فلسفه اخلاق
7.24K subscribers
2.43K photos
1.39K videos
346 files
973 links
🌱روان‌کاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما
📍مصطفی سلیمانی
(دکتری فلسفه
کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق
کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت)


📱ارتباط با من:
@soleymani63
.
🔖اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/soleymani63
Download Telegram
وَ یک عمر در انتظاری تا بیابی آن را که
درکت کند و تو را همان‌گونه که هستی بپذیرد. و عاقبت در می‌یابی که او
از همان آغاز خودت بوده‌ای.♥️🌿

#ریچارد_باخ

❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
پرونده_خانواده_در_مسیر_اخلاق_رذیله_وسواس_453.pdf
357.2 KB
در مسیر اخلاق(۸)

🔸️مجله خانه‌های‌روشن ‌۱۵۱
دبیر پرونده: #مصطفی_سلیمانی
نشریه حریم امام شماره ۴۵۳

🔸️موضوع پرونده:
(وسواس)
#وسواس #وسواس_فکری
#واسواس_عملی

+ به دوستان خود بفرستید

🍀❤️ @The_meaningoflife
Forwarded from معنای زندگی
مقاله_اخلاقی_رویکردهای_فلسفی_شأنیت_اخلاقی_حیوانات_453.pdf
221.6 KB
به مناسبت ۱۵ خرداد؛ روز جهانی محیط زیست

مقاله:
🔸️(رویکردهای فلسفی؛ شأنیت اخلاقی حیوانات)
#مصطفی_سلیمانی |دانش‌آموخته فلسفه اخلاق

*مقدمه

حیوانات با انسان‌ها تفاوت‌های آشکار بسیاری دارند. این تفاوت‌ها که گاه زمینه رفاه و گاه زمینه رنج و آزار آن‌ها را فراهم می‌آورند، تحت عنوان انواع موضع‌گیری انسان‌ها نسبت به حیوانات قابل طرح‌اند.

به طور کلی، رویکرد انسان نسبت به حیوانات، برآمده از شأن و جایگاهی است که برای آ‌ن‌ها قائل است. در واقع، انسان به همان اندازه که برای حیوانات منزلت و شأن در نظر می‌گیرد، هنجارهای اخلاقی را نیز در خصوص آن‌ها رعایت می‌کند یا نمی‌کند.

🔸️منبع:
حریم امام شماره ۴۵۳

🍀❤️ @The_meaningoflife
مهم‌ترین و معتبرترین دانش از نظر ارسطو

«اگر غایتی وجود دارد که ما آن را برای خودش، و همه چیز دیگر را برای آن، می‌خواهیم... روشن است که آن غایت خیر اعلا و بهترین است. آیا شناخت آن غایت در زندگی ما اثر بزرگی نخواهد بخشید؟... اگر چنین است پس باید بکوشیم تا دست‌کم طرح کلی آن غایت را معلوم کنیم و بدانیم آن غایت موضوع کدام دانش یا کدام توانایی است. چنین می‌نماید که آن غایت باید موضوع مهم‌ترین و معتبرترین دانش‌ها باشد؛ و چنین می‌نماید که این دانش، دانش سیاست است... چون دانش سیاست همۀ دانش‌های عملی را به کار می‌برد، و علاوه بر این قوانینی می‌نهد دایر بر اینکه چه باید کرد و چه نباید کرد، پس معلوم می‌شود غایت دانش سیاست حاوی غایات همۀ دانش‌های دیگر است، و این غایت، خیر آدمیان است.»

🔸️اخلاق نیکوماخوسی | ارسطو | محمدحسن لطفی

❤️🍀 @filsofak
خودشکوفایی یا فراتر رفتن از خود؟

{«انسان بودن به این است که فرد همیشه هدفی غیر از خود داشته باشد. حتی مفهوم "خودشکوفایی" هم هرگز نمی‌تواند حق مطلب را در مورد گوهر اصلی وجود انسان ادا کند. وجود آدمی نه با شکوفا کردن خود بلکه با چیزی که من آن را "فراتر رفتن از خود" می‌خوانم ویژگی بارز خویش را نشان می‌دهد.»(ویکتور فرانکل)

هیچ انسانی جزیره‌ای تک‌افتاده نیست. همه‌ی ما پیوندهایی درونی با هم داریم و فقط از طریق دیگران است که به راستی انسان‌هایی پُربار و شکوفا می‌شویم. از همین روست که خودشکوفایی برای رسیدن ما به همه‌ی قابلیت‌هایمان کمک کافی نیست. خودشکوفایی تنها بر بهبود فرد تمرکز می‌کند و هدفش در این کار کامل کردنِ خود ماست. بنا بر نظر فرانکل، این تلقّی محدود کننده است. باور محوری او این بود که از -خود- برگذشتن یا «فراتر رفتن از خود» غایت و هدف نهایی وجود ماست. ما موجوداتی عمیقاً اجتماعی هستیم و زندگی‌های ما نیازمند پیوندهای درونی با هم است... در قدرتِ دگرگون‌کننده‌ی فراتر رفتن از خود است که رضایتمندی عمیق می‌یابیم. این رضایتمندی از آنجا می‌آید که درک می‌کنیم زندگی‌مان اهمیت دارد و هر یک از ما نقش مهمی داریم در بهتر کردن جهانی که در آن زندگی می‌کنیم.}


🔸️(روح خردمند: حکمت الهام‌بخش دکتر ویکتور فرانکل، پم روی، مویرا هامل؛ ترجمه شهاب‌الدین عباسی، نشر صدای معاصر، ص۴۰-۴۱)

❤️🍀 @filsofak
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
.
🔸️این ویدئو از نقاشی‌های معروف دنیا ساخته شده. خیلی جالبه.


❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔻من دلم می‌خواهد برسم به اینجا که بتوانم برای خودم توی آینه بوس بفرستم. دلم می‌خواهد این عشق و شوری که خروار شده توی سینه‌ام را بگذارم فوران کند بیرون. بی‌ترس از فکر و قضاوت دیگران و بی‌انتظارِ پاسخ.
اما این‌ها همه‌شان دیوانگی می‌خواهد. من باید بتوانم بی‌اعتنا به هر چه قانونِ دست‌وپاگیر و احمقانه است، هر روز صبح، هیجانِ زنده بودنم را، رقص و آواز بکنم توی بَلبَشوی این شهر.
من دلم می‌خواهد هر روز صبح، به عشق خودم از خواب بیدار بشوم و بعد به عشق خودم یک بوس بفرستم به آینه و بی‌خیالِ عالم و آدم، هر روز، دیوانگی را زندگی بکنم.
آینه کجاست؟ من باید برای خودم یک بوس بفرستم.
#مصطفی_سلیمانی
#عشق_به_خود


+ "بوسیدنت"
یک کودتای تازه در شهر است!
یک بار «لب‌ هایت» بیار
و انقلابی کن...

❤️🍀 @The_meaningoflife
«احساسات خود را احساس کن»

سریع ترین راه رسیدن به رهایی، احساس کردن احساسات خویش است. به احساسات خود اجازه بده همه وجود تو را لمس کنند.
اگر احساسات خود را احساس نکنی، آنها هرگز تو را ترک نمی کنند. در آن صورت، مجبوری دست به هرکاری بزنی تا از زیر بار مزاحم آنها بیرون بیایی.
دلیل اعتیاد بسیاری از آدم ها نیز همین است.
درد هست، غم هست، درد و غم خود را کتمان نکن. آنها را کاملاً حس کن. درد و غم، بیماری نیستند که لازم باشد درمانشان کنی. درد تو درد توست، و تو حق داری آن را احساس کنی. غم تو، غم توست و تو حق داری آن را احساس کنی.

ما مدام دل‌مشغول جفاهای دیگران نسبت به خود هستیم. ما مدام در دریای بی انصافی های اطرافیان خود شنا می کنیم، اما هرگز به اعماق زخم‌های خود شیرجه نمی‌رویم. گرچه به ظاهر ناگوار است، اما تنها راه مستقیم و شفاف رهایی تو از درد و غم، احساس کردن آنهاست. بنابراین از احساسات خود فرار نکن؛ نه با حرف ها، نه با توجیه و استدلال، و نه با مشغول کردن خود به کار.
ساحل باش، و به امواج احساساتت اجازه بده مدام شستشو بدهند تورا.

مسیحا برزگر
کتاب بیداری

❤️🍀 @filsofak
سزاوار
بیژن مرتضوی
آدمی ساکن نیست. هيچ‌وقت ساکن نبوده. هيچ‌وقت نبوده که یک‌جا مانده باشد. هيچ‌وقت نبوده که حتی برای لحظه‌ای توقف کرده باشد. هيچ‌وقت نبوده که به یک حال مانده باشد و باز به همان حال مانده باشد و باز به همان حال مانده باشد، تا آن‌جا که از حال برود.

آدمی مدام احوالش حالی به حالی می‌شود. و هر چه زور می‌زند خوشحالی‌اش را فریز کند و لب خندانش را تافت بزند نمی‌تواند. و می‌بیند که نمی‌تواند، اما باز زور می‌زند. زور می‌زند که خوشحالی‌اش را فریز کند و آن را که دارد توی سرش می‌رود و می‌رود و می‌رود یک‌جا ساکن کند. میخکوب کند. اما نمی‌تواند.

آدمی‌زاد یک رونده است و آن چیزی که توی سرش راه می‌رود هيچ‌وقت بنا ندارد از رفتن دست بکشد.

اصلاً چرا رونده باید از رفتن درد بکشد؟

آیا وزیدن، باد را خسته می‌کند یا باریدن، باران را؟

خورشید از تابیدن خسته است یا دریا از موج برداشتن؟

نه حرف این نیست.

درد آدمی از برگشتن است. نمی‌رود. دارد برمی‌گردد که درد می‌کشد. وگرنه رفتن برای رونده که کاری ندارد.
#مصطفی_سلیمانی

+ به دوستان خود بفرستید.

🍀❤️ @The_meaningoflife
Forwarded from معنای زندگی
مبانی تربیت خاص دختران

برخی اصول تربیتی وجود دارند که ویژه دختران‌اند؛ به این معنا که برای رشد تربیتی آن‌ها بنا نهاده شده‌اند و یا به عبارت دیگر، به طور طبیعی بر تربیت دختران حاکم هستند. در نتیجه باید به این دیداین اصول و مبانی عبارتند از:

1.    اصل پذیرش دختران: این اصل بر این اساس بنا شده است که دختران در جامعه و فرهنگ امروز، به دید بسیاری از انسان‌ها، پایین‌تر از مردان دیده می‌َشوند. در بسیاری از فرهنگ‌ها زنان را خلق شده برای مردان می‌دانند. این تفکرات که در گذشته نسبت به امروز، به شکل بسیار شدیدتری وجود داشته، موجب شده است که دختران همواره در طول تاریخ مورد ظلم قرار بگیرند و موجودیتشان به عنوان یک انسان انکار شود. این تفکرات سبب شده است که دختران همیشه با محدودیت‌های بسیاری از جانب خانواده و اجتماع مواجه باشند. دختران برخلاف پسران، باید برای اثبات برابری شأن و منزلت انسانی خود با آن‌ها بجنگند. مجبورند برای برخورداری از برخی حقوق اولیه، سختی‌های زیادی را تحمل کنند و با این حال، باز هم شاهد بی‌مهری‌های بسیاری باشند. از این رو، اولین گام برای تربیت اخلاقی دختران، کاشتن این تفکر در ذهن آنان است که حیثیت و شأن انسانی آنان به همان اندازه بالاست که شأن و جایگاه مردان رفعت دارد. از طرف دیگر، اگر مربیان (والدین و معلمان) بر حقیقت شأن دختران واقف باشند، نسبت به رشد و تربیت او اهتمام لازم را به عمل خواهند آورد و علاوه بر آن، با طرز تفکری که دارند، ناخودآگاه او را به سمت کسب فضائل اخلاقی و نیل به کمال و سعادت سوق خواهند داد (دانستنی‌های دختران جوان، راشدی، ص 67).

2.    درک ویژگی‌های روحی دختران در شرایط حساس بلوغ: اگر مربی نسبت به شرایط بلوغ دختران آگاهی کافی داشته باشد، می‌تواند با بازخورد مناسب و عکس‌العمل به موقع، از بحران‌های بسیاری که در آینده گریبان متربی را خواهند گرفت پیشگیری به عمل بیاورد. دختران در سنین بلوغ – که در سن کم و بسیار زودتر از پسران اتفاق می‌افتد – به شدت تحت تأثیر شرایط روجی و جسمی تازه خود قرار می‌گیرند. افزایش حساسیت، یکی از بزرگ‌ترین تغییرات دختران در این دوران است. زودرنج شدن، توجه به آراء و نظرات دیگران، تأثیرپذیری از قضاوت‌های دیگران، واکنش نسبت به انتقادها، عاطفی و احساسی شدن، درخواست‌های غیر منطقی و رؤیاپردازی و واقعیت‌گریزی، از جمله شرایطی است که در این برهه از زمان بر دختران غالب می‌شود. آگاهی مربی از تمامی این حساسیت‌ها و توانمند بودن او در عبور متربی از این شرایط بحرانی و پرآشوب، سبب میشود که دوران بلوغ، یک سکوی پرتاب برای متربی باشد.

3.    تبیین نجابت و حیا: دختران به دلیل کیفیت‌های جسمی و روحی خاصی که دارند، این قابلیت را دارند که بسیاری از قلب‌ها و دل‌ها را به خودشان متمایل کنند. در بسیاری از کتب تاریخی، از این صفت دختران به عنوان شکارچی یاد شده است. دختران به دلیل میل بسیاری که به زیبایی دارند و هم‌چنین به دلیل برخورداری از بسیاری از مظاهر جمال، برای ابراز خود، خودآرایی و خودنمایی پتانسیل بالایی دارند. از این رو، اگر پیش از حضور در اجتماع، این خصیصه را سامان نبخشند، به آسانی خودشان و دیگران را از حرکت در جهت رشد روحی محروم خواهند کرد. بر این اساس، اگر مربی بر این ویژگی دختران واقف باشد، می‌تواند با هدایت آن در مسیر درست، از آن به عنوان ابزاری برای تربیت اخلاقی متربی خود بهره ببرد. دختران فارغ از هر دین و مذهبی به تعالی این خصلت در خودشان نیاز دارند (آسیب‌شناسی حجاب، مهریزی، ص 77).

4.    تبیین تجمل‌گرایی: میل دختران به زیبایی و جمال، این خطر را برای آنان به همراه دارد که به هر شکل به تحریف این میل دست بزنند. توجه جنون‌آمیز به تجملات، اگر توسط یک مربی آگاه جهت‌دهی نشود، سبب می‌شود که دختران در دام عطشی سیری‌ناپذیر و مهارنشدنی برای جلوه‌گری بیفتند (علل ضعف پوشش و راهکارهای بهینه‌سازی آن؛ بانوان شیعه، نخعی، ش 10، ص 122).
#مصطفی_سلیمانی
#روز_دختر

+ به دوستان خود بفرستید.

🍀❤️ @The_meaningoflife
♦️چرا همیشه احساس نا امیدی
می‌کنیم ؟♦️

اگر در زندگی امید و نا امیدی نباشد, زندگی مفهوم و معنای زیستنش را از دست میدهد؛ زندگی همیشه بر مبنای تضاد ها روی دایره تعادل قرار میگیرد. بزرگی میگوید که : امید است که انسان ها را امیدوارتر میسازند, اینکه اکثریت در زندگی فردی خویش گله و شکوه از نا امیدی دارد موارد زیر قابل تعمق است.
وقتی تلاش شما فقط روی لذت های زندگی باشد؛ در نهایت ناامید میشوید, علت بیشتر ناامیدی ها این است که سعی می کنید عوامل موقتی را به عوامل دایمی تبدیل کنید؛ در صورتیکه هر چیزی در زندگی موقتی است. اما شما خواهان دایمی بودن آن هستید.
علت دیگری ناامیدی این است که فرد در تعیین اهداف دست نیافتنی و غیرواقع بینامه بیش از حد نرمال غرق شده و بالاتر از حد و توان خود توقع دارد. این امر سبب میشود که تصورات شما به فراسوی واقعیت های زندگی کشانده شود؛ جایکه هرگز نمی توانید ایده ال هایتان را بدست بیاورید.
و همینطور توقعات بیش از حد از دیگران سبب میشود که شما ناامیدی را تجربه نمائید. متکی بودن به دیگران بخاطر برآورده نمودن توقعات همیشه پاسخگو نمیباشد؛ ممکن است در مرحله های نخستین انتظارات شما برآورده شود, ولی ادامه این روند از طرف جانب مقابل همیشه پذیرفتنی نیست. هر چقدر میزان توقعات شما از دیگران بیشتر باشد, میزان ناامیدی شما نسبت به ٱمورات مربوط به آن زیادتر میشود.

🔑 راهکارها 🔑

📌در زمان حال زندگی کنید, اندیشیدن و انرژی مصرف نمودن بر جریانات گذشته راه منطقی و اصولی برای غالب شدن بر ناامیدی نیست, کوشش کنید از زمان حال درست استفاده کنید. گذشته گذشت, آینده نامعلوم است. اما زمان حال در اختیار شماست.
📌قبول کنید که هر چیزی در زندگی موقتی است. دل بستن به چیزهای گذرا در زندگی فرد را وابسته میسازد, هیچ چیزی زندگی به طور دایمی و همیشگی باقی نمیماند بلکه از یک حالت به حالت دیگر تغییر میابد, هر چقدر میزان دلبستگی شما به أمورات زندگی کمتر باشد میزان امیدواری شما بیشتر است.

📚 منابع پیشنهادی:
📖 خودتان را بهتر بشناسید (نویسنده، دکتر دیوید جی. لیبرمن)
📖 اهداف زندگی (اهداف زندگی, نویسنده برایان تریسی)
📖 شفای زندگی (نویسنده، لوییز هی. ال)
📖 هنر خوب زندگی کردن (نویسنده، رولف دوبلی)

🍀❤️ @filsofak
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
با خودشناسی الماس درون‌تون رو بشناسید و انتخاب‌های درست انجام بدید.


❤️🍀 @filsofak
اونی كه بیشتر می‌گفت:
نمی‌دونم، بیشتر می‌دونست.
اونی كه قوی‌تر بود، كمتر زور می‌گفت.
اونی كه راحت‌تر می‌گفت اشتباه كردم، اعتماد به نفسش بالاتر بود.
اونی که صداش آروم‌تر بود، حرفاش با نفوذتر بود.
اونی كه خودشو واقعا دوست داشت، بقیه رو واقعی‌تر دوست داشت.
اونی كه بیشتر طنز می‌گفت، به زندگی جدی‌تر نگاه می‌كرد.

#محمود_حسابی🌱

❤️🍀 @filsofak
تمثیل لاک‌پشت

این داستان قدیمی منسوب است به متن چنگ شی که یوکی متعلق به قرن دوازدهم آن را نقل کرده است. در زمان‌های قدیم مردی (که دوست داشت به انصاف مشهور شود) زندگی می‌کرد. روزی از بیابانی می‌گذشت که به یک لاک‌پشت بزرگ و زیبا برخورد. او بسیار گرسنه بود و سوپ لاک‌پشت را هم خیلی دوست داشت. مرد بی‌توجه به خواهش و التماس لاک‌پشت، آن را در کیسه‌اش می‌اندازد و به خانه برمی‌گردد و یک دیگ بزرگ آب‌جوش روی اجاق می‌گذارد. اما برای این‌که مطابق خلقش رفتار کرده باشد (و شاید با آگاهی از این‌که کشتن لاک‌پشت بدشانسی می‌آورد)، هنگامی‌که حیوان نگون‌بخت را از کیسه بیرون می‌آورد، به‌جای این‌که مستقیما در دیگ بیندازدش، یک نی خیزران را با دقت به‌صورت قطري روی دیگ آب‌جوش می‌گذارد و لاک‌پشت را درست وسط نی قرار می‌دهد و می‌گوید: آقای لاک‌پشت، اگر توانستی بدون این‌که توی دیگ بیافتی، از روی نی، قطر دیگ را طی کنی، آزادت می‌کنم!
لاک‌پشت‌ها بسیار عاقل هستند و این لاک‌پشت هم چندان اعتقادی هم به خوبی بشر نداشت، اما آشکار بود که اگر این کار را نمی‌کرد، فورا راهی دیگ سوپ می‌شد. پس، با وجود نازکی و لرزانی نی، همه‌ی تلاش خود را به‌کار گرفت و هر طور بود با مرارت تمام مسیر روی نی را اندک‌اندک طی کرد و خود را به لبه‌ی دیگ رساند. مرد که با حیرت فزاینده شاهد این تلاش بود، دست‌هایش را از شگفتی به‌هم زد و گفت: حالا لطفا دوباره این کار را بکن!

لاک‌پشت مرتکب چه اشتباهی شده است؟ پاسخ فلسفی این است که لاک‌پشت اصلا اشتباهی مرتکب نشده است. البته، جز این‌که گذاشته است مرد او را کنترل کند. چرا که مرد علاقه‌مند به شهرت انصاف، می‌خواهد بدون این‌که مسئولیت اخلاقی کشتن لاک‌پشت را بر عهده بگیرد، سوپ لاک‌پشت بخورد. اگر لاک‌پشت هنگام حرکات خطرناکی که اصلا تناسبی با اندامش ندارد، درون دیگ بیافتد، مرد می‌تواند بگوید که لاک‌پشت خودش این عمل را انتخاب کرده بود و اگر هم لاک‌پشت از این کار سرباز زند، باز هم مرد او را درون دیگ می‌اندازد و ادعا می‌کند که لاک‌پشت به‌جای آن‌که با انجام کاری ساده برای نجات جانش بکوشد، مرگ را برگزیده بود.

نتیجه‌ی اخلاقی داستان چیست؟ شاید این باشد که بهتر است به‌جای سعی در خشنودکردن خودکامه‌ها، به امید آن که به قوانین احترام خواهند گذشت، از اطاعت آن‌ها سرپیچی کنیم. البته، ممکن است ایستادگی بر سر اصول به لاک‌پشت کمکی نکند، اما دست‌کم برای خود مرد و دیگران مشخص خواهد شد که او بویی از انصاف نبرده است.


🔸️|کتاب ۱۰۱ مساله فلسفی، مارتین کوهن، ترجمه‌ی امیر غلامی|

❤️🍀 @filsofak
چون همه‌ی آدمیان خطاپذیرند هیچ کس حق ندارد عقیده‌ی مخالف را خاموش کند زیرا عقیده‌ی تازه‌ای که مخالف عقیده‌ی مرسوم است یا حقیقت است یا از حقیقت بهره‌ای دارد یا خلاف حقیقت است‌.
اگر عقیده‌ای که آن را خاموش می‌کنیم عین حقیقت باشد نه تنها با خاموش کردن آن نسبت به صاحب عقیده جنایت کرده‌ایم، بلکه نسبت به سایر افراد آدمی و نیز نسبت به نسل‌های آینده جنایت کرده‌ایم زیرا حقیقت، نجات دهنده‌ی آدمی است و با خاموش کردن آن از آدمیان، رهاننده‌ی آن را گرفته‌ایم.

اگر نیمی از حقیقت باشد، باز حکم همان است. اما به فرض این‌که عقیده‌ای که آن را خاموش می‌کنیم خلاف حقیقت باشد و به فرض اینکه ما خطاپذیر نباشیم و بدانیم که این عقیده‌ای که آن را خاموش می‌کنیم خلاف حقیقت است باز خاموش کردن آن گناه است زیرا وجود آن لازم است تا حقیقت در برخورد با آن جلوه و تابناک بیشتری پیدا کند و هم بدان علت که اگر در میدان، دشمنی نباشد سربازان به سستی می‌گرایند و نیروی خود را مهمل می‌گذارند تا حدی که قدرت دفاع از خود را از دست می‌دهند.
حقیقت نیز اگر پیوسته با دشمن در مبارزه نباشد تابناکی و اثربخشی خود را در ذهن مردان از دست می‌دهد. با هیچ اصل و میزانی موجه نیست که کسی عقیده‌ی خود را بر دیگری تحمیل کند.

🔸️درباره‌ی آزادی
جان استوارت میل

❤️🍀 @filsofak
تفاوت درد و رمج
Mostafa Malekian
🔸️تفاوت درد و رنج
#مصطفی_ملکیان

❤️🍀 @filsofak
دوستان ما

اشخاصی که در اطراف ما هستند به‌‌صورت اتفاقی در کنار ما قرار نگرفته‌اند، بلکه به‌دلیل تشابه یا نقطه اشتراک خاصی جذب ما شده‌اند.
اگر کسی بگوید من از ارتباطاتم راضی نیستم، پاسخ ساده است: تغییر کنید تا اطرافیان شما هم افراد دیگری گردند!

🔸️|مرد وارونه، ایرنه کلارمونت|

❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
۴ دلیل مشاوره و روان‌درمانی را شروع نمی‌کنیم!
#مصطفی_سلیمانی
#مشاوره

+ به دوستان خود بفرستید.

🍀❤️ @The_meaningoflife