دار مصر - روايات
21.9K subscribers
979 photos
47 videos
14 files
85.6K links
القناة الرسمية لمدونة دار مصر للروايات على التليجرام
Download Telegram
: الله يا بابا المكان و لا في الاحلام
حامد بابتسامة و حب و هو بيبص على اركان البيت
: يعني القصر عجبك المره دي
حياة بصتله بعدم ارياح و اتكلمت بتوتر
: مالوا البيت مكان حلو قلبي مش مستريح للمكان
سهيله مسكت ايديها و اتكلمت بتلقائيه و برائه
: ليه يا ماما دا البيت شكله جميل و بالذات حمام السباحه
حياة بصتله بعتاب و بصت على الوحات الغريبه المتعلقة على الحيطة
: البيت حلو و جميل بس من ساعت اما دخلت و انا قلبي مقبوض من المكان و القصر اللي قدمنا شكله غريب و مش مستريحاله
ابتسمت حور برقه و اتكلمت بهدوء
: يحبيبتي احنا ملناش دعوه بحد و هما في حالهم و احنا في حالنا مش ده كلامك
سهيله راحت على الحيطة و وقفت قدام لوحه مرسومه لشخص كبير في السن إلا انه محافظ على وسامته باعجاب
: أنت ليه كنت قفل القصر دا و مكنش عيشين فيه
حامد قرب منها و حط ايديه على كتفها بحنان و بص على صورة والده المرسومه بفتقاد
: من ساعت اما بابا مات و القصر اتقفل لاني كنت عايش في الفيلا و مكنش عندي وقت اجي حتا ابص عليه
سهيله بصتله بابتسامة و قالت بمرح
: بقى حد يكون وارث قصر و يعيش في فيلا بجد انا مش مصدقه انك أخيراً وفقت و خلتنى نيجي نقعد فيه حتا لو لفتره معينه
حور قعدت على اقرب كرسي بارهاق
: بابا فين اوضتي لاني تعبانه و عايزه انام
سهيله هزيت راسها بتاكيد
: ايوا فعلا الطريق كان طويل جداً
حامد : كل واحده تجيب شنطتها و تيجي ورايا عشان تسترايحه شويه و اكون كلمت حد من الخدم يجوا ينظفه القصر
حياة بصتلهم بطرف عنيها و اتكلمت بابتسامة صفراء
: مفيش داعي يحبيبي تجيب خدم القصر حور و سهيله متكفلين بكل حاجه مش هما اللي أثره نيجي هنا
حامد : بس انتوا مش هتقدره على تنظيف كل القصر دا
حياة بهدوء : لا هنقدر حرام نخلي حد يجي لحد هنا و يرجع الطريق دا كله و كمان احنا معانا عربيه و هما هيجوا مواصلات و ممكن يتوهه في الطريق
هز راسه بتفاهم و اتكلم بقلت حيله
: خلاص على راحتكوا
شال شنطته و طلع سهيله و حور بصه لبعض و على والدتهم بضيق و شاله الشنط و طلعه
كان القصر متقسم لجناحين الجناح الغربي و الجناح الشرقي و كل جناح فيه عدد غرف ، حور اختارت تقعد في الجناح المواجه للقصر اللي قدامهم و سهيله وافقتها
و حامد اخد حياة و دخل الاوضه بتاعته قبل ما يتجوز و كانت في الجها التانيه
سهيله دخلت اوضتها و عجبها جداً تصميم الاوضه و الاوان بتاعتها و لاقيت اوضتها نظيفه كان حد عايش فيها مش مهجوره زي ما باباه قال ، طلعت بيجامه من الشنطة و دخلت الحمام تاخد شاور و غيرت هدومها و خرجت حطيت تلفونها على الشاحن و نامت بارهاق
في اوضة حور كانت واقف في نص الغرفه بقرف من كمية التراب اللي في كل مكان ، قلعت النظاره و شمرت كم الشميز بتاعها و دخلت الحمام دورة على اي حاجه تنظف بيها بس متلقتش
خرجت من الاوضه كان القصر هادي نزلت ، و دخلت المطبخ اخدت الشرشوبه و الجردل و الرياشه و طلعت اوضتها
بدأت في تنظيف الاوضه و نزلت الستاير و شالت السجاده نزلتها و فضلت تدور على ملايه للسرير لحد اما لاقيت في دولاب في غرفة في قلب المطبخ و طلعت
بعد حاولي ساعتين كانت خلصت تنظيف الاوضه و حطيت هدومها في الدولاب بصيت لنفسها و اتصدمت ببشرتها و جسدها كله تراب
اخدت هدوم من الدولاب و دخلت الحمام
خرجت و هي بتنشف شعرها مسكت المشط من على التسريحه و سرحت شعرها و نامت على السرير
فضلت تتقلب وقت كبير و هي بتحاول تنام بس كان النوم طار من عينيها نزلت المطبخ
فتحت التلاجه بجوع و هي مش لاقيه اي أكل جاهز اختارت أكله و بدأت تبحث عنها على التلفون
طلعت المكونات اللي حامد جابها معاه و هما جين و بدأت تعمل مكرونه نجرسكو جهزت الصنيه و حطيتها في الفرن بحماس و هي بتسقف بفرحه
: الله عليكي يا شيف حور
بصيت وراها و اتحولت ملامحها لما لاقيت كل الاطباق ومتسخه همست بضيق
: انا استعملت كل المواعين دي امتا
شغلت اغاني و حطيت الايربودز في ودانها و بدات تغسل المواعين بعد اما خلصتهم راحت على الفرن و فتحته و طلعت الصنيه بابتسامة مسكت الشوكه و دقتها
: اممم دلعه شويه بس حلوه
مسكت طبق و حطيت فيه قطعه كبيره و دخلت الصنيه الفرن و خرجت من القصر قعدت على المرجيحه في الجنينه
كان المكان مليئ بالاشجار و الزهور ابتسمت على صوت اهتزاز اوراق الشجر مع اتجاه الرياح و صوت العصفير حسيت براحه نفسيه من روعة جمال المنظر
رفعت وشها بصيت على السماء و القمر المكتمل ، لاقيت فروع اشجار القصر اللي قدامه باينه بوضوع بسبب كبر حجمها
كانت الفروع فارغه من اي اوراق ، حطيت الطبق على المرجيحه و قامت راحت عند بوابة القصر و بصيت على المنزل بفضول و شكله المرعب كانوا مهجور بقاله سنين ،
الجذور تغطي مهظم جدار المنزل و الغربان و البومة واقفين على فروت الشجر و كل انوار البيت شغاله و المكان ساكن مفيش فيه غير اصوات الغربان و البومة المزعج
صرخت برعب اول ما حسيت بحاجه بتعدي من جنبها و اتنفضت من مكانها لاقيت قطه صغيره واقف جنبها و بصلها ببرائه و خوف من حور و مشيت بسرعه من بين فرغاة البوابه الحديد
حطيت ايديها مكان قلبها و اتنفس برتياح و بصيت على البيت بفضول
باب القصر اتفتح و خرجت بنت بشرتها بيضه بياض الثلج و شدها لون عيونها سبحان الخالق رغم ان المسافه بعيده و الدنيا ليل إلا انها عيونها كانوا بيلمعه زي الؤلؤ في الضلمه واحده بني فاتح و التانيه زرقاء البنت التفتت اليها و بصتلها بحده بعيونها اللي اتحولت الغضب و

يتبع....
https://darmsr.com/2024/12/26/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b4%d8%a8%d8%ad-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d9%82/
ركبت الميكروباص ومازال يوجد مكان بجوارها
أتى شاب لكي يجلس في المكان الفارغ، ولكن نظر لها وقال
الشاب: خدي شنطتك دي على رجلك يا آنسة لو سمحتي خليني أقعد
هى: حضرتك عايز تقعد فين يعني؟!
الشاب: يا ستي اتزحزي شوية بشنطتك دي خليني أقعد مش رايح أقعد على رجلك يعني.
هى: شوف عربية تانية اقعد فيها مبحش أقعد جنب ولاد.
الشاب: دا لما يكون واخدة العربية على حسابك ولا بتاعت بابي.
هى: وأنا مش هوسع وخليك واقف كدا.
أتى السائق والشاب كان يقف بضيق، وينظر للسماء فكانت تدل على أن المطر سيسقط في أي لحظة، فقال
السائق: في إيه يا جماعة ما تركب يا أستاذ يلا خلينا نمشي مبقاش غيري اللي في الموقف وعايز أروح قبل ما الدنيا تمطر.
الشاب بعصبية: ما أنا عمال أقول للأستاذة توسع شوية وتحط شنطتها على رجليها ولا تبعدها مش راضية.
نظر السائق لها وقال: ما تاخدي شنطتتك يا آنسة مش ينفع كدا ويلا عشان نمشي بقى.
هى: لأ مش هيقعد جنبي وبعدين دا العربية كلها ستات هيقعد واحد إزاي معنا.
السائق: ياستي دا مش وقت ستات ورجالة يلا الدنيا بدأت تندع، وحطي الشنطة ما بينكم اعتبريه زي أخوكِ
هى: لا وأنا هاخد الكرسين، ومافيش حاجة اسمها اعتبريه زي أخوكِ دي، الأستاذ هيعرف يتصرف إن شاء الله
بقلم إيسو إبراهيم
السائق: يابنت الناس الطيبة يعني يرضيكِ يقف كدا ومفيش مواصلات خالص وطالما في كرسي فاضي يبقى مش ناخده معنا ليه، وبعدين هيقعد عالكرسي القلاب يعني في مسافة أصلا ما بينكم أهي
نظرت هدير إليه وجدته ينظر لها بعصبية، وقالت: خلاص ماشي إما نشوف الحجج اللي على المسا دي، وخدت شنطتها على رجليها، وفعلا كان ف مسافة ما بينهم كبيرة
ركب السائق في مكانه الخاص وشغل العربية وتوكل على الله، ساروا نصف المسافة وهى كل فترة تخبط عالشنطة، لأنها مش عارفه هي كدا صح ولا غلط
الشاب: استغفر الله العظيم يارب عدي اليوم دا على خير.، فهو فكرها تفعل هكذا، لأنه جلس بجوارها، ونظر بينهم فوجد مسافة أيضا بينهم، فكان يلتصق بالباب
لم تنظر له، ولكن هو قدر موقفها، لأن الذي يحدث في المواصلات ليس لطيف، فكم سمعنا عن مواضيع المواصلات، وهي التي فعلته من خوفها، ولكن هناك شباب تكون محترمة وإذا اضطر ليجلس بجانب فتاة
فيبعد عنها قدر المستطاع لكي لا يخبط بها عند مطب ويأخذ ذنب، فهو يفكر بأخته أيضا، وهناك شباب لا تبالي لمثل هذا الموقف ويجلسون في
المواصلات بكل أريحية حتى إذا جلس بجوار فتاة، ولا يحترمها وأن هذا الوضع لا يصح، وهناك فتيات تنحرج وتخاف أن تقول له يتزحزح قليلا أو يجلس باحترام، وهناك فتيات قوية لا تخاف وتتحدث إذا وجدت الوضع غير مرضي لها أو سيمسها بسوء، وهذا هو الصح في ذلك الوضع
طبعا كلا منهما لم يركز مع الآخر وهي أخرجت دفترها وبدأت تنظر للسماء، فهي تحب هذا المنظر، وبدأت تكتب خاطرة
وأيضا طاهر أخرج مصحفه وبدأ يقرأ القرآن الكريم
قال السائق: يلا يا جماعة لموا الأجرة مع بعض كدا وابعتوها ليا
أخرجت هدير الفلوس من حقيبتها ومدت يديها للأستاذة التي أمامها، فقالت: لا يا بنتي أنا مابعرفش ألم، خدي فلوسي أهي ولمي أنتِ
طاهر بسرعة: هاتي يا حاجة وأنا هلم أنا
فرحت هدير لأنه أنقذها من هذه الورطة، فهي دايما ما تقع في مشاكل عندما تأخذ الأجرة من الركاب، أحيانا تجدها ناقصة، وأحيانا تجدها زائدة وتتورط هي في هذه المشكلة
هدير في نفسها: طلع محترم الجدع دا، وبدأت تقول دعاء المطر ولكن وجدت نفسها تدعو لها وتدعو للجميع
ولكن فجأة أتى أمام الميكروباص شاحنة كبيرة والزجاج أصبح عليه كثير من المياه، والسائق الرؤية بالنسباله أصبحت مشوشة لأن المساحات توقفت عن الحركة والمياه على الزجاج كثيرة، والشاحنة بدأت تضرب كلكسات لكي يتحرك أو يفسح الطريق له لأنه كان يمشي في منتصف الطريق، والركاب بدأوا يقلقوا والشاحنة قربت جدًا ولكن حدث.........
ياترى ما الذي سيحدث؟ هل ستتوقف الشاحنة قبل أن تتصدم بهم أم سيبعد السواق صاحب الميكروباص بسرعة؟!

يتبع....
https://darmsr.com/2024/12/25/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%aa%d8%b2%d9%88%d8%ac%d8%aa-%d9%83%d8%a7%d8%aa%d8%a8%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/
فى إحدى القصور الفخمه فى محافظة سوهاج العريقة يقف كالاسد الجريح وبصوت هز جميع أرجاء المكان.انت بتجول ايه ياأبوى .أبوه بكسره :كيف ماسمعت إكده ياولدى الراجل مالوش ذنب في حاجه ياعيسى
عيسى بغضب شديد:جتل أخوى وجاى تجولى مالوش ذنب كيف ده
الاب مهران الجباليبحزن:ياولدى اخوك الغلطان وأنى أتوكدت من الكلام ده بنفسى
عيسى بإسلوب تريقه:جتل حاله إياك،مهران بقهر:ياولدى الضباط بتاع المديريه ورانى بعينى دى فديو الحادثه كلها صوت وصوره كمان،عيسى:وشوفت ايه ياأبوى .مهران وقد جلس على الأريكة ويبدو على وجه الحزن والارهاق:الصبح بعد الفطار كنت قاعد مع والدتك بعد ماانت روحت المصنع جه عسكرى من المديرية وجالى .
جواز تحت التهديد بقلمى أنا إسراء محمود . لا اله الا الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
(فلاش باك)
الغفير دخل وهو واضع رأسه فى الارض بعد أن سمح له مهران بالدخول ،مهران :جرى ايه يا سعيد.سعيدالغفير:ياحج في عسكرى بره بيجول عاوز الكبير جولتله مهواش إهنه جالى (قالى)طيب عاوز الحج مهران .مهران:دخله ياسعيد . سعيد:أمرك ياسيدى الحج .دخل العسكرى بعد ماسمح له سعيد بالدخول .العسكرى: السلام عليكم.مهرا: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ،فى إيه ياولدى .العسكرى:رياض باشا عاوز حضرتك انت والكبير دلوق ياحج.مهران هب واقفا:ليه فيه حاجه جديده.العسكرى:ماخبرشي (مااعرفش).مهران:طيب إنى هاجى معاك دلوق يل بينا .ذهب معه مهران بعد أن أخبر الغفر بضروره إخبار عيسى بالأمر فهو كبير النجع.دخل مهران إلى مكتب الضباط رياض.مهران: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.الضباط: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا حج مهران.مهران: بخير ياولدى خير.(جواز تحت التهديد بقلمى أنا إسراء محمود.اللهم صلي وسلم وزد وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين عدد كمال الله وكما يليق بكماله).
رياض: خير بإذن الله ياحج هو فين عيسى.مهران: في المصنع وبعت ليه خبر خير ياولدى.رياض: والله هو فيه فيديو للحادثه بتاع حمزه الله يرحمه .يهمنى تشوفوه لإنو مهم قوى الضباط ده ياجماعه مش صعيدى ماشي عشان تبقوا معايا على طول الخط .مهران بسرعه:عاوزاشوفه.رياض:من رأي نستنى عيسي.مهران :لا أنى عاوز اشوفه دلوق ومش هستنى.رياض:بس.قاطعه مهران بقوه:جولتلك افتحه ياولدى .أومأله رياض وبالفعل بدء فى تشغيل هذا الفيديو فهو يعلم تمام العلم من هو ذالك المهران.استوب تعالوا بقى الاول نعرف الشخصيات اللى ظهرت دى وبعدين هعرفكم على باقي الشخصيات بالتدريج مع الاحداث
مهران الجبالى:هو أكبر رجال عائله الجبالى قدرا وسنا وفطنه وحكمه.وهو قاضى عرفى في بلده وكان كبير العائله ولكن تنازل عن هذا المنصب لابنه الكبير عيسي بسب قوه شخصيته وشجاعته وحكمته أيضا. لديه ثلاث اولاد وبنتين هما عيسى ويونس وحمزه وصفا وورد.يحب أولاده جدا وعلمهم كل ما يرضى الله ورسوله كما إنه يعشق زوجته ويحترمها.ويتميز أيضا بالتقوى والعدل ولديه حكمه يجعل الجميع يرضخ لأوامره وهم سعداء أيضا
عيسى الجبالى:هو ابن مهران الأكبر وهو شاب بلغ من العمر السادس والثلاثون.يتميز بالجسد القوى الرياضى والعيون البنيه الحاده والبشره السمراء والشعر الاسود القصير الناعم.يتميز بقوه الشخصيه والعقل.ولديه حكمه جعلت من جميع الاهل يختاروه ليكون كبيرهم لكى يكمل مسيره والده.فى مراعاه شؤون أرضهم وأهلهم وهو خريج كليه الهندسه.قام بإنشاء شركته الخاصه وتزوج مرتان طلق الاولى.لاسباب سنعرفها في الأحداث.اما التانيه توفت أسر اصابه بمرض خطير.نكمل بقى
قام رياض بتشغيل الفيديو الذى تضمن حمزه ابن مهران الأصغر.هو ومجموعه من أصدقائه في إحدى مدن محافظة آخرى.وهم يضحكون سويا في مكان مخصص لهم .وكانوا يتحدثون معا.ويضحكون.وكان حمزه يتحدث مع شخص معين ويضحكوا معا نعم إنه قاتل حمزه فلقد رآه مره عند الامساك به وعرضه على النيابه .وكان يبدو عليهم الانبساط وبحكم إنهم كانوا فى مكان زى كافيتريا كده فكان في كاميرات ولحسن حظ هذا الرجل أن رجال الشرطه قدروا يوصلوا لتسجيل الصوت كمان فكان الحديث في مواضيع مختلفه وفجأءه. اخرج حمزه سلاحه الضباط في الوقت ده على الصوت اعترض الرجل وكان متوتر،الرجل:ياعم دخل الهباب ده الواحد بيخاف منه.حمزه:واه مش عيب عليك تكون صاحب حمزه الجبالى وتخاف تمسك سلاح.الرجل: ياعم انا راجل بحب تمشى جوه الحيط كده عاوز اعيش حياتي في آمان.حمزه:واه وايه بس اللي هيقل آمانك ده للحماية بس تعالى بس.ورغم رفض الرجل ولعتراضه الشديد إلا إنو مع إصرار حمزه بدء يفعل ما يقوله حمزه ومسك السلاح.وكان باين عليه الخوف من هذا الشئ.بدء حمزه يعلمه لحد مامره واحد قرب حمزه من الرجل ووقف فى وش المسدس وتقريبا كان معلق وبدء يحاول معاه.وحط حمزه أيده على ايد الراجل فوق السلاح وفي لحظه خرجت طلقه من السلاح استقرت في قلب حمزه الذى وقع صريعا مفرقا الحياه.سقط السلاح من ايد الراجل ونزل لحمزه فوجده فرق الحياة وبدء في البكاءواقف الضباط الفيديو عند هذه النقطه (زواج تحت التهديد بقلمى أنا إسراء محمود بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الارض ولا في السماء وهو السميع العليم).حزن مهران جدا وبد على وجه الالم والحزن مما رأى.رياض:انا اسف بس كان لازم تشوفوه عشان حكم العرف عندكم .الراجل خلاص اخد براءه بسب وجود الدليل على البراءه وكمان الشهود اللى بيأكدوا اللى شوفناه.كمان لازم في حكم العرف الراجل ده يتحاكم برأفه لإنه بريئ.عشان انا عارف حكم التار والكلام ده حضرتك عارف.مهران بحزن واضح:فاهم ياولدى.اطمن بس عيسى ولدى لازم يشوف الفيديو ده.رياض: طبعا حضرتك بس خليه يشرفني هنا وهو هيشوفوه.وقف مهران: طيب استئذن أنى ياولدى.وقف رياض احتراما لمهران وسلم عليه ٠وذهب مهران عائدا إلى بيته وهو يحمل ثقل على قلبه فهو في البداية كان يحمل ابنه وموت ابنه أما الآن أصبح يحمل أيضا هم ذالك الرجل الذى أصبح بري وهو يعلم أن حياته وحياة ابنائه في خطر يسمى التار ولابد عليه أن يجد حلا يحمى به هذا الرجل.اه اللى مات ابنه بس هو مش بيهتم بالتار وكده بس أهله طبعا عندهم الموضوع حياه او موت.فلازم يحل الموضوع.وفى هذه اللحظه جاءه اتصالا من عيسى .مهران:الو السلام عليكم،عيسى: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ،فينك يابوى خير والغفير بيجول إنك عاوزنى . مهران:تعالى على الدوار عاوزك فى المكتب.عيسى:تحت أمرك ياأبوى .
باك
مهران:والباقى انت عارفه.عيسى:تمام طيب ياأبوى أنى رايح لرياض ده.وانت اطلع ارتاح وربك هيحلها إن شاء الله.مهران:يارب ياولدى.بس انت لازم تبلغ العيله بعقد جلسه عرف في اقرب وقت.عيسى: حاضر ياأبوى بس الموضوع كده خد سكه تانيه خالص وعاوز تفكير زين قبل الجلسه .مهران وهو يقف :عارف ياولدى ربك المعين .عيسى:ونعمه بالله.طيب السلام عليكم وخرج عيسى بعدما رد عليه والده السلام .وصعد مهران إلى غرفته وهو مشوش ويبدو عليه القلق والحيره فهو يحمل في قلبه حزنا عما رائه منذ قليل وهو قتل ابنه والان أيضا يحمل عب حمايه ذالك الرجل البري الذى أصبح يواجه خطر التار هو واولاده فعليه الان ان يكون عادلا .ويجب عليه حماية هذا الرجل واولاده من ظلم العادات والتقاليد فهو اصبح اسير التار فسابقا كان مهران مطمئن لأن هذا الرجل سوف يأخذ جزاءه من القانون وهو كان يضع خطه لحميه أولاده ولكن انقلب كل شيء الان وعليه أن يجد حلا سريعا فهويعلم تمام العلم إن أهله سوف يعرفوا بخبر خروج هذاالرجل وهذا ماكانوا يتمنوه فمهما أوضح لهم عدم رغبته في أخذ الثأر وكن هم لا يرضوا بذلك ولن يستطيع قمع غضبهم واخد يفكر حتى وصل إلى غرفته فوجد فى وجه سيده تبلغ من عمره عقدها الخامس ذات وجه بشوش مبتسم .وهيبه مامت عيسى:مالك يارفيق الدرب والروح .ابتسم مهران على كلامه .مهران :كيفك يامهجه القلب فهو دائما يناديها بهذا اللقب .وهيبه:زينه طول ماانت واولادى بخير.مهران:احنا بخير ونعمه والحمد لله رب العالمين.وهيبه: يارب دايما.أنى مهقدرش استحمل خسارة تانيه .أنى خلاص وهبت ولدى لربه وقلبى هيبرد بس لما اعرف انو ولدى اخد حقه .مهران اقترب منها وضمها إليه وقال:طيب لو جولتلك إنو ولدك مامتش مجتول وإنه هو اللى ازاى نفسه.وهو خلاص مالوش حق عند حد .وهيبه :كيف ده.حكى لها عما رأى .سجدت لربها شاكره ودموعها تغرق وجهها .الف حمد وشكر لك يارب.يعنى قلبك برد.وهيبه:جوى الحمد الله.وكمان أنى عارفه إنك هتلاقي حل للمشكله دى وأنى معاك في كل حاجه.مهران:يارب.نسبهم بقى ونروح لعيسى اللى راح المديريه.فدخل وسئل العسكرى عن رياض .وتركه العسكرى خارجا ثوانى وخرج وسمح له بالدخول.عيسى: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته،رياض: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.ووقف وصافح عيسى وطلب منه الجلوس وقال نورت ياكبير .عيسى:بنورك يا باشا طبعا حضرتك عارف أنى إهنه ليه.رياض:عارف طبعا بس تشرب ايه الاول.عيسى:إنى عاوز اشوف الفيديو وبس.مش وقت ضيافه.طبعا رياض كان مقدر حالة عيسى كويس جدا
(زواج تحت التهديد بقلمى أنا إسراء محمود لا اله الا الله محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم)
وفعلا جاب الفيديو وشغله.وفى هذه الأثناء تأكد عيسى تمام التأكد بأن أخاه مات بالخطأ وارتاح قليلا فهم كانوا مديقين انو في حد قتل اخوه بسب بس دلوقتي أصبح الموضوع ماهو إلا قدر وهذا قدر أخاه.فما حدث.كان خطأوالمسئول الأول والأخير عن هذا الخطأ هو أخاه ليس أحد.ما إن انتهى محتوى الفيديو حتى وقف عيسى واستئذن للذهاب ولكن أوقفه رياض قائلا:عذرا يابشمهندس عيسى بس اتمنى إن يكون حكم الحج مهران عادل زى مااتعودنا لأن الشخص ده خلاص برئ واديكم اتاكدتوا بنفسكم.التفت إليه عيسى:

يتبع....
https://darmsr.com/2024/12/25/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b2%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d8%aa%d8%ad%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%aa%d9%87%d8%af%d9%8a%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-3/
- انت بتقول ايه بس ي بابا انا مش موافقة ع العريس ده
= طيب ممكن تهدى وتفهمينى ليه
- حضرتك بتسألنى ليه بجد عشان ده ابن عم جوزى ومينفعش ابدا اوافق اتجوزه
= اولا اسمه طليقك ثانيا برضه فين المشكلة فى ان انك تتجوزى ابن عم طليقك هل حرام فيه نص قرأنى حرم جوازك منه
- لا يا بابا بس انا مش هقدر استحمل كلام الناس واللى هيتقال عنى وقتها عارف ي بابا هيقولوا ايه هيقولوا ان جوزها اكتشف علاقتها بابن عمه عشان كده طلقها وخد بقى من الحكاوى دى كتير
= بس انا عمرى ما ربيتك انك تعملى لكلام الناس مقياس تمشى بيه حياتك بصى يا منة تأكدى انك مهما حاولتى تكونى مثالية قصاد الناس مهما حاولتى تبينى ليهم انك ف عفة مريم هيطلعوكى امرأة نوح وسبق وقولتلك طالما اللى بتعمليه مفيش حاجة تغضب ربنا ولا ضرر لحد يبقى ليه توقفى حياتك وعشان مين
منة بحزن: ي بابا انا فعلا اتقفلت من العيلة دى ومعنديش استعداد اقرر تجربتى تانى
= وانتى حكمتى ع يوسف بناء ع ايه
منة: مش ابن عمه يبقى اكيد زيه
= بجد والله وانتى جيبتى المنطق ده منين ده بيكونوا اخوات ومختلفين ف الصفات وف كل حاجة واكبر مثال حى انتى واختك ملك انتى عقلية وهى عقلية تانية خالص
منة بتنهيدة: معرفش ي بابا انا يمكن معنديش حجة قوية لرفض يوسف وهو فعلا شخص محترم واى حد يتمناه بس صدقنى صعب
= طب ايه رأيك نعطى لنفسنا فرصة يعنى خدى وقتك بالتفكير وصلى استخارة واللى يدلك عليه ربنا اعمليه
منة: حاضر ي بابا اوعدك انى هحاول
خرج ونيس والد منة وقعد مع مراته ابتسام اللى قالت: ها طمنى
ونيس: زى ما توقعت رفضت
ابتسام: طب ليه بس ده يوسف شاب اى بنت تتمناه
ونيس: التجربة اللى مرت بيها مع اللى اسمه هانى كانت صعبة عليها وعملت ليها عقدة وفكرة ان يوسف ابن عمه مخليها متوترة اكتر بس انا طلبت منها تاخد وقتها ف التفكير
ابتسام: يعنى ممكن يكون فيه امل
ونيس: معرفش بس ربنا يقدم ليها اللى فيه الخير وبس يلا هقوم انا اروح الشغل
ابتسام: ربنا يعينك ويقويك ويرزقك
نزل ونيس راح ع الورشة وهو حزين ع حال بنته واللى وصلت ليه ...عند منة كانت قاعدة ف اوضتها وبتفتكر يوم حنتها و فلاش باك
منة: ملك انا عطشانة اوى
ملك: طيب استنى هروح اجيبلك مياه حالا
منة: لا انا بصراحة جعانة برضه
ملك بضحك: اول مرة اشوف عروسة مفجوعة كده اومال عريسك فين هو مش كان هنا دلوقتى
منة: مش عارفة يمكن راح يجيب حاجة وجاى انا هطلع الشقة كده اكل لقمة ع السريع واشرب وارجع ع طول
ملك: ماشى ي مزة بس متتأخريش بقى
طلعت منة ع الشقة وسمعت صوت غريب جاى من فوق السطح كان صوت تأوهات غريبة طلعت ع فوق وشافت حاجة صدمتها
منة بصدمة: هانى انت ..انت بتعمل ايه انت بتخونى ومع مين ..مع نهلة ازاى
هانى بتوتر: منة اهدى انتى فاهمة الموضوع غلط احنا بس كنا ااا......
منة بصريخ: انتم ايه ..انتم كلاب بتخونى انا ويوم ما تخونى يكون مع اعز صاحبة ليا اللى كنت بقول عنها اختى اللى مش من امى ليه انا عملت ليكم ايه عشان تعملوا فيا كده طب ... طب لو هى الحكاية كده ليه خدعتونى ما كنت طلبت تفسخ الخطوبة وخطبتها
هانى: ي حبيبتى صدقينى انا فعلا بحبك وشاريكى هى واحدة رخيصة
نهلة بصدمة: انت ايه اللى بتقوله ده
هانى: ايه بقول الحقيقة انتى فعلا رخيصة وبقضى معاكى وقت نزوة مش اكتر
نهلة: يلا ي زبالة ي حقير متصدقهوش ي منة هو اللى لف عليا وعلقنى بيه وفهمنى انه هيتجوزنى
هانى: وانا اكيد عمرى ما هربط اسمى بواحدة زيك
منة: اخرسوا انتم الاثنين انا مش عاوزة اعرفكم تانى انتم فاهمين انا هنزل دلوقتى حالا وهنهى كل حاجة
مسكها هانى بغضب: تعالى هنا تنهى ايه انتى عبيطة النهاردة حنتنا وبكرة الفرح
قلعت منة الدبلة: ميهمنيش مستحيل اكمل مع واحد خاين
هانى بضحك: حبيبتى انتى مفكرة ان الموضوع مجرد دبلة هتقلعيها والموضوع ينتهى احنا مكتوب كتابنا ي حبيبتى فوقى
منة: عادى هطلق لا انا اول ولا اخر واحدة تطلق بعد كتب كتابها
هانى: صح عندك حق بس الكلام ده لو الطلاق قبل الفرح بشهر ولا اثنين مش ليلة الفرح
سكتت منة وكمل هانى: تفتكرى الناس هتقول ايه ها عارفة هيقولوا ايه هيقولوا اطلقت يوم فرحها عشان اكيد عريسها عرف عنها حاجة بطالة وابوكى هيعيش عمره موطى راسه ومش قادر يرفعها وسط الناس وحال اختك هيقف وهيكون بسببك ده غير الفلوس الكتير اللى ادفعت النهاردة وقبل كده ايه كل ده مش فارق معاكى
منة: هحكى للناس حقيقتك القذرة وهعرفهم باللى شوفته ومحدش هيلوم عليا
هانى بضحك: محدش هيصدقك ايه الدليل ع كلامك ي قطتى وغير كده انا هقلب الاية ضدك ومفيش اسهل من الفوتوشوب دلوقتى ي منة وانتى فاهمة الباقى
دمعت منة فهى تعلم كم هو محترف ف امور الفوتوشوب قرب هانى وقال: اعقلى كده ي منوشتى وعدى اليوم
منة: اوعى تقرب منى او تفكر تلمسنى انت فاهم انا بكرهك
هانى: اوك هبعد بس اهدى انا عارف انك مضايقة منى دلوقتى هسيبك دلوقتى لكن بكرة هصالحك بمعرفتى
مشى هانى وقبل نهلة وفضلت منة قاعدة ع السلم بتعيط ومش عارفة تعمل ايه اخدت قرار تنزل تقول لابوها لكن شافت فرحته هو وامها واختها وخافت عليهم وكلام هانى بيدور ف راسها و.......باك
منة لنفسها: بابا عنده حق انا غلطت ف حق نفسى لما وافقت اكمل جوازى من الحيوان اللى اسمه هانى عشان كلام الناس لكن دلوقتى انا لازم اخد القرار اللى يريحنى ويرضينى انا وووو..

يتبع....
https://darmsr.com/2024/12/25/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%b9%d9%86%d9%89-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%a8-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d9%82%d9%8a%d9%82%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/
_فين الزفتة الموظفه الجديده اللي هنا
صرخ بصوت عالي رج الشركه كلها وانا طلعت من الحمام وانا بجري عليه زي الهبله لانه مدير عصبي وصعب اوي بس للاسف قبل ماارد عليه واقوله انا هنا يامستر علي، لقيت نفسي وقعت قدامه على وشي بسبب الفستان الطويل بتاعي وبعدها الشركه كلها ضحكت عليا لان شكلي كان مضحك اوي بصراحه انا طبعا اتحرجت اوي منهم ودموعي نزلت غصب عني فتهندت وقبل ماارفع راسي عن الارض سمع صوته العالي وهو بيصرخ فيهم بقوه

/بس يازباله انت وهي ايه اول مره تشوفوا حد يقع على الارض قدامكم والا ايه ياله كله على شغله فورا او يعتبر نفسه بره الشركه دي النهاردا

فجأه عم الصمت الرهيب في المكان ورفعت رأسي ببص حوليا في دقيقه المكان بقى فاضي زي الصحراء كده وانا لسه على نفس الوضع وفجأه سمع صوته تاني هو بيقول بسخريه

/ايه ياانسه هتفضلي باقي اليوم على الارض كده والا ايه

سمعته ووقفت بسرعه وانا بعدل طرحتي وفستاني وابتسمت له ببلاهه وقولت

/ها لا يافندم انا اسفه بس وقعت غصب عني و

قاطعني لما قال بلامبالاه بحسد عليها بجد
/ تمام تعالي ورايا عاوزك

قال كده بس ومشي قدامي ببرود وانا بصيت عليه بصدمه وانا بقول بهمس
/ماله ده هو بقى غريب كده ليه دنا بدأت فعلا اشك انه تحول انسان آلي مش بشر زينا و

/لا انا انسان من دم ولحم زيك ياانسه بس مشاعري واحساسي بحطهم في صندوق العربيه قبل ماادخل الشركه هنا بس كده

بصيت في اثره بصدمه بعد ماسمعت كلامه وانا بقول في بالي يالهوي ده سمعني ازاي وانا بهمس كده هو بقى انسان آلي بجد والا ايه و

/انسه ريم اخر مره هقول بطلي تسرحي كده في الشغل وتعالي ورايا عاوزك

انتفضت على صوته وانا بجري خلفه زي العبيطه وبقول/ اسفه يامستر علي انا جايه وراك اهو و

وقفت على باب مكتبه لما لقيته قدامي فجأه ولسه هرجع للخلف من الخضه لقيته سحبني لجوه المكتب بسرعه وقفل الباب ورايا وقال

علي بخوف/حاسبي يخرب بيتك هتقعي تاني بسبب الفستان النيله ده ايه مفيش حاجه اقصر منه شويه بدل ماهو ماشي ورايكي بالشكل المبالغ فيه ده

بصيت في عنيه عن قرب وسرحت فيهم لاول مره الاحظ لون عنيه الخضراء كده كانوا بجد يسحروا لدرجه اني ملاحظتش هو قال ايه اصلا بس فوقت على صوته هو بيقول ببتسامه ساحره

علي /انسه ريم انتي كويسه روحتي مني فين كده؟!

غمضت عنيا وفتحتهم تاني علشان افوق من تأثيره عليا وقولت بتوتر /احم لا مفيش حضرتك كنت بتقول ايه؟!

ضحك علي شكلي قدامه وقال /كنت بقول انك قمر بالفستان الطويل ده

انصدمت من كلامه بس غصب عني قولت بفرحه طفوليه /بجد عجبك فستاني يامستر علي

ضحك علي بصوت عالي على طريقه كلامي الطفوليه قدامه وقال /ههههههه انتي بجد شخصيه غريبه بس عسوله اوي كمان

فتحت بوقي ببلاهه من كلامه وقولت /هه غريبه ازاي يعني و

فجأه حسيت بألم في ذراعي وانا بكلمه فمسكته بوجع وقولت /اااه دراعي وجعني اوي كده ليه؟!

بص عليا علي بقلق غريب وقرب مني وشد ذراعي بسرعه وقال /ماله وريني كده انتي انجرحتي في دراعك والا ايه؟!

/ااه ياغبي مش كده حااسب

ساب ايدي بفزع مني وقال بتوتر واحراج /احم انا اسف مكنش اقصدي اعمل كده

بصيت عليه ببسمه لان شكله كان كيوت اوي قدامي بس ذراعي زاد وجعه اكتر فبعدت ايدي من عليه وبصيت فيها لقيت دم فقولت بفزع وخوف من الصدمه /يالهووي الحقوني دم دم هي انا هموت كده والا ايه الدم ده جه منين يالهووي

علي بص عليا وانفجر من الضحك وقال /لا لا مش قادر بجد هو فيه كده هموت من الضحك والله

بصيت عليه بتوهان في ضحكته اللي خطفت قلبي ونسيت اللي حصلي كله وانا مركزه معاه بس قدامي وعلي بصلي بستغراب من صمتي المفاجئ قدامه وقال /انسه ريم انتي كويسه ده اكيد جرح سطحي بس متخافيش مش هتموتي بسببه والله ايه مالك سرحتي كده فين؟!

/سرحت فيك انت

ودي كانت جملتي الهبله اللي قولتها في وقت غير مناسب ابدا وعارفه اني هفضل اشتم نفسي عليها سنين بس اعمل ايه هي طلعت مني كده غصب عني

بس اللي صدمني بجد وقتها هو رد مستر علي عليا وهو بيقول /ههههه طيب حلو المهم انك بطلتي صويت على ايدك المجروحه و

قاطعته بصدمه وانا ببص على ايدي اللي بقت دم ورجعت اصوت تاني /ايوه صحيح ايدي بتنزف لسه يالهووي هموت هموت و

علي جري عليا بسرعه وكتم بقى بايده وهو بيقول بخوف/اهدي يامجنونه الموظفين هيقولوا علينا ايه دلوقتي اهدي يابابا وانا هضمض لك الجرح بتاعك ماشي

هزيت رأسي ببرائه وهو شال ايده وبعدها قولت ببسمه هبله /بجد انت بتعرف تضمض الجروح يامستر علي

ضحك علي بخفه وثقه وقال /ايوه ياستي بعرف طبعا

قربت منه وانا ببص في عنيه بتركيز وقولت بتلقائيه /طب وجروح القلب بتعرف كمان تعالجها؟!!

بصلي بعدم فهم وقال /افندم؟!

بعدت عنه وانا بشتم نفسي في سري على غبائي وقولت /لا مفيش حاجه عن ازنك يامستر

لفيت بسرعه علشان امشي بس علي مسك ايدي السليمه بقوه وقال/استني هنا انتي قصدك ايه؟!
بصيتله بحزن وقولت بدموع بحاول امنعها قدامه / قولتلك مفيش حاجه يامستر علي انا بس عندي شغل بره كتير عاوزه اخرج اخلصه

علي بعد ايده عني بتعجب وقال /تمام بس تعالي الاول اضمض لك جرحك ده وبعدها كملي شغلك

بصيت عليه وقبل مااقول لا لقيته سحبني على الكرسي اللي قدامنا وقعدني عليه وجاب علبه الاسعاف الاوليه وقال /مش بحب كلمه لا او شكرا وفريها لغيري احسن وبلاش تعاني معايا علشان لسه الحياه قدامنا هتبدأ

قال كده وبعدها بدأ في تضمض الجرح بتاعي وانا سرحت فيه وفي كلامه ليا وهو قصده ايه لسه الحياه قدامنا هتبدأ ياترى قصده على الشغل او على حاجه تاني يووه انا بفكر في ايه بس ده بقى مديري دلوقتي بس واكيد نسى اني صديقه طفولته الوحيده زمان

ايوه الحقيقه انا بحبه من زمان اوي لانه كان جاري وصديق طفولتي الوحيد بس لما كبرنا هو ساب بيته القديم وعذل مع اهله لمكان تاني وانا كنت حزينه اوي على فراقه لاني كنت متعلقه بيه جدا وكملت حياتي على امل اني هشوفه تاني في يوم من الايام وفضلت ادعي ربنا كتير اني اقابله مره بس حتي لو صدفه في أي مكان

ومن حظي الحلو اول مااشتغلت هنا في الشركه قابلته واول ماعنيا قابلوا عنيه قدرت اعرفه بسرعه لان ملامحه لسه محفوره جوه قلبي وعقلي من زمان اوي وهو رغم انه كبر وتحول لانسان تاني بس ملامحه بقت محفوظه زي ماهي نفس العيون البني الواسعه ونفس الانف الطويل مع دقت خفيفه زادت من وسامته وجاذبيه اكتر في نظري اكتر و

قاطع حبل افكاري وتغزلي فيه صوت وحده جميله هي بتقول بحده /ايه اللي بيحصل هنا ده ياستاذ علي ومين دي؟!

بصيت عليها بصدمه وعلي وقف وبصلها بضيق وقال /في ايه يامريم انا مش قولت ميه مره فيه زفت باب تخبطي عليه الاول قبل ماتدخلي

مريم تجاهلت كلامه وقربت مني وقالت /انتي مين وبتعملي ايه هنا في مكتب خطيبي يامحترمه

بصيت عليها بصدمه لجمت لساني هو خطب امتي وازاي وانا شغاله هنا معاه ومعرف ده علي حب تاني وخطب يعني اخر امل ليا في اني افكره بيا وارجع حبه ليا تاني انتهي خلاص

نزلت دموعي بدون وعي وانا مش مصدقه اللي بيحصل قدامي وعلي قرب من مريم ومسك ايدها بحده وقال /مريم كفايه كده وتعالي معايا عاوزك و

سكت فجأه على جملتي اللي طلعت بصوت ضعيف وانا بحاول امنع دموعي من الهبوط قدامهم وقولت /مستر علي انا عاوزه اقدم استقالتي من الشركه لو سمحت

على سمعني وفتح بوقه بصدمه وزهول وقال /نعم انتي بتقولي اييه؟!!

يتبع....
https://darmsr.com/2024/12/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%8a-%d8%ad%d9%8a%d8%a7%d8%aa%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d8%a8%d8%a7%d9%82%d9%8a%d9%87-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5/
الشخصيات
عائلة الشامى

أدهم الشامى: شاب فى منتصف العشرينات شاب وسيم يمتاز بالبشرة الحمرية وأعين بنية حاده كالصقر والشعر الاسود الناعم انف مدبب حاد الطباع يكره الجنس الآخر ويرا أنهم جميعا يستغلونك من أجل المال يمتلك مجموعة من الشركات وهى الادهم جروب للهندسه والديه متوفيان عندما كان صغيرا

يارا: أخت أدهم الصغيرة 19 عاما فتاه مرحة تحب الجميع تمتاز بالعيون الخضراء التى قد ورثتها عن والدتها بشرة بيضاء شعر ناعم قصير بالون الاصفر تدرس فى العام الثاني فى جامعة الهندسه

عمر الدويرى: صديق أدهم المقرب منذ الطفولة مرح للغايه يحب الضحك (فرفوش القصة) نفس عمر ادهم لديه عيون سوداء وشعر بني حريري يحب الضحك جدا ولكن عندما يغضب يتحول 180 درجه الى شخص قاسي وجاد جدا يعمل مع ادهم في نفس الشركه

دادا فاطمه: السيده التي ربت ادهم ويارا عندما كانوا صغار لذلك يحبها ادم كثيرا هي سيده طيبه حنونه للغايه تحب ادهم ويارى كثيرا وتعتبرهم مثل ابنائها تمتلك من العمر 55 عاما

عائله الراوي
ملاك الراوي: فتاه مرحه تحب الضحك والهزار مع الجميع اجتماعيه وتلقائيه فتاه جميله عيون لون رمادي جميله بشره مثل بياض الثلج شوفيها مثل حبه الكريز شعر كستنائي حريري يصل الى اسفل خصرها تمتلك من العمر 19 عاما فهي صديقه يارا ومعها بنفس الجامعه

مصطفى الراوي: اخو ملاك الاكبر 25 عاما يمتلك عيون رماديه بشره بيضاء شعر اسود ناعم طبيب جراحه قلب في المستشفى الخاصه به ولما لا فهو من عائله الراوي يعيش هو واخته ووالدته بعد وفاه والده في فيلته الخاصه

السيده سعاد: والده مصطفى وملاك سيده حنونه وطيبه تحب اولادها بشده تمتلك من العمر 50 عاما تحب زوجها حتى الان حتى بعد وفاته لم تتزوج غيره لانها تعشقه

أصدقاء ملاك

حياة: فتاه مرحه صديقه ملاك و يارا تحب ملاك بشده فهي صديقه ملاك المقربه هي البيست فريند لملاك وهي ايضا (فرفوشه الشله) نفس عمر ملاك ونفس المجال التي تدرس فيه فتاه تمتاز بالبشره البيضاء وعيون زرقاء وشعر بني طويل الى حد ما شفاه كحبات الفراوله

شهد : فتاه رقيقه (كيوت) محبوبه جدا وخجوله تحب اصدقائها تمتاز بعيون مثل القهوه الساحره والشعر البني الذي يصل الى كتفيها نفس عمر ملاك ونفس المجال الذي تدرس فيه وتعشق سيف صديق اخيها منذ الطفوله

إسراء : فتاشرسه للغايه وسريعه الغضب لكنها محبوبه جدا من الجميع فتاه تمتاز بالبشره البيضاء والشفاء ورديه وعيون بلون القهوه وشعر باللون البني نفس عمر ملاك ونفس المجال التي تدرس فيه

أسر : هو اخو شهد الاكبر يمتلك من العمر 27 عاما يحب اخته كثيرا من بعد وفاه والديهما وهو لا يعتبرها اخته بل ابنته وهو شاب يمتلك عيون باللون العسلي الفاتح والشعر البني الناعم يمتلك شركه خاصه به للاستيراد والتصدير

سيف : شاب جميل ومرح نوعا ما صديق اسر منذ الطفوله يمتاز بالعيون الزرقاء الشعر البني الحريري ويعشق شهد منذ الطفوله ولكن لم يقل لها بعد

يتبع....
https://darmsr.com/2024/12/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d9%84%d8%a7%d9%83-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%af%d9%87%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/
يعني ايه اخلي واحده شحطه زي دي عندي انت بتستهبل يا نبيل مكلمتنيش ليه قبل ما تجبها

نبيل قال بضيق...اعملك ايه تليفونك مقفول وبعدين ده شغلنا يا أدهم فيه ايه

ادهم قال بغضب وهو بيضغط على اسنانه..شغلنا ده ايه.. انا ظابط حراسات ..آمن مؤتمر رحله شخصيه مهمه لكن أمن بنت زي دي في بيتي ازاي باي صفه تفضل معايا وازاي اهلها يرضو بكده

نبيل قال بضيق...بلاش تفكر بلا منطق البنت في خطر اهلها هيفكرو في حياتها ولا في كلامك ده وبعدين ده شغل سيادة اللوا بنفسو هيكلمك هيكلمك في الموضوع دي زي ما قولتلك بنت احد الوزراء الحاليين مش اي بنت يعني...خليها معاك وتبقى زي ضلها بمعنى لو دخلت الحمام تروح وراها وتعمل تقرير باي تفاصيل خصوصا لو شكيت في حاجه

ادعم قال بغضب شديد...عايزين تقرير بنوع الحمام اللي هتعمله

نبيل ضحك وقال ...تبقى مقصرتش...بلاش استهبال يا أدهم ونفذ الاوامر ومتزعلش الباشا منك .وبعدين انت مكبر الموضوع ليه انت مش لوحدك في البيت معاك اختك ميس محرم

نبيل لسه هيرد سمعو صوت حاجه بتتكسر التفتو وراهم وكانت فيه بنت في ال١٨ واقفه بتوتر جمب فازا اثريه كسرتها

نبيل اتسعت عنيه بقلق وادهم احتدت ملامحه وقال...العبي بعيد عن اي حاجه يا شاطره سمعتي لو اتكسرت حاجه تاني هكسر رقبت اللي خلف....احم اللي خلف نبيل هكسر رقبتو سمعتي

نبيل ضحك وهيه هزت راسها بخوف من صوته وجريت من قدامه بسرعه
أدهم بص لنبيل بغضب وقال...اديني تقرير عن الموضوع وعن اسباب التهديد وانا هتكفل بالموضوع

نبيل ابتسم وقال..ايوه كده هو ده الكلام ...مبدأيا والدها كان في الوزاره وهيكمل فيها في التنصيب الجديد وفيه ناس من مصلحتهم ميكملش وعايزين يضغطو عليه ببنتو وفعلا حاولو يخطفوها قبل كده...فختاروك انت بذات علشان البنت تبقى في امان والدها نفسو اختارك بالتحديد ...عيسى الشافعي ما انت عارفه
بقلم...زهرة الربيع
ادهم قال...اه طبعا عارفه....كنت امنته في سفريه قبل كده

نبيل قال ..وعلشان كده اختارك ...هبهتلك كل المعلومات اللي هتحتاجها تمام .انا همشي دلوقتي وانت خد بالك ليها..هيه اسمها ركين و

ادهم قاطعو وقال باستغراب..ايه ايه..ركنت فين

نبيل ضحك وقال... ركنت مين بس اسمها اسمها ركين الشافعي يلا اسيبك انا

قال كده ومشي وادهم اتنهد وطلع فوق يشوفها لقاها قاعده في اوضتو بتشوف التلفزيون
اتنهد وقفلوا وقال...احم..الوقت متأخر دلوقتي..غيري هدومك ونامي والصبح ابقي شوفي اللي عايزاه

ركين قالت بضيق..ايوه بس ده مسلسلي بسمعه كل يوم و

قاطعها أدهم وقال بغضب..انا الكلمه بقولها مره واحده...مره واحده وبتتسمع مفهوم

ركين بلعت ريقها بارتباك وهزت راسها بالموافقه ولسه هتتكلم

جات بنت أصغر منها وقالت....ابيه جوليا خطيبتك تحت
أدهم اتنهد ونزلها بسرعه
وركين نفخت بغضب وضيق وهيه نفسها اوي تكمل الحلقه

أدهم نزل تحت وقال..اهلا جوليا
كانت بنت جميله في منتصف العشرين وقربت منو باستو من خده وقالت...وحشتني يا أدهم..يلا انا جاهزه اهوه

أدهم حمحم بحرج وقال..لا يا روحي مش هينفع حصلت ظروف ومش هقدر اخرج معلش..

جوليا قالت بزهول بس انت وعدتني يا أدهم.. ايه هيه الظروف اللي اهم مني

أدهم لسه هيرد سمع صرخه شديده من اوضة ركين طلع جري بخوف واول ما فتح الباب لقاها قاعده بلبس نوم خفيف وقربت منو برعب وقالت ...الحقني الحقني ...فيه حد مستخبي تحت السرير

أدهم وقف قدامها بسرعه وطلع سلاحه وقرب من السرير بحذر وبيبص تحتو بس اتصدم وغمض عينه بغضب رهيب ووقف وهو معاه قطه صغيره في ايده وقال ...الصبر من عندك بس يا رب ..الصبر

ركين ابتسمت وجريت عليه ومسكت القطه وهيه بتضمها وقالت...نايس بجد كيوت بتاعتك دي

أدهم مكانش بيرد وبيبصلها بغيظ وفي الوقت ده دخلت جوليا وهيه بتقول فيه ايه يا ادهم و

بس اتصدمت بركين ولبسها وقالت بزهول...ايه ده مين دي...انت..انت بتخوني يا أدهم..علشان كده مش عايز نخرج

أدهم مسح على وشو بخنقه وقال...اخونك ايه انتي كمان هيه ناقصه عبط ...دي مجرد شغل حتى اهيه قدامك وتقولك

جوليا بصت لركين وادهم نفخ بضيق
بس ركين ابتسمت بخبث وقالت..تحب اقولها ايه يا بيبي...انا ممكن اكدب علشان عيونك يا دومي

جوليا قالت بزهول ...اه يا خاين يا كداب
ادهم اتسعت عنيه بصدمه وقال...دومي..دومك ازاي ووو

يتبع....
https://darmsr.com/2024/12/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d8%b1%d9%8a%d8%a6%d9%87-%d8%a8%d8%b3%d8%ac%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d8%af%d9%87%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/