Forwarded from معنای زندگی
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 درمان شناختی-رفتاری (CBT) چگونه عمل میکند؟
👈منبع: وبسایت kardarmani
😔 خیلیها با رئیسشون مشکل دارند یا تو مدرسه با همکلاسیها سازگاری ندارند یا به تازگی کسی رو از دست دادند. برای بسیاری از افراد ممکنه این مشکل مثل یه طوفان بیاد و بره اما برای بعضیها این ناراحتی ادامه داره که راهش اینه که پیش یه درمانگر برن. درمانگران طبق رویکردهای مختلفی عمل میکنند اما در این ویدئو از رویکرد CBT صحبت کنیم.
❤️🍀 @filsofak
👈منبع: وبسایت kardarmani
😔 خیلیها با رئیسشون مشکل دارند یا تو مدرسه با همکلاسیها سازگاری ندارند یا به تازگی کسی رو از دست دادند. برای بسیاری از افراد ممکنه این مشکل مثل یه طوفان بیاد و بره اما برای بعضیها این ناراحتی ادامه داره که راهش اینه که پیش یه درمانگر برن. درمانگران طبق رویکردهای مختلفی عمل میکنند اما در این ویدئو از رویکرد CBT صحبت کنیم.
❤️🍀 @filsofak
❤1
Forwarded from معنای زندگی
پرونده_خانواده_در_مسیر_اخلاق_ترس_از_مرگ_456.pdf
363.7 KB
در مسیر اخلاق(۱۱)
🔸️مجله خانههایروشن ۱۵۴
دبیر پرونده: #مصطفی_سلیمانی
نشریه حریم امام شماره ۴۵۶
🔸️موضوع پرونده:
(ترس از مرگ)
#مرگ #ترس_از_مرگ
+ به دوستان خود بفرستید
🍀❤️ @The_meaningoflife
🔸️مجله خانههایروشن ۱۵۴
دبیر پرونده: #مصطفی_سلیمانی
نشریه حریم امام شماره ۴۵۶
🔸️موضوع پرونده:
(ترس از مرگ)
#مرگ #ترس_از_مرگ
+ به دوستان خود بفرستید
🍀❤️ @The_meaningoflife
Forwarded from معنای زندگی
تحلیل روانشناختی forrest gump.pdf
406.4 KB
#تحلیل_فیلم ۴
✔️ تحلیل و بررسی روانشناختی فیلم Forrest Gump (فارست گامپ)
🔸 مصطفی سلیمانی، نویسنده، روانشناس شخصیت، دانشآموخته فلسفه اخلاق و مدرس دانشگاه، در یادداشتی، به تحلیل و بررسی روانشناختیِ فیلم "فارست گامپ" پرداخته است.
🔸️فارست گامپ با فیلمنامهنویسیِ اریک راث، بر اساس رمانی با همین نام، به قلم وینستون گروم (نوشته شده به سال 1986) ساخته شده است. فیلمنامه به طور کامل به متن رمان وفادار نیست و با آن تفاوتهای اساسی دارد.
_ کارگردان: رابرت زمکیس؛ جایزه اسکار بهترین کارگردانی را به واسطه کارگردانی فیلم فارست گامپ دریافت کرد.
#فارست_گامپ
+ به دوستان خود بفرستید.
🍀❤️ @The_meaningoflife
✔️ تحلیل و بررسی روانشناختی فیلم Forrest Gump (فارست گامپ)
🔸 مصطفی سلیمانی، نویسنده، روانشناس شخصیت، دانشآموخته فلسفه اخلاق و مدرس دانشگاه، در یادداشتی، به تحلیل و بررسی روانشناختیِ فیلم "فارست گامپ" پرداخته است.
🔸️فارست گامپ با فیلمنامهنویسیِ اریک راث، بر اساس رمانی با همین نام، به قلم وینستون گروم (نوشته شده به سال 1986) ساخته شده است. فیلمنامه به طور کامل به متن رمان وفادار نیست و با آن تفاوتهای اساسی دارد.
_ کارگردان: رابرت زمکیس؛ جایزه اسکار بهترین کارگردانی را به واسطه کارگردانی فیلم فارست گامپ دریافت کرد.
#فارست_گامپ
+ به دوستان خود بفرستید.
🍀❤️ @The_meaningoflife
Forwarded from معنای زندگی
🔸️فرزندان و خودمراقبتیِ جنسی
خانوادهای که بتواند به لحاظ جنسی فرزندش را درست تربیت کند، میتواند پایه یک رفتار صحیح، به لحاظ خودمراقبتی جنسی را در او رشد بدهد.
۱. وضع قوانین و داشتن دیالوگ با فرزندان:
تربیت جنسی سن و زمان نمیشناسد. والدین حتی در سنین پایین هم میتوانند برنامهای را برای ارائه آموزشهای لازم در این خصوص پایهگذاری کنند. کودکان در این سنین، بیشتر از گفتار، به رفتار و عملکرد والدین دقت میکنند و برای خودشان الگوسازی میکنند.
نکته حائز اهمیت اینکه تربیت جنسی و آموزش حریم خصوصی به فرزندان، میبایست با توجه به مرحله تحول فکر آنها، بر اساس نیازها و سطح فهمشان پیریزی شود.
اولین مسیر برای تعلیم حریم خصوصی به فرزندان، وضع قوانینی مانند در زدن قبل از ورود به اتاق خواب یا حمام و یا پوشاندن خود در برابر دیگران است.
از آنجایی که اجرای قوانین، موقعیت را برای تربیتِ استاندارد، خشک و بیروح میکند، نیاز به رفتار آرام و راحت از طرفِ والدین و مربیان به شدت احساس میشود.
وظیفه بعدی والدین، پاسخ دادن به به پرسش های جنسی فرزندان است. تبیین، توضیح و پاسخ به سؤالات خاص فرزندان، میتواند تهدیدهای مرتبط به کودکآزاری و مسائل اینچنینی را از میان بردارد.
۲. نحوه آموزش و اطلاعرسانی به فرزندان:
آموزش مسائل تربیتی به فرزندان از دو طریق امکانپذیر است: یکی از طریق مشاهده و دیگری از طریق کلام.
آموزش از طریق مشاهده، مثل دیدن رفتار صحیح والدین با همدیگر و یا با کودک، میتواند این آگاهی را به کودک بدهد که برخی از نواحی بدن او خصوصی هستند و کسی حق ندارد به آنها دست بزند یا آنها را ببیند.
آموزش از طریق کلام، یعنی با صحبت کردن در مورد مراقبت از اندامهای خصوصی بدن اتفاق میافتد. ما باید بتوانیم از هر گونه سوءاستفاده جنسی جلوگیری کنیم و چنین اتفاقی تنها در سایه آگاهی رخ میدهد. آگاهی همیشه یک مانع قدرتمند محسوب میشود، به خصوص در مورد کودکان که اغلب به علت عدم آگاهی، مورد آزارهای جنسی قرار میگیرند. پس بحث آموزش در مورد مراقبت از اندامهای خصوصی و تربیت جنسی کودک، یک بحث جدی است.
۳. مهارت نه گفتن، حتی به نزدیکان:
بسیاری از بزرگترها هم با «نه» گفتن مشکل دارند، چه برسد به کودکان. به نظر میرسد برای حل این مشکل، باید از طریق آموزش مشاهدهای و کلامی به فرزندان آموخت که:
الف) هیچ اشکالی ندارد که هرگاه در موقعیت نامناسبی قرار گرفتند، یا از آنها کار نامناسبی خواسته شد، نه بگویند.
ب) در چنین موقعیتهایی باید اقداماتی داشته باشند تا از موقعیت خارج شوند.
برای مثال اگر کسی خواست اندام خصوصی آنها را ببیند یا لمس کند، بگویند باید به دستشویی بروند و از موقعیت فرار کنند.
در این میان، مسألهای که باید برای والدین به عنوان یک زنگ هشدار باشد، این است که طبق آمارهای موجود، کودکانِ زیر پنج سال، عمدتاً از طریق آشنایان مورد تعرض قرار گرفتهاند.
در مراکز مشاوره کودک و نوجوان، از زبان بسیاری از والدینی که کودکانشان مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفتهاند، به وفور شنیده شده است که:
«به خوبی از کودکان خود مراقبت میکردهاند و حتی فکرش را هم نمیکردهاند که این اتفاق برای کودک آنها رخ دهد».
قسمتِ دردآورِ ماجرا این است:
«بسیاری از کودکانی که کمتر از ۵ سال سن دارند و مورد آزار جنسی قرار گرفتهاند، میگویند متجاوزان خود را میشناختهاند. با توجه به این موضوع، حتی به آشنایان هم نمیتوان کاملاً اطمینان کرد. در نتیجه، بهترین راه موجود، برای اینکه بتوانیم کودکان خود را در مقابل خطر آزار و اذیت جنسی محافظت کنیم، آموزش دادن به آنها در مورد مراقبت از اندامهای خصوصی است».
#مصطفی_سلیمانی
#تربیت_فرزند
#تربیت_جنسی
#خودمراقبتی_جنسی
+ به والدین بفرستید.
🍀❤️ @The_meaningoflife
خانوادهای که بتواند به لحاظ جنسی فرزندش را درست تربیت کند، میتواند پایه یک رفتار صحیح، به لحاظ خودمراقبتی جنسی را در او رشد بدهد.
۱. وضع قوانین و داشتن دیالوگ با فرزندان:
تربیت جنسی سن و زمان نمیشناسد. والدین حتی در سنین پایین هم میتوانند برنامهای را برای ارائه آموزشهای لازم در این خصوص پایهگذاری کنند. کودکان در این سنین، بیشتر از گفتار، به رفتار و عملکرد والدین دقت میکنند و برای خودشان الگوسازی میکنند.
نکته حائز اهمیت اینکه تربیت جنسی و آموزش حریم خصوصی به فرزندان، میبایست با توجه به مرحله تحول فکر آنها، بر اساس نیازها و سطح فهمشان پیریزی شود.
اولین مسیر برای تعلیم حریم خصوصی به فرزندان، وضع قوانینی مانند در زدن قبل از ورود به اتاق خواب یا حمام و یا پوشاندن خود در برابر دیگران است.
از آنجایی که اجرای قوانین، موقعیت را برای تربیتِ استاندارد، خشک و بیروح میکند، نیاز به رفتار آرام و راحت از طرفِ والدین و مربیان به شدت احساس میشود.
وظیفه بعدی والدین، پاسخ دادن به به پرسش های جنسی فرزندان است. تبیین، توضیح و پاسخ به سؤالات خاص فرزندان، میتواند تهدیدهای مرتبط به کودکآزاری و مسائل اینچنینی را از میان بردارد.
۲. نحوه آموزش و اطلاعرسانی به فرزندان:
آموزش مسائل تربیتی به فرزندان از دو طریق امکانپذیر است: یکی از طریق مشاهده و دیگری از طریق کلام.
آموزش از طریق مشاهده، مثل دیدن رفتار صحیح والدین با همدیگر و یا با کودک، میتواند این آگاهی را به کودک بدهد که برخی از نواحی بدن او خصوصی هستند و کسی حق ندارد به آنها دست بزند یا آنها را ببیند.
آموزش از طریق کلام، یعنی با صحبت کردن در مورد مراقبت از اندامهای خصوصی بدن اتفاق میافتد. ما باید بتوانیم از هر گونه سوءاستفاده جنسی جلوگیری کنیم و چنین اتفاقی تنها در سایه آگاهی رخ میدهد. آگاهی همیشه یک مانع قدرتمند محسوب میشود، به خصوص در مورد کودکان که اغلب به علت عدم آگاهی، مورد آزارهای جنسی قرار میگیرند. پس بحث آموزش در مورد مراقبت از اندامهای خصوصی و تربیت جنسی کودک، یک بحث جدی است.
۳. مهارت نه گفتن، حتی به نزدیکان:
بسیاری از بزرگترها هم با «نه» گفتن مشکل دارند، چه برسد به کودکان. به نظر میرسد برای حل این مشکل، باید از طریق آموزش مشاهدهای و کلامی به فرزندان آموخت که:
الف) هیچ اشکالی ندارد که هرگاه در موقعیت نامناسبی قرار گرفتند، یا از آنها کار نامناسبی خواسته شد، نه بگویند.
ب) در چنین موقعیتهایی باید اقداماتی داشته باشند تا از موقعیت خارج شوند.
برای مثال اگر کسی خواست اندام خصوصی آنها را ببیند یا لمس کند، بگویند باید به دستشویی بروند و از موقعیت فرار کنند.
در این میان، مسألهای که باید برای والدین به عنوان یک زنگ هشدار باشد، این است که طبق آمارهای موجود، کودکانِ زیر پنج سال، عمدتاً از طریق آشنایان مورد تعرض قرار گرفتهاند.
در مراکز مشاوره کودک و نوجوان، از زبان بسیاری از والدینی که کودکانشان مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفتهاند، به وفور شنیده شده است که:
«به خوبی از کودکان خود مراقبت میکردهاند و حتی فکرش را هم نمیکردهاند که این اتفاق برای کودک آنها رخ دهد».
قسمتِ دردآورِ ماجرا این است:
«بسیاری از کودکانی که کمتر از ۵ سال سن دارند و مورد آزار جنسی قرار گرفتهاند، میگویند متجاوزان خود را میشناختهاند. با توجه به این موضوع، حتی به آشنایان هم نمیتوان کاملاً اطمینان کرد. در نتیجه، بهترین راه موجود، برای اینکه بتوانیم کودکان خود را در مقابل خطر آزار و اذیت جنسی محافظت کنیم، آموزش دادن به آنها در مورد مراقبت از اندامهای خصوصی است».
#مصطفی_سلیمانی
#تربیت_فرزند
#تربیت_جنسی
#خودمراقبتی_جنسی
+ به والدین بفرستید.
🍀❤️ @The_meaningoflife
ریشههای فساد
فساد و هر گونه رفتار غیرقانونی ریشه در پنج پارامتر دارد:
۱. امکان
یعنی آنکه عملا امکان یک رفتار دیگر غیر از رفتار قانونی وجود داشته باشد؟ مثلا شما نمیتوانید به یک دستگاه خودپرداز رشوه بدهید و از او بخواهید که به جای ۲۰۰ هزار تومان، ۳۰۰ هزار تومان پول بدهد. ماشین است و نفهم و غیرقابل مذاکره. پس شما عملا امکان خلاف ندارید.
۲. وسوسه
یک فکر موذی و اغواکننده که ما را به کاری یا استفاده از موقعیتی دعوت می کند. وقتی شما میبینید که با استفاده از ارز ارزان دولتی میتوانید یک ماهه، معادل ۳۰ سال حقوق کارمندیتان درآمد داشته باشید، حداقل یک بار وسوسه نمیشوید؟ وسوسه با پیشنهادهای اغواکننده تحریک جدی میشود.
۳. فشار
فرض کنید کالای شما پشت گمرک گیر کرده و اگر تا هفته بعد ترخیص نشود ده میلیارد ضرر میکنید. تحت فشار هستید. کسی به شما پیشنهاد رشوه میکند! فشار فضا را مساعد میکند برای پذیرش رشوه، تبانی، تقلب، رابطه غیراخلاقی و .… فشار ریشه در نیاز ارضاء نشده دارد. نویسنده کتاب دامهای اجتماعی و مسئله اعتماد معتقد است مافیا جایگزین نهادهای رسمی است که قادر نیستند امنیت، عدالت و کارآیی را برای مردم فراهم کنند.
۴. توجیه
یعنی اینکه وجدان خود را با یک سری دلایل قانع کنیم و بهعبارت دیگر شستشوی اخلاقی دهیم. همه تقلب میکنند من چرا نکنم؟ همه رشوه میدهند حالا من که بچه پیغمبر نیستم. بابا همه دارند میخورند و میبرند، فقط سر ما بیکلاه مونده.
۵. خالص منفعت مورد انتظار مثبت
یعنی اینکه هر کاری میکنیم، در ذهنمان و بهصورت ناخودآگاه منافع و هزینههای احتمالی را در نظر میگیریم و ضرب در احتمال وقوع منافع و هزینهها میکنیم و اگر جمع جبری منافع احتمالی و هزینههای احتمالی مثبت بود آنگاه اقدام میکنیم.
🔸️|دکتر مجتبی لشکربلوکی|
❤️🍀 @filsofak
فساد و هر گونه رفتار غیرقانونی ریشه در پنج پارامتر دارد:
۱. امکان
یعنی آنکه عملا امکان یک رفتار دیگر غیر از رفتار قانونی وجود داشته باشد؟ مثلا شما نمیتوانید به یک دستگاه خودپرداز رشوه بدهید و از او بخواهید که به جای ۲۰۰ هزار تومان، ۳۰۰ هزار تومان پول بدهد. ماشین است و نفهم و غیرقابل مذاکره. پس شما عملا امکان خلاف ندارید.
۲. وسوسه
یک فکر موذی و اغواکننده که ما را به کاری یا استفاده از موقعیتی دعوت می کند. وقتی شما میبینید که با استفاده از ارز ارزان دولتی میتوانید یک ماهه، معادل ۳۰ سال حقوق کارمندیتان درآمد داشته باشید، حداقل یک بار وسوسه نمیشوید؟ وسوسه با پیشنهادهای اغواکننده تحریک جدی میشود.
۳. فشار
فرض کنید کالای شما پشت گمرک گیر کرده و اگر تا هفته بعد ترخیص نشود ده میلیارد ضرر میکنید. تحت فشار هستید. کسی به شما پیشنهاد رشوه میکند! فشار فضا را مساعد میکند برای پذیرش رشوه، تبانی، تقلب، رابطه غیراخلاقی و .… فشار ریشه در نیاز ارضاء نشده دارد. نویسنده کتاب دامهای اجتماعی و مسئله اعتماد معتقد است مافیا جایگزین نهادهای رسمی است که قادر نیستند امنیت، عدالت و کارآیی را برای مردم فراهم کنند.
۴. توجیه
یعنی اینکه وجدان خود را با یک سری دلایل قانع کنیم و بهعبارت دیگر شستشوی اخلاقی دهیم. همه تقلب میکنند من چرا نکنم؟ همه رشوه میدهند حالا من که بچه پیغمبر نیستم. بابا همه دارند میخورند و میبرند، فقط سر ما بیکلاه مونده.
۵. خالص منفعت مورد انتظار مثبت
یعنی اینکه هر کاری میکنیم، در ذهنمان و بهصورت ناخودآگاه منافع و هزینههای احتمالی را در نظر میگیریم و ضرب در احتمال وقوع منافع و هزینهها میکنیم و اگر جمع جبری منافع احتمالی و هزینههای احتمالی مثبت بود آنگاه اقدام میکنیم.
🔸️|دکتر مجتبی لشکربلوکی|
❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
🔸️تکنیکهای گوش دادن فعال و مؤثر:
- کنار گذاشتن همه کارها و توجه و تمرکز بر روی گوینده؛
- برقراری ارتباط چشمی، برای اثبات حضور مؤثر و کافی؛
- باز نگه داشتن ذهن برای تمرکز بر آنچه که شنیده میشود، به دور از باورها و نگاه شخصی؛
- دقت کردن به کلماتی که گوینده به کار میبرد، برای به یاد سپاری بخشهای مهم صحبتهای او؛
- تجسم احساسات یا مفاهیمی که گوینده تشریح میکند، برای بهتر ارتباط برقرار کردن با صحبتهای او؛
- قطع نکردن صحبت و کلام گوینده؛
- صبوری کردن برای سخن گفتن، تا زمانی که گوینده به یک مکث برسد؛
- بیان ابهامات و پرسش از بخشهای نامفهومِ صحبتهای گوینده، برای بهتر فهمیدنِ حرفهای او؛
- تلاش برای درک احساسات گوینده و همدلی با او، با استفاده از کلمات مناسب و با زبان بدن؛
- ارائه واکنشهای لازم مثل تصدیقهای به موقع، تکرارها و خلاصهگوییهای آگاهانه (تکرار نکات مهم و بیان عصاره صحبتهای طرف مقابل، برای اینکه توجه خودمان را به او اثبات کنیم و یا به او بفهمانیم که حرفهایش را فهمیدهایم)، پرسیدن سؤال، و در نهایت پاسخ دادن به او با ارائه دلیل.
هر انسانی مشتاق این است که شنیده شود و ما برای اینکه بتوانیم مؤثرتر باشیم، روابط پویاتر و عمیقتری با انسانها داشته باشیم و یا به شناخت و آگاهی بیشتری از خود و دیگران برسیم، نیازمند این هستیم که به مهارت گوش دادنِ مؤثر مجهز باشیم. گوش دادن گاهی از هر راهکار دیگری مؤثرتر و راهگشاتر است. ما باید بتوانیم با هر کس به گونهای رفتار کنیم که گویا مهمترین فرد در جهان است. شنونده بودن، میتواند به راحتی چنین احساس و اعتمادی را بین ما و مخاطبینمان به وجود بیاورد.
#مصطفی_سلیمانی
#گوش_دادن
+ به دوستان خود بفرستید
🍀❤️ @The_meaningoflife
- کنار گذاشتن همه کارها و توجه و تمرکز بر روی گوینده؛
- برقراری ارتباط چشمی، برای اثبات حضور مؤثر و کافی؛
- باز نگه داشتن ذهن برای تمرکز بر آنچه که شنیده میشود، به دور از باورها و نگاه شخصی؛
- دقت کردن به کلماتی که گوینده به کار میبرد، برای به یاد سپاری بخشهای مهم صحبتهای او؛
- تجسم احساسات یا مفاهیمی که گوینده تشریح میکند، برای بهتر ارتباط برقرار کردن با صحبتهای او؛
- قطع نکردن صحبت و کلام گوینده؛
- صبوری کردن برای سخن گفتن، تا زمانی که گوینده به یک مکث برسد؛
- بیان ابهامات و پرسش از بخشهای نامفهومِ صحبتهای گوینده، برای بهتر فهمیدنِ حرفهای او؛
- تلاش برای درک احساسات گوینده و همدلی با او، با استفاده از کلمات مناسب و با زبان بدن؛
- ارائه واکنشهای لازم مثل تصدیقهای به موقع، تکرارها و خلاصهگوییهای آگاهانه (تکرار نکات مهم و بیان عصاره صحبتهای طرف مقابل، برای اینکه توجه خودمان را به او اثبات کنیم و یا به او بفهمانیم که حرفهایش را فهمیدهایم)، پرسیدن سؤال، و در نهایت پاسخ دادن به او با ارائه دلیل.
هر انسانی مشتاق این است که شنیده شود و ما برای اینکه بتوانیم مؤثرتر باشیم، روابط پویاتر و عمیقتری با انسانها داشته باشیم و یا به شناخت و آگاهی بیشتری از خود و دیگران برسیم، نیازمند این هستیم که به مهارت گوش دادنِ مؤثر مجهز باشیم. گوش دادن گاهی از هر راهکار دیگری مؤثرتر و راهگشاتر است. ما باید بتوانیم با هر کس به گونهای رفتار کنیم که گویا مهمترین فرد در جهان است. شنونده بودن، میتواند به راحتی چنین احساس و اعتمادی را بین ما و مخاطبینمان به وجود بیاورد.
#مصطفی_سلیمانی
#گوش_دادن
+ به دوستان خود بفرستید
🍀❤️ @The_meaningoflife
گوش دادن، بسیار سخت و مشکل است ولی برای داشتنِ ارتباطی موثر، مهارتی ضروری و حیاتی به شمار می آید. بیشترِ مشکلات در ارتباطات، با تمرینِ فنونِ گوش دادنِ موثر، می تواند حل شوند.
اولین قدم در این راه، آگاهی از این حقیقت است که ما باید به همسرمان گوش دهیم، یکی از عمیق ترین و اصلی ترین نیازهای بشر این است که درک شود، وقتی کسی حرفمان را می شنود و کاملاً به ما گوش میدهد، احساس تعلق می کنیم و حس میکنیم که او به ما عشق ورزیده است.
زوج ها معمولاً به مهارت های ارتباطی خود غره شده و تلاشی برای تقویت این مهارت ها نمیکنند. زمانی می آید که همسران به این تفکر میرسند (البته به طور ناخودآگاه) که کاملاً یکدیگر را میشناسند و نیاز به شناخت بیشتر یکدیگر ندارند. مشکل این طرز تفکر این است که ما همسرمان را محدود میکنیم؛ چرا که وقتی احساس میکنیم او را میشناسیم ( به طور ناخودآگاه) تواناییهایش را برای رشد شخصیتش محدود کردهایم و فکر می کنیم او همان است که شناخته ایم و تغییر نکرده است؛ اما باید بگویم که ما همیشه در حال رشد و تغییر هستیم.
گوش دادن، مهارتِ قابل یادگیری است، اگر چه برخی از افراد آن را از پدر و مادر و اطرافیان می آموزند، اما بیشتر افراد باید مهارتهای خوب گوش دادن را آگاهانه یاد بگیرند و تمرین کنند، در واقع برای داشتن روابطِ خوب، نیاز داریم که آنها را بیاموزیم. در زیر تعدادی از این مهارت ها آمده است:
۱) صاف و راست بنشینید
۲) تماس چشمی برقرار کنید و آن را حفظ کنید
۳) پرسش های روشن کننده بپرسید
۴) سرتان را به نشانه تایید تکان دهید یا با صدای مثل "آهان یا آره" نشان دهید که در حال تایید کردنِ گفته های او هستید
۵) صحبت طرف مقابل را قطع نکنید
۶) گفتوگو را با گفتنِ "چیز دیگه ای نمی خوای بگی" به پایان برسانید
🔸️اسرار پنج سال اول زندگی مشترک
#روی_پتیت_فیلس
❤️🍀 @filsofak
اولین قدم در این راه، آگاهی از این حقیقت است که ما باید به همسرمان گوش دهیم، یکی از عمیق ترین و اصلی ترین نیازهای بشر این است که درک شود، وقتی کسی حرفمان را می شنود و کاملاً به ما گوش میدهد، احساس تعلق می کنیم و حس میکنیم که او به ما عشق ورزیده است.
زوج ها معمولاً به مهارت های ارتباطی خود غره شده و تلاشی برای تقویت این مهارت ها نمیکنند. زمانی می آید که همسران به این تفکر میرسند (البته به طور ناخودآگاه) که کاملاً یکدیگر را میشناسند و نیاز به شناخت بیشتر یکدیگر ندارند. مشکل این طرز تفکر این است که ما همسرمان را محدود میکنیم؛ چرا که وقتی احساس میکنیم او را میشناسیم ( به طور ناخودآگاه) تواناییهایش را برای رشد شخصیتش محدود کردهایم و فکر می کنیم او همان است که شناخته ایم و تغییر نکرده است؛ اما باید بگویم که ما همیشه در حال رشد و تغییر هستیم.
گوش دادن، مهارتِ قابل یادگیری است، اگر چه برخی از افراد آن را از پدر و مادر و اطرافیان می آموزند، اما بیشتر افراد باید مهارتهای خوب گوش دادن را آگاهانه یاد بگیرند و تمرین کنند، در واقع برای داشتن روابطِ خوب، نیاز داریم که آنها را بیاموزیم. در زیر تعدادی از این مهارت ها آمده است:
۱) صاف و راست بنشینید
۲) تماس چشمی برقرار کنید و آن را حفظ کنید
۳) پرسش های روشن کننده بپرسید
۴) سرتان را به نشانه تایید تکان دهید یا با صدای مثل "آهان یا آره" نشان دهید که در حال تایید کردنِ گفته های او هستید
۵) صحبت طرف مقابل را قطع نکنید
۶) گفتوگو را با گفتنِ "چیز دیگه ای نمی خوای بگی" به پایان برسانید
🔸️اسرار پنج سال اول زندگی مشترک
#روی_پتیت_فیلس
❤️🍀 @filsofak
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
رسيدن به آستانه خداوند از منظر مولانا
.
.
.
#عبدالكريم_سروش
#مولانا
#كيتارو
#خدا_چون_عشق_و_سكوت
❤️🍀 @filsofak
.
.
.
#عبدالكريم_سروش
#مولانا
#كيتارو
#خدا_چون_عشق_و_سكوت
❤️🍀 @filsofak
کمالطلبها بدون اینکه بدانند افسرده میشوند.mp3
ترجمان علوم انسانی
🔴 کمالطلبها بدون اینکه بدانند افسرده میشوند
اگر کمالطلب باشید، خودتان را میکشید تا کارها را به بهترین شکل انجام بدهید: کارهای نصفهنیمه اعصابتان را خرد میکند؛ هر چیزی، اگر عالی نباشد، آزارتان خواهد داد؛ احساس شرم و گناه هرگز دست از سرتان برنمیدارد و چون اغلب اوقات زورتان به واقعیت نمیچربد، نهایتاً پژمرده میشوید. مارگارت راثرفورد روانشناسی است که میگوید کمالطلبیِ ناسالم آنقدر پیش میرود که خیلی پنهان و بیسروصدا صاحبش را دچار افسردگی میکند. او به این اختلال میگوید «افسردگی نقابدار». راثرفورد که سالهاست دربارۀ کمالطلبیِ منفی تحقیق کرده راهنمایی عملی برای درمان آن پیشنهاد میکند.
❤️🍀 @filsofak
اگر کمالطلب باشید، خودتان را میکشید تا کارها را به بهترین شکل انجام بدهید: کارهای نصفهنیمه اعصابتان را خرد میکند؛ هر چیزی، اگر عالی نباشد، آزارتان خواهد داد؛ احساس شرم و گناه هرگز دست از سرتان برنمیدارد و چون اغلب اوقات زورتان به واقعیت نمیچربد، نهایتاً پژمرده میشوید. مارگارت راثرفورد روانشناسی است که میگوید کمالطلبیِ ناسالم آنقدر پیش میرود که خیلی پنهان و بیسروصدا صاحبش را دچار افسردگی میکند. او به این اختلال میگوید «افسردگی نقابدار». راثرفورد که سالهاست دربارۀ کمالطلبیِ منفی تحقیق کرده راهنمایی عملی برای درمان آن پیشنهاد میکند.
❤️🍀 @filsofak
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اراده میکند، زمین میخورد، بر میخیزد، تلاش بیشتری میکند و نهایتا پیروز میشود.
این حکایتی است که ممکن است برای خیلی از ماها اتفاق بیفتد و البته ممکن است نتیجه هم ندهد. اما این داستان زندگی همه ما و همهی آنهاییست که در زندگی؛ چه با پیروزی و چه با شکست، تسلیم نمیشوند.
#مصطفی_سلیمانی
❤️🍀 @filsofak
این حکایتی است که ممکن است برای خیلی از ماها اتفاق بیفتد و البته ممکن است نتیجه هم ندهد. اما این داستان زندگی همه ما و همهی آنهاییست که در زندگی؛ چه با پیروزی و چه با شکست، تسلیم نمیشوند.
#مصطفی_سلیمانی
❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
🍃 مقاله اخلاقی|به مناسبت ۱۴ تیر؛ روز قلم
عنوان: (نوشتن با تِم اخلاق)
موضوع: فصیلتِ قلم
نویسنده: #مصطفی_سلیمانی
منبع: #روزنامه_اعتماد
۱۵ تیر ۱۴۰۰
🔸️بسياري بر اين تصورند كه چون نويسندگیِ راستين، زاده عشق است، پس بايد بيچشمداشتِ پول صورت بگيرد، اما حقيقت اين است كه پول و مشكلات اقتصادیِ نويسندگان، يكي از مصايب نويسندگي است. مسالهاي كه در موارد بسياري، عامل اصلي خارج شدن آنان از دايره اخلاقِ نوشتن است. گابريل گارسيا ماركز، برنده جايزه ادبي نوبل، نويسندگي را خودكشي و نويسندگان را بدبخت و بيپول توصيف كرده و حتي براي تكميل گفته خود، اينطور مثال ميزند كه يك نويسنده خوب، كمتر مينويسد و بيشتر فكر ميكند و به اين خاطر، براي اينكه بتواند يك كتاب دويست صفحهاي را در عرض دو سال بنويسد، حداقل بيستونه هزار نخ سيگار ميكشد، يعني حتي بيشتر از دستمزد كتاب پول سيگار ميدهد.
لینک مطلب:
https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/170462/%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%85-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82
🍀❤️ @The_meaningoflife
عنوان: (نوشتن با تِم اخلاق)
موضوع: فصیلتِ قلم
نویسنده: #مصطفی_سلیمانی
منبع: #روزنامه_اعتماد
۱۵ تیر ۱۴۰۰
🔸️بسياري بر اين تصورند كه چون نويسندگیِ راستين، زاده عشق است، پس بايد بيچشمداشتِ پول صورت بگيرد، اما حقيقت اين است كه پول و مشكلات اقتصادیِ نويسندگان، يكي از مصايب نويسندگي است. مسالهاي كه در موارد بسياري، عامل اصلي خارج شدن آنان از دايره اخلاقِ نوشتن است. گابريل گارسيا ماركز، برنده جايزه ادبي نوبل، نويسندگي را خودكشي و نويسندگان را بدبخت و بيپول توصيف كرده و حتي براي تكميل گفته خود، اينطور مثال ميزند كه يك نويسنده خوب، كمتر مينويسد و بيشتر فكر ميكند و به اين خاطر، براي اينكه بتواند يك كتاب دويست صفحهاي را در عرض دو سال بنويسد، حداقل بيستونه هزار نخ سيگار ميكشد، يعني حتي بيشتر از دستمزد كتاب پول سيگار ميدهد.
لینک مطلب:
https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/170462/%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%85-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82
🍀❤️ @The_meaningoflife
Forwarded from معنای زندگی
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔸️کارگاه تحلیل فیلم(۲)
#مصطفی_سلیمانی
تابستان ۱۴۰۰
🔸️«درباره سینما درمانی چیزی شنیدید یا نه؟
احتمالا میدونید درون مایه سینمای تأثیر گذار متمرکز شده روی ساختن شخصیتها.
فیلم دیدن و تحلیل و بررسی اون در این کارگاه میتونه فرصت روبرو شدن با احساسات رو برای ما فراهم کنه.»
.
🔸️اسامی فیلمهای کارگاه تحلیل فیلم:
۱. یادگاری(Memento)
۲. تلقین(Inception)
۳. جزیره شاتر(Shutter Island)
۴. دختر گمشده(Gone Girl)
۵. چشمان کاملا بسته(Eyes Wide Shut)
۶. هفت(Se7en)
۷. حس ششم(The Sixth Sense)
۸. لئون حرفهای(The Professional)
۹. انگل(Parasite)
۱۰. پلتفرم(Platform)
🗓 دوشنبهها
⏱ ساعت: ۱۵:۳۰
🔘 نوع دوره: آنلاین
⏳ آخرین مهلت ثبتنام: ۲۰ تیر
مشاهده جزئیات و ثبتنام:
🌐 reg.isoa.ir
آموزش آزاد مدرسه اسلامی هنر
@isoapr
@soleymani63
.
#نقدفیلم
#تحلیل_فیلم
#سینمادرمانی
#نقدروانشناختی
#مصطفی_سلیمانی
#مدرسه_اسلامی_هنر
🍀❤️ @The_meaningoflife
#مصطفی_سلیمانی
تابستان ۱۴۰۰
🔸️«درباره سینما درمانی چیزی شنیدید یا نه؟
احتمالا میدونید درون مایه سینمای تأثیر گذار متمرکز شده روی ساختن شخصیتها.
فیلم دیدن و تحلیل و بررسی اون در این کارگاه میتونه فرصت روبرو شدن با احساسات رو برای ما فراهم کنه.»
.
🔸️اسامی فیلمهای کارگاه تحلیل فیلم:
۱. یادگاری(Memento)
۲. تلقین(Inception)
۳. جزیره شاتر(Shutter Island)
۴. دختر گمشده(Gone Girl)
۵. چشمان کاملا بسته(Eyes Wide Shut)
۶. هفت(Se7en)
۷. حس ششم(The Sixth Sense)
۸. لئون حرفهای(The Professional)
۹. انگل(Parasite)
۱۰. پلتفرم(Platform)
🗓 دوشنبهها
⏱ ساعت: ۱۵:۳۰
🔘 نوع دوره: آنلاین
⏳ آخرین مهلت ثبتنام: ۲۰ تیر
مشاهده جزئیات و ثبتنام:
🌐 reg.isoa.ir
آموزش آزاد مدرسه اسلامی هنر
@isoapr
@soleymani63
.
#نقدفیلم
#تحلیل_فیلم
#سینمادرمانی
#نقدروانشناختی
#مصطفی_سلیمانی
#مدرسه_اسلامی_هنر
🍀❤️ @The_meaningoflife
وقتی احساس افسردگی میکنید، بدبینی نافذی بر افکار شما سایه میاندازد. نه تنها خود بلکه کل جهان را در یک فضای تاریک و حزنآلود تصور میکنید. حتی بدتر از آن اینکه تدریجاً به این باور میرسید که همه چیز واقعاً به اندازهای که شما تصور میکنید بد است!
اگر افسردگی شما اساسی باشد، امکان دارد به این اعتقاد برسید که همه چیز همیشه منفی بوده است و تا ابد منفی باقی خواهد ماند. وقتی به گذشته فکر میکنید فقط اتفاقات ناگوار زندگی خود را به یاد میآورید. وقتی سعی میکنید تصوری از آینده در ذهن خود بسازید، چیزی به جز پوچی، مشکلات پایانناپذیر و پریشانی نمیبینید. این تصویر اندوهبار، موجب به وجود آمدن احساس یاس میشود. چنین احساسی کاملاً غیر منطقی است ولی به اندازهای واقعی به نظر میرسد که خود نیز باور کردهاید که ناتوانی و بیکفایتی شما در برابر مشکلات هرگز پایانی ندارد.
تحقیقات نشان دادهاند که افکار منفی منتهی به پریشانحالی، تقریباً همیشه با تحریف عمده افکار همراه هستند. اگرچه شاید این افکار درست به نظر برسند ولی یاد خواهید گرفت که آنها غيرمعقول و کاملاً اشتباه هستند و آشفتگی افکار علت اصلی رنج شما است.
🔸️ دیوید برنز
❤️🍀 @filsofak
اگر افسردگی شما اساسی باشد، امکان دارد به این اعتقاد برسید که همه چیز همیشه منفی بوده است و تا ابد منفی باقی خواهد ماند. وقتی به گذشته فکر میکنید فقط اتفاقات ناگوار زندگی خود را به یاد میآورید. وقتی سعی میکنید تصوری از آینده در ذهن خود بسازید، چیزی به جز پوچی، مشکلات پایانناپذیر و پریشانی نمیبینید. این تصویر اندوهبار، موجب به وجود آمدن احساس یاس میشود. چنین احساسی کاملاً غیر منطقی است ولی به اندازهای واقعی به نظر میرسد که خود نیز باور کردهاید که ناتوانی و بیکفایتی شما در برابر مشکلات هرگز پایانی ندارد.
تحقیقات نشان دادهاند که افکار منفی منتهی به پریشانحالی، تقریباً همیشه با تحریف عمده افکار همراه هستند. اگرچه شاید این افکار درست به نظر برسند ولی یاد خواهید گرفت که آنها غيرمعقول و کاملاً اشتباه هستند و آشفتگی افکار علت اصلی رنج شما است.
🔸️ دیوید برنز
❤️🍀 @filsofak
⛔️ حق گمشدن!
✍ احسان محمدی
↙ «برو گمشو دیگه نمیخوام ببینمت» فقط یک تهدید یا دستور نیست. حالا یک آرزوست! دنیای مدرن «لذت گمشدن و پنهان شدن خودخواسته» را هم از آدم گرفته است.
«گمشدن خودخواسته» یعنی آدم رخت و بختاش را جمع کند و برود جای دوری-روستایی،کلبهای، غاری، شهر غریبی- و آنجا ناشناس زندگی کند. یک هفته، یک ماه، یکسال، ده سال ...
◀ حتماً کسی نباید آدم کُشته باشد و برای فرار از قانون این کار را بکند. خیلی وقتها این آرزوست. یک جای دنج. فارغ از پرسشها، حرفها و قضاوت و قساوتهای اطرافیان. یک جان پناه.
◀ قبلاً این امکان وجود داشت. شانس شروع یک زندگی دیگر. از نو. اگر همسایه فضولی هم کنجکاوی میکرد یک جوری میشد او را پیچاند اما حالا «برادر بزرگ» میداند ما کجا هستیم.
◀ هرجا برویم کافی است یکبار از کارت بانکیمان استفاده کنیم، یک تلفن بزنیم، از اسنپ ماشین بگیریم، گوشی موبایلمان را روشن و خاموش کنیم، از دیجیکالا چیزی بخریم، اصلاً در گوگل یک کوفتی سرچ کنیم ... آن وقت «اراده» کنند، پیدایمان میکنند.
◀ تکنولوژِی امکان «همیشه در دسترس بودن» را به ما داد و حق «گمشدن خودخواسته» را از ما گرفت. الان شاید خندهدار به نظر برسد ولی روزی بشر علیه همین سلب آزادیهای فردی شورش میکند.
◀ هنوز هم ژنهایی از دوران غارنشینی درون ما کار خودشان را میکنند. بیاعتنا به این لباسها که جای پوست خرس تنمان کردهایم، بیتوجه به عطرهایی که میزنیم تا بوی دود هیزم نیمسوخته غارها را پنهان کند، بیترس از ژستهای مدرنی که میگیریم. لفظ قلم حرفزدنها. wooow گفتنها، آب هویج را با چنگال خوردنها!
⏪ زیر پوست ما هنوز یک آدمیزاد غارنشین نفس میکشد. خود واقعیمان. همان موجود یله و بیقید و قانون و قاعده و فارغ از تارعنکبوتهای تکنولوژی که مثل ببری او را در قفس شیشهای دنیای مدرن انداختهایم. رام نشده. دارد وانمود میکند رام شده...
آدمیزاد درون ما بالاخره یک روز شورش میکند و همه حقوق اجدادیاش را پس میگیرد. مثل حق «گمشدن خودخواسته».
❤️🍀 @filsofak
✍ احسان محمدی
↙ «برو گمشو دیگه نمیخوام ببینمت» فقط یک تهدید یا دستور نیست. حالا یک آرزوست! دنیای مدرن «لذت گمشدن و پنهان شدن خودخواسته» را هم از آدم گرفته است.
«گمشدن خودخواسته» یعنی آدم رخت و بختاش را جمع کند و برود جای دوری-روستایی،کلبهای، غاری، شهر غریبی- و آنجا ناشناس زندگی کند. یک هفته، یک ماه، یکسال، ده سال ...
◀ حتماً کسی نباید آدم کُشته باشد و برای فرار از قانون این کار را بکند. خیلی وقتها این آرزوست. یک جای دنج. فارغ از پرسشها، حرفها و قضاوت و قساوتهای اطرافیان. یک جان پناه.
◀ قبلاً این امکان وجود داشت. شانس شروع یک زندگی دیگر. از نو. اگر همسایه فضولی هم کنجکاوی میکرد یک جوری میشد او را پیچاند اما حالا «برادر بزرگ» میداند ما کجا هستیم.
◀ هرجا برویم کافی است یکبار از کارت بانکیمان استفاده کنیم، یک تلفن بزنیم، از اسنپ ماشین بگیریم، گوشی موبایلمان را روشن و خاموش کنیم، از دیجیکالا چیزی بخریم، اصلاً در گوگل یک کوفتی سرچ کنیم ... آن وقت «اراده» کنند، پیدایمان میکنند.
◀ تکنولوژِی امکان «همیشه در دسترس بودن» را به ما داد و حق «گمشدن خودخواسته» را از ما گرفت. الان شاید خندهدار به نظر برسد ولی روزی بشر علیه همین سلب آزادیهای فردی شورش میکند.
◀ هنوز هم ژنهایی از دوران غارنشینی درون ما کار خودشان را میکنند. بیاعتنا به این لباسها که جای پوست خرس تنمان کردهایم، بیتوجه به عطرهایی که میزنیم تا بوی دود هیزم نیمسوخته غارها را پنهان کند، بیترس از ژستهای مدرنی که میگیریم. لفظ قلم حرفزدنها. wooow گفتنها، آب هویج را با چنگال خوردنها!
⏪ زیر پوست ما هنوز یک آدمیزاد غارنشین نفس میکشد. خود واقعیمان. همان موجود یله و بیقید و قانون و قاعده و فارغ از تارعنکبوتهای تکنولوژی که مثل ببری او را در قفس شیشهای دنیای مدرن انداختهایم. رام نشده. دارد وانمود میکند رام شده...
آدمیزاد درون ما بالاخره یک روز شورش میکند و همه حقوق اجدادیاش را پس میگیرد. مثل حق «گمشدن خودخواسته».
❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
🔸️ریشه دنیاطلبی
1. منحصر دانستن زیبایی در امور مادی؛ فرد دنیاطلب مجذوب امور و اشیائی است که به نظرش فریبنده و دلربا میآیند و در واقع مدهوش زیبایی، آراستگی و زر و زیور دنیا است.
2. دلبستگی به متعلقات دنیا؛ فرد دنیاطلب به امور مادی و دنیوی بسیار وابسته است و این وابستگی به قدری در او بالاست که نمیتواند از تعقلاتش دل بکند.
3. رؤیاپردازی و آرزومندی؛ فرد دنیاطلب آرزوهای طولانی و بعضاً محالی را در دل خود میکارد و تمام صفحه اندیشه و قلبش، سرشار از خواستهها و رؤیاهایی است که به برآورده شدنشان امید بسته و دل خوش کرده است.
4. ثروتطلبی؛ فرد دنیاطلب، از فقدان اسباب مادی گریزان است و تلاش میکند با دستیابی به پول و ثروت، خود را تا جایی که میتواند از نظر مادی تأمین کند.
5. دنیادوستی؛ فرد دنیاطلب به دلیل دنیادوستی به دنیاطلبی گرفتار میشود. در واقع، اگر فرد به صورت مکرر به خواهشهای دنیادوستانه خودش پاسخ مثبت بدهد، و به عبارتی از دنیا تبعیت کند، به دام آن گرفتار میشود.
6. ناآگاهی نسبت به معنویات: فرد دنیاطلب بینش صحیحی نسبت به معنویات، مذهب و دین و آیین خودش ندارد و در واقع از نظر ذهنی از سرچشمه درستی تغذیه نمیشود. او در بهترین حالت، به تقلید و تبعیت کورکورانه از دیگران مشغول است و با برداشتهای ناصحیح از معنویات، پیوسته از آنها فاصله میگیرد و به دنیا گرفتار میشود.
7. سادهانگاری و بیاحتیاطی؛ فرد دنیاطلب با اینکه نسبت به سرگذشت و سرنوشت دنیاطلبانِ پیش از خودش آشناست، اما با استثنا دانستن خودش، نسبت به آنچه که میداند غفلت میکند و یا عمداً خودش را به غفلت میزند. به طول عمر تکیه میکند و عبرت نمیگیرد.
8. کوتهبینی؛ فرد دنیاطلب، با ترجیح دنیا بر آخرت، تمام سعی و تلاش خودش را متوقف بر آبادان کردن دنیایاش میکند. او با هدف قلمداد کردن دنیا، به تمام رفتارها و گفتارهایاش سمتوسوی دنیایی میدهد و به عبارتی خودش را عبد و عبید دنیا میکند.
9. فراموشی مرگ و آرزوی زندگی ابدی؛ فرد دنیاطلب به قدری به دنیا مشغول است که از محدود بودن عمر و حتمی بودن مرگ غافل میشود. در واقع، او با دنیا مأنوس میشود و به آن اعتماد میکند و در نتیجه، تمام سعیاش را برای به دست آورن آن به کار میگیرد.
10. طمع و زیادهخواهی؛ فرد دنیاطلب در طول زندگی خود، همواره خودش را محروم میداند، زیرا همیشه چیزهایی را در اختیار دیگران دیده که خودش را نسبت به آنها بیبهره یا کمبهره میداند. بنابراین، دنیاطلب همواره آرزو دارد چیزی را که دیگران دارند به دست بیاورد و همین آرزو او را به دنیاطلبی بیشتر وادار میکند.
#مصطفی_سلیمانی
#دنیاطلبی
+ به دوستان خود بفرستید
🍀❤️ @The_meaningoflife
1. منحصر دانستن زیبایی در امور مادی؛ فرد دنیاطلب مجذوب امور و اشیائی است که به نظرش فریبنده و دلربا میآیند و در واقع مدهوش زیبایی، آراستگی و زر و زیور دنیا است.
2. دلبستگی به متعلقات دنیا؛ فرد دنیاطلب به امور مادی و دنیوی بسیار وابسته است و این وابستگی به قدری در او بالاست که نمیتواند از تعقلاتش دل بکند.
3. رؤیاپردازی و آرزومندی؛ فرد دنیاطلب آرزوهای طولانی و بعضاً محالی را در دل خود میکارد و تمام صفحه اندیشه و قلبش، سرشار از خواستهها و رؤیاهایی است که به برآورده شدنشان امید بسته و دل خوش کرده است.
4. ثروتطلبی؛ فرد دنیاطلب، از فقدان اسباب مادی گریزان است و تلاش میکند با دستیابی به پول و ثروت، خود را تا جایی که میتواند از نظر مادی تأمین کند.
5. دنیادوستی؛ فرد دنیاطلب به دلیل دنیادوستی به دنیاطلبی گرفتار میشود. در واقع، اگر فرد به صورت مکرر به خواهشهای دنیادوستانه خودش پاسخ مثبت بدهد، و به عبارتی از دنیا تبعیت کند، به دام آن گرفتار میشود.
6. ناآگاهی نسبت به معنویات: فرد دنیاطلب بینش صحیحی نسبت به معنویات، مذهب و دین و آیین خودش ندارد و در واقع از نظر ذهنی از سرچشمه درستی تغذیه نمیشود. او در بهترین حالت، به تقلید و تبعیت کورکورانه از دیگران مشغول است و با برداشتهای ناصحیح از معنویات، پیوسته از آنها فاصله میگیرد و به دنیا گرفتار میشود.
7. سادهانگاری و بیاحتیاطی؛ فرد دنیاطلب با اینکه نسبت به سرگذشت و سرنوشت دنیاطلبانِ پیش از خودش آشناست، اما با استثنا دانستن خودش، نسبت به آنچه که میداند غفلت میکند و یا عمداً خودش را به غفلت میزند. به طول عمر تکیه میکند و عبرت نمیگیرد.
8. کوتهبینی؛ فرد دنیاطلب، با ترجیح دنیا بر آخرت، تمام سعی و تلاش خودش را متوقف بر آبادان کردن دنیایاش میکند. او با هدف قلمداد کردن دنیا، به تمام رفتارها و گفتارهایاش سمتوسوی دنیایی میدهد و به عبارتی خودش را عبد و عبید دنیا میکند.
9. فراموشی مرگ و آرزوی زندگی ابدی؛ فرد دنیاطلب به قدری به دنیا مشغول است که از محدود بودن عمر و حتمی بودن مرگ غافل میشود. در واقع، او با دنیا مأنوس میشود و به آن اعتماد میکند و در نتیجه، تمام سعیاش را برای به دست آورن آن به کار میگیرد.
10. طمع و زیادهخواهی؛ فرد دنیاطلب در طول زندگی خود، همواره خودش را محروم میداند، زیرا همیشه چیزهایی را در اختیار دیگران دیده که خودش را نسبت به آنها بیبهره یا کمبهره میداند. بنابراین، دنیاطلب همواره آرزو دارد چیزی را که دیگران دارند به دست بیاورد و همین آرزو او را به دنیاطلبی بیشتر وادار میکند.
#مصطفی_سلیمانی
#دنیاطلبی
+ به دوستان خود بفرستید
🍀❤️ @The_meaningoflife
زندگی مجموعهای از فراز و نشیبهاست.
دلت میخواهد کاری بکنی، اما مجبوری کار دیگری انجام دهی. از چیزی ناراحتی اما میدانی که نباید باشی، چیزهایی را امر مسلم میپنداری و این در حالی است که میدانی هرگز نباید چیزی را امر مسلم فرض کنی.
کشمکش اضداد به کشیدن یک لاستیک میماند. همه ی ما جایی در این میانه زندگی میکنیم.
🔸️میچ البوم
سهشنبهها با موری
❤️🍀 @filsofak
دلت میخواهد کاری بکنی، اما مجبوری کار دیگری انجام دهی. از چیزی ناراحتی اما میدانی که نباید باشی، چیزهایی را امر مسلم میپنداری و این در حالی است که میدانی هرگز نباید چیزی را امر مسلم فرض کنی.
کشمکش اضداد به کشیدن یک لاستیک میماند. همه ی ما جایی در این میانه زندگی میکنیم.
🔸️میچ البوم
سهشنبهها با موری
❤️🍀 @filsofak
رابرت کیوساکی میگوید:
افرادی که اشتباه میکنند ولی هنوز یاد نگرفتهاند که از اشتباهات خود درس بگیرند، اغلب همان کسانی هستند که مدام میگویند «تقصیر من نیست.»
این جمله از دهان کسانی خارج میشود که یکی از بزرگترین موهبتهای زندگی، یعنی موهبت اشتباه کردن را ضایع میکنند.
زندانها پر از افرادیست که مدام میگویند
«من بیگناهم، تقصیر من نبود.»
خیابان ها پر از کسانی است که زندگی ناشادی دارند، چون فقط هر آن چه که در خانه یا مدرسه آموختهاند را تکرار میکنند.
«ریسک نکن، اشتباه نکن، اشتباهات بد هستند. کسانی که خیلی اشتباه میکنند بیعرضه هستند.»
وقتی که من برای گروهی از مردم سخنرانی میکنم، اغلب میگویم:
«امروز در مقابل شما ایستادهام زیرا از اکثر شما بیشتر مرتکب اشتباه شدهام و بیشتر از اکثر شما پول از دست دادهام.»
به عبارت دیگر، هزینه پولدار شدن، تمایل به اشتباه کردن، قبول اشتباه بدون سرزنش و توجیه کردن و درس گرفتن از آن اشتباهات است.
کسانی که اغلب موفقیت چندانی در زندگی به دست نیاوردهاند کسانی هستند که تمایلی به اشتباه کردن ندارند
و یا این که اشتباه کردهاند ولی هنوز از آن اشتباهات درسی نیاموختهاند.
بنابراین، هر روز از خواب برمیخیزند و باز هم مرتكب همان اشتباهات شده و هیچ وقت
درس عبرت نمیگیرند.
❤️🍀 @filsofak
افرادی که اشتباه میکنند ولی هنوز یاد نگرفتهاند که از اشتباهات خود درس بگیرند، اغلب همان کسانی هستند که مدام میگویند «تقصیر من نیست.»
این جمله از دهان کسانی خارج میشود که یکی از بزرگترین موهبتهای زندگی، یعنی موهبت اشتباه کردن را ضایع میکنند.
زندانها پر از افرادیست که مدام میگویند
«من بیگناهم، تقصیر من نبود.»
خیابان ها پر از کسانی است که زندگی ناشادی دارند، چون فقط هر آن چه که در خانه یا مدرسه آموختهاند را تکرار میکنند.
«ریسک نکن، اشتباه نکن، اشتباهات بد هستند. کسانی که خیلی اشتباه میکنند بیعرضه هستند.»
وقتی که من برای گروهی از مردم سخنرانی میکنم، اغلب میگویم:
«امروز در مقابل شما ایستادهام زیرا از اکثر شما بیشتر مرتکب اشتباه شدهام و بیشتر از اکثر شما پول از دست دادهام.»
به عبارت دیگر، هزینه پولدار شدن، تمایل به اشتباه کردن، قبول اشتباه بدون سرزنش و توجیه کردن و درس گرفتن از آن اشتباهات است.
کسانی که اغلب موفقیت چندانی در زندگی به دست نیاوردهاند کسانی هستند که تمایلی به اشتباه کردن ندارند
و یا این که اشتباه کردهاند ولی هنوز از آن اشتباهات درسی نیاموختهاند.
بنابراین، هر روز از خواب برمیخیزند و باز هم مرتكب همان اشتباهات شده و هیچ وقت
درس عبرت نمیگیرند.
❤️🍀 @filsofak
«دستیافتن به آنچه مدتها در آرزویش به سر بردهایم فقط و فقط کشف این حقیقت است که آنچیز چه مایه پوچ و توخالی بوده است.»
🔸️آرتور شوپنهاور
❤️🍀 @filsofak
🔸️آرتور شوپنهاور
❤️🍀 @filsofak
همیشه در پسِ «خودبزرگبینی»، افسردگی نهفته است و در پشت یک روحیه افسرده نیز اغلب حس ناخودآگاهی (یا آگاه اما شکافته شده) از گذشتهای غمانگیز پنهان است. در حقیقت، خودبزرگبینی دفاعی در برابر افسردگی است و افسردگی دفاعی در برابر درد و رنج عمیق از دست دادن «خود» است که نتیجه انکار است.
🔸️آلیس میلر
از کتاب غمنامه کودک تیزهوش
ترجمه پریسا پورجهان
❤️🍀 @filsofak
🔸️آلیس میلر
از کتاب غمنامه کودک تیزهوش
ترجمه پریسا پورجهان
❤️🍀 @filsofak
دوست من، نمیتوانم بگویم چطور متفاوت زندگی کنی چون با این کار باز با نقشه دیگران خواهی زیست تا زندهای زندگی کن! اگر زندگیات را به کمال دریابی، وحشت مرگ از بین خواهد رفت.
🔸️اروین یالوم
از کتاب وقتی نیچه گریست
ترجمه سپیده حبیب
❤️🍀 @filsofak
🔸️اروین یالوم
از کتاب وقتی نیچه گریست
ترجمه سپیده حبیب
❤️🍀 @filsofak