Forwarded from معنای زندگی
مقاله اخلاقی - اخلاق ریحانه 443 (1).png
1.6 MB
به مناسبت روز جهانی زن
مقاله:
🔸️(تفسیر عقلانی از روایتِ «اَلمَرأَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه»)
#مصطفی_سلیمانی |دانشآموخته فلسفه اخلاق
*مقدمه
عبارت «إِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة» را، امیرالمؤمنین(ع)، ضمن نامه سیویکم نهجالبلاغه، خطاب به امام حسن(ع) عنوان کرده است. امیرالمؤمنین(ع) در این سخن، دیدگاه کلی خود را در مورد «زن» به این شکل بیان میکند که «زن گلی است خوشبو؛ نه خادم و کارپرداز». به نظر میرسد این طرز نگاه، بیشتر از هر چیز، تمثیلی است و اوصافِ زنان را در قالب مَجاز و تعریض به تصویر کشیده است.
🔸️منبع:
حریم امام شماره ۴۴۳
🍀❤️ @The_meaningoflife
مقاله:
🔸️(تفسیر عقلانی از روایتِ «اَلمَرأَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه»)
#مصطفی_سلیمانی |دانشآموخته فلسفه اخلاق
*مقدمه
عبارت «إِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة» را، امیرالمؤمنین(ع)، ضمن نامه سیویکم نهجالبلاغه، خطاب به امام حسن(ع) عنوان کرده است. امیرالمؤمنین(ع) در این سخن، دیدگاه کلی خود را در مورد «زن» به این شکل بیان میکند که «زن گلی است خوشبو؛ نه خادم و کارپرداز». به نظر میرسد این طرز نگاه، بیشتر از هر چیز، تمثیلی است و اوصافِ زنان را در قالب مَجاز و تعریض به تصویر کشیده است.
🔸️منبع:
حریم امام شماره ۴۴۳
🍀❤️ @The_meaningoflife
A.pdf
1.5 MB
چرا ایران عقب ماند؟
ما حدود دویست سال است که با یک سؤال دست به گریبان شدهایم و این سؤال مانند خوره روح ما را میخورد؛ چرا غرب پیش رفت و ما ماندیم.
بعد که رفتیم جلوتر این سؤال برای ما سنگینتر شد. چرا شرق (ژاپن، کرهجنوبی، سنگاپور و چین) پیش رفت و ما ماندیم.
این سؤال دارد حلقه خود را تنگتر میکند و پیش میرود و ما درجا میزنیم؟
این رفتار پیامش این است که ما ملتی هستیم که سؤال داریم، اما حال نداریم!
حال نداریم به سؤالات خود به شیوهای اصولی و قاعدهمند بپردازیم. صرفا حرف میزنیم. بی مطالعه. نظر میدهیم بی تامل! ملتی که حال ندارد به مسئله خودش بهصورت "جدی" بپردازد. ملتی که از تحلیل قاعدهمند بزرگترین مسئله خودش عاجز است! مدرکداران بی ادراک! ۲۰۰ سال است که سؤال مشترک داریم اما تحلیل مشترک نداریم.
ما تا زمانی که درک مشترک از درد مشترکمان نداشته باشیم بهجایی نمیرسیم. این مجموعه تلاشی است برای جمعبندی یافتههای نظریهپردازان توسعه تا این لحظه. شاید نقطه شروع خوبی باشد!
🔸️|دکتر مجتبی لشکربلوکی|
❤️🍀 @filsofak
ما حدود دویست سال است که با یک سؤال دست به گریبان شدهایم و این سؤال مانند خوره روح ما را میخورد؛ چرا غرب پیش رفت و ما ماندیم.
بعد که رفتیم جلوتر این سؤال برای ما سنگینتر شد. چرا شرق (ژاپن، کرهجنوبی، سنگاپور و چین) پیش رفت و ما ماندیم.
این سؤال دارد حلقه خود را تنگتر میکند و پیش میرود و ما درجا میزنیم؟
این رفتار پیامش این است که ما ملتی هستیم که سؤال داریم، اما حال نداریم!
حال نداریم به سؤالات خود به شیوهای اصولی و قاعدهمند بپردازیم. صرفا حرف میزنیم. بی مطالعه. نظر میدهیم بی تامل! ملتی که حال ندارد به مسئله خودش بهصورت "جدی" بپردازد. ملتی که از تحلیل قاعدهمند بزرگترین مسئله خودش عاجز است! مدرکداران بی ادراک! ۲۰۰ سال است که سؤال مشترک داریم اما تحلیل مشترک نداریم.
ما تا زمانی که درک مشترک از درد مشترکمان نداشته باشیم بهجایی نمیرسیم. این مجموعه تلاشی است برای جمعبندی یافتههای نظریهپردازان توسعه تا این لحظه. شاید نقطه شروع خوبی باشد!
🔸️|دکتر مجتبی لشکربلوکی|
❤️🍀 @filsofak
به دو شیوه، میتوان دروغ گفت: میتوان حرف هایی از خود ساخت. همچنین میتوان حقیقت را با صدایی آرام، با خونسردی، مثل حرفی بین حرفهای دیگر، حرفهای کم اهمیت بیان کرد.
زن آینده
#کریستین_بوبن
❤️🍀 @filsofak
زن آینده
#کریستین_بوبن
❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
پرونده_خانواده_تله_خویشتنداری_خودانضباطی_ناکافی_444.pdf
405.5 KB
#طرحواره
تلههای زندگی(۱۸)
مجله خانههایروشن ۱۴۳
دبیر پرونده: #مصطفی_سلیمانی
نشریه حریم امام شماره ۴۴۴
موضوع پرونده:
(راهی برای کنترل خود)
#تله_خویشتن_داری #تله_خودانضباطی_ناکافی
#طرحواره_خویشتن_داری
+ به دوستان خود بفرستید
🍀❤️ @The_meaningoflife
تلههای زندگی(۱۸)
مجله خانههایروشن ۱۴۳
دبیر پرونده: #مصطفی_سلیمانی
نشریه حریم امام شماره ۴۴۴
موضوع پرونده:
(راهی برای کنترل خود)
#تله_خویشتن_داری #تله_خودانضباطی_ناکافی
#طرحواره_خویشتن_داری
+ به دوستان خود بفرستید
🍀❤️ @The_meaningoflife
Forwarded from معنای زندگی
مقاله:
🔸️(ضعفِ عقلانیت، زمینهسازِ خرافه)
#مصطفی_سلیمانی |دانشآموخته فلسفه اخلاق
🔸️مقدمه:
خرافه، نگرش، باور و رفتاری است که مبنای عقلانی، منطقی و علمی ندارد و با این حال، به شکل اندیشهای موهوم در باور فرد جای گرفته است.
علت عمده شکلگیری خرافه، ترس و جهل است. «آینده» به عنوان مجهولی که میتواند منبع ترس و نگرانیِ فراوانی باشد، همواره بستر مساعدی برای پدید آمدن خرافات بوده است. در واقع، بشر برای پیدا کردن راه گریز از ناامنیها، مرهمی به نام خرافه را برای خودش میآفریند و تلاش میکند تا به واسطه آن مرهم، امور، وقایع و حوادث ناشناخته را به مذاق خودش خوشایند و قابل هضم کند. از آنجایی که ریشه خرافات، ناآگاهی و ناتوانی آدمیان از تحلیل امور است، میتوان به این نتیجه رسید که ماهیت خرافات را امور غیر منطقی تشکیل میدهند. عمده باورهای خرافی، جاهلانه، خیالی، غیر مستدل و هیجانانگیزند؛ اما با همه اینها تأثیرات جدی و انکارناپذیری بر رفتارهای انسانها دارند.
⚘لینک ایبنا:
http://www.ibna.ir/fa/note/304019
🍀❤️ @The_meaningoflife
🔸️(ضعفِ عقلانیت، زمینهسازِ خرافه)
#مصطفی_سلیمانی |دانشآموخته فلسفه اخلاق
🔸️مقدمه:
خرافه، نگرش، باور و رفتاری است که مبنای عقلانی، منطقی و علمی ندارد و با این حال، به شکل اندیشهای موهوم در باور فرد جای گرفته است.
علت عمده شکلگیری خرافه، ترس و جهل است. «آینده» به عنوان مجهولی که میتواند منبع ترس و نگرانیِ فراوانی باشد، همواره بستر مساعدی برای پدید آمدن خرافات بوده است. در واقع، بشر برای پیدا کردن راه گریز از ناامنیها، مرهمی به نام خرافه را برای خودش میآفریند و تلاش میکند تا به واسطه آن مرهم، امور، وقایع و حوادث ناشناخته را به مذاق خودش خوشایند و قابل هضم کند. از آنجایی که ریشه خرافات، ناآگاهی و ناتوانی آدمیان از تحلیل امور است، میتوان به این نتیجه رسید که ماهیت خرافات را امور غیر منطقی تشکیل میدهند. عمده باورهای خرافی، جاهلانه، خیالی، غیر مستدل و هیجانانگیزند؛ اما با همه اینها تأثیرات جدی و انکارناپذیری بر رفتارهای انسانها دارند.
⚘لینک ایبنا:
http://www.ibna.ir/fa/note/304019
🍀❤️ @The_meaningoflife
Forwarded from معنای زندگی
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
خورشید بیرون آمده، باران باریده، برگ روی زمین ریخته و یک دختربچه دارد با کفشهای جغجغهایاش مستبازی درمیآورد، اما هیچچیز به چشم تو نمیآید.
تو توی خوابت با رفیقت دعوات شده و هر چه خواستهای سرش داد بزنی صدات درنیامده و هر چه جان کندهای پیاش بدوی، دیدهای نمیتوانی از جات تکان بخوری.
تو خستهی دادهای توی گلو خفه شده و پاهای بر جا خشک ماندهای.
کجا میخواهی دست از دویدن و حرف زدن برداری و فقط بچشی؟
#مصطفی_سلیمانی
#باران
🍀❤️ @The_meaningoflife
تو توی خوابت با رفیقت دعوات شده و هر چه خواستهای سرش داد بزنی صدات درنیامده و هر چه جان کندهای پیاش بدوی، دیدهای نمیتوانی از جات تکان بخوری.
تو خستهی دادهای توی گلو خفه شده و پاهای بر جا خشک ماندهای.
کجا میخواهی دست از دویدن و حرف زدن برداری و فقط بچشی؟
#مصطفی_سلیمانی
#باران
🍀❤️ @The_meaningoflife
«در زندگیِ خود، چه بر این باور باشی که مردم ذاتاً خوب اند، چه معتقد باشی مردم ذاتاً بدند، هر روز مدرکی پیدا میکنی که نظر تو را تایید کند.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#برگهها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#برگهها
بهترین چیز برای آدم همین است...
اعتقاد داشتن به حرفی که میزند
و دوست داشتن کاری که میکند.
🔸️ماریو بارگاس یوسا
از کتاب گفتگو در کاتدرال
❤️🍀 @filsofak
اعتقاد داشتن به حرفی که میزند
و دوست داشتن کاری که میکند.
🔸️ماریو بارگاس یوسا
از کتاب گفتگو در کاتدرال
❤️🍀 @filsofak
در همین لحظه که من در حال نوشتنم در گوشه دیگری از جهان، انسانهای زیادی گرسنهاند. اگر «ژان پل سارتر» بود میگفت: من در برابر این گرسنگی مسئولم.
البته من اعتراض میکردم: من نمیدانم آنجا چه خبر است و برای تغییر وضع اسفبار موجود، کار چندانی از دستم برنمیآید. ولی سارتر میگفت این منم که انتخاب کردهام بیخبر بمانم و به جای آنکه خود را درگیر این وضع اسفبار کنم، در این لحظه خاص فقط بنویسم.
میتوانستم فراخوانی بدهم و اعانه جمع کنم یا از طریق ارتباطاتی که در اصحاب رسانه دارم، توجه همگان را به وضع موجود جذب کنم، ولی انتخاب کردهام آن را نادیده بگیرم. من در برابر آنچه میکنم و آنچه انتخاب میکنم که نادیده بگیرم، مسئولم.
سارتر در اینجا مقصود اخلاقی ندارد: نمیگوید من باید رفتار متفاوتی داشته باشم، بلکه میگوید آنچه میکنم در حیطه مسئولیتم قرار دارد.
🔸️اروین یالوم
از کتاب رواندرمانی اگزیستانسیال
ترجمه سپیده حبیب
❤️🍀 @filsofak
البته من اعتراض میکردم: من نمیدانم آنجا چه خبر است و برای تغییر وضع اسفبار موجود، کار چندانی از دستم برنمیآید. ولی سارتر میگفت این منم که انتخاب کردهام بیخبر بمانم و به جای آنکه خود را درگیر این وضع اسفبار کنم، در این لحظه خاص فقط بنویسم.
میتوانستم فراخوانی بدهم و اعانه جمع کنم یا از طریق ارتباطاتی که در اصحاب رسانه دارم، توجه همگان را به وضع موجود جذب کنم، ولی انتخاب کردهام آن را نادیده بگیرم. من در برابر آنچه میکنم و آنچه انتخاب میکنم که نادیده بگیرم، مسئولم.
سارتر در اینجا مقصود اخلاقی ندارد: نمیگوید من باید رفتار متفاوتی داشته باشم، بلکه میگوید آنچه میکنم در حیطه مسئولیتم قرار دارد.
🔸️اروین یالوم
از کتاب رواندرمانی اگزیستانسیال
ترجمه سپیده حبیب
❤️🍀 @filsofak
ما از ترس طرد شدن مدعی شدیم کسی هستیم که نبودیم. ترس از طرد شدن تبدیل به ترس از مطلوب نبودن شد. سرانجام ما به کسی تبدیل شدیم که در حقیقت نیستیم. تبدیل به رونوشتی شدیم از باورهای مادر، پدر، جامعه و مذهب.
🔸️دون میگوئل روئیز
از کتاب چهار میثاق
❤️🍀 @filsofak
🔸️دون میگوئل روئیز
از کتاب چهار میثاق
❤️🍀 @filsofak
یک انسان کامل انسانیست که از هر دو وجه زنانگی و مردانگی روحش بهره میبرد.
اگر قرار است جایی عشق بورزیم،
اگر قرار است جایی محکم و استوار باشیم،
اگر قرار است یک بحران روحی را به سختی طی کنیم،
اگر قرار است جاهایی زیباپسند و حساس باشیم،
در همه موقعیتها نگاه نکنیم که زن هستیم یا مرد، آنچه روحمان تشنه اوست را ببینیم و حس کنیم و انجام دهیم.
🔸️کارل یونگ
❤️🍀 @filsofak
اگر قرار است جایی عشق بورزیم،
اگر قرار است جایی محکم و استوار باشیم،
اگر قرار است یک بحران روحی را به سختی طی کنیم،
اگر قرار است جاهایی زیباپسند و حساس باشیم،
در همه موقعیتها نگاه نکنیم که زن هستیم یا مرد، آنچه روحمان تشنه اوست را ببینیم و حس کنیم و انجام دهیم.
🔸️کارل یونگ
❤️🍀 @filsofak
چرا نمی توانیم با مخالفان توافق کنیم؟
کم نیستند زنان و مردانی که در زندگی مشترک، ناموفق اند و شرایط رضایت بخشی ندارند، زیرا نمی توانند اختلاف سلیقه و سبک زندگی یکدیگر را درک کنند. اگر این مهارت را داشته باشند که بتوانند با وجود اختلافات زیاد با هم توافق، همکاری و همزیستی کنند، مطمئنا کیفیت زندگی بهتری خواهند داشت.
همین مشکل از نهاد خانواده به دوستان سرایت می کند؛ چه بسیارند دوستان صمیمی که به دلیل اختلافات جزئی مدت ها با هم قهر می کنند؛ دینداری ما هم نیز دچار چنین معضلی است. به عللی مذهبی هستیم و نمی توانیم بفهمیم برخی دیگر درست مانند ما به عللی متفاوت، غیر مذهبی هستند در نتیجه نمی توانیم با آنها توافق و همزیستی آزاد منشانه و انسانی داشته باشیم، شاید اگر شرایط کشور طور دیگر بود، شاهد بودیم غیر مذهبی ها هم نمی توانند موجودیت مذهبی ها را بپذیرند و با آنها بر اساس احترام متقابل رفتار کنند.
دینداران نیز نه تنها با دینداران دیگر بلکه با هم کیشان خود که طرز تلقی و رفتار دینی متفاوتی دارند، کنار نمی آیند. این مسئله در مورد گروه های سیاسی در ارتباط با یکدیگر و با دولت و دولت با آنها نیز صدق می کند. توافق های پایدار سیاسی در کشور ما بحث برانگیز است، از این قبیل مشکلات در روحیات ما زیاد است. کسانی به استناد هویت جمعی و ملی انتظار دارند فکر ها، عقیده ها، قرائت ها و سبک های زندگی یکسان سازی شود و این را وحدت کلمه می نامند؛ کسان دیگر فکر می کنند هویت و فردیت چیزی در خلأ است و لازمه آن این است که تاریخ و فرهنگ انکار شود.
ما ایرانیان
#مقصود_فراستخواه
❤️🍀 @filsofak
کم نیستند زنان و مردانی که در زندگی مشترک، ناموفق اند و شرایط رضایت بخشی ندارند، زیرا نمی توانند اختلاف سلیقه و سبک زندگی یکدیگر را درک کنند. اگر این مهارت را داشته باشند که بتوانند با وجود اختلافات زیاد با هم توافق، همکاری و همزیستی کنند، مطمئنا کیفیت زندگی بهتری خواهند داشت.
همین مشکل از نهاد خانواده به دوستان سرایت می کند؛ چه بسیارند دوستان صمیمی که به دلیل اختلافات جزئی مدت ها با هم قهر می کنند؛ دینداری ما هم نیز دچار چنین معضلی است. به عللی مذهبی هستیم و نمی توانیم بفهمیم برخی دیگر درست مانند ما به عللی متفاوت، غیر مذهبی هستند در نتیجه نمی توانیم با آنها توافق و همزیستی آزاد منشانه و انسانی داشته باشیم، شاید اگر شرایط کشور طور دیگر بود، شاهد بودیم غیر مذهبی ها هم نمی توانند موجودیت مذهبی ها را بپذیرند و با آنها بر اساس احترام متقابل رفتار کنند.
دینداران نیز نه تنها با دینداران دیگر بلکه با هم کیشان خود که طرز تلقی و رفتار دینی متفاوتی دارند، کنار نمی آیند. این مسئله در مورد گروه های سیاسی در ارتباط با یکدیگر و با دولت و دولت با آنها نیز صدق می کند. توافق های پایدار سیاسی در کشور ما بحث برانگیز است، از این قبیل مشکلات در روحیات ما زیاد است. کسانی به استناد هویت جمعی و ملی انتظار دارند فکر ها، عقیده ها، قرائت ها و سبک های زندگی یکسان سازی شود و این را وحدت کلمه می نامند؛ کسان دیگر فکر می کنند هویت و فردیت چیزی در خلأ است و لازمه آن این است که تاریخ و فرهنگ انکار شود.
ما ایرانیان
#مقصود_فراستخواه
❤️🍀 @filsofak
زندگی را میتوان به تکه پارچهای گلدوزی شده تشبیه کرد، هر کس در نیمهی نخست عمر، به تماشای رویهی آن مینشیند و در نیمهی دوم، پشت آن را مینگرد. پشتش چندان زیبا نیست ولی آموزندهتر است زیرا بیننده را قادر میسازد ببیند که چگونه رشتههای نخ به هم پیوستهاند.
درمان شوپنهاور
#اروین_د_یالوم
❤️🍀 @filsofak
درمان شوپنهاور
#اروین_د_یالوم
❤️🍀 @filsofak
هیچکس نمیتواند معنای زندگی را برای دیگری بیابد، هرکس باید معنای زندگیِ خود را خود پیدا کند و مسئولیت آنرا نیز پذیرا باشد. اگر موفق شود، با وجود همهی تحقیرها به زندگی خویش ادامه میدهد. کسی که چرایی برای زندگی کردن بیابد با هر چگونهای خواهد ساخت.
#ویکتور_فرانکل
❤️🍀 @filsofak
#ویکتور_فرانکل
❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
شیوه درست فرزندپروری
#مصطفی_سلیمانی
سبک فرزندپروری، به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی کودک مطرح است. هدف از فرایندی به نام فرزندپروری، تربیت نسلی است که با تکیه بر هنجارهای اخلاقی و اجتماعی بتواند در کنار تعاملات اجتماعی موفق، به رشد فردی نیز برسد. در این راستا، کودکان باید علاوه بر یادگیریِ ارزشهای مربوط به رفتار خوب و رفتار بد، آنها را درونی هم بکنند. اینکه کودک در فرایند رشدیِ خود، تا چه اندازه با این هنجارها آشنا میشود، کاملاً بسته به سبکِ فرزندپروریِ مراقبینِ اوست که در اینجا همان والدین هستند.
سبک فرزندپروری، به معنای تنوعهای رفتاریای است که از نظر پدر و مادر، برای کنترل و تربیت فرزند، بهنجار هستند (آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانونپذیری به کودکان، مسعود جانبزرگی و همکاران، 1387، ص 31). این سبک، بر مبنای دو جزء شکل میگیرد: اول اینکه والدین تا چه اندازه به خودمختاری فرزندشان بها میدهند و به نیازهای او توجه میکنند، و دوم اینکه انتظارات آنها از فرزندشان تا کجاست و تا چه حد سبب شکلگیری قواعد انضباطی برای کنترل بیشتر او میشود. از ترکیب دو جزء ذکر شده با یکدیگر (ترکیب حد بالا و پایین)، چهار سبک فرزندپروری حاصل شده است که آنها را به اختصار سبک مقتدر، سهلگیر، سختگیر و اغماضکننده مینامند. در ادامه، هر یک از این چهار سبک به اختصار بیان میشود:
1. والدینی که سبک اغماضکننده را بر فرزندشان اعمال میکنند، در واقع تعامل خاصی با او ندارند و به زبان دیگر، در تربیت او نقشی بازی نمیکنند. آنها نه به نیازهای کودک پاسخ میدهند و نه او را مقید به ضوابط خاصی میکنند. در این سبک تربیتی، پدر و مادر، به واقع سهم خودشان را در رشد کودک ایفا نمیکنند و بودنشان با نبودنشان یکسان است.
2. در سبک سختگیر، والدین بدون آنکه به نیازهای کودک به درستی و به موقع پاسخ بدهند، از او توقعات بیجا دارند و برای او قوانین سختگیرانه تعیین میکنند.
3. والدین در سبک سهلگیر، با اینکه به نیازهای کودک، بیش از حد توجه میکنند، اما توقع چندانی نیز از او ندارند و برای او ضوابط چندانی مقرر نمیکنند.
4. در سبک مقتدر، والدین همچنان که به نیازهای فرزندشان توجه میکنند و به خودمختاری او ارزش میدهند، از او متوقع نیز هستند و برای کنترل رفتارها و عملکردش، محدودیتهای بالایی در نظر میگیرند. سبک فرزندپروری مقتدر، با توجه به اینکه میتواند موجب افزایش مهارتهایی همچون خودمهارگری، نوعدوستی و عزتنفس شود، رشد اخلاقی را نیز در کودک میسر میکند.
🍀❤️ @The_meaningoflife
#مصطفی_سلیمانی
سبک فرزندپروری، به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی کودک مطرح است. هدف از فرایندی به نام فرزندپروری، تربیت نسلی است که با تکیه بر هنجارهای اخلاقی و اجتماعی بتواند در کنار تعاملات اجتماعی موفق، به رشد فردی نیز برسد. در این راستا، کودکان باید علاوه بر یادگیریِ ارزشهای مربوط به رفتار خوب و رفتار بد، آنها را درونی هم بکنند. اینکه کودک در فرایند رشدیِ خود، تا چه اندازه با این هنجارها آشنا میشود، کاملاً بسته به سبکِ فرزندپروریِ مراقبینِ اوست که در اینجا همان والدین هستند.
سبک فرزندپروری، به معنای تنوعهای رفتاریای است که از نظر پدر و مادر، برای کنترل و تربیت فرزند، بهنجار هستند (آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانونپذیری به کودکان، مسعود جانبزرگی و همکاران، 1387، ص 31). این سبک، بر مبنای دو جزء شکل میگیرد: اول اینکه والدین تا چه اندازه به خودمختاری فرزندشان بها میدهند و به نیازهای او توجه میکنند، و دوم اینکه انتظارات آنها از فرزندشان تا کجاست و تا چه حد سبب شکلگیری قواعد انضباطی برای کنترل بیشتر او میشود. از ترکیب دو جزء ذکر شده با یکدیگر (ترکیب حد بالا و پایین)، چهار سبک فرزندپروری حاصل شده است که آنها را به اختصار سبک مقتدر، سهلگیر، سختگیر و اغماضکننده مینامند. در ادامه، هر یک از این چهار سبک به اختصار بیان میشود:
1. والدینی که سبک اغماضکننده را بر فرزندشان اعمال میکنند، در واقع تعامل خاصی با او ندارند و به زبان دیگر، در تربیت او نقشی بازی نمیکنند. آنها نه به نیازهای کودک پاسخ میدهند و نه او را مقید به ضوابط خاصی میکنند. در این سبک تربیتی، پدر و مادر، به واقع سهم خودشان را در رشد کودک ایفا نمیکنند و بودنشان با نبودنشان یکسان است.
2. در سبک سختگیر، والدین بدون آنکه به نیازهای کودک به درستی و به موقع پاسخ بدهند، از او توقعات بیجا دارند و برای او قوانین سختگیرانه تعیین میکنند.
3. والدین در سبک سهلگیر، با اینکه به نیازهای کودک، بیش از حد توجه میکنند، اما توقع چندانی نیز از او ندارند و برای او ضوابط چندانی مقرر نمیکنند.
4. در سبک مقتدر، والدین همچنان که به نیازهای فرزندشان توجه میکنند و به خودمختاری او ارزش میدهند، از او متوقع نیز هستند و برای کنترل رفتارها و عملکردش، محدودیتهای بالایی در نظر میگیرند. سبک فرزندپروری مقتدر، با توجه به اینکه میتواند موجب افزایش مهارتهایی همچون خودمهارگری، نوعدوستی و عزتنفس شود، رشد اخلاقی را نیز در کودک میسر میکند.
🍀❤️ @The_meaningoflife
«مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
مِن اَشرَفِ اَفعالِ الكَریمِ غَفلتُهُ عمّا یَعلَمُ.
یکی از شریفترین اعمال یک شخص بزرگوار نادیده گرفتن معلومات خود از (عیوب) دیگران است.
(نهجالبلاغه، کلمة ٢١٣)
❤️🍀 @filsofak
مِن اَشرَفِ اَفعالِ الكَریمِ غَفلتُهُ عمّا یَعلَمُ.
یکی از شریفترین اعمال یک شخص بزرگوار نادیده گرفتن معلومات خود از (عیوب) دیگران است.
(نهجالبلاغه، کلمة ٢١٣)
❤️🍀 @filsofak
Love In Hate
Elghroub - Karwan
•چشم هاتون رو ببنديد و همراه اين قطعه
بى نظير، ٧ دقيقه سفر كنيد!
•دقيقه 4:26 به بعد؛ آرامش محض!🪴
❤️🍀 @filsofak
بى نظير، ٧ دقيقه سفر كنيد!
•دقيقه 4:26 به بعد؛ آرامش محض!🪴
❤️🍀 @filsofak
خودآگاهی مثل پیاز است.
چندین لایه دارد و هر چه لایههای بیشتری را کنار بزنید،
احتمال بیشتری دارد که در مواقع نامناسب شروع به گریه کنید.
میتوانیم بگوییم اولین لایه از پیاز خودآگاهی،
درک سادهای از احساسات خود است: این موقعی است که خوشحالم.
این ناراحتم میکند.
این به من امید میدهد.
متاسفانه افراد بسیاری هستند که حتی در همین پایهایترین سطح خودآگاهی مشکل دارند.
#هنر_ظریف_رهایی_از_دغدغه_ها
#مارک_منسن
❤️🍀 @filsofak
چندین لایه دارد و هر چه لایههای بیشتری را کنار بزنید،
احتمال بیشتری دارد که در مواقع نامناسب شروع به گریه کنید.
میتوانیم بگوییم اولین لایه از پیاز خودآگاهی،
درک سادهای از احساسات خود است: این موقعی است که خوشحالم.
این ناراحتم میکند.
این به من امید میدهد.
متاسفانه افراد بسیاری هستند که حتی در همین پایهایترین سطح خودآگاهی مشکل دارند.
#هنر_ظریف_رهایی_از_دغدغه_ها
#مارک_منسن
❤️🍀 @filsofak
✔ سوگواری از رابطه قبل
.
🔻 «احساس میکنم دارم در گذشته به راه خودم ادامه میدهم. لطفن کمکم کنید» و نگاهش خیره ماند به دستهام. ناخودآگاه به دستهام نگاه کردم. گفتم نکند چیزی چسبیده بهشان یا خودکاری شدهاند. از دستپاچگی من برای وارسی دستهام، به خودش آمد. گفت «ببخشید. مدل گوشیتان ذهنم را برد به یک جای دیگر. حواسم به خیره ماندنِ نگاهم نبود».
🔸️رنگِ صورتش درست مثل کسی بود که انگار تازه از توی قبر بیرونش کشیدهاند. کدر، پریده، بیفروغ.
کند حرف میزد و مدام برای اینکه بتواند تمرکز کند مجبور میشد چشمهایش را ببندد.
از رابطهی از هم پاشیدهاش گفت. از زندگیاش که دیگر بعد از اویی که رفته، به حالت عادی برنگشته است. از خاطراتش، که نمیتوانست فراموششان کند. میگفت «میخواهم دورشان بریزم اما نمیتوانم؛ هر جا را که نگاه میکنم و با هر کس که حرف میزنم، جز او نمیبینم. همه چیز مرا به یاد او میاندازد».
🔸️پرسیدم رابطهتان را چطور میبینی؟ تمام شده؟ یا هنوز امید داری به درست شدنش؟
دستش را برد سمت روسریاش و همینطور که بیهدف مرتب و صاف و صوفش میکرد گفت «تمام شده؛ اما فقط در ظاهر. فکر میکنم اینطور که پیش میرود، باید تا ابد خاطراتش را با خودم به این ور و آن ور بکشم؛ بیثمر».
سر تا پا سیاه پوشیده بود. به نظر من که کاملن معلوم است که خودخواسته میخواهد خودش را توی سوگ نگه دارد.
.
🔶️اراده برای تغییر اولین قدم است. کیست که نخواهد زندگی خوب و آرامی داشته باشد؟ اما آیا ما واقعن میخواهیم؟ خواستهایم و دیدهایم نشده؟ بیشتر ما دلمان میخواهد که یک تقلای دروغین ترتیب بدهیم تا بعدش بتوانیم با عذاب وجدان کمتری رو کنیم به خودمان و بگوییم دیدی نشد؟!
بیشتر ما دلمان میخواهد ضعیف بمانیم. سختمان است زندگیمان را از نو بسازیم؛ وگرنه کیست که نداند «مرور»، خاطرات تلخ را پررنگتر میکند؟ کیست که نداند هر جایی که یادش افتاد که افتاده توی موج خاطرات، باید فورن بزند روی اِستُپ؟ کیست که نداند «تغییر» نیازمندِ تلاش است؟
🔺️ما مجاز نیستیم که هر لحظه خودمان را با چیزهایی که آزارمان میدهند بمباران کنیم.
#مصطفی_سلیمانی
.
#خاطرات_من_و_مراجعین
#سوگواری #سوگ_عاطفی
.
.
(چگونه میتوان خاطرات تلخِ عاطفیِ رابطهی گذشته را پاک یا کمرنگ کرد؟)🍃
❤️🍀 @filsofak
.
🔻 «احساس میکنم دارم در گذشته به راه خودم ادامه میدهم. لطفن کمکم کنید» و نگاهش خیره ماند به دستهام. ناخودآگاه به دستهام نگاه کردم. گفتم نکند چیزی چسبیده بهشان یا خودکاری شدهاند. از دستپاچگی من برای وارسی دستهام، به خودش آمد. گفت «ببخشید. مدل گوشیتان ذهنم را برد به یک جای دیگر. حواسم به خیره ماندنِ نگاهم نبود».
🔸️رنگِ صورتش درست مثل کسی بود که انگار تازه از توی قبر بیرونش کشیدهاند. کدر، پریده، بیفروغ.
کند حرف میزد و مدام برای اینکه بتواند تمرکز کند مجبور میشد چشمهایش را ببندد.
از رابطهی از هم پاشیدهاش گفت. از زندگیاش که دیگر بعد از اویی که رفته، به حالت عادی برنگشته است. از خاطراتش، که نمیتوانست فراموششان کند. میگفت «میخواهم دورشان بریزم اما نمیتوانم؛ هر جا را که نگاه میکنم و با هر کس که حرف میزنم، جز او نمیبینم. همه چیز مرا به یاد او میاندازد».
🔸️پرسیدم رابطهتان را چطور میبینی؟ تمام شده؟ یا هنوز امید داری به درست شدنش؟
دستش را برد سمت روسریاش و همینطور که بیهدف مرتب و صاف و صوفش میکرد گفت «تمام شده؛ اما فقط در ظاهر. فکر میکنم اینطور که پیش میرود، باید تا ابد خاطراتش را با خودم به این ور و آن ور بکشم؛ بیثمر».
سر تا پا سیاه پوشیده بود. به نظر من که کاملن معلوم است که خودخواسته میخواهد خودش را توی سوگ نگه دارد.
.
🔶️اراده برای تغییر اولین قدم است. کیست که نخواهد زندگی خوب و آرامی داشته باشد؟ اما آیا ما واقعن میخواهیم؟ خواستهایم و دیدهایم نشده؟ بیشتر ما دلمان میخواهد که یک تقلای دروغین ترتیب بدهیم تا بعدش بتوانیم با عذاب وجدان کمتری رو کنیم به خودمان و بگوییم دیدی نشد؟!
بیشتر ما دلمان میخواهد ضعیف بمانیم. سختمان است زندگیمان را از نو بسازیم؛ وگرنه کیست که نداند «مرور»، خاطرات تلخ را پررنگتر میکند؟ کیست که نداند هر جایی که یادش افتاد که افتاده توی موج خاطرات، باید فورن بزند روی اِستُپ؟ کیست که نداند «تغییر» نیازمندِ تلاش است؟
🔺️ما مجاز نیستیم که هر لحظه خودمان را با چیزهایی که آزارمان میدهند بمباران کنیم.
#مصطفی_سلیمانی
.
#خاطرات_من_و_مراجعین
#سوگواری #سوگ_عاطفی
.
.
(چگونه میتوان خاطرات تلخِ عاطفیِ رابطهی گذشته را پاک یا کمرنگ کرد؟)🍃
❤️🍀 @filsofak
👍1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
فیلم طلوع خورشید در حال کسوف بر فراز خلیج فارس.
شانس دیدن بعضی از صحنه ها اینقدر کمه که ممکنه فقط یکبار توی کل عمرت تجربش کنی، و چه حس خوبیه که بتونی این صحنه ها رو ثبت کنی و احساست رو با دیگران به اشتراک بزاری.
به موارد زیر دقت ویژه ای کنید:
🔸به محو شدن قایق ماهیگیری در خورشید
🔹طلوع قسمت کناری خورشید کسوف گرفته
🔸تلاطم لبه افق (پدیده heat haze)
🔹 بازتاب نور خورشید در لبه افق ( پدیده inferior mirage معادل فارسی رو نمیدونم)
🔸 بیرون پریدن ماهی از آب در دقیقه دو و بیست و چهار ثانیه
🔹 صدای شاتر دوربین ها هنگام جدا شدن خورشید از لبه افق
۵ دی ماه جزیره قشم
❤️🍀 @filsofak
شانس دیدن بعضی از صحنه ها اینقدر کمه که ممکنه فقط یکبار توی کل عمرت تجربش کنی، و چه حس خوبیه که بتونی این صحنه ها رو ثبت کنی و احساست رو با دیگران به اشتراک بزاری.
به موارد زیر دقت ویژه ای کنید:
🔸به محو شدن قایق ماهیگیری در خورشید
🔹طلوع قسمت کناری خورشید کسوف گرفته
🔸تلاطم لبه افق (پدیده heat haze)
🔹 بازتاب نور خورشید در لبه افق ( پدیده inferior mirage معادل فارسی رو نمیدونم)
🔸 بیرون پریدن ماهی از آب در دقیقه دو و بیست و چهار ثانیه
🔹 صدای شاتر دوربین ها هنگام جدا شدن خورشید از لبه افق
۵ دی ماه جزیره قشم
❤️🍀 @filsofak
Forwarded from معنای زندگی
صادقانه: همسرت ازت راضیه؟😄
.
.
📝به اسم عشق
.
🔸️خیلیها زندگیشان را آسان شروع میکنند. یعنی فقط یک مبنا میگذارند برای ازدواجشان، به اسم عشق. و یا علی میگویند و عشقشان را آغاز میکنند. اما توی فراز و نشیب زندگی، یکهو همهچیز یادشان میرود. چند ماه از زندگی میگذرد و یک نگاه میاندازند به خودشان و زندگیشان، و میبینند که سرشارند از دلخوری و دلزدگی، و چقدر زندگیشان آن چیزی نشده که میخواستهاند.
با این حال، اگر هنوز هم ازشان بپرسی که به نظرت مهمترین چیز توی زندگی چیست، میگویند عشق.
میگویند عشق، اما دستِکماش میگیرند.
عاشق ماندن ساده نیست.
عشق را باید هر روز به جانِ رابطه تزریق کرد، با مراقبت هر روزه. باید به هم بگویید که قدرِ بودن همدیگر را میدانید. که تمام تلاشتان را میکنید تا یکدیگر را درک کنید. که غم همسرتان غم شماست و شادیاش، امیدِ و هدفِ زندگیتان. به هم بفهمانید که حاضرید هر کاری که از دستتان برمیآید برای زنده نگه داشتن آتشِ عشقتان انجام دهید.
فراموش نکنید شما روزی به چشم همسرتان فوقالعاده آمدهاید که اکنون در کنار او هستید، رنگ بپاشید به زندگیتان. با آواز، با رقص، با هر چه که میتوانید.
زندگی سخت و پیچیده نیست. قدم اول را بردارید.
#مصطفی_سلیمانی
#زندگی_موفق
.
.
چقدر در زندگی همراه همسرت هستی؟
❤️🍀 @The_meaningoflife
.
.
📝به اسم عشق
.
🔸️خیلیها زندگیشان را آسان شروع میکنند. یعنی فقط یک مبنا میگذارند برای ازدواجشان، به اسم عشق. و یا علی میگویند و عشقشان را آغاز میکنند. اما توی فراز و نشیب زندگی، یکهو همهچیز یادشان میرود. چند ماه از زندگی میگذرد و یک نگاه میاندازند به خودشان و زندگیشان، و میبینند که سرشارند از دلخوری و دلزدگی، و چقدر زندگیشان آن چیزی نشده که میخواستهاند.
با این حال، اگر هنوز هم ازشان بپرسی که به نظرت مهمترین چیز توی زندگی چیست، میگویند عشق.
میگویند عشق، اما دستِکماش میگیرند.
عاشق ماندن ساده نیست.
عشق را باید هر روز به جانِ رابطه تزریق کرد، با مراقبت هر روزه. باید به هم بگویید که قدرِ بودن همدیگر را میدانید. که تمام تلاشتان را میکنید تا یکدیگر را درک کنید. که غم همسرتان غم شماست و شادیاش، امیدِ و هدفِ زندگیتان. به هم بفهمانید که حاضرید هر کاری که از دستتان برمیآید برای زنده نگه داشتن آتشِ عشقتان انجام دهید.
فراموش نکنید شما روزی به چشم همسرتان فوقالعاده آمدهاید که اکنون در کنار او هستید، رنگ بپاشید به زندگیتان. با آواز، با رقص، با هر چه که میتوانید.
زندگی سخت و پیچیده نیست. قدم اول را بردارید.
#مصطفی_سلیمانی
#زندگی_موفق
.
.
چقدر در زندگی همراه همسرت هستی؟
❤️🍀 @The_meaningoflife