رواية رحيل (السجينة) كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم سلمى أبو طبنجه
فصول جديدة
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b1%d8%ad%d9%8a%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%ac%d9%8a%d9%86%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/
فصول جديدة
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b1%d8%ad%d9%8a%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%ac%d9%8a%d9%86%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/
مدونة كامو
رواية رحيل (السجينة) كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم سلمى أبو طبنجه - مدونة كامو
رواية رحيل (السجينة) كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم سلمى أبو طبنجه فصول الرواية رواية رحيل (السجينة)
رواية صرخات أنثى الفصل الثامن والثمانون 88 بقلم آية محمد رفعت
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b5%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d8%aa-%d8%a3%d9%86%d8%ab%d9%89-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%85%d9%86-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%ab%d9%85%d8%a7%d9%86/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b5%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d8%aa-%d8%a3%d9%86%d8%ab%d9%89-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%85%d9%86-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%ab%d9%85%d8%a7%d9%86/
مدونة كامو
رواية صرخات أنثى الفصل الثامن والثمانون 88 بقلم آية محمد رفعت - مدونة كامو
رواية صرخات أنثى الفصل الثامن والثمانون 88 بقلم آية محمد رفعت رواية صرخات أنثى البارت الثامن والثمان
رواية الصقر المتمرد الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان جمال
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b5%d9%82%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%aa%d9%85%d8%b1%d8%af-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%d8%b9%d8%b4%d8%b1-17/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b5%d9%82%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%aa%d9%85%d8%b1%d8%af-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%d8%b9%d8%b4%d8%b1-17/
مدونة كامو
رواية الصقر المتمرد الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان جمال - مدونة كامو
رواية الصقر المتمرد الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان جمال رواية الصقر المتمرد الجزء السابع عشر رواية ا
رواية دليل براءتي الفصل التاسع 9 بقلم سارة عادل
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%af%d9%84%d9%8a%d9%84-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%a1%d8%aa%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%a7%d8%b3%d8%b9-9-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%b3%d8%a7/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%af%d9%84%d9%8a%d9%84-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%a1%d8%aa%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%a7%d8%b3%d8%b9-9-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%b3%d8%a7/
مدونة كامو
رواية دليل براءتي الفصل التاسع 9 بقلم سارة عادل - مدونة كامو
رواية دليل براءتي الفصل التاسع 9 بقلم سارة عادل رواية دليل براءتي الجزء التاسع رواية دليل براءتي الب
رواية ليالي الغول الفصل الثاني 2 بقلم اسماعيل موسى
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%84%d9%8a%d8%a7%d9%84%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d8%ba%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%86%d9%8a-2-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%a7%d8%b3/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%84%d9%8a%d8%a7%d9%84%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d8%ba%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%86%d9%8a-2-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%a7%d8%b3/
مدونة كامو
رواية ليالي الغول الفصل الثاني 2 بقلم اسماعيل موسى - مدونة كامو
رواية ليالي الغول الفصل الثاني 2 بقلم اسماعيل موسى رواية ليالي الغول الجزء الثاني رواية ليالي الغول
رواية ترويض الشياطين الفصل السادس 6 بقلم ميار زاهر
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%8a%d8%b6-%d8%a7%d9%84%d8%b4%d9%8a%d8%a7%d8%b7%d9%8a%d9%86-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%a7%d8%af%d8%b3-6-%d8%a8%d9%82%d9%84/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%8a%d8%b6-%d8%a7%d9%84%d8%b4%d9%8a%d8%a7%d8%b7%d9%8a%d9%86-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%a7%d8%af%d8%b3-6-%d8%a8%d9%82%d9%84/
مدونة كامو
رواية ترويض الشياطين الفصل السادس 6 بقلم ميار زاهر - مدونة كامو
رواية ترويض الشياطين الفصل السادس 6 بقلم ميار زاهر رواية ترويض الشياطين الجزء السادس رواية ترويض الش
رواية الاختيار الغلط الفصل الثاني 2 بقلم هاجر سلامة
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%8a%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d8%ba%d9%84%d8%b7-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%86%d9%8a-2-%d8%a8%d9%82%d9%84/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%8a%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d8%ba%d9%84%d8%b7-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%86%d9%8a-2-%d8%a8%d9%82%d9%84/
مدونة كامو
رواية الاختيار الغلط الفصل الثاني 2 بقلم هاجر سلامة - مدونة كامو
رواية الاختيار الغلط الفصل الثاني 2 بقلم هاجر سلامة رواية الاختيار الغلط الجزء الثاني رواية الاختيار
رواية أرض الوعثاء الفصل الثالث 3 بقلم بسمة هلوان
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%b1%d8%b6-%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%b9%d8%ab%d8%a7%d8%a1-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%84%d8%ab-3-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%a8%d8%b3/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%b1%d8%b6-%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%b9%d8%ab%d8%a7%d8%a1-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%84%d8%ab-3-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%a8%d8%b3/
مدونة كامو
رواية أرض الوعثاء الفصل الثالث 3 بقلم بسمة هلوان - مدونة كامو
رواية أرض الوعثاء الفصل الثالث 3 بقلم بسمة هلوان رواية أرض الوعثاء الجزء الثالث رواية أرض الوعثاء ال
رواية جمعتهم الاقدار الفصل الرابع 4 بقلم فريدة أحمد
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d8%b9%d8%aa%d9%87%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%82%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b9-4-%d8%a8%d9%82%d9%84/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d8%b9%d8%aa%d9%87%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%82%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b9-4-%d8%a8%d9%82%d9%84/
مدونة كامو
رواية جمعتهم الاقدار الفصل الرابع 4 بقلم فريدة أحمد - مدونة كامو
رواية جمعتهم الاقدار الفصل الرابع 4 بقلم فريدة أحمد رواية جمعتهم الاقدار الجزء الرابع رواية جمعتهم ا
رواية هيبة الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم محمد غريب
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%87%d9%8a%d8%a8%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d8%b9%d8%b4%d8%b1-12-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d9%85%d8%b1%d9%8a%d9%85/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%87%d9%8a%d8%a8%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d8%b9%d8%b4%d8%b1-12-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d9%85%d8%b1%d9%8a%d9%85/
مدونة كامو
رواية هيبة الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم محمد غريب - مدونة كامو
رواية هيبة الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم محمد غريب رواية هيبة الجزء الثاني عشر رواية هيبة البارت الث
رواية غفران هزمه العشق الفصل الأربعون 40 بقلم نور زيزو
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ba%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%b2%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d8%b1%d8%a8%d8%b9%d9%88%d9%86-40/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ba%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%b2%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d8%b1%d8%a8%d8%b9%d9%88%d9%86-40/
مدونة كامو
رواية غفران هزمه العشق الفصل الأربعون 40 بقلم نور زيزو - مدونة كامو
رواية غفران هزمه العشق الفصل الأربعون 40 بقلم نور زيزو رواية غفران هزمه العشق الجزء الأربعون رواية غ
رواية براءة العاشقين كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم هدى زايد
فصول جديدة
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%a1%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%82%d9%8a%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/
فصول جديدة
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%a1%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%82%d9%8a%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/
مدونة كامو
رواية براءة العاشقين كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم هدى زايد - مدونة كامو
رواية براءة العاشقين كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم هدى زايد فصول الرواية رواية براءة العاشقين الفصل
رواية بنت بمئة راجل كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم خاتون عبدالمنعم
فصول جديدة
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d9%86%d8%aa-%d8%a8%d9%85%d8%a6%d8%a9-%d8%b1%d8%a7%d8%ac%d9%84-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/
فصول جديدة
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d9%86%d8%aa-%d8%a8%d9%85%d8%a6%d8%a9-%d8%b1%d8%a7%d8%ac%d9%84-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/
مدونة كامو
رواية بنت بمئة راجل كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم خاتون عبدالمنعم - مدونة كامو
رواية بنت بمئة راجل كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم خاتون عبدالمنعم فصول الرواية رواية بنت بمئة راجل
رواية جحيم اللاوعي الفصل السابع 7 بقلم حبة الفراولة
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d8%ad%d9%8a%d9%85-%d8%a7%d9%84%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%b9%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d8%b9-7-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%ad/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d8%ad%d9%8a%d9%85-%d8%a7%d9%84%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%b9%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d8%b9-7-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%ad/
مدونة كامو
رواية جحيم اللاوعي الفصل السابع 7 بقلم حبة الفراولة - مدونة كامو
رواية جحيم اللاوعي الفصل السابع 7 بقلم حبة الفراولة رواية جحيم اللاوعي الجزء السابع رواية جحيم اللاو
رواية ارناط الفصل السادس عشر 16 بقلم حور طه
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d8%b1%d9%86%d8%a7%d8%b7-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%a7%d8%af%d8%b3-%d8%b9%d8%b4%d8%b1-16-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%ad%d9%88%d8%b1/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d8%b1%d9%86%d8%a7%d8%b7-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%a7%d8%af%d8%b3-%d8%b9%d8%b4%d8%b1-16-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%ad%d9%88%d8%b1/
مدونة كامو
رواية ارناط الفصل السادس عشر 16 بقلم حور طه - مدونة كامو
رواية ارناط الفصل السادس عشر 16 بقلم حور طه رواية ارناط الجزء السادس عشر رواية ارناط البارت السادس ع
رواية شهد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم زهرة عمر
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b4%d9%87%d8%af-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%ab%d9%84%d8%a7%d8%ab%d9%88%d9%86-32-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85/
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b4%d9%87%d8%af-%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%ab%d9%84%d8%a7%d8%ab%d9%88%d9%86-32-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85/
مدونة كامو
رواية شهد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم زهرة عمر - مدونة كامو
رواية شهد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم زهرة عمر رواية شهد البارت الثاني والثلاثون رواية شهد الجزء
ونبدأ بسم الله الرحمن الرحيم
تعريف الشخصيات
يوسف المهدي شاب اسمراني (اسمراني عيونه سمره) احم احم نكمل و عيونه بني و شعره اسود طويل و عريض بس مش اوي عنده ٢٥سنه
منه احمد بنت جميله جدا بيضه و عيونها بين البني و العسلي
قصيره شعرها بني بس محجابه عندها ٢٤ سنه
و هما سكنين في نفس الشارع
اسلام المهدي اخو يوسف شاب اسمراني وعيونه عسلي شعرها اسود و عنده غمازات حلوين
طويل عنده ٢٠ سنه في كليه هندسه
ريتال المهدي بنت بشرتها مش بيضه ولا سمرا عيونه بني شعرها طويل لونه اسود و مش محجابه عندها ١٧ سنه
مكه احمد بنت بيضه و عيونها خضرا و شعرها طويل بني محجابه مش قصيره اوي عندها ١٩ سنه
المهدي ابو يوسف عنده ٦٠ سنه اسمراني و ملامحه شبهه يوسف و راجل طيب اوي وبيحب عياله اوي
ساميه ام يوسف سمرا و عيونها عسلي عندها ٤٥ سنه بس بتحب عيالها اوي و بتخاف عليهم
احمد ابومنه ابيضاني و عيونه عسلي في أخضر و شعره بني فتح وفي خصل بيضه عنده ٥٩ سنه
عصبي بس طيب و دمه خفيف اوي
امل ام منه مش بيضه اوي عيونها بني و شعرهه اسود في خصل بيضه بس مش كتير حنونه وطيبه عندها ٤٧ سنه
ونبدأ
امل ام منه؛ منه يلا ياحبيبتي عشان تنزلي السوق تجيبي الاكل عشان خالاتك جين
منه؛ اوف انا زهقت انا مش قدره انزل خيلي مكه
مكه؛ ها مكه مين انا مالي هي قالتلك انتي
منه؛ لا انا نزلت امبارح
مكه بهمس جمب ودنها؛ هو انتي متعرفيش
منه بنفس الهمس؛ لا معرفش اي
مكه؛ اصل الاستاذ يوسف في الشارع من الصبح واقف مع البت جومانا بنت عم طارق و انتي بقا ست العارفين انها عينها عليه ومن زمان في ياتلحقي تنزلي تشوفي ولا
منه؛ دا انا هطلع عينه
مكه؛ برافو عليكي
امل؛ اخلصي منك ليها في اي
منه؛ مفيش يا ماما انا الي هنزل
امل؛ طيب خدي الورقه اهي كتبتلك كل حاجه
منه؛ ماشي
و نزلت
يوسف؛ اه وبعدين اخلص يا بنتي
جومانا؛ يعني يرضك تشتمني
يوسف؛ لا طبعا انا هزعقلها متزعليش انتي عارفه ريتال عقلها صغير
جومانا؛ عشان خاطرك بس
منه و هي ماشيه من جمبهم
يوسف شافها؛ ازيك يامنه
منه بغضب؛ كويسه
وسابتهم و مشيت
يوسف بضحك؛ مجنونه
جومانا؛ انا مش عارفه شايفه نفسها على اي دي
يوسف؛ ليها حق دي زي القمر
جومانا؛ ياسلام
يوسف؛ ياسلامين يلا انا ماشي سلام
وسبها بتكل في نفسها
.................................................................
منه؛ أدنى كيلو طماطم بقا
يوسف من راها؛ وهي بكام الطماطم دلوقتي ياعم كرم
كرم؛ ١٠
يوسف؛ اممم ماشي
منه خدت الطماطم و مشيت و مكلمتش يوسف
يوسف؛ مالك ياست منه
منه؛ انت ملكش دعوه بيا خلاص انت فاهم و روح بقا لي ست جومانا بتاعتك
يوسف؛ اهههه بتغيري
منه؛ ميننن لا طبعا اغير على مين و من مين اصلا
يوسف؛ بيحس كدا بقا اروح اشوف كانت عاوزني في اي
منه مسكت ايده؛ خد هنا رايح فين
يوسف ببراء مزيفه؛ لي جومانا
منه؛ هضربك
يوسف؛ وتضربني ليه مش انتي الي قولتي
منه؛ يوسسسف
يوسف؛ خلاص ها قوليلي مش بتردي عليا ليه
منه؛ عشان خالاتي جين انهارده
يوسف؛ كلهم
منه؛ ايوا
يوسف؛ اي دا ليه
منه؛ مش عارفه عادي يعني المهم امسك شلي الحاجات دي
يوسف؛ هتي ياختي قدامي
.................................................................
بليل
سلمي خالت منه؛ قوليلي يامنه عامله اي ياحبيبتي
منه؛ الحمدالله بخير ياخالتو انتي عامله اي
سلمي؛ قوليلي اي رايك في نصر ابني
منه؛ ماله نصر
سلمي؛ اريك في زوج ليكي
منه؛ بصي ياخالتو انا مش بفكر في الموضوع دا دلوقتي و طبعا نصر الف واحده تتمنه بس انا شايفه اخويا
سلمي؛ طبعا طبعا ياحبيبتي.
منه؛ اتمنى متكونيش زعلتي
سلمي؛ لا خالص انتي زي بنتي يامنه وانتي عارفه حاجه زي كدا صح
منه؛ صح ياخالتو
سلمي؛ ربنا يابنتي يوفقك في حياتك
منه؛ يارب يا خالتو
سلمي؛ طيب يلا نطلع برا
منه؛ يلا
.................................................................
امل؛ اي يا سلمى خدتي البت وقعدو جو
سلمي؛ مفيش كنت بقولها على حاجه كدا
امل؛ طيب
منه؛ الفون بتاعها رن
منه استأذنت ودخلت البلكونه ترود
يوسف؛ مش بتردي بسرعه ليه
منه عشان تغيظه؛ معلش كنت قعده مع ابن خالتي
يوسف بغيره؛ كنتي قعده مع مين
منه؛ ابن خالتي
يوسف؛ منههه
منه؛ نعم
يوسف؛ وانتي اي الي مقعدك مع زفت دا
منه؛ عادي
يوسف؛ هو اي الي عادي
منه؛ طب سلام بقا عشان نصر بندي عليا
و اقفلت
منه؛ احسن انا هوريك تقف مع جومانا الزفت دي ازاي
وبعد شويه
الباب خبت
امل؛ قومي افتحي يامنه
منه راحت فتحت
منه بصدمه؛ انت اي الي جبك
يوسف؛........
يتبع.....رواية بيتي واماني)
باقي فصول الرواية من هنا
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d9%8a%d8%aa%d9%8a-%d9%88%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/
تعريف الشخصيات
يوسف المهدي شاب اسمراني (اسمراني عيونه سمره) احم احم نكمل و عيونه بني و شعره اسود طويل و عريض بس مش اوي عنده ٢٥سنه
منه احمد بنت جميله جدا بيضه و عيونها بين البني و العسلي
قصيره شعرها بني بس محجابه عندها ٢٤ سنه
و هما سكنين في نفس الشارع
اسلام المهدي اخو يوسف شاب اسمراني وعيونه عسلي شعرها اسود و عنده غمازات حلوين
طويل عنده ٢٠ سنه في كليه هندسه
ريتال المهدي بنت بشرتها مش بيضه ولا سمرا عيونه بني شعرها طويل لونه اسود و مش محجابه عندها ١٧ سنه
مكه احمد بنت بيضه و عيونها خضرا و شعرها طويل بني محجابه مش قصيره اوي عندها ١٩ سنه
المهدي ابو يوسف عنده ٦٠ سنه اسمراني و ملامحه شبهه يوسف و راجل طيب اوي وبيحب عياله اوي
ساميه ام يوسف سمرا و عيونها عسلي عندها ٤٥ سنه بس بتحب عيالها اوي و بتخاف عليهم
احمد ابومنه ابيضاني و عيونه عسلي في أخضر و شعره بني فتح وفي خصل بيضه عنده ٥٩ سنه
عصبي بس طيب و دمه خفيف اوي
امل ام منه مش بيضه اوي عيونها بني و شعرهه اسود في خصل بيضه بس مش كتير حنونه وطيبه عندها ٤٧ سنه
ونبدأ
امل ام منه؛ منه يلا ياحبيبتي عشان تنزلي السوق تجيبي الاكل عشان خالاتك جين
منه؛ اوف انا زهقت انا مش قدره انزل خيلي مكه
مكه؛ ها مكه مين انا مالي هي قالتلك انتي
منه؛ لا انا نزلت امبارح
مكه بهمس جمب ودنها؛ هو انتي متعرفيش
منه بنفس الهمس؛ لا معرفش اي
مكه؛ اصل الاستاذ يوسف في الشارع من الصبح واقف مع البت جومانا بنت عم طارق و انتي بقا ست العارفين انها عينها عليه ومن زمان في ياتلحقي تنزلي تشوفي ولا
منه؛ دا انا هطلع عينه
مكه؛ برافو عليكي
امل؛ اخلصي منك ليها في اي
منه؛ مفيش يا ماما انا الي هنزل
امل؛ طيب خدي الورقه اهي كتبتلك كل حاجه
منه؛ ماشي
و نزلت
يوسف؛ اه وبعدين اخلص يا بنتي
جومانا؛ يعني يرضك تشتمني
يوسف؛ لا طبعا انا هزعقلها متزعليش انتي عارفه ريتال عقلها صغير
جومانا؛ عشان خاطرك بس
منه و هي ماشيه من جمبهم
يوسف شافها؛ ازيك يامنه
منه بغضب؛ كويسه
وسابتهم و مشيت
يوسف بضحك؛ مجنونه
جومانا؛ انا مش عارفه شايفه نفسها على اي دي
يوسف؛ ليها حق دي زي القمر
جومانا؛ ياسلام
يوسف؛ ياسلامين يلا انا ماشي سلام
وسبها بتكل في نفسها
.................................................................
منه؛ أدنى كيلو طماطم بقا
يوسف من راها؛ وهي بكام الطماطم دلوقتي ياعم كرم
كرم؛ ١٠
يوسف؛ اممم ماشي
منه خدت الطماطم و مشيت و مكلمتش يوسف
يوسف؛ مالك ياست منه
منه؛ انت ملكش دعوه بيا خلاص انت فاهم و روح بقا لي ست جومانا بتاعتك
يوسف؛ اهههه بتغيري
منه؛ ميننن لا طبعا اغير على مين و من مين اصلا
يوسف؛ بيحس كدا بقا اروح اشوف كانت عاوزني في اي
منه مسكت ايده؛ خد هنا رايح فين
يوسف ببراء مزيفه؛ لي جومانا
منه؛ هضربك
يوسف؛ وتضربني ليه مش انتي الي قولتي
منه؛ يوسسسف
يوسف؛ خلاص ها قوليلي مش بتردي عليا ليه
منه؛ عشان خالاتي جين انهارده
يوسف؛ كلهم
منه؛ ايوا
يوسف؛ اي دا ليه
منه؛ مش عارفه عادي يعني المهم امسك شلي الحاجات دي
يوسف؛ هتي ياختي قدامي
.................................................................
بليل
سلمي خالت منه؛ قوليلي يامنه عامله اي ياحبيبتي
منه؛ الحمدالله بخير ياخالتو انتي عامله اي
سلمي؛ قوليلي اي رايك في نصر ابني
منه؛ ماله نصر
سلمي؛ اريك في زوج ليكي
منه؛ بصي ياخالتو انا مش بفكر في الموضوع دا دلوقتي و طبعا نصر الف واحده تتمنه بس انا شايفه اخويا
سلمي؛ طبعا طبعا ياحبيبتي.
منه؛ اتمنى متكونيش زعلتي
سلمي؛ لا خالص انتي زي بنتي يامنه وانتي عارفه حاجه زي كدا صح
منه؛ صح ياخالتو
سلمي؛ ربنا يابنتي يوفقك في حياتك
منه؛ يارب يا خالتو
سلمي؛ طيب يلا نطلع برا
منه؛ يلا
.................................................................
امل؛ اي يا سلمى خدتي البت وقعدو جو
سلمي؛ مفيش كنت بقولها على حاجه كدا
امل؛ طيب
منه؛ الفون بتاعها رن
منه استأذنت ودخلت البلكونه ترود
يوسف؛ مش بتردي بسرعه ليه
منه عشان تغيظه؛ معلش كنت قعده مع ابن خالتي
يوسف بغيره؛ كنتي قعده مع مين
منه؛ ابن خالتي
يوسف؛ منههه
منه؛ نعم
يوسف؛ وانتي اي الي مقعدك مع زفت دا
منه؛ عادي
يوسف؛ هو اي الي عادي
منه؛ طب سلام بقا عشان نصر بندي عليا
و اقفلت
منه؛ احسن انا هوريك تقف مع جومانا الزفت دي ازاي
وبعد شويه
الباب خبت
امل؛ قومي افتحي يامنه
منه راحت فتحت
منه بصدمه؛ انت اي الي جبك
يوسف؛........
يتبع.....رواية بيتي واماني)
باقي فصول الرواية من هنا
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d9%8a%d8%aa%d9%8a-%d9%88%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/
مدونة كامو
رواية بيتي واماني كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم فريد - مدونة كامو
رواية بيتي واماني كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم فريد فصول الرواية رواية بيتي واماني الفصل الأو
_ أنتِ مين يا بطة؟
=ما تحترم نفسك يالا!
_يالا! ماتظبطي يا بت!
لسة كنت هرد عليه بزعيق أنا كمان لقيت الست حسنية ست البيت الكبيرة و اللي شغلتني جات علينا و قالت:
_ في إيه ؟
اتكلم هو الاول و قال:
= مين البت دي يامّا؟!
_دي رُقية من النهاردة هاتشتغل مع الست كريمة و تساعدها
بص لي باستهزاء عشان يقلل مني و هو بيقول:
= الخدامة الجديدة يعني
فاتكلمت أمه:
_ جاد عيب كدا!
هو دا بقا جاد اللي بسمع عنه!
الابن الكبير للعيلة و ابن حسنية و عمي شكري
مهو اللي محدش يعرفه لحد دلوقتي أن شكري دا ابن عم ابويا بس مكنش فيه ود اوي بين العيلة و بعضها عشان كدا ميعرفينيش و أنا بس كنت بسمع عنه و عنهم كلهم رغم أننا في حي واحد بس فيه اختلاف كبير اوي بينا و بينهم، احنا بالنسبة لهم صفر على الشمال...
و بسبب الحوجة و الوضع الاقتصادي الزفت قررت اشتغل عندهم لما عرفت بالصدفة أنهم محتاجين حد يشتغل لأجل المرتب الكبير اللي كانوا عارضينه رغم أنها شغلانة لا كانت حلمي و لا اقبلها ولا تناسب شهادتي اللي تعبت لحد ما أخدتها، بس الشغل مش عيب كدا كدا و أنا محتاجة الفلوس...
_معلش يا بنتِ ماتخديش في بالك
قالتها الست حسنية بطيبة فابتسمت و قُلت:
=محصلش حاجة يا حاجّة...
و تمر فترة و خلاص اخدت على البيت واللي فيه و هما كمان
عرفت كل واحد هنا
شخصيته
دماغه
تصرفاته
بيحب إيه
بيكره ايه
وبناءً عليه بقيت عارفة طريقة التعامل معاهم
زي ما عرفت حياتهم اللي جوا البيت بعيد عن المظاهر اللي براه
زي إن جاد دا رغم إنه الابن الكبير لكنه اكتر ابن تاعب الست حسنية و عم شكري
زي ما بيقولوا اتدلع لحد ما بقى خايب
و إنه جوازته نيلة
و كل يوم خناق معاها
و هي كمان بت لا تطاق بس الصراحة في علاقتها معاه ليها حق في حاجات كتير...
و عم شكري كان بيتمنى حال غير الحال لجاد دا و إنه يمسك الشغل و يكون واعي و الكبير بحق، لكنه خاب أمله لحد ما بقى يسيبه...
_ يلا يا رقية بسرعة بسرعة
قالوها بحماس و تسرع، دول ولاد البيت ولاد اخ جاد و اللي بقوا هما كمان قريبين مني، مستنين البطاطس الشيبسي اللي بعملها لهم و اللي بقوا مدمنين عليها، و مش هم بس دا تقريبا كل البيت بقا يطلبها مني و يوم ما اعملها للكل بتكون حفلة....
=واحدة واحدة، هاتسربعوني هبوظها
ضحكوا و ضحكت أنا كمان و فضلت اغني أنا و هما اغاني الاطفال اللي حفظتها منهم و أنا بعمل و اديهم كل شوية، لحد ما لقيت الست حسنية داخلة عليا هي و عم شكري بيضحكوا و قال هو:
_البيت بقا دوشة اكتر ما هو من ساعة ما جيتي يا رقية
ضحكت و قُلت بمرح مانا اخدت على الكل هنا لدرجة أنهم بقوا يعتبروني تقريبا منهم مش مجرد شغالة:
=هزعل كدا، و هاحرمك من طبق الشيبسي ابو شطة بتاعك
_لا و على إيه، كله إلا الطبق بتاعي
ضحكنا و قربت مني الست حسنية و قالت و هي بطبطب على كتفي:
_ربنا يفرحك و يرزقك يا رقية يا بنتِ
=تسلميلي يا حاجّة والله، كتري دعوات بقا الإنسان محتاجهم
لقيت محمد الإبن الصغير لعم شكري دخل على السيرة و شاكسني و قال:
_ قوليلي إيه الدعوة اللي نفسك تتحقق يا بت يا رقية
= رديت عليه بهزار: أكون غنية و اشتري عربية اجمد من بتاعتك
ضحكوا فبصلي بغيظ و قال بهزار هو كمان:
_و أنا اللي قُلت نفسك تتجوزي و قُلت احقق الدعوة و اتجوزك أنا
=خطيبتك لو سمعت الكلام دا هاتزعل اوي
_و مين هايقول لها؟
=أنا طبعاً عشان اخرب عليك
_خرابة و تعمليها...فين البطاطس بقا يلا عايز أخرج!...
=ثواني و الكل هايخد....
و على كدا بقا في الجو دا لحد ما كله أكل و راح يشوف مصالحه و اللي عايز يعمله، و في وسط مانا مشغولة بغسيل المواعين لوحدي في المطبخ، مانا بيصعب عليا الست كريمة تقف كتير مهي الست بصراحة كبرت و بقت صحتها في النازل، لقيت حد مقرب مني جامد، قرب محرم و قال بصوت واطي:
_ و نصيبي من البطاطس فين يا بطة!
شهقت بخضة و بعدت بسرعة لقيته جاد منه لله:
=محدش قالك إن كدا غلط يا متربي!
_انا متربتش أصلا
=طب أخرج والا...
_و إلا إيه ؟ هاتصوتي!
=لأ هخبطك بأي حاجة و انت اللي هتزعل
_اوعا أحب كدا
كان هيقرب فمسكت السكينة و زعقت:
= ابعد يا حيلتها! م على آخر الزمن عيل زيك هايتطاول معايا!
وقف لحظة بيستوعب الكلام و بعدها وشه اتحول للغضب و قال:
_انت هتنسي نفسك يابت!
=واضح إن انت اللي ناسي نفسك
كان لسة هيتكلم و الدنيا هاتتدهور اكتر لقيت مراته فجأة دخلت:
_في إيه!.
يتبع...رواية جاد ورقية)
باقي فصول الرواية من هنا
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d8%a7%d8%af-%d9%88%d8%b1%d9%82%d9%8a%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/
=ما تحترم نفسك يالا!
_يالا! ماتظبطي يا بت!
لسة كنت هرد عليه بزعيق أنا كمان لقيت الست حسنية ست البيت الكبيرة و اللي شغلتني جات علينا و قالت:
_ في إيه ؟
اتكلم هو الاول و قال:
= مين البت دي يامّا؟!
_دي رُقية من النهاردة هاتشتغل مع الست كريمة و تساعدها
بص لي باستهزاء عشان يقلل مني و هو بيقول:
= الخدامة الجديدة يعني
فاتكلمت أمه:
_ جاد عيب كدا!
هو دا بقا جاد اللي بسمع عنه!
الابن الكبير للعيلة و ابن حسنية و عمي شكري
مهو اللي محدش يعرفه لحد دلوقتي أن شكري دا ابن عم ابويا بس مكنش فيه ود اوي بين العيلة و بعضها عشان كدا ميعرفينيش و أنا بس كنت بسمع عنه و عنهم كلهم رغم أننا في حي واحد بس فيه اختلاف كبير اوي بينا و بينهم، احنا بالنسبة لهم صفر على الشمال...
و بسبب الحوجة و الوضع الاقتصادي الزفت قررت اشتغل عندهم لما عرفت بالصدفة أنهم محتاجين حد يشتغل لأجل المرتب الكبير اللي كانوا عارضينه رغم أنها شغلانة لا كانت حلمي و لا اقبلها ولا تناسب شهادتي اللي تعبت لحد ما أخدتها، بس الشغل مش عيب كدا كدا و أنا محتاجة الفلوس...
_معلش يا بنتِ ماتخديش في بالك
قالتها الست حسنية بطيبة فابتسمت و قُلت:
=محصلش حاجة يا حاجّة...
و تمر فترة و خلاص اخدت على البيت واللي فيه و هما كمان
عرفت كل واحد هنا
شخصيته
دماغه
تصرفاته
بيحب إيه
بيكره ايه
وبناءً عليه بقيت عارفة طريقة التعامل معاهم
زي ما عرفت حياتهم اللي جوا البيت بعيد عن المظاهر اللي براه
زي إن جاد دا رغم إنه الابن الكبير لكنه اكتر ابن تاعب الست حسنية و عم شكري
زي ما بيقولوا اتدلع لحد ما بقى خايب
و إنه جوازته نيلة
و كل يوم خناق معاها
و هي كمان بت لا تطاق بس الصراحة في علاقتها معاه ليها حق في حاجات كتير...
و عم شكري كان بيتمنى حال غير الحال لجاد دا و إنه يمسك الشغل و يكون واعي و الكبير بحق، لكنه خاب أمله لحد ما بقى يسيبه...
_ يلا يا رقية بسرعة بسرعة
قالوها بحماس و تسرع، دول ولاد البيت ولاد اخ جاد و اللي بقوا هما كمان قريبين مني، مستنين البطاطس الشيبسي اللي بعملها لهم و اللي بقوا مدمنين عليها، و مش هم بس دا تقريبا كل البيت بقا يطلبها مني و يوم ما اعملها للكل بتكون حفلة....
=واحدة واحدة، هاتسربعوني هبوظها
ضحكوا و ضحكت أنا كمان و فضلت اغني أنا و هما اغاني الاطفال اللي حفظتها منهم و أنا بعمل و اديهم كل شوية، لحد ما لقيت الست حسنية داخلة عليا هي و عم شكري بيضحكوا و قال هو:
_البيت بقا دوشة اكتر ما هو من ساعة ما جيتي يا رقية
ضحكت و قُلت بمرح مانا اخدت على الكل هنا لدرجة أنهم بقوا يعتبروني تقريبا منهم مش مجرد شغالة:
=هزعل كدا، و هاحرمك من طبق الشيبسي ابو شطة بتاعك
_لا و على إيه، كله إلا الطبق بتاعي
ضحكنا و قربت مني الست حسنية و قالت و هي بطبطب على كتفي:
_ربنا يفرحك و يرزقك يا رقية يا بنتِ
=تسلميلي يا حاجّة والله، كتري دعوات بقا الإنسان محتاجهم
لقيت محمد الإبن الصغير لعم شكري دخل على السيرة و شاكسني و قال:
_ قوليلي إيه الدعوة اللي نفسك تتحقق يا بت يا رقية
= رديت عليه بهزار: أكون غنية و اشتري عربية اجمد من بتاعتك
ضحكوا فبصلي بغيظ و قال بهزار هو كمان:
_و أنا اللي قُلت نفسك تتجوزي و قُلت احقق الدعوة و اتجوزك أنا
=خطيبتك لو سمعت الكلام دا هاتزعل اوي
_و مين هايقول لها؟
=أنا طبعاً عشان اخرب عليك
_خرابة و تعمليها...فين البطاطس بقا يلا عايز أخرج!...
=ثواني و الكل هايخد....
و على كدا بقا في الجو دا لحد ما كله أكل و راح يشوف مصالحه و اللي عايز يعمله، و في وسط مانا مشغولة بغسيل المواعين لوحدي في المطبخ، مانا بيصعب عليا الست كريمة تقف كتير مهي الست بصراحة كبرت و بقت صحتها في النازل، لقيت حد مقرب مني جامد، قرب محرم و قال بصوت واطي:
_ و نصيبي من البطاطس فين يا بطة!
شهقت بخضة و بعدت بسرعة لقيته جاد منه لله:
=محدش قالك إن كدا غلط يا متربي!
_انا متربتش أصلا
=طب أخرج والا...
_و إلا إيه ؟ هاتصوتي!
=لأ هخبطك بأي حاجة و انت اللي هتزعل
_اوعا أحب كدا
كان هيقرب فمسكت السكينة و زعقت:
= ابعد يا حيلتها! م على آخر الزمن عيل زيك هايتطاول معايا!
وقف لحظة بيستوعب الكلام و بعدها وشه اتحول للغضب و قال:
_انت هتنسي نفسك يابت!
=واضح إن انت اللي ناسي نفسك
كان لسة هيتكلم و الدنيا هاتتدهور اكتر لقيت مراته فجأة دخلت:
_في إيه!.
يتبع...رواية جاد ورقية)
باقي فصول الرواية من هنا
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d8%a7%d8%af-%d9%88%d8%b1%d9%82%d9%8a%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/
مدونة كامو
رواية جاد ورقية كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم غادة عادل - مدونة كامو
رواية جاد ورقية كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم غادة عادل فصول الرواية رواية جاد ورقية الفصل الأول رو
كانت قاعده علي البحر وتبكي ويتكلم البحر
يارب اعمل ايه انا تعبت و مش عارفه اتصرف ازاي
طيب اكمل تعليمي ولا اقعد اشتغل عشان اصرف علي البيت بابا دلوقتي محتاج عمله ٥٠٠ الف عشان هو عنده القلب و انا مش عارفه اجيبهم ازاي ودورت علي شغل كتييير مش لاقيه وفجأه ابتسمت بفرحه شديده بابا كان شغال الجنايني لعائلته الجبراوي ودي عائله كبيره واكيد هتلاقي عندهم شغل انا اشتغل في بيتهم انا بعرف انظف كويس وكل حاجه ومن كتر في فرحته راحت علي طول علي فيله عائله الجبراوي و اول ما راحت كانت خايفه تدخل وفكرت انها ترجع تاني بس افتكرت والدها المريض وقررت انها تتخطي مخاوفها
رأفت : ايه دا ازيك يا ميرا عامله ايه و كمال عامل ايه
ميرا : تعبان شويه في المستشفي
رأفت : الف سلامه عليه انتي جايه في حاجه
ميرا بتوتر: كنت عايزه ع عايزه شغل هنا في القصر
رأفت : ليه في حاجه تمام كان سلطان عايز واحده تخدمه ابني مش بيحب غير حد مخصص ليه والي كانت موجوده مشيت
ميرا كانت زعلانه بس فرحت أنها لقت شغل مهما كان
: تمام انا موافقه ابدا امتي
رأفت هو هييجي بكره ممكن تبدأي من بكرا بس الساعه ٦ الصبح هو بيحب كل حاجه بنظام
ميرا : تمام شكرا ليك يا استاذ رأفت
جومانه : : هاي انكل رأفت مين دي
رأفت : هاي جومانه دي الخدامه الجديده ل سلطان
جومانه : و من امتي وانت بتقف مع الخدم يا انكل
وسابتهم وطلعت علي اوضتها
ميرا طلعت بسرعه وطول الطريق و هي بتبكي
وبعدها روحت نامت من غير ما تحس
تاني يوم فاقت ميرا وقامت جهزت نفسها بسرعه ولبست فستان لبعد الرقبه وكوتش وسابت شعرها وكانت تخطف الأنظار من وشدها البرئ جدا وكأنها طفله وعيونها التي بلون الأخضر الفاتح ويحاوطها الرموش الكثيفه وبياض بشرتها مثل الثلج وشعرها الذهبي وكانت جميله جدا جدا
سمير مرات ابوها : الهانم راحه فين
ميرا : رايحه شغل جديد
سميره: طيب يا ريت تجيبي فلوس كتير عشان نعرف نصرف لأنه مافيش مصاريف خالص ومش هتلاقي نأكل قريب كتك البلا
ميرا مشيت وهي متعوده علي كلامها اصلا
بعد فترة ميرا وصلت
رأفت دا المفتاح بتاع الجناح سلطان تروقيه حلو وتجهزيلوا الحمام
ميرا خدت المفتاح وطلعت وفضلت تروق فيه لحد ما خلصت ودخلت تجهز الحمام و فجأه سمعت صوت الباب بيتفتح وطلعت علي برا ومسكت ألفاظه لأنها فكرت أنه حرامي ولسه كانت هتضربه علي رأسه وهو ميدها ظهره
وفجأة لسه بتخبطه بحركه سريعه من خد منها ألفاظه ولف دراعها ورا ظهرها وقال بصوت غاضب : انتي مين يا بت وبتعملي ايه هنا
وفجأه لفها وشافها واول ماشفها تنح وبلع ريئه بتوتر من جمالها الصارخ
وهي قالت بدموع : انت مين انت حرامي سلطان بيه
هيضربك امسي وانا مش هقول لحد
سلطان فضل يضحك حتي دمعوا عيونه
سلطان هيضربني متأكده
ميرا ببرائه : اه والله اطلع وانا مش هقوله
فجأه سلطان قرب منها وقال : بس انا سلطان
ميرا : هااا بجد انا بحسبك كبييير
سلطان : لا انا صغير انتي مين بقي
ميرا قالت بزعل واضح : انا الخدامه بتاعتك الجديده
سلطان حي بزعلها : طيب زعلانه ليه
ميرا عادي والله مش زعلانه
سلطان قرب منها قوي
تيجي وتخدي كام
ميرا بعدم فهم آجي فين
سلطان بجرائه : علي السرير ليله واديكي الي انتي عايزاه
ميرا فهمت قصده وفجأه صفعه نزلت علي وش سلطان
وسلطان بغضب جحيمي مسكها من شعرها ورماها علي السرير و فجأة.......
يتبع..
(رواية عشق السلطان)
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%84%d8%b7%d8%a7%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88-2/
يارب اعمل ايه انا تعبت و مش عارفه اتصرف ازاي
طيب اكمل تعليمي ولا اقعد اشتغل عشان اصرف علي البيت بابا دلوقتي محتاج عمله ٥٠٠ الف عشان هو عنده القلب و انا مش عارفه اجيبهم ازاي ودورت علي شغل كتييير مش لاقيه وفجأه ابتسمت بفرحه شديده بابا كان شغال الجنايني لعائلته الجبراوي ودي عائله كبيره واكيد هتلاقي عندهم شغل انا اشتغل في بيتهم انا بعرف انظف كويس وكل حاجه ومن كتر في فرحته راحت علي طول علي فيله عائله الجبراوي و اول ما راحت كانت خايفه تدخل وفكرت انها ترجع تاني بس افتكرت والدها المريض وقررت انها تتخطي مخاوفها
رأفت : ايه دا ازيك يا ميرا عامله ايه و كمال عامل ايه
ميرا : تعبان شويه في المستشفي
رأفت : الف سلامه عليه انتي جايه في حاجه
ميرا بتوتر: كنت عايزه ع عايزه شغل هنا في القصر
رأفت : ليه في حاجه تمام كان سلطان عايز واحده تخدمه ابني مش بيحب غير حد مخصص ليه والي كانت موجوده مشيت
ميرا كانت زعلانه بس فرحت أنها لقت شغل مهما كان
: تمام انا موافقه ابدا امتي
رأفت هو هييجي بكره ممكن تبدأي من بكرا بس الساعه ٦ الصبح هو بيحب كل حاجه بنظام
ميرا : تمام شكرا ليك يا استاذ رأفت
جومانه : : هاي انكل رأفت مين دي
رأفت : هاي جومانه دي الخدامه الجديده ل سلطان
جومانه : و من امتي وانت بتقف مع الخدم يا انكل
وسابتهم وطلعت علي اوضتها
ميرا طلعت بسرعه وطول الطريق و هي بتبكي
وبعدها روحت نامت من غير ما تحس
تاني يوم فاقت ميرا وقامت جهزت نفسها بسرعه ولبست فستان لبعد الرقبه وكوتش وسابت شعرها وكانت تخطف الأنظار من وشدها البرئ جدا وكأنها طفله وعيونها التي بلون الأخضر الفاتح ويحاوطها الرموش الكثيفه وبياض بشرتها مثل الثلج وشعرها الذهبي وكانت جميله جدا جدا
سمير مرات ابوها : الهانم راحه فين
ميرا : رايحه شغل جديد
سميره: طيب يا ريت تجيبي فلوس كتير عشان نعرف نصرف لأنه مافيش مصاريف خالص ومش هتلاقي نأكل قريب كتك البلا
ميرا مشيت وهي متعوده علي كلامها اصلا
بعد فترة ميرا وصلت
رأفت دا المفتاح بتاع الجناح سلطان تروقيه حلو وتجهزيلوا الحمام
ميرا خدت المفتاح وطلعت وفضلت تروق فيه لحد ما خلصت ودخلت تجهز الحمام و فجأه سمعت صوت الباب بيتفتح وطلعت علي برا ومسكت ألفاظه لأنها فكرت أنه حرامي ولسه كانت هتضربه علي رأسه وهو ميدها ظهره
وفجأة لسه بتخبطه بحركه سريعه من خد منها ألفاظه ولف دراعها ورا ظهرها وقال بصوت غاضب : انتي مين يا بت وبتعملي ايه هنا
وفجأه لفها وشافها واول ماشفها تنح وبلع ريئه بتوتر من جمالها الصارخ
وهي قالت بدموع : انت مين انت حرامي سلطان بيه
هيضربك امسي وانا مش هقول لحد
سلطان فضل يضحك حتي دمعوا عيونه
سلطان هيضربني متأكده
ميرا ببرائه : اه والله اطلع وانا مش هقوله
فجأه سلطان قرب منها وقال : بس انا سلطان
ميرا : هااا بجد انا بحسبك كبييير
سلطان : لا انا صغير انتي مين بقي
ميرا قالت بزعل واضح : انا الخدامه بتاعتك الجديده
سلطان حي بزعلها : طيب زعلانه ليه
ميرا عادي والله مش زعلانه
سلطان قرب منها قوي
تيجي وتخدي كام
ميرا بعدم فهم آجي فين
سلطان بجرائه : علي السرير ليله واديكي الي انتي عايزاه
ميرا فهمت قصده وفجأه صفعه نزلت علي وش سلطان
وسلطان بغضب جحيمي مسكها من شعرها ورماها علي السرير و فجأة.......
يتبع..
(رواية عشق السلطان)
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%84%d8%b7%d8%a7%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88-2/
مدونة كامو
رواية عشق السلطان كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم ياسمين سالم - مدونة كامو
رواية عشق السلطان كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم ياسمين سالم فصول الرواية رواية عشق السلطان الفصل ال
كان الحمام معبأ بالبخار المائي عندما خطت "داليا" بقدمها في الوسط تجاه المرآة التي أخذت مكانا صغيرا لا بأس به بقاعة الحمام البسيط ..
وقفت "داليا" أمام المرآة تنظر إلي نفسها و تتأمل تفاصيلها ، فكرت لم تعط مظهرها الخارجي أي إهتمام من قبل قط !
و لكنها فاجأت نفسها اليوم و في تلك اللحظة بالأخص و راحت تدرس بدقة تقاطيع وجهها و جسدها البض المائل إلي الأحمرار و الذي تناثرت عليه قطرات الماء أثر إستحمامها ..
مدت يدها إلي وجه المرآة و نزحت ذلك التشويب البخاري الذي كان يحجب عنها رؤية نفسها بوضوح ، ثم حدقت بوجهها جيدا ، كان لون بشرتها عسليا و لون عينيها الواسعتين يتموج وفقا لمزاجها فمن الأخضر يوما إلي لون ضبابي كلون الدخان يوما أخر ، تملك عيناها قوة ساحرة تجهل"داليا" وجودها حتي الأن ، و كان شعرها كستنائيا طويلا حريريا و كثيفا عقصته"داليا"في تلك اللحظة إلي الوراء بعيدا عن جانبي وجهها كي تتمعن ملامحها أكثر ..
وجدت أن مظهرها برئ يدل علي الضعف فتسرب القلق إلي قلبها ، عليها أن تقوم بإنقاذ الموقف فإن لم تتصرف سريعا ستخسر كل شيء لأن تلك الوظيفة التي سوف تتقدم لها غدا تعني لها و لعائلتها الصغيرة كل شيء و لو خسرتها ستتحطم آمالهم ..
تناولت"داليا"منشفتها الكبيرة و لفت بها جسدها ثم هرعت سريعا إلي غرفتها .. وقفت "داليا"أمام خزانتها تتأمل محتوياتها و ملابسها في عدم رضا ، شعرت بإنها تحتاج لشراء ملابس اذا تم قبولها في تلك الوظيفة .. ذكرت نفسها أن مدخراتها القليلة التي وضعتها جانبا لمصروفات المنزل و علاج والدتها التي أصابها الشلل الرباعي و أيضا مصروفات شقيقتها التي إلتحقت منذ عامين إلي كلية الطب ..
وجدت أنه لا يجب أن تهدر تلك المدخرات البسيطة علي شراء الملابس .. لذا أقفلت خزانتها بيأس و إستسلام ثم جلست علي فراشها متخاذلة
سمعت في تلك اللحظة طرقات علي باب غرفتها فأذنت بالدخول قائلة:
-ادخلي يا ياسمين.
دلفت الشقيقة الشابة بمرح إلي غرفة"داليا"وقد علت وجهها إبتسامة خفيفة فيما تطلعت إليها"داليا"بتساؤل قائلة حينما شاهدت دفاتر الدراسة بكلتا يديها:
-إيه ده ! .. انتي لسا جاية دلوقتي ؟ اتأخرتي كده ليه أنا كنت بحسبك وصلتي من بدري.
-أه أه يا أختي لو تعرفي إللي حصلي انهاردة يا دودو.
قالت"ياسمين"ذلك و هي تنزع معطفها الأحمر الصغير المصنوع من الجلد و تلقيه تعبة علي فراش أختها بينما سألتها"داليا"بقلق:
-إيه حصلك إيه ؟ اتكلمي قوليلي في إيه حد عملك حاجة ؟؟
قهقهت"ياسمين"بمرح و هي تلهو بسلسلة مفاتيحها قائلة:
-ماتقلقيش كده يا دودو اطمني محدش عملي حاجة و محدش يقدر يعملي حاجة اساسا.
-اومال إيه اللي حصل طيب و اتأخرتي ليه ؟؟
قالت"داليا"بنفاذ صبر بينما فسرت"ياسمين":
-ما أنا هقولك بس اهدي انتي الاول.
-طيب هديت .. اتكلمي بقي !
تنهدت"ياسمين"ثم عادت تقص عليها الأتي:
بعد إنتهاء محاضراتها الجامعية ذهبت برفقة صديقاتها إلي وسط ساحة الحرم الجامعي ، و ما أن خطت برقة أمام تلك السيارة الفارهة التي إستند إليها شاب ذو وجه شرقي جذاب و عينان بنيتان حجبتهما تلك النظارة الشمسية الأنيقة حتي جذبت إنتباهه ليس لجمالها ، فهي ليست صاخبة أجمل إطلالة بالجامعة و لكن كان تجاهلها سبب إهتمامه بها ، فنظرة"ياسمين"إليه كانت تختلف عن بقية الفتيات اللواتي ما أن يتجمعن حوله حتي يتملقونه و يمتدحونه من جميع الجهات و كأنه نجم مشهور ..
-حاسس ان القمر نزل من السما في عز الضهر و عدا من جانبي دلوقتي.
لم ترد"ياسمين"علي إطرأه و لا علي إبتسامته الجذابة الدافئة بالمثل بل وجهت إليه نظرة عادية لا بل باردة ..
لأنه يعرف من ملابسها و هيئتها أنها فتاة بسيطة من الطبقة الوسطي و ربما أعتقد إنه قادر علي إستمالتها بسهولة ، كان يتأملها بتفحص بالغ مع إنها كانت تمثل البساطة بعينيها فيما لو قيست بالفتيات الأخريات ..
عند أخر نظرة وجهتها إليه أبتسم لها رافعا حاجبه بطريقة توحي بإنه لم يلق طوال حياته مقاومة من أي فتاة و لذلك أسرع إلي القول بوقاحة هذة المرة و هو ينظر أسفل قدمها:
-ما هو انا معذور بردو يا قمر انتي .. مستحيل اشوف الجمال ده كله و اسكت.
تجاهلته للمرة الثانية فعاد يقول:
-يا عيني يا عيني .. علي الخلخال إللي بيرن بين رجلك ياريتني كنت مكانه.
عندها فقط إلتفتت إليه و قالت بحدة و قد إرتفع صوتها بقدر جذب إنتباه الحاضريين و البعديين:
-طب خد بالك بقي يا حلو و فتح .. في نفس الرجل دي تحت الخلخال في جذمة تقوم بالواجب معاك.
إتسعت حدقتاه بذهول فقال:
-انتي ! .. الكلام ده ليا ؟!
-و مين غيرك هنا سافل و مش متربي ؟؟
-عمر !
قالتها فتاة جاءت لتوها ما أن لاحظت ذلك النزاع ثم تابعت:
-تاني ؟ انت مش هتبطل تصرفاتك دي اللي بتجبلك الاهانات كل شوية ايه مش هتتغير ابدا ؟!
رمقتها"ياسمين"بإزدراء .. كانت أنيقة في كل شيء و لكن ملابسها ... !
بينما هتف الشاب بإنفعال حازم:
-يارا ! .. اسكتي انتي خالص.
-لأ.
صرخت الفتاة ثم تابعت:
وقفت "داليا" أمام المرآة تنظر إلي نفسها و تتأمل تفاصيلها ، فكرت لم تعط مظهرها الخارجي أي إهتمام من قبل قط !
و لكنها فاجأت نفسها اليوم و في تلك اللحظة بالأخص و راحت تدرس بدقة تقاطيع وجهها و جسدها البض المائل إلي الأحمرار و الذي تناثرت عليه قطرات الماء أثر إستحمامها ..
مدت يدها إلي وجه المرآة و نزحت ذلك التشويب البخاري الذي كان يحجب عنها رؤية نفسها بوضوح ، ثم حدقت بوجهها جيدا ، كان لون بشرتها عسليا و لون عينيها الواسعتين يتموج وفقا لمزاجها فمن الأخضر يوما إلي لون ضبابي كلون الدخان يوما أخر ، تملك عيناها قوة ساحرة تجهل"داليا" وجودها حتي الأن ، و كان شعرها كستنائيا طويلا حريريا و كثيفا عقصته"داليا"في تلك اللحظة إلي الوراء بعيدا عن جانبي وجهها كي تتمعن ملامحها أكثر ..
وجدت أن مظهرها برئ يدل علي الضعف فتسرب القلق إلي قلبها ، عليها أن تقوم بإنقاذ الموقف فإن لم تتصرف سريعا ستخسر كل شيء لأن تلك الوظيفة التي سوف تتقدم لها غدا تعني لها و لعائلتها الصغيرة كل شيء و لو خسرتها ستتحطم آمالهم ..
تناولت"داليا"منشفتها الكبيرة و لفت بها جسدها ثم هرعت سريعا إلي غرفتها .. وقفت "داليا"أمام خزانتها تتأمل محتوياتها و ملابسها في عدم رضا ، شعرت بإنها تحتاج لشراء ملابس اذا تم قبولها في تلك الوظيفة .. ذكرت نفسها أن مدخراتها القليلة التي وضعتها جانبا لمصروفات المنزل و علاج والدتها التي أصابها الشلل الرباعي و أيضا مصروفات شقيقتها التي إلتحقت منذ عامين إلي كلية الطب ..
وجدت أنه لا يجب أن تهدر تلك المدخرات البسيطة علي شراء الملابس .. لذا أقفلت خزانتها بيأس و إستسلام ثم جلست علي فراشها متخاذلة
سمعت في تلك اللحظة طرقات علي باب غرفتها فأذنت بالدخول قائلة:
-ادخلي يا ياسمين.
دلفت الشقيقة الشابة بمرح إلي غرفة"داليا"وقد علت وجهها إبتسامة خفيفة فيما تطلعت إليها"داليا"بتساؤل قائلة حينما شاهدت دفاتر الدراسة بكلتا يديها:
-إيه ده ! .. انتي لسا جاية دلوقتي ؟ اتأخرتي كده ليه أنا كنت بحسبك وصلتي من بدري.
-أه أه يا أختي لو تعرفي إللي حصلي انهاردة يا دودو.
قالت"ياسمين"ذلك و هي تنزع معطفها الأحمر الصغير المصنوع من الجلد و تلقيه تعبة علي فراش أختها بينما سألتها"داليا"بقلق:
-إيه حصلك إيه ؟ اتكلمي قوليلي في إيه حد عملك حاجة ؟؟
قهقهت"ياسمين"بمرح و هي تلهو بسلسلة مفاتيحها قائلة:
-ماتقلقيش كده يا دودو اطمني محدش عملي حاجة و محدش يقدر يعملي حاجة اساسا.
-اومال إيه اللي حصل طيب و اتأخرتي ليه ؟؟
قالت"داليا"بنفاذ صبر بينما فسرت"ياسمين":
-ما أنا هقولك بس اهدي انتي الاول.
-طيب هديت .. اتكلمي بقي !
تنهدت"ياسمين"ثم عادت تقص عليها الأتي:
بعد إنتهاء محاضراتها الجامعية ذهبت برفقة صديقاتها إلي وسط ساحة الحرم الجامعي ، و ما أن خطت برقة أمام تلك السيارة الفارهة التي إستند إليها شاب ذو وجه شرقي جذاب و عينان بنيتان حجبتهما تلك النظارة الشمسية الأنيقة حتي جذبت إنتباهه ليس لجمالها ، فهي ليست صاخبة أجمل إطلالة بالجامعة و لكن كان تجاهلها سبب إهتمامه بها ، فنظرة"ياسمين"إليه كانت تختلف عن بقية الفتيات اللواتي ما أن يتجمعن حوله حتي يتملقونه و يمتدحونه من جميع الجهات و كأنه نجم مشهور ..
-حاسس ان القمر نزل من السما في عز الضهر و عدا من جانبي دلوقتي.
لم ترد"ياسمين"علي إطرأه و لا علي إبتسامته الجذابة الدافئة بالمثل بل وجهت إليه نظرة عادية لا بل باردة ..
لأنه يعرف من ملابسها و هيئتها أنها فتاة بسيطة من الطبقة الوسطي و ربما أعتقد إنه قادر علي إستمالتها بسهولة ، كان يتأملها بتفحص بالغ مع إنها كانت تمثل البساطة بعينيها فيما لو قيست بالفتيات الأخريات ..
عند أخر نظرة وجهتها إليه أبتسم لها رافعا حاجبه بطريقة توحي بإنه لم يلق طوال حياته مقاومة من أي فتاة و لذلك أسرع إلي القول بوقاحة هذة المرة و هو ينظر أسفل قدمها:
-ما هو انا معذور بردو يا قمر انتي .. مستحيل اشوف الجمال ده كله و اسكت.
تجاهلته للمرة الثانية فعاد يقول:
-يا عيني يا عيني .. علي الخلخال إللي بيرن بين رجلك ياريتني كنت مكانه.
عندها فقط إلتفتت إليه و قالت بحدة و قد إرتفع صوتها بقدر جذب إنتباه الحاضريين و البعديين:
-طب خد بالك بقي يا حلو و فتح .. في نفس الرجل دي تحت الخلخال في جذمة تقوم بالواجب معاك.
إتسعت حدقتاه بذهول فقال:
-انتي ! .. الكلام ده ليا ؟!
-و مين غيرك هنا سافل و مش متربي ؟؟
-عمر !
قالتها فتاة جاءت لتوها ما أن لاحظت ذلك النزاع ثم تابعت:
-تاني ؟ انت مش هتبطل تصرفاتك دي اللي بتجبلك الاهانات كل شوية ايه مش هتتغير ابدا ؟!
رمقتها"ياسمين"بإزدراء .. كانت أنيقة في كل شيء و لكن ملابسها ... !
بينما هتف الشاب بإنفعال حازم:
-يارا ! .. اسكتي انتي خالص.
-لأ.
صرخت الفتاة ثم تابعت: