فلسفه اخلاق
7.24K subscribers
2.43K photos
1.39K videos
346 files
971 links
🌱روان‌کاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما
📍مصطفی سلیمانی
(دکتری فلسفه
کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق
کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت)


📱ارتباط با من:
@soleymani63
.
🔖اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/soleymani63
Download Telegram
لطفا قبل از خواندن متن زیر، از روی ظاهر این بانوان قضاوت‌شان کنید.

❤️🍀 @filsofak
فلسفه اخلاق
لطفا قبل از خواندن متن زیر، از روی ظاهر این بانوان قضاوت‌شان کنید. ❤️🍀 @filsofak
نه رنگ پوست، نه نوع لباس، نه چاقی و لاغری، نه بروز متفاوت احساسات، نه حالات بدن نه جغرافیا و نه فرهنگ و نه زبان؛ هیچ‌کدام نتوانست سد راه‌شان شود.

دوازده زن دانشمند، مصمم و سازش‌ناپذیر
این عکس در اگوست ۲۰۱۵ توسط برت هارتمن عکاس TED گرفته شده است. دوازده متخصص و دانشمند فعال در عرصه‌های مختلف علم و تکنولوژی را که در این تصویر مشاهده می‌کنید، از ۵ کشور مختلف دور دنیا گرد هم آمده‌اند.

۱. رنه هلوزک، کیهان‌شناس
۲. جانت ایواسا، انیماتور مولکولی
۳. کیتی هانتز، کهن سرطان‌شناس و باستان‌شناس
۴. کریستین مارهاور، زیست‌شناس مرجانی
۵. مارچلا اولیانویا سیلوا، زیست‌شناس محاسباتی
۶. جدیده ایسلر، متخصص فیزیک نجومی
۷. لورا بوکین، زیست‌شناس محاسباتی
۸. پاتریشیا مدیچی، زیست‌شناس
۹. لوسین والکوویکز، اختر‌شناس
۱۰. جولی فریمن، هنرمند و متخصص علوم کامپیو‌تر
۱۱. میشل کاپس، یخچال‌شناس
۱۲. شیلا اوچوگبژو، ویروس‌شناس

🔸️|برگرفته از کانال فرازتد|

❤️🍀 @filsofak
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥چالش و اضطراب صمیمیت در روابط

❤️🍀 @filsofak
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔸️چرا احساس ما با لحظه‌ای که در آن هستیم متناسب نیست؟
چرا در شادی‌ها غمگینیم؟ و چه می‌توان کرد؟

#روانشناسي
ترجمه و صدا: ایمان فانی


❤️🍀 @filsofak
بسیار مهم است که بگذارید بعضی چیزها از بین بروند.
خودتان را از آنها رها سازید و از دستشان خلاص شوید.
منتظر نباشید تا قدر تلاش‌هایتان را بشناسند و عشق‌تان را بفهمند.
در را ببندید
آهنگ را عوض کنید
خانه‌تکانی کنید
گرد و غبارها را بتکانید
از آنچه هستید دست بردارید
و به آنچه که واقعا هستید روی آورید...


#پائولو_کوئلیو
#انسان_جدید_زندگی_جدید

❤️🍀 @filsofak
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔅در برابر حمله‌های هراس و اضطراب (panic attacks) چه میتوان کرد


🔸️از ویدئوهای مدرسۀ زندگی دوباتن
ترجمه و صدا: ایمان فانی

❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
🍃 مقاله اخلاقی|به مناسبت ۲۵ ذی‌الحجه؛ روز ملی خانواده

عنوان: (اخلاق، راز ماندگاري ازدواج)

موضوع: انتخاب همسر
نویسنده: #مصطفی_سلیمانی
منبع: #روزنامه_اعتماد
۱۴ مرداد ۱۴۰۰

🔸️توجه به اين حقيقت كه تمام اصناف بشري ناكاملند، مي‌تواند دو نتيجه متفاوت را در خصوص تصميم‌گيري براي انتخاب همسر به دنبال داشته باشد: اول اينكه چون نقص و اشكال در وجود تمام انسان‌هاست، پس بايد نسبت به انتخاب همسر سهل‌گيرانه عمل شود و در واقع، نتيجه به شانس واگذار شود و دوم اينكه چون نقص و اشكال در وجود تمام انسان‌هاست، پس مساله انتخاب همسر بايد كاملا هوشمندانه و جدي مورد بحث قرار بگيرد.


لینک مطلب:
https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/171911/%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%D8%8C-%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC

لینک روزنامه:
https://www.magiran.com/newspapertoc/42744

🍀❤️ @The_meaningoflife
کرگدن 5.pdf
143.6 KB
#داستان
از آن چشم و از آن اَبرو
(نسخه­‌های نپیچیده یک روان‌شناس)

این داستان:
تا که از جانب معشوق نباشد کششی!
#مصطفی_سلیمانی

🔸️اشک جوشید توی چشم‌هاش و نگاهش معلق شد توی نقطه نامعلومی از فضا. بی‌فروغ و سرد. انگار که صد سال است یخ زده، اما یکهو تندی پلک زد و خیره شد توی چشم‌هام و صداش را برد بالا و گفت «من چه می‌دانم؟ من فقط می‌دانم می‌خواهم برسم. می‌خواهم کِیف زندگی را ببرم. می‌خواهم برسم به آن‌جا که بگویم هر چه از خدا خواستم به من داده. برسم به آن‌جا که راضیِ راضی باشم از سهمم.


 🔸️مجله: #کرگدن
شماره: ۱۳۷

🍀❤️ @filsofak
عده قلیلی متوجه می‌شوند که تجربه عمیق شادی، زمانی که تجربه عمیق محرومیت وجود ندارد، به دست نمی‌آید.

🔸️ایوان کلیما
از کتاب روح پراگ

❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
دست‌هام را بردم سمت چشم‌هام و شروع کردم به مالیدنشان و پرسیدم «پس تکلیف همه عاشق‌هایی که به معشوقشان نرسیده‌اند چه می‌شود؟ خونِ تو از خونِ آن‌ها رنگین‌تر است که بنا را بر این گذاشته‌ای که باید برسی»؟ و کلمه «باید» را حسابی محکم و کشیده و تأکیدی گفتم که خوب حالی‌اش کنم دارد دقیقاً از کدام باید حرف می‌زند.

اشک جوشید توی چشم‌هاش و نگاهش معلق شد توی نقطه نامعلومی از فضا. بی‌فروغ و سرد. انگار که صد سال است یخ زده، اما یکهو تندی پلک زد و خیره شد توی چشم‌هام و صداش را برد بالا و گفت «من چه می‌دانم؟ من فقط می‌دانم می‌خواهم برسم. می‌خواهم کِیف زندگی را ببرم. می‌خواهم برسم به آن‌جا که بگویم هر چه از خدا خواستم به من داده. برسم به آن‌جا که راضیِ راضی باشم از سهمم». و محکم‌تر از همه کلماتِ دیگرش گفت «من به این فکر می‌کنم که آن‌هایی که رسیده‌اند چرا رسیده‌اند؟ خون‌شان از خونِ من رنگین‌تر بوده»؟
#مصطفی_سلیمانی

#خاطرات_من_و_مراجعین

🍀❤️ @The_meaningoflife
انگیزه و اندوه

من یک دانشجوی معلمی هستم و سال آینده به‌صورت رسمی وارد حیطه‌ی سخت و پرمسئولیت معلمی می‌شوم. دوست ندارم بگویم "شغل مقدس"، چون فکر می‌کنم در ایران و خصوصا در این سال‌ها کلمه مقدس از معنای واقعی خود تهی شده است.

من فکر می‌کنم نظام آموزشی ما در سه سطح مشکل دارد:
- سیستم آموزش و پرورش؛ سیستم فرسوده و هردم به سویی.

- معلمان؛ افرادی بی‌انگیزه که درصد بالایی از آن‌ها از سر بیکاری و صرفا به‌عنوان یک منبع درآمد و چه بسا شغل دوم معلم شده‌اند؛ خالی و عاری از ‌مسئولیتی‌پذیری در برابر آینده یک نسل و ایران.

- جامعه؛ نگاه خانواده‌ها و والدین که جزء اصلی جامعه هستند به‌گونه‌ای است که معلم‌ها را در حد انسان وامانده‌ای می‌دانند که از سر استیصال معلم شده است. با کودکان‌شان به‌عنوان یک شاه‌زاده و شاه‌دخت رفتار می‌کنند و مدام در امر آموزش کودک دخالت‌های ناسالم انجام می‌دهند. به‌هیچ روی حاضر به دریافت آموزش صحیح مرتبط با والدگری نیستند. اغلب آن‌ها هرگز در مقابل فرزندان‌ خود با معلم به‌عنوان یک منبع الهام‌بخش و قابل احترام که سرنوشت کودک‌شان در دستان آن‌هاست رفتار نمی‌کنند.

به‌عنوان معلمی تازه‌نفس، می‌دانم تازه اول راهم و با تمام وجود سعی می‌کنم به سهم خودم، آماده شوم تا همه جوره از پس مشکلاتی که سر راهم هست برآیم و خودم را آماده کنم که بهترین تدریس‌ها و شادترین کلاس‌ها را داشته باشم. البته در این مسیر هم‌کاران متعددی دارم که به هردلیل، سبب القاء یأس و دل‌سردی‌ در مسیری که در پیش رو ترسیم کرده‌ام می‌شوند. اما من با افکار و کلاس‌های کارورزی متفاوتی که برای خودم ساخته‌ام و برخواسته از انرژی فراوان، عشق و انگیزه و مسئولیت‌پذیری است، به مطالعه و آشنایی با سیستم‌های مختلف آموزشی دنیا می‌پردازم و دور از هرگونه هیاهوی منفی، دانش خودم در امر آموزش را به‌روزرسانی می‌کنم. در کلاس‌های دانشگاه فرهنگیان کسانی را می‌بینم که هیچ عشقی به معلمی ندارند و می‌گویند از سرناچاری و بی‌کاری می‌خواهند معلم بشوند! ناراحتم خیلی ناراحتم! وحشت‌ناک است! تربیت نسل‌های آینده یک کشور در دست یک عده انسان‌های ناامید و بی‌انگیزه که فقط برای طبقه‌ی اول هرم مازلو می‌جنگند و هیچ برنامه‌ای برای تعالی خودشان ندارند.
خیلی چیزها هست که رنجم می‌دهد و گاهی انرژی‌ام را می‌گیرد.

من ارشد روان‌شناسی خوانده‌ام و گاهی برخی معلم‌های کهنه‌کار مدرسه به من می‌گویند بهتر است وقتت را در حوزه آموزش ابتدایی تلف نکنی؛ می‌توانی در شغل مشاور و روان‌شناس، خودت را نجات دهی!
آن‌ها نمی‌دانند من تصمیم خودم را با وقوف به تمام جوانب آن گرفته‌ام و با برنامه‌ا‌ی مشخص و هدف‌مند، آموزگاری ابتدایی را انتخاب کرده‌ام.

من فکر می‌‌کنم آموزگاری ابتدایی حساس‌ترین دوره است و من می‌توانم بیشترین تاثیر را داشته‌ باشم؛ می‌توانم تا ۳۰ سال آینده در هر سال تحصیلی ۳۰ الی ۳۵ انسان قوی، توان‌مند و سالم تحویل کشورم بدهم.
احساس می‌کنم در این جایگاه است که می‌توانم وظیفه و دین‌ام را به کشورم ادا کنم و در آرامش خاطر، سال‌های بازنشستگی را نقاشی و مجسمه‌سازی کنم.

سال آینده مشخص می‌شود که مدرسه دخترانه هستم یا پسرانه؛ اگر معلم دخترها بشوم می‌خواهم طوری تربیت‌شان کنم که بتوانند زنان قوی و مستقل با اندیشه‌های آزاد بشوند و در آینده یک زن کادوبگیر و وابسته و ضعیف‌ نشوند و اگر روزی عاشق شدند، بتوانند به دنبال عشق‌شان بروند. می‌خواهم بدانند عشق را مختص مردان ندانند و خودشان را معشوق!
می‌خواهم در زندگی‌شان فاعل و تاثیرگذار باشند نه منفعل و متاثر.

اگر معلم پسرها بشوم می‌خواهم یادشان بدهم که جایگاه زن کجاست و بخش زنانگی‌ آن‌ها هم رشد بدهم تا دنیای زن را بهتر درک کنند و به زن به‌عنوان یک موجود برابر با خودشان نه بالاتر و نه پایین‌تر نگاه کنند و به استقلال زنان در زندگی آینده‌اشان احترام بگذارند و حس مالکیت‌طلبی را تعدیل خواهم کرد تا ایرانی بدون مردان متعصب و دگم داشته باشیم.

ای کاش جنبه‌های مادی و معنوی جامعه‌ی معلمان به‌گونه‌ای تغییر، طراحی و سازمان‌دهی می‌شد که نقش و شأن واقعی معلمان خودش را نشان می‌داد و با کم‌شدن دغدغه‌های معیشتی آنان، انرژی، انگیزه و عشق آن‌ها ترمیم و فزونی می‌گرفت!

🔸️|دل‌نوشته یک معلم؛ خانم راد|

❤️🍀 @filsofak
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
شش مورد که در سوگ عزیزان‌مان
می‌توان به آن فکر کرد
ترجمه و صدای دکتر ایمان فانی

❤️🍀 @filsofak
اگر پیش از دست زدن به هر کاری، نتایجش را بسنجیم، به‌طور جدی به آن فکر کنیم، اول نتایجِ بلافاصله را در نظر بگیریم، بعد نتایجِ محتمل، ممکن و متصوّر را، هرگز از اولین نقطه‌ای که فکر کردن ما را به درنگ واداشت فراتر نخواهیم رفت.

📕 کوری
✍🏽 #ژوزه_ساراماگو

❤️🍀 @filsofak
جهانی که هر کس در آن زندگی می‌کند، عمدتاً به شیوهٔ نگرش خود او وابسته است. بنابراین؛ به تفاوت ذهنی اشخاص بستگی دارد و متناسب با این تفاوت؛ فقیر، پوچ و سطحی یا غنی، جالب‌توجه و پرمعنا می‌گردد.

مثلاً بعضی‌ها به علت اتفاقات جالبی که در زندگی کسی رخ داده است، بر او رشک می‌برند، امّا می‌بایست به نحوهٔ ادراک او حسرت برند که به آن رویدادها چنان اهمیتی داده است که توصیفش توجه آدمی را جلب می‌کند. زیرا رویدادی که ذهنی پرمایه را به‌شدت به‌خود جلب می‌کند، در ادراک ذهن تیره‌ی فردی عادی، چیزی جز صحنه‌‌ای پوچ از زندگی روزمره نیست.

✍🏽 #آرتور_شوپنهاور
📕 در باب حکمت زندگی

❤️🍀 @filsofak
👍1
بزرگترین اشتباهی که می‌توانیم انجام دهیم این است که به برخی آدم‌ها طولانی‌تر از آنچه که لیاقتش را دارند اجازه دهیم در زندگیمان بمانند.

📕 همه نام‌ها
✍🏽 #ژوزه_ساراماگو

❤️🍀 @filsofak
توانایی نتیجه گیری برد_برد با تصمیم سازی فوری

دیروز عصر در المپیک توکیو این رویداد دلپذیر اتفاق افتاد: هر دو پرنده ۲/۳۹ متر را پریده بودند ولی پرنده قطری آماده تر بود و اگر ادامه میداد به تنهایی طلا را میبرد ولی ترجیح داد این دستاورد لذت بخش را با یکی دیگر شریک شود. این یعنی روح جوانمردی و انسانیت!
بارشیم پرنده ارتفاع قطری چون با پرنده ایتالیا مساوی بودند و علیرغم توانایی بالای خودش وقتی پرنده ایتالیا کنارش بود و داور از بارشیم سئوال کرد که ادامه میدهید یا خیر ؟
بارشیم از پرنده ایتالیایی پرسید: اگر تو خوشحال میشی ادامه ندهیم و هردو طلا بگیریم؟ و با این حرکت انسانی و گذشت و پهلوانی که از اصول منشور المپیک است، استادیوم و تیم ایتالیا و قطر و همه جهانیان در شادی گریستند و ایشان نام خود و قطر کشور کوچک همسایه ایران رو جاودانه کرد!

❤️🍀 @filsofak
آیا رابطه شما دوام می‌آورد؟
به این ۱۵سوال جواب دهید

لوندوسکی در مصاحبه با ایندیپندنت گفت که تصمیم گرفته است فهرستی تهیه کند، زیرا خیلی از او می‌پرسند:
«از کجا بدانم در رابطه درست و خوبی هستم یا نه؟»
لوندوسکی با الهام از فهرست کلتر که برای انتخاب بازیکنان برای عضویت در تالار مشاهیر ملی بیس‌بال طراحی شده است، فهرستی تهیه کرده است که از حس ششم و علم بهره می‌گیرد
به گفته لوندوسکی، اگر جواب صادقانه شما به این پرسش‌ها که براساس داده‌های علمی و شهود تهیه شده «آری» باشد، معلوم می‌شود خوب است در رابطه‌تان بمانید.

این پرسش‌ها به شرح زیر است:

- آیا از یکدیگر آدم بهتری می‌سازید؟

- آیا راحت احساساتتان را با یکدیگر در میان می‌گذارید و به هم اعتماد می‌کنید؟ آیا راحت صمیمی می‌شوید و می‌توانید وقتی از پیشتان می‌رود نگران نباشید؟

- آیا یکدیگر را همان‌طور که هستید، می‌پذیرید و سعی در تغییر دادن هم ندارید؟

- آیا در اختلاف نظرها با احترام و بدون تحقیر دیگری یا بدون پیدا کردن دیدی منفی به هم، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنید؟

- آیا در تصمیم‌گیری‌ها قدرت و اثرگذاری برابر دارید و با هم مشورت می‌کنید؟

- آیا بهترین دوست یکدیگرید؟

- آیا هریک بیش از آن‌که به «من» و «تو» فکر کنید، به «ما» فکر می‌کنید؟

- آیا به هم درمورد پسورد رسانه‌های اجتماعی‌ و حساب‌های بانکی اعتماد دارید؟

- آیا بدون آن‌که بی‌دلیل شیفته و واله یکدیگر باشید، به هم نظر مثبتی دارید؟

- آیا به نظر دوستان صمیمی هر دو، رابطه خوب و بادوامی با هم دارید؟

- آیا در رابطه‌تان خبری از نشانه‌های رفتارهای مخربی مانند خیانت، حسادت و رفتارهای کنترل‌گرانه نیست؟

- آیا در مسایل سیاسی، اعتقادی، اهمیت ازدواج، تمایل به بچه‌دار شدن (یا نشدن) و نحوه فرزندپروری، ارزش‌های مشترکی دارید؟

- آیا هر دو تمایل دارید برای دیگری از نیازها، خواسته‌ها و اهدافتان بگذرید (ولی درعین‌حال وجودتان فراموش و بی‌ارزش نشود)؟

- آیا هردو شخصیت‌های هم‌خوان و از لحاظ عاطفی باثباتی دارید؟

- آیا به لحاظ جنسی با یکدیگر هم‌خوانی دارید؟

اگر پاسختان منفی است، باید این خبر بد را به شما بدهیم که احتمال دارد رابطه‌تان از آزمون زمان سربلند بیرون نیاید، زیرا به قول لوندوسکی «حس خوب داشتن به‌معنای رابطه خوب داشتن نیست».

اما این خبر خوش را هم به شما می‌دهیم که رهایی از چنین رابطه‌ای کار خوبی است، چون به قول لوندوسکی «بدترین کار این است که در چنان رابطه‌ای باقی بمانید».

او در مصاحبه با ایندپندنت گفت:
«آموختن نکات آموزنده در مورد رابطه تهدیدی برای رابطه‌های خوب نیست و اگر از رابطه‌ای که بد یا متوسط است رها شویم، فرصت خواهیم داشت وارد رابطه‌ای عالی شویم.»

بنابراین اگر به این پرسش‌ها پاسخ منفی داده‌اید، احتمالا رابطه‌تان از آغاز عالی نبوده است و شاید وقت پایان دادن به آن باشد.

اصل این مقاله در ماه مه ۲۰۲۰ منتشر شده است.

🔸️چلسی ریچل
❤️🍀 @filsofak
👍2
خودشیفتگان تنها افکار و احساسات خود و نیازهای خودشان را واقعی می‌پندارند. چون تمام حواس‌شان متوجه خودشان است، نمی‌توانند با دنیای خارج یا دیگران رابطه برقرار کنند. قادر به تجربه عینی چیزی فراسوی خویشتن، نیستند و همه چیز را با نگرش ذهنی خویش ادراک می‌کنند.

🔸️دوآن شولتز
از کتاب روانشناسی کمال
ترجمه گیتی خوشدل

❤️🍀 @filsofak
اگر نمی‌دانید چه می‌خواهید، نترسید، فقط متعهد شوید که تا سر حد توان خود زندگی کنید.
در لحظه حال زندگی نمایید تا هستی هدایای منحصر به فردتان را به شما نشان دهد.

تعهد، شما را به سوی مکان‌هایی که باید بروید، کتاب‌هایی که باید بخوانید و افرادی که به شما آموزش و یاری می‌دهند هدایت می‌کند.

یک گفتۀ قدیمی بودایی وجود دارد با این مضمون: "هنگامی که شاگرد آماده باشد، استاد پدیدار می‌شود."

به ورای همهمۀ ذهن بروید.

ذهن شما را فریب می‌دهد که باور کنید تنوعات بیشتر و بهتری از آنچه هم اکنون در اختیار دارید، می‌خواهید. بیشتر ما گمان می‌کنیم که بر آورده ساختن خواسته‌های ذهن، خلاء ما را پر می‌کند، اما فقط زمانی که عمیق‌ترین خواسته خود را بر آورده سازیم به رضایت دایمی می‌رسیم.

از خود بپرسید آیا جست و جوی شما برای آرامش، شادمانی، یکپارچگی، یک نمایش تکراری است یا آماده هستید مهار زندگی‌تان را به دست گرفته، تجربیاتتان را خود شکل دهید؟
بپرسید چه چیز رضایت و تعادل را به زندگی‌تان می‌آورد؟

در این زندگی چه کسی هستید و چه هدیه‌ای می‌خواهید به جهان عرضه نمایید؟

بعضی از ما هنوز منتظر و امیدوار هستیم و دعا می‌کنیم که فرصتی بدست آوریم تا هدایای بی همتای خود را ابراز نماییم. غافل از اینکه تنها لحظۀ موجود، هم اکنون است.

🔸️ #دبی_فورد
#نیمه_تاریک_وجود

❤️🍀 @filsofak
حرف‌ مفت

چرا در جلسات و مهمانی‌های عمومی و خصوصی حرف مفت زیاد می‌زنیم‌؟
پنج دلیل اصلی را می‌توان این‌گونه نوشت.

۱. در دوران مدرن سخن گفتن علامت برتری است.
یکی از ویژگی‌های ماهوی فرهنگی مدرنیته این است که برای سخن ارزش قائل است، نه برای سکوت. بنابراین مدرنیته بی‌معنایی را رواج داده است، زیرا برای نفس سخن‌گفتن ارزش قائل است. در حالی‌که سکوت یکی از ویژگی‌های فرزانگان در دوران گذشته بود.

۲. دموکراسی باعث رواج حرف مفت می‌شود.
در دموکراسی از شهروندان خواسته می‌شود که در مسائل مختلف اظهارنظر کنند و این سبب رواج حرف مفت‌گویی می‌شود. البته دموکراسی به ضرورت عملی چاره‌ای جز رجوع به نظر همگان ندارد و به‌لحاظ حقوقی برای همه حق سخن قائل است، اما این بدان معنا نیست که افراد به لحاظ اخلاقی نیز می‌توانند راجع به هر چیز حرف بزنند. در حالی‌که باید میان حقوق و اخلاق تمایز گذاشت.

۳. وجود نداشتن "حکمت به من چه".
در مقام علم، جواب هر سوالی را دانستن به درد نمی‌خورد. عبارت "حکمت به من چه"‌ی فرزانگان باستان می‌گوید سوالاتی را باید پرسید که وضع انسان قبل از طرح آن‌ها در ذهن با بعد از طرح آن‌ها فرق کند. در مدرنیته به نام "کنجکاوی علمی" هر پرسیدنی مستحسن شمرده می‌شود. هایدگر در "هستی و زمان" در این زمینه بهترین نکته را خاطرنشان می‌شود و می‌گوید زمانی‌که کسی کنجکاوی بی‌ارزش داشته باشد، مخاطب یاوه‌گویی بی‌ارزش می‌کند و مخاطب و گوینده هر دو سرگشته می‌شوند. او می‌گفت باید اولین مرحله یعنی کنجکاوی بی‌جا را متوقف کرد وگرنه دو پدیده‌ی بعدی یعنی یاوه‌گویی بی‌ارزش و سرگشتگی نیز رخ می‌دهد. هیچ تحلیل‌گری به‌خوبی هایدگر این پدیده را تحلیل نکرده است.

۴. سیطره کمیت بر کیفیت.
در چنین روزگاری افراد به‌جای حرف درست (توجه به کیفیت)، زیاد حرف می‌زنند (توجه به کمیت).

۵. تقدم آداب معاشرت بر اخلاق.
آخرین عامل اجتماعی رواج حرف مفت، تقدم اتیکت (آداب معاشرت) بر اتیکس (ethics، اخلاق) است. میان آداب معاشرت و اخلاق تمایز هست و هر دو ضرورت دارد. اما هنگام تعارض این دو باید اخلاق را بر آداب معاشرت ترجیح داد. متاسفانه امروز آداب معاشرت بر اخلاق تقدم یافته و به‌همین خاطر افراد برای رعایت ادب و احترام، به حرف مفت گوش می‌کنند.

🔸️|مصطفی ملکیان|

❤️🍀 @filsofak