فلسفه اخلاق
7.24K subscribers
2.43K photos
1.39K videos
346 files
969 links
🌱روان‌کاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما
📍مصطفی سلیمانی
(دکتری فلسفه
کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق
کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت)


📱ارتباط با من:
@soleymani63
.
🔖اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/soleymani63
Download Telegram
سینمادرمانی
🎥 کارگاه آنلاین تحلیل و بررسی فیلم
دوره هفتم

🎞 با موضوع:
(نحوه مواجهه با بحران برای شروع دوباره)

با این فیلم‌ها به زندگی امیدوارتر می‌شوید

امید زیباست و برای شروع‌کردن دوباره به آن نیاز داریم. زندگی تلخی‌هایی دارد و گاهی مسیر سخت و پرنوسانی پیش رویمان قرار می‌دهد. چیزی که باعث می‌شود بتوانیم در راه رسیدن به شادی و زندگی بهتر قدم برداریم، امیدواری است. دیدن فیلم‌هایی با این مضمون می‌تواند ایده‌های تازه‌ای برای شروع دوباره به ما بدهد.

اگر شما هم به‌رغم تمام سختی‌ها و سردی‌ها، باز می‌ایستید و به روزهای خوش و بهاری امیدوارید، باید بگوییم که قهرمان هستید.
قهرمان‌های دوست‌داشتنی! با ما همراه باشید تا چند فیلم الهام‌بخش را درباره زندگی امیدوارانه و شروع دوباره به تحلیل بنشینیم. اگر هم امیدواری خونتان کم شده است، باز همراه باشید و بدانید که از دیدن این فیلم‌ها پشیمان نخواهید شد.
مدرس: #مصطفی_سلیمانی
#فیلم_درمانی
.
🔹️زمان: شنبه‌ها از ساعت ۲۰
🔹️پلتفرم: اسکای‌روم
.
کارگاه_آنلاین #تحلیل_فیلم #تحلیل_فلسفی_فیلم #تحلیل_فیلم_روانشناسی

🔹️برای ثبت‌نام به این آی‌دی پیام دهید:
@soleymani63


❤️ @filsofak
👍71🔥1👏1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
‌اسم فیلم: "در جستجوی خوشبختی 2006"
📝 زیرنویس چسبیده فارسی بدون سانسور
📤 کیفیت 720p

🔥با هنرنمایی #ویل_اسمیت , #جیدن_اسمیت , #تندی_نیوتون , #برایان_هاو
🔹ژانر: #درام #بیوگرافی
مدت زمان : 117 دقیقه
👔کارگردان : Gabriele Muccino #گابریل_موچینو
محصول کشور: ایالات متحده آمریکا
🏆 جوایز: کاندیدای دریافت 1 جایزه اسکار

📝خلاصه داستان:
داستان فیلم بر اساس بی‌خانمانی حدوداً یک‌سالهٔ کریس گاردنر است که ویل اسمیت نقش وی را بازی می‌کند. اوایل دهه 1980. «کریس گاردنر» به سرش می زند تا کاری را در بورس نیویورک امتحان کند که در آن جا فقط یکی در بین بیست نفر می تواند روی داشتن شغلی تمام وقت با دستمزدی خوب حساب کند. حتی وقتی همسرش به خاطر این انتخاب او را ترک می کند و اوضاع بدتر و بدتر می شود کریس به اتفاق پسرش دو دستی به رؤیایش می چسبد…

⭐️ طرز فکر شما پس از تماشای این فیلم، بدون شک تغییر پیدا کرده و انگیزه‌ای دو چندان برای ادامه مسیر زندگی‌تان پیدا خواهید کرد

کارگاه تحلیل فیلم #مواجهه_با_بحران ۲
مدرس: #مصطفی_سلیمانی

❤️ @filsofak
👍65👏1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
سال ۲۰۲۲ سینما و تلویزیون در یک نگاه

❤️ @filsofak
👏3👍2
The.Grapes.Of.Wrath.1940.BRrip.720p.ZarFilm.mkv
848.7 MB
دانلود فیلم
خوشه‌های خشم The Grapes of Wrath 1940
💥 زیرنویس چسبیده با کیفیت ٧٢٠ بدون سانسور

(پاسداشت زندگی و امید در دل سیاهی)
🪐 فیلمی درام به کارگردانی جان فورد محصول سال ۱۹۴۰ آمریکا است. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام، نوشتهٔ جان اِستاینبِک (در منابع فارسی بیشتر جان اشتاین بک شناخته می‌شود) ساخته شده است.

این فیلم برنده اسکار بهترین کارگردانی شده است.

خلاصه داستان:
«تامی» پس از عفو مشروط، از زندان آزاد شده و نزد خانواده‌اش بازمی‌گردد. او متوجه می‌شود که اهالی آن منطقه مجبور به ترک زمین و خانه‌هایشان شده‌اند و خانواده‌ ش نیز برای یافتن کار و ادامه زندگی آماده‌ی سفر به کالیفرنیا می شوند.

کارگاه تحلیل فیلم #مواجهه_با_بحران ۳
مدرس: #مصطفی_سلیمانی

❤️ @filsofak
👍21🔥1
بدترین کاری که می‌توانی برای خودت انجام بدهی، قضاوت خودت از نگاه دیگران است!

❤️🍀 @filsofak
👍27
فروید معتقد بود که هیچ رویدادی تصادفی یا اتفاقی نیست و در پس هر رفتار، فکر یا احساسی یک دلیل وجود دارد. هر کاری که انجام می‌دهیم، هر فکری که می‌کنیم، هر چیزی که می‌گوییم و هر احساسی که داریم تجلی ذهن -ضمیر هشیار، نیمه‌هشیار یا ناهشیار- ماست.

فروید در کتاب «آسیب‌شناسی روانی زندگی روزمره» این اندیشه را مطرح می‌کند که «اتفاقات» کوچکی که در زندگی روزمره مردم رخ می‌دهد، مثلا اشتباه خطاب کردن یک نفر، فراموش کردن یک قرار ملاقات و از بین بردن چیزی که متعلق به فردی دیگر است، تجلی انگیزه‌های ناهشیار آنهاست...

بدین ترتیب رویدادهایی نظیر لغزش‌های کلامی، تاخیرها، فراموش کردن نام دیگران و از بین بردن چیزهایی که متعلق به دیگران است، دلیل دارند و وقوع آنها تصادفی نیست و در صورتی که بتوان محتویات ضمیر ناهشیار افراد را بررسی کرد، علت این رویدادها مشخص می‌شود.

💡 رندی لارسن و دیوید باس
از کتاب روانشناسی شخصیت
ترجمه فرهاد جُمهری و همکاران

❤️ @filsofak
👍91
وقتی بعد از غذا، از کابینت آشپزخانه، پنهانی مشتی قرصِ رنگارنگ بر‌می‌داری و می‌خوری، آب شدنت را می‌بینم و بغض خفه‌ام می‌کند.
وقتی در برگه‌ی آزمایشت می‌بینم قند خونت بالاست، اما باز دلت برایمان شور می‌زند، تازه می‌فهمم که شوری و شیرینی صفت نیست. تویی. همه خوبی‌ها، همه بوها، همه مزه‌ها.
وقتی اینباکس گوشی‌ات را چک می‌کنم و می‌بینم که پر از پیام‌های جایزه ایرانسل و تبلیغات مزخرف فروشگاه‌های آنچنانی است، و پیام ما، -پیام هیچ کدام‌مان- آن‌جا نیست، نمی‌توانم خودم را ببخشم؛ فرو می‌ریزم!
هر چقدر سن‌ام بالاتر می‌رود و بیش‌تر مشکلاتِ مادران و فرزندان را می‌بینم، تازه می‌فهمم چقدر مسئولیت روی شانه‌هایت بود؛ اما محکم ایستادی که باد کلاه ما را نبرد، یا خوابمان به هم نریزد.
وقتی روحم درد می‌کند، سرم را رویِ پاهای چه کسی می‌گذارم جز تو؟ تو که برایم حرف می‌زنی یا شاید هم «أمّن یُجیب» می‌خوانی، تمام زخم‌های دلم خوب می‌شوند.
وقتی گل‌هایِ قالیِ زیرِ پایم را می‌بینم، یادم می‌افتد که چه حوصله‌ای داشتی. تند تند با دفه روی گره‌های رنگارنگ قالی می‌‌کوبیدی و ما می‌دیدیم که چطور دست‌هایت و نقشه و دار، با هم رج‌هایِ قالی را بالا می‌بردند.
وقتی آرام و ساکت، روی صندلیِ چوبیِ قدیمیِ جهیزیه‌ات، رو‌به‌روی پنجرۀ خانه، با پدر چای می‌نوشی، یاد می‌گیرم: «زندگی یعنی دلِ خوش!»
وقتی عمقِ نگاهت را به پدر می‌بینم، می‌دانم که باید بقیۀ عشق‌ها جلویِ شما لُنگ بیندازند، بس که مجازی‌اند. بس که محبت هم نیستند. اختلال‌اند و بالا و پایین شدن هورمون!
وقتی عطرِ قرمه سبزی‌هایِ ظهرِ جمعه‌ات تویِ خانه می‌پیچد، سیر هم که باشم، گرسنه‌ام می‌شود. دلم می‌خواهد هوار بزنم و گوش فلک را کر کنم که: «مادر! دستپختت عاقبت دیوانه‌ام می‌کند!»
وقتی می‌بینم همیشه در دسترسی؛ محبتت به‌روز است؛ سایلنت و دایورت نمی‌کنی و فالورهایت فقط ماییم، ذوق می‌کنم که مادرم هستی و من در عجبم که مگر با چقدر صبر و تواضع و مهر و محبت می‌توان «مادر» بود...
همه می‌گویند دنیا ارزش لگد زدن به شکم مادر را نداشت؛ اما من، دوست داشتم تو مادرم باشی. دوست داشتم تو در آغوشم بگیری. دوست داشتم توی چشم‌هایت نگاه کنم و تو برایم شعر بخوانی.
قربان خنده‌هایت بشوم.
#مصطفی_سلیمانی
#روز_مادر

❤️ @filsofak
21👍9👏1
تنها در یک صورت به تو ایرادی گرفته نمی‌شود:
هیچ کاری نکن، هیچ‌چیزی نگو و
هیچ‌چیزی نباش!

#ارسطو

❤️ @filsofak
5👍5👏3
@MoboMoviesBot_Silver_Linings_Playbook_2012_720p_BluRay_x264_8_Bit.mkv
900.9 MB
دانلود فیلم "دفترچه امید بخش"
🎬 Silver Linings Playbook 2012

🖥 نسخه زیرنویس چسبیده
🔗 کیفیت BluRay - 720p

ژانر : #درام | #عاشقانه | #کمدی
امتیاز: 7.7🌟
🔈 #دوبله_فارسی_دوزبانه
بدون سانسور

مدت زمان: 122 دقیقه
محصول: #آمریکا
بازیگران: Bradley Cooper , Jacki Weaver , Jennifer Lawrence , Robert De Niro
کارگردان: David O. Russell

خلاصه داستان:
پس از گذراندن مدتی در موسسه روانشناسی، معلم سابق «پت سولیتانو» به خانه والدینش بازمی‌گردد و سعی می‌کند با همسرش سابقش آشتی کند. اوضاع بعد از آشنایی «پت» با «تیفانی»، دختری که مشکلات خاص خودش را دارد، بیشتر چالش‌برانگیز می‌شود.

🔸️لینک پخش آنلاین فیلم با زیرنویس چسبیده:
https://digimovie.plus/stream/?imdb=tt1045658&q=4

در ساده‌ترین بیان ممکن، درام شاهکاری است که ثانیه به ثانیه‌اش را معنادار و با احترام به شعور مخاطب شکل داده‌اند.

کارگاه تحلیل فیلم #مواجهه_با_بحران ۴
مدرس: #مصطفی_سلیمانی

❤️ @filsofak
👍32🔥1👏1
فیلم‌هایی با موضوع "مرگ"

Taste of Cherry (1997) IMDB: 7.7
The Fountain (2006) IMDB: 7.2
COCO (2017) IMDB: 8.4
The Seventh Seal (1957) IMDB: 8.1
A Ghost Story (2017) IMDB: 6.8
Enter The Void (2009) IMDB: 7.2

❤️ @filsofak
👍4👏31
🔸️تنهایی


آدمی به چهار شکل می‌تواند تنهایی را تجربه کند.
۱- تنهایی فیزیکی
۲- تنهایی عاطفی
۳- تنهایی فکری
۴- تنهایی اگزیستانس

۱- تنهایی فیزیکی:
بودن بدون دیگری در جا و مکانی است. زندانی در سلول انفرادی، تنهایی فیزیکی را تجربه می‌کند. تنهایی فیزیکی میتواند تنهایی جنسی نیز باشد وقتی فرد، هیچ شریک جنسی ندارد.


۲- تنهایی عاطفی:
بودن بدون عاطفه و احساسات دیگری است. کسی را ندارد که از او عاطفه بگیرد یا برای او عاطفه خرج کند. تنهایی عاطفی میتواند بدون تنهایی فیزیکی نیز رخ دهد. یعنی دو نفر سالها کنار هم زندگی کنند و تنهای فیزیکی نباشند، اما تنهای عاطفی باشند.

۳- تنهایی فکری:
بودنی است بدون همفکر و همدل و همزبان. وقتی کسی را پیدا نمیکنی که همفکرت باشد یا همزبانت، و احساس میکنی کسی افکار تو را متوجه نمی‌شود، در حال تجربه تنهایی فکری هستی.

۴- تنهایی اگزیستانس:
اشاره به نحوه‌ی خاص بودن ما در این جهان دارد. ما در این جهان به شکل منحصر بفردی هستیم و همه دریافت‌های ما از جهان، مختص خودمان است و از آنِ خودمان و نمی‌توانیم دیگران را به دریافت‌های خود راه دهیم. هرکسی خود را در دریافت‌هایش تنها میبیند. من می‌بینم، تو هم می‌بینی، اما این دیدنِ من، از آن من است، و دیدن تو از آن تو. من رنج می‌کشم، تو هم رنج می‌کشی، اما رنجِ من، از آن من است، رنج تو نیز از آنِ تو. ما هرگز نمیتوانیم، تماما به دریافت کسی دیگر ورود کنیم و دیگری نیز نمیتوان تماما به دریافت ما وارد شود. ما فقط تلاش میکنیم، به فهم یکدیگر نزدیک شویم، چونان نزدیکی دو دست بهم. حتی وقتی دو دست با هم گره میخورند، بازهم ماهیتا دو دست هستند، و این گره خوردن، منجر به یک دست شدن نمی‌شود. بودن ما در این جهان و همه دریافت‌های ما در این جهان، منحصر بفرد است و این تنهایی اگزیستانس، بنیان هستی‌شناختی ما را شکل میدهد.

+ فهم این تنهایی اگزیستانس که محتوم است، به آدمی کمک میکند تا با آن سه تنهایی دیگر (فیزیکی، عاطفی، فکری) به خوبی و درستی مواجه شود. رنج آدمها از آن سه تنهایی، بدین خاطر است که به این تنهایی اگزیستانس التفات ندارند. یعنی از بنیان هستی‌شناسانه‌ی خود غافل‌اند.

👤اکبر جباری

❤️ @filsofak
👍142👏2
After.The.Storm.2016.720p.BluRay.x264.YTS.SoftSub.9Movie.mkv
999.6 MB
دانلود فیلم پس از طوفان
(After the Storm 2016)
با زیرنویس فارسی(بدون سانسور)

ژانر (موضوع): کمدی، درام
امتیاز: 7.4 در سایت IMDb
سال انتشار: 2016
محصول کشور: ژاپن
🔸رده سنی: R – تماشای این فیلم به افراد زیر 17 سال توصیه نمی‌شود.
زمان فیلم: 118 دقیقه
🔹معرفی فیلم: پس از طوفان یک فیلم کمدی، محصول کشور ژاپن، به کارگردانی هیروکازو کورئیدا، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر فیلم، اهل کشور ژاپن است. در این فیلم، بازیگرانی هم‌چون هیروشی آبه، یوکو ماکی، ساتومی کوبایاشی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم برنده 2 جایزه و کاندیدای دریافت 10 جایزه معتبر از جشنواره‌های بین‌المللی فیلم شده است.
🔸خلاصه داستان: ریوتا که در گذشته نویسنده‌ موفقی بوده، هم‌چنان در آن روزها زندگی می‌کند و درآمدی را که از طریق کارآگاه خصوصی بودنش به دست می‌آورد بیهوده هدر می‌دهد؛ تا حدی که حتی از پس حمایت مالی فرزندش نیز به سختی بر‌می‌آید و...

کارگاه تحلیل فیلم #مواجهه_با_بحران ۵
مدرس: #مصطفی_سلیمانی

❤️ @filsofak
👍21
احترام اجتماعی
کاوش در یک مفهوم پرکاربرد، ساده، اما پیچیده

آیا تا کنون به این اندیشیده‌ایم که وقتی از احترام سخن می‌‌گوییم، از چه چیزی سخن می‌گوییم؟ معنای عملی و رفتاری آن چیست؟ وقتی از نظام سیاسی انتظار داریم احترام شهروندان‌ را نگه دارد و یا در روابط میان فردی به این فضیلت اجتماعی اشاره می‌کنیم، در واقع انتظار چه نوع رفتار و کنشی را داریم؟

عموما احترام را به‌نوعی رفتار ساده‌ی مبتنی بر آداب تلقی می‌کنند اما "اسپونویل" بر این باور است که گرچه ادب، یک ارزش است و نمی‌توان آن را انکار کرد، اما این ارزش، مبهم، و در نفس خود ناکافی است. احترام، گرچه ما را به‌مفهوم ادب می‌رساند اما معنای بسی عمیق‌تر، با ابعاد و ویژگی‌‌های متعددی دارد. احترام(در معنای وسیع)، مبنا و شالوده‌ی همکاری‌های اجتماعی، مشارکت و ثبات سیاسی است. کاهش احترام اجتماعی، سبب کاهش انسجام اجتماعی می‌شود. همچنین نادیده‌گرفتن احترام شهروندان از سوی نظام سیاسی، مشارکت و ثبات سیاست را با مخاطره‌ی جدی روبرو می‌کند. در جامعه‌ای که شهروندان احساس کنند از سوی صاحبان قدرت و روایت‌های رسمی به‌اندازه‌ی کافی محترم شمرده نمی‌شوند، آشوب و قانون‌گریزی افزایش می‌یابد. احترام، لازمه‌ی باهم‌بودن و با هم‌زیستن است.

تعاریف احترام
۱. ریچارد سِنِت می‌گوید: احترام اشاره به تصدیق ارزش طرفِ دیگر ائتلاف، به‌ویژه طرف کوچک‌تر و ضعیف‌تر را دارد.
اما هنوز این پرسش در میان است که اگر بخواهیم ارزش طرف مقابل را تصدیق کنیم، چه باید بکنیم؟ تصدیق ارزش طرف مقابل به چه معناست؟ کدام ارزش؟
مهم‌ترین ارزشی که پایه‌ی احترام محسوب می‌شود عبارت است از: "به‌‌رسمیت شناختن دیگری"؛

- به‌رسمیت شناختن "بودن" دیگری
- به‌رسمیت شناختن چگونه زیستن و چگونه بودن دیگری (اهداف و آرمان‌ها)
- به‌رسمیت شناختن نیازهای دیگری
- به‌رسمیت شناختن دردها و رنج‌های دیگری
- به‌رسمیت شناختن عقاید و اعتقادات دیگری
- به‌رسمیت شناختن اراده‌ و اختیار دیگری برای کسب آن‌چه مطلوب خود می‌داند

۲. فیلسوفانی مانند کانت و "فیشته" می‌گویند: احترام به معنی ابرام و اصرار بر هدف‌بودن و غایت‌بودن خودِ انسان است.
رویکرد ابزارانگارانه به انسان، آدمی را به‌سطح شیئی تنزل می‌دهد. نظام‌های سیاسی که شهروندان را نه صرفا برای آن‌که فقط هستند، بلکه به‌منزله‌ی ابزاری در خدمت قدرت می‌بینند، (و از این‌که این نگرش را بر زبان بیاورند نیز شرمنده نمی‌شوند)، درواقع عزت، مقام و منزلت انسانی شهروندان را نادیده می‌گیرند. به‌همین خاطر است که درد و رنج شهروندان را در پای شکوهی کاذب نمی‌بیند. در این نگرش، آن‌چه ‌اهمیت می‌یابد، عظمت و قدرت نظام سیاسی است و نه انسانِ واقعا موجودی که سوخت ارابه‌ی قدرت می‌گردد.

۳. فرناندو سَوَتِر، معنای احترام را به مفهوم شرافت، گره می‌زند و تلاش می‌کند مفهوم احترام را با آن توضیح دهد. به‌سخن دیگر، نظام‌هایی که برای شهروندان خود احترام قائل هستند، رفتاری با این مشخصات دارند:

- انسان‌ها مصون از تعرض‌اند.
- انسان‌ها به‌منزله‌ی هدف تلقی می‌شوند و نه ابزار و وسیله‌ی رسیدن به مقاصد.
- حق خودآیینی، به‌رسمیت شناخته می‌شود.. به‌تعبیر دیگر، هر شخصی حق دارد به‌نحو مستقل و بدون اجبار بیرونی، برای زندگی خود برنامه‌ریزی نماید و معیار خود را برای تعالی مشخص کند.
- جامعه با همه‌ی افراد، براساس رفتارشان و شایستگی‌های شخصی‌شان برخورد می‌کند.
- همبستگی با کسانی که از بدبختی رنج می‌برند و تلاش برای کاهش رنج آن‌ها صورت می‌گیرد.
- در آن هیچ‌کس کنار گذاشته نمی‌شود.

اکنون با در میان آوردن معیار متفاوت در باب احترام و شرافت انسان، می‌توان این پرسش را مطرح کرد که آیا هریک از ما برای دیگران، چقدر احترام قائلیم و از سوی دیگر، رابطه‌ی نظام سیاسی با شهروندان، چقدر بر اساس احترام بنا شده است؟ آیا ما شهروندان احساس می‌کنیم به‌اندازه‌ی کافی نزد نظام سیاسی محترم هستیم؟


علی زمانیان

❤️ @filsofak
👍9👏2
هر بی مبالاتیِ ناشی از غرور و هر ایرادگیریِ مغرضانه‌ای زیردستان را به خشم می‌آورد. بعضی گمان می‌کنند مثلا اگر به زندانی خوب بخورانند و برایش خوب خرج کنند و مطابق قانون عمل کند، دیگر کار تمام است؛ اما این هم اشتباه است. هرشخصی فارغ از این که تحقیر شده باشد یا نشده باشد، به هرجهت ناخودآگاه و ذاتا می‌خواهد که حیثیتش احترام بگذارند. زندانی خود می‌داند که زندانی است و طرد شده،و به جایگاه خود در برابر روسا واقف است، اما هیچ حصارو غل و زنجیری نمی‌تواند او را وادار کند که فراموش کند انسان است.
خدای من! برخورد انسانی حتی ممکن است کسانی راهم که وجه انسانی‌شان مدت‌هاست رنگ باخته، انسان کند.


یادداشت‌هایی از خانه‌ی مردگان/ داستایوفسکی
نقاشی‌ها/ فرانسیسکو گویا

❤️ @filsofak
👍4