مدونة كامو للروايات والقصص
37.9K subscribers
1.67K photos
3 files
114K links
كل الروايات الالكترونية متوفرة على مدونة كامو
كل ما عليك زيارتنا ❤️
Download Telegram
_انا مش مجبره اني اتجوزك انت فاهم..!
راح قعد علي الكرسي ببرود وقال.. لا مجبره!
_ومين قال اني هوافق عليك يا زين..؟
زين.. بقيتي شاطره اهو وبتقولي اسمي.!
_زين حل عني..
زين.. وان قولت لا هتعملي ايه!؟
جميله.. هعمل كتير..!؟
زين ضحك بسخريه.. يا بنتي اتكلمي علي قدك..!
جميله قالت بجديه.. انا مبحبش اللي يستهزق بكلامي..!!
زين.. وانا مبستهزقش
جميله.. تمام وانا مش هتجوزك وبعد اذنك يلا قوم امشي..
زين.. انتِ مفكره ان هقوم امشي بالسهوله دي بتحلمي..
جميله.. انت عايز ايه بظبط يا زين مش كفايه اللي عملته.؟!
زين.. عملت ايه..!
جميله..انت هتستعبط..؟!!
زين قام وقف واتكلم بعصبيه.. اتكلمي باحترام علشان مزعلكيش وطبعا انتِ عارفه كويس اوي ان زعلي وحش وانتِ وابوكي واخوكي اكتر ناس مجربين زعلي..!؟
جميله تجهلت اللي زين قالوا وقالت.. اطلع برا يا زين..!
زين.. انا كده كده همشي بس قبل ما امشي هقولك علي كام حاجه كده..! ابوكي واخوكي مش هخرجهم من السجن اللي لما توافقوا تتجوزيني ساعتها بس هخرجهم وانتِ عارفه اني اقدر اخرجهم فكري ورقم تليفوني معاكي يلا سلام..!؟
زين قال كده ومشي وجميله راحت قعدت علي الكنبه بحزن شديد علي ابوها واخوها اللي اتسجنوا ظلم بسبب زين وافتكرت لما زين قعد يهددها انها لو متجوزتوش هو هيحبس ابوها مجدي وعلي اخوها ولما هيا رفضت وقالت انه مش هيقدر يعمل حاجه لقيت بعدها ب يومين البوليس بيخبط عليهم وبيحطوا الكلبشات في ايد مجدي وعلي وهيا كانت بتعيط بحرقه ولما راحت القسم وراهم الظابط قالها انهم بيتاجرو في المخدر*ات ولما قالتلهم في اثبات طلعولها ورق كتير لي علاقه ب بضاعات كتير جدا وفي وسط الورق دا كان في كام ورقه مكتوب في عدد اسلاحه وكمان لقوا مكان بتاع مجدي في اسلح*ه كتير جدا بس جميله فضلت تعيط وقالت ان الحاجات ظي مش حاجات ابوها واخوها بس هما طلعوها برا القسم ومجدي وعلي اتحكم عليهم ب خمستاشر سنه سجن. جميله فاقت من شرودها علي صوت خبط الباب قامت وفتحت بيأس وحزن شديد..
جميله بصدمه.. علي!!!!!

يتبع...رواية متمردة في جحيمي)
باقي فصول الرواية من هنا
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%aa%d9%85%d8%b1%d8%af%d8%a9-%d9%81%d9%8a-%d8%ac%d8%ad%d9%8a%d9%85%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/
داخل من باب الشقة باين عليه متعصب
رابط الكرافتة في إيده والسويتشيرت في إيده التانية
هو:
أنا مش فاهم!
مش فاهم إزاي كل ما أرجع ألاقي مصايب
النهاردة المدير مسك عليا غلط معرفش جايبه ازاي
العربية خبطت في الرصيف
والتلاجة بتخرّ ميه
ومش لاقي شرابي
وانا اصلا مش لاقي دماغي
طلعت من المطبخ لابسة ترينج أحمر وعاملة ماسك خيار على وشها
وماسكة كباية شاي بلبن
هي:
إيه يا روحي مالك؟
حاساك داخل كأنك خارج من فيلم رعب الجزء التاني
هو:
ساره أنا مش ناقص هزار
فين الشراب بتاعي؟
وفين الغطا بتاع العربية؟
فين العشا؟
ساره:
العشا في التلاجة
والتلاجة بتخرّ ميه زي ما أنت قولت
يعني الأكل بيتسوّى أوتوماتيك
والشراب تحت الكنبة
والغطا.. بستخدمه بفرش بيه للقطط لما ييجوا عندي
بصلها بصدمه:
قطط؟
انتي لسه بتلمي قطط الشارع؟
ساره:
ده مش لم
ده تبنّي
أنا عاملة جمعية خيرية اسمها "ودن قطة"
شعارنا: سيبهم يناموا وأنت نام مرتاح
هو:
أنا مش هنام مرتاح
أنا هنام عند أمي
على الأقل هناك مفيش جمعية حيوانات في أوضتي
ساره:
إنت حر
بس خد بالك
بطاطس (القطة) بتغير
ممكن تقفل عليك الباب وانت نايم
هو بيبص فيها
واقف قدامها مذهول
هو:
أنا متجوز واحدة عاقلة ولا داخلة معايا في مسلسل رسوم متحركة؟
ساره:
بصراحة إحنا أقرب لـ "توم وجيري"
بس بجودة أقل
وسرعة أعلى
هو:
أنا هسيب البيت
بتجري تقف قدام الباب
ساره:
استنى
استنى قبل ما تمشي
خد الساندويتش ده
عملته مخصوص
جبنة رومي ومعاه كلمة حلوة
بصلها بصدمه واستغراب:
إيه الكلمة الحلوة دي؟
ساره:
ماتنساش تيجي بكرة
عشان هنقلب الصالة لحلبة مصارعة
جبتلك شورط الملاكمة
وهنشوف مين فينا الأقوى
بصلها بزهول:
انتي محتاجة تتعالجي بجد
هي:
أنا بعالجك من الاكتئاب
أنا الدكتور النفسي بتاعك
أقسم بالله لو سبتني
هتزهق من الضحك
هو بيضحك غصب عنه
وبيمسك الساندويتش وهو بيهز راسه
هو:
أنتي كارثة
بس بحبك
هي:
وأنا كمان
بس أوعى تنسى تجيبلي شاي بلبن وانت راجع
هو:
انتي مش لسه شرباه؟
هي:
ده كان تجريبي
أنا عايزة النسخة الرسمية

يتبع....رواية يوميات زوجه مجنونه)
باقي فصول الرواية من هنا
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%8a%d9%88%d9%85%d9%8a%d8%a7%d8%aa-%d8%b2%d9%88%d8%ac%d9%87-%d9%85%d8%ac%d9%86%d9%88%d9%86%d9%87-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5-3/
: ماما فين ياحبيبي
رد الولد ببراءة وقال
: نزلت عند عمو محمد تبات معاه في شقته يابابا
: انت بتقول ايه ياحبيبي. نزلت تبات معاه ازاي
قالها بصدمة وهو بيحاول يستفهم من ابنه
ليجيب الولد ببراءة لتاني مرة ويقول ... نزلت علشان تبات عندو. زي ما دايما بتنزل تبات عندو لما طنط حورية مش بتكون موجودة وانت بتكون مسافر
وهنا كانت الصدمة الحقيقية
الصدمة كانت ملجماه وهو مش قادر يستوعب كلام ابنه.. ازااي!!!
وهو بيحاول يستوعب... معقوله. معقول ممكن اخويا
ومراتي يكونو بيخنو،، ني!!!!!!!!
..
في شقة اخوه
كانت بين احضا، نه وهي بتحرك ايدها علي صدره العا، ري بهدوء
قالت بحب... عاوزة افضل في حضـ نك كده دايما.
رفعت وشها وقربت با،، سته
وكملت ببتسامة.. مش بقدر ابعد عنه ابدا
رجعت كملت بشرود وقالت... كان نفسى اتجوزك انت. طول عمري بحلم بيك انت. انا بحبك بجنون يامحمد
كانت بتتكلم وهو بينفث دخان سيجارته وهو في عالم تاني مش معاها ولا سامعها
بصتله وقالت.. تعرف ان انا اتجوزته بس علشان افضل جمبك
كملت بضيق وغضب... بس انت روحت اتجوزت اللي ماتتسمي حورية
رجعت اخدت نفس بارتياح وقالت بفرحة... بس انا حاليا مبسوطة. مبسوطة اووي. اهي غارت. داهية لا ترجعها البومة دي
بصلها بغضب راحت قالت علطول... ايه. ما انت كده كده مبتحبهاش. بقلم فريدة احمد
....
يعني ايه. يعني مررراتي بتخو،، ني مع اخوياا
كان في حالة جنون وهو بيكسر في كل شئ قدامه بعد ما عرف ان مراتو بتنيم العيال وتنزل تبات مع اخوه وهو مسافر
ولانه كان في الغردقة علشان شغله. مفكرش ومستناش ساب شغله. ساب كل اللي وراه ونزل خد عربيته وهو زي المجنون وطلع بيها وهو متجه للقاهرة وهو بيتوعد ليهم بشر
..............
في مكان تاني
: يعني ايه عاوزني ارجعلو بعد ماضر، بني واهاني هو و امه
اتكلم اخويا الكبير وقالي... هترجعيلو ياختي مش دا اختيارك.. محدش غصبك عليه يبقي اشربيه واستحمليه بقا. واظن حذرناكي هتتجوزيه ماتجيش في يوم وتشتكي
قولت بزهول... يعني ايه. هو انتو مش هتجيبولي حقي. بقولكو دا ضر، بني وامه بهدلتني
اخويا بلامبالاة... تلاقيكي غلطتي.. ما انتي لسانك طويل
والله ماعملت حاجة دول هما اللي مفتريين. وعلشان عارفين ان محدش من اهلي بيقفلي بيبيعو ويشترو فيا
قولتها وانا دموعي بتنزل بقهر
رد اخويا وقال.... بردو هقولك تاني دا اختيارك واحنا مكناش موافقين عليه من الاول بس انتي اللي صممتي تتجوزيه. يبقي مترجعيش تشتكي
اتكلمت مرات اخويا اللي كانت واقفة بتبصلي بشماته
وقالت... واللي يشيل قربة مخرومة بتخر علي راسه
كان قاعد اخويا التاني بهدوء بعد ما استمع للحوار واخيرا
اتكلم وقال ... كلم جوزها ياطارق. خليه ييجي ياخدها
قولت بدهشة من موقفهم كلهم وانا دموعي في عيوني وانا مش مصدقة دول اهلي المفروض سندي ... انتو بتقولو ايه..بتقولو ايه بقلم فريدة احمد
اخويا عماد قال بقسوة.. زي ماسمعتي ياروح امك. انتي مش هتفضلي هنا يوم واحد. لازم ترجعي بيت جوزك
رديت عليه بدموع وقهر وقولت ... دا بدل ماتقفو معايا بترخصوني. بدل ماتجبولي حقي منو بترخصوني!!!..
انتو كده طول ما مش بتاخدو رد فعل معاه هيفضل يذلني ويهيني. انتو بتعملو كده ليه. هو انا مش اختكم
مسحت دموعي وكملت بعد ماحسمت امري ...بس انا مش هرجعلو بعد اللي عملو فيا.مش هرجعلو
اتنهدت وقولت بقهر...ومش عاوزاكم تقفو معايا..
بصتلهم باستحقار..... اساسا مش جديد عليكم.. كنت عارفة اني ماليش اهل ولا سند ..
كملت بقوة... انا مش همشي وهفضل في بيت ابويا اللي ليا فيه زيكم بالظبط. ورثي ولا نسيتو
عماد ...ورث ايه يا ام ورث. ورثك ده احنا جهزناكي بيه لما جينا نجوزك ياروح امك يعني تنسي ان ليكي في البيت ده شبر واحد
قولت بعصبية وغضب...انت بتقول ايه.عاوز تاكل عليا ورثي كمان.. انتو بتعملو معايا كده ليه. بتعملو معاياا كده لييه. ايه القسوة دي. انا عمري ماشوفت اخوات بيعملو كده في اختهم
مهتمش عماد ل كلامي وبص ل طارق وقالو بعصبية.. ماتخلص يابني. كلمه خليه ييجي ياخدها واعتذرلو علي قلة ادبها بقلم فريدة احمد
بصلي وقال... انا عارف ان لسانها طويل. اكيد قليتي ادبك عليهم. مش كفاية رضييو بيكي علي عيبك. كويس انو لسه مطلققيش ولا اتجوز عليكي. واحد غيره كان زمانه اتجوز من بدري
مسك طارق تليفونه ولسه هيطلب جوزي
قولت بسرعة وانا ببكي بقهر.... استني متكلموش.
بصتلهم بتستحقار وقولت … كفاية ترخصو، ني اكتر من كده..
مسحت دموعي وقولت... انا هرجع لوحدي
كملت بحسرة.... هقولهم اني لقيت الباب مقفول ومعرفتش ادخل... وانتو اكيد نايمين لان الوقت متأخر ومحدش سمعني وانا بخبط.. احسن مايعرفو انكو طردتوني
قولت اخر جملة بسخرية
رد عماد وقالي...طب مانتي ناصحة اهو وبتعرفي تفكري..عيشي نفسك بقا ياختي ومش كل شوية تجيلنا غضبانة مش ناقصين قرف ما صدقنا جوزناكي
بصتله بدموع وخزلان وانا بتقول..حسبي الله ونعم الوكيل فيكم
واخدت شنطه هدومي اللي جيت بيها وخرجت مقهورة ومخزولة من اقرب الناس ليا . اهلي!!!! اللي المفروض سندي وفي ضهري. بس حقيقي بعد الاب مفيش سند
.........
في شقة جوزها
قالت سلفتها وهي بتريح علي صدره تاني.. وانا بصراحة بتمني عمرها ماترجع علشان افضل معاك وفي حضنك
: للدرجادي بتحبيني
قالها بسخرية وهو بينفث دخان سيجارته
رفعت وشها وقالت علطول.. بمو، ت فيك.بعشقك
بدأت تحرك ايدها علي وشه بعشق وقالت..انا مبسوطة ان الجو خلي لينا. مراتك غارت وامجد مسافر
ابتسمت وقالت... هنزلك كل يوم بعد ما انيم الولاد. ودلعك
في اللحظة دي اتفتح الباب بقوة و

يتبع....
(رواية مأساة حورية)
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%a3%d8%b3%d8%a7%d8%a9-%d8%ad%d9%88%d8%b1%d9%8a%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/
في احد الاحياء الشعبية
الساعة العاشرة مساء ...
ترتدي بنطالها الجينز و بلوزتها الملونة بذات لون شعرها الأحمر و تحمل حقيبتها علي كتفها ثم تغلق بابها و تنزل علي درج المنزل مسرعة لتجد من يقف و يعترض طريقها !!!
فاتن : عايز ايه يا امير ؟
امير : اتأخرتي ليه يا موزة ؟
فاتن : وسع يا امير خليني انزل ، انا متأخرة اوي .
أمير : انا قولتلك عدي عليا قبل ما تروحي الشغل !!
فاتن : معلش يا امير اجيلك بكره بالنهار .
امير : مش هينفع ، امي بتبقي صاحية .
فاتن : وانا دلوقتي متأخرة اوي !! خليها بكره .
امير : مش هتتأخري كتير يا موزة ، ربع ساعة بس وانزلي .
فاتن " بزهق " : اووووف ، حاضر .
ودخلت معه شقته و بعد نصف ساعة ...
تخرج فاتن من شقتة وترتب من ملابسها وشعرها وتنظر في ساعتها وتقول : اشوف فيك يوم يا امير ، انا كده اتأخرت اوي !!
امير : أتأخرتي علي ايه يا موزة ؟ اللي بتعمليه هناك هو هو اللي كنتي بتعمليه هنا ، واكيد هنا اتبسطتي اكتر .
فاتن " تبتسم " : اشمعني ؟؟
امير " يضحك " : علشان هنا بنعمله بالحب يا موزتي .
فاتن : وهناك بالفلوس يا عينيا ، سيبني اروح بقي اشوف اكل عيشي .
تخرج من البيت وتستوقف توكتوك وتركبه حتي موقف السيارات ....
تهم بركوب احدي سيارات الاجرة بالموقف ليمسك بذراعها رجلا ضخم الجث.ة ويمنعها من الركوب !!
فاتن : فيه ايه يا شعبان ؟ سيبني اركب .
شعبان : عايزك يا موزة .
فاتن : حاضر ، بكره هجيلك .
شعبان : لأ دلوقتي .
فاتن : طيب سيب دراعي علشان الناس .
شعبان " بعصبية " : ابو ....م الناس . انتي ناسية انا مين يا بت ولا ايه ؟؟
فاتن : عارفة انك المعلم شعبان سيد الناس و كبير الموقف كله .
شعبان : اومال مالك مش معبراني ليه ؟ بتتقلي عليا ليه يا موزة ؟!!
فاتن : يا حبيبي انا بقولك بكره علشان متأخرة علي الشغل .
شعبان : مفيش منه يا بت ، شايفة الكشك الخشب اللي هناك ده ، اسبقيني علي هناك وانا جاي وراكي .
فاتن : بقولك متأخرة !!!
شعبان : مش هأخرك ، نصاية وتمشي .
فاتن : لأ ، نص ساعة كتير اوي .
شعبان : طيب يلا ، مش هنضيع الوقت في الكلام الفاضي .
تسير بخطوات ثقيلة " بضيق " نحو الكشك .
في احدي العمائر الشاهقة
تخرج فاتن من المصعد ثم تقف امام باب احدي الشقق الفاخرة وتدق جرس الباب ، وتنظر في توتر الي عقارب ساعتها التي تقترب من الثانية عشر عند منتصف الليل .
تفتح أمرأة خمسينية الباب وتوبخها قائلة : ايه اللي اخرك كده يا بت ؟؟
فاتن : معاش ، المواصلات كانت زحمة يا مدام سهير .
مدام سهير : ادخلي ومتتأخريش كده تاني ، منير بيه مستنيكي جوه .
ابتسمت فاتن ودخلت سريعا وفتحت باب احدي الغرف ودخلت ثم اغلقت الباب خلفها .
داخل الغرفة
تجد رجلا اوشك علي الخمسين من عمره ذو شعر ناعم يبدو علي هيئته الثراء يتمدد علي الفراش يدخن سيجارته الملفوفة وبجواره كأسا فارغة .
فاتن " بابتسامة " : مونتي حبيبي ، اتأخرت عليك يا عينيا ؟؟
منير : أوي اوي يا تونه ، اتأخرتي ليه كده ؟
فاتن : وحياتك عندي لو اعرف انك جاي النهاردة لكنت قعدت هنا من البارح مستنياك .
منير : حبيبتي يا تونه ، تعالي وحشتيني اوي .
فاتن " بدلع " : بجد وحشتك ؟؟
منير : اوي اوي .
فاتن : وانت كمان يا روحي .
منير : طيب تعالي بقي ، واقفة بعيد ليه ؟ علفكرة انا دافع لسهير حق الليلة كلها من دلوقتي للصبح ، يعني انتي النهاردة بتاعتي .
فاتن " تبتسم " : اومال انت مستعجل ليه كده ؟ استني شوية عايزة ارقصلك وادلعك الاول .
منير : حبيبتي يا تونه ، مفيش حد بيعدل مزاجي غيرك .
تمر اكثر من عشرون دقيقة من رقصها المثير بملابسها شبه العا.رية حتي تلقي بنفسها بجواره علي الفراش .
يبدأ منير في مداعبتها ولكنه يلاحظ الحزن علي وجهها !!
منير " بدهشة " : مالك يا تونه ؟؟ انتي زعلانة ولا ايه ؟؟
فاتن : شوف يا مونتي انا كنت برقصلك وبضحك معاك ، لكن من جوايا بتقط.ع .
منير : ليه يا تونه ؟ مين مزعلك ؟؟ شاوري بس علي اللي يزعلك وانتي عارفة انا ممكن اعمل ايه .
فاتن : عارفة يا عينيا ، شالله يخليك ليا .
منير : مالك بقي ؟ احكي هو انا غريب ؟!!
فاتن : امي رجعت تعبت تاني و الدكتور قال لازم تتحجز في المستشفي وتعمل عمليه .
منير : تقوم بالسلامة ، اكيد انتي محتاجة فلوس ؟؟
فاتن : هو ده اللي مزعلني .
منير : هاتي البنطلون من جنبك يا تونه .
اعطته بنطاله فاخرج منه مبلغ من المال واعطاها اياه قائلا : ده مبلغ بسيط مشي نفسك بيه دلوقتي وكمان تلات ايام هجيلك واديلك مبلغ تاني غيره .
فاتن : يخليك ليا ، حبيبي اهم حاجة متقولش لمدام سهير ، احسن الست دي مش سالكة ودماغها هتروح وتيجي وممكن تاخدهم مني .
منير : لا يا تونتي مش هقولها ، انسي حزنك وخلينا هنا نفرفش بقي .
ضحكت فاتن : وانا هفرفشك واروق عليك اخر حاجة .
منير : لما نشوف .
فاتن : بس اوعي تكون واخد حاجة زي المرة اللي فاتت كنت همو.ت في ايدك .
منير " يضحك " : و حياتك طبيعي .
تضحك فاتن : مصدقاك ، مصدقاك يا سبعي .
بعد ساعة ونص ...
فاتن : حرام عليك كفاية بقي .
منير : زهقتي مني ولا ايه ؟!!
فاتن : لا يا حبيبي عمري ما ازهق منك ابدا ، بس كفاية انا تعبت بجد .
منير " يضحك " : مبشبعش منك ابدا ، انتي بتاعتي النهاردة .
فاتن : طيب نرتاح شوية ؟
بعد ثلاثة ساعات ...
يرتدي منير ملابسه وينصرف وبعد ان يغلق الباب خارجا تبثق فاتن خلفه !!!
ينفتح الباب و تدخل اليها مدام سهير و تسألها : منير بيه عطاكي كام يا بت ؟؟
فاتن : مش عطاني حاجة ، قالي انه دفعلك الليلة كلها .
فاتن " بعصبية " : بت انتي مش واحدة زيك هتيجي علي اخر الزمن وتشتغلني !! لا يا عين امك اصحي وفوقي وطلعي الفلوس اللي عطاهالك .
فاتن : طيب فتشيني لو عايزة .
سهير : هفتشك يا عين امك بس قبل ما تمشي ، يلا دلوقتي اظبطي مكياجك فيه اتنين هيدخلولك ورا بعض .
فاتن : بلاش انا النهاردة ، دخليهم لأي واحدة غيري .
سهير : لأ ، هما عايزينك انتي بالاسم .
فاتن : انا مفيش فيا نفس ، البر.شام اللي بياخده منير ده بيخليني امو.ت .
سهير : بت انتي بطلي تمثيل ، خلينا نشوف شغلنا .
فاتن : حاضر ، ودول نظامهم ايه ؟؟
سهير : اقلبيهم بسرعة ، انتي وشطارتك مش عايزة الواحد منهم ياخد اكتر من عشر دقايق في ايدك .
في السادسة صباحا ترتدي فاتن ملابسها و تتجهز للانصراف .
تأتي مدام سهير وتعطيها أجرها .
فاتن : لو عايزة تفتشيني يا مدام سهير فتشيني براحتك انا قدامك اهو .
سهير : يا بت يا خايبة ، انا عارفاكي كويس ، لكن انتي عارفة انا شوفت هنا اشكال والوان وياما نسوان ضحكوا عليا .
فاتن : وانا مش زيهم .
سهير : انا عارفة يا فاتن انك بت جدعة ومش زيهم .
فاتن : ماشي يا مدام علشان متأخرش علي امي .
سهير : خدي ال ٢٠٠ جنية دول هاتي حاجة لأمك وانتي مروحة .
تنزل فاتن من احدي سيارات الاجرة وتسير عائدة الي منزلها ، بينما يخرج حمزة " الذي يعيش في المنزل المقابل لها " من منزله ويجدها تسير نحو منزلها .
تتعقبتها نظراته حتي تدخل بيتها ثم يكمل طريقه حتي يلقي صديقه يوسف الذي بمجرد ان يلقاه يبتسم : صباح الخير يا حمزة .
حمزة : صباح الفل يا يوسف .
يوسف : ايه يا صديقي لسه البت دي معلقة معاك ؟؟
حمزة : انا عملت ايه علشان تقول كده ؟
يوسف : ياض ده انت عينك كانت هتطلع عليها وهي ماشية لغاية ما دخلت البيت !!!
حمزة : ببص زي اي حد ما يبص !! يعني انت شوفتني روحت كلمتها ؟؟
يوسف : ابعد عن البت دي و اوعي تعلق قلبك بيها ، البت دي ....
حمزة : متكملش ، انا عارف هتقول ايه ، حرام عليك مادام مشوفتش متتكلمش .
يوسف : دي سيرتها علي كل لسان !!!
حمزة : الناس كده كده بتتكلم ، علي الفاضي والمليان ، يلا بينا هنتأخر علي الكلية يا عم الرغاي .
يوسف : يلا يا صديقي .
في شقة فاتن
تدخل فاتن غرفة والدتها التي تجدها مازالت نائمة .
فاتن : ماما...ماما...اصحي بقي علشان نفطر مع بعض .
الام : صباح الخير يا حبيبتي ، الساعة كام ؟
فاتن : صباح الفل يا ماما ، الساعة سبعة .
الام : حمدلله ع السلامة يا قلب امك .
فاتن : الله يسلمك ، يلا انا جبتلك الفطار افطر معاكي وانام علشان تعبانة اوي .
الام : طيب يا حبيبتي .
اثناء تناول الفطور ...
الام : يا بنتي متشوفيلك شغلانة غير دي ، كل يوم ترجعي الصبح تعبانة ، السهر والتعب ده غلط عليكي .
فاتن : يا ماما مفيش شغل هعرف اجيب منه الفلوس اللي بقبضها في الشغل ده .
الام : مش مهم يا قلبي ، اهم حاجة صحتك .
فاتن : متخافيش عليا يا حبيبتي ، وبعدين ده فندق محترم و كبير اوي يا ماما والمرتب اللي باخده كبير علشان يكفي مصارفنا وعلاجك .
الام : مينفعش تشتغلي بالنهار حتي علشان صحتك ؟؟
فاتن : مينفعش يا ماما علشان اللي بيشتغلوا بالنهار متجوزبن مينفعش يشتغلوا بالليل ، شغل الليل للبنات اللي زيي .
الام : ربنا يقويكي ويوقفلك ولاد الحلال يا بنتي .
تنظر لها فاتن وتبتسم ثم تكمل طعامها .
اليوم التالي
تنزل فاتن مساء فتلقي أم أمير علي درج المنزل .
فاتن : ازيك يا خالتي ، سهرانة يعني النهاردة !! فيه حاجة ؟؟
ام امير : لا يا حبيبتي ، ده انا كنت خارجة اشوف الواد امير فين .
فاتن : يمكن واقف تحت في الشارع .
ام امير : هنزل اشوفه .
فاتن " تضحك " : ما تجوزهولي يا خالتي وانا ألمهولك من الشارع .
ام امير " تضحك " : تتجوزي امير ابني ؟!!! ده صا.يع ولا شغل ولا مشغلة !! ولو جوزتهولك هتصرفي عليه ولا اصرف انا عليكم انتوا الاتنين ؟!!
فاتن : خلاص يا خالتي ، سديتي نفسي ، والنبي يا خالتي ابقي خلي حسك مع امي بالليل وانا في الشغل لو قلقتي ولا صحيتي من النوم علشان تعبانة شوية النهاردة .
ام امير : حاضر يا حبيبتي متخافيش روحي شغلك وانا هطل عليها كمان شوية ، روحي يا فاتن يا حبيبتي ربنا يوقفلك ولاد الحلال .
تضحك فاتن : كلكم بتدعولي الدعوة دي و مش عارفة ليه مش بتستجاب ؟!!!
ام امير : ليه يا بت ؟ في حد بيضايقك ؟
فاتن : ما انتي عارفة الدنيا مليانة .
ام امير : معلش ربنا يرزقك بابن الحلال اللي يستتك ويقعدك في البيت .
تضحك فاتن : ربنا يسمع منك .
ثم تنصرف وتنزل مسرعة الي الشارع .
في شقة مدام سهير
فاتن : النهاردة جاية بدري اهو يا مدام .
سهير : طيب يا ام لسانين ، ادخلي اوضتك وظبطي نفسك .
تدخل فاتن الغرفة ثم تغلقها وتبدل ملابسها وترتدي ملابس نوم مثيرة وتقف امام المرأة تتزين حتي يفتح الباب ويدخل منه شاب ثلاثيني وسيم ذو لحية كثيفة وشارب عريض .
الشاب " طارق " : مساء الخير يا قمر .
فاتن : مساء العسل ، يخربيتك ايه الجمال ده يا واد !!! انت اسمك ايه ؟؟
الشاب " طارق " : اسمي طارق .
فاتن : عاشت الاسامي ، ادخل واقفل الباب .
دخل طارق واغلق الباب وبدأ في خلع ملابسه .
فاتن : لأ، استني انت يا مز انا هقلعك .
ضحك طارق ضحكة عالية .
فاتن : انت ايه اللي جايبك هنا ؟!! ده اللي زيك تلاقيه ماشي مع بنات عدد شعر راسه .
طارق : تغيير ، ويمكن ليا نصيب اشوفك .
فاتن : متشوفش وحش .
طارق : انتي اسمك ايه ؟
فاتن : اسمي فاتن .
طارق : اسمك حلو يا تونه ، ينفع ادلعك ؟؟
فاتن : ده انا اللي هدلع اهلك دلوقتي .
بعد ما يقارب الساعة
يهم طارق بارتداء ملابسه ، فتمسك فاتن بيده وتقول : علي فين ؟ ما تخليك شوية .
طارق : لااا ، انا لازم امشي دلوقتي .
فاتن : يا خسارة .
طارق : هجيلك تاني يا عسل ، خدي الفلوس دي ليكي انتي .
فاتن : كمان !! ربنا يخليك .
يقترب طارق من الباب خارجا وتتبعه فاتن بنظراتها ثم يلتفت اليها ويقول : بقولك ايه .
فاتن : نعم يا مز .
طارق : انا جاتلي فكرة جامدة اوي ، سجلي رقم تليفوني معاكي و كلميني بكره بالنهار .
فاتن : حاضر ، بس قولي فكرة ايه ؟؟
طارق : بكره لما تكلميني هتعرفي .

يتبع..رواية ظل امرأة عنيدة)
باقي فصول الرواية من هنا
https://camo3blog.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b8%d9%84-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d8%a3%d8%a9-%d8%b9%d9%86%d9%8a%d8%af%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/
هتبقى اب عظيم يا يحيى مُتأكده من دا.
- وأنتي هتبقي أم عسل ياعيون يحيي.
قلتها بِهزار وأنا بقلب الكاكاو الي طلبته مِني، خدت المج وحطيته قدامها لاقتها بتكمل كلامها وهى بتمسح على بطنها المَنفوخه بإبننا الي خلاص قَرب يِشرف وقالت:
- مُتأكده هتقدر تحافظ عليه وتحميه.
ابتسامتي اتشالت وأنا سامع نبرة صوتها وسرحانها الي زاد عن حَده اليومين دول، كُنت بحس بيها من بداية الحمل بس كانت بتتهرب وتقول هِرمونات حاولت اصدقها بس الموضوع في آخر فتره زاد مِسكت كفوف إيديها بعد ما مسكت المج منها وحطيته على الطربيزه الصُغيره الي قدامنا وقلتلها وأنا بسمح عليهم:
- وأنتي هتبقي أحلى مامي في الدنيا، تخيلي حد في قلبك دا ويكون مامي دا يابخته ابني ابن الك... |. لب دا.
ضحكت وبعدها لاقيتها دمعت وقفلت عينيها وميلت راسها لتحت ضميتها ليا وأنا عارف كلام الدكتور وهو بيشرحلي نفسيتها الفتره دي هتتعبني إزاي معاها مسحت على ضهرها بِحنيه وقلتلها:
- حبيب قلب يحيى متخافيش ابننا هيشرف وهيملى دنيتنا ووقتها هتجري وراه بالشبشب وأنا الي هحوشه من تحت إيدك.
- لا ياخويا حبيب قلب مامي دا مقدرش أعمل فيه كدا.
بعدتها عني ورفعت حاجب وأنا بحاول اطلعها مِن مود الزعل الي سيطر عليها.
- دلوقتي حبيب قلب مامي، طيب ابعدي كدا نكدتي عليا ياشيخه.
ضحكت وهى بتمسح دموعها وقتها ابتسمت وحطيت المج بين إيديها وبدأت تشرب منه، منكرش إني قلقان وقلقان جدًا كمان، الحمل من بدايته كان مُرهق جدًا لوعد وأنا بحاول أطمن نفسي بعد الدكتور ما طمني وقال طبيعي، الولاده مش سهله خالص،"أميرة يحيى"الولاده تاني أصعب شيئ في الدنيا عارف يعني اي روح تخرج من روح، الكلمه لوحدها ليها رهبه ورعىب، سبحان الله على كم الألىم الي الأمهات بيخوضوه وبعد كدا يجي شخص لا يفقه أي شيئ لو بس شكة دبوس صابته يصىىرخ يقول إن الولادة شيئ عادي، طول عمري بوجه تحيه لكُل ست وام على صمودها إنها تجبنا للدنيا، ووعد دنيتي خلاص هتخوض التجربه دي علشان ابننا يشرف حياتنا، اليوم عدى وفي نص الليل، صحيت على صريخ جنبي اتفزعت ولاقتها بتقول إنها بتولد مكُنتش عارف أعمل اي فضلت أجري أجمع الحاجات، شنطة البيبي الي محضراها شلتها علي ظهري وبعدها سندتها ونزلنا وقفت تاكسي وركبنا وطلع بينا على المستشفى الي متابعه فيها ولحُسن الحظ لما اتصلت بالدكتور كان موجود مناوبه ليليه كانت مش مبطله عياط وبتحاول تكتم صرخاتها مسكت كف ايدها الي ضغطت بيه على ايدي وقالت بصعوبه بين صعوبه تنفسها:
- خلي بالك منه يايحيى.
- ياحبيبتي ابننا في عيني وأنتي كمان في عيني.
- ابننا أرجوك يا يحيى، كأني موجوده.
لحظة ودموعي الي متحجره جوه عيني كانت هتنزل وقلت:
- متقوليش كدا بقى أنتي وابننا هتطلعه وتكونو زي الفُل بطلي كلامك دا هتكونو إنتو الإتنين كويسين.
كُنت على أعصابي مش مِتحمل أي حاجه وصلنا وجابو كرسي متحرك قعدوها عليه وقبل متفلت ايدي قالتي:
- لا إله إلا الله ياحبيبي، ابننا يايحيى.
أول ما الأوضه اتقفلت قلبي اتقبض ودموعي نزلت وأنا بحاول أهدي نفسي فضلت أقرأ قرآن وأنا في عالم غير العالم، حتى مكنش فيا"أميرة يحيى"دماغ أتصل بأي حد سواء أهلي أو أهلها، بعد فتره سمعت صوت صرىخ طفل صغير ابتسمت وأنا بحمد ربنا:
- الحمد لله يارب الحمدلله.
بعد شويه طلعت المِمرضه وهى شايله لفه صُغيره فيها كائن لطيف جدًا بيحرك اللفه بشقاوه ابتسمت وأنا بقرب منها وحطيته بيدي ايديا وقلتلها:
- وعد عامله اي.؟!
ميلت راسها ووقتها ابتسامتي بدأت تختفي وأنا بكرر سؤالي:
- وعد مراتي عامله اي.؟!
- أنا لازم ادخل حالًا.
مبقتش فاهم أي حاجه، كُنت هتجنن أبني في ايدي ومراتي جوه معرفش حصل إي صوتي بدأ يعلي والممرضين الي في المناوبات الليليه اتجمعوا حواليا:
- في ايييي، حد يقولي مراتي مااالها حد يكلمني بقولكم اطلعوا قولولي مراتي مالها.!!!
خلاص كُنت بدأت افقد أخر ذره مِن اعصابي وأنا مش فاهم اي بيحصل حواليا.
- اهدى يا أستاذ علشان إبنك دا الي لسه مولود.
- مينفعش كدا يا أستاذ في مرضى محتاجين راحه.
- صوتك يا أستاذ مينفعش كدا.
كان صوتهم متداخل وأنا كُنت مصمم لحد ما ممرض فيهم قال:
- أنا هدخل أعرف في إي واطمنك.
دخل وبعد شويه طلع وقالي وهو مميل راسه:
- المدام الولاده سببتلها مضاعفات أثرت على حياتها والدكتور جوه بيعمل الي يقدر عليه ادعيلها.
قالها وشاور لكل الي واقفين يمشو وبقيت أنا لوحدي في المكان بحاول استوعب وقع الجمله على وداني رجعت لورا خطوتين ورجعت بصيت للفه الصُغيره ضميته لحُضني وأنا بضُم حواجبي بألىم وبقول بقىهر:
- كانت حاسه، حبيبتي كانت حاسه، يارب ياحبيبي مليش غيرها هى وابني متحرمناش منها يارب، يارب متحرمناش منها يارب.