«بعضیها حتی بیمنظور ما را میخندانند. مهمترین دلیلش آن است که حضور لذتبخشی دارند. بنابراین، به سادگی از دیدنشان و بودن در کنارشان به وجد میآییم. کافی است سراپا گوش شویم. حتی اگر حرف جالبی نزنند یا چرند بگویند باز هم به نظرمان جالب است.»
❤️🍀 @filsofak
❤️🍀 @filsofak
👍1
بزرگترین پیروزی زندگی ام این بود که توانستم با خودم زندگی کنم و کمبودهای خودم و دیگران را بپذیرم. از آنچه دوست دارم باشم خیلی دورم، اما بالاخره به این نتیجه رسیده ام که آنقدرها هم بد نیستم.
راهنمای دوست داشتنی بودن
✍🏻 ملیسارهلسترن
❤️🍀 @filsofak
راهنمای دوست داشتنی بودن
✍🏻 ملیسارهلسترن
❤️🍀 @filsofak
انسان فقط هنگامی خوشقلب است که بتواند برای تأمین سعادت دیگران عملا اقدام کند، نه اینکه فقط برای دیگران آرزوی خوشبختی کند.
#درسهای_فلسفه_اخلاق
#ایمانوئل_کانت
❤️🍀 @filsofak
#درسهای_فلسفه_اخلاق
#ایمانوئل_کانت
❤️🍀 @filsofak
Goodbye My Lover
Gabriella
ما به عکسهایی که به دیوارهای اتاقمان میکوبیم نگاه نمیکنیم یا خیلی به ندرت و تصادفا نگاه میکنیم. ما به حضور دائم و به چشم نیامدنی آنها عادت میکنیم. عکس فقط برای مهمان است. آیا این طور نیست آقا؟
#نادر_ابراهيمی
❤️🍀 @filsofak
#نادر_ابراهيمی
❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
Forwarded from معنای زندگی
مقاله_اخلاقی_صلحطلبی_یکپارچگی_درون_و_برون_459.pdf
186.8 KB
۲۷ تیر؛ به مناسبت روز جهانی نلسون ماندلا
مقاله:
🔸️(صلحطلبی؛ یکپارچگی درون و برون)
مصطفی سلیمانی|دانشآموخته فلسفه اخلاق
*مقدمه
انسانها به صورتهای مختلف آفریده شدهاند و جهان واقعی، از این رو که متشکل از انسانهای مختلف است، همواره منشأ شکلگیری تنازعات و اختلافات بسیار است. انسانها با یکدیگر از نظر جغرافیایی، نژادی، زبانی و فکری تفاوت دارند و همین تفاوتها، طرز نگرش آنها را به بسیاری از موضوعات متفاوت میکند. نگرش متفاوت نیز، در نهایت منشأ و منبع بروز آشفتگیهای روانی، اجتماعی و خشونت و جنگ میان انسانها است. علاوه بر این، هر انسانی نیز به نوبه خود، در مملکت وجودی خود، ساحتها و ابعاد مختلفی دارد که با یکدیگر در تضاد و تعارضاند و به این خاطر، اسباب بروز آشفتگی روانی را در وجود او پدید میآورند. اما از آنجایی که یک انسان آشفته به هیچ عنوان نمیتواند در جهان بیرون از خودش یکپارچگیِ پایدار ایجاد کند، بدیهی است که برقراری صلح درون، پیشزمینه و مقدمه صلح بیرونی (صلح جهانی) خواهد بود.
🔸️منبع:
حریم امام شماره ۴۵۹
🍀❤️ @The_meaningoflife
مقاله:
🔸️(صلحطلبی؛ یکپارچگی درون و برون)
مصطفی سلیمانی|دانشآموخته فلسفه اخلاق
*مقدمه
انسانها به صورتهای مختلف آفریده شدهاند و جهان واقعی، از این رو که متشکل از انسانهای مختلف است، همواره منشأ شکلگیری تنازعات و اختلافات بسیار است. انسانها با یکدیگر از نظر جغرافیایی، نژادی، زبانی و فکری تفاوت دارند و همین تفاوتها، طرز نگرش آنها را به بسیاری از موضوعات متفاوت میکند. نگرش متفاوت نیز، در نهایت منشأ و منبع بروز آشفتگیهای روانی، اجتماعی و خشونت و جنگ میان انسانها است. علاوه بر این، هر انسانی نیز به نوبه خود، در مملکت وجودی خود، ساحتها و ابعاد مختلفی دارد که با یکدیگر در تضاد و تعارضاند و به این خاطر، اسباب بروز آشفتگی روانی را در وجود او پدید میآورند. اما از آنجایی که یک انسان آشفته به هیچ عنوان نمیتواند در جهان بیرون از خودش یکپارچگیِ پایدار ایجاد کند، بدیهی است که برقراری صلح درون، پیشزمینه و مقدمه صلح بیرونی (صلح جهانی) خواهد بود.
🔸️منبع:
حریم امام شماره ۴۵۹
🍀❤️ @The_meaningoflife
❤1
فروید از توّهم بیزار بود.
به نظرش آدمِ عاقل و بالغ نباید توّهم داشته باشد.
تنها چیزی که در دنیا ارزش دارد، این است که آدم دنبال حقیقت باشد.
و چون اعتقادی به خدا و زندگیِ پس از مرگ هم نداشت، آدم بدبینی شده بود.
معتقد بود وضعِ بشر فاجعه است.
ولی یونگ، برعکس.
معتقد بود مهمترین چیز برای بشر این است که از زندگی لذت ببرد.
شادمانی و تندرستی و خشنودی.
بنابراین فروید در مواجهه با اعتقاداتِ دینی یا هر اعتقاد دیگری از این قبیل، اولین سوالش این بود که: اینها حقیقت دارد؟
چون اگر حقیقت ندارد باید بندازمشان دور.
ولی یونگ میپرسید:
آیا اینها کیفیتِ زندگیِ مرا بهتر میکند؟
باعث میشود عملکردِ انسانیِ بهتری داشته باشم؟
با دنیای اطرافِ خودم سازگاری بیشتری داشته باشم؟
اگر جواب مثبت است، پس بهتر است اینها را داشته باشم.
حالا عقیدهی من این است:
بیشترِ آدمها در جوانی فرویدی هستند.
ولی بعد که پا به سن میگذارند، یونگی میشوند.
#برایان_مگی
#مواجهه_با_مرگ
❤️🍀 @filsofak
به نظرش آدمِ عاقل و بالغ نباید توّهم داشته باشد.
تنها چیزی که در دنیا ارزش دارد، این است که آدم دنبال حقیقت باشد.
و چون اعتقادی به خدا و زندگیِ پس از مرگ هم نداشت، آدم بدبینی شده بود.
معتقد بود وضعِ بشر فاجعه است.
ولی یونگ، برعکس.
معتقد بود مهمترین چیز برای بشر این است که از زندگی لذت ببرد.
شادمانی و تندرستی و خشنودی.
بنابراین فروید در مواجهه با اعتقاداتِ دینی یا هر اعتقاد دیگری از این قبیل، اولین سوالش این بود که: اینها حقیقت دارد؟
چون اگر حقیقت ندارد باید بندازمشان دور.
ولی یونگ میپرسید:
آیا اینها کیفیتِ زندگیِ مرا بهتر میکند؟
باعث میشود عملکردِ انسانیِ بهتری داشته باشم؟
با دنیای اطرافِ خودم سازگاری بیشتری داشته باشم؟
اگر جواب مثبت است، پس بهتر است اینها را داشته باشم.
حالا عقیدهی من این است:
بیشترِ آدمها در جوانی فرویدی هستند.
ولی بعد که پا به سن میگذارند، یونگی میشوند.
#برایان_مگی
#مواجهه_با_مرگ
❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
مثل خیس شدن در هوای مهآلود
🔹پس از آنکه مدتی تمرین کردی، درخواهی یافت که پیشرفت سریع و خارقالعاده محال است. حتی اگر بهسختی تلاش کنی، پیشرفت تو همیشه ذره ذره خواهد بود. مثل این نیست که زیر شُرشُر باران بروی و بدانی کی خیس میشوی. مثل هوای مهآلود است که نمیدانی در حال خیس شدنی ولی همچنان که راه میروی ذره ذره خیس میشوی.
🔹اگر در ذهنت افکار پیشرفت و ترقی داری ممکن است بگویی «آه این سرعت افتضاح است!» ولی بهواقع اینطور نیست. وقتی در هوای مهآلود خیس میشوی بهسختی میتوانی خودت را خشک کنی. پس لازم نیست نگران پیشرفت باشی. مثل یادگیری زبان دوم است؛ بهیکباره از پس آن برنمیآیی، ولی اگر بارها و بارها تکرارش کنی بر آن اشراف پیدا میکنی. تمرین به روش سوتو همین است. میتوانیم بگوییم ذره ذره پیشرفت میکنیم یا اینکه حتی انتظار پیشرفت هم نداریم. تنها کافی است صادق باشیم و هر لحظه نهایت تلاشمان را انجام دهیم. نیروانایی بیرون از تمرین ما وجود ندارد.
🔸️شونریو سوزوکی | ترجمۀ علیظفر قهرمانی
❤️🍀 @filsofak
🔹پس از آنکه مدتی تمرین کردی، درخواهی یافت که پیشرفت سریع و خارقالعاده محال است. حتی اگر بهسختی تلاش کنی، پیشرفت تو همیشه ذره ذره خواهد بود. مثل این نیست که زیر شُرشُر باران بروی و بدانی کی خیس میشوی. مثل هوای مهآلود است که نمیدانی در حال خیس شدنی ولی همچنان که راه میروی ذره ذره خیس میشوی.
🔹اگر در ذهنت افکار پیشرفت و ترقی داری ممکن است بگویی «آه این سرعت افتضاح است!» ولی بهواقع اینطور نیست. وقتی در هوای مهآلود خیس میشوی بهسختی میتوانی خودت را خشک کنی. پس لازم نیست نگران پیشرفت باشی. مثل یادگیری زبان دوم است؛ بهیکباره از پس آن برنمیآیی، ولی اگر بارها و بارها تکرارش کنی بر آن اشراف پیدا میکنی. تمرین به روش سوتو همین است. میتوانیم بگوییم ذره ذره پیشرفت میکنیم یا اینکه حتی انتظار پیشرفت هم نداریم. تنها کافی است صادق باشیم و هر لحظه نهایت تلاشمان را انجام دهیم. نیروانایی بیرون از تمرین ما وجود ندارد.
🔸️شونریو سوزوکی | ترجمۀ علیظفر قهرمانی
❤️🍀 @filsofak
جهان محنتکدهای است که در آن شر بر خیر غلبه دارد. زندگی انسانِ عادی، وضعیتی اسفناک است که در میان دو قطب نوسان میکند: یکسو رنج روحی، درد جسمانی و نیاز قرار دارد که آدمی برای رهایی از اینها میکوشد و هنگامی که خلاصی یافت و به فراغت رسید، در قطب دیگر دچار ملال و بیحوصلگی میگردد و برای رهایی از این وضع به هر وسیلهای متوسل میشود،
تا خلأ درونی خود را فراموش کند.
#آرتور_شوپنهاور
❤️🍀 @filsofak
تا خلأ درونی خود را فراموش کند.
#آرتور_شوپنهاور
❤️🍀 @filsofak
دلیل اینکه آدمها بهدشواری شاد میشوند
این است که همواره گذشته را بهتر از آنچه بوده، حال را بدتر از آنچه هست و آینده را نامشخصتر از آنچه خواهد بود، میبینند...
#ژان_دوفلورت_و_دختر_چشمه
#مارسل_پانیول
❤️🍀 @filsofak
این است که همواره گذشته را بهتر از آنچه بوده، حال را بدتر از آنچه هست و آینده را نامشخصتر از آنچه خواهد بود، میبینند...
#ژان_دوفلورت_و_دختر_چشمه
#مارسل_پانیول
❤️🍀 @filsofak