بتبص للمكان بزهول واعجاب وقالت ايه القصر ده....هما الأتراك بيجو يصورو هنا
وبقت تلف في السرايا لحد ما دخلت اوضة قاسم وكانت فخمه ومنظمة اترمت على السرير ويقت تبص للمكان لحد ما راحت في النوم
بعد ساعات جيه قاسم ودخل بتعب وهو متجاهل الغفير اللي كان بيقول بتوتر ..جنابك فيه موضوع مهم .و
قاسم قاطعو وقال وهو طالع السلم... مش اهم من اني جعان واقع خليهم يجعهزو الاكل وهاخد حمام وانزل اسمع مواضيعك المهمه يا اسماعيل
قاسم راح اوضتو وفتح الباب ودخل بتعب وقلع العبايه ولسه هيقلع الجلابيه اتصدم بشوق نايمه على السرير بهدوء.
قرب منها باستغراب وقال...مين دي
احم..بت..انتي يا بت قومي فزي
بقلم...زهرة الربيع
شوق قامت بخضه وبصتلو بعيونها الوساع بدهشه
قاسم اتسعت عنيها وهو بيتأمل ملامحها باعجاب وقال..اللهم صلي على كامل النور..انتي مين يا زينه..ومن وين اتحدفتي علينا
شوق بصتلو بضيق وقالت...ده ايه المعاكس اللي على الريق دي..هو انتو مبتفطروش ...مبتسقسقوش في كباية شاي حتى
بصلها باستغراب من كلامها ولبسها ولهجتها مكانتش صعيديه قال باستغراب..اتكلمي عدل يابت...انتي مين وكيف دخلتي اوضتي كده
شوق بصتلو بصدمه وقالت..يا اختي اصغنن..هو انت العمده انت العمده ازاي ده انا افتكرتك راجل عجوز وماصدق بقى وهتقرفني
قاسم قال بخنقه...انتي بتقولي ايه ردي على سؤالي انتي ميين
شوق ضحكت بخفه وقالت....انا شوق...انا اللي باعتني ليك عيلة رشوان
قاسم اتسعت عنيه لحد ما كانو هيطلعو من مكانهم وهو بيبصلها من قوق لتحت بسرعه وصدمه وقال...شوق..هو انتي ال
قاطعتو وقالت بضحك..ايوووه انا اللي انت ادبست فيها... مبروك عليك انا ...والدلع والهنا ووووو

يتبع....
(رواية حبيبتي بالتبني)
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d8%a8%d9%8a%d8%a8%d8%aa%d9%8a-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%a8%d9%86%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/
فى يوم مشمس و نسمه هواء خفيفه اتولدت سما لأب وأم اكبر غلطتهم فى الحياه ان جمعهم بيت واحد ..
الأم ( نجاة ) شخصيه من عالم قديم وزمن فات ، شخصيه لا حول لها ولا قوه ، اتعودت ان ميكونش ليها رأى فى اى حاجه وطيبتها الزياده بقت سبب شخصيتها السلبيه ..
الاب ( رفعت ) راجل عاوز زوجه تشاركه الحياه الزوجيه وتشاركه الآراء والأفكار وأمور الحياه وفوق كل ده عاوز زوجه يستمتع بيها فى بيته وتخفف عنه مشقه الحياة ..
نجاة : هنسمى البنت ايه يا رفعت ؟
رفعت بضيق : سما أنا خدت القرار خلاص
نجاة : خلاص ماشى سما حلو بردو
رفعت : هتعملى ايه دلوقتى بعد الولاده وهتعرفى تربى البنت
نجاة بسلبيه : مش عارفه بس قولى المطلوب منى وانا حاضر هعمله
رفعت : يا نجااااة دى المفروض بنتنا يعنى عاوزة اهتمام معين وعينك عليها ليل نهار
نجاة : طيب حاضر هشوف اخواتى وأمى هخليهم يساعدونى فيها
رفعت بزهق : أنا ماشى وبالليل هاجى اخدك ارجعك البيت ولا تخلى اخوكى يجى يرجعك هو وكمان عشان ممكن ملحقش اجى
نجاة : لا خليك انت فى مشاغلك وهكلم حد من اهلى يجى يخرجنى
رفعت : طيب ترجعى على بيت أهلك لحد ما تعرفى تقومى وتتحركى وانا هبقى اجى من وقت للتانى لو الظروف سمحت ابص عليكوا وأشوف البنت
نجاة : لا يا خويا احنا هنبقى كويسين ،انت خليك فى شغلك وبعدين هيحصلنا ايه يعنى
رفعت : طيب سلام
نجاة : مع السلامه وربنا يراضيك ويكتب لك فى كل خطوة خير يا قاااادر يا كرررريم ويبعد عنك العين وشر الانس والجن
رفعت : خلااااص يا نجاة ، انتى قاعده على باب جامع !!! مش ممكن الطريقه دى أنا ماشى
نجاة : مع السلامه ويسلم طريقك
---------------
بعد مرور شهر من ولادة سما
------------------------------
رفعت لزميلاته فى الشغل : أنا سهران يا جماعه فى الشغل النهاردة واللى حابب يرجع بيته مافيش مشكلة وانا هسهر مكانه .
ناديه : مالك يا رفعت ، بقالك فترة مهموم وعلى طول سهران فى الشغل وتقريبا مبترجعش بيتك
رفعت بضيق : لا عادى مافيش حاجه
ناديه : طيب احكيلى وقولى مهموم ليه وعلى طول زهقان ويمكن اساعدك
رفعت : انتى متجوزتيش ليه لحد دلوقتى
ناديه : ههههه هعتبر ده هروب من سؤالى ليك بطريقه ذكيه بس عموما هجاوبك هههه ، بص يا سيدى ، أنا واحده بحب الطموح ونفسى طبعا فى بيت واولاد وزوج وحياة مستقرة ، لكن مينفعش اى حد يخبط على الباب اقولة ماشى موافقه عليك ، لأن سهل جدا يكون اختيار غلط وكده هيجى طفل فى الدنيا مالوش اى ذنب وهيشوف حياه مش سويه لمجرد أنه اتولد لأب وأم كان زواجهم غلط من البدايه ويفضل الطفل ده اكتر واحد يعانى فى الدنيا من قرار مش قرارة لمجرد لحظه طيش ورغبه فى خمس دقائق ، جه الدنيا يشيل همها ويفضل يحاسبنى طول حياته أنا ليه جبته الدنيا مدام مش جاهزة على تربيته وحمايته وليه اخترت اب ليه مش قد المسئوليه وهفضل شايله الذنب ده لحد ما اموووت .
رفعت بندم : اممم
ناديه : ايه مش مقتنع بكلامى
رفعت : بالعكس بس ايه حل واحد اتحط خلاص فى ورطه زى دى
ناديه : لازم تلاقى حل وتتجاوب عشان زى ما فهمت انك انت الحد ده
رفعت وهو بيهز رأسه : للأسف
ناديه : طيب شوف ايه عجبك فى الأول عشان توافق وتاخد خطوة الجواز وكمل على النقطه دى عشان تعرف تعيش
رفعت : جواز تقليدى جدا وترشيح من أمى وزى ما انتى عارفة كل أم بتختار لأبنها مواصفات من وجهة نظرها بتكون شايفه الزوجه اللى على طول حاضر ونعم ومبتعملش اى حاجة غير تنفذ اى حاجة حتى من غير ما تفكر هى الحاجه دى صح ولا غلط ، تضايقها ولا تبسطها ومافيش اى اعتراض على اى حاجة اصلا حتى لو الحاجه دى مينفعش تتعمل
ناديه : طيب ما تحاول تقعدوا تتفاهموا وواحده واحده هى هتفهم طباعك
رفعت : حاولت كتيييير متعديش لكن هى طبيعة الشخصيه كده ، كل اللى يهمها تنضف وتغسل وتعمل اكل ، غير كده متعرفش يعنى ايه زوجه يعنى ايه أم ، يعنى لو البنت تعبانه مثلا ، لو أنا مقولتش نروح للدكتور نكشف على البنت ،هى متنطقش وتفضل ساكته عادى ولما اسألها طيب افرض أنا مخدتش بالى أن البنت تعبانه المفروض تقوليلى
ناديه : ايوة طبيعى يعنى
رفعت : لا تقولى ماهو يومين تعب وهيروحوا لحالهم وتشخص بقى كأنها فاهمه وتتعامل مع اى حاجه بروقان عااااادى وهدوء فى حاجات مينفعش اصلا يتسكت عليها ، فبقيت أنا شايل كل حاجة وادور على كل كل حاجه واقول كل حاجة ممكن تيجى فى عقلك ولاصغر حاجه كمان لازم أنا مع نفسى اكتشفها عشان احلها لكن هى متقولش ولا تنطق
ناديه : طيب انا اسفه هسألك سؤال وانا محرجه
رفعت بتنهيده : لا اسألى يمكن الاقى حل عندك
ناديه : طيب انت ازاى جبت بنتك واكيد جبتها وهى فاهمه أن حاجه زى دى لازم تكون برغبه جواها
رفعت بإحباط : حتى دى هى ابيض بمعنى ابيض ، ولا فااااهمه اى حاجة خااالص ولا حتى أهلها حاولوا يفهموها ولا حتى بتحاول تسألنى عن اى حاجة ، كأنى بكون مع حجر بيتحرك بأوامرك يمين وشمال لكن مافيهوش روح زى الصخر ،ولا حتى تعبير إذا كانت مبسوطه ولا لا ، مرضيه ولا لا ،ولا بفهم ولا بحسها فى حاجة ومافيش راجل يستحمل الاحساس ده والطبع غلاب والشخصية واضحه من اولها وهتفضل كده ومش هتتغير ،وانا مش عارف ازاى هقدر اكمل الحياة كده ومعقولة دى النهايه كده والبنت طيب !!
ناديه : طيب مامتها أو اختها معقولة نفس شخصيتها ؟
رفعت : كلهم كده تحسيهم موجودين فى الحياة عشان حد يتحكم فيهم ويأكلهم ويصرف عليهم وخلاص وملهمش اى دور فى الحياة تانى خاااالص .
ناديه : لا كده انت لازم تكلمها بوضوح وقولها عبرى عن رأيك وشوفى انتى عاوزة منى ايه عشان تكونى مبسوطه وعشان البنت كمان تكبر فى جو أسرى سليم .
رفعت : عارفة لما بقول كده ، عارفة افلام زمان اللى يمسكوا المبخرة ويقعدوا يدعوا فوق دماغ الواحد ، هى بتعمل كده وتفتكر أن كده محسودين وتجرى بسرعه تجيب المبخرة وهاتك بقى من قرآن ودعوات ومن عين فلان وعلان ومبخلصش ، فبقيت بسكت مبتكلمش ولا بفتح بوقى من ساعه لما ادخل البيت لان اى اعتراض منى أو كلام هى بتفهمه ان حد مدينا عين
ناديه : لا دى حاجه غريبه فعلا ، طيب انت شكلك كده بتفكر فى حاجة صح ؟
رفعت بتردد : بفكر بس موصلتش لقرار عشان سما بنتى وفى نفس الوقت لازم اعرف لو رفضت اكمل الحياه دى ، موقف البنت مع أم بالشكل ده ، البنت دى مصيرها ايه ومينفعش اخدها تعيش معايا ، لأن أنا بردو وقتى مش ملكى ومش هعرف اخد بالى منها زى امها
ناديه : طيب أنا رأيى متستعجلش وفكر براحه وفعلا كده اهم حاجة البنت لان ملهاش ذنب فى قراركم من الاول ، الا كنتوا اجلتوا موضوع الاطفال ده شويه
رفعت : مكنش ينفع ، معروف اى اتنين اتجوزوا لازم بعد تسع شهور يجى الطفل والا يبقى كده فى حاجه غلط فى حد فيهم
ناديه : طيب حاول بس متجيبش اطفال تانيه لحد ما امورك تستقر
رفعت : لالا أنا واخد قرار فى النقطه دى وقرار نهائي كمان
ناديه : مش عارفة اقولك ايه بس ان شاء الله تلاقى حل
رفعت : معلش دوشتك بس مخنوووق وزززهقان وكاره كل حاجة وحاسس انى بحلم حلم رخم مش راضى يخلص
ناديه : ربنا معاك وانا موجودة لو احتاجت منى اى حاجة
رفعت : شكرا ليكى بس اهو اتعلمى من تجارب غيرك عشان متحطيش نفسك فى موقف وتبقى زى صاحبك كده
ناديه : معلش اكيد هتلاقى حل كويس وانا واثقه ان شاء الله
رفعت : ان شاء الله
-------------------------
فى البيت بعد مرور شهرين على ولادة سما
------------
رفعت : انتى مبتزهقيش يا ستى من السكوت ده
نجاة بابتسامه خفيفه : طب اقول ايه
رفعت : اتكلمى عن يومك عن البنت عن اى حاجة مثلا كان نفسك فيها وانتى بنت وبتحلمى بيها بعد الجواز .. كده يعنى ؟
نجاة : اصل أنا مكنتش بفكر كده
رفعت بإحباط : اومال كنتى بتفكرى ازاى !!!
نجاة : اعملك حاجه مسكرة تاكلها قبل ما تنام
رفعت بزهق : احنا مش عايشين عشان ناكل ونشرب وخلاااص يا ستى اتكلمى معايا زى اى زوجه ، احكيلى حتى وانتى بنت كنتى بتعملى ايه اى حاجة بس انطقى
نجاة : اعوذ بالله من الشيطان الرجيم اعوذ بالله من الشيطان الرجيم مالك دى عين وصابتك ياخويا
رفعت بزهق : يووووه أنا تعبت وزهقت انتى مش بتاعت جواز ولا الكلام ده ، انتى اهلك ليهم حساب عندى وأمى قبلكوا ، ازاى وافقوا تتجوزى وانتى طوووبه كده
نجاة : طب احب على راسك هعملك كل حاجة بس متغضبش كده
رفعت : اسكتى متكلميش خااالص انتى كلامك بيخرجنى عن شعورى
نجاة : حاضر حاضر طب احط رجلك فى مايه وملح عشان اعصابك تهدأ
رفعت بغضب : بصى يا بنت الناس ، اسمعيها منى ، انتى مش بتاعت جواز ولا اطفال ، انتى محتاجه تتجوزى واحد عاوز زوجه تقعد تمسح وتنضف وتشوف هدومه و تشوف طلباته ويتنازل عن أنه زوج بقى وانا مش كده انا عاوز روح معايا عاوز حد يكلمنى ويسألنى ويحس بيا من غير ما اقعد اتحايل أنه يفهمنى وانتى مش عارف انتى طيبه زياده ولا ضعف شخصيه ولا سلبيه ولا سازجه ولا انتى قاصده كده فعلا ولا قصتك ايه !! بس اللى واثق منه أن صعب نكمل وانا مش هقدر اصبر وكفايه لحد كده
نجاة بهدوء : اللى تشوفه أنا هعمله عاوزنى امشى اروح لاهلي ماشى عاوزنى احضرلك لقمه تاكلها ماشى بس اللهم اغزيك يا شيطان ابعد عنه وصونه
رفعت بعصبيه : انتى طاااالق ، هكلم اخوكى يجى ياخدك ، ده انتى لا تطاقى انتى اكيد مش طبيعيه
نجاة بعياط : اللى تشوفه
-----------------------
رأيكم فى شخصيه نجاة ؟ وهل رفعت كزوج معاه حق فى رأيه لشريكه حياته ؟

يتبع.....
(رواية زوج واحد لا يكفي)
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b2%d9%88%d8%ac-%d9%88%d8%a7%d8%ad%d8%af-%d9%84%d8%a7-%d9%8a%d9%83%d9%81%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84/