𝙽𝙾𝚃𝙴𝚂🪽 "
271 subscribers
3.76K photos
175 videos
12 files
52 links
📌•25 || 𝐷𝑒𝑐𝑒𝑚𝑏𝑒𝑟 "
بعضٌ من الأنا هُنا."
Download Telegram
‏هذهِ الأيام هي
حزينةٌ بعض الشيء
مُستغنيةٌ كثيرًا
و يبدو على وجهِها
شحوب كـ من رأى شبحًا لتوه
وعيناها..
باتت غائِرتان في مُقلتيها.."
Forwarded from Home
و أنا صغيرة وقعت واقعة جامدة على عيني , واقعة من النوع اللي بتجيب مصايب , عيني ورمت و أهلي كانوا في قمة حزنهم .. كنا مستنين نشوف مصير عيني ايه بعد الواقعة , الموضوع عدى و ماحصلش حاجة من كل الأفكار المرعبة اللي ممكن تيجي للواحد .
في موقف تاني بعد كام سنة كنت هموت في حادثة بشعة قدام أهلي , حادثة من اللي لو ما موتش فيهم على الأقل هيجرى لك كارثة و عدت .. خوفنا و اترعبنا بس عدت و ماحصلتش الكارثة .
أحكي لك تاني و لا تحكي أنت ؟
أحكي لك عن الرسالة اللي جت لك من حد معرفتك به سطحية يقولك فيها اد ايه انت انسان جميل ؟ صدقت ساعتها انك بالجمال ده .. يا مسكين , ده ستره عليك .
و لا احكي لك عن الامتحان , أقصد المليون امتحان اللي استحالة كنت تعديهم لوحدك , بس عديتهم , افتكرت ساعتها انه بشطاترك .. يا مسكين , كان توفقيه .
كانت كل حاجة أكبر منك و كان هو أكبر من كل حاجة , كان و مازال ( الله أكبر ) , من همومك , من قلقك , من ضعفك , من خوفك , من ذنوبك .
أحكي لك و لا تحكي انت ؟ أحكي لك عن الشيطان اللي نساك و هيفضل يعافر معاك علشان تنسى , تنسى ان ليك سند , تنسى ان أعظم قوة في الدنيا سندك , تنسى انه لطيف , انه رحيم , تنسى ( وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ) , تنسى ( وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ) , تنسى ( إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ) .
تنسى و تفتكر انك وحيد , انك ضايع , مشتت , ان مالكش حد .
أما بعد :
مانجحتش صدفة , ما خفيتش صدفة ,ما اشتغلتش صدفة , النفس اللي داخل و خارج منك دلوقتي مش صدفة .. حتى الكلمتين دول عينك ماجتش عليهم صدفة .
حياتك مليانة مواقف كان المفروض تلمس فيها رحمة ربك بيك , وجوده في الكون , عظمته , قدرته , حبه ليك .. حبه ليك كمان مرة.
اوعي تنسي.

_فاطمة طارق
خليك لطيف كلنا بنعاني 👍
‏"ومن كان في نيته سوء لنا ، فلا تجمعنا به يا الله لا صدفة ولا حلمآ ولا واقعآ."
Forwarded from Home
"يارب؛ أنا عبدُك الذي أعيتْه الحيلُ وتعطّلت بين يديه الوسائل، وأنتَ الله الذي لا يمنعُ عطاءكَ انعدامُ الحيلةِ ولا عجزُ الوسيلة، فاكتب عاقبتي بقدرتِك لا بجهدي الهزيل، واقسم وصولي بكرمكَ لا بسيري الأعرج، وتولَّ رضايَ بابتغائي وجهك لا بخطواتي المكسورة.

يا رب؛ أريدُ أن أركض في هذا الطريق، ولكن كأنّ قدماي صُبَّتا في قالبٍ من الإسمنت، أريدُ أن أريك من نفسي خيرًا ظننته بي، ولكني لا يصلح شيءٌ في يدي، وأريدُ ألا أضعف وتُظلم الدنيا في عينيَّ عندما أكَلُّ وأنزوي، ولكن الصبر في قلبي مُتعبٌ، ومُعطيات الحياة الدنيا تتكالب عليّ واحدةً تلو أخرى..

لكنك أنت الله الكبير الواسع، وأنا واحد من عبادك المساكين، لا تُعجزُك مسألته ولا يُنقصُ خزائنك عطاءك له.
أعرفُ أنك تراني وتسمعني وأشعرُ بك ها هُنا في قلبي، أريدُ أن أرى أثر رحمتِك على نفسي وحالي ومسألتي
من فضلك، يارب."
لو كنتُ نهراً لبكيتْ، و لكنني قطارٌ تائهٌ"
Forwarded from Fact
يجماعة ماشي نسيب بعض بس ليه كلام كيلشيه واحنا بنسيب بعض بجد والله؟ هو ايه الي لو احتاجتيني هتلاقيني
يعني انت اساسا سايبني وماشي هلاقيك فين بذمتك؟
وياسيدي هنفترض هلاقيك ماشي انا من قلة البشر لما احتاج حد هروح للي خزوقني؟ اعقلوا وفارقونا من غير كلام عباطة
كنت حابة الصور بس بالأخير طلعو شبين🤡
المود بدو حفلة ل بيغ سام🥲❤️‍🔥"