𝙽𝙾𝚃𝙴𝚂🪽 "
271 subscribers
3.76K photos
175 videos
12 files
52 links
📌•25 || 𝐷𝑒𝑐𝑒𝑚𝑏𝑒𝑟 "
بعضٌ من الأنا هُنا."
Download Telegram
حصل و يحصل برضوا
لقدّ استنزفَ الطريقُ الطويلُ مشاعِري وتوقعاتي ..
لا أشعرُ الآنَ بشيءٍ ولا أتوقَّع شيئاً."
•محمود درويش
🥹🫶🏻
انا : مش رح فكر بالموضوع تاني👍🏻
برضو انا":
ْ
لا أُحبُّ الحلول الوسطىٰ ،
لا أُحبُّ الإجابات المُتأرجحة ،
ولا العِلاقات المُعلّقة .
أُحبُّ أن يكون كلّ ما في حَياتي ؛
قطعيًا ، نهائيًا ، حَتميًا وجازِمًا"
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
لن أخبرك أنني أحتاجك، ولن أتحدث بصراحة معك، لن تشاهدني أتألم مرة أخرى ولن نتخاصم أبدًا، سأكون هادئة للحد الذي يشعرك بأنني لست موجودة."
‏هذهِ الأيام هي
حزينةٌ بعض الشيء
مُستغنيةٌ كثيرًا
و يبدو على وجهِها
شحوب كـ من رأى شبحًا لتوه
وعيناها..
باتت غائِرتان في مُقلتيها.."
Forwarded from Home
و أنا صغيرة وقعت واقعة جامدة على عيني , واقعة من النوع اللي بتجيب مصايب , عيني ورمت و أهلي كانوا في قمة حزنهم .. كنا مستنين نشوف مصير عيني ايه بعد الواقعة , الموضوع عدى و ماحصلش حاجة من كل الأفكار المرعبة اللي ممكن تيجي للواحد .
في موقف تاني بعد كام سنة كنت هموت في حادثة بشعة قدام أهلي , حادثة من اللي لو ما موتش فيهم على الأقل هيجرى لك كارثة و عدت .. خوفنا و اترعبنا بس عدت و ماحصلتش الكارثة .
أحكي لك تاني و لا تحكي أنت ؟
أحكي لك عن الرسالة اللي جت لك من حد معرفتك به سطحية يقولك فيها اد ايه انت انسان جميل ؟ صدقت ساعتها انك بالجمال ده .. يا مسكين , ده ستره عليك .
و لا احكي لك عن الامتحان , أقصد المليون امتحان اللي استحالة كنت تعديهم لوحدك , بس عديتهم , افتكرت ساعتها انه بشطاترك .. يا مسكين , كان توفقيه .
كانت كل حاجة أكبر منك و كان هو أكبر من كل حاجة , كان و مازال ( الله أكبر ) , من همومك , من قلقك , من ضعفك , من خوفك , من ذنوبك .
أحكي لك و لا تحكي انت ؟ أحكي لك عن الشيطان اللي نساك و هيفضل يعافر معاك علشان تنسى , تنسى ان ليك سند , تنسى ان أعظم قوة في الدنيا سندك , تنسى انه لطيف , انه رحيم , تنسى ( وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ) , تنسى ( وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ) , تنسى ( إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ) .
تنسى و تفتكر انك وحيد , انك ضايع , مشتت , ان مالكش حد .
أما بعد :
مانجحتش صدفة , ما خفيتش صدفة ,ما اشتغلتش صدفة , النفس اللي داخل و خارج منك دلوقتي مش صدفة .. حتى الكلمتين دول عينك ماجتش عليهم صدفة .
حياتك مليانة مواقف كان المفروض تلمس فيها رحمة ربك بيك , وجوده في الكون , عظمته , قدرته , حبه ليك .. حبه ليك كمان مرة.
اوعي تنسي.

_فاطمة طارق
خليك لطيف كلنا بنعاني 👍