دار مصر - روايات
21.9K subscribers
979 photos
47 videos
14 files
85.6K links
القناة الرسمية لمدونة دار مصر للروايات على التليجرام
Download Telegram
في مكان في لندن وبالتحديد في إحدى شركات الالفي كانت الشركة مقلوبه كل واحد بيجري في حته واخيرا حد نطق وكان بيقول............
الشخص الغريب:/طيب انتوا متعرفوش هي عاملة اجتماع ليه اصلها غريبه في العاده الاستاذ حسن هو اللي بيبلغنا لو كان في اجتماع.
رد حد تاني وقال........
الشخص الغريب 2:/ مش عارفين بس بما انها هي اللي عامله الاجتماع يبقى فيه حاجه مهمه.
كانوا لسه هيكملوا كلامهم لقوا باب الشركه بيتفتح وبيدخل منه حراس كثير وسطهم بنتين والاتنين محجبين ولبسهم واسع وفضفاض ومع ذلك لهم تقدير وهيبه...
قالت بنت من البنتين اللي كانوا وسط الحراس واللي اسمها هنا.
هنا:/ استاذه يارا عم حضرتك اتصل كتير اوي عليك وبلغناه ان حضرتك مشغوله وقال اول ما تفضي رني عليه.
***********************
استووووووووب
يارا الالفي بنت جميله عندها 21 سنه متخرجه من كليه الالسن وماسكه شركات والدها في لندن يارا بنت محجبه ولبسها دايما واسع ومع ذلك بتلتزم الجديه والمهاره العاليه في شغلها.
هنا الصاوي بنت محترمه عندها 21 سنه متخرجه من كليه الالسن ودي تبقى صاحبه يارا وشغاله معاه في الشركه ويعتبر هي سكرتيره يارا وهنا كمان بنت محجبه ولبسها فضفاض وعندها مهاره عاليه زي صاحبتها .
*******************
في شركه الالفي:
في مكتب يارا كانت قاعده على الكرسي وبتكلم عمها في الموبايل.
يارا:/الوا يا عمي حضرتك عامل ايه وطنط نجلاء عامله ايه وحشتوني اويي والله.
عم يارا واللي كان اسمه خالد..........
خالد:/الوا يا حبيبة قلب عمك كده يا يارا كده مش تنزلي عشان نشوفك ونطمن عليكي وبعدين لو وحشناكِ بجد كنتِ نزلتي تشوفينا ولا احنا مش اهلك.
يارا:/ متقولش كده يا عمي انتم اهلي اللي ما ليش غيرهم بس حضرتك عارف ارجع ليه بعد ما جدي مات من شهرين وما قدرتش انزل احضر عزاه ولا اهلي اللي ماتوا وانا صغيره وبقى اسمي اليتيمه وده كله عشان واحد حق*ير حي*وان ق*تل صاحب عمره علشان يسرق فلوسه.
* نسيب يارا تكلم عمها ويتفاهموا براحتهم*
**************************
وفي مكان تاني خالص في مصر ام الدنيا وبالتحديد في إسكندريه في شركة من مجموعة شركات الالفي.
وفي مكتب رئيس مجلس الإداره كان قاعد بطلنا وبيكلم عمر صاحبه في الموبايل.
عمر:/خلاص بقي يا مراد ده كله عشان الاجتماع اتأجل.
مراد:/ بنرفزه ونفاذ صبر... يا ابني افهم دي تاني مره الوفد البريطاني يأجل الاجتماع بدون اي سبب مقنع لدرجه اني حسيت انهم هيلغوا الصفقه.
عمر:/ يا ابني خلاص ايه المشكله انت اصلا ما كنتش فاضي النهارده مش انت قلت ان ابوك عاوزك خلاص ايه اللي مضايقك المفروض تفرح.
مراد:/ شكلك نبرت فيها اهو ابويا بيرن اهو اقفل عشان اشوف هو عايز ايه.
عمر:/ ماشي يا اخويا اما نشوف اخرتها معاك ايه.
**********************
استووووووووب
مراد الالفي ابن خالد الالفي وده اكبر رجل اعمال في الشرق الاوسط شاب جميل عنده 26 سنه وعند اخت واحده اسمها ياسمين بطلنا متخرج من كليه الهندسه بس قرر انه يكبر شركات جده ووالده.
****************
عمر المنشاوي وده صاحب بطلنا مراد اتربوا سوا من وهم صغيرين ولما كبروا اشتغلوا في الشركه عمر شاب جميل عنده 26 سنه وهو وحيد ابوه مامته متوفيه من لما كان صغير.
************************
في مكان تاني خالص في لندن كان في اتنين بيتكلموا باللغه الانجليزيه وبيقولوا.............
الشخص الغريب1:/ يا سيدي ونحن نراقب الانسه يارا لقد علمنا انها ستنزل مصر خلال اليومين القادمين.
الشخص الغريب 2:/ ولكن لماذا الم تعرف.
الشخص الغريب 1:/ لا يا سيدي انت تعرف انها حريصه للغايه كما انني اشك انها تعرف اننا نراقبها لانها ليست بالغبيه وتعرف جيدا ما يدور من ورائها.
الشخص الغريب 2:/ لا يهم عندما تعود من سفرتها هذه سنرمي الشبكه وننتظر الفريسه.
وفضلوا الاتنين يضحكوا ( نسيب الهبل دول يضحكوا مع بعض)
************************
في لندن وبالتحديد في فيلا كبيره وفخمه قالت يارا لي هنا.
يارا:/ اجهزي يا هنا وخلي الداده سناء تجهز الشنط علشان هننزل بكره مصر.
هنا:/ باستغراب.... مصر!!
يارا:/بجديه.... ايوه يا بنتي مصر مالك في ايه.
هنا:/ مافيش بس مستغربه.
يارا:/ مش تستغربي مضطره انزل عشان نفتح وصيه جدي وانا اصلا كنت رافضه بس عمي اصر اني انزل عشان نفتح الوصية.
هنا:/ يارا عايزه الحق ولا ابن عمه.
يارا:/لا ابن خالته هههههههههه.
بصت هنا لي يارا فقالت يارا..
يارا:/احم.. خلاص قولي.
هنا:/ بجد نفسي اعرف ازاي في الشغل بتبقي شخصيه وفي البيت شخصيه تانيه خالص.
قالت يارا بضحك وهي بتسرح شعرها الطويل الناعم
يارا:/ يا بنتي نحن نختلف عن الاخرون ولا انتِ عندك راي تاني.
هنا:/ لا يا اختي لا تاني ولا تالت اسمعي عايزه اقول ايه عشان نخلص ونتخمد.
يارا:/ها يا ستي قولي.
هنا:/بجديه.. على فكره يا يارا انت غلطانه جدا وليكي ذنب في موت جدك وانتِ عارفه كده كويس.
يارا:/بعصبيه.. قصدك ايه ب ليا ذنب في موت جدي انت عارفه ان ماكنش بايدي اني انزل واشوف اللي قتل اهلي بالسهوله دي كلها وانا واقفه وما اقدرش اعمل له حاجه.
هنا:/ يارا الموضوع عدى عليه 15 سنه خلاص حاولي تنسي.
وهنا يارا اتعصبت جامد وابتدت تزعق..
********************
في مصر بالتحديد في فيلا الالفي.. دخل مراد وسلم على والدته نجلاء.
نجلاء:/مالك في ايه وشك احمر ليه كده.
مراد:/بص وبدأ يحكي لمامته وقال.
flash back.
في مكتب مراد في الشركه.. مراد وهو بيتكلم في التليفون.
مراد:/الوا يا بابا في ايه.
خالد:/برن عليك من زمان فينك وبعدين يا برود اعصابك يا اخي عمال ارن عليك وانت حتى ما اهتمتش يمكن نكون موتنا او بنولع.
مراد:/ اسف يا بابا كنت مشغول بس في ايه اللي يخليك مش تستنى لما اجي البيت وتفضل ترن عليا.
خالد:/ يارا يا سيدي.
مراد:/بأستغراب.... يارا... يارا مين!!!
خالد:/ يارا بنت عمك يا زفت.
مراد:/بأستغراب اكبر... عمي.... عمي مين لمؤاخذه.
خالد:/انت شكلك شارب حاجه وربنا بس لما تيجي عشان تبقي تشرب حلو.
مراد:/ اشرب ايه وربنا ما بشرب حاجه خالص.
خالد:/ يا زفت عمك فراس... وبنته يارا اللي جدك سفرها لندن بعد موت ابوها وامها عشان يحميها من منصور الكلب.
مراد:/اه صح افتكرت.. يارا بس دي اللي رجعها بعد المده دي كلها انا افتكرتها ماتت.
خالد:/بعصبيه... موته تشيلك يا اخي يا ابني هو انت ايه ما بترحمش خالص على العموم طيارتها هتوصل بكرا بالليل بعرفك بس عشان انت اللي هتجيبها من المطار.
مراد ولسه هيعترض خالد قفل السكه في وشه
Back.
مراد:/وبس ياستي ده اللي حصل.
نجلاء:/بضحك... وربنا يابني انت نكته في حد ناسي عمه وبنت عمه.
مراد:/اتريقي.اتريقي انا مش عارف انتِ امي ازاي.. بس المهم تفهمي بابا اني مش هعرف اجبها من المطار عشان عندي صفقه مهمه جدا مش هينفع تتأجل اكتر من كده الصراحه.

يتبع....
(رواية انت مرادي)
https://darmsr.com/2024/12/29/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%af%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/
"سمع صوت بكاء يأتي من غرفة المستودع... اقترب من باب الغرفة بفضول وعندما تأكد من الصوت طرق على الباب/في حد هنا؟؟
وسرعان ما عم الهدوء ولم يسمع شئ من هذا البكاء!
مد يده إلى الباب وحاول فتحه، لكن وجده مغلقا. وتفاجأ بصوت سيدة المنزل" رحاب هانم"
رحاب: بشمهندس يزن والدتك سألت عنك
توتر يزن وقال متسائلاً: هو في حد جوا المخزن؟
علامات الدهشه اصابت وجه رحاب وظهر على وجنتيها اثار الغضب لفضول هذا الفتى! وقالت: لا...بتسأل ليه ؟
يزن بشك: سمعت منه صوت ... أو كان بيتهيألي!
ابتسمت رحاب وهي تنظر اليه بإنزعاج: لا اكيد بيتهيألك.
استأذن بالرحيل واعتذر لاستفساره المبالغ فيه ثم ذهب لوالديه و كان بين والده وزوج "رحاب" شراكة عمل، ودعاهم زوج رحاب لتناول العشاء معه.
جلس يزن بجانب والدته" يسرى" التي لاحظت تغيره وتكلمت: مالك؟ حساك مش طبيعي!
كان يزن شارداً وهو يفكر في ذاك الصوت هو لم يكن يتهيأ له قط... سمع الصوت جيدًا كان بكاء فتاة!
قطعت افكاره صوت امه وهي تناديه مرة آخرى: يزن.. اي مالك مش على بعضك
تكلم بيقظة مما كان يفكر به: ها... لا لا مفيش حاجه.. انا كويس
تكلم زوج رحاب "شريف" بسعادة: أعتقد أن الصفقة دي هتكون ناجحه مية في المية حطينا فيها كل جهودنا
بادله الابتسامه والد يزن "عبد الله" قائلاً:
إن شاء الله تكون ناجحة تعبنا جدا بسببها، وكمان السنة دي تخرج البشمهندس يزن وهيشتغل معانا عارف انه هيرفع راسي.
تبسم يزن بفخر والده به فكان قلبه يضحك مثل طفل صغير نظرة ابيه له بها لمعه من الفخر وهذا افضل شعور ينتاب قلب الابن عندما يفتخر به والداه
كانوا يتحدثون عن العمل وبعد مدة لفت إنتباههم شاب وفتاة ينزلون من الطابق العلوي
حيث قامت رحاب من جلستها لتقدمهم: اقدم لكم ولادي يارا ومصطفى.
تقدم كلاهما والقيا التحيه على ضيوفهما بكل أدب ورقي وجلسا في صمت تام.
تكلمت رحاب بفخر ايضا لاولادها مثلما رأيت حديث عبد الله واصابها بعض من الغيرة: دكتور مصطفى طب أسنان ويارا هندسة.
تبسمت والدة يزن" يسرى" بحب: بسم الله ما شاء الله حفظهم الله يارا جميلة وهاديه ربنا يحفظهالك
فرحت رحاب لحديثها فبادلتها الابتسامه تتكلم بتكبر: أكيد هتبقى جميلة لمين؟...ما طلعالي دنا لما بمشي جمبها ببان اختها ومحدش يصدق انها بنتي
ضحكوا الجميع لحديث رحاب عدا يارا كانت تجلس كالدمية تفعل ما قالته امها صامتة تماما لا تبوح بشئ وتتمنى ان تنتهي من هذا السجن وتذهب الي غرفتها فأصبحت امانها الوحيد غرفتها في هذا البيت الملعون...الخالي من أي سعادة فهم جميعاً يتصنعون السعادة ،لم تكن هناك أي تعابير واضحة على وجهها.
وهذا ما أثار قلق يزن وسأل نفسه وحدثها: "هل هي التي كانت تبكي؟"... لا اكيد.. نزلت من غرفة الطابق العلوي وليس هناك علامات على وجهها تدل على بكاءها وجهها طبيعي مشرق وليس شاحباً ولكن اذا كانت ليست هي؟فمن التي كانت تبكي؟؟؟
كان لديه فضول هائل ولم يستطيع تخبئته فسأل صاحب البيت الاستاذ" شريف": انتم بس الي عايشين هنا ولا في شخص تاني معرفتوناش عليه؟
نظرت اليه رحاب بإنزعاج واجابه شريف بابتسامه: ايوة عندي بنتي أسيل من زوجتي الأولى الي توفت الله يرحمها
صمتوا جميعا ولكن عقل يزن لم يصمت ظل يسأله" اين هي؟ "و" لِمَ لم يراها؟ "
فتحدث مسرعاً ليريح عقله: وهي فين؟ ليه يارا ومصطفى بس الي شوفناهم هي مش في البيت؟
زفرت رحاب بإنزعاج وكانت تريد ان تطرده خارج المنزل فإنه فضولي للغايه ويتعدى حدوده فقالت له بنبرة تميل للغضب: أسيل مش بتحب تخرج من البيت وقليل ما بتتعامل مع الناس ومانعه التواصل مع بقية العالم بسبب حالتها النفسيه.
ظهرت الدهشه على ملامح يزن وكرر كلمة رحاب بذهول وبعض من الفضول: حالتها النفسيه!
تكلم شريف ليوقف فضول يزن قائلاً: اسيل من ساعت ما مامتها ماتت وهي فاقده للحياة حتى النطق مبقتش بتتكلم ومانعه الكلام مع اي شخص حتى احنا وعلوضع دا من سنين وهي قاطعه نفسها عن العالم .
تنهد يزن يحزن ينتابه بعض الشفقة قائلاً: طب مفكرتوش تجيبوا لها دكتور نفسي يعتني بيها ويعرف يعالجها؟
تكلم شريف بندم:عاملته بقسوة شديدة وكانت بتضربه ومش اول واحد دي رفضت اربعة ومكانتش بتستجيب والي شوفته ان حالتها كانت بتدهور اكتر ومش مستجيبه للعلاج ورفضت العلاج دا غير ان الدكاترة مش قادرين يستحملوا تصرفاتها المبالغ فيها هي شخصيتها صعبه ومش بتتقبل اي حد
قالت رحاب بإستهزاء: متمردة زي والدتها بالظبط
جملتها افزعت الجميع من الدهشه فكيف لها ان تتحدث هكذا عن شخص ميت!
نظر شريف إلى زوجته بصرامة لذكرها لميت فإن الواجب هو الرحمة عليه فقط ولا يجوز التحدث عنه بالسلب لانه ميت الأن
خافت رحاب من نظرات زوجها فتكلمت بإبتسامه وهي تحاول تشتيت الجميع قائلة: ما تيجوا نغير الموضوع... يارا بنتي ناقصلها سنة واحدة وتخلص الجامعه وتدخل كمان في المجال مع باباها وممكن...
قاطع حديثها يزن وهو يتسائل: هي بتدرس؟
ابتسمت يسرى والدت يزن لابنها واجابته في هدوء: ايوة يا حبيبي مدام رحاب قالت فاضلها سنه وتخلص وممكن تشتغلوا سوا انتم الاتنين وت....
قاطعها يزن: مش قصدي يارا.. أنا بتكلم عن اسيل انزعجت رحاب من اهتمامه الزائد وظلت تنظر اليه بتوعد
رد عليه شريف زوجها وهو يهدأ من حالته لانه ادرك "كم هو فضولي": أسيل بنتي في فنون جميلة
تحدث يزن بعدم فهم قائلاً: طيب اهو يعني بتروح الجامعه وبتتعامل مع الناس...!
تكلمت رحاب بملل من حديثه قائلة: هي بتروح الجامعه ومانعه التعامل مع الناس بتسمع المحاضرات وتخلص مشارعها وتروح متخرجش من اوضتها لحد تاني يوم وهكذا
فتفاجأ يزن من روعة الحديث: بس دي تبقى حياة مملة المفروض تخرجوها من النفسيه هو انكم تفسحوها او تتكلموا معاها مش تسيبوها قاعدة في اوضتها كده هي بتسوء حالتها اكتر
ضحك ابيه "عبد الله" وقال: مالك قلبت على دكتور نفساني مرة واحدة كده ليه
ضحك شريف ايضا وقال: حسيت كدا برضو
رحاب بفتور: هي بتعترض لما بتشوفنا واخر مرة خربشت يارا وعورتها في وشها لما حاولت تحضنها او تقرب منها
سحبت يارا شعرها من على رقبتها لتظهر لهم الجرح التي تسببت به اسيل
يزن كان مندهشا وتحدث ممسكاً انفاسه: انتم سايبنها كده؟ هتعيش ازاي هتكمل حياتها ازاي وهي في الحالة دي...الموضوع لو تمادى مش هيبقى لصالحكم ابداً وهتتحول للأسوأ
شعرت يسرى بعدم ارتياحهم لأسئلة يزن ابنها الذي اثار فضوله انزعاج الجميع هي تعرف لِمَ هذا الفضول؟ و لماذا هو قلق للغاية؟ يزن ينزعج من حزن ووحدانية احدهم فكان لديه صديق قريب له مات منتحرا بسبب نفسيته وكان مكتئب بسبب الوحدة ومن بعد موته يخشى ان يسمع احدهم حزين او وحيد لا يريد ان يمر احدهم بما مر به صديقه.
هي تتفهم ذلك ولكن هم لا فأمسكت بيده وهي تحدثه بصوت صارم: خلاص يا يزن حبيبي كفاية
قالت رحاب بتذمر: ياريت
سكت يزن احتراماً لأمه محرجاً ولكن عقله مشوش تجاه تلك الفتاه "ما قصتها؟"
افاقوا جميعا على صوت الخادمه/العشاء جاهز يا هانم.
نهضوا جميعًا على طاولة الطعام وبدأوا في الكلام وهم يأكلون وكان مصطفى ويارا يريدون الذهاب ويكرهون تلك الزيارات حتى انهم لم يتدخلوا في الحديث معهم كانوا يستمعون فقط.
كانت رحاب ويسرى تخططان لربط العائلتين معًا من خلال يزن ويارا ظناً منهم ان هذا سيكون افضل شئ ورابط اساسي للعائلتين
كانت يارا صامتة وغير مهتمة فوالدتها قالت لها ألَّا تتحدث وإلا ستبوح بشئ ساذج مثلها فالأفضل ان تصمت
ويزن تائه في أفكاره كالعادة بخصوص تلك الفتاة التي اثارت عقله بالتفكير
ومصطفى الذي كان يدعي بداخله بأن تنتهي هذه الزيارة سريعا ليصعد الي غرفته ويتحدث مع صديقه "شهاب"!
انتهى يزن من طعامه وذهب ليغسل يديه في المرحاض الذي كان بجانب ذلك المستودع
شيء ما بداخله جعله يذهب إلى غرفة المستودع مرة أخرى ويسأل الخادمة: لو سمحتي، هو فين مفتاح الاوضة دي
تكلمت الخادمة بعدم معرفة: كل مفاتيح الأوض مع الهانم الكبيرة
هز برأسه لها متفهماً وظل واقفاً مكانه يفكر وتذكر قول امه وانه ازعجهم فإن رآه أحد هنا سيشك بشئ ما وخاصةً اذا رأته رحاب مرة آخرى ستنزعج للغايه فإنه ادرك انها منزعجه منه.
مشي خطوات تجاه غرفة المعيشه ولكنه لاحظ جزء من ورقه خارج اسفل باب تلك الغرفة نعم غرفة المستودع.. ما هذه الورقة؟؟
نزل على ركبتيه ليأخذها من على الأرض وسحبها من اسفل الباب و اتسعت عيناه من الدهشه مما رآه!!!

يتبع...
(رواية لا تخافي عزيزتي)
https://darmsr.com/2024/06/22/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%84%d8%a7-%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d9%81%d9%8a-%d8%b9%d8%b2%d9%8a%d8%b2%d8%aa%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/
ساسو : فتاه رقيقه مع بشرة ورديه تبلغ من العمر 19 سنه ذو ملامح طفوليه بشعر اسود غامق طويل يصل اللي نص ضهره بعيون تشبه حبات القهوه يصل طوله اللي 155سم يتيمه الاب ولام تعيش مع خاله ياسر و زوجته الحنونه مرفت و اولادهم سيف ومحمد ويفضلو ساسو كانه بنتهم
ياسر : راجل حنون يكون اخو والد ساسو اللذي مات هو و زوجته في حادث مجهول
يبلغ من العمر 55 سنه بشعر ابيض خفيف بعيون سوده طيب القلب والروح ويعشق عائلته جدا
مرفت : امرأة جميله الملامح و القلب رقيقه و عطوفه جدا تبلغ من العمر 48 سنه بشعر اسود مع قليل من خصلات البيضه بعيون زرقاء مع قليل من الهمش تحب عائلته جدا وتحب ان يكون اطفاله و زوجه في احسن حال
محمد : ابن ياسر الاكبر يبلغ من العمر 25 سنه تخرج من كليه هندسه ويعمل مع ابيه في شركتهم الخاصه ذو وجه وسيم بشعر بني غامق وعيون زرقاء مثل امه بجسد رياضي محترم بنسه كبيره ويحب اخته ساسو جدا
سيف : ابن ياسر الاصغر يبلغ من العمر 20 سنه في كليه طب مش نفس احترام اخوه لانه يحب الهزار و البنات طبعا بس عمره ما غلط لانو عند بنت فا بيحترم بنات الناس لا يقل وسامه عن اخوه مع عيون سود وشعر اسود وجسد رياضي
سليم الرفاعي : اصغر راجل اعمال في العالم ذو مزاج حاد جدا يكره النساء ويعشق ان يراهم في عذاب مع ملامح رجوليه مع عيون سود بشعر اسود لامع بجسد رياضي لا يشعر بشفقه لحد ولا يرحم من يغلط اي حاجه بتعجبه بيخوده لو اي مش هنتكلم عن اهله دلوقتي
مروان : صديق سليم منذ الطفولة وشريكه ايضا في كل جريمة اقصد اعماله زير نساء بجسد رياضي مع عيون سود وشعر اسود لامع ومش هنتكلم عن اهله دلوقتي
وفي بيت متواضع ولكن يملا الحب يكون صوت مرفت هو الاتي
مرفت : يلا يا اخر صبري قوم ياض الجمعه
سيف بنعاس : بقا في واحده كبيره تقول ياض عيب يا حجه بيت الله
مرفت وهي تضرب علي راسه : بقا انت يا بتاع البنات تقولي عيب ياخي انت ناقص ذنوب انا ياربي عملت اي في حياتي عشان يطلعلي عيل بارد ورخم زي ده يارب صبرنيي ماتصحي يلااا بقا
كل ده تحت نظر ياسر و محمد اللي منفجرين في الضحك علي المنظر اليومي اللي بيحصل كل مره بشكل مختلف.
ونروح عند الاميره بتاعتنا اللي كانت تنطق التحيات بعد الصلاه فا الساعه الان 4 ونص صباحا
ياسر بحب : حرما يا نن عيني
ساسو : جمعا في الحرم يا روحي
وهنا لاحظ ساسو خروج مرفت من غرفه سيف وهي تحب اغاظه امه كثير
ساسو : بقولك اي يا روحي انت مالك حلو لي كدا النهارده
فهم ياسر انه تريد اغاظه مرفت ويرد : ياقلبي ده عنيكي
مرفت وهي ترفع ايده للسماء : ياااارب خلصني من العشق الممنوع اللي انا عايشه في دهه عائله تجيب الهم
ضحكت ساسو علي طريقه امه وبدله ياسر وهو يشد ودنه
ياسر : مش هتبطلي تغيظي امك المره الجاي هتسمم الاكل
ساسو بضحك : متخفش متخفش يا حج انا بحب اشوفه متعصبه
محمد من الخلف : طب يلا ياختي عشان اوصلك المدرسه واروح انا الشركه احسن ما امك تقلب رأيا وسكينه ثم ظهر سيف وهو يفرك عنيه
سيف : هي لسه هتقلب ده انا حاسس اني بمر بنشره اخبار كل يوم
ياسر وهو يكتم ضحكته : بس يا ولاد.. احترموا امكم
مرفت تظهر من العدم : مش لما تحترمني انت الاول
سيف بخضه : يخربيت العائله اللي بتيجي مره واحد دي اي فتحين اللبيت كله علي بعض
تمر لحظه ضحك ويلا نروح عند بطلنا عشان العائله دي بتخضني انا 😂
و قصر لا يوجد بيه ولا حب يوجد كرهيه وسواد و نبتات ماتت
ينام مثل الملاك وهو شيطان في غرفه ملكيه يسكنها الظلام يدخل مروان مثل العاصفه
مروان : سليممم
سليم بفزع وهو يحمل سلاحه
مروان يرفع ايده : اهدي يا برنس انا لسه مش فرحت بشبابي الاسود ده انا
سليم بعصبيه : انت ازاي يا حيوان تدخل كدا مفيش حاجه اسمه واحد نايم وبعدين الشغالين اللي هنا خلوك تدخل ازاي
مروان : ايي ياعم مجاري وانفجرت
سليم وهو يصوب السلاح ضده
مروان بيرجع يرفع ايده : يادي الحزن هتقتل صحبك يا سليم والله العظيم انا متخلف والله حقك عليا
ينظر له سليم نظره ملل ويقوم وهو عاري الصدر يلبس بنطلون مريح فقط وشعره متبهدل.
مروان : غريبه
سليم : هي اي
مروان : يعني انت مش مع بنت النهارد انا كنت متاكد اني هجي ومش هلاقيك وكنت فكره شقط بت بتاعت امبارح
سليم : تؤ مجليش مزاج
مروان بجديه : سليم انا عارف ان اللي حصل زمان خلاك تكره الستات بس ياصحبي اللي بتعمله فيه اسمه تعذيب لو كنت بتاع بنات كنت هقول ماشي بس انت مش بتعمل حاجه غير مع القاصر بتحب تشفهم ..
سليم بمقطعه : خلصت لو عايز تبلغ بلغ وبعدين هم بيجوا معيا بيمزاجهم عشان مفيش بنات محترمه كله صنف واحد كلهم مشين بي مبدا الفلوس الاول وانا بديهم الي يعالج ليهم جرحهم و يبسطهم برضه
مروان : سليم بس
سليم : مروان انزل من دماغي بقا ويلا بره عشان اغير وتاني مره لو دخلت كدا تاني هضربك بنار
حس مروان ان جرح صحبه وحب يفك الجو شويه بخبث : اه يا متوحش 😉
بعده جري لما سليم حدفه جزمه مروان من وراه الباب : مش بقولك متوحش ثم ركض عشان مش يموت النهارده
بعده نظره سليم اللي المرأه : كلهم زي بعض يا سليم افتكر اللي حصل فيك ثم اتجه اللي الحمام لاخذ شاور بعد خرج وهو يلف وسطه بمنشفه وكان المنظر مثير جدا وبعد اتجه ناحيه الدولاب وكان عباره عن سوق لي اللون الاسود اختار بدله مع قميص ابيض وكان القميص ديق فكان يظهر عضلات سليم اللي هتقطع القميص لبس ساعته من مركه فاخره وبرفان اللي بيخلي البنات تدوب فيه ورتب شعره وبقا مثل الامراء
وعند ساسو كانت تجهزت الي المدرسه كانت ترتدي جيبه زرقاء وعليه بلوزه بيضه بنقط سوده وتركت العنان لي شعرها مع خصلتين من الامام وضعتهم في الخلف كان شكله مثل الحوريات
مرفت : بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن ربنا يباركلي فيكي يا نور عيني ويبعد عنك العين
ياسر : ربنا يحمكي ياقلبي
سيف : محدش قالي لي ربنا يحمكي يابني هو انا ابن حرام ياجدعان
مرفت بضحك : انت ربنا يحمي الناس منك ياخي
سيف بضحك : ياسر ما تطلق الست دي وتريحني انا بقا
مرت ثانيه تانيه من الضحك
(العائله دي مش بتتعب من الضحك وله اي😂)
محمد : يلا يا سيف انت و ساسو هتاخر
مثل العاده اتخانق سيف و ساسو علي مين اللي هيعوض جمب محمد
ياسر اللي مرفت : شوفتي يا مرفت الولاد كبرو ازاي
مرفت بخوف : ياسر انا مش مطمانه حاسه ان في حاجه هتحصل
ياسر بخوف : لي بتقولي كدا
مرفت : خايفه ماضي اخوك يرجع عشان ينتقم من ساسو مقدرش اعيش من غيره يا ياسر
ياسر : اششش لي حد يسمعك وبعدين مر 19 سنه غير اننا غيرنا اسمه ومفيش حد يقدر يوصله حتا لو كان الرفاعي نفسه.....
محمد : ساسو هوصل الجحش اللي وراه ده و اطلع علي الشركه و هرجع اخدك الساعه 3 ماشي استنيني مكان ما بنتقابل ومش تكلمي حد ولا تكلي حاجه من حد ماشي
ساسو بحب : حاضر خدو بالكم من نفسكم
سيف : ياعيني عليك ياض ياسيف انت شكلك من ابنه ياااه يا غلبان اهه
محمد : يلا يابنتي ده هيردح دلوقتي
خرجت ساسو وهي تضحك علي اخواته ثم تنظر الي الساعه لانه نتتظر صديقتها حبيبه ولكن القدر ليه راي تاني حتا تظهر سياره وتصتدم بيها وتقع ضريحه مكانه
ثم خرج سليم من السياره وينظر اللي الجسد المرمي وكل طلاب المدرسه حوله
سليم : اه ماكان اليوم ناقص اوعي يابت منك ليها
فجاء يتصدم من جمالها
سليم : يخربيت جمال امك

يتبع....
(رواية انها ملكي)
https://darmsr.com/2025/01/18/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%86%d9%87%d8%a7-%d9%85%d9%84%d9%83%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/
كانت بتزرع الورد زي ما تعودت طول عمرها من ساعت ما باباها مات وامها سابتهم واتجوزت عاشت مع جدتها وأخوها الكبير .. اللي كان مراهق بالوقت ده .. اتعلمت حجات كتتير من جدتها . سابت المدرسه عشان اخوها رافض انها تكمل علامها وشايف أن الست اتخلقت لشغل البيت وتربيته العيال ..اتربت على كده واتعودت على كده ماكنتش تعرف تاخد قرار لوحدها. كل حاجه بيقررها اخوها اللي معروف بأنه عصبه ومش بيتحمل أي كلمه او اعتراض من ايه حد..
أما هي كانت رقيقه زي النسمه بالرغم من ضغط اخوها الكبير عليها وتحكمه بحياتها و احيانا ضربه ليها بس هي بتحبه. .هي اساسا مالهاش غيره بالدنيا دي.. خاصة أنه هو اللي رباها .. اتعلمت تزرع من جدتها ملت الجنينه ورد وشجر وبتهتم بيه شغلت نفسها طول النهار بيهم بقو أصحابها
لما سمعت اخوها جواد بينده عليها تركت اللي في أديها وراحت تشوفه كان هو وجدتها مستنيينها..
نواره طلبتني ياخوي
جواد اقعدي يانوراه
نواره بصت ناحيته بقلق وهو بتقعد.جمب جدتها
جواد بسام عبد الصمد عاوز يتجوزك وانا وافقت
نواره حست برعشه بجسمها وهي بتقول بخوف منه لكن انا مش عايزه اتجوز عاوزه افضل معاكم
جواد بجديه وانا مطلبتش رأيك انا ببلغك بس.. ومشي وسابهم
عيطت نوراه بحرقه وجدتها حضنتها بتعيطي ليه يابنتي ده بسام من زينه شباب البلد..
نواره بس انا مش عايزه ياجده .. عشان خاطري اتكلمي مع جواد وقنعيه..
الجده انتي عارفه اخوكي لما بيقول حاجه مش بيترجع عنها.. بعدين البنات بتفرح بخبر زي ده انتي لازم تفرحي يابنتي واخيرا هشوفك عروسه قبل ما موت
نوره بعد الشر عنك ياجده . ماتقوليش كده
طب امسحي دموعك وعاوزه ضحكتك تنور وشك ماشي .
*********
في منزل بسام..
بسام في ايه يامعتصم عالصبح
معتصم في انك مش ناوي تجيبها لبر يابسام
بسام مش فاهم هو انت لسا هتتكلم بالالغاز
معتصم سيبت كل بنات البلد ورحت تخطب اخت جواد وانت عارف جواد كويس
بسام وفيها ايه دي
معتصم فيها انك مش هتعرف تأذي جواد كده ..
بسام واذي جواد ليه هو احنا في بينا حاجه غير الشغل
معتصم بتحذير : بسام انا فاهمك كويس... وبعدين البنت مالهاش ذنب تدخلها في خلافاتكم
بسام ببرود خلافات ايه ده جواد صاحب عمري يامعتصم والا انت نسيت..
معتصم انا مش ناسي عشان كده بقولك بلاش تلعب اللعبه القذره دي .البنت مالهاش ذنب..
دخلت في الوقت ده ام بسام بسعاده..
هااا يابني الجماعه ردوا عليك
بسام بابتسامه عريضه ردوا يمه
الام وقالو ايه
بسام موافقين طبعا هما هيلاقو فين زي ابنك ياست الكل
لتملأ المنزل بالزغاريد بسعاده مرددة الف الف نهار ابيض الحمد لله واخيرا هشوف عيالك .
قبل رأسها مرددا هتشوفيهم يمه هتشوفيهم
كانت نظرات معتصم لبسام يحذره من القادم لكن الآخر تجاهله تماما ..مرددا هتلحقوا تجهزوا كل حاجه الاسبوع الجاي الفرح
مش بدري شويه قالها معتصم
ليجيبه بسام بابتسامه ماكره بدري من عمرك ياخوي انا مستعجل عشان عريس وكده
ليتنهد الآخر بقلة حيله ويغادر بغيظ مرددا مبروك ياخوي..
بسام بخبث يبارك فيك..
بعد مرور أسبوع
أقيم فرح كبير يليق بهذا النسب ..
وقبل أن يغادر جواد تقدم نحو بسام مرددا مش هوصيك على اختي عشان انا عارف انك راجل مش محتاج..
بسام بابتسامه انت قولتها انا راجل واختك متخافش عليها ابدا وهي معايا..
ربت جواد على كتفه مرددا منا عارف عشان كده وافقت عالجوازه دي.. الف مبروك ياصاحبي..
عقبالك. .قالها بسام وهو يحتضن جواد وبداخله تغلي نار لاتنطفئ ابدا..
*****
الجده عند نواره مالك يابنتي بتترعشي كده ليه..
نواره مش عارفه ياجده قلبي مقبوض قوووي
الجده بضحكه عادي يابنتي كل البنات كده في يوم زي ده انتي بس حاولي تهدي عشان الناس عيب اللي بتعملي كده انتي مش عيله..
نواره ححاضر..
لتسمع صوت أخيها ينادي عليها.. لترتعب اكثر عندما تقدم نحوها مرددا جوزك تسمعي كلامه اكتر مني .. وبلاش الزن بتاعك.. وتحترميه زي ماربيتك ولو اشتكى منك يانواره هزعلك قوي سامعه
همست بارتعاشه ححاضر..
ليسلمها لزوجها وفور إمساكه ليدها شعر برعشتها ليقترب منها هامسا بتترعيشي كده ليه ده احنا لسا مع الناس مطلعناش اوضتنا.. وبقيني لوحدنا اجلي خوفك ده لحد مانطلع..
لتشعر بانقباضه قلبها وضربته تزداد بعد أن فهمت مايرمي إليه. .ليجذبها ويصعد بها إلى غرفتها...
لم تتحرك بقيت كما هي دون أن تبدي أي ردة فعل وهي تسمع خطواته يتجول بالغرفه ..
عندما سمعت صوته الاجش هتفضلي واقفه كده كتتير..
نواره ....
بسام تقدم نحوها مرددا بتخبي وشك على جوزك ليه..
تراجعت نواره خطوتين لتقول بصوت مرتجف انا عارفه انك بقيت جوزي .. بس انا مش .. مش .. مش..
بسام مش ايه سمعته يقولها وخطواته تقترب نحوها بهدوء ومع كل خطوه يخطوها تشعر بارتعاشت قلبها
نوره تراجعت مرة اخر لتصطدم بالسرير لتشهق عندما دفعها واعتلاها ووو
سيب الطبق دا واحتفظ بيه عشان لما اكبر واتجوز مراتي تحط ليك الاكل فيه زي ما امي بتحط لجدي فيه قدامك وانت مش زعلان كلمات اتفوه بيها طفل يبلغ من العمر ثمانية اعوام لينصدم الاب وزوجته معاً من جراءة طفلهم
بقولك اي يا راشد انا بقر.ف من ابوك يا اخويا. شوفلي حل معاه ما بينظفش نفسه وهو بيااكل نص الاكل بالضبط بيقع منه ع الارض وانت شايف اهو انا علي اخري شهر ولا اتنين واولد
يعني عايزه اللي يخدمني
اتنهد بضيق وقال: وعايزاني اعمل اي يعني يا فريده
تشوف لينا حل الله وكيل انا بقر،ف اغسل الطبق اللي بيااكل فيه حتي
عشان اغسله بلبس جوانتي وبفضل طول النهار قر،فانه من ايدي
ولو جالنا ضيف ولا حاجه ما برضي احط ليهم اكل في طبقه
اتكلم بملل ونفخ بضيق وقال:خلاص ربك يحلها
لويت بؤقها يمين وشمال وقالت : امتي يعني
رد بعصبيه : ما خلاص قولت ليكي يحر،ق ابو العيشه ع اللي عايزين يعيشوها وطلع وشد الباب جامد وهي من الخضه قفلت ودانها بإيديها
ّ
"""""""
صباح الخير يا عم صبحي
صباح الفل يا راشد ياابني
عايز منك خدمة
بس كدا اؤمر
عايزك تعملي بإيدك الحلوين دول طبق ومعلقه خشب
صبحي بإستغراب : ليه
انت عارف يا عم صبحي فريده قدامها شهرين وتو،لد وبتقر،ف وكدا وانت عارف مشاكل ابويا
ضحك صبحي وقال : اه طب دي كتر خيرها والله انا مدي ليها العذر ابوك دا يقر،ف جمهوريه انا عارف متبت وماسك في الدنيا ليه عموما يومين كدا وتعالي خدهم
لا يومين اي انا عايزهم مستعجل خالص
هههه هحاول وسلملي ع الست فريده وقول ليها عم صبحي بيقولك كان الله في العون
.........
دخلت فريده بطبق قديم فيه نوع واحد من الطعام ومعلقه قديمه ورزعتهم قدام حماها وقع نصف الاكل واتفضل النصف الاخر وقالت كلمتها المعتاده :
كل بالسم الها.ري
وطلعت برا والتفت قبل ماتخرج وقالت :والله وجه اليوم اللي اتحوجت ليا فيه وضحكت وطلعت برا
رفع رأسه للسماء وعيونه دامعه وبص للأكل
واكل كان بيااكل بطريقه فظيعه جعان جدا هي مره في اليوم اللي بيااكل فيها وكل شهرين
علي ما حد من بناته بيزوره ويطبخ ليه حاجه يااكلها بروتين يعني لحمه سمك كدا
بعد فريده ما فضلت ييجي ساعتين تلف في بيوت الجيران هنا شويه وهنا شويه واخيرا رجعت عشان تجهز لجوزها وعيالها الغداء
والله انا لما بقيت ادخل البيت دا بقي يجيلي اكتئاب كدا امتي بقي تمو،ت وتريحنا الواحد زهق ونفخت ودخلت المطبخ
شغلت تليفونها
علي الاغاني المفضله وبدأت تشوف هتعمل اي وتطبخ اي حطت الاكل ع النار وغسلت المواعين ونسيت موضوع ان لسه قدامها شهرين وتو.لد دا خالص وفضلت ترقص علي الاغاني
بدأت تحس بتعب وارهاق فوقفت رقص وطلعت من المطبخ دخلت الصالون كان حماها قاعد علي الارض لا حول ليه ولا قوة
يووووه مفيش رحله اسبوع طيب عشان ارتاح من وشك
بدء التعب يظهر عليها والتنفس كمان بقي بطئ في اللحظه دي دخل راشد وشافها وهي بتتألم وابوه بيحاول يقوم عشان يساعدها
لكن وقف لما قالت ليه جالك كلامي لما قولت ليك ماينفعش يعيش معانا اهو ضر.بني في بط.ني وكان عايز يخلص مني
في اللحظه دي راشد بص لابوه بنظرات ناريه ووووووووو

يتبع....
https://darmsr.com/2025/01/10/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%a7%d9%82-%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%af%d9%8a%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/
_بصي بقا انتي ربنا بيحبك أوي أوي عارفة ليه
ردت عليه وهيا بتنفخ:
ليه بقا يا استاذ مرتضي
رفع نضارته وقال بكل ثقة:
عشان انا أستاذ مرتضي السنهوري جيت أتقدم لك وعجبتيني مع ان أنا مايعجبنيش العجب
بصت علي كرشه اللي ناقص ينط بره القميص ونزلت نظرها علي جزمته موديل التسعينات وبدلته
حاولت تكتم ضحكتها:
وانا عجبتك ليه يا استاذ مرتضي
_عشان انتي ربنا راضي عليكي وأمك داعية ليكي
حط رجل علي رجل:
انتي عارفه ماما بتقولي ايه دايما
_بتقول ايه ؟!
مرتضي: بتقول انت تقعد بس يا مرتضي وتحط رجل علي رجل وتنقي علي الفرازة انت احلي بنت في مصر تتمني راجل زيك شهم وجدع وقلبه حديد
_ووسيم
مرتضي: اسم الله عليكي واديكي خدتي بالك وطبعا مش هسألك عن رايك لأني عريس مايترفضش طبعا !
قامت وقفت وهي بتضحك:
طبعا يا استاذ مرتضي بس استسمحك برده تديني وقت افكر
مرتضي: طبعا فكري بس اعرفي انك الكسبانه
_طبعا طبعا
استأذن مرتضي ومشي ...
دخلت ست كبيرة وقعدت جمبها..
_ها يا سما
سما: ايه يا ماما ؟!
_رأيك ايه في العريس
سما: هههههه انتي قولتيلي دا ابن صاحبتك صح
_صح
سما: لأ عرفت تربي ، واحد شبه حمو بيكا كرشه بيدعي عليه زرار القميص بيحتضر بسببه بيقولي ربنا بيحبك وأمك داعيالك انك عجبتيني
دا أخد مقلب انما ايه في نفسه مش بتنمر عليه والله بس رحم الله امرئ عرف قدر نفسه
_يعني ايه هاترفضيه زي كل مرة
سما : لأ ادوني فرصة افكر بس بستسمحك في حاجه يعني
_ايه الرحلة لأ
سما: يا ماما اتخنقت وتعبت من الشغل وعاوزه اخد بريك وافصل عن العالم
_علي العموم عندك ابوكي ان وافق انا موافقة
سما: اه يا ختي وهو يقولي ان امك وافقت انا موافق والله مافيه حد مسيطر غيرك ياعسل
دخل ابوها :
وايه كمان يا ست سما
سما: بقول مافيش حد مسيطر غيرك يا حبيبي يا حبيب قلبي يا رفيق دربي يا ملاكي يا ابو السيد انت يا عسل
_الرحلة صح
سما: وافق يا بابتي الهي تنستر يارب الهي ربنا يرزقك ببنت الحلال اللي تدلعك وتهشتكك علي كبر يا شيخ
ضحك سيد:
انا موافق بس تكون الدعوة من قلبك
في حركه لا ارادية الشبشب طلع من رجل الأم لإيدها طلعت سما تجري وقفت ورا أبوها
الشبشب طار علي وشه رشق في عينه
سيد وهوا ماسك وشه:
ايه اللي وقفك ورايا ايه اللي وقفك ورايا منك لله يا شيخه ..
سما: ما انا بتحامي فيك من الدنيا
سيد: من الدنيا ماشي من أمك ماليش دعوة
قربت عليهم الأم ...
سيد: اهدي يا عزه البنت بتهزر ماقالتش حاجه يعني
سما: هانعمل ايه يا بابا
سيد: ماتقلقيش انا معاكي احنا نجري زي كل مرة !
طلعوا هما الاتنين يجروا ...
سما وهي بتضحك:
احنا عندنا كل حاجة مقلوبة كده ليه ايه يابابا هاتسيطر امتي
سيد: سيبيني والنبي لأني من الخضة واللي امك بتعملوا فينا هاسيطر علي نفسي اغرق الدنيا ...
سما : تعالي نطلع علي السطوح اهو نشم هوا علي ما ناخد افراج ....
سيد: لا الوقت اتاخر احنا نخش اوضنا ولا من شاف ولا من دري ونقفلها بالمفتاح
سما : انا اوضتي لوحدي انت لأ
سيد : يبقي هنام معاكي بقا مع ان نومك زفت
سما: استحمل يا ابو السيد
دخلوا يتسحبوا بعد ما كانوا بره البيت لقوا البيت مضلم
سما بخوف :
بابا انا خايفة
سيد: أنا اكتر منك امسكي ايدي
مسكوا ايد بعض وشغلت سما فلاش تليفونها ودخلوا الأوضة
وقفلوا الباب بسرعه
سيد: ههههه ضحكنا عليها
راحوا ناحية السرير، فقامت مرة واحدة من تحت البطانية :
عوووو
سما وسيد: عاااااااااااااا
مسك سيد قلبه ووقع علي الارض
جريوا عليه
سما: بابا بابا
عزة: قوم يا خويا والنبي ماهاعمل كده تاني انا ماليش غيرك
قامت تجري جابت مية وبتحاول تشربه
رش المية من بوقه علي وشها وهو بيضحك:
عليكي واحد ههههه ضحكت عليكم!
وشها اتغير وهي بتمسح الماية
سيد وهو بيكح:
انا اسف
وقام يجري طلع بره الاوضه
قعدت سما علي السرير بتضحك وهي اخيرا هاتروح رحلة السفاري اللي نفسها تروحها ...
_________________________
في اليوم التالي
صحت نشيطة وطلعت تجري جهزت هدومها في شنطة وخدت اللي تحتاجه
طلعت من الاوضه ابوها وامها قاعدين بيفطروا
سما: صباح الفل
ردوا: صباح النور
سما: انا هامشي انا بقا يادوب ميعاد الاتوبيس ..
ضحكت عزة :
روحي يلا
باستهم وخرجت جري لحد ما وصلت للأتوبيس
طلعت عليه لحد مالقت مكان قعدت فيه وهي بتبص من الشباك
_الجو جميل النهاردة خالص صح زيي
بتبص جمبها اتبدلت ملامح وشها:
مرتضي السنهوري لأ حرام
_هههههه فعلا المفاجأة مقصرة عليكي عارف طنط قالتلي افاجئك وانا مالقتش مفاجأة تسعدك اكتر مني!
_كده يا ماما ..ماااامااااا
*ههههههه عارف انك هاتموتي من الفرحة اني موجود اصل ماما قالت لي اني شعلة بهجة كتلة سعادة
_سمااااجة يا ماما أه يا بختي الأسود يانا
*ايه اللي خلاه اسود دا بامبي ومزهزه وبالألوان كلها كمان
سكتت وبصت من الشباك وهي متعصبة ..
في نفس اللحظة بيدخل شاب شيك لابس نضارة كل البنات بيبصوا له بإعجاب وقامت اغلبهم عشان تقعده جمبهم
بنت: تعالي يا عمور اقعد جمبي
بنت تانية: وليه مايقعدش جمبي أنا
سما بتفكير: وليه مايقعدش جمبي أنا بدل السنهوري اللي فاكر نفسه ماحصلش ده ارحمني يارب
اتعنقل في رجل مرتضي فوقف متعصب ..
عُمر: ايه يا بغل انت ماتلم رجلك دي
وقف مرتضي متعصب : انت بتقول ايه يا استاذ يا اللي مش محترم انت انت مش عارف بتكلم مين
بصله بقرف من فوق لتحت:
بكلم مين بغل زي بغال كتير
رفع صابعه وزقه :
لأ انت مش مؤدب
مسكه عمر من لياقته وهاتك يا اقلام يمين وشمال
سما وقفت:
خلاص يا استاذ انت
كمل عمر ضرب فيه ...
مرتضي: هو كله ضرب ضرب مافيش شتيمة
بصت ليه سما بقرف:
لأ راجل
وقعدت تقرأ في المجلة....
اترمي جمبها علي الكرسي وهو ماسك وشه...
_ااااه الراجل ده ايده تقيلة اوي بس ايه عفي
سمعوا صوت صريخ ...
عمر: دراعي مش حاسس بيه الحقونييييي
فتحت عينيها بصدمة:
لا والنبي يا رب مايكونش اللي في بالي بس الظاهر اللي في بالي اهئ اهئ
________________________________
الاتوبيس مشي طول الطريق بيهيصوا الا سما
قربت بنت من عمر:
عامل ايه دلوقتي يا عمور
عمر: الحمد لله يا بادي
مرتضي : ههههه هادي بادي كرمب زبادي
سمعه عمر: شاله وحطه وكله علي دي !
ولسعه بالقفا..
بص مرتضي لإيده:
ايدك دي ولا مرزبة ياجدع انت بتلعب ايه
مسك ايده ...
عمر: ايدي اتشلت اتشلت منك لله
مرتضي: دا اللي يجي علي حد غلبان علي عبد مؤمن انت شكلك عامل ذنوب كتير
عمر: عشان كده ظهرتلي منك لله
كان هاين علي سما تعيط وبصت قدامها
سما وهي بتطلم:
عينيه صفرا ومدورة عينيه صفرة ومدورة !نهار اسوح.
_________________________
في نفس الأتوبيس
احمد: انا مقهور يا يوسف مقهور جوي فيه ايه ابو شعر مسبسب زيادة عني دا أنا حتي اجدع منه دا انا افوت في القطر ولا خافش
ضحك يوسف :
بيفهم سيكولوجية الست يا أحمد
كشر وشه:
ايه هيا سيكو..سيكو ..سالوكولجة الست دي
يوسف: مريش يعني ومعاه فلوس هاتبص ليه لكحيان زيك
احمد: ماشي يا عبير طلعتي مادية اومال ايه انا بحبك لشخصيتك انا اضحك عليا
يوسف : انت لسه عارف
احمد: بس انا كنت مكفيها جوي جوي من المشاعر والاحساسات أكيد في غلط في الموضوع هالة لا ينكن تبيعني ابدا لا ينكن هو انا هين ولا هين
يوسف: يييييييييه .
احمد بابتسامة: علشانك ياعبير هاكون غني واحقق المستحيل
بص ليه يوسف وهو ساكت
أحمد : هيهيييهييي هابي نيو نير يا جوجو
______________________________
كانت بادي قاعدة جمب عُمر...
عمر كان بيبص علي سما وكل شوية يزغر لمرتضي..
عمر: هو اللي جمبها ده يبقي لها ايه
بادي: لا ابعد عنها وعنه أحسن ده شكله سره باتع احنا عاوزين نفضل كويسين دا حالة ما بتتكررش كتير
_____________________________
سما بتبص لمرتضي.
مرتضي رفع شعره :
ههههه أكيد معجبة بجمالي
سما بتفكير:
هو انا لو قمت انتحرت من شباك الأتوبيس حرام لا مش حرام القعدة مع السنهوري اللي حرام حراااااااام
حاجة دخلت في عينها....
بتبص جمبها كان بياكل السندوتش وبيتفتف عليها ..
مرتضي وفي بوقه الأكل:
تاكلي ولا اما شوفتيني شبعتي هههههه
سما :
لأ كده كتير اهئ اهئ يارب ده ابتلاء بس أنا مش قده مش قــــــده.......

يتبع....
https://darmsr.com/2025/01/10/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%8a%d8%a7-%d8%af%d9%86%d9%8a%d8%a7-%d8%aa%d8%a7%d8%b9%d8%a8%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa%d9%89-%d8%a7%d9%86%d8%a7-%d9%87%d8%b9%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d9%83/
مراتك بتستغفلك كل ما بتروح شغلك بلاقيها يا خارجه من أوضة اخوك رامي يا هو خارج من اوضتها هما صحيح كانو مخطوبين واكيد بيحنو للي كان بينهم لاكن المفروض تفهمها انها بقت متجوزه والمفروض تحترمك حتى قدامنا

بصلها بغضب رهيب وقال..انتي بتقولي ايه ..هيه ناقصه هبل على المسا للمره المليون متختبريش صبري عليكي فاهمه

ولسه هيمشي قالت بسخريه..انا فهمت دلوقتي ليه واخده راحتها حقها..طالما حضرتك ساكت ومعندكش مشكله تخونك في قلب بيتك بس خد بالك يا عز بيه الحيطان لها ودان ولو حد سمع منظرك هيبقى ....

بس قطعت كلامها لما التفت لها بحده نظره خوفتها جدا وقال....انا لولا اني عامل حساب ان ابويا اتوفى وانتي لسه على زمته كنت رميتك مع اوسخ زباله في البيت انتي وابنك الوقح ...بس متفتكريش انها صعبه عليا للصبر حدود وانتي رصيدك قرب يخلص معايا...وادعي من قلبك ان كلامك ده ميكونش حقيقي لان وقتها مش بس هقتلها كمان هقتلك ابنك حبيب القلب اوعي تتخيلي اني ممكن ارحمه او اقول اخويا لاني مليش اخوات ولا عزيز وانتي اكتر واحده عرفاني

قال كده وطلع على اوضته وهيه بصت لطيفه بتوتر بسبب كلامه

عز طلع بسرعه ودخل واحده من الاوض بغضب رهيب

كانت فيه بنت في العشرين بملامح هاديه شهقت بخضه لما دخل بالطريقه دي وقالت بغضب ...ايه دخلت المخبرين دي وقفت قلبي مش تخبط..بني ادم همجي

عز مسكها من دراعها بغضب رهيب وقال....انتي لسه شوفتي همجيه طلعتي من اوضتك ليه..انا مش منبه عليكي تفضلي في الاوضه

جذبت ايدها بغضب وقالت...وانا قولتلك مش هفضل محبوسه هنا...وبعدين انت اش عرفك اني نزلت...اه طبعا اكيد لطيفه هانم استقبلتك وقالتلك كلام زباله زيها وانت صدقتها وزي العاده جاي تطلعه عليا

عز بصلها بغضب رهيب وقال..انا لو كنت بصدقها ولا بسمع كلامها او حتى شكيت فيه مجرد شك وطلعتو عليكي زي ما بتقولي كان زماني دفنتك بالحيا
وقرب منها وبص لعيونها بقوه وقال....بس انا مش بصدق اي كلمه في حقك...انني في عيوني انضف من الميه الجاريه يا ميار وقرب من شفايفها قوي وقال بهمس....كل حاجه فيكي بتقولي انت اول واحد يقربلي خصوصا شفايفك

ميار بصتلو بتوتر وقالت ..احم...عز خليك بعيد لو سمحت و

بس عز قربها جامد ولمس شفايفها في بوسه خفيفه خلت ضربات قلبو زي الطبل

ولسه هيكمل اتفتح باب الحمام وخرج شاب في منتصف العشرين ومش لابس تيشرت وحاطط الفوطه على كتفه وقال بسرعه...ميار حببتي الميه مش شغاله عايز استحمى و

بس قطع كلامو وبلع ريقه برعب لما شاف عز في الاوضه

عز اتسعت عنيه على اخرهم من شدة الصدمه والزهول وكان هيقع من طوله ووووو

يتبع....
https://darmsr.com/2025/01/10/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%84%d8%a4%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d9%82%d8%a7%d8%b1%d8%a8-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/
دخل الليل وانا مرعوبه وزي كل يوم باب الاوضه مقفول عليا وانا على سريري ببص حوليا برعب لغايه ماشوفت نفس الخيال بره الاوضه بيمشي بطريقه غريبه اترعبت منها بس تمالكت نفسي وقولت
: دي اكيد خيالات من عقلي بس من شده خوفي من المكان هنا
فضلت الليل كله على نفس الحال وده كان حالي من اسبوع تقريبا في الشقه هنا
مسكت دفترى اللي بكتب فيه كل يوم ملاحظاتي في الشقه وكتبت
: النهاردا اليوم السابع على وجودي هنا في شقه الاسكندريه ومثل كل يوم شوفت نفس الخيال قريب من الاوضه النوم بتاعتي رغم اني وحيده في الشقه؟!!
خلصت وقفلت دفتري تاني وتسطحت على السرير وانا بفتكر في سبب وجودي في الشقه دي قبل اسبوع من دلوقتي
بقلم نور محمد
قبل اسبوع كنت في شغلي في الصحافه بحاول اجمع معلومات عن قضيه وقعت قدامي بالصدفه قصتها غريبه جدا جريمه قتل في شقه متواضعه موجوده في عماره بمحافظه الاسكندريه قضيه غامضه الشرطه نفسها احتارت في حلها موت ثلاث بنات بنفس الشقه وبنفس الطريقه كمان حاجه في منتهي الغموض فعلا

بس اللي حيرني بجد كلام سكان العماره في التحقيق ان الشقه دي كان في شاب اعذب سكانها قبل سنتين وفجأه في يوم سكان العماره دخلوا الشقه علشان يطمنوا عليه لانه غاب ايام ومطلعش منها واول مادخلوا لقوه ميت بسبب المخد*رات اللي كان بيعاطها وقتها
بقلم الكاتبه نور محمد
بس السر كان هنا ان الثلاث بنات كمان ماتوا بنفس طريقه موت الشاب ده وده اللي حير الشرطه وكمان المنطقه كلها كانت بتقول ان شبح الشاب ده هو اللي قتلهم والدليل انهم ماتوا بنفس طريقه موته هو كمان

وانا بعد ماقرأت اخبار القضيه دي باصدفه قررت اني لازم اعرف الحقيقه الغامضه دي بنفسي ورحت طلبت من صاحب العماره نفس الشقه وبعد اصرار كبير مني وافق على طلبي وفضلت اسبوع جوه الشقه براقب هيحصل ايه بس كان الوضع عادي جدا غير ان كل يوم كنت بشوف خيال شخص قدام اوضه النوم بتاعتي وكان بيفضل الليل كله يتحرك قدام الاوضه وفي النهار يختفي فجأه و مكنش فيه حاجه غير طبيعيه تاني جوه الشقه

وده اللي زاد الشك والاصرار جوايا اني لازم اعرف سر الشقه دي ايه وبأي تمن كمان وفي يوم سمعت صوت جرس الباب فخرجت اشوف مين ولقيت قدامي احمد زميلي في الشغل سلم عليا الاول وبعدها وقال بخوف
: عبير انا عرفت سر مهم في القضيه الشقه دي ولازم تعرفيه انتي كمان
رديت عليه بتوتر: تمام ادخل بسرعه قبل ماحد يشوفك هنا ويشك في حاجه
احمد سمع كلامي ودخل الصالون معايا وقعد بتوتر وقال: عبير انتي لازم تخرجي من الشقه دي بأسرع وقت قبل مايحصل فيكي نفس اللي حصل مع الثلاث بنات قبلك
برقت فيه بصدمه وقولت: قصدك ايه يااحمد وضح كلامك لو سمحت؟!
رد عليا بخوف وقال: خدي الملف ده وهتفهمي انا قصدي ايه انا جبته من الطب الشرعي بتاع الثلاث بنات بمساعده صديق ليا هناك
مسكت الملف منه بقلق وتوتر واول مافتحته تسمرت عيوني بزهول من الموجود جواه و كانت هنا الصدمه الحقيقيه بجد بالنسبالي بلعت ريقي برعب وقولت بصدمه كبيره......

يتبع....
https://darmsr.com/2025/01/10/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b3%d8%b1-%d8%b4%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b3%d9%83%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%8a%d9%87-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/
والله العظيم انا بريئة انا معرفش مين دا ولا دخل البيت ازاى حاتم صدقني والله ما خونت.ك
حاتم ببرود:ـ عارف انتي اعبط من كدا كبيرك شغل البيت و خدمة امى الله يرحمها انا مش عارف اي حبها فيكي حبت واحدة جاهلة بتكتب و تقر اسمها بالعافية و في الاخر ادبس فيكي و مش بس كدا لاااا دى كمان كتبت البيت باسمك يعني مامت و خلتني تحت رحمتك مسكت كل حاجة لجاهلة زيك انتي فاكره انى مكمل معاكي حب فيكي غلطانة انا مستحيل احب ولا اكمل مع واحدة جاهلة زيك بقا انا حاتم عبد الحميد ابصلك انتي ليه من قلت البنات ولا لجمال وشك يا نحس انا كملت غصب عني مانتي ملكييش حد في الدنيا امي شفقت عليكى قالت اتويها و اخد فيها ثواب و علشان تكمل الثواب تدبس ابنها الوحيد فيكي انتي يا زبالة اطلعي برا بيتي و كدا
زمزم بدموع:ـ انا مش فاهمه حاجه لا انت مش هتعمل فيا كدا صح و بعدين بيتك ازاي و كله متسجل باسمي انت بتضحك عليا صح انت متعملش في مراتك كدا صح حااتم قول انك بتهزر
حاتم ضحك بسخرية:ـ هو انتي متعرفيش انى خليتك تكتبي ليا البيت بيع و شراء و كله بالقانون و ببصمتك و امضتك شوفتي انا ذكي ازاي قدرت بكلمتين اضحك عليكى و امضيكي كمان و دلوقتي تطلعي برا بهدوء ولا اطلعك بطرقتي جدعنة مني تجهزي قدامك داقتين تجهزي فيهم و مش اشوف وشك النحس دا تانى يا نحس
زمزم بدموع و قهرة:ـ حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل
حاتم:ـ قولي و اتحسبني براحتك و يلا علشان المكان محتاج ينضف من وجودك يا جاهلة
خرج حاتم و الشاب من الاوضة زمزم قامت و هى مذلة تايهة و مصدومة في البنادم الى حبيته لبست فستان طويل و بكم لونه ابيض و عليه نقط صغيرة بالون الاسود خرجت من التواليت بلا من الاوضة كلها و اتجهت لباب الشقة و قفت على صوته
حاتم:ـ انتي طالق يا زمزم طالق بالتلاته ياريت و الاحسن انى مشوفش وشك تاني حتي لو في الحلم اطلعي برا حالا
زمزم بتخطي خطوة و تاخر خطوة و هى بتفتكر دخولها للبيت و حياتها فيه خرجت البيت بلا من الشارع ماشية تايهة مش عارفه تروح فين ولا تعمل اي ملهاش حد ولا مكان متعرفش غيره زمزم يتيمة الأب و الأم و خدتها مامت حاتم تربيها و الحقيقة اعتبرتها بنتها و حبيتها و علشان عارفه حاتم ف كتبت كل حاجة لزمزم علشان تكون في امان فضلت ماشية في الشارع زى ساعة أو ساعتين قعدت على الرصيف بتعب:ـ اااه اعمل اي انا مليش غيرك يارب مليش غيرك يارب انت سندي و اماني يارب شعرها كان بيطير من شدد الهوى قامت و كملت مشي و هى بتبص يمين و يسار بخوف لان الوقت كان باليل
زمزم:ـ اول حاجة لازم ادور على شغل انا لازم اشتغل... هشتغل ازاي من غير شهادة على راي حاتم بكتب و بقرا اسمي بالعافية كلهم اتعلمو الا انا جاهلة امية و لم بطلب منها تقولي العلم مش في المدارس و الشهادات ادني اترميت في الشارع و مش معايا ربع جنيه حتي دبرني يارب دبرها يارب من عندك
قامت و كملت مشي كان في اتنين ماشيين وراها و بيصفرو الشارع كان هادي جدا زمزم بقت تمشي بسرعة اقتربوا منها واحد منه مسك ايديها:ـ ما توقفي دا حتي الكلام اخد ز و عطاء قولي عايزة كام و مش هنكسفك
في الناحية التانية في بيت حاتم كان قعد يضحك و يحتفل بنجاح خططهم ضد زمزم ضحك و رقص و كل ما يغضب الله ذ
زمزم بصلتهم بصدمة و خوف من منظرهم و بصت لى الى مسك ايديها و ضرب.ته كف بايديها التانية :ـ ابعد عني يا حقير انت و هو و الا هلم الناس عليكم جتكم الارف
شاب التاني:ـ لا و شرسة و بتخربش دا انا بموت في النوع دا و بعدين صوتي انا بقا عايزك تصوتي في شارع مفيش سريخ ابن يومين تعالي معانا من غير شوشرة يا حلوة
زمزم حاولت تحرر ايديها منه:ـ ااابعد عني بقولك
شاب الاول:ـ جيتي برجليكي بسس هبب اى حاجة دى هتفض..حنا
الشاب التاني حط حقنة المخ..در في رقبتها زمزم من رغم التعب و ان مفتحة عيونها بالعافية زقيته و جريت فضلت تجري
كان بيسوق عربيته بفرح و ارتياح
يونس:ـ خلاص يا ستي الجوازة باظت بلا ارف انا عارف كنت هكمل معاها ازاي واحدة مغرورة و انا مكنتش موافقة بس حاولت اتقبل الموضوع علشان خاطرك ازيد من كدا لا كتير اوى يا امي و انا بصراحه طاقتي خلصت معاهم اقفلي على الموضوع ارجوكي
الام:ـ يا حبيبي هى مش قصدها و بعدين بعد الجواز هتتغير هى رخمة اه بس طيبة و بتحبك يا ابني ربنا يهديك اتصل بيها و حل الموضوع دى من عيلة محترمة و بتحبك بلاش غضبك يسيطر عليك يا يونس
يونس:ـ ولا باين عليهم الاحترام انا فعلا انخدعت فيها هى و اهلها امي انا خلاص خرجتها من حساباتي يعني خرجتها من حساباتي و خلص الكلام مش زفته الى توقع بينا لو بتحبني بلاش نتكلم عن البت دى كفاية الى ضاع من عمري معاها كفاية كدا الحقا عمري الى باقي بقا تلات سنين في ارف كفاية والله حاولت بس مش قادر اجي على نفسي اكتر من كدا و بعدين مش انتي يا ست الكل قولتي كله بالخناق الا الجواز بالاتفاق صح
الام:ـ كلمانجي من يومك بتعرف تاكل عاقلي بكلامك ترجع بالسلامه يا حبيبي متتاخرش و خد بالك من نفسك يا حبيبي
_" مستحيل اتجوزه مستحيل "
_"لا هتتجوزيه يا عنود ده انا طول عمري كنت بتمني انه يتقدم لك وياخد بايدك للجنة"
_" وانا قولت لا يا ماما انا اتجوز شيخ ويفضل يتحكم فيا انتي راحة فين البسي ده متلبسيش ده البسي نقاب سيبي تعليمك وبعدين لو اشتغلت يقولي سيبي شغلك لااااا مستحيل"
_" يابنتي عشان خاطري وافقي "
_" خاطرك غالي عليا اووي يا ماما بس لا بردوه مش هدمر حياتي واتجوز شيخ هو مش من توبي ولا انا من توبه يروح يشوف واحدة غيري تكون زي ما هو عايزها اما انا مش بفكر اتجوز اصلا دلوقتي وهفضل قاعدة علي قلبك للأبد يا سمسمة"
_"سيبك منها يا ماما انا اتجوزه دي بت فقر "
عنود بعصبية وهي بتمسك اختها اللي عندها 10 سنين من ودانها " بقي انا يتقالي بت من حتة عيلة مفعوصة ده انتي واقعتك مهببة يا مريم الكلب بس مش دلوقتي بعدين مش فاضية دلوقتي يلا روحي علي اوضتك يا عفريتة"
مريم وهي بتجري ناحية اوضتها وبتتكلم بصوت عالي "يوووه انا مش عفريتة اهو انتي يا بت يا عود القصب"
_" مش هرد عليكي عشان انتي محتاجة إعادة ضبط مصنع"
_" نفسي افهم هي طالعة كده لمين"
سما برفعة حاجب " مش عارفة لمين "
عنود ببراءة مصطنعة " لا "
_" مش هتوافقي علي العريس بقي"
_" تاااني يا ماما مش كونا قفلنا علي السيرة دي"
_" تاني وثالث ورابع وعاشر لحد ما توافقي"
_" هو يوم باين من أوله انا نازلة الكلية مع السلامة يا ست الكل خلي بالك علي نفسك "
_" وانتي كمان"
سما بإبتسامة واسعة بعد ما عنود مشيت " لا بقي ما هو انتي هتتجوزيه يعني هتتجوزيه مش هلاقي احسن منه ليكي "
................
♡ كركر علي كركر في كركر!!! بس أوعي تكرر لي ابتسامة أتمناها لم أجدها بين الغمزات أرهقني الآلم والخروج منه مستحيل ♡ ♡هانا
_"الله عاش يا فنانة "
عنود بتكبر مصطنع " تشكرات تشكرات عارفة ان أي حاجة بقولها بتبقي روعة"
أكملت بهيام " بس هو فين بس انا عايزة الغمازة اللي هتحبني بكل حالاتي"
تالة بمرح وهي بتضربها بخفة علي رأسها " يلا يا متكبرة هانم متسرحيش في العالم البينك بتاعك ورانا النهاردة محاضرة مهمة وفيه دكتور شيخ جديد جاي "
عنود بتعجب " دكتور وشيخ اللي هو ازاي"
_" زي السكر في الشاي ههههه يا ستي دكتور وشيخ مش محتاجة شرح يعني"
_" نينينيني بت انتي شكلك عايزة تموتي النهاردة ده انا هعضعض فيكي لحد ما تقولي يابس"
_" خلاص خلاص يا انشراح فيه ايه هي سما قالبة عليكي المواجع وجاية تقلبيها عليا "
عنود بتنهيدة " زهقت يا تالة اخرتها أصوم أصوم واتجوز شيخ انا اتجوز واحد معرفهوش ولا شوفته قبل كده وهيقضيها تحكمات لا مستحيل "
_" ومالهم بقي الشيوخ يا آنسه علي الأقل أحسن من الشباب الصيع بتوع اليومين دول"
تالة وعنود بصوا لبعض بإستغراب
عنود برفعة حاجب " افندم ده رأيي وكل واحد حر في رأيه انا مش برتاح لهم مش بمزاجي يعني"
_" لا بمزاجك كل حاجة الإنسان بيعملها بمزاجه اذا كان حب او كره"
_" يا اسمك ايه لا للتدخل والحشرية شكل فيه وشوش جديدة ظهرت في الكلية"
_".....

يتبع...
https://darmsr.com/2025/01/07/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b4%d9%8a%d8%ae-%d9%81%d9%8a-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d8%a8-%d9%82%d9%84%d8%a8%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88-2/
منية ارجعي ... انا محتاجك اوي ... ارجوكي
" سمعت الريكورد دا من رقم غريب ومش حسيت بنفسي غير وانا بربط حزام الامان في الطيارة .... يمكن يكون الرقم غريب بس الصوت أقربهم لأقلبي ... ايوة صوت ابراهيم ... ثلاث سنين وعمري منسيت صوته لحظة ... بس المرة دي صوته مكسور... كسرة خلتني أسيب مصر وكسرة رجعتني ليها بدون تفكير ... اول كسرة كانت من ثلاث سنين لما ابراهيم اتحط في مقارنة ومش عرف يختار ....
فلاااااااااش بااااااااك
+ أمنية ... هتحضري
= طبعا يا دينا دي خطوبة اخوكي مش اي حد
+ اخويا دا اللي هو ابراهيم يا أمنية
= أيوة يعني ايه المشكلة
+ أمنية بصيلي وحطي عينك في عيوني واتكلمي ...
= عيزاني اعمل ايه يا دينا ... اروح اقوله بالله عليك يا ابراهيم لا ... اقوله انا بحبك من صغري وانت مش حبتني ولا مرة ... اقوله اني كبرت وانت لسه شايفني البت الصغيرة ... اخوكي اكبر مني بسنة واحدة بس يا دينا ... وكذلك الست ريم اللي حاببها ... طب ليه مش حبني انا ... ليه ... دا هو اللي مربيني انا وانت مع بعض ... انا اللي اعرف عنه كل حاجة مش ريم
اعرف هو بيحب ايه وبيكره ايه.... ليه يا دينا
+ ابكي
= لا انا هقوم احضر اللبس ...
+ انت عارفة الخطوبة هتبقى فين
= اطربيني
+ على البحر
= قومي روحي يا دينا
+ أمنية
= قومي يا دينا روحي ... قومي ...
" قعدت مكاني ابكي مش عارفة علشان ابراهيم خلاص هيهتم بحد غيري وقلبه حب غيري ولا علشان دايما كنت بقوله اني لما افكر اعمل فرحي هعمله على البحر ... يعني مخترش غير المكان دا علشان يحرق قلبي ... الله يسامحك يا ابراهيم... الله يسامحك على وجع قلبي ... انا بكرهك ... لبست درس باللون الاسود علشان اروح خطوبة ابن عمي وبابا اللي رباني و... اللي حبيته ... انا بحب اللون الاسود جدا ... الاسود عمره مكان رمز للحزن على فكرة والدليل على كدا أن افخم الحفلات بيكون الزي الغالب فيها هو الاسود ... يعني الاسود مش ليه علاقة إذا كنت حزينة أو سعيدة ممكن اكون لابسة وردي وقلبي بيبكي ... فانا بحب الاسود علشان أناقته بحبه علشانه هو مش لسبب معين ... الفستان دا اسر مش كان بيحبني البسه بيقولي أنه بيخليني اكون انسة هو مش معترف اني خلاص كبرت وبقيت انسة انا عندي عشرين سنة يعني مش صغيره ... هو اللي أعمى مش بيشوف ... روحت مع العيلة ودينا ماسكة فيا واكني بنتها يا جماعة انا والله كبرت افهموا بقى ... بس مسكت اديها جامد اوي لما شوفت ابراهيم واقف جنب ريم... بيبصلها بحب... بيضحكلها ... طب انا فين من كل دا ... " مفيش اصعب من انك تلاقي الدلال والاهتمام من شخص معين فجأة يبعد ويهتم بغيرك ... صعب انك تتعلق بحد ويسيبك ... صعب جدا "
= د....دينا ... قوليلي أن دا كله حلم
+ للاسف يا أمنية حقيقة ... تحبي ترجعي
= لا هفضل ... بس هقف بعيد ...
+ اجي معاكي
= خليكي مع اخوكي يا دينا ... خليكي
" وقفت بعيد عنهم لاني مش هستحمل اشوفه وهو بيلبسها الدبلة وتكون على اسمه ... وقفت فترة طويلة ببص للقمر وهو معكوس على صفحة الماية ... مع كل حركة للماية بتخلي القمر يتزعزع ... الماية مش عارفة قوة القمر بس فرحانة بصورته الضعيفة اللي عماله تزعزع فيها براحتها ... "
_ لبستي الفستان دا ليه
= عجبني
_ وانا منعتك تلبسيه قبل كدا صح ؟!
= أيوة ... بس خلاص بقى في حد تاني تتحكم فيه يا استاذ ابراهيم...
_ اول مرة حوريتي تناديني باستاذ ... هى زعلانة مني
= ليه اخترت البحر
_ علشان مكان هادئ وجميل ... وانت بتحبيه
= وريم بتحبه
_ ريم بتحب كل حاجة انا بحبها ... وانت بتحبي البحر وانا بحبك
= بت....ايه
_ بحبك.يا حوريتي الصغننة ... انت ناسية انك بنتي
= انا كبيرة يا ابراهيم ... انا عندي عشرين سنة وانت واحد وعشرين ... انت مش اكبر مني بكتير علشان تعاملني كدا ... انا كبيرة
_ هههههههه خلاص يا قطتي انت كبيرة
= بطل بقى تناديني بالالقاب دي ... اسمي أمنية ... تمام
_ طب اقدر اعرف انت متضايقة ليه
= مش متضايقة ولا حاجة.... وبعدين سايب خطيبتك ليه وجاي تقف هنا
_ انت ناسية اني مش بحب الدوشة.... يعني زيك بالضبط
= بس دي خطوبتك...
_ انا كنت حابب نلبس دبل بس في هدوء ... بس ريم عايزة فرح فعملت الفرح جنب البحر علشان اتسحب بعيد عنهم واقف في هدوء ايه رايك ...
" طب بالله عليكم الطفل دا يكون بابا ازاي ... هو ابراهيم كدا روحه مرحة دايما هو حلو مش وحش وقلبه جميل اوي بس المشكلة أن قلبه دا مش حبني انا ... "
_ طب اقولك بدل الملل دا... ايه رايك اغنيلك
= امممم هتغنيلي ايه
_ امممم بما انك أشبه بالحوريات كدا في الفستان دا نقي انت
= هههههههه ... غنيلي يا من هواه
_ اوبس ... ليه الغم دا بقى
= بهدوء ... دي انسب اغنية للوقت دا ...
_ بتقولي ايه
= ولا حاجة مش انت قولتلي اختاري يلا بقى
_ حاضر حاضر ...
يا من هــــواه أعــــزه وأذلـني
كيف السـبـيـل إلى وصـالك دلـنــي
تركـتـني حيـران صـباً هــائمــاً
أرعى النجوم وأنت في عيش هني
أنت الذي حلفتني وحـلـفـت لي
وحـلـفـت أنك لا تـخـون وخـنـتـني
وحلفت أنك لا تميل مع الهـوى
أين اليـمـيـن وأين مـا عـاهـدتـنـي
" كنت بسمعه بقلبي ... صوته كافي يخليني أحبه كل دقيقة ... أعترف أن كل مرة يناديني فيها حاجة غريبة بتحصل في قلبي ... وكان قلبي بيرفع راياته يعلن اني بحبه بدل المرة الف ... هو مش بيرضى يغني لحد غيري حتى لو كانت دينا ... يقولها لا هغني لامنية بس ... طب ليه كل الاهتمام دا مش حب ... "
& ايه دا يا ابراهيم انت قاعد هنا وسايبني وسط الناس لوحدي
= بهدوء ... اهي الحيزبونة حضرت ...
" عارفة أنه سمعني ... هو عارف اني مش بحب ريم دي من اول مرة عرفني عليها ... علشان كدا بيستحمل اللي بعمله علشان عارف اني لو مش حبيت حد مستحيل احبه ... كان بيحاول يكتم ضحكته ويتكلم في نفس الوقت علشان كدا وشه قلب لأحمر ... "
_ هو ... احم احم ... انا بس كنت بشوف أمنية
& اه ... دي أمنية واقفة ... معلش مخدتش بالي...
= اكشفي نظر يا حبيبتي
& مش يلا يا ابراهيم
= روح معاها يا عمووووري
_ بهدوء ... هههه يا بت اسكتي مش عارف اتكلم من كتر الضحك يخربيتك
= ذوقك وحش اوي
_ طب حبيها علشان خاطري
= مستحيل ...
_ علشان بابا
= استغفر الله ...
_ يلا هتطلع اهي
= بقولك ايه يا ريم يا حبيبتي ... حلو اوي الفستان دا
& مرسي
= بس لما لبستيه بقى بارد وحش فقد كل حاجة حلوة فيه ... بقى رخم
& عن اذنك يا ابراهيم ... ياريت تحصلني بسرعة
= ايه بتبصلي كدا ليه ... حاولت اكون لطيفة معاها
_ وايه حصل
= ردت عليا بمياعة
_ اعمل فيكي ايه
= بكل هدوء وعيون بريئة ... هتعمل ايه يا بابا ابراهيم ...
_ امشي يا بت انت من وشي
= روح انت للبت دي انا هقف هنا
_ اه علشان تتشقطي ... امشي قدامي يا بنتي الله يهديكي ...
= مش حابة الجو هناك ... رخم رخم ...
_ تصدقي بالله ولا انا ... بس كل دا لجل عيون ريم
" حسيت انه صب ماية مغليه على قلبي ... اتخنقت بالدموع علشان كدا مشيت معاه وانا ساكتة ... حاولت اتجنب الكل لحد مالحفلة دي تخلص ... بس الأوقات السيئة دايما بتكون طويلة اوي اوي ... وبعد وقت طويل بالنسبة ليا روحنا ... كالعادة بابا وماما بيسبوني اروح مع ابراهيم ودينا ... المرة دي مكنتش عايزة ارجع معاه في العربية بتاعته لأن مكاني واحدة تانية خدته ...."
= انا بقعد جنب ابراهيم ...
& بس انا خطيبته يا حبيبتي
= ودا ماله بالمكان ... انا متعودة اقعد قدام معاه ... ارجعي انت مع دينا
& لا بقى دا انت عيلة فعلا
= انا مش عيلة قولت
_ أمنية خلاص
= بدموع ... دا مكاني يا ابراهيم
_ بس ريم خطيبتي
= يعني هتسيبها تاخد مكاني ...
_ يا حبيبتي دا مجرد مكان يعني ... يلا اقعدي جنب دينا ...
& يلا بقى يا حبيبي هنتاخر ... ايه لعب العيال دا
" ركبت مكاني ... وانا فضلت قاعدة ورى مع دينا ... دينا حاولت تهديني بس انا زعلت من ابراهيم جامد ... كان كل شوية يبصلي في المراية وانا اعمل نفسي مش واخدة بالي ... انا اصلا مش هكلمه تاني ... وصل الست ريم على بيتها"
_ يلا يا ست أمنية تعالي اقعدي مكانك
= لا شكرا ... قومي انت يا دينا اقعدي جنب اخوكي ...
+ وانا مالي يا لمبي ... انا مبحبش اقعد قدام اصلا ...
_ يعني انا السواق بتاعكم يعني
= روح نادي للحيزبونة خطيبتك تيجي تركب تاني ...
_ بعصبية .... أمنية كدا عيب ... اسمها ريم .. وراعي انها خطيبتي مينفعش كل شوية تقولي عليها كدا الاول كان هزار عادي بس الموضوع زاد عن حقه وانا مش هسمح بكدا ... فاهمة ...
= بهدوء ... عايزة اروح
_ أمنية انا ...
= عايزة اروح ...
+ انت كويسة
= .......
" رجعنا البيت وانا سبتهم وطلعت على طول من غير مكلم حد ... ابراهيم عمره مزعقلي ... دايما بيفهمني غلطي براحة ... بس اول مرة يزعقلي كدا ... كل دا علشان الست ريم ... "
+ ليه كدا يا ابراهيم
_ انت شايفة أن اللي بتعمله دا صح... هى مبقتش صغيرة
+ لحد امبارح بس كنت شايفها صغيرة ايه اتغير ...
_ لازم تعرف ان في حاجات اتغيرت
+ وانت لازم تعرف أن لو مر ميت سنة أمنية مش بتتغير ... لو قربك منها هيخليها تبكي ابعد احسن لان أمنية متعودة انها تكون اميرتك فلما تلاقي حد تاني بياخد مكانها طبيعي هتتضايق ... عن اذنك ...
__________________
على سطح البيت ...
" ابراهيم عودنا أن لو حد فينا زعلان يطلع على سطح البيت واللي زعل هو اللي يصالح.... علشان كدا العيلة عمرها معرفت عن خناقتنا دايما ابراهيم بيصلح كل حاجة ... بس المرة دي ابراهيم زعلني اوي اوي "
+ قطتي
= بدموع ... ينفع كدا
+ دا عيل عبيط ...
= عيب يا دينا لو ابراهيم سمع هيزعل
+ لسه خايفة على زعله
= انا ليه مش عارفه اكرهه يا دينا ... دا جرح قلبي وكمان زعقلي
+ معلش يا حبيبتي بكرة تنسي
= انا مش بعرف انسى يا دينا ... قولي لاخوكي اني زعلانة منه ومش هكلمه تاني ابدا ابدا ...
_ أيوة عندك حق ... انا وحش وعندك حق تزعلي ...
= .........
_ هى حوريتي زعلانة يا دينا
+ تقريبا كدا
_ طب انا كنت جايب ايس كريم مانجا وشيبسي وسان بايتس وبيبسي زجاجات كتير... مين هياكلهم بقى
+ مش عارفة ...
_ طب اعمل ايه اعمل ايه ... هرجعهم بقى وخلا....
= استنى عندك ... انا ...انا هاخدهم بس علشان مش ترجعهم ...
_ يعني لسه زعلانة
= امم ... ولا بقى امشي من هنا انا مخصماك ...
_طب اسف
= انت زعقتلي
_ طب اسف
= وقعدت البت ريم دي مكاني
_ طب اسف
= وبرقتلي كدهون بعيونك
_ طب اسف
= و...
+ خلاص بقى يا قطتي الراجل قالك اسف.... نفسي اشوفه بيعتذر لحد غيرك
_ حوريتي بس يا بت انت
+ ااااه ... طب ليه القفا بس يا اسطا
= ههههههههه
+ اضحكي يا اختي اضحكي
= لا يا ابراهيم مش تضرب بطريقي تاني ...
_ علشان خاطرك انت بس
= يلا بقى تصبحوا على جنة
+ طب استنى ناكل سوى
= لااااا
+ يا بت استني
= عااااا
_ هههههه مجانين ... بناتي مجانين
" عدت الايام وانا ملاحظة كره ريم اتجاهي خصوصا لما ابراهيم يتكلم معايا.... انا عارفة أنه بيحبها وهى عارفة كدا زعلانة ليه بقى ... احنا كلنا مع بعض في كلية الهندسة ... ريم وابراهيم اكبر مننا بسنة ... ابراهيم كان بيذاكرلي انا ودينا علشان نكون مهندسين زيه ... احنا حبينا المجال من طريقته والحمد لله بقينا مع بعض ... اتعود أنه يخلص يومه في الكلية ويروح الشركة عند بابا وعمو علشان يبدأ من الصفر ... وهو دلوقتي في تالتة بسمع دايما بابا وعمو بيتكلموا عن كفاءته في الشركة وانا نفسي اكون زيه بس انا اخترت قسم الديكور علشان بحب الديكورات جدا ...دينا اختارت معماري زي ابراهيم... بس في يوم وانا في الكلية ... "
= بدموع ... ابراهيم
_ أمنية ... مالك بتعيطي ليه
= يا اسر ... يا ابراهيم ...
& متنطقي بقى زهقتينا
_ بس يا ريم براحه عليها
& دا دلع يا ابراهيم ... ايه لعب العيال دا
= انا مش عيلة يا ابراهيم... بس الدكتور زعقلي جامد قدام الكل وطردني من المحاضرة
_ ليه كدا ايه اللي حصل
= كان في مكان فاضي جنبي على البينج وبعدين في ولد جه اقعد جنبي وانت عارف اني مش بحب ولاد تقعد جنبي .... حاولت اقوم بس هو مش رضي وبعدين حاول يمسك ايدي فزعقت بصوت عالى والدكتور زعقلي من غير ميعرف السبب ... وطردني كمان ..
& يعني كل دا علشان الولد اقعد جنبك
_ تعالي وريني الولد دا
= هو دا يا ابراهيم ...
" شاورت عليه وأبراهيم راح ضربه والأمن اخدنا على مكتب العميد بس هو عارف ابراهيم وعارف عيلتنا كويس علشان كدا سمعنا وانا حكيت على كل حاجة ... فصل الشاب دا اسبوع والدكتور عرف اني مش غلطانة ... "
& يارب تكوني كدا ارتاحتي يا ست أمنية ... عملتي مشكلة كبيرة اهو
_ بس يا ريم ... أمنية مش غلطانة
& لا غلطانة يا ابراهيم ... لازم تعتمد على نفسها بقى هى مش صغيره ... وكمان لو كانت فضلت قاعدة من الاول مكنش حصل كل دا
= بهدوء ودموع ... ابراهيم انا والله اسفة بس انت عارف ان....
_ خلاص يا أمنية انا مش زعلان ... وبعدين اللي انت عملتيه صح يا حوريتي... اضحكي يلا
& لا بقى دي حالة لا تطاق ...
_ في ايه يا ريم ... انت عارفة أن أمنية اختي الصغيرة وانا مربيها هى ودينا
& لا يا ابراهيم مش اختك ... وهى قاصدة تعمل الحركات دي
= لا والله يا ابراهيم
& اسكتي انت خالص ... هى قاصدة يا ابراهيم علشان تخليك تحبها
_ ايه اللي بتقوليه دا يا ريم
& بقول الحقيقة ... اصلا واضح عليها انها بتحبك ... ابراهيم لازم تختار دلوقتي أما انا أو أمنية دي ...
" لما قالت اني بحب ابراهيم بصيت للأرض بس لما رجعت خيرته بنا بصيت لأبراهيم بس المرة دي لقيت الحيرة في عيونه وبعدين بص للأرض ... لأول مرة في حياتي اشوف ابراهيم يبص للأرض ... مش بحب اتحط في مقارنة وفيها احتمال واحد بالمئة اني اكون انا اللي خسارنة ... بس المرة دي حسيت ان النسبة للنص بالنص أو يمكن اكتر بس لريم مش ليا انا ... سبتهم ومشيت ... ابراهيم بيحب ريم وانا عارفه أنه بيحبها علشان كدا لازم ابعد عنه ... كملت الامتحانات بعد كدا طلبت من بابا اني اكمل تعليمي برة مصر ... بابا فكر أن دي رغبتي علشان كدا سافرت لندن علشان اكمل تعليمي وأهرب ... بس كان صعب جدا عليا اني ابعد عن الكل... ابعد عن عائلتي وعن دينا وعن ابراهيم بس البعد كان اسلم حل ... كلهم كانوا شايفني طفلة بالرغم أن دينا قدي بس حتى دينا كانت بتعاملني على اني طفلة ... علشان كدا لازم اثبتلهم اني اقدر اتحمل مسؤولية نفسي زر مالست ريم قالت ... سبت مصر وانا طفلة زي مبيقولوا بس طفلة قلبها مكسور.... وانهاردة رجعت لما حسيت أن اللي قلبه مكسور المرة دي ابراهيم ... "
باااااااااااااااك
فوقت من التفكير دا بعد مالمضيفة نبهتني اني اربط حزام الأمان علشان وصلنا مصر ... مش عارفة ايه ممكن يكون اتغير فيها بعد ثلاث سنين بس اللي خايفة منه وحاسة بيه أن في حاجة في ابراهيم اتغيرت....

يتبع...
https://darmsr.com/2025/01/06/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%86%d8%af%d9%85-%d9%84%d9%84%d8%ad%d9%86%d9%8a%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/