دار مصر - روايات
21.8K subscribers
979 photos
47 videos
14 files
85.7K links
القناة الرسمية لمدونة دار مصر للروايات على التليجرام
Download Telegram
بعد مرور الوقت كان سليم خلص ونازل بس وقف فجأه وبصلها هى أستغربت ومكانتش فاهمه نظرته ليها فقرب بهدوء وقال:تعليمات كل يوم مش هعيدها تانى يا ورد ممنوع الوقوف بشعرك وحذارى لو لقيت شعرايه واحده بس طالعه من الطرحه مش ضامن رد فعلى وقتها وحاولى تتجنبى ماما ومتديش لكلامها أى أهميه أتفقنا يا وردتى؟
أبتسمت وحضنته بحب وأبتسامه تزين شفتيها فأبتسم هو وحضنها وباس راسها وقال:عاوزه حاجه
بعدت شويه وقالت بأبتسامه:لا خلى بالك من نفسك وأن شاء الله ربنا هيرزقك بشغل كويس
أبتسم بحب وقال:أدعيلى يا ورد
ورد بأبتسامه:عيون ورد..حاضر
باس راسها وسابها ومشى بعد ما ودعها وهى فضلت واقفه مكانها وعلى وشها أبتسامه جميله نزل سليم ووقف قدام شقه مامته شويه فزفر بهدوء وخبط على الباب بهدوء لقى الباب بيتفتح فى نفس الثانيه ومامته قدامه
سليم بهدوء:صباح الخير يا ماما
حمديه بسخريه:صباح ايه بقى هو انتَ مسيت عشان تصبح
سكت سليم وحس أنه ندم لما قرر يصبح عليها فقال بهدوء:معلش يا ماما كنت راجع تعبان ومش قادر
حمديه بسخريه:راجع تعبان ولا طلعت للسنيوريتا اللى نستك أمك يا سليم وخدتك منى
زفر سليم بضيق وقال:ماما لو سمحتى بلاش كلام من دا كتير عشان بيعصبنى وقولتلك كذا مره ورد مش بالصوره اللى انتِ وخداها عنها دى ورد أحلى من كدا بكتير وأطيب منها مفيش
ضحكت بسخريه وقالت:مش قولتلك عرفت توقعك
سليم بحده:عن أذنك انا ماشى
حمديه:على فين؟
سليم:رايح أشوف شغلانه أشتغلها
حمديه:ليه مش انتَ بتشتغل
سليم بهدوء:أترفدت
قال جملته ومشى عشان عارف الكلام اللى هيتقال بعد كدا ايه وهو معندهوش طاقه يتناقش مع حد
كانت ورد واقفه وسامعه كل اللي بيتقال وحست بخنقه دخلت وقفلت الباب وقعدت وقالت بضيق:يارب الرحمه من عندك يارب حتى مع أبنها كدا ايه دا يارب
هديت شويه وقامت تنضف شقتها الصغيره والبسيطه وهى بتدعى لسليم من كل قلبها أنه يلاقى شغل
عدى تلات ساعات وسليم بيدور على شغل ومش لاقى وبدء ييأس بس أفتكر كلام ورد وأنه مييأسش بسهوله ويدور تانى وهو متفائل وعارف أنه هيلاقى شغل وعلى شفتيه “أسعى يا عبد وانا أسعى معاك” بص للسما وأبتسم وحس بطاقه إيجابيه وحماس وقرر يدور تانى
“فى منزل سليم”



ورد خلصت وحست بدوخه خفيفه وقفت شويه وغمضت عنيها وحاولت تدور على أى حاجه تشغل نفسها بيها بس مقدرتش قعدت على أقرب كرسى وسندت راسها بأيديها وغمضت عنيها وحاولت تتغلب عليها بس جت فى دماغها فكره وقررت تنفذها
عدى الوقت بسرعه وبقت الساعه سبعه بليل رجع سليم من برا ودخل بأبتسامه جميله وبينادى على ورد
سليم بأبتسامه:ورد…يا ورد…ورد
أستغرب من عدم ردها دور عليها ملقهاش دخل الأوضه لقاها نايمه أستغرب وراحلها وقعد على طرف السرير وقرر يصحيها
سليم بهدوء:ورد…ورد أصحى يا حبيبتى انتِ نايمه من دلوقتى؟
ورد صحيت وبصتله وأبتسمت بخفه وقالت:انتَ جيت أمتى؟
سليم:لسه جاى حالاً وبنادى عليكى مبترديش عليا دخلت لقيتك نايمه
قامت قعدت بهدوء وبصتله وقالت:عملت ايه النهارده
سليم بصلها بحماس وقال بأبتسامه مشرقه:لقيت شغل يا ورد
أبتسمت ورد وقالت:بجد؟
سليم بسعاده:جد الجد كمان وبمرتب كويس
ورد بأبتسامه:الحمد لله قولتلك فرجه قريب وربنا هيعوضك
سليم بأبتسامه:الحمد لله بجد مكنتش متخيل أنى هلاقى فعلاً شغل يا ورد بس أفتكرت “أسعى يا عبد وانا أسعى معاك” وأفتكرت كلامك ودعوات البنوته الصغيره ليا وفجأه حسيت بحماس غير طبيعى بعد ما لفيت تلات ساعات ويأست عشان مش لاقى شغل بس حقيقى تحمست ودورت ولقيت أخيراً بس مش عارف مقلق ليه
حبيبه بتعجب:ليه يا حبيبى خايف من ايه
سليم بتوتر:مش عارف لسه هيردوا عليا بأه أو لا
أبتسمت حبيبه وقالت بحب:خير يا حبيبى أن شاء الله متقلقش
أبتسم سليم وأتنهد وبصلها شويه ولاحظ أنها تعبانه كانت ملامحها باين عليها الأرهاق فقال:ورد
ورد بصتله فكمل وقال:انتِ تعبانه؟
ورد بعدم فهم:تعبانه أزاى مش فاهمه
سليم بترقب:ورد…ايه اللى تابعك؟
ورد فهمت أنه عرف أنها تعبانه وهى مكانتش حابه أنه يعرف لأن دا هيكون ضغط عليه هو وهو ممعهوش فلوس عشان يوديها للدكتور…ملقاش رد منها فقال:انا بكلمك على فكره…ايه اللى تاعبك يا ورد ومش هعيد سؤالى تانى
ورد بصتله بتوتر ومش عارفه تقوله ولا لا بس لازم تقول لأنها لو كدبت هيعرف وهيزعل فأصبحت مجبره تعرفه فقالت بتردد:انا…انا بصراحه دوخت شويه
كان بيبصلها بأهتمام ومستنيها تكمل وكان بيشجعها تكمل وبيطمنها عشان تكمل فكملت وقالت بتوتر:وبصراحه نزلت وروحت الصيدليه وقولت للدكتوره اللى انا حاسه بيه يعنى فأدتنى أختبار وقالتلى أعمليه وأتأكدى وخدته فعلاً وجيت عملته كان أختبار حمل…ولما عملته أكتشفت أنى حامل
بصلها بصدمه وهو حاسس أنه بيحلم ومش قادر يصدق اللى هى قالته وأنها حامل فعلاً
بصلها بذهول وقال بعدم أستيعاب:حامل؟

يتبع…
:- يالهوى الحقوني حرامي.
:- جرى منين ياحجه
تجمع من حولها جميع شباب الحاره
تحدثت بنبره باكية٬ وهى تشير الى احد الشوراع :- من هنا يابني٬ خد شنطتي وفيها قبض الشهر كله.
على الناحيه الاخره .
كان يجرى ذلك الشاب بسرعه رهيبه٬ لكنه لم ينتبه الى هذه الدراجه النارية القادمه في اتجاهه.
انحرفت بالدراجة قليلا٬ تقوم بتخوف ذلك الشاب الذى لم يتجاوز عمره الثامنة عشر ليسقط ارض من حركتها تلك .
خلعت الخوزه الخاصه بها٬ لتذهب بسرعه وتمسك الشاب من ياقة قميصه :-
انت مش هتحرم ياض يا زكي! مش قولنا ملكش دعوه بالشغل ده يالا .
زكي بخوف :- والله يا استاذه زهره المعلم هو الى قالى
تركته بقرف وهي تسحب منه الحقيبة :- طب غور من وشي٬ وانا ليا كلام مع المعلم بتاعك ده
اخذت الحقيبة وذهبت بها في اتجاه السيدة الذى كانت تولول منذ قليلا :- شنطتك اهي ياحجه ياريت تاخدى بالك بقي
تحدثت بفرحه :- ربنا يخليكِ يا زهره بجد عملتى الى رجالة الحته معرفتش تعمله.
زهره محسن :- عمرها 22 وهي تدرس ادارة اعمال ٬ شخيصه قوية ولا يستطيع احد السيطرة عليها
:-اتكلى على الله ياحجه لما نروح نشوف المعلم الى مش ناوية يجبها لبر ده …
على احد المقاهي الشعبية .
:- غور الله يخربيتك٬ سايب الدنيا كلها ورايح توقعنا مع ست زهرة بتاعه الفلسفه.
زكي :- اعمل ايه يا معلم مصعب٬ هي الى طلعت قدامي فجاء.
تحدث بغضب:- طب غور من وشي بدل ما العب ف وشك البخت امشي
:- وبعدين يا معلم مصعب مش قولنا ملكش دعوه بالمنطقه بتاعتنا؟ ولا هو مكانش كلام رجاله ولااى .
:- لا كان كلام رجاله يا ست زهره.
زهزه بشر :- يبقي مشوفش واحد من رجالتك ف منطقتي تانى٬ عشان منزعلش من بعض يا معلم تمام ومن غير سلام .
زفر هو بضيق من طريقة حديثها وتقليلها منه :- كله يهون من اجل عين بتكرم الف عين .
★★★★
يا معتصم يا معتصم
كانت تقف باسفل العقار الذى تسكن به صديقتها روفيدا وهى تهتف باسم اخيها باعلى صوت لديها .
:- اى كل ده المنطقة كلها سمعتك خلاص عمال يا معتصم يا معتصم .
ذهبت زهرة في اتجاهه :- عامل اى يا معتصم
روفيدا بضيق:- ما خلاص بقي يا زهرة كل ما تشوفني تقولى عليا معتصم
رفيدا جمال :- صديقة زهرة وجارتها منذ الطفولة ٬ لكنها على عكس شخصية زهره فاهي هادئه ولا تحب المشاكل بالمره .
زهرة بسخرية وهي تحاول تقليد صوت معتصم شقيق روفيدا :- نعمل ايه يعنى! مش اخوكي الى بيفضل يقول محدش ينادى على روفيدا ف الشارع باسمها ٬ احنا ف حته شعبيه وعيب لما تنادى على بنت باسمها٬ لازم تقوله اسمي او اسم ابويا ده اخوكي ده …
لم تستطيع استكمال حديثها بسبب انها شعرت باحد الاشخاص يسحبها من تلابيب التيشرت الخاص بها
:- مالو اخوها بقي يا زهرة هانم
:- اخوها الكبير وعلى راسنا كلنا والله يا معتصم ياخويا .
لم تتوقف روفيدا عن الضحك٬ وهي تراه رعب صديقتها من اخيها٬ رغم قوة شخصيتها لكنها امام معتصم لا تتجاوز حدودها
( معتصم بالله :- شقيق روفيدا وتعتبره زهرة ايضا اخيها الكبير ٬ يعمل بودى جارد الى احد كبار البلد )
تركها بقرف :- رايحين فين على الصبح كده
زهرة :- رايحين الجامعه ياباشا عندك مانع
:- مالك يازهرة على الصبح لسانك متبري منك ليه
قالها بغضب من طريقه حديثها المستفزة
:- ياعم ولا اتعدل ولا اتقلب انا ماشيه يلا يابنتي بالسلامه يا باشا
لتصعد الى الدراجه النارية الخاصه بها ٬وتصعد من خلفها روفيدا الذى لوحةٓ الى اخيها قبل ان تنطلق زهرة بسرعه رهيبه ..
★★★★
بقلم زينب سلامة
على الناحيه الاخره تحديدا داخل الجامعه ..
كانت تجلس وهى تتأفف بضيق٬ لم يعد متبقي غير بضع دقائق وتبدء محاضره ذلك البغيض٬ الذى لا يضيع فرصه ابدا للاستهذاء من اصدقائها٬
بسبب حبه لروفيدا ورفضها اليه ووقف زهرة له بالمرصاد ..
زفرت انفاسها براحه وهي تراهم من بوابه الدخول لتقف وتذهب اليهم
:- والله عال كل ده تأخير يا استاذه انتِ وهى ٬ يلا عشان نلحق المحاضره مش عايزين كلام من الى ميسواش.
:-نعمل ايه يعنى يا ميرال ! الطريق زحمه ٬ يلا قبل ما ناخد كلمتين ملهمش لازمه
ميرال ماجد التهامي فتاه من احد اكبر العائلات لكنها طائشة لا تهتم لِ احد تعرفت على زهرة و روفيدا في الجامعه ومنذ ذلك الوقت لا تفترق عنهم ابدا ..
:- يلا بينا وربنا يعدى اليوم ده على خير ..
★★★★★
في المقر الاساسي لشركة التهامى
:- يانوح باشا في حد من الشركه هو الى سرب المعلومات٬ دى عشان كده خسرنا المناقصه احنا لازم نعرف مين الخاين الى في الشركه الاول .
تحدث بها مدير مكتب
نوح عزالدين التهامى
تحدث نوح بفحيح :- تفضيلى كل كاميرات المراقبه ٬وتجبها هنا حالا انا مش ماشي من هنا غير لما اعرف مين ضيع الصفقه دى ..
★★★★
بقلم زينب سلامة
كانت تزفر بضيق من طول تلك المحاضره٬ الذى لا تريد الانتهاء فاهي مستمره اكثر من ساعتين ونص .
:- احنا قاعدين كل الوقت ده ليه؟ اشحال هو نفسه مش فاهم اصلا الى بيقوله احنا هنفهم!
جحظت عين ميرال ٬ بعد الجمله الذى القت بها زهره ٬ولم تنتبه الى ذلك السكون الذى يعم المكان من حولها.
:- ولما انا مش فاهم حاجه٬ بتتكرمِ وتحضري ليه؟؟
ابتلعت ما بجوفها٬ وهي تراه يقف بجانبها يطالعها بنظره ساخره .
:- بحضر عشان اعمال السنه٬ ودرجه الحضور٬ اكيد مش بحضر عشان حول عيونك٬ يووه قصدى جمال عيونك مثلا .
اشتعلت عيونه بشر لو كانت النظرات تحرق لكانت زهرة الان في ذمه الله :-
طب اتفضلى اطلعي بره بقي٬ عشان جمال عيونى٬ ومشوفش وشك ف محاضره ليا تانى٬ واعتبري نفسك شلتِ الماده السنه دى ٬انتِ والاتنين الى جنبك .
:- الاتنين الى جنبي اه قول كده بقي ٬ انت عامل كل الحكاية دى عشان اتقدمت لِ روفيدا وهى رفضتك رفضت الكلاب !!!
تعالت الهمهمات من حولهم٬ وهم ينظرون الى الدكتور بسخرية
بينما شهقت روفيدا تضع يديها على فمها هولا من ماهو قادم..
:- اطلعي بره الجامعه واعتبري انك شايله السنه كلها٬ مش الماده بتاعتى بس .
قالها وهو يطبق على اسنانه بقوة ٬لتقترب منه وتقف امامه تماما
:- طب بما انى شايله السنه وكده كده مش فارقه٬ معايا اسمحلي يا دكتور اعمل حاجه كده نفسي اعملها من زمان٬
كانت تقف امامه تماما تنظر اليه ببراءة٬ جعلته يخاف منها حقا ليس هذه من كانت تقف امامه منذ قليل
لكنه لم يخف كثرا بسبب ما شعر به ٬انها صفعة على مؤخره راسه!!
وتفر هاربه من امامه تحت ضحكات جميع من بالمدرج على منظره
:- يا امن امسكه البنت دى؛ وتروح على مكتب العميد حالا.
ثم ذهب بنظره الى ميرال و روفيدا :- وانتو كمان يلا قدامى على مكتب العميد.
:- واحنا عملنا ايه عشان نروح مكتب العميد .
:- انتِ هتتناقشِ معايا!
اتفضلو قدامى بدل ما اجيب الامن ليكم انتو كمان ..
★★★★★
بقلم زينب سلامة
بعد نصف ساعه في مكتب عميد الكليه
:- ماهو مش معقول بردو يا نوح باشا تضرب المعيد كده دى مهزله
تحدث بها العميد ٬ وهو ينظر في اتجاه نوح ومعتصم الذى يقف بجانبه٬ لقد صدم الثلاث اصدقاء حقا عندما عملوا ان معتصم الحارس الخاص بنوح ابن عم ميرال؟!
:- خلاص سيادتك احنا مش حلينا الموضوع! واكتفيت بفصل اسبوع ملهوش لازمه الكلام ده .
:- والله يانوح باشا انا قصدى .
:- عن اذنك عشان ورايا شغل.
خرج الجميع من مكتب العميد٬ ليتحدث نوح الى معتصم الذى كانت معالمه تحمل الجمود والغضب في ذات الوقت
:- اتفضل انت يا معتصم روح مع اخواتك ٬ بس ياريت تعلمهم ازاى يتصرفه عشان مش كل مره هيلاقه حد يطلعهم من مصيبه
ثم اتجاه الى ميرال :- اتفضلى قدامى انتى كمان لما نشوف اخرتها معاكِ
ذهب كل منهم في اتجاه منزله
:- ملهاش لازمه معرفتك بالبنات دى تانى خصوصا المجنونه الى اسمها زهره دى
ميرال بغضب من وصفه لصديقتها :- نوح بعد اذنك اتكلم عنها عدل٬ كل الموضوع ان زهره دمها حامى ٬ومش بتحب حد يغلط فيها .
:- دمها حامى ولا متربتش ! في واحده محترمه تضرب المعيد بتاعها على قفا .
:- نعمل ايه يعنى؟! هو الى مش محترم طول المحاضره عمال يبص على روفيدا بنظرات مقرفه زايه اصلا ده مينفعش دكتور .
:- ميرال انا على اخرى منك٬ اخرسي خالص لسه الى هيحصلك لما عمى يعرف انك مش هتروحِ الكليه اسبوع بسببهم٬
حل الصمت بينهم تتطلع الى الطريق من نافذه السياره٬ وهى على علم ان والدها سوف يغضب كثيرا ٬ ومن الممكن ان يمنعها تلتقي بزهرة و روفيدا مره اخره .
★★★★
كان يتحدث وهو يسير بغضب ذهابا وإيابا
:-انا نوح يقولى علمهم ازاى يتصرفه ٬ ويقول عليا اى معرفتش اربيكم
:-والله يا معتصم هو الى كان بيبص على اختك بطريقه مش تمام٬ وعمال يطول المحاضره ومبحلق فيها٬ انا مستحملتش يا اخي اشوفه بيبص عليها كده واسكت ..
:- الكلام ده حصل يا روفي.
كانت ترتجف بخوف فاهي تخاف من معتصم كثيرا رغم انها تعلم انه لم يأذيها :- هو كان بيبصلى يا ابيه ٬ بس هو طرد زهرة عشان اتكلمت بصوت عالى ف المحاضره..
وجه اتجاه بشر نحو زهرة :- انا مش قولت مش عايز كذب.
تراجعت للخلف عدة خطوات :- انا اسفه يا معتصم مش هعمل كده تانى والله .
معتصم وهو يقطب حاجبيه بضيق :- اسمعي يا زهره الكلمتين دول ؛ كويس عشان مش هقولهم تانى ٬ دور الرجال الى انتى عايشه في ده لبسك الرجالى ٬ تصرفاتك المتهوره٬ دى كلها هاتيجي على دماغك انتى زى روفيدا عندى٬ ومبحبش اشوفك كده اتمنى انك تتغيري عشان نفسك تهورك ده هيودكِ في ستين داهيه اتمنى انك متخبطيش كلامى ف الحيطه يا زهره .
قام بأنهاء حديثه وخرج من المنزل٬ لا يعرف ماذا جنت هذه الكلمات على قلب زهره.
:- متزعليش منه يا زوز ٬ انتِ عارفه ابيه معتصم بيخاف عليكِ٬ والموقف انهارده كان بايخ اوى بصراحه .
اومات براسها دليل على موافقتها الحديث.
جلست روفيدا معاها قليلا٬ ثم ذهبت حتى لا تغيب عن والدتها اكثر من ذلك .
وهى في طريقها المدخل الخاص لى منزلها ٬ شعرت بشخص يغلق فمها بيديه :- حمدلله بالسلامه يا سنيوره

يتبع…

باقي الفصول داخل الموقع
من هنا
https://www.darmsr.com/2022/02/09/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%81%d9%8a-%d8%b9%d8%b5%d9%85%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%b9%d8%aa%d8%b5%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/
داخل إحدى المستشفيات الخاصه
خرج طبيب من الغرفه بوجه ضائق
قالت له احدهم
امينه….طمنى يا دكتور هاه سيف كويس؟؟
الدكتور بأسى وتردد
…..للاسف العقيد سيف فقد بصره الحمد لله
على كل شئ عن اذنك
امينه بذهول وجنون هو
…..هو بيقول ايه يامنذر ابنى انا ابنى انا
بقا عاجز ابنك بقا عاجز يامنذر؟!!
منذر بحزن وضيق ولكنه قال وهو يتمالك
اعصابه
…..الحمد لله ياامينه خليكى قويه انتى ناسيه
انه جه هنا من شهر كان لاحول له ولا قوه
انت شفتى كمية الاصابات بتر واستشهاد
هو بطل كان بيادى عمله بمنتهى الاخلاص
أمر الله بقا
بعد وقت قليل
سيف…..امى انا مش عاوزك تزعلى نفسك
انا عن نفسى كنت اتمنى انى استشهد
وميحصلش فيا كدا
منذر….جر ايه ياسيف خلاص ياحبيبى
دى مش نهاية العالم
سيف بحزن……خلاص لا فيه شغل ولا
فيه مهمات خلاص حياتى انتهت
سيف منذر…..عقيد شرطه ذو مكانه رفيعه
من رتبة الضباط الأمراء لا تقف امامه مهمه
أصيب فى مداهمه فى الواحات من كفاءته
ودقته وامتيازه فى عمله حصل على رتبة
العقيد فى سن صغير بالنسبه لعمره ٣٢عاما
وسيم جميل لا يتهاون فى عمله

منذر….ياحبيبى ده ابتلاء من ربنا عشان يشوف
قوة صبرك
سيف…الحمد لله المهم انا عاوز اخرج من هنا
وفجاه انفتح الباب دون سابق انذار
امينه ببسمه مهزوزه…اهلا ازيك ياعلا
علا..ايه ده سيف حبيبى فاق الحمد لله على سلامتك
يابيبى
علا(فتاه هوائيه تحب سيف بشده هى خطيبته
كان قد تحدد معاد زفافهم قريبا ولاكن اصابت
سيف ودخوله المستشفى قد اعاق هذا )
علا وهى لا تعلم اصابته بعد
….حبيبى مالك مش بتبصلى ليه
امينه بحزن على ابنها….لا يا علا اصله تعبان شويه
علا…..أصل بابا وماما بره عوزين يشفوك
سيف…..امى اخرجوا كلكم بره ارجوكم انا تعبان
مش هقدر اقابل حد
امينه…براحتك ياحبيبى يلا ياجماعه خلوه يريح شويه
خارج الغرفه
علا….انا عاوزه افهم بقا هو مش راضى يكلمنى ليه
هاه!
امينه….يابنتى واحد بقاله شهر فى المستشفى
ولسه فايق انهارده تعبان تتوقعى منه ايه؟
هناء والدة علا بضيق….هو ايه الحكايه
ده سيف بيموت فى علا اذى يقابلها بجفاء كدا؟
منذر بضيق منهم ومن فضولهم
…..بصوا كدا ياجماعه مفيش حاجه بتستخبى
سيف فقد بصره!!
حالة زهول اصابت علا
…..بتقول ايه ياعمى مش معقول!
هناء….طب الف سلامه عليه يلا يا علا عشان
عشان مصدعه
علا….لا مستحيل اسيبه انا هدخل اشوفه
لاكن والدتها سحبتها من يدها فى الحال
فى إحدى الحارات البسيطه
حفصه…/ماما انا ماشيه عشان دكتور يوسف
بقا بيكره تاخيرى واحتمال كده يفرقعنى يلا عاوزه
حاجه





الهام…../بت اتعدلى شويه بلاش كل ماتروحى
مكان تخربيه ايه بطلى تهورك ده إللى
مودينا فى داهيه!
حفصه…..يأست الكل ماهو فيه ناس مستفزه
الهام….طب ياختى ركزى فى شغلك شويه
ومتعمليش فيها انك مجدى يعقوب
حفصه… ياماما ده انا ممرضه يعنى ملاك الرحمه
حفصه&بنت عسوله كدا فى نفسها جميله جدا متواضعه جداجدا روحها حلوه ومرحه
………….
حفصه…دكتور يوسف هاه اتاخرت
يوسف….طبعا ايه كل التاخير ده التزمى بالمواعيد
شويه وبلاش استهتار
حفصه باستنكار … مع ان مفيش حد فى العياده
الا بالحق يادكتور هو فيه حد يتخصص عيون؟!
هو فيه حد اصلا عيونه بتتعبه
يوسف….هنقعد بقا فى الفضول بتاعك
إللى مش بيخلص ابدا امال إللى بيعمل نداره
إللى عنده ميه بيضا فى عيونه وغيره وغيره
وبكرا لما تعجزى هتروحى لدكتور عيون ودلوقتى
شوفى شغلك
بعد مرور عدت ايام
فى فيلا سيف
امينه…..اصحابك تحت منتظرينك
سيف…اوك ياامى نازل
امينه…هات ايدك
سيف…بعد اذنك يامى انا عارف طريقى كويس
وفعلا نزل سيف وكانه غير فاقد لبصره يمشى
بثقه لايتحسس شيا امامه لديه القدره بالتوازن
فى المشى
اللواء رضا…عامل ايه ياسيف؟
سيف ببسمه…زى منت شايف اهو كويس
عادل….والله يا وحش وليك وحشه احنا مفتقدينك
فى الداخليه.
سيف…لارد
اللواء رضا….احنا مش عوزينك تزعل ياحضرة
العقيد
سيف بحزن….عقيد سابق!!
عادل…..لا ياوحش انت من اولها هتيأس ولا ايه ؟
سيف..مش حكاية يأس اكتر منها تعود وضع غريب
عليا لسه ماخدتش عليه
اللواء رضا…..احنا هنسفرك على حساب الدوله تعمل
عمليه وبإذن الله ترجع لشغلك احنا منقدرش
نستغنى عن كفاءتك؟!
سيف…..اشكرك جدا بس دخول عمليات تانى سورى
يعنى مش هقدر ادخل ولو على حساب الدوله
ولو على الفلوس اساسا فأنا اقدر اعملها
على حسابى!
عادل بترجى… انت سنك صغير ومش هيجرى
حاجه لو عملت عمليه وترجع لشغلك ومكانتك
سيف …..خلاص الخيره فيما اختاره الله
اللواء رضا….طب عن اذنك بقا السلام عليكم
وبالفعل غادرو الفيلا وجلس هو شارد بحياته
التى انقلبت رأسا على عقب
&&&&&
فى شقه ميسورة الحال
هناء بزهق…..بعدين معاكى يامتخلفه انتى اذى هتكملى مع واحد اعمى؟
علا….مش هسيبوا ياماما انا بحبه ونتى عارفه!!
هناء….لا ده كان اعجاب بسيف المان العقيد إللى
ملوش زى اللى تحت ايده بيشتغل ضباط
اللى كل الناس تتمنى تبق مكانه هاه لاكن
ده واحد غير إللى بتحبيه انتى حاليا مش
شيفاه وحباه الا حب شفقه فاهمه هو بقى
انسان عاجز لا حول له ولا قوه!
علا….ماما هو مش ذنبه انه كان بيدافع عنى وعنك
بيدافع عن شعب كامل احنا جو بيوتنا وهما بيحمونا
حرام من امت البطل بيتحول لعاجز هاه؟
هناء….الكلام ده تقوليه فى حصة فلسفه مش
فى جواز ياروح ماما
علا….ماما حرام متبقيش بالاقساوه دى
هناء….يابنتى متتحمليش مسئوليه شخص عاجز
علا….ليه كل ده خطيبى ومش هفرط فيه
هناء….مش هتستحملى انتى حره!
ح
فصه…..خلاص آخر حاله مشت ومفيش حالات
تانى
يوسف…..انا مش عارف انتى متزربعه على
ايه مش يمكن حد يجى تانى؟!
حفصه….ما طول ماانت مخلى الحجز غالى
مين هيعبرنا؟
يوسف….مش دى شورتك الهباب قعدتى
تقولى ننقل من الحاره فى عياده بمكان
راقى ونغلى الكشف!
حفصه….كانت شوره مهببه يظهر ان الناس
الهاى بيتعالجوا بره!
يوسف….بالضبط كده بقولك يلا عشان اوصلك
فى طريقى
حفصه….يلا ياخويا!
يوسف الحسينى…..دكتور عيون بدرجة امتياز
ابن خالة حفصه كان سابقا لديه عياده فى
الحاره ولاكن بمشورة حفصه نقل
فى منطقه راقيه عمره٣٢عام طويل
وسيم ويعتبر حفصه اخت له
فى فيلا سيف
منذر…..ايه ياسيف انت هتفضل حابس نفسك
يااما بتلعب بوكس ورياضه
سيف….الرياضه بقت جزء من حياتى وحاليا
هي كل حياتى
منذر…..طيب روح النادى انا هاخدك!
سيف….بس بقا كفايه عرفنا انى عاجز عرفت انى
اعمى ولازم يتسند كفايه كلامك بيدبحنى!!!
منذر…خلاص يابنى انا اسف إللى انت عاوزه
اعملوا!
سيف….انا عاوز ارجع شغلى عاوز ادافع عن
وطنى لحد مااستشهد مش ابقا اعمى!!
منذر بدموع….كلامك ده بيقطع قلبى
جاءت امينه واستغربت بكاء منذر
….ايه فى ايه مالكم؟
منذر ….مفيش!
امينه….ااااه طيب تعالى عوزاك وانت ياسيف
علا عوزاك تعالى ياعلا!
انصرف منذر وزوجته فى الحال
علا….سيف ازيك ياقلبى النهارده مش بترد
على الفون ليه؟!
سيف وهو يمثل انه يقع اثناء مشيه ويحسس
بيده بمنظر يثير الشفقه حتى يعرف
نواياها
علا وهى تجرى نحوه لتسنده
….حاسب ياسيف هتوقع بلاش تهور انت
مش زى الاول!!
يالله كم تلك الكلمه حطمت غروره حطمت
كبرياءه هو من كان يتسلق الجبال
هو من كان
كالاسد يصارع ويدافع عن وطنه بقلب وصدر
رحب الآن يوضع موضع الضعف ومع من
امرأه صدمته من كلامها ومن نبرة صوتها
اخبرته انها تشعر بالضيق وهو لا يحب هذا
سيف….افتحيلى ايدك ياعلا!
علا ….ليه؟اهو ثم فعلت ما امر
نظرت له حينما وجدت دبلته بيدها
علا…افهم انت عملت ايه؟
سيف…فركشت زى منتى شايفه ودلوقتى
عن اذنك صدق ظنه حينما لم تاتى اليه
وتتوسله الا يتركها ان كان حدث هذا الموقف!
من ازيد من شهر لكانت تعلقت برقبته وامطرته



بالتوسلات وكلمات الحب لكنه الآن غير نادم
على من تركه وباعه
فى منزل حفصه
حفصه تدخل المطبخ
…..ماما است الكل فين المحمر على ماشمر
الهام….يابنت انتى انسه لازم تبقى رقيقه
تتكلمى بصوت واطى.
حفصه…بلا واطى بلا باطى انا جعانه جدا
وعاوزه اى تصبيره كده.
الهام….جهزى الاطباق على ماجيب المحشى
حفصه…اشطا هى فيها محشى!
وأثناء تناولهم الطعام دق الباب
فتحت حفصه
حفصه…..يوسف؟

يتبع…

باقي الفصول داخل الموقع
من هنا
https://www.darmsr.com/2022/01/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%82%d9%8a%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%b3%d9%86/
دنتا نهار ابوك اسود
ادهم بصدمه ؛انتى بتكلمينى انا يابت
نور؛بت اما تبتك يا بعيد بوظتلى العربيه
ادهم ببرود وهو يرتدى نظارته؛امم تمام هديكى مبلغ وروحى صلحيها
نور بعصبيه؛انت عارف لو ممشيتش دلوقتي من قدامى لكون مطلعه روحك فى ايدى
ادهم بعصبيه؛ف ايه يابت انتى وازاى تكلمينى بالطريقه ديه انتى مجنونه
نور بعصبيه؛ولله ما حد مجنون غيرك مش كفايه اعمه لا وكمان قل*يل ذوق
ادهم وعيونه احمرت من الغضب؛اقسم بالله لو متحركتيش من قدامى دلوقتي لهكون مخلص عليكى
زياد صديقه بضحك؛خلاص ياجدعان مش كده انا اسف يا انسه بالنيابه عنه
نور بهدوء؛لو سمحت خد الكائن ده من قدامى
زياد بصله وضحك
ادهم بعصبيه ؛انا عاوز افهم بس هما ازاى طلعوكى من الز*ريبه
نور بعصبيه؛دنت يومك مش فايت النهارده ومسكت فى شعره
زياد كان ميت ضحكك عليهم وبيحاول يشيل نور من على ادهم لحد ما الناس اتلمت وبعدتهم عن بعض وزياد اخد ادهم وركبه العربيه ومشيوا وطول الطريق وهو بيضحك
ادهم بغضب؛انت بتضحك على ايه
زياد بضحك؛مش قااادر فصلت عشت وشفت بنت تعمل فيك كده يا سياده الرائد 😂😂
ادهم بعصبيه وتوعد؛ودينى ما هرحمها بس الصبر
***فى كافيه ***
فرح بضحك؛وانتى مسكتيه من شعره فى الشارع
نور؛اااه ولو الناس مشلتنيش عنه كنت خلصت عليه
فرح بضحك؛يا جبروتك يا شيخه
نور؛بس يابت امال اسيبه يهزقنى
فرح بسخريه؛لا طبعنا ازاى
نور؛المهم اخلصى اطلبى اكل جعانه وعاوزه اكل وعندى شغل
فرح بضحك؛عيونى ياختى
فرح طلبت اكل وبداو ياكلوا ونور جالها اتصال واضطرت تمشى
******** فى القطاع *******



ادهم بعصبيه ؛انا لازم اجيب البنت ديه باى طريقه
زياد بضحك؛خلاص بقاا يا ادهم قلبك ابيض
ادهم ؛لا وحيات امك يعنى البنت تهز*قنى ف الشارع وانت تقولى قلبك ابيض لا وبتقولى نهار ابوك اسود ف بنت محترمه تقول كده
زياد بضحك؛لا بس جامده بصراحه
ادهم بعصبيه؛زياد امشى يا زياد مش عاوز اشوف وشك امشى من هناا
زياد بضحك؛خلاص ياعم طالع يخرب بيتك
زياد طلع وادهم قعد يفكر فى البنت ديه
ادهم ؛بقااا انا ادهم المنشاوى بنت زى دى تهزقنى طب ودينى ما هسيبها
بعد دقايق الباب خبط
ادهم بضيق؛ادخل
زياد بجديه؛ادهم تعال على مكتب اللواء محمود عاوزنا كلنا
ادهم ؛تمام جاى
ادهم وزياد راحوا مكتب اللواء محمود
محمود بجديه ؛طبعنا انا جمعتكم علشان اقولكم انه فيه مهمه جديده عاوزكم تستلموها بس هتكون صعبه شويه
زياد وادهم ويونس فى صوت واحد ؛تمام يا فندم
محمود بجديه ؛فى حد رابع هيكون معاكم وبما انكم من إكفاء ظباط المخابرات ف انا عندى ثقه تامه انكم هتنجوا فى المهمه ديه
الظابط باحترام؛يا فندم سياده الرائد بره وطالبه تشوفك
محمود؛تمام دخلها
بعد دقايق الباب خبط
محمود؛اتفضلى
كلهم التفتوا
ادهم بصدمه؛انتى مستحيل
نور بصدمه وصوت منخفض؛انت كملت
زياد بضحكه مكتومه ؛اوبس ديه هتبقه مذ*بحه هنا
يونس بهمس؛ايه يا زياد هو ادهم وشه اتخطف كده ليه وبعدين انت بتضحك على ايه
زياد بضحك ؛هفهمك لما نطلع اسكت دلوقتي وتابع فى صمت
محمود بجديه ؛احب اعرفكم يا شباب ديه الرائد نور حامد هتكون معاكم فى المهمه ديه

يتبع…

باقي الفصول داخل الموقع
من هنا
https://www.darmsr.com/2022/01/20/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%ac%d9%86%d9%88%d9%86%d8%a9-%d8%a3%d8%ae%d8%b0%d8%aa-%d9%82%d9%84%d8%a8%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5/
عايزني اتجوز واحد لمجرد أني اكون آلة للاطفال و الناس كلها عارفة انه متجوز و بيعشق مراتة؟!.
ــ وفيها أي الشرع محلل اربعة.
ــ بس أنا مقبلش على نفسي كده.
ــ هيكون الأفضل لينا وليكي يا وتين.
وتين: انتَ بتقول أي عايز تبيعني عشان مصلحتك وتقولي الأفضل لينا وليكم.
ــ انا أسف بس ده لازم يحصل او هنفضل طول عمرنا كده.
وتين: انا راضية يا مازن بس متتخلاش عني انا اختك.
مازن: مش هقدر اتخلى عنك يا وتين أنتِ اختي وكل ما أملك في الحياة، بس انتِ تستاهلي تعيشي عيشة كويسة.
وتين: متقررش انتَ عني يا مازن انا عايزة افضل طول عمري اعيش معاك ومش هشتكي ابدًا بس بالله عليك خليني جمبك.
مازن: انا أسف بس انا خلاص اتفقت مع الناس.
” وتين: بنت في عمر ال21
من أسرة بسيطة تعيش في الارياف هي واخوها بعد وفاة والديها
ومازن اخوها يريد تزويجها حتى يطمئن عليها وعلى حياتها ”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

“على الناحية الأخرى في بيت جميل يدل علية الفخامة والثراء ”
ــ اهو يا أمي هنفذ اللي انتِ عوزاة و هتجوز.
ــ انا مش عايزة غير أشوفك سعيد ومبسوط في حياتك وعايزة اشوف اولادك قبل ما أموت.
ــ بعد الشر عليكي يا ماما، بس انتِ عارفة أني بحب حور ومقدرش اعيش من غيرها.
ــ وانا مقولتلقش سيبهاا انتَ بس هتتجوز وهي هتكون معاك برضوا.
يوسف: ماشي يا ماما ماااشي.
ليلى: ماشي يا حبيبي انا اتفقت مع اهل البنت وهنروح النهاردة.
يوسف: ربنا يقدم اللي فية الخير.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في أحد الغرف. ”
“بنت في ال 25 من عمرها تتحدث في الهاتف وهي تبكي ”
حور: والله يا ماما هيتجوز عليا خلاص طنط اقتعته.
ــ اهدي يا حبيبتي.
حور: اهدى أي يا ماما وجوزي هيتجوز عليا.
ــ يا حور الشرع حلل اربعة يا بنتي.
حور: بس انا مقدرش اشوف يوسف مع حد تاني غيري مقدرش انا اموت.
ــ بعد الشر عليكي يا حبيبتي شوية وقت وهتتعودي.
حور: اتعود؟
سلام يا ماما.
“أغلقت الهاتف مع والدتها وهي تبكي بشدة”.
وتتذكر ذلك اليوم المنحوس التي فعلت بة الحادثة وتندب حظها على ما حدث” ٠
يوسف: هتفضلي تبكي كتير؟
حور: عايزني اعمل أي يا يوسف وانتَ هتتجوز عليا؟
يوسف: متعمليش حاجة يا حور.

حور: يوسف ارجوك متتجوزش انا مقدرش هموت مقدرش اشوفك مع واحدة غيري.
يوسف: ولا أنا أقدر اتخيل نفسي مع غيرك يا حور انا بحبك اووي
حور: وانا بعشقك والله طالما بتحبني عايز تتجوز عليا لي؟.
يوسف: انا مش عايز اتجوز عليكي بس انا بنفذ رغبة أمي.
حور ببكاء شديد: ماشي يا يوسف ربنا يتمم على خير.
“ضمها لصدرة بشدة وهي تعلقت باحضانة وبكائها يزداد ”
يوسف: خلاص يا حوري اهدي يا روحي بس كفاية.
حور: مش قادرة يا يوسف مش قادرة.
يوسف: انا مش هبعد عنك هفضل معاكِ وليكِ علطول انا مقدرش اتخيل حياتي من غيرك.
حور: لا أنتَ أكيد هتحبها هي اكتر صح ومش هتحبني انا عشان انا مش هجبلك عيال بس هي هتكون ام عيالك.
يوسف: عمرري ما فكرت في حاجة زي دي انا بحبك انا مش هتفرق معايا الأطفال اهم حاجة وجودك جمبي.
حور: اوعدني متسبنيش.
يوسف: اوعدك يا كل حياتي أني مش هقدر استغنى عنك ولا اسيبك ابدًا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وتين: يا مازن ارجوك.
مازن: وتين خلاص خلص الكلام مش عايز اسمع كلام تاني.
وتين: ليي ليي بتعمل فيا كده.
مازن: هنفضل نحكي كتير يا وتين قومي جهزي نفسك عشان الناس هيجوا كمان شوية.
وتين: أنا بكرهك يا مازن بكرهك جدًا.
مازن: قومي يا وتين يلا

يتبع ….

باقي الفصول داخل الموقع
من هنا
https://www.darmsr.com/2022/02/05/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b2%d9%88%d8%ac%d8%a9-%d8%a3%d8%ae%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9/
عايزين فصول جديدة من روايات ايه؟