مدیریت کاربردی/ارشیا دکامی
15K subscribers
622 photos
667 videos
10 files
409 links
مرکز مدیریت کاربردی ایران
آموزش مهارتهای ضروری مدیریت در ایران
به زبان ساده و کاملا کاربردی

مدیر و نویسنده: ارشیا دکامی
بنیانگذار مرکز مدیریت کاربردی ایران

اطلاعات بیشتر👇🏻
https://zil.ink/ipmc

تماس:
02178763000
02128421681
02126247202
Download Telegram
⭕️ قرارداد یه تیکه کاغذه 😐

مدیری به من میگفت من با تامین کننده ام قرارداد دارم و شکایت میکنم...

واقعیت اینه که در وضعیت بحرانی کنونی، قرارداد فقط یک تیکه کاغذه، این اعتبار توست که حکم پول نقد رو داره!

وقتی بازار به هم می‌ریزه، تأمین‌کننده‌ها از ترس سوخت شدن پولشون، کالا رو به بیزینس‌های سست با وضعیت نامعلوم نمیدن. تهدید به شکایت حقوقی توی شرایط جنگی هم بی‌فایده‌ست؛ آدم‌ها در اوج اضطراب دنبال امنیت هستن
تا بخواد شکایت به نتیجه برسه تو از بین رفتی
کاری که ما کردیم وقتی دیدیم تأمین‌کننده کالا نمیده، به جای جنگ لفظی، بهش پیشنهاد تسویه ۷۲ ساعته در ازای اولویت ارسال دادیم. با اینکار ما رو نفر اول لیست قراردادن
شما هم اینکار رو بکنید اینطور در حالی که رقیبت پشت در بسته‌ست تو در حال حرکتی

این روزها موجود بودن برخی کالاها از قیمت اونها باارزشتره


@PracticalManagement
مرکز مدیریت کاربردی ایران
👍62👎1👏1
⭕️ کسب و کار وابسته در خطر است

در بحران، وابستگی‌های پنهان خودشون رو نشان میدن
بسیاری از مدیران تا وقتی همه ‌چیز عادیه، متوجه نمیشن کسب‌وکارشون چقدر به یک نفر، یک تأمین‌کننده، یک کانال فروش یا یک مشتری بزرگ و یک های دیگر وابسته است.

اما بحران دقیقاً همین نقاط ضعف رو به خوبی بیرون می‌کشه.

📌 نکته مهم:
هر چیزی که اگر قطع بشه، کسب‌وکارت را فلج میکنه، یک ریسک حیاتی است؛ حتی اگر تا امروز خوب کار کرده باشد

وابستگی زیاد، یعنی نداشتن کنترل و کنترل کم

🎯** توصیه عملی:**

امروز فقط ۳ وابستگی خطرناک کسب‌وکارت رو بنویس:

تأمین‌کننده، مشتری، نیرو، کانال فروش یا سیستم اجرایی و ...
بعد برای هرکدوم یک جایگزین اضطراری تعریف کن

در بحران، آماده بودن مهم‌تر از امیدوار بودن است

@PracticalManagement
مرکز مدیریت کاربردی ایران
👍132
اگه توافق بشه


ازم زیاد می پرسید اگر توافق بشه، بازار خوب میشه و برمیگرده؟

من میگم نه بازار برای برای همه بهتر نمی‌شه
چون بعد از جنگ همه چیز تغییر کرده و شرایط بعد از توافق هم کاملا تغییر میکنه
برای بعضی کسب‌وکارها منجر به رشد، جذب مشتری، افزایش فروش و شروع دوباره میشه

اما برای بعضی‌ها توافق یعنی ورود رقبای قوی‌تر، مشتری‌های سخت‌گیرتر، هزینه‌های بالاتر و بازاری که دیگه با مدیریت سنتی نمی‌شه توش دوام آورد

توافق اگر اتفاق بیفته، فقط یک فرصت بیرونی ایجاد می‌کنه؛
اما اینکه کسب‌وکار تو از این فرصت استفاده کنه یا زیر فشارش له بشه، به آمادگی مدیریتی تو بستگی داره

سؤال مهم اینه:
اگر فردا فضای کسب‌وکار بازتر بشه،
تیم، سیستم، فروش، نقدینگی و تصمیم‌گیری تو آماده جهش هست؟


@PracticalManagement
مرکز مدیریت کاربردی ایران
👍75
مدیریت کاربردی/ارشیا دکامی
اگه توافق بشه ازم زیاد می پرسید اگر توافق بشه، بازار خوب میشه و برمیگرده؟ من میگم نه بازار برای برای همه بهتر نمی‌شه چون بعد از جنگ همه چیز تغییر کرده و شرایط بعد از توافق هم کاملا تغییر میکنه برای بعضی کسب‌وکارها منجر به رشد، جذب مشتری، افزایش فروش…
مدیر حرفه‌ای منتظر خبر قطعی نمی‌مونه
وقتی شرایط نامشخصه، سؤال درست این نیست که «چه اتفاقی می‌افتد؟»

سؤال درست اینه:

اگر شرایط بهتر شد،کسب‌وکار من آماده رشد هست؟
اگر شرایط همین‌طور موند، ضعف‌هاش کجاست؟
اگر شرایط سخت‌تر شد، از کدوم بخش ضربه می‌خورد؟

منتظر خبر بودن، کار مدیر نیست

کار مدیر این است که ضعف‌های کسب‌وکارش را زودتر از بازار پیدا کند

@PracticalManagement
مرکز مدیریت کاربردی ایران
7👍4
⭕️ خروج کسب و کار از گیجی

یه اشتباه بزرگی که این روزها میبینم اینه که مدیران می‌خوان همه‌چیز را با هم درست کنن

درسته همه‌چیز مهمه
اما همه‌چیز اولویت نیست


برای ۱۵ روز آینده فقط ۳ اولویت اصلی کسب‌وکارتون را مشخص کنید

اگر این ۳ مورد جلو بره، کسب‌وکارتون از گیجی خارج می‌شه.
اگر مشخص نباشه، تیم پراکنده می‌شه و مدیر بیشتر خسته میشه


@PracticalManagement
مرکز مدیریت کاربردی ایران
6🥰2
بسیاری از مدیرها می‌گویند:
کارمندهای من مسئولیت‌پذیر نیستند.

اما یک سؤال:
آیا واقعاً به اونها مسئولیت دادی؟

وقتی هر تصمیمی رو خودت می‌گیری،
وقتی با اولین اشتباه، کار رو از دستشون می‌گیری،
وقتی به جای آموزش دادن، خودت انجام میدی،
وقتی اختیار نمیدی اما انتظار نتیجه داری،
طبیعیه که تیم مسئولیت‌پذیر نمیشه

@practicalmanagement
مرکز مدیریت کاربردی ایران
👍8
⭕️ امنیت روانی کارکنان

در بازار پرنوسان ایران، اگر تنها ابزارتون برای حفظ نیروهای کلیدی «افزایش حقوق» باشه، در رقابت با تورم قطعاً شکست می‌خورید! 💸

پول شرط لازم است، اما کافی نیست. در روزهایی که استرسِ بیرون بالاست، کارمندی که در سازمان احساس «امنیت روانی» و «شنیده شدن» کنه، سخت‌تر از شما دل می‌کنه 🧠

توصیه میکنم از ابزار فیدیبک برای دریافت بازخوردهای واقعی و ناشناس کارکنانتون استفاده کنید

سایت فیدیبک:
www.feediback.com
کانال فیدیبک:
@feediiback


@practicalmanagement
مرکز مدیریت کاربردی ایران
👍6👏1
⭕️ ما بعد انفجار میرسیم

زیاد میبینم که مدیران وقتی مشاوره پیش ما میان که انفجار رخ داده 😄

مدیر حرفه‌ای منتظر نمی‌مونه که مشکل بزرگ بشه تا جدیش بگیره

خیلی از بحران‌های سازمانی اول فقط یه نشونه کوچکن:
یک تأخیر تکراری
یک نارضایتی پنهان
یک کارمند بی‌انرژی
یک مشتری ناراضی
اگره مدیر این نشونه ها رو نبینه بعداً مجبور میشه با هزینه چندبرابری، آتش‌نشانی خبر کنه
مراقب مشکلات باشید قبل از انفجار
کار ما خیلی سخت میشه😄

@PracticalManagement
مرکز مدیریت کاربردی ایران
👍8🥰2
وقتی دو نفر در تیم به مشکل می‌خورند
بدترین استراتژی رها کردن آن‌هاست! 🛑

برای حل ریشه‌ای، به عنوان شخص ثالث بی‌طرف وارد بشید، صورت‌مسئله رو از آدم‌ها جدا کرده و انرژی تقابل را به سمت کشف راه‌حل هدایت کنید تا بحث‌ها شخصی نشوند. 🤝

شما در دعوای کارمندان میانجی هستید یا قاضی؟ 🤔

مرکز مدیریت کاربردی ایران
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@PracticalManagement
6👏2
مدیران سنتی انتظار دارند
کارکنان صرفاً به خاطر دریافت حقوق، دستورات را بی‌چون‌وچرا اجرا کنند. اما در کار با نیروهای نسل جدید، همه چیز متفاوت است 🔄

برای آن‌ها، «چرایی» انجام کار و احساس تاثیرگذاری، بسیار مهم‌تر از ساختارهای خشک سلسله‌مراتبی است.
برای حفظ این استعدادها در سیستم، باید از یک «رئیس دستوردهنده» به یک «مربی توانمندکننده» تبدیل شوید. 🎯

شما چقدر با ادبیات کاری نسل جدید همسو شده‌اید؟

@PracticalManagement
👍11👏32🥰1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
دزدی از جیب کارفرما


ویدیو رو ببینید آیا شما هم با من هم نظر هستید؟ واقعا این دزدیه؟


@PracticalManagement
مرکز مدیریت کاربردی ایران
👍20
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
داستان روباه در باب زیرآب زنی در سازمانها😅


@PracticalManagement
مرکز مدیریت کاربردی ایران
👏7🥰1