Forwarded from قصص الأنبياء و السيرة النبوية و أحداث نهاية البداية و الخلفاء الراشدين بقلم إيمان شلبي بالعامية🌴
#قصص_الأنبياء(٢)
#السيرة_النبوية
#الحلقة_الثامنة_والأربعون
#وصف_النبي_المصطفى
#وصول_رسول_الله_للمدينة
اتكلمنا المرة إللي فاتت عن رسول الله ﷺ لما خرج من مكة وقعد في غار حراء ثلاثة أيام وبعدين بدأ رحلته ليثرب،
وشفنا إللي حصل مع سُراقة بن مالك ومقابلة رسول الله ﷺ للزبير بن العوام في الطريق،
☆قبل ما نكمل الأحداث في قصة مشهورة عن أبي بكر الصديق في الهجرة لكنها غير صحيحة،
مقلتهاش في الجزء إللي فات لحد ما اتأكد،
وفعلا طلعت قصة غير صحيحة ملهاش سند صحيح بيذكرها أهل السيّر وهي إن قبل ما رسول الله ﷺ يدخل غار ثور دخل أبو بكر الصديق وبدأ يقفل الثقوب في الغار ما عدا واحد أغلقه برجله ،
فلدغه عقرب أو ثعبان ورسول الله ﷺ كان نايم على حجره فبكى أبو بكر من الألم فنزلت الدموع على خد رسول الله ﷺ...إلى آخر القصة،
فالقصة دي غير صحيحة، هتلاقوا تفصيل الموضوع في موقع الفتاوى إسلام ويب 😉
نرجع لرسول الله ﷺ ونشوف معاه إللي هيحصل، لما كان ماشي في القافلة الصغيرة بتاعته مرّوا على خيمة لامرأة بدوية كبيرة في السن قوية و عاقلة غير مشهورة في الجاهلية اسمها أُم مَبعد الخُزَاعية،
وكانت قصاد الخيمة بتعمل أشغالها لما مر عليها رسول الله ﷺ،
فسألها لو عندهم تمر أو لحم يشترونه، فملقاش عندها حاجة وكانت فقيرة، وكان أصابهم قحط فقالت له:
والله لو عندنا حاجة كنت هضيفكم من غير ما تطلبوا😥
فرأى رسول الله ﷺ في الجنب كده شاة هزيلة ضعيفة ، فسأل أم معبد هي إيه دي؟
فقالت له أم معبد : دي شاة مخرجتش مع باقي الأغنام في الرعي لأنها هزيلة ومجهدة مش هتقدر تتحرك😓
فقال لها رسول الله ﷺ:
طيب تأذني لي إني أحلبها؟
فقالت له : أه عادي.. لو كان فيها لبن 🤷♀️
فجاب الشاة ومسح على ضرعها وقال :
بسم الله، اللهم بارك لها في شاتها،
فاتملى ضرع الشاة باللبن وطلب إناء طبق كبير، فحلب فيه لبن كثير وبعدين أعطاها اللبن تشرب لحد ما شبعت،
وسقى أصحاب لحد ما ارتووا، وشرب هو في الآخر ﷺ، وبعدين ملأ لها الإناء وتركه عندها ومشي.
أنا متخيلة شكل أم معبد وهي مستغربة ومتفاجئة من إللي شافته😳
معجزة ظاهرة واضحة قصادها😅
بعد شوية إلا وزوجها أبو معبد قادم ومعاه أغنام هزيلة بيتمايلوا من شدة الضعف، مش قادرين يمشوا،
فلما شاف اللبن قال :
إنتي جبتي اللبن ده منين والشاة إللي عندك هزيلة ضعيفة عزباء ومفيش ولا شاة تانية في البيت فيها لبن😳
قالت : أيوة صح معاك حق، لكن احنا عدى علينا رجل مبارك😮
وقعدت تحكي لأبي معبد القصة إللي حصلت معاها، فقال لها: طيب اوصفيه لي كده🤔
فقالت له بتوصفه بالإضافة لوصف الصحابة:
أنا شفت رجل ظاهر الجمال والحسن، رأسه ضخمة مش رأس صغيرة يعني ،والرأس الكبيرة في الرجال من مظاهر الحسن عند العرب😉
شعره أسود ولا هو شعر مجعّد ولا الشعر الناعم أوي المسترسل ده ، لأ.. شعره مفرود وحلو،
☆وكان ساعات يقصه عادي، وساعات يتركه لحد ما يوصل لكتفه، فإللي بيطول شعره ويقول أصله سنة ده كلامه خطأ،
ده بيتبع هواه مش أكثر بمناسبة الموضة والكلام ده🙄
وإلا كان أَوْلى إنه يتبع سنة رسول الله ﷺ في حاجات تانية فيها نص شرعي، زي صلاة السنن وصيام الإثنين والخميس واستخدام السواك وغيرها من السنن المهجورة😊
ماهو احنا ناخد سنة النبي ﷺ كلها على بعضها مش هنقي😅
أما وجهه فكان مدوّر ولون بشرته مش أبيض أوي زي الدقيق كده ولا هو أسمر ، بياضه كان بياض فيه حُمرة،
إذا سُر يعني يعني فَرح تقاطيع وجهه بتنور كأنه بيلمع زي الذهب،
وإذا تبسم الدنيا تنور، وكان بيتعرف السرور ده في وجهه يعني كان على الفطرة مشاعره إللي في قلبه ظاهرة على وجهه، إذا استحى...إذا كره شيء...
حتى لما كان بيغضب كان بيبان على وجهه، مش زي مثلا إللي ممكن يكون بيغلي من جواه بيغلي فيظهر ابتسامته ويبان كأنه عادي😅
ومحدش كان أجمل منه، كأن الشمس تجري في جبهته يعني جبهته عريضة وبتلمع ..منورة، عينه واسعة، حرف رموشه يعني المكان إللي بيطلع منه الرموش..منبت الرموش فيه حُمرة،
ورموشه نفسها طويلة وكثيفة،
حدقة العين شديدة السواد والبياض إللي حولها شديد البياض، تحس إن عينه مكحلة مع إن مفيش فيها كحل، حواجبه طويلة ورفيعة مقوسة ومليانة شعر،
إللي يشوف حواجبه يحسهم متصلين ببعض لكنهم مش متصلين،
الجزء إللي بين حواجبه من بداية الأنف أبيض مفيهوش شعر، لكن فيه عِرق لما يغضب بيظهر العرق ده ويبقى بارز،
وجهه مش مليان شعر، الشعر موجود في محيط اللحية وخدوده ناعمة،
وكان بيعرق كثير وكان العرق في وجهه عامل زي حبات اللؤلؤ،
أنفه طويلة وأرنبة أنفه صغيرة ..نهاية أنفه يعني، وفي وسط الأنف حَدب يعني في ارتفاع عند قصبة الأنف بدون ما يكون شكلها قبيح،
فمه كبير وأسنانه بيضاء في بينها فواصل، يعني متفرقة وكل سِنّة متحددة لوحدها،
لما يضحك أسنانه بتبرق تحس إنه بيتلألأ، شعر لحيته ضخم وكثيف لونه أسود يصل طول لحيته لحد صدره وشكلها جميل،
لما يتكلم في سره الناس إللي وراه يعرفوا إنه بيتكلم بسبب تحرك لحيته، فهي كانت باينة له
#السيرة_النبوية
#الحلقة_الثامنة_والأربعون
#وصف_النبي_المصطفى
#وصول_رسول_الله_للمدينة
اتكلمنا المرة إللي فاتت عن رسول الله ﷺ لما خرج من مكة وقعد في غار حراء ثلاثة أيام وبعدين بدأ رحلته ليثرب،
وشفنا إللي حصل مع سُراقة بن مالك ومقابلة رسول الله ﷺ للزبير بن العوام في الطريق،
☆قبل ما نكمل الأحداث في قصة مشهورة عن أبي بكر الصديق في الهجرة لكنها غير صحيحة،
مقلتهاش في الجزء إللي فات لحد ما اتأكد،
وفعلا طلعت قصة غير صحيحة ملهاش سند صحيح بيذكرها أهل السيّر وهي إن قبل ما رسول الله ﷺ يدخل غار ثور دخل أبو بكر الصديق وبدأ يقفل الثقوب في الغار ما عدا واحد أغلقه برجله ،
فلدغه عقرب أو ثعبان ورسول الله ﷺ كان نايم على حجره فبكى أبو بكر من الألم فنزلت الدموع على خد رسول الله ﷺ...إلى آخر القصة،
فالقصة دي غير صحيحة، هتلاقوا تفصيل الموضوع في موقع الفتاوى إسلام ويب 😉
نرجع لرسول الله ﷺ ونشوف معاه إللي هيحصل، لما كان ماشي في القافلة الصغيرة بتاعته مرّوا على خيمة لامرأة بدوية كبيرة في السن قوية و عاقلة غير مشهورة في الجاهلية اسمها أُم مَبعد الخُزَاعية،
وكانت قصاد الخيمة بتعمل أشغالها لما مر عليها رسول الله ﷺ،
فسألها لو عندهم تمر أو لحم يشترونه، فملقاش عندها حاجة وكانت فقيرة، وكان أصابهم قحط فقالت له:
والله لو عندنا حاجة كنت هضيفكم من غير ما تطلبوا😥
فرأى رسول الله ﷺ في الجنب كده شاة هزيلة ضعيفة ، فسأل أم معبد هي إيه دي؟
فقالت له أم معبد : دي شاة مخرجتش مع باقي الأغنام في الرعي لأنها هزيلة ومجهدة مش هتقدر تتحرك😓
فقال لها رسول الله ﷺ:
طيب تأذني لي إني أحلبها؟
فقالت له : أه عادي.. لو كان فيها لبن 🤷♀️
فجاب الشاة ومسح على ضرعها وقال :
بسم الله، اللهم بارك لها في شاتها،
فاتملى ضرع الشاة باللبن وطلب إناء طبق كبير، فحلب فيه لبن كثير وبعدين أعطاها اللبن تشرب لحد ما شبعت،
وسقى أصحاب لحد ما ارتووا، وشرب هو في الآخر ﷺ، وبعدين ملأ لها الإناء وتركه عندها ومشي.
أنا متخيلة شكل أم معبد وهي مستغربة ومتفاجئة من إللي شافته😳
معجزة ظاهرة واضحة قصادها😅
بعد شوية إلا وزوجها أبو معبد قادم ومعاه أغنام هزيلة بيتمايلوا من شدة الضعف، مش قادرين يمشوا،
فلما شاف اللبن قال :
إنتي جبتي اللبن ده منين والشاة إللي عندك هزيلة ضعيفة عزباء ومفيش ولا شاة تانية في البيت فيها لبن😳
قالت : أيوة صح معاك حق، لكن احنا عدى علينا رجل مبارك😮
وقعدت تحكي لأبي معبد القصة إللي حصلت معاها، فقال لها: طيب اوصفيه لي كده🤔
فقالت له بتوصفه بالإضافة لوصف الصحابة:
أنا شفت رجل ظاهر الجمال والحسن، رأسه ضخمة مش رأس صغيرة يعني ،والرأس الكبيرة في الرجال من مظاهر الحسن عند العرب😉
شعره أسود ولا هو شعر مجعّد ولا الشعر الناعم أوي المسترسل ده ، لأ.. شعره مفرود وحلو،
☆وكان ساعات يقصه عادي، وساعات يتركه لحد ما يوصل لكتفه، فإللي بيطول شعره ويقول أصله سنة ده كلامه خطأ،
ده بيتبع هواه مش أكثر بمناسبة الموضة والكلام ده🙄
وإلا كان أَوْلى إنه يتبع سنة رسول الله ﷺ في حاجات تانية فيها نص شرعي، زي صلاة السنن وصيام الإثنين والخميس واستخدام السواك وغيرها من السنن المهجورة😊
ماهو احنا ناخد سنة النبي ﷺ كلها على بعضها مش هنقي😅
أما وجهه فكان مدوّر ولون بشرته مش أبيض أوي زي الدقيق كده ولا هو أسمر ، بياضه كان بياض فيه حُمرة،
إذا سُر يعني يعني فَرح تقاطيع وجهه بتنور كأنه بيلمع زي الذهب،
وإذا تبسم الدنيا تنور، وكان بيتعرف السرور ده في وجهه يعني كان على الفطرة مشاعره إللي في قلبه ظاهرة على وجهه، إذا استحى...إذا كره شيء...
حتى لما كان بيغضب كان بيبان على وجهه، مش زي مثلا إللي ممكن يكون بيغلي من جواه بيغلي فيظهر ابتسامته ويبان كأنه عادي😅
ومحدش كان أجمل منه، كأن الشمس تجري في جبهته يعني جبهته عريضة وبتلمع ..منورة، عينه واسعة، حرف رموشه يعني المكان إللي بيطلع منه الرموش..منبت الرموش فيه حُمرة،
ورموشه نفسها طويلة وكثيفة،
حدقة العين شديدة السواد والبياض إللي حولها شديد البياض، تحس إن عينه مكحلة مع إن مفيش فيها كحل، حواجبه طويلة ورفيعة مقوسة ومليانة شعر،
إللي يشوف حواجبه يحسهم متصلين ببعض لكنهم مش متصلين،
الجزء إللي بين حواجبه من بداية الأنف أبيض مفيهوش شعر، لكن فيه عِرق لما يغضب بيظهر العرق ده ويبقى بارز،
وجهه مش مليان شعر، الشعر موجود في محيط اللحية وخدوده ناعمة،
وكان بيعرق كثير وكان العرق في وجهه عامل زي حبات اللؤلؤ،
أنفه طويلة وأرنبة أنفه صغيرة ..نهاية أنفه يعني، وفي وسط الأنف حَدب يعني في ارتفاع عند قصبة الأنف بدون ما يكون شكلها قبيح،
فمه كبير وأسنانه بيضاء في بينها فواصل، يعني متفرقة وكل سِنّة متحددة لوحدها،
لما يضحك أسنانه بتبرق تحس إنه بيتلألأ، شعر لحيته ضخم وكثيف لونه أسود يصل طول لحيته لحد صدره وشكلها جميل،
لما يتكلم في سره الناس إللي وراه يعرفوا إنه بيتكلم بسبب تحرك لحيته، فهي كانت باينة له
Forwarded from قصص الأنبياء و السيرة النبوية و أحداث نهاية البداية و الخلفاء الراشدين بقلم إيمان شلبي بالعامية🌴
#قصص_الأنبياء(٢)
#السيرة_النبوية
#الحلقة_الثامنة_والأربعون
#وصف_النبي_المصطفى
#وصول_رسول_الله_للمدينة
اتكلمنا المرة إللي فاتت عن رسول الله ﷺ لما خرج من مكة وقعد في غار حراء ثلاثة أيام وبعدين بدأ رحلته ليثرب،
وشفنا إللي حصل مع سُراقة بن مالك ومقابلة رسول الله ﷺ للزبير بن العوام في الطريق،
☆قبل ما نكمل الأحداث في قصة مشهورة عن أبي بكر الصديق في الهجرة لكنها غير صحيحة،
مقلتهاش في الجزء إللي فات لحد ما اتأكد،
وفعلا طلعت قصة غير صحيحة ملهاش سند صحيح بيذكرها أهل السيّر وهي إن قبل ما رسول الله ﷺ يدخل غار ثور دخل أبو بكر الصديق وبدأ يقفل الثقوب في الغار ما عدا واحد أغلقه برجله ،
فلدغه عقرب أو ثعبان ورسول الله ﷺ كان نايم على حجره فبكى أبو بكر من الألم فنزلت الدموع على خد رسول الله ﷺ...إلى آخر القصة،
فالقصة دي غير صحيحة، هتلاقوا تفصيل الموضوع في موقع الفتاوى إسلام ويب 😉
نرجع لرسول الله ﷺ ونشوف معاه إللي هيحصل، لما كان ماشي في القافلة الصغيرة بتاعته مرّوا على خيمة لامرأة بدوية كبيرة في السن قوية و عاقلة غير مشهورة في الجاهلية اسمها أُم مَبعد الخُزَاعية،
وكانت قصاد الخيمة بتعمل أشغالها لما مر عليها رسول الله ﷺ،
فسألها لو عندهم تمر أو لحم يشترونه، فملقاش عندها حاجة وكانت فقيرة، وكان أصابهم قحط فقالت له:
والله لو عندنا حاجة كنت هضيفكم من غير ما تطلبوا😥
فرأى رسول الله ﷺ في الجنب كده شاة هزيلة ضعيفة ، فسأل أم معبد هي إيه دي؟
فقالت له أم معبد : دي شاة مخرجتش مع باقي الأغنام في الرعي لأنها هزيلة ومجهدة مش هتقدر تتحرك😓
فقال لها رسول الله ﷺ:
طيب تأذني لي إني أحلبها؟
فقالت له : أه عادي.. لو كان فيها لبن 🤷♀️
فجاب الشاة ومسح على ضرعها وقال :
بسم الله، اللهم بارك لها في شاتها،
فاتملى ضرع الشاة باللبن وطلب إناء طبق كبير، فحلب فيه لبن كثير وبعدين أعطاها اللبن تشرب لحد ما شبعت،
وسقى أصحاب لحد ما ارتووا، وشرب هو في الآخر ﷺ، وبعدين ملأ لها الإناء وتركه عندها ومشي.
أنا متخيلة شكل أم معبد وهي مستغربة ومتفاجئة من إللي شافته😳
معجزة ظاهرة واضحة قصادها😅
بعد شوية إلا وزوجها أبو معبد قادم ومعاه أغنام هزيلة بيتمايلوا من شدة الضعف، مش قادرين يمشوا،
فلما شاف اللبن قال :
إنتي جبتي اللبن ده منين والشاة إللي عندك هزيلة ضعيفة عزباء ومفيش ولا شاة تانية في البيت فيها لبن😳
قالت : أيوة صح معاك حق، لكن احنا عدى علينا رجل مبارك😮
وقعدت تحكي لأبي معبد القصة إللي حصلت معاها، فقال لها: طيب اوصفيه لي كده🤔
فقالت له بتوصفه بالإضافة لوصف الصحابة:
أنا شفت رجل ظاهر الجمال والحسن، رأسه ضخمة مش رأس صغيرة يعني ،والرأس الكبيرة في الرجال من مظاهر الحسن عند العرب😉
شعره أسود ولا هو شعر مجعّد ولا الشعر الناعم أوي المسترسل ده ، لأ.. شعره مفرود وحلو،
☆وكان ساعات يقصه عادي، وساعات يتركه لحد ما يوصل لكتفه، فإللي بيطول شعره ويقول أصله سنة ده كلامه خطأ،
ده بيتبع هواه مش أكثر بمناسبة الموضة والكلام ده🙄
وإلا كان أَوْلى إنه يتبع سنة رسول الله ﷺ في حاجات تانية فيها نص شرعي، زي صلاة السنن وصيام الإثنين والخميس واستخدام السواك وغيرها من السنن المهجورة😊
ماهو احنا ناخد سنة النبي ﷺ كلها على بعضها مش هنقي😅
أما وجهه فكان مدوّر ولون بشرته مش أبيض أوي زي الدقيق كده ولا هو أسمر ، بياضه كان بياض فيه حُمرة،
إذا سُر يعني يعني فَرح تقاطيع وجهه بتنور كأنه بيلمع زي الذهب،
وإذا تبسم الدنيا تنور، وكان بيتعرف السرور ده في وجهه يعني كان على الفطرة مشاعره إللي في قلبه ظاهرة على وجهه، إذا استحى...إذا كره شيء...
حتى لما كان بيغضب كان بيبان على وجهه، مش زي مثلا إللي ممكن يكون بيغلي من جواه بيغلي فيظهر ابتسامته ويبان كأنه عادي😅
ومحدش كان أجمل منه، كأن الشمس تجري في جبهته يعني جبهته عريضة وبتلمع ..منورة، عينه واسعة، حرف رموشه يعني المكان إللي بيطلع منه الرموش..منبت الرموش فيه حُمرة،
ورموشه نفسها طويلة وكثيفة،
حدقة العين شديدة السواد والبياض إللي حولها شديد البياض، تحس إن عينه مكحلة مع إن مفيش فيها كحل، حواجبه طويلة ورفيعة مقوسة ومليانة شعر،
إللي يشوف حواجبه يحسهم متصلين ببعض لكنهم مش متصلين،
الجزء إللي بين حواجبه من بداية الأنف أبيض مفيهوش شعر، لكن فيه عِرق لما يغضب بيظهر العرق ده ويبقى بارز،
وجهه مش مليان شعر، الشعر موجود في محيط اللحية وخدوده ناعمة،
وكان بيعرق كثير وكان العرق في وجهه عامل زي حبات اللؤلؤ،
أنفه طويلة وأرنبة أنفه صغيرة ..نهاية أنفه يعني، وفي وسط الأنف حَدب يعني في ارتفاع عند قصبة الأنف بدون ما يكون شكلها قبيح،
فمه كبير وأسنانه بيضاء في بينها فواصل، يعني متفرقة وكل سِنّة متحددة لوحدها،
لما يضحك أسنانه بتبرق تحس إنه بيتلألأ، شعر لحيته ضخم وكثيف لونه أسود يصل طول لحيته لحد صدره وشكلها جميل،
لما يتكلم في سره الناس إللي وراه يعرفوا إنه بيتكلم بسبب تحرك لحيته، فهي كانت باينة له
#السيرة_النبوية
#الحلقة_الثامنة_والأربعون
#وصف_النبي_المصطفى
#وصول_رسول_الله_للمدينة
اتكلمنا المرة إللي فاتت عن رسول الله ﷺ لما خرج من مكة وقعد في غار حراء ثلاثة أيام وبعدين بدأ رحلته ليثرب،
وشفنا إللي حصل مع سُراقة بن مالك ومقابلة رسول الله ﷺ للزبير بن العوام في الطريق،
☆قبل ما نكمل الأحداث في قصة مشهورة عن أبي بكر الصديق في الهجرة لكنها غير صحيحة،
مقلتهاش في الجزء إللي فات لحد ما اتأكد،
وفعلا طلعت قصة غير صحيحة ملهاش سند صحيح بيذكرها أهل السيّر وهي إن قبل ما رسول الله ﷺ يدخل غار ثور دخل أبو بكر الصديق وبدأ يقفل الثقوب في الغار ما عدا واحد أغلقه برجله ،
فلدغه عقرب أو ثعبان ورسول الله ﷺ كان نايم على حجره فبكى أبو بكر من الألم فنزلت الدموع على خد رسول الله ﷺ...إلى آخر القصة،
فالقصة دي غير صحيحة، هتلاقوا تفصيل الموضوع في موقع الفتاوى إسلام ويب 😉
نرجع لرسول الله ﷺ ونشوف معاه إللي هيحصل، لما كان ماشي في القافلة الصغيرة بتاعته مرّوا على خيمة لامرأة بدوية كبيرة في السن قوية و عاقلة غير مشهورة في الجاهلية اسمها أُم مَبعد الخُزَاعية،
وكانت قصاد الخيمة بتعمل أشغالها لما مر عليها رسول الله ﷺ،
فسألها لو عندهم تمر أو لحم يشترونه، فملقاش عندها حاجة وكانت فقيرة، وكان أصابهم قحط فقالت له:
والله لو عندنا حاجة كنت هضيفكم من غير ما تطلبوا😥
فرأى رسول الله ﷺ في الجنب كده شاة هزيلة ضعيفة ، فسأل أم معبد هي إيه دي؟
فقالت له أم معبد : دي شاة مخرجتش مع باقي الأغنام في الرعي لأنها هزيلة ومجهدة مش هتقدر تتحرك😓
فقال لها رسول الله ﷺ:
طيب تأذني لي إني أحلبها؟
فقالت له : أه عادي.. لو كان فيها لبن 🤷♀️
فجاب الشاة ومسح على ضرعها وقال :
بسم الله، اللهم بارك لها في شاتها،
فاتملى ضرع الشاة باللبن وطلب إناء طبق كبير، فحلب فيه لبن كثير وبعدين أعطاها اللبن تشرب لحد ما شبعت،
وسقى أصحاب لحد ما ارتووا، وشرب هو في الآخر ﷺ، وبعدين ملأ لها الإناء وتركه عندها ومشي.
أنا متخيلة شكل أم معبد وهي مستغربة ومتفاجئة من إللي شافته😳
معجزة ظاهرة واضحة قصادها😅
بعد شوية إلا وزوجها أبو معبد قادم ومعاه أغنام هزيلة بيتمايلوا من شدة الضعف، مش قادرين يمشوا،
فلما شاف اللبن قال :
إنتي جبتي اللبن ده منين والشاة إللي عندك هزيلة ضعيفة عزباء ومفيش ولا شاة تانية في البيت فيها لبن😳
قالت : أيوة صح معاك حق، لكن احنا عدى علينا رجل مبارك😮
وقعدت تحكي لأبي معبد القصة إللي حصلت معاها، فقال لها: طيب اوصفيه لي كده🤔
فقالت له بتوصفه بالإضافة لوصف الصحابة:
أنا شفت رجل ظاهر الجمال والحسن، رأسه ضخمة مش رأس صغيرة يعني ،والرأس الكبيرة في الرجال من مظاهر الحسن عند العرب😉
شعره أسود ولا هو شعر مجعّد ولا الشعر الناعم أوي المسترسل ده ، لأ.. شعره مفرود وحلو،
☆وكان ساعات يقصه عادي، وساعات يتركه لحد ما يوصل لكتفه، فإللي بيطول شعره ويقول أصله سنة ده كلامه خطأ،
ده بيتبع هواه مش أكثر بمناسبة الموضة والكلام ده🙄
وإلا كان أَوْلى إنه يتبع سنة رسول الله ﷺ في حاجات تانية فيها نص شرعي، زي صلاة السنن وصيام الإثنين والخميس واستخدام السواك وغيرها من السنن المهجورة😊
ماهو احنا ناخد سنة النبي ﷺ كلها على بعضها مش هنقي😅
أما وجهه فكان مدوّر ولون بشرته مش أبيض أوي زي الدقيق كده ولا هو أسمر ، بياضه كان بياض فيه حُمرة،
إذا سُر يعني يعني فَرح تقاطيع وجهه بتنور كأنه بيلمع زي الذهب،
وإذا تبسم الدنيا تنور، وكان بيتعرف السرور ده في وجهه يعني كان على الفطرة مشاعره إللي في قلبه ظاهرة على وجهه، إذا استحى...إذا كره شيء...
حتى لما كان بيغضب كان بيبان على وجهه، مش زي مثلا إللي ممكن يكون بيغلي من جواه بيغلي فيظهر ابتسامته ويبان كأنه عادي😅
ومحدش كان أجمل منه، كأن الشمس تجري في جبهته يعني جبهته عريضة وبتلمع ..منورة، عينه واسعة، حرف رموشه يعني المكان إللي بيطلع منه الرموش..منبت الرموش فيه حُمرة،
ورموشه نفسها طويلة وكثيفة،
حدقة العين شديدة السواد والبياض إللي حولها شديد البياض، تحس إن عينه مكحلة مع إن مفيش فيها كحل، حواجبه طويلة ورفيعة مقوسة ومليانة شعر،
إللي يشوف حواجبه يحسهم متصلين ببعض لكنهم مش متصلين،
الجزء إللي بين حواجبه من بداية الأنف أبيض مفيهوش شعر، لكن فيه عِرق لما يغضب بيظهر العرق ده ويبقى بارز،
وجهه مش مليان شعر، الشعر موجود في محيط اللحية وخدوده ناعمة،
وكان بيعرق كثير وكان العرق في وجهه عامل زي حبات اللؤلؤ،
أنفه طويلة وأرنبة أنفه صغيرة ..نهاية أنفه يعني، وفي وسط الأنف حَدب يعني في ارتفاع عند قصبة الأنف بدون ما يكون شكلها قبيح،
فمه كبير وأسنانه بيضاء في بينها فواصل، يعني متفرقة وكل سِنّة متحددة لوحدها،
لما يضحك أسنانه بتبرق تحس إنه بيتلألأ، شعر لحيته ضخم وكثيف لونه أسود يصل طول لحيته لحد صدره وشكلها جميل،
لما يتكلم في سره الناس إللي وراه يعرفوا إنه بيتكلم بسبب تحرك لحيته، فهي كانت باينة له