«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
رواية
#إمامي
البارت الاول
انتي يا بت يلي اسمك تسنيم
نعم يا بابا
الاكل مالو دلع كدا لي
تسنيم: مش دلع يابابا ولا حاجه مهو حلو اهو
هتبلي عليكي انا ولا هكدب يا تربيه الندامه
تسنيم وهيا بتحبس دموعها: حضرتك عايز اي وانا اعمله
رشدي ابو تسنيم: غوري من وشي هعوز منك اي جتك القرف عيله نحس زي اللي جابتك
تسنيم: يا بابا حرام عليك بدال ماتدعي ليها حرام دي ماتت
ابو تسنيم وهو بيشدها من شعرها
حرمت عليكي عيشتك ياختي جتها القرف مطرح ماهي قاعدا فيها وفخلفتها غوري بدال ماتحصليها
تسنيم وهيا بتعيط: ح.. حاضر
جتك القرف انتي وامك ماصدقت خلصت منها
تسنيم وهيا في اوضتها
يارب اهديه وارحمني منه يارب اجعله في ميزان حسناتي يارب ارزقني براحه البال يااارب
(تسنيم بنت محجبه عندها 20سنه ومالهاش صحاب لان والداها حابسها في البيت والدتها متوفيه من 4 سنين ف حادثه موصلات هيا ومرات عمها
تسنيم بسيطه والي حد ما متدينه بس والدها صعب وقاسي جدا عليها)
في يوم من الايام يرجع رشدي البيت وهو معاه وحده
تسنيم:مين دي يا بابا واي اللي جابها هنا
الست:مراته يا عنيه من دي يارشدي
رشدي:دي للاسف بنتي،ادخلي جوا يابت
تسنيم بدموع:اتجوزت علي ماما يابابا و مين دي وجبت فولس منين دا احنا علي قد حالنا
مديحه:ومالها دي يا عنيا مش عجباكي ولا اي يدلعااادي.
رشدي:بس يا ديحا يا حبيبتي متزعليش نفسك، قولت غوري انجري جوا احسنلك
تسنيم جريت علي اوضتها بدموع
يارب انا مليش غيرك يارب اهديه يارب ارحمني يارب خفف الوجع اللي في قلبي اديني القوه والصبر
الصبر من عندك يارب
مديحه:ينفع كدا يارشدي اللي بنتك عملته دا لو هتبقي كدا انا مش هقدر اعيش معاها انا عايزه بيت لوحدي اه ياخويا انا متجوزه عشان استريح مش يتعكر مزاجي
رشدي وهوا بيبوس ايدها:ماعاش ولا كان اللي يعكنن مزاجك ياقمر انت واذا كان علي البت دي انا هشدهالك شده معتبره
مديحه وهي بتعوج بوقها: اما نشوف يا دكري
تسنيم نامت من التعب وهيا دموعها علي خدها
تاني يوم الصبح
انتي يادلعادي فتحينها لكندا احنا قومي يابت انجري
ورشت عليها مايه
تسنيم قامت مفزوعه
في اي حرام عليكي في حد بيصحي حد كدا
مديحه:قومي يختي هتفضلي نيمالي طول النهار انجري شوفي هنفطر اي
تسنيم: لو سمحتي اتكلمي باسلوب كويس انا مش خدامه عندك واذاكان علي الفطار ف انتي اللي المفروض تعمليه مش انا
مديحه مسكت شعر تسنيم وبتهزها
: اعملي اي يا عنيا وانتي لازمتك اي
ايوا انتي هنا خدامه لستك مديحه يا بت ويلا غوري جهزي الفطار
تسنيم وهيا بتعيط: اه شعري حرام عليكي يابابا الحقني
مديحه: جاتك بو غوري اعملي اللي قولتلك عليه
تسنيم:حسبي الله ونعم الوكيل
ومش عامله حاجه وريني هتعملي اي
مديحه:بقا كدا طيب اشربي بقا
وراحت قاطعه هدومها ونكشا شعرها وطلعت
تسنيم واقفه مستغربه هيا عملت كدا لي
مديحه وهيا بتمثل الدموع:قوم ياراجلي قوم شوف بنتك عملت فيا اي
رشدي:في اي ياوليا علي الصبح
مديحه بدموع موزيفه:بنتك بقولها قومي اعملي الفطار اكمني دايخه شويه قامت عليا زي الكلب السعران انتي مالك اعمل الفطار ولا معملش اوعي تفكري نفسك حاجه انتي مجرد خدامه ابوايا جايبها ونزلت فيا ضرب اهئ اهئ
رشدي قام وعينه بطق شرار:
بت يا زفتت الطين
تسنيم سمعت صوت ابوها اترعبت
رشدي وهوا ماسك تسنيم من شعرها: هو انتي عشان بقالك يومين مضربتيش هتفرضي ضلوعك علينا ولا اي مين دي اللي خدامه يابت الك***ب وبيضرب فيها بالحزام لغاية م جسمها وضرعانها جابت دم
تسنيم بدموع ووجع: يا بابا والله كدابه انا مقولتش كدا اقسم بالله كدابه يا بابا حرام عليك هو انا مش بنتك ولا اي يابابا
ياريتك مش بنتي ياريتك بس اعمل اي ملحوقه انا هربيكي من اول وجديد ياتربيه وس**ه
مديحه واقفه وراه بتبص ليها وبتضحك
تسنيم بصت ليها: حسبي الله ونعم الوكيل فيكي
مديحه:شايف يارشدي بنتك شايف
رشدي: اما انتي بت ف**اره صح
بتحسبني عليها وانا واقف ونزل فيها ضرب تاني لغايه ما اغمي عليها
في مكان تاني وتحديدا امريكا
شخص بيقرا قران بصوت يذهب عقل السامع من لذته وتأثر القارئ بـ ايات الله
إمام ما هذه الاغنيه الرائعه انها حقا مؤثره
(جماعه المفروض الحوار بالانجليزي بس احنا ثقافتنا اعلي من كدا 😂)
إمام ابتسم بهدؤ: انها ليست اغنيه انه القران يا فرانك
فرانك:اوا وماذا يعني قران إمام
إمام: كتاب من عند الله وهو منهج الاسلام يذكر دائمًا اللسان بلاحسان
فرانك بستفهام:وما هو الاسلام
إمام بهدؤ: هو دين الحق والسلام
الاسلام هو السلام الداخلي والخارجي للانسان
فرانك بستمتاع: ايمكنني ان اطلب منك المزيد من القران ولكن بصوتك انت إمام
إمام بفرحه: بالطبع هذا من دواعي سرور
وبدا فعلا امام بتلاوة القران الكريم
وفرانك مستمتع بتلاوه امام
ولكن اثناء تلاوه امام حس بوجع في قلبه ونغزه بتتكرر كتير الايام دي
#إمامي
البارت الاول
انتي يا بت يلي اسمك تسنيم
نعم يا بابا
الاكل مالو دلع كدا لي
تسنيم: مش دلع يابابا ولا حاجه مهو حلو اهو
هتبلي عليكي انا ولا هكدب يا تربيه الندامه
تسنيم وهيا بتحبس دموعها: حضرتك عايز اي وانا اعمله
رشدي ابو تسنيم: غوري من وشي هعوز منك اي جتك القرف عيله نحس زي اللي جابتك
تسنيم: يا بابا حرام عليك بدال ماتدعي ليها حرام دي ماتت
ابو تسنيم وهو بيشدها من شعرها
حرمت عليكي عيشتك ياختي جتها القرف مطرح ماهي قاعدا فيها وفخلفتها غوري بدال ماتحصليها
تسنيم وهيا بتعيط: ح.. حاضر
جتك القرف انتي وامك ماصدقت خلصت منها
تسنيم وهيا في اوضتها
يارب اهديه وارحمني منه يارب اجعله في ميزان حسناتي يارب ارزقني براحه البال يااارب
(تسنيم بنت محجبه عندها 20سنه ومالهاش صحاب لان والداها حابسها في البيت والدتها متوفيه من 4 سنين ف حادثه موصلات هيا ومرات عمها
تسنيم بسيطه والي حد ما متدينه بس والدها صعب وقاسي جدا عليها)
في يوم من الايام يرجع رشدي البيت وهو معاه وحده
تسنيم:مين دي يا بابا واي اللي جابها هنا
الست:مراته يا عنيه من دي يارشدي
رشدي:دي للاسف بنتي،ادخلي جوا يابت
تسنيم بدموع:اتجوزت علي ماما يابابا و مين دي وجبت فولس منين دا احنا علي قد حالنا
مديحه:ومالها دي يا عنيا مش عجباكي ولا اي يدلعااادي.
رشدي:بس يا ديحا يا حبيبتي متزعليش نفسك، قولت غوري انجري جوا احسنلك
تسنيم جريت علي اوضتها بدموع
يارب انا مليش غيرك يارب اهديه يارب ارحمني يارب خفف الوجع اللي في قلبي اديني القوه والصبر
الصبر من عندك يارب
مديحه:ينفع كدا يارشدي اللي بنتك عملته دا لو هتبقي كدا انا مش هقدر اعيش معاها انا عايزه بيت لوحدي اه ياخويا انا متجوزه عشان استريح مش يتعكر مزاجي
رشدي وهوا بيبوس ايدها:ماعاش ولا كان اللي يعكنن مزاجك ياقمر انت واذا كان علي البت دي انا هشدهالك شده معتبره
مديحه وهي بتعوج بوقها: اما نشوف يا دكري
تسنيم نامت من التعب وهيا دموعها علي خدها
تاني يوم الصبح
انتي يادلعادي فتحينها لكندا احنا قومي يابت انجري
ورشت عليها مايه
تسنيم قامت مفزوعه
في اي حرام عليكي في حد بيصحي حد كدا
مديحه:قومي يختي هتفضلي نيمالي طول النهار انجري شوفي هنفطر اي
تسنيم: لو سمحتي اتكلمي باسلوب كويس انا مش خدامه عندك واذاكان علي الفطار ف انتي اللي المفروض تعمليه مش انا
مديحه مسكت شعر تسنيم وبتهزها
: اعملي اي يا عنيا وانتي لازمتك اي
ايوا انتي هنا خدامه لستك مديحه يا بت ويلا غوري جهزي الفطار
تسنيم وهيا بتعيط: اه شعري حرام عليكي يابابا الحقني
مديحه: جاتك بو غوري اعملي اللي قولتلك عليه
تسنيم:حسبي الله ونعم الوكيل
ومش عامله حاجه وريني هتعملي اي
مديحه:بقا كدا طيب اشربي بقا
وراحت قاطعه هدومها ونكشا شعرها وطلعت
تسنيم واقفه مستغربه هيا عملت كدا لي
مديحه وهيا بتمثل الدموع:قوم ياراجلي قوم شوف بنتك عملت فيا اي
رشدي:في اي ياوليا علي الصبح
مديحه بدموع موزيفه:بنتك بقولها قومي اعملي الفطار اكمني دايخه شويه قامت عليا زي الكلب السعران انتي مالك اعمل الفطار ولا معملش اوعي تفكري نفسك حاجه انتي مجرد خدامه ابوايا جايبها ونزلت فيا ضرب اهئ اهئ
رشدي قام وعينه بطق شرار:
بت يا زفتت الطين
تسنيم سمعت صوت ابوها اترعبت
رشدي وهوا ماسك تسنيم من شعرها: هو انتي عشان بقالك يومين مضربتيش هتفرضي ضلوعك علينا ولا اي مين دي اللي خدامه يابت الك***ب وبيضرب فيها بالحزام لغاية م جسمها وضرعانها جابت دم
تسنيم بدموع ووجع: يا بابا والله كدابه انا مقولتش كدا اقسم بالله كدابه يا بابا حرام عليك هو انا مش بنتك ولا اي يابابا
ياريتك مش بنتي ياريتك بس اعمل اي ملحوقه انا هربيكي من اول وجديد ياتربيه وس**ه
مديحه واقفه وراه بتبص ليها وبتضحك
تسنيم بصت ليها: حسبي الله ونعم الوكيل فيكي
مديحه:شايف يارشدي بنتك شايف
رشدي: اما انتي بت ف**اره صح
بتحسبني عليها وانا واقف ونزل فيها ضرب تاني لغايه ما اغمي عليها
في مكان تاني وتحديدا امريكا
شخص بيقرا قران بصوت يذهب عقل السامع من لذته وتأثر القارئ بـ ايات الله
إمام ما هذه الاغنيه الرائعه انها حقا مؤثره
(جماعه المفروض الحوار بالانجليزي بس احنا ثقافتنا اعلي من كدا 😂)
إمام ابتسم بهدؤ: انها ليست اغنيه انه القران يا فرانك
فرانك:اوا وماذا يعني قران إمام
إمام: كتاب من عند الله وهو منهج الاسلام يذكر دائمًا اللسان بلاحسان
فرانك بستفهام:وما هو الاسلام
إمام بهدؤ: هو دين الحق والسلام
الاسلام هو السلام الداخلي والخارجي للانسان
فرانك بستمتاع: ايمكنني ان اطلب منك المزيد من القران ولكن بصوتك انت إمام
إمام بفرحه: بالطبع هذا من دواعي سرور
وبدا فعلا امام بتلاوة القران الكريم
وفرانك مستمتع بتلاوه امام
ولكن اثناء تلاوه امام حس بوجع في قلبه ونغزه بتتكرر كتير الايام دي
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
فرانك:ماذا بك يا صديقي لماذا تضع يدك علي صدرك
إمام بألم:لا اعلم ولكن قلبي يؤلمني بشده
فرانك: اذا هيا بنا الي الطبيب الديك مرض مذمن
إمام: لا ليس لدي ولكن هذا الألم يتكرر من حين لاخر ولكن هذه الايام اشتد علي
فرانك وهو بيشد امام
هيا بنا يا صديقي ف انا لا اريدك ان تمت من سيسمعني القران
امام بابتسامه:يا رجل ايهمك صوتي فقط
فرانك وهو يضحك: امزح يا صديقي انت من الاصدقاء الجيدين هنا هيا بنا يا رجل
امام خبط علي كتف فرانك: وانت ايضا جيد يا صديقي هيا
(فرانك يبقي شغال مع إمام في نفس الشركه ومع بعض في نفس السكن، بس فرانك امريكي وإمام مصري)
نرجع تاني لتسنيم
مديحه: قومي يا بت وسيبك من شغل المحن دا
رشدي وهو بيخبطها علي وشها :
قومي يا بت هاتي يا مديحه حبه مايه
خد ياخوايا
رشو عليها وابتدات تفوق
اه جسمي وجعاني اوي
رشدي: تعيشي وتاخدي غيرها وهتاخدي لو ملمتيش نفسك ياختي
تسنيم بدموع:انا عايزه اعرف انت مبتحبينش لي عملت ليا اي دا انا بحبك اوي
رشدي بقسوه: احبك ولا محبكيش دا شئ ميخصكيش
وسابها ومشي
مديحه بشماته: اي رايك انفع ولا لاء
تسنيم بتعب: تنفعي دا انتي ف الوس*خه ملكيش منافس
مديحه وهيا بدوس علي بطنها:مبلاش ولمي نفسك ولا اخليه يموتك انهارده
تسنيم بألم:اه والله حرام اللي انتي بتعمليه دا
مديحه: حرمه عليكي عيشتك
وسبتها ومشيت
تسنيم بألم ودموع: يارب انا راضيه بقسمتك وقاضاءك يارب اكرمني وعوضني خير يارب انا واثقه فيك وفي حكمتك يارب قويني يارب
علي الجهه الاخري
صديقي اين انت لماذا تشرد كثيراً
امام: ها ماذا تريد يا فرانك
فرانك:لا اريد شئ ولكني اطمئن عليك فحسب
إمام:اطمئن انا بخير ولكن لا اعلم لما يؤلمني قلبي
فرانك: والغريب ف الامر ان الطبيب لايشك ف شئ واخبرك انك علي مايرام لابأس ياصديقي
إمام: لست حزين يا فرانك الحمدلله طهور بأذن شاء الله
فرانك: ماذا تقول يارجل لا افهم شئ
امام بابتسامه: اشكر الله علي نعمه واسأله ان يكون مرضي مطهر ذنوبي افهمت
فرانك: وهل المسلم حين يمرض يكفر ربكم عنه ذنوبه
إمام:اجل
فرانك: اعتذر يا صديقي ولكن علي الذهاب
إمام: لا داعي لاعتذر اعتني بنفسك
إمام فضل يتمشي شويه وهو بيكلم نفسه
(وبعدين ف النغزه اللي مش سيباني دي يارب انا مش مهم المهم هيا تكون بخير يارب انت العالم بيا وبحالي وغني عن سالي اسالك باسمك الاعظم ان تحفظها، يارب انا استودعتها عندك احفظها ليا وانت خير الحافظين)
#نكمل_بكرة_إن_شاء_الله ❤️🌿
ياسمين ربيع
السنة الي فاتت #شهد_محمود هي الي نزلت رواية ملتزمة تزوجت رجل اعمال انا السنادي عايزه اقدم ليكم رواية إمامي للاخت { ياسمين ربيع } الروايه دي فيها خطوات الالتزام وخطوه خطوه
رايكم يهمني جدااا وهو السبب في جودة الروايه، اللي مش هتعلق وطبل ليا هاجي اعمل ليها ساعه في ايديها اصل اختكم جعانه 😂😂❤
#إمامي💍❤
إمام بألم:لا اعلم ولكن قلبي يؤلمني بشده
فرانك: اذا هيا بنا الي الطبيب الديك مرض مذمن
إمام: لا ليس لدي ولكن هذا الألم يتكرر من حين لاخر ولكن هذه الايام اشتد علي
فرانك وهو بيشد امام
هيا بنا يا صديقي ف انا لا اريدك ان تمت من سيسمعني القران
امام بابتسامه:يا رجل ايهمك صوتي فقط
فرانك وهو يضحك: امزح يا صديقي انت من الاصدقاء الجيدين هنا هيا بنا يا رجل
امام خبط علي كتف فرانك: وانت ايضا جيد يا صديقي هيا
(فرانك يبقي شغال مع إمام في نفس الشركه ومع بعض في نفس السكن، بس فرانك امريكي وإمام مصري)
نرجع تاني لتسنيم
مديحه: قومي يا بت وسيبك من شغل المحن دا
رشدي وهو بيخبطها علي وشها :
قومي يا بت هاتي يا مديحه حبه مايه
خد ياخوايا
رشو عليها وابتدات تفوق
اه جسمي وجعاني اوي
رشدي: تعيشي وتاخدي غيرها وهتاخدي لو ملمتيش نفسك ياختي
تسنيم بدموع:انا عايزه اعرف انت مبتحبينش لي عملت ليا اي دا انا بحبك اوي
رشدي بقسوه: احبك ولا محبكيش دا شئ ميخصكيش
وسابها ومشي
مديحه بشماته: اي رايك انفع ولا لاء
تسنيم بتعب: تنفعي دا انتي ف الوس*خه ملكيش منافس
مديحه وهيا بدوس علي بطنها:مبلاش ولمي نفسك ولا اخليه يموتك انهارده
تسنيم بألم:اه والله حرام اللي انتي بتعمليه دا
مديحه: حرمه عليكي عيشتك
وسبتها ومشيت
تسنيم بألم ودموع: يارب انا راضيه بقسمتك وقاضاءك يارب اكرمني وعوضني خير يارب انا واثقه فيك وفي حكمتك يارب قويني يارب
علي الجهه الاخري
صديقي اين انت لماذا تشرد كثيراً
امام: ها ماذا تريد يا فرانك
فرانك:لا اريد شئ ولكني اطمئن عليك فحسب
إمام:اطمئن انا بخير ولكن لا اعلم لما يؤلمني قلبي
فرانك: والغريب ف الامر ان الطبيب لايشك ف شئ واخبرك انك علي مايرام لابأس ياصديقي
إمام: لست حزين يا فرانك الحمدلله طهور بأذن شاء الله
فرانك: ماذا تقول يارجل لا افهم شئ
امام بابتسامه: اشكر الله علي نعمه واسأله ان يكون مرضي مطهر ذنوبي افهمت
فرانك: وهل المسلم حين يمرض يكفر ربكم عنه ذنوبه
إمام:اجل
فرانك: اعتذر يا صديقي ولكن علي الذهاب
إمام: لا داعي لاعتذر اعتني بنفسك
إمام فضل يتمشي شويه وهو بيكلم نفسه
(وبعدين ف النغزه اللي مش سيباني دي يارب انا مش مهم المهم هيا تكون بخير يارب انت العالم بيا وبحالي وغني عن سالي اسالك باسمك الاعظم ان تحفظها، يارب انا استودعتها عندك احفظها ليا وانت خير الحافظين)
#نكمل_بكرة_إن_شاء_الله ❤️🌿
ياسمين ربيع
السنة الي فاتت #شهد_محمود هي الي نزلت رواية ملتزمة تزوجت رجل اعمال انا السنادي عايزه اقدم ليكم رواية إمامي للاخت { ياسمين ربيع } الروايه دي فيها خطوات الالتزام وخطوه خطوه
رايكم يهمني جدااا وهو السبب في جودة الروايه، اللي مش هتعلق وطبل ليا هاجي اعمل ليها ساعه في ايديها اصل اختكم جعانه 😂😂❤
#إمامي💍❤
إمام والدموع في عنيه: ايوا يابابا إمام وانت كمان وحشني اوي انا خلاص يا بابا معنتش اقدر علي فراقك انا هقعد معاك هنا
محمد بفرحه: يعني مش هترجع امريكا تاني
إمام: لا يا والدي انا الحمدلله عملت قرشين حلوين وبصراحه معنتش قادر علي بعدك يا محمد يا قمر انت
الا قولي يابابا انت بتصغر ولا انا اللي بكبر اي الحلاوه دي يا حج
محمد بضحك: يا واد يا بكاش مقبوله منك يا حبيبي بس انت قمر اهو بسم الله ماشاء عليك
إمام اترمي ف حضن ابوه وابوه حضنه وهو مش مصدق إمام مش هيسافر اللهم لك الحمد حمداً كثيراً طيباً مباركاً فيه
دا كله وتسنيم واقفه بره وبعد كدا اتحركت بهدوء علي اوضتها
كان نفسي ابويا يحبني كدا ويشتاق ليا وافتكرت عدم اهتمام ابوها بسفرها مع عمها ولما سألته قبل ماتمشي وافتكرت حضن امها هيا دلوقتي مش محتاجه غير حضن تترمي فيه وسند ليها بعد ربنا
عماله تفكر ودموعها سابقه تفكيرها
محمد بصوت عالي الي حد ما: تسنيم يا تسنيم الله امال البت تسنيم فين
تسنيم سمعت صوت عمها قامت غسلت وشها وراحه تشوفه
إمام اول لما ابوه جاب سيرتها افتكرها وهيا واقفه زي الصنم وغصب عنه ابتسم
محمد: بتضحك ع اي انت عملت ف البت
إمام بضحكه: عملت فيها اي انت مفكرني قتال قتله ولا اي يا حج
وقعد يضحك
تسنيم لسه هتدخل الاوضه وقفت علي الباب اول ما شافت إمام بيضحك وتاهت في جمال ضحكته
إمام اخد باله من تسنيم ف غص بصره واتكلم بصوت واطي
إمام: ابقي ناديني لما تفوق
وطلع في البلكونه بتاعت الاوضه
محمد استغرب تسنيم
تسنيم تسنيم يا بنتي
تسنيم:...........
انتي يابت وحدف فيها المخده
تسنيم بفزعه: في اي يابابا
محمد: خضتيني عليكي واقفه كدا ليه ومالك متنحه كدا
تسنيم: انا مش عايزه اتجوز ابنك
محمد صعق من اللي هوا سمعه
محمد:.......
ياتري تسنيم مش عايزه تجوز إمام ليه واي راي محمد وياتري إمام لسه بيفكر ف سمر
رايكم يهمني 🤩 طبلولي يا عيال إلهي تطوالو كل يوم اتنين سنتي يا بعده
وتنافسو برج إيڤل 😂😂
#إمامي💍❤
تفاعل عشان يوصلك الفصل التالت بسرعه 🤨
محمد بفرحه: يعني مش هترجع امريكا تاني
إمام: لا يا والدي انا الحمدلله عملت قرشين حلوين وبصراحه معنتش قادر علي بعدك يا محمد يا قمر انت
الا قولي يابابا انت بتصغر ولا انا اللي بكبر اي الحلاوه دي يا حج
محمد بضحك: يا واد يا بكاش مقبوله منك يا حبيبي بس انت قمر اهو بسم الله ماشاء عليك
إمام اترمي ف حضن ابوه وابوه حضنه وهو مش مصدق إمام مش هيسافر اللهم لك الحمد حمداً كثيراً طيباً مباركاً فيه
دا كله وتسنيم واقفه بره وبعد كدا اتحركت بهدوء علي اوضتها
كان نفسي ابويا يحبني كدا ويشتاق ليا وافتكرت عدم اهتمام ابوها بسفرها مع عمها ولما سألته قبل ماتمشي وافتكرت حضن امها هيا دلوقتي مش محتاجه غير حضن تترمي فيه وسند ليها بعد ربنا
عماله تفكر ودموعها سابقه تفكيرها
محمد بصوت عالي الي حد ما: تسنيم يا تسنيم الله امال البت تسنيم فين
تسنيم سمعت صوت عمها قامت غسلت وشها وراحه تشوفه
إمام اول لما ابوه جاب سيرتها افتكرها وهيا واقفه زي الصنم وغصب عنه ابتسم
محمد: بتضحك ع اي انت عملت ف البت
إمام بضحكه: عملت فيها اي انت مفكرني قتال قتله ولا اي يا حج
وقعد يضحك
تسنيم لسه هتدخل الاوضه وقفت علي الباب اول ما شافت إمام بيضحك وتاهت في جمال ضحكته
إمام اخد باله من تسنيم ف غص بصره واتكلم بصوت واطي
إمام: ابقي ناديني لما تفوق
وطلع في البلكونه بتاعت الاوضه
محمد استغرب تسنيم
تسنيم تسنيم يا بنتي
تسنيم:...........
انتي يابت وحدف فيها المخده
تسنيم بفزعه: في اي يابابا
محمد: خضتيني عليكي واقفه كدا ليه ومالك متنحه كدا
تسنيم: انا مش عايزه اتجوز ابنك
محمد صعق من اللي هوا سمعه
محمد:.......
ياتري تسنيم مش عايزه تجوز إمام ليه واي راي محمد وياتري إمام لسه بيفكر ف سمر
رايكم يهمني 🤩 طبلولي يا عيال إلهي تطوالو كل يوم اتنين سنتي يا بعده
وتنافسو برج إيڤل 😂😂
#إمامي💍❤
تفاعل عشان يوصلك الفصل التالت بسرعه 🤨
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
محمد وإمام خارجين من البيت
بابا
إمام استغرب
محمد: نعم يا حبيبتي
تسنيم: متنساش ومتخليش حد يأذن مكانك زي المره اللي فاتت ومتتاخرش عليا
محمد بنظره محبه: حاضر يا حبيبتي حاجه تاني
تسنيم: لا يا حبيبي تيجي بالسلامه
إمام واقف مستغرب مدي قرب البنت دي من والده ومدي حب والده ليها
محمد: متستغربش كدا
إمام: لي بتحبها كدا متزعلش مني اانا حاسس انها هيا اللي بنتك وانا الغريب
محمد بحب: هتصدقني لو قولت ليك ان البنت دي من يوم ما اتولدت وهيا لمست حاجه ف قلبي معرفش فيها حاجه غريبه كدا تخليك تحبها
إمام فكر ساعت ما كان قريب منها وخوفو عليها من ان حد يشوف شعرها واندفاعها عشان حست باحراجه وابتسم
محمد: اي رحت فين
إمام: ابدا.... بابا
محمد وهو لسه هيشغل الاذاعه
إمام:هو ممكن انا اللي اصلي بيكم الجماعه
محمد بفرحه:اكيد طبعا
تسلم يا والدي
خلصو الصلاه
وتسنيم مستغربه مين اللي اقام الصلاه بيهم بس متنكرش انها استريحت لصوته وابتسمت
إمام وابوه خارجين من الجامع وإمام بالصدفه بيبص لفوق لمحها واقفه في البلكونه
تسنيم راحت تصلي
وهما داخلين البيت هيا كانت خارجه من الاوضه
إمام: انسه تسنيم
تسنيم:نعم
إمام: ممكن نقعد شويه مع بعض ف البلكونه
تسنيم استغربت طلبه وابوه استغرب
تسنيم بصت لعمها وهو وافق
حاضر
إمام: حضرتك عارفه طلبي واني عايز اتجوزك
تسنيم : قصد حضرتك طلب والداك
إمام:وهو انتي مفكره ان ممكن حد يغصبني علي حاجه
تسنيم: لا ممكن اعرف احنا قاعدين ليه
إمام في باله دا نتي هـ تتعبيني
إمام: عشان لو عندك اي شروط او اي متطلبات
تسنيم في نفسها ياريت اللي انا عايزه يانفع يطلب ياريت الحنيه والاحتواء والحب والتقدير بيطلبو
إمام:انتي بتسرحي كتير ليه
تسنيم:متشغلش بالك
إمام:اممم طيب معرفتش اي هيا مطالبك
تسنيم:مش عايزه ابعد عن عمي
إمام استغرب طلبها
إمام:بس كدا معندكيش حاجه تاني
تسنيم بحزن واضح ف صوتها: لاء
إمام مش عايزها تكون زعلانه كدا ومكسوره حب بغير الموضوع
انتي بتصلي يا تسنيم
تسنيم: ايوا الحمدلله ومبسبش فرض
إمام: ربنا يديمها عليكي نعمه ويثبتك
طيب ينفع تصلي وانتي طرحتك مفكوكه وشعرك باين
تسنيم بستغراب من سؤاله: لا لانها ممكن تقع مني واعيد الصلاه
إمام ابتسم لانه وصل للي عايزه:
يعني خايفه تعيدي الصلاه ومش خايفه من انك تخرجي من الاسلام او انك يوم القيامه هتتعلقي منه
تسنيم:انا والله بيبقي عصب عني الطرحه بتتزحلق وبتخنق لو ربطها جامد وبعدين انت شوفتني فين وانت مش راضي تبص ليا
إمام:مش حكايه مش راضي ابص لي كل ما في الامر ان انتي مش مراتي او محارمي عشان ابصلك ف بغص البصر لان ربنا امرني بكدا (قُلَ لَلَمًوٌمًنِيَنِ آنِ يَغُضوٌآ مًنِ آبًصّآرهّمً وٌيَحًفُظُوٌآ فُروٌجّهّمً ذِآلَکْ آزٍکْيَ لَهّمً آنِ آلَلَهّ خِبًيَر بًمًآ يَصّنِعٌوٌنِ)
اما بقا شفتك فين وانا طالع من المسجد افتكرت لما كنت بطلع انا والدي والقي امي واقفه ف غصب عني اتعودت ع كدا ف برفع راس لمحتك وانتي ف البلكونه وشعرك كان باين
تسنيم فرحت ان في حد بينصحها:حاضر هحاول ميبنش هتاكد قبل ما اطلع البلكونه ان شعري مش باين حاجه تاني
إمام بستغراب:انتي كدا اقتنعتي
تسنيم بابتسامه:ايوا وشكرا جدا علي نصيحتك ليا
إمام:العفو انتي معندكيش اي سؤال
تسنيم:لا
إمام في باله اي البنت الغريبه دي
تسنيم:بعد اذنك لو انت مش محتاج حاجه
إمام: لا شكرا تقدري تتفضلي
تسنيم مشيت وهيا مبسوطه ان حد نصحها وخايف عليها
محمد:تسنيم يا حبيبتي ممكن كوبيتن شاي
تسنيم:حاضر يا بابا اي اؤمر تانيه
محمد بابتسامه:لا يا حبيبتي
إمام:البنت دي غريبه اوي يا بابا
محمد:لي
إمام:تصور انا بقولها طلباتك اي بتقولي انها مش عايزه تسيبك ومطلبتش حاجه تاني او سألت اي سوال
محمد:يا حبيبتي هيا كدا تسنيم حنينه واصيله بس انت مش هتعمل كدا طبعا
إمام:لي يا بابا وانا كمان مش عايز ابعد عنك
محمد:جيب شقه لمراتك عشان تقعد علي راحتها يابني
إمام: والله واسيبك لوحدك لا طبعا
محمد: ما انا طول عمري لوحدي
إمام:انا مش هسيبك
محمد:يابني بطل مناهده
إمام:انا اللي عندي قولته
محمد:خلاص الشقه اللي فوقيني صاحب العماره عرضها للبيع شوفها لو معاك فلوس تكفي خدها لو مش معاك اتاجرها لغايه ما ربنا ييسر الامر
إمام بعدم اقتناع:حاضر
تسنيم جت بالشاي
اتفضل يا بابا
محمد:تسلم ايدك يا بنتي
إمام اخد كوبيته وقعد
محمد: كلمي ابوكي يا تسنيم
تسنيم بحزن:لي
محمد: عشان كتب كتابكم بكره
صدمه صعقت تسنيم وإمام
ياتري هيكون رده فعلهم اي
هنكمل بكرة إن شاء الله 🍃💕🌙
#إمامي💍❤
التلجرام 🌙🍃💕
https://t.me/+N5_Wuenmn5EwNjM8
بابا
إمام استغرب
محمد: نعم يا حبيبتي
تسنيم: متنساش ومتخليش حد يأذن مكانك زي المره اللي فاتت ومتتاخرش عليا
محمد بنظره محبه: حاضر يا حبيبتي حاجه تاني
تسنيم: لا يا حبيبي تيجي بالسلامه
إمام واقف مستغرب مدي قرب البنت دي من والده ومدي حب والده ليها
محمد: متستغربش كدا
إمام: لي بتحبها كدا متزعلش مني اانا حاسس انها هيا اللي بنتك وانا الغريب
محمد بحب: هتصدقني لو قولت ليك ان البنت دي من يوم ما اتولدت وهيا لمست حاجه ف قلبي معرفش فيها حاجه غريبه كدا تخليك تحبها
إمام فكر ساعت ما كان قريب منها وخوفو عليها من ان حد يشوف شعرها واندفاعها عشان حست باحراجه وابتسم
محمد: اي رحت فين
إمام: ابدا.... بابا
محمد وهو لسه هيشغل الاذاعه
إمام:هو ممكن انا اللي اصلي بيكم الجماعه
محمد بفرحه:اكيد طبعا
تسلم يا والدي
خلصو الصلاه
وتسنيم مستغربه مين اللي اقام الصلاه بيهم بس متنكرش انها استريحت لصوته وابتسمت
إمام وابوه خارجين من الجامع وإمام بالصدفه بيبص لفوق لمحها واقفه في البلكونه
تسنيم راحت تصلي
وهما داخلين البيت هيا كانت خارجه من الاوضه
إمام: انسه تسنيم
تسنيم:نعم
إمام: ممكن نقعد شويه مع بعض ف البلكونه
تسنيم استغربت طلبه وابوه استغرب
تسنيم بصت لعمها وهو وافق
حاضر
إمام: حضرتك عارفه طلبي واني عايز اتجوزك
تسنيم : قصد حضرتك طلب والداك
إمام:وهو انتي مفكره ان ممكن حد يغصبني علي حاجه
تسنيم: لا ممكن اعرف احنا قاعدين ليه
إمام في باله دا نتي هـ تتعبيني
إمام: عشان لو عندك اي شروط او اي متطلبات
تسنيم في نفسها ياريت اللي انا عايزه يانفع يطلب ياريت الحنيه والاحتواء والحب والتقدير بيطلبو
إمام:انتي بتسرحي كتير ليه
تسنيم:متشغلش بالك
إمام:اممم طيب معرفتش اي هيا مطالبك
تسنيم:مش عايزه ابعد عن عمي
إمام استغرب طلبها
إمام:بس كدا معندكيش حاجه تاني
تسنيم بحزن واضح ف صوتها: لاء
إمام مش عايزها تكون زعلانه كدا ومكسوره حب بغير الموضوع
انتي بتصلي يا تسنيم
تسنيم: ايوا الحمدلله ومبسبش فرض
إمام: ربنا يديمها عليكي نعمه ويثبتك
طيب ينفع تصلي وانتي طرحتك مفكوكه وشعرك باين
تسنيم بستغراب من سؤاله: لا لانها ممكن تقع مني واعيد الصلاه
إمام ابتسم لانه وصل للي عايزه:
يعني خايفه تعيدي الصلاه ومش خايفه من انك تخرجي من الاسلام او انك يوم القيامه هتتعلقي منه
تسنيم:انا والله بيبقي عصب عني الطرحه بتتزحلق وبتخنق لو ربطها جامد وبعدين انت شوفتني فين وانت مش راضي تبص ليا
إمام:مش حكايه مش راضي ابص لي كل ما في الامر ان انتي مش مراتي او محارمي عشان ابصلك ف بغص البصر لان ربنا امرني بكدا (قُلَ لَلَمًوٌمًنِيَنِ آنِ يَغُضوٌآ مًنِ آبًصّآرهّمً وٌيَحًفُظُوٌآ فُروٌجّهّمً ذِآلَکْ آزٍکْيَ لَهّمً آنِ آلَلَهّ خِبًيَر بًمًآ يَصّنِعٌوٌنِ)
اما بقا شفتك فين وانا طالع من المسجد افتكرت لما كنت بطلع انا والدي والقي امي واقفه ف غصب عني اتعودت ع كدا ف برفع راس لمحتك وانتي ف البلكونه وشعرك كان باين
تسنيم فرحت ان في حد بينصحها:حاضر هحاول ميبنش هتاكد قبل ما اطلع البلكونه ان شعري مش باين حاجه تاني
إمام بستغراب:انتي كدا اقتنعتي
تسنيم بابتسامه:ايوا وشكرا جدا علي نصيحتك ليا
إمام:العفو انتي معندكيش اي سؤال
تسنيم:لا
إمام في باله اي البنت الغريبه دي
تسنيم:بعد اذنك لو انت مش محتاج حاجه
إمام: لا شكرا تقدري تتفضلي
تسنيم مشيت وهيا مبسوطه ان حد نصحها وخايف عليها
محمد:تسنيم يا حبيبتي ممكن كوبيتن شاي
تسنيم:حاضر يا بابا اي اؤمر تانيه
محمد بابتسامه:لا يا حبيبتي
إمام:البنت دي غريبه اوي يا بابا
محمد:لي
إمام:تصور انا بقولها طلباتك اي بتقولي انها مش عايزه تسيبك ومطلبتش حاجه تاني او سألت اي سوال
محمد:يا حبيبتي هيا كدا تسنيم حنينه واصيله بس انت مش هتعمل كدا طبعا
إمام:لي يا بابا وانا كمان مش عايز ابعد عنك
محمد:جيب شقه لمراتك عشان تقعد علي راحتها يابني
إمام: والله واسيبك لوحدك لا طبعا
محمد: ما انا طول عمري لوحدي
إمام:انا مش هسيبك
محمد:يابني بطل مناهده
إمام:انا اللي عندي قولته
محمد:خلاص الشقه اللي فوقيني صاحب العماره عرضها للبيع شوفها لو معاك فلوس تكفي خدها لو مش معاك اتاجرها لغايه ما ربنا ييسر الامر
إمام بعدم اقتناع:حاضر
تسنيم جت بالشاي
اتفضل يا بابا
محمد:تسلم ايدك يا بنتي
إمام اخد كوبيته وقعد
محمد: كلمي ابوكي يا تسنيم
تسنيم بحزن:لي
محمد: عشان كتب كتابكم بكره
صدمه صعقت تسنيم وإمام
ياتري هيكون رده فعلهم اي
هنكمل بكرة إن شاء الله 🍃💕🌙
#إمامي💍❤
التلجرام 🌙🍃💕
https://t.me/+N5_Wuenmn5EwNjM8
Telegram
« بَلُِغوُآ عٍني وُلُِوُ آية » 💞🍃
نسعى إلى توحيد الله عزَّ وجل وارشاد الناس لربِّ العالمين حتى يعبد الله تبارك وتعالى وحده في الأرض💞🍃
° محتوى ديني يهمك 👀💛✨
https://t.me/+N5_Wuenmn5EwNjM8
صَلُّوا عَلَىٰ سَيِّدِ الأخْلَاقِ | ﷺ ♡💛
وسَّلِمُو تَسّلِيمَاً 💛🌻
° محتوى ديني يهمك 👀💛✨
https://t.me/+N5_Wuenmn5EwNjM8
صَلُّوا عَلَىٰ سَيِّدِ الأخْلَاقِ | ﷺ ♡💛
وسَّلِمُو تَسّلِيمَاً 💛🌻
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
إمام راح عند احمد وعم محمد
احمد:إمام في فكره كدا عايز اطرحها عليك
إمام بستماع:اتفضل يا احمد
محمد: طب اقوم انا بقا
احمد:بتقول اي يابابا محمد اتفضل طبعا اقعد
إمام:متقول يا احمد في اي
احمد:بص يا إمام انت طبعا شايف لبس البنات اليومين دول وانا بصراحه عايز افتح مصنع لبس محجبات نصنع عبيات وادنأت وملاحف وهكذا وعايز اخد رايك انت وعم محمد
محمد بفرحه:ربنا يجزيك خير يا احمد ياابني فكره جميله اوي
إمام بتفكير:هيا فعلا فكره جميله بس لازم يتخطط ليها كويس طب انت لقيت مصممين ومكن خياطه ومكان تعمل فيه دا كله
احمد:الي حد ما بس مستني الراجل يفضي المكان
إمام:علي خيرة الله وانا معاك تسمحلي اكون شريكك ونكسب الثواب سوا
احمد بفرحه:اكيد طبعا يا صاحبي بس انت وتسنيم والجواز وكدا
إمام:متشغلش بالك انت محلوله
اميرة:يلا يابو حميد
محمد:مستعجله ع اي يا اميره
اميره: ابدا يابابا اصل عندي معاد عند الدكتورة
إمام بخضه:ليه كفل الشر
اميرة:دايخه ومليش نفس للاكل وكلمت ماما قالت ليا روحي اكشفي
إمام:لا بأس ان شاء الله طهور
محمد:ربنا يحميكي يا بنتي ويرزقك بالذريه الصالحه يارب
اميره واحمد فرحو بدعوة عم محمد
وراحو لـ الدكتورة
محمد:طب يابني انا هروح اشغل القرآن ف المسجد عشان الظهر قرب
إمام ابتسم:اتفضل يا والدي جعله الله في ميزان حسناتك يارب
محمد امن ع دعاء ابنه ومشي
إمام بنداء:تسنيم يا تسنيم
نعم حضرتك محتاج حاجه
إمام ابتسم:حضرتي؟ لا حضرتي مش محتاج وبلاش حضرتي لان حضرتك والكلام دا كان قبل الجواز ايام القواعد انما دلوقتي احنا بقينا متزوجين يا تسنيم
تسنيم:حاضر كنت بتنادي ليه
إمام بابتسامه مشاغبه:اي واحد اشتاق لمراته حرام ولا اي
تسنيم وشها كله بقا لون الطماطم
إمام ضحك بصوته كله علي شكلها
طب خلاص بلاش بس وشك بقا شبه البطيخه
تسنيم بصوت متقطتع:بردو مقولتش عايزني ليه
إمام ابتسم واتكلم بهدوء:عايز اخد رايك ف حاجه
تسنيم قعدت:اتفضل
إمام حكي ليه اللي حصل بينه وبين احمد
تسنيم بستغراب: متزعلش مني بس انا مالي
إمام استغرب اكتر:ازاي مالك انتي مش مراتي ولازم تشاركيني واخد رايك هيا الحياه الزوجه اي غير موده ورحمه ومشاركه
تسنيم حست انو زعل:الله انا مش قصدي ازعلك ابدا بس كل ما في الامر الموضوع غريب انا اول مره حد ياخد راي وبابا عمره م اخد راي ماما ف حاجه ممكن متزعلش وحقك عليا
إمام اتكلم بهدوء وحنيه:يا حبيبتي انا مش زعلان انا بس مستغرب انتي مراتي يا تسنيم ولازم اخد رايك وانتي تاخدي راي مش انتي من شويه قولتي انك حستني صاحب ليكي اكتر من زوج يلا بقا يا حبيبتي قولي ليا رايك اي نشتري الشقه الي فوق ونجهزها ولا ادخل بنص المبلغ مع احمد
تسنيم:يا إمام انا سبق وقلت ليك اني مش سابه بابا محمد مش ابنه مايرجع لحضنه اخدو منه انا عايزه اقعد هنا ودا كان طلبي من الاول بابا محمد جميل اوي وانا بحبه وعلي فكره قراري دا مفهوش ناقش ومش هيتغير
إمام فرح من جواه ع قلبها الطيب واصلها وقال ف نفسه البنت دي جميله اوي من جوا واصيله هو لسه ف حد وفي كدا
إمام ابتسم:خلاص يعني دا رايك طب بالنسبه لموضوع احمد
تسنيم:موافقه طبعا فكرته حلوي اوي
إمام:يبقي ع خيرة الله يا اميرتي نبداء بقا نجهز ف الشقه ونجيب عفش جديد
تسنيم ابتسمت:اللي تشوفه صح نعمله
إمام ابتسم بتصحيح:اللي نشوفه صح نعمله
تسنيم بصت ليه وسرحت ف جمال ضحكته وطيبه قلبه واحتواءه دا صوته لوحده بيحسسها بالامان بتحس فيه الاحتواء يااااه يا إمام لو تعرف انت قد اي بقيت شئ اساسي ف حياتي دا انا بعدك مكنتش عايشه
إمام بص ليها وابتسم وحب يرخم:
مكنتش اعرف اني حلو كدا
تسنيم بدون وعي:انت جميل اوي
إمام بيكتم ضحكته:امممم بس انتي اجمل يا اميرتي
تسنيم بصت ليه بزعل مصتنع:بنوتي احلي
إمام ضحك:بنوتي واميرتي ووصيه رسول الله ورفيقتي الي الجنه بإذن الله
تسنيم بصت ليه والدنيا مش سيعها من الفرحه:طب اقول اي دلوقتي
إمام:قولي هتعملي اكل اي
تسنيم بغيظ:اكل إممم طيب
إمام:اي بنتي لويتي وشك ليه مش انتي اللي سألتي وبصراحه انا ليا عذري مراتي ريحة اكلها بتخلي بطني تلزق ف ضهر من الجوع
تسنيم ابتسمت بحب:بالهنا والشفا علي بدنك اللي انت عايزه اقوم اعمله
إمام اتكلم بحب:اللي انتي تعمليه انا راضي بيه
تسنيم:حاضر يلا بقا قوم روح لبابا وصلي وتعالي
إمام:حاضر
تسنيم قامت إمام نادا عليها
ياتري ندا عليها لي
رايكم يهمني 👇
#إمامي 💍❤
احمد:إمام في فكره كدا عايز اطرحها عليك
إمام بستماع:اتفضل يا احمد
محمد: طب اقوم انا بقا
احمد:بتقول اي يابابا محمد اتفضل طبعا اقعد
إمام:متقول يا احمد في اي
احمد:بص يا إمام انت طبعا شايف لبس البنات اليومين دول وانا بصراحه عايز افتح مصنع لبس محجبات نصنع عبيات وادنأت وملاحف وهكذا وعايز اخد رايك انت وعم محمد
محمد بفرحه:ربنا يجزيك خير يا احمد ياابني فكره جميله اوي
إمام بتفكير:هيا فعلا فكره جميله بس لازم يتخطط ليها كويس طب انت لقيت مصممين ومكن خياطه ومكان تعمل فيه دا كله
احمد:الي حد ما بس مستني الراجل يفضي المكان
إمام:علي خيرة الله وانا معاك تسمحلي اكون شريكك ونكسب الثواب سوا
احمد بفرحه:اكيد طبعا يا صاحبي بس انت وتسنيم والجواز وكدا
إمام:متشغلش بالك انت محلوله
اميرة:يلا يابو حميد
محمد:مستعجله ع اي يا اميره
اميره: ابدا يابابا اصل عندي معاد عند الدكتورة
إمام بخضه:ليه كفل الشر
اميرة:دايخه ومليش نفس للاكل وكلمت ماما قالت ليا روحي اكشفي
إمام:لا بأس ان شاء الله طهور
محمد:ربنا يحميكي يا بنتي ويرزقك بالذريه الصالحه يارب
اميره واحمد فرحو بدعوة عم محمد
وراحو لـ الدكتورة
محمد:طب يابني انا هروح اشغل القرآن ف المسجد عشان الظهر قرب
إمام ابتسم:اتفضل يا والدي جعله الله في ميزان حسناتك يارب
محمد امن ع دعاء ابنه ومشي
إمام بنداء:تسنيم يا تسنيم
نعم حضرتك محتاج حاجه
إمام ابتسم:حضرتي؟ لا حضرتي مش محتاج وبلاش حضرتي لان حضرتك والكلام دا كان قبل الجواز ايام القواعد انما دلوقتي احنا بقينا متزوجين يا تسنيم
تسنيم:حاضر كنت بتنادي ليه
إمام بابتسامه مشاغبه:اي واحد اشتاق لمراته حرام ولا اي
تسنيم وشها كله بقا لون الطماطم
إمام ضحك بصوته كله علي شكلها
طب خلاص بلاش بس وشك بقا شبه البطيخه
تسنيم بصوت متقطتع:بردو مقولتش عايزني ليه
إمام ابتسم واتكلم بهدوء:عايز اخد رايك ف حاجه
تسنيم قعدت:اتفضل
إمام حكي ليه اللي حصل بينه وبين احمد
تسنيم بستغراب: متزعلش مني بس انا مالي
إمام استغرب اكتر:ازاي مالك انتي مش مراتي ولازم تشاركيني واخد رايك هيا الحياه الزوجه اي غير موده ورحمه ومشاركه
تسنيم حست انو زعل:الله انا مش قصدي ازعلك ابدا بس كل ما في الامر الموضوع غريب انا اول مره حد ياخد راي وبابا عمره م اخد راي ماما ف حاجه ممكن متزعلش وحقك عليا
إمام اتكلم بهدوء وحنيه:يا حبيبتي انا مش زعلان انا بس مستغرب انتي مراتي يا تسنيم ولازم اخد رايك وانتي تاخدي راي مش انتي من شويه قولتي انك حستني صاحب ليكي اكتر من زوج يلا بقا يا حبيبتي قولي ليا رايك اي نشتري الشقه الي فوق ونجهزها ولا ادخل بنص المبلغ مع احمد
تسنيم:يا إمام انا سبق وقلت ليك اني مش سابه بابا محمد مش ابنه مايرجع لحضنه اخدو منه انا عايزه اقعد هنا ودا كان طلبي من الاول بابا محمد جميل اوي وانا بحبه وعلي فكره قراري دا مفهوش ناقش ومش هيتغير
إمام فرح من جواه ع قلبها الطيب واصلها وقال ف نفسه البنت دي جميله اوي من جوا واصيله هو لسه ف حد وفي كدا
إمام ابتسم:خلاص يعني دا رايك طب بالنسبه لموضوع احمد
تسنيم:موافقه طبعا فكرته حلوي اوي
إمام:يبقي ع خيرة الله يا اميرتي نبداء بقا نجهز ف الشقه ونجيب عفش جديد
تسنيم ابتسمت:اللي تشوفه صح نعمله
إمام ابتسم بتصحيح:اللي نشوفه صح نعمله
تسنيم بصت ليه وسرحت ف جمال ضحكته وطيبه قلبه واحتواءه دا صوته لوحده بيحسسها بالامان بتحس فيه الاحتواء يااااه يا إمام لو تعرف انت قد اي بقيت شئ اساسي ف حياتي دا انا بعدك مكنتش عايشه
إمام بص ليها وابتسم وحب يرخم:
مكنتش اعرف اني حلو كدا
تسنيم بدون وعي:انت جميل اوي
إمام بيكتم ضحكته:امممم بس انتي اجمل يا اميرتي
تسنيم بصت ليه بزعل مصتنع:بنوتي احلي
إمام ضحك:بنوتي واميرتي ووصيه رسول الله ورفيقتي الي الجنه بإذن الله
تسنيم بصت ليه والدنيا مش سيعها من الفرحه:طب اقول اي دلوقتي
إمام:قولي هتعملي اكل اي
تسنيم بغيظ:اكل إممم طيب
إمام:اي بنتي لويتي وشك ليه مش انتي اللي سألتي وبصراحه انا ليا عذري مراتي ريحة اكلها بتخلي بطني تلزق ف ضهر من الجوع
تسنيم ابتسمت بحب:بالهنا والشفا علي بدنك اللي انت عايزه اقوم اعمله
إمام اتكلم بحب:اللي انتي تعمليه انا راضي بيه
تسنيم:حاضر يلا بقا قوم روح لبابا وصلي وتعالي
إمام:حاضر
تسنيم قامت إمام نادا عليها
ياتري ندا عليها لي
رايكم يهمني 👇
#إمامي 💍❤
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
إمام سابها بشئ من الحزن: حاضر، اما اشوف كائن الرخامه اللي بره دا عايز اي
تسنيم لما إمام سابها حست بفراغ كل الامان اللي كانت فيه راح ياااه لدرجه دي انا مش عارفه انا حبيته امته او ازاي بس اللي اعرفه انو بقا
روحي وحياتي
إمام فتح لاميرة بغيظ: خير
اميرة برخامه: قافل الباب لي
إمام بص ليه بغيظ: واحد عايز يقول حاجه لمراته من غير ما حد يقاطعه مالك انتي بقا اش حشرك
وبعدين بص لتسنيم بحب:حبيبي ممكن الغداء عقبال ما اصلي
تسنيم بصت ليه بحب:حاضر
مريم جت:ابيه بعد اذنك هروح لنهي
صحبتي اللي ف العماره اللي قابلنا
لسه رنه عليا وبصراحه وحشتني اوي
إمام بص ليها:روحي يا مريوم مفيش مشكله المهم متتاخريش
تسنيم وقفتها واتكلمت بطيبه وكرم:مريم يا حبيبتي استني اتغدي وبعدين روحي
مريم بصت لتسنيم:شكرا يا سيمو بس بجد مش قادره اكل الحمدلله شبعانه
إمام بص لتسنيم:سيمو؟!!
مريم:ايوا انا بدلعها بكدا
إمام:طيب اما اروح اصلي
تسنيم راحت تحضر الغدا وإمام صلي بس كا العاده بيحب يقراء صفحه من القرآن بعد كل فرض بس هو فيه عاده انو لما بيقراء قران بيقراء بصوت وبينسي نفسه
تسنيم دخلت الاوضه ولسه هتتكلم سكتت ودخلت بهدوء عشان ميحسش وقعدت تسمعه
إمام خلص وقفل المصحف وفضل مكانه:لو بتحبي صوتي اوي قولي متكسفيش دا انا زي جوزك بردو
تسنيم بصدمه:انت حسيت بيا ازاي دا انا داخله ع طرطيف صوابعي
إمام قام من ع السجاده:قلبي كان بيحس بيكي وانت ف دوله غير الدوله ف ما بالك بقا لما نبقي انا وانتي ف بيت واحد واوضه واحده
تسنيم:بس بابا قالي انك لما بتقراء قران مبتحسش بحد حواليك
إمام بتصحيح: مبحسش بحد انتي مش حد انتي مراتي وحطي تحت كةمة مراتي دي مليون خط مراتي اللي مخلوقه من ضلعي لازم احس بيكي لانك حتة مني
تسنيم:ازاي يعني مخلوقه من ضلعك
إمام:بص يا حبيبي احنا مش ولاد ابونا ادم وامنا حواء اهي امنا حواء دي مخلوقه من ضلع ابونا ادم والرجال بتصف بـ ادم والنساء بتصف بـ حواء فهمتني
تسنيم بحب:ومين معاك ميفهمش
انت احساسك بيوصل قبل كلامك
إمام بص ليها ونفسه لو يدخلها ف حضنه ويدفنها جوا قلبه :طب انا بقول نقوم عشان ميحصل حاجه نندم عليها بعدين
تسنيم فهمت كلامه وقامت جري
إمام ضخك عليها: هتجنيني يا تسنيم انا بقيت حاسس اني زي المراهق اللي عنده 18 سنه
مريم نزلت وبتكلم صحبتها ف الفون ومندمجه معاها اوي
مريم: والله وانتي كمان وحشتيني اوي يا نهي
نهي: انا هطلع اقف ليكي ف البلكونه
مريم : ماشي سلام
ولسه هتقفل الموبايل
تخبطها عربيه
مريم: ااااااااااااه
نهي: مـــــــــــــريــــــــــــــــــــم
ياتري مين اللي خبط مريم رايكم يهمني 👇
#إمامي💍❤
تسنيم لما إمام سابها حست بفراغ كل الامان اللي كانت فيه راح ياااه لدرجه دي انا مش عارفه انا حبيته امته او ازاي بس اللي اعرفه انو بقا
روحي وحياتي
إمام فتح لاميرة بغيظ: خير
اميرة برخامه: قافل الباب لي
إمام بص ليه بغيظ: واحد عايز يقول حاجه لمراته من غير ما حد يقاطعه مالك انتي بقا اش حشرك
وبعدين بص لتسنيم بحب:حبيبي ممكن الغداء عقبال ما اصلي
تسنيم بصت ليه بحب:حاضر
مريم جت:ابيه بعد اذنك هروح لنهي
صحبتي اللي ف العماره اللي قابلنا
لسه رنه عليا وبصراحه وحشتني اوي
إمام بص ليها:روحي يا مريوم مفيش مشكله المهم متتاخريش
تسنيم وقفتها واتكلمت بطيبه وكرم:مريم يا حبيبتي استني اتغدي وبعدين روحي
مريم بصت لتسنيم:شكرا يا سيمو بس بجد مش قادره اكل الحمدلله شبعانه
إمام بص لتسنيم:سيمو؟!!
مريم:ايوا انا بدلعها بكدا
إمام:طيب اما اروح اصلي
تسنيم راحت تحضر الغدا وإمام صلي بس كا العاده بيحب يقراء صفحه من القرآن بعد كل فرض بس هو فيه عاده انو لما بيقراء قران بيقراء بصوت وبينسي نفسه
تسنيم دخلت الاوضه ولسه هتتكلم سكتت ودخلت بهدوء عشان ميحسش وقعدت تسمعه
إمام خلص وقفل المصحف وفضل مكانه:لو بتحبي صوتي اوي قولي متكسفيش دا انا زي جوزك بردو
تسنيم بصدمه:انت حسيت بيا ازاي دا انا داخله ع طرطيف صوابعي
إمام قام من ع السجاده:قلبي كان بيحس بيكي وانت ف دوله غير الدوله ف ما بالك بقا لما نبقي انا وانتي ف بيت واحد واوضه واحده
تسنيم:بس بابا قالي انك لما بتقراء قران مبتحسش بحد حواليك
إمام بتصحيح: مبحسش بحد انتي مش حد انتي مراتي وحطي تحت كةمة مراتي دي مليون خط مراتي اللي مخلوقه من ضلعي لازم احس بيكي لانك حتة مني
تسنيم:ازاي يعني مخلوقه من ضلعك
إمام:بص يا حبيبي احنا مش ولاد ابونا ادم وامنا حواء اهي امنا حواء دي مخلوقه من ضلع ابونا ادم والرجال بتصف بـ ادم والنساء بتصف بـ حواء فهمتني
تسنيم بحب:ومين معاك ميفهمش
انت احساسك بيوصل قبل كلامك
إمام بص ليها ونفسه لو يدخلها ف حضنه ويدفنها جوا قلبه :طب انا بقول نقوم عشان ميحصل حاجه نندم عليها بعدين
تسنيم فهمت كلامه وقامت جري
إمام ضخك عليها: هتجنيني يا تسنيم انا بقيت حاسس اني زي المراهق اللي عنده 18 سنه
مريم نزلت وبتكلم صحبتها ف الفون ومندمجه معاها اوي
مريم: والله وانتي كمان وحشتيني اوي يا نهي
نهي: انا هطلع اقف ليكي ف البلكونه
مريم : ماشي سلام
ولسه هتقفل الموبايل
تخبطها عربيه
مريم: ااااااااااااه
نهي: مـــــــــــــريــــــــــــــــــــم
ياتري مين اللي خبط مريم رايكم يهمني 👇
#إمامي💍❤
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
تسنيم بحب:لي يا حبيبي دول اختك وصاحب عمرك دا انا لو مشلتهمش الارض احطهم فوق دماغي
كفايه انهم من رحيتك
امام بص ليها بنظره عاشق:اصيله يا تسنيم ربنا يبارك ليا فيكي يا حبيبتي
تسنيم:طيب يلا عشان ياكلو وياخدو الدواء ونسمع ونشوف مين اللي هيكسب
إمام:حاضر يا بنوتي
تسنيم:الله بقالي كتير اوي مسمعتهاش
امام:بكاشه دا انا لسه قايلها الفجر
تسنيم:بردو كتير
امام: خلاص حقك عليا
#إمامي 💍❤
كفايه انهم من رحيتك
امام بص ليها بنظره عاشق:اصيله يا تسنيم ربنا يبارك ليا فيكي يا حبيبتي
تسنيم:طيب يلا عشان ياكلو وياخدو الدواء ونسمع ونشوف مين اللي هيكسب
إمام:حاضر يا بنوتي
تسنيم:الله بقالي كتير اوي مسمعتهاش
امام:بكاشه دا انا لسه قايلها الفجر
تسنيم:بردو كتير
امام: خلاص حقك عليا
#إمامي 💍❤
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
و رسولنا وحبيبنا قال اي وفي حديث صحيح أخرجه مسلم، عن أبي هريرة، رضي الله عنه، أنّ رسول الله قال: (تُعْرَضُ الأعْمالُ في كُلِّ يَومِ خَمِيسٍ واثْنَيْنِ، فَيَغْفِرُ اللَّهُ عزَّ وجلَّ في ذلكَ اليَومِ، لِكُلِّ امْرِئٍ لا يُشْرِكُ باللَّهِ شيئًا، إلَّا امْرَءًا كانَتْ بيْنَهُ وبيْنَ أخِيهِ شَحْناءُ، فيُقالُ: ارْكُوا هَذَيْنِ حتَّى يَصْطَلِحا، ارْكُوا هَذَيْنِ حتَّى يَصْطَلِحا).
كما اختص الله الصائمين في الأجر والثواب والمغفرة فقال في كتابه العزيز في سورة الأحزاب،:(إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ الله كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ الله لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا)، وفي سورة البقرة قال الله سبحانه وتعالى، وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُون.
تسنيم قامت اترمت ف حضن إمام
: انا بعشقك يا إمام وبموت فيكي هصوم معاك بكره تمام
إمان وهو بيحضنها: حاضر بس انتي اللي جبتيه لنفسك
تسنيم بعدم فهم : ازاي
إمام: انك ف حضني ومش هتطلعي منه غير بمزاجي
تسنيم: إمام بطل رخامه بقي
إمام: طب عشان طولة لسانك دي انتي معاقبه
تسنيم حزن مصتنع: هتعاقب بنوتك
إمام: ايوا
تسنيم: طب اي هو العقاب
إمام بص ليه بخبث:لما بابا حبيبك يزعل بنوتي الشاطره تعمل اي
تسنيم بحب:تصالحه
إمام:صالحيني
تسنيم:ازاي
إمام طلعها من حضنه وقرب منها وباسها ف خدها:كدهون
تسنيم ضربته:قليل الادب اوعي يا إمام دا انا بقول انك محترم
إمام بيضحك عليها بصوته: بطلي جنون انتي مراتي يا هبله يعزي محترم مع الكل الا انتي انتي عبيطه يابت
تسنيم: قولت ابعد
إمام: طب مش هكمل فضل الصوم
وبعدين متكبرهاش ف دماغي وتخليني اعمل حاجه مش لطيفه
تسنيم بصوت واطي: وقح
إمام:لمي لسانك انا كدا محتاج تعويض ع الشتايم دي كلها
تسنيم بغيظ:بتحلم ومتكلمنيش
إمام شدها عليه تاني وقربها منه:اممم هتصالحيني ولا اعمل حاجه مش لطيفه
تسنيم بكثوف وخجل وعنيها دمعت:
إمام بجد مش هقدر
إمام سابها بسرعه واتكلم بحب:اسف يا حبيبي لو كنت دايقتك والله مقصد ممكن متعيطش تسنيم ردي عليا
تسنيم بصت ليه هو ازاي يكون ف راجل بـ الرقه دي والحنيه والتفاهم دا وبدون وعي قربت منه وباسته
ف خده:اسفه
إمام مذهول لدرجه انو مش عارف يتكلم
تسنيم:إمام انت كويس
إمام:..........
تسنيم:امام
إمام:.......
تسنيم بصت ليه واستوعبت هيا عملت اي واتكلمت بصوت مخنوق بالدموع:انا مش عارفه عملت كدا ازاي
إمام فاق واخدها ف حضنه: هششش انتي معملتيش حاجه غلط انا حوزك يا روحي دا شئ طبيعي
تسنيم وهيا بتعيط: لا امت زمانك بتقول عليا قليلة الادب تسنيم وحشه
إمام غصب عنه ضحك علي الطفله اللي ف حضنه: لا انتي مش قليله الادب ولا حاجه تسنيم قمر
تسنيم: يعني هتقول ليا بقيه فضل الصيام
إمام بضحك: ايوا
الصيام هو تهذيب للنفس وصيام مبقتصرش بس ع الاكل لا عدم اللغو
بالكلام وغض البصر والاحساس بالفقراء والمساكين وحجات تاني كتيرة اوي
تسنيم: طب يلا عشان ناكل.
إمام يلا ي حبيبي بس الاول انا نروح نجيب الدابابيس واجي عشان تظبطي خمارك
تسنيم: حاضر
نكمل بكرة إن شاء الله ❤️
#إمامي💍
كما اختص الله الصائمين في الأجر والثواب والمغفرة فقال في كتابه العزيز في سورة الأحزاب،:(إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ الله كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ الله لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا)، وفي سورة البقرة قال الله سبحانه وتعالى، وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُون.
تسنيم قامت اترمت ف حضن إمام
: انا بعشقك يا إمام وبموت فيكي هصوم معاك بكره تمام
إمان وهو بيحضنها: حاضر بس انتي اللي جبتيه لنفسك
تسنيم بعدم فهم : ازاي
إمام: انك ف حضني ومش هتطلعي منه غير بمزاجي
تسنيم: إمام بطل رخامه بقي
إمام: طب عشان طولة لسانك دي انتي معاقبه
تسنيم حزن مصتنع: هتعاقب بنوتك
إمام: ايوا
تسنيم: طب اي هو العقاب
إمام بص ليه بخبث:لما بابا حبيبك يزعل بنوتي الشاطره تعمل اي
تسنيم بحب:تصالحه
إمام:صالحيني
تسنيم:ازاي
إمام طلعها من حضنه وقرب منها وباسها ف خدها:كدهون
تسنيم ضربته:قليل الادب اوعي يا إمام دا انا بقول انك محترم
إمام بيضحك عليها بصوته: بطلي جنون انتي مراتي يا هبله يعزي محترم مع الكل الا انتي انتي عبيطه يابت
تسنيم: قولت ابعد
إمام: طب مش هكمل فضل الصوم
وبعدين متكبرهاش ف دماغي وتخليني اعمل حاجه مش لطيفه
تسنيم بصوت واطي: وقح
إمام:لمي لسانك انا كدا محتاج تعويض ع الشتايم دي كلها
تسنيم بغيظ:بتحلم ومتكلمنيش
إمام شدها عليه تاني وقربها منه:اممم هتصالحيني ولا اعمل حاجه مش لطيفه
تسنيم بكثوف وخجل وعنيها دمعت:
إمام بجد مش هقدر
إمام سابها بسرعه واتكلم بحب:اسف يا حبيبي لو كنت دايقتك والله مقصد ممكن متعيطش تسنيم ردي عليا
تسنيم بصت ليه هو ازاي يكون ف راجل بـ الرقه دي والحنيه والتفاهم دا وبدون وعي قربت منه وباسته
ف خده:اسفه
إمام مذهول لدرجه انو مش عارف يتكلم
تسنيم:إمام انت كويس
إمام:..........
تسنيم:امام
إمام:.......
تسنيم بصت ليه واستوعبت هيا عملت اي واتكلمت بصوت مخنوق بالدموع:انا مش عارفه عملت كدا ازاي
إمام فاق واخدها ف حضنه: هششش انتي معملتيش حاجه غلط انا حوزك يا روحي دا شئ طبيعي
تسنيم وهيا بتعيط: لا امت زمانك بتقول عليا قليلة الادب تسنيم وحشه
إمام غصب عنه ضحك علي الطفله اللي ف حضنه: لا انتي مش قليله الادب ولا حاجه تسنيم قمر
تسنيم: يعني هتقول ليا بقيه فضل الصيام
إمام بضحك: ايوا
الصيام هو تهذيب للنفس وصيام مبقتصرش بس ع الاكل لا عدم اللغو
بالكلام وغض البصر والاحساس بالفقراء والمساكين وحجات تاني كتيرة اوي
تسنيم: طب يلا عشان ناكل.
إمام يلا ي حبيبي بس الاول انا نروح نجيب الدابابيس واجي عشان تظبطي خمارك
تسنيم: حاضر
نكمل بكرة إن شاء الله ❤️
#إمامي💍
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
مراد ابتسم ليه بامتنان:عندك حق يا صاحبي
امام خرج راحه مكتبه يخلص الشغل اللي وراه
ومراد خرج وقعد يلف بالعربيه شويه لغايه م وقف قدام جامع
ونزل
دخل الجامع وحس براحه اول مره يحسها وكلام إمام عمال يدور ف دماغه راح اتوضي وسجد واكن هموم الدينا كلها وقعت من كتفه اما سجد واتكلم بدموع وندم
يارب انا عارف اني غلط ف حقك كتير ومكنتش بصلي وانك كتير اوي دعتني لصلاه وانا كنت بطنش يارب اغفرلي ذنوبي يارب انا جاي وكلي عشم ف رضاك ورحمتك يارب ارحمني وقويني يارب
كل كلمه بيقولها بدموع الندم
قام وهو مستريح ومطمن ووعد وعد انو مش هيسب ولا فرض وهيقرب من ربنا اكتر من كدا
خرج من الجامع واكنه انسان جديد ابن النهارده
(ليه حق دا دين علينا ولازم نوفيه انت لما بيبقي عليك فلوس لعبد بتبقي مخنوق ومهموم ولله المثل الاعلي فما بالك بقا برب العباد)
تسنيم ف البيت بتتحايل ع اميرة عشان تاكل
يا بنتي مش هينفع كدا لازم تاكلي اي حاجه كدا هتقعي من طولك
اميرة:مش قادره يا تسنيم مش قادره
مريم:هاتي هنا يا سيمو وانت اكل انا قادره انا
تسنيم واميره غصب عنها ضحكت ع اختها المفجوعه
اميرة:طب اعملي حساب لختك التعبانه ولا بيت الناس اللي احنا فيه
مريم:يختي كلها كام شهر وهتقومي زي القرد اما بقل لبيت الناس ف دا بيت اخويا حبيبي واعمل فيه اللي انا عايزه
تسنيم ابتسمت بحب:طبعا يا حبيبتي بيت اخوكي ودا كله بعد بركه ربنا خير اخوكي وعزه اعملي اللي نفسك فيه
مريم بصت ليه بحب:والله ليه حق يحبك ويعشقك كمان هو في حد بالحنيع والطيبه دي حبك كتير يا روحي
اميرة:اول مره تقولي حاجه عدله
فعلا تسنيم حنينه وجدعه وكريمه وطيبه ربنا يحميكم ويحفظكم ويتتم ليكم ع خير الا بالحق انو هتفرشو الشقه امته عشان الفرح
تسينم:امين، باذن الله هنروح النهارده نشوف معرض كدا
مريم:اوعو تعملو الفرح وانا متجبسه والله ازعل الله يسامحك يلا ف بالي
اميرة بمشاغبه:دا انت طلعتي عين الولا مسحتي بكرمته الاسفلت
مريم بغيظ:يستاهل واسكتي بقا عشان مشتمهوش وابيه إمام يزعل
تسنيم:يزعل من اي
مريم:اصل قال ليا مجبش سيرة حد
واذكرو بحاجه وحشه
تسنيم:شطوره انا هقوم اعمل الغداء
عقبال ما بابا يرجع من المسجد
اميرة:اجي معاكي اساعدك ف حاجه
تسنيم:لا يا حبيبتي خليكي انتي ارتاحي انتي مش قادره توقفي ع حيلك
تسنيم خرجت
مريم:البنت دي طيبه اوي
اميرة:امام ابن حلال ويستاهل كل خير ربنا يحفظهم ويحميهم ويرزقك الزوج الصالح اللي يسعدك ويفرحك
مريم:انا قاعده ع قلبكم
اميرة:ومالو يا ختي اقعدي
🌸استغفر الله 🌸
عم محمد رجع من الصلاه
تسنيم يا بنتي
تسنيم: ايوا يا بابا
محمد: جهزتي يا بنتي ولا لسه
تسنيم: حاضر يا حبيبي ثواني بس
اغرف الاكل لمريم عشان الدواء وهروح البس
محمد: ماشي يا حبيبتي
تسنيم غرفت لمريم ولبست دريس سماوي وخمار اوف وايت كانت جميله اوي ورقيقه
محمد: بصي يا حبيبتي انا هوديكي الشركه وانت تروحي لا إمام عشان بس احمد رن عليا وعايزيني معاه عشان الراجل صاحب الشقه
تسنيم: تمام يا بابا
مشيو وصلو الشركه وتسنيم طالعه
خبطت ف بنت ف سالتها عن مكتب إمام والبنت قالت ليها بس كان جنب البنت دي سها
تسنيم مش غايز ترن ع إمام عايزه تعملها لي مفاجأة
سها: انتي مين وعايزه مستر إمام ف اي
تسنيم: انا مراته
سهام اتصدمت بق انتي اللي فضلها عليا كدا احلوت اوي
: للاسف الاسنسير عطلان ممكن تطلعي ع السلم
تسنيم: مفيش مشكله
سها شافت تسنيم طالعه ع السلم لفت وشها وطلعت بالاسنسير وراحت ع مكتب إمام
فتحت الباب براحه لقيته بيصلي
دهلت وقفلت الباب براحه وفضلت واقفه ونكشت شعرها ومسحت الروج بتاعهاا
امام خلص صلي وبيطبق المصليه وبيبص وراه شاف سها
امام بغضب: انتي بتعملي اي هنا وازاي تدخلي من غير استاذان
سها قربت منه وبتحاول تفتح زرار قميصه امام بعد ايدها جامد بس للاسف كانت هيا ماسكه القميص ف الزرار ااتقطع
إمام: اطلعي بره ومش عايز اشوف وشك انتي فهمه انا سكت ومردتش اقول حاجه لمستر مراد بس توصل بيكي الوقاحه لدرجه دي لحد هنا وكفايه غوري بره
سها: لي بس كدا يا بيبي انا بحبك
إمام لسه هيرد بس قاطعه ان تسنيم فتحت الباب
تسنيم بصت ع سها ومنظرها إمام اللي قميصه مقطوع
سها وقفن بستفزاز جمب إمام ومسكت دراعه: مين دي يا بيبي
امام واقف مصدوم زي تسنيم بالظبط: تسنيم انا معملتش حاجه اقسم بالله
سها: ف اي يا بيبي اي يعني متقول ليها كنا بنعمل اي
إمام بغضب وصوت عالي: اسكتي بقا اسكني خرام عليكي عملت ليكي اي عشان تعملي دا كله فيا
وبص لتسنيم بنظرة ترجي: تسنيم بالله عليكي تصدقي
تسنيم بصت ليه بعيون كلها دموع
: انت تسكت خالص
.......... يتبع
#إمامي💍❤
امام خرج راحه مكتبه يخلص الشغل اللي وراه
ومراد خرج وقعد يلف بالعربيه شويه لغايه م وقف قدام جامع
ونزل
دخل الجامع وحس براحه اول مره يحسها وكلام إمام عمال يدور ف دماغه راح اتوضي وسجد واكن هموم الدينا كلها وقعت من كتفه اما سجد واتكلم بدموع وندم
يارب انا عارف اني غلط ف حقك كتير ومكنتش بصلي وانك كتير اوي دعتني لصلاه وانا كنت بطنش يارب اغفرلي ذنوبي يارب انا جاي وكلي عشم ف رضاك ورحمتك يارب ارحمني وقويني يارب
كل كلمه بيقولها بدموع الندم
قام وهو مستريح ومطمن ووعد وعد انو مش هيسب ولا فرض وهيقرب من ربنا اكتر من كدا
خرج من الجامع واكنه انسان جديد ابن النهارده
(ليه حق دا دين علينا ولازم نوفيه انت لما بيبقي عليك فلوس لعبد بتبقي مخنوق ومهموم ولله المثل الاعلي فما بالك بقا برب العباد)
تسنيم ف البيت بتتحايل ع اميرة عشان تاكل
يا بنتي مش هينفع كدا لازم تاكلي اي حاجه كدا هتقعي من طولك
اميرة:مش قادره يا تسنيم مش قادره
مريم:هاتي هنا يا سيمو وانت اكل انا قادره انا
تسنيم واميره غصب عنها ضحكت ع اختها المفجوعه
اميرة:طب اعملي حساب لختك التعبانه ولا بيت الناس اللي احنا فيه
مريم:يختي كلها كام شهر وهتقومي زي القرد اما بقل لبيت الناس ف دا بيت اخويا حبيبي واعمل فيه اللي انا عايزه
تسنيم ابتسمت بحب:طبعا يا حبيبتي بيت اخوكي ودا كله بعد بركه ربنا خير اخوكي وعزه اعملي اللي نفسك فيه
مريم بصت ليه بحب:والله ليه حق يحبك ويعشقك كمان هو في حد بالحنيع والطيبه دي حبك كتير يا روحي
اميرة:اول مره تقولي حاجه عدله
فعلا تسنيم حنينه وجدعه وكريمه وطيبه ربنا يحميكم ويحفظكم ويتتم ليكم ع خير الا بالحق انو هتفرشو الشقه امته عشان الفرح
تسينم:امين، باذن الله هنروح النهارده نشوف معرض كدا
مريم:اوعو تعملو الفرح وانا متجبسه والله ازعل الله يسامحك يلا ف بالي
اميرة بمشاغبه:دا انت طلعتي عين الولا مسحتي بكرمته الاسفلت
مريم بغيظ:يستاهل واسكتي بقا عشان مشتمهوش وابيه إمام يزعل
تسنيم:يزعل من اي
مريم:اصل قال ليا مجبش سيرة حد
واذكرو بحاجه وحشه
تسنيم:شطوره انا هقوم اعمل الغداء
عقبال ما بابا يرجع من المسجد
اميرة:اجي معاكي اساعدك ف حاجه
تسنيم:لا يا حبيبتي خليكي انتي ارتاحي انتي مش قادره توقفي ع حيلك
تسنيم خرجت
مريم:البنت دي طيبه اوي
اميرة:امام ابن حلال ويستاهل كل خير ربنا يحفظهم ويحميهم ويرزقك الزوج الصالح اللي يسعدك ويفرحك
مريم:انا قاعده ع قلبكم
اميرة:ومالو يا ختي اقعدي
🌸استغفر الله 🌸
عم محمد رجع من الصلاه
تسنيم يا بنتي
تسنيم: ايوا يا بابا
محمد: جهزتي يا بنتي ولا لسه
تسنيم: حاضر يا حبيبي ثواني بس
اغرف الاكل لمريم عشان الدواء وهروح البس
محمد: ماشي يا حبيبتي
تسنيم غرفت لمريم ولبست دريس سماوي وخمار اوف وايت كانت جميله اوي ورقيقه
محمد: بصي يا حبيبتي انا هوديكي الشركه وانت تروحي لا إمام عشان بس احمد رن عليا وعايزيني معاه عشان الراجل صاحب الشقه
تسنيم: تمام يا بابا
مشيو وصلو الشركه وتسنيم طالعه
خبطت ف بنت ف سالتها عن مكتب إمام والبنت قالت ليها بس كان جنب البنت دي سها
تسنيم مش غايز ترن ع إمام عايزه تعملها لي مفاجأة
سها: انتي مين وعايزه مستر إمام ف اي
تسنيم: انا مراته
سهام اتصدمت بق انتي اللي فضلها عليا كدا احلوت اوي
: للاسف الاسنسير عطلان ممكن تطلعي ع السلم
تسنيم: مفيش مشكله
سها شافت تسنيم طالعه ع السلم لفت وشها وطلعت بالاسنسير وراحت ع مكتب إمام
فتحت الباب براحه لقيته بيصلي
دهلت وقفلت الباب براحه وفضلت واقفه ونكشت شعرها ومسحت الروج بتاعهاا
امام خلص صلي وبيطبق المصليه وبيبص وراه شاف سها
امام بغضب: انتي بتعملي اي هنا وازاي تدخلي من غير استاذان
سها قربت منه وبتحاول تفتح زرار قميصه امام بعد ايدها جامد بس للاسف كانت هيا ماسكه القميص ف الزرار ااتقطع
إمام: اطلعي بره ومش عايز اشوف وشك انتي فهمه انا سكت ومردتش اقول حاجه لمستر مراد بس توصل بيكي الوقاحه لدرجه دي لحد هنا وكفايه غوري بره
سها: لي بس كدا يا بيبي انا بحبك
إمام لسه هيرد بس قاطعه ان تسنيم فتحت الباب
تسنيم بصت ع سها ومنظرها إمام اللي قميصه مقطوع
سها وقفن بستفزاز جمب إمام ومسكت دراعه: مين دي يا بيبي
امام واقف مصدوم زي تسنيم بالظبط: تسنيم انا معملتش حاجه اقسم بالله
سها: ف اي يا بيبي اي يعني متقول ليها كنا بنعمل اي
إمام بغضب وصوت عالي: اسكتي بقا اسكني خرام عليكي عملت ليكي اي عشان تعملي دا كله فيا
وبص لتسنيم بنظرة ترجي: تسنيم بالله عليكي تصدقي
تسنيم بصت ليه بعيون كلها دموع
: انت تسكت خالص
.......... يتبع
#إمامي💍❤