دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
15.2K subscribers
775 photos
159 videos
17 files
78 links
📌قناة تهتم بنشر القرآن الكريم،أزرع في نفسك بذرة جديدة كل يوم.
📌خذوا ما تشاءوا من القناة واتركوا لنا الدعاء.
📌فضلاً ساهموا معنا في نشرها
قال رسول الله ﷺ: ﴿بلغوا عني ولو آية﴾.


للإستفسار أو للتواصل

https://t.me/daqiqatayndin

Owner

@AbdullahAmer0
Download Telegram
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

النهاردة آخر يوم من أيام التشريق،
واللي النبي ﷺ قال عنها:
"لَمْ يُرَخَّصْ في أيَّامِ التَّشْرِيقِ أنْ يُصَمْنَ، إلَّا لِمَن لَمْ يَجِدِ الهَدْيَ".
ومع إن النهاردة بيوافق أول أيام البيض،
إلا إن الصيام فيه مش جائز إلا لحاجه خاصة،
زي اللي ماعندوش هدي في الحج.
وماتنساش..
إحنا لسه في شهر الله الحرام – ذو الحجة
والحسنات فيه بتتضاعف

فلو هتبدأ صيام، أبدأ من بكرة 14-15-16،
أو حتى أي 3 أيام من الشهر الحرام،
وخد أجر صيام الدهر كله إن شاء الله.
جاهد ألا تفتر همّتك، ربك كريم،
وكل عمل صالح في الأيام دي ليه أجر كبير.
اللهم اجعل لنا في كل يوم نصيب من طاعتك،
واغفر لنا ما مضى، وبارك لنا فيما هو آت.🤲🏻
40🥰6🕊5🍓5
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صباح الخير يا شباب النهاردة آخر يوم من أيام التشريق، واللي النبي ﷺ قال عنها: "لَمْ يُرَخَّصْ في أيَّامِ التَّشْرِيقِ أنْ يُصَمْنَ، إلَّا لِمَن لَمْ يَجِدِ الهَدْيَ". ومع إن النهاردة بيوافق أول أيام البيض، إلا إن الصيام فيه…
{إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُوا۟ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقَـٰمُوا۟…}.

الاستقامة = الاستمرار.

حتى لو مش بنفس القوة… لكن الاستمرار هو النجاح الحقيقي.

خلي عندك خطوط حمرا ماينفعش تنزل عنها… دينك مش موسمي، معرفتك بربك مش "أوكازيون طاعة"، دي رحلة عُمر.

الغنيمة الحقيقية من رمضان والعشر، مش بس الحسنات.
الغنيمة الحقيقية = الثبات بعد مواسم الطاعة.
🥰2814🍓9
This media is not supported in the widget
VIEW IN TELEGRAM
💔21😢5😭53🕊2
نغير أسم القناة
Anonymous Poll
31%
آه 🍓
69%
لا 🥰
🥰20🍓8🕊1😭1
.
فضلاً لو حد بيعرف يصمم صور للقناة جزاكم الله

خيراً يتواصل مع الأستاذ عبدالله
@AbdullahAmer0
🥰9🍓5😍2🕊1
قال أبو سليمان الداراني : كل يوم أنا أنظر في المرآة هل اسودَّ وجهي من الذنوب ..
هذا حالهم ..
فكيف حالي وحالك ؟؟!!..
لبسنا الجديد ..👕
وأكلنا الثريد ..🥙
ونسينا والوعيد ..👌
وأمّلنا الأمل البعيد .. 💵
رحماك يا رب ..🥹
لماذا تريد الحياة ؟! ..😢
لماذا تعشق العيش ؟! ..💔
إذا لم تدمع عينك من خشية الله جل في علاه !!.. 😭
إذا لم تمدحه في السحر !!.. 🌑
إذا لم تزاحم بالركب في حلق الذكر !!..
إذا لم تصم الهواجر ، وتخفي الصدقة !!.. 💰
هل العيش إلا هذا ؟؟!!..🙃
هل العيش والسعادة إلا هذا ؟؟!!..
إذا لم تستطع ..
قيام الليل ..
وصيام النهار ..
فاعلم أنك محروم ..
قال سبحانه :
{ إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ، فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ} ..
هذه أخبارهم { لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ}..
💔2612😢6😭6
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
.
خروجات العيد 😂🎉
😁51🤣22😍3🥰2🙈2🕊1🍓1
لو كل حاجة بايظة في حياتك ، ابدأ بـ قيام الليل

قيام الليل هو اللي هيغير حياتك.
🥰4427🕊9💘4
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

في ناس مبتضيعش وقت..
الدقايق والثواني عندهم ليها قيمة تانية، في الطاعة والعبادة مابيأجلوش، ومابيكسلوش.

عارفين إن الحياة قصيرة، والفرص محدودة، والأيام بتعدّي بسرعة، فاستغلوها في طاعة الله..

فكانوا طائعين لأمر الله عز وجل في قوله:
"فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ"

لو أنت مش منهم..
ابدأ من دلوقتي، وجاهد نفسك،
وخلي السعي للخير هدفك في كل خطوة

📍فاستبقوا الخيرات قبل انتهاء الأجل، وقبل أن يُقال:
"ربِّ ارجعون" ولا رجعة!..

اللهم ثبّتنا على الطاعة، ووفّقنا لكل خير.🤲🏻
55🍓12🕊7
لا تستهِن بأثر الذكر في صلاح
يومك، واستقامة حالك!

‏فذكر الله حيـــــــــــاة
قال ﷺ: "مثل الذي يذكر ربه والذي لا يذكر ربه،مثل الحيّ والميّت".
🍓4020🕊10💘2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
انتهت المواسم وانتهى العام يا صاحبي وقدْ خَلَتْ أَيام اللَّهِ؛ ذهب رمضان ومرت العشر الأواخر، وقد مضتْ ليلة القدرِ وما أدراكَ ما ليلة القدرِ، وكَبّرنا الله على ما هدانا، وانتهى عيد الفطر وقد وَلّى زمنِ الاعتكافِ، انتهت في لمح البصر الليالي العشر منْ ذي الحجةِ وقد مَنَّ اللَّهُ علينا ببلوغِ يوم عرفه العظيم وبلوغ الدعاءِ فيه، ثُمَّ أتى يوم النحر فذبحنا طاعة لأَمر اللَّهِ، وَأَكلنا مِمَّا رزقنا لحمًا طيِّبًا، وأنتهت أيامُ التشريقِ كلها

انتهى كل شيء يَا صاحبي ولم ينتهِ القرآن بعدُ، ولم تنتهِ الصلاة، ولم ينتهِ الدعاء والسجود والقيام والصدق مع الله، فتذكر دائمًا قوله تَعَالَىٰ ﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ ﴾ وإياك أن تكون عبدًا موسميًا تعبده بصدق في أيام وتغدر وَتَفْجُّر في أيام أخرى، انتهى كل شيء يَا صاحبي ولم يبقَ لكَ إِلّا اللَّهُ ".
56🥰7🕊5😭5💘2
صلاة الفجر مش مجرد ركعتين في أول اليوم،
اللي يلتزم بيها باستمرار، ربنا بيكرمه بنور في وشه و بركة في يومه و سعة في رزقه

صلاة الفجر بتخليك إنسان مميز، لأنك بدأت يومك وانت في ذمة الله وعنايته،

واللي جرّب يحافظ عليها، يعرف ده كويس وشاف قد ايه ربنا بيكرمه وبيوفقه وينور بصيرته 🧡💚
🥰4827🍓4
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

عارفين الجملة اللي بنقولها دايمًا؟
"فلان ده يستاهل الحبس!"
طب اسأل نفسك كده بصدق:
هو أنا أستاهل الحبس؟

يمكن ترد وتقول: لا طبعًا، وبتبقى شايف نفسك أحسن واحد..
بس تعالى نسمع كلام عبد الله بن مسعود رضي الله عنه:
"ما من شيء أحق بطول السجن من اللسان."
تخيل!
إن اللسان هو أكتر حاجة تستاهل الحبس.
الله عز وجل قال:
"مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ"
يعني كل كلمة بتقولها، بتتكتب
خير بيتكتب.
شر بيتكتب.
تهريج، نميمة، غيبة، كذب كله بيتكتب.
فكّر معايا:
كام مرة قلنا كلمة ماكانش ينفع تتقال؟
كام مرة لسانا سبقنا؟
فبجد، لو هتسجن حد... اسجن لسانك، وحاسب نفسك قبل أن تُحاسب..
اللهم طهر ألسنتنا من الغيبة والنميمة، واجعل كلامنا دائمًا فيما يرضيك.🤲🏻
67🥰7😢3🍓3🕊2😍1😭1
أكثروا من قول: «يا مُقلب القلوب ثبت قلبي على دينك»

لان في الوقت اللي أنت بتسمع فيه قرآن غيرك بيسمع أغاني!

في الوقت اللي أنت مواظب على الصلاة غيرك ترك الصلاة في المسجد!

الوقت اللي أنتِ لابسة فيه لبس شرعي كامل الشروط غيرك متبرجة وظاهرة مفاتنها!

أسأل الله الثبات وأن يستعملك في مرضاته.
64🥰7🍓7
.
امتحانات الثانوية العامة خلاص هتبدأ الأسبوع الجاي إن شاء الله
وكله دلوقتي بيذاكر وبيراجع وجايب آخره عشان يحقق هدفه!
ولأن الوقت بيبقى ضيق الفترة دي، وكل الطلبة بتركز على مراجعة ليالي الامتحانات..
فإحنا كمان هنركز معاهم وهنراجع أسئلة تهم كل واحد فيهم!

انتظرونا إن شاء الله كل سبت وإثنين وأربعاء الساعة 5 م
مع #س_ج_ليالي_الامتحان
72😍6🍓5🕊2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

مفيش حد فينا يقدر يعدّي عليه يوم كامل من غير ما ياكل ولا يشرب!
لازم ياكل ويشرب.. لأن لو ده ما حصلش
هيقع من التعب والضعف، ومش هيقدر يكمل..

وده بالظبط حال قلب كل واحد فينا، ولكن مع ذكر الله عز وجل..
عشان كده..
الإمام ابن تيمية رحمه الله،
مرة صلى الفجر في جماعة، ثم جلس يذكر الله جل في علاه،
لحد امتى؟
إلى قرب منتصف النهار!
ثم قال:
"هذه غدوتي، ولو لم أتغذّ هذا الغذاء، لسقطت قوتي."

زي ما بتحافظ على جسمك، لازم تحافظ كمان على قلبك بذكر الله.
اللهم اجعل قلوبنا عامرة بذكرك، وثبّتنا على طاعتك.🤲🏻
55🥰6🕊6🍓6
رسالة لك...

‏﴿ فَبَشَّرْنَاهُ ﴾ ، ﴿ وَبَشَّرْنَاهُ ﴾ ،
﴿ فَبَشَّرْنَاهَا ﴾ ، ﴿ لَهُمُ الْبُشْرَىٰ ﴾
﴿ وَجَاءَتْهُ الْبُشْرَىٰ ﴾

"اللهم نَسألك بُشرى تطرُق المَسامِع، وأفراحًا تهطل لها المدامع، اللهم رب البشائر، بُشرىٰ."
63🍓8🕊7💔2
📌خليك فاكر إنك لما هتدخل قبرك..
هتسيب أهلك، وفلوسك..
وكل حاجة في الدنيا.. الحاجة الوحيدة إللي هتبقى معاك في اليوم ده هي عملك الصالح!🪴

الصلاة إللي كنت مداوم عليها في المسجد، الصدقة والذكر وقراءة القرآن كل عمل كنت بتعمله لوجه اللَّه هو إللي هتلاقيه هناك يؤنسك في قبرك🗣..

عملت إيه لليوم ده؟! ✋️
49🥰7😢1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. امتحانات الثانوية العامة خلاص هتبدأ الأسبوع الجاي إن شاء الله وكله دلوقتي بيذاكر وبيراجع وجايب آخره عشان يحقق هدفه! ولأن الوقت بيبقى ضيق الفترة دي، وكل الطلبة بتركز على مراجعة ليالي الامتحانات.. فإحنا كمان هنركز معاهم وهنراجع أسئلة تهم كل واحد فيهم! انتظرونا…
.
شدوا حيلكم هانت يا ابطال
جايه اذكركم واذكر نفسي
لم يتبقي سوي القليل
القليل من التعب
القليل من السهر
القليل من الحزن
يارب وفقنا كلنا يارب
يارب ادينا علي قد كرمك يارب

تذكر دايما إن الله اذا كلف أعان 🎀🩷
💘3022🥰5🕊4😢3💔3😭1
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب

النهارده يوم مش عادي..
النهارده الجمعة..
يوم من أعظم أيام الأسبوع، يوم اجتمعت فيه البركات والفضائل، وميزُه الله عز وجل عن باقي الأيام..

قال رسول الله ﷺ:
"خير يوم طلعت عليه الشمس يوم الجمعة؛ فيه خُلق آدم، وفيه أُدخل الجنة، وفيه أُخرج منها، ولا تقوم الساعة إلا في يوم الجمعة"

فماتفوتش الفرصة..
• صلّي على النبي ﷺ
• اقرأ سورة الكهف
• سبح واذكر ربك كثيرا
• أكثر من الدعاء في ساعة الإجابة؛ ولا تنس إخوانك فالدعاء فيها لا يُرد بإذن الله
تقبل الله منّا ومنكم صالح الأعمال.
51🥰7🍓7🕊6