بالأمس دعيت لإلقاء كلمة بأحد المساجد للجالية المغربية، إمام المسجد والمصلون معظمهم من المغاربة؛ قدمني إمام المسجد للإمامة فصليت العشاء وأربع ركعات من التراويح برواية ورش لأنها قراءة المغاربة …
لكن كان اللطيف في الأمر أن الإمام لما قام يصلي الأربع الباقية صلى برواية حفص، فلما قضيت الصلاة وجلسنا نتحدث سألني إن كنت أصلي دائما بورش فقلت له: إنما أردت أن أتبع قراءة أهل المغرب احترامًا لهم لأنهم الأكثرية في المسجد، ثم سألته : وأنتم هل تصلون دائما بحفص ؟ فقال : لا إنما أردت أن أتبع قراءة أهل مصر احتفاءً بالضيف.
#أمةٌ_واحدة
#مواقف_رمضانية
#إسماعيليات
الشيخ محمد اسماعيل
لكن كان اللطيف في الأمر أن الإمام لما قام يصلي الأربع الباقية صلى برواية حفص، فلما قضيت الصلاة وجلسنا نتحدث سألني إن كنت أصلي دائما بورش فقلت له: إنما أردت أن أتبع قراءة أهل المغرب احترامًا لهم لأنهم الأكثرية في المسجد، ثم سألته : وأنتم هل تصلون دائما بحفص ؟ فقال : لا إنما أردت أن أتبع قراءة أهل مصر احتفاءً بالضيف.
#أمةٌ_واحدة
#مواقف_رمضانية
#إسماعيليات
الشيخ محمد اسماعيل
١٠ آداب عند التعامل مع المصحف الشريف …
١ - لا تضع كتابًا ولا أوراقًا ولا شيئًا فوقه.
٢- لا تستند بيدك أو ذراعك عليه.
٣ - لا تمد رجليك في الجهة التي بها المصحف.
٤ - لا تحتفظ بأوراق أو أموال بداخله.
٥ - ناوله لغيرك باحترام وليس بالرمي أو بالدفع على الطاولة.
٦ - لا تضعه على الأرض (حتى لو كانت مفروشة بالسجاد).
٧ - لا تعرضه للتلف (مثلا لا تتركه بالسنين في مكان تؤثر فيه الشمس).
٨ - لا تضعه تحت وسادتك.
٩ - لا تأخذه كما تأخذ أي كتاب آخر؛ بل استحضر الهيبة لكلام رب العالمين.
١٠ - لا تستخدمه للديكور والزينة.
#يوميات_قرآنية
#إسماعيليات
١ - لا تضع كتابًا ولا أوراقًا ولا شيئًا فوقه.
٢- لا تستند بيدك أو ذراعك عليه.
٣ - لا تمد رجليك في الجهة التي بها المصحف.
٤ - لا تحتفظ بأوراق أو أموال بداخله.
٥ - ناوله لغيرك باحترام وليس بالرمي أو بالدفع على الطاولة.
٦ - لا تضعه على الأرض (حتى لو كانت مفروشة بالسجاد).
٧ - لا تعرضه للتلف (مثلا لا تتركه بالسنين في مكان تؤثر فيه الشمس).
٨ - لا تضعه تحت وسادتك.
٩ - لا تأخذه كما تأخذ أي كتاب آخر؛ بل استحضر الهيبة لكلام رب العالمين.
١٠ - لا تستخدمه للديكور والزينة.
#يوميات_قرآنية
#إسماعيليات
ألا تدري يا مسكين أن تدبير رب العالمين لك خير من تدبيرك لنفسك ؟! أتظن أنه منع عنك ما تريد لأنه أراد بك شرًا ؟! ألا تعلم أنه سبحانه لا يريد لك إلا الخير؟! ألا تعلم أنه أرحم بك من أبيك وأمك؟!
متى ستفهم أن للأمور بواطن غير ظواهرها ؟!
كم من مرة دعوت فيها بأمر تريده بشدة ثم حين تكشفت لك الأمور فهمت أنه كان فيه شرٌ لك؛ فيمنع الله عنك ما تريد لينجيك من الشر؛ بينما أنت تسيء به الظن وتقول: لماذا أدعو ولا يستجيب لي؟!
ما أسوأ أدبنا مع الله! وما أعظم رحمته بنا!
#خاطرة
#إسماعيليات
متى ستفهم أن للأمور بواطن غير ظواهرها ؟!
كم من مرة دعوت فيها بأمر تريده بشدة ثم حين تكشفت لك الأمور فهمت أنه كان فيه شرٌ لك؛ فيمنع الله عنك ما تريد لينجيك من الشر؛ بينما أنت تسيء به الظن وتقول: لماذا أدعو ولا يستجيب لي؟!
ما أسوأ أدبنا مع الله! وما أعظم رحمته بنا!
#خاطرة
#إسماعيليات
بمناسبة الامتحانات من سنين فاتت كان في طالب عندنا في الكلية اسمه مصطفى (كنت أنا معيد وقتها) الطالب دا كان عايد السنة، ومتاخد عنه فكرة في الكلية إنه عايش حياة بلطجة وبنات وسجاير ومش بيفتح كتاب ولا يحضر محاضرة …
مرة كنت براقب في الامتحانات ومصطفى كان عندي في اللجنة فقالي: عندي صداع وعايز دكتور. قلتله: حاضر. فاتصلت بالطبيب المسؤول عشان ييجي يشوفه لقيت الطبيب طلع مع حالة طواريء في مبنى تاني.
فطلعت لمصطفى برشام صداع من شنطتي وناولته ميه، وبعدين بدأت اتحرك في القاعة كمراقب بشوف باقي الطلاب وفجأة سمعت حد من الموظفين اللي المفروض إنهم بيساعدوني في القاعة بيزعق بصوت عالي جدا في مصطفى، وبيقوله انت هتدلع علينا وانت مش عيان وانت اصلا راسب قبل كدا وكل امتحان تعمل الحركات دي.
معجبنيش تصرف الموظف لأن أي إنسان عرضة إنه يمرض في أي وقت، ومش معنى إن الولد عمل الحركة دي قبل كدا يبقى ديما بيستهبل، الانصاف بيقول إن مش معنى إنه كان سيء مرة يبقى دايمًا سيء، ومع ذلك حتى لو سيء أو مش بيذاكر دا ملوش علاقة بحقه في إنه يطلب طبيب.
المهم ناديت على الموظف قلتله عايز حضرتك في كلمة لو تسمح، وخرجت معاه برا القاعة حتى لا أحرجه، وبالراحة جدا حاولت أوضحله إن احنا مطلوب مننا زي ما بنراقب على الطلبة نوفر لهم جو مناسب للامتحان، فحضرتك أولًا زعقت للطالب عشان بيطلب طبيب، ثانيا خليت كل الطلبة اتوتروا بلا سبب، راح الموظف مزعق فيا أنا كمان 😅 وقالي: انت معيد جديد وانا اقدم منك في الجامعة وكلام زي كدا (مش فاكر تفاصيل الحوار كله) ولكن فاكر إن قدرًا كان عميد الكلية معدي والموضوع كبر والموظف اتحول للتحقيق بسبب تطاوله.
تاني يوم لقيت الطالب (مصطفى) جايلي المكتب بيقولي مش عارف أقول لحضرتك ايه انا سببتلك مشكلة بس انا فعلا والله كان عندي صداع شديد، فقلتله بهزار: يعني هي أول مرة تسبب لحد مشكلة ما انت متعود، وضحكت وضحك وصارت صحوبية بيني وبينه امتدت على طول فترة الامتحانات والتيرم التاني، وحسيته ولد غلبان بس تايه مش عارف نفسه عايز ايه ولا لقي حد يوجهه، وفعلا كان احيانا يقعد يدردش معايا عن ظروف اسرته وانه اكبر اخواته ولازم يشتغل عشان يصرف عليهم ، وظروف تانية كتير.
كنت بحاول أشجعه قدر الإمكان أديله موضوع معين يذاكره ولما يرجع اقوله دا انت بطل الابطال (رغم ان الموضوع هايف) بس كنت حاسس إنه جواه طفل بريء ينبسط بأقل شيء رغم كل المظاهر اللي بتقول غير كدا.
في يوم دخل علي المكتب وقالي: النهاردة عندي خبر يفرح حضرتك جدا انا قررت ابطل اصاحب بنات وادي تلفوني اهوه لو لقيت عليه رقم بنت يبقى أنا كذا.
المهم مش عايز أطول عليكم بتفاصيل أكتر من كدا بس لفت الايام وانا سافرت وانقطع تواصلنا سنين طويلة لغاية من كام شهر فاتوا.
اتصل بي مصطفى وأنا للأسف أخدت وقت لغاية ما افتكرته ومعظم التفاصيل اللي كاتبها فوق هو اللي حكهالي في المكالمة أنا كنت فاكر الموقف بشكل عام لكن مصطفى بيقولي: التفاصيل منقوشة في عقلي.
وبعدين بقوله بهزار: ومسألتش عليا ليه السنين دي كلها يا منيل؟ فقالي: أنا متابع صفحة حضرتك من زمان والله بس محبتش أكلم حضرتك صوت غير بمفاجأة.
بقوله: مفاجأة ايه؟
قالي: أنا أخدت ماجستير وهسجل دكتوراة.
مش بحكي الموقف عشان أقول أنا ساعدت مصطفى لأني أصلا نسيت الموضوع ومعتبر دا الطبيعي ودا حقه وواجبي، لكن بحكي الموقف لأني فرحت من قلبي لمصطفى فحبيت أشارك اللحظة دي معاكم.
ومصطفى اللي بيقرا البوست دلوقتي أحب أقوله إن كلامك المختلط بالبكاء في المكالمة وانت بتقولي إني واحشك خلى عيوني أنا كمان دمعت لأني حسيت إن كلامك طالع من القلب، اوعى يا دكتور مصطفى تظن إني صاحب فضل عليك حاشا لله، دا توفيق ربنا ليك وبسبب الخير اللي جواك، وهتلف الأيام ونتقابل على خير إن شاء الله ❤️
والدروس المستفادة هنا كثيرة أهمها إن مش معنى إن إنسان كان سيء مرة يبقى هيفضل طول حياته سيء، وإن كل إنسان مهما كان سيء في داخله نقطة خير تحتاج لمن يكتشفها.
#إسماعيليات
مرة كنت براقب في الامتحانات ومصطفى كان عندي في اللجنة فقالي: عندي صداع وعايز دكتور. قلتله: حاضر. فاتصلت بالطبيب المسؤول عشان ييجي يشوفه لقيت الطبيب طلع مع حالة طواريء في مبنى تاني.
فطلعت لمصطفى برشام صداع من شنطتي وناولته ميه، وبعدين بدأت اتحرك في القاعة كمراقب بشوف باقي الطلاب وفجأة سمعت حد من الموظفين اللي المفروض إنهم بيساعدوني في القاعة بيزعق بصوت عالي جدا في مصطفى، وبيقوله انت هتدلع علينا وانت مش عيان وانت اصلا راسب قبل كدا وكل امتحان تعمل الحركات دي.
معجبنيش تصرف الموظف لأن أي إنسان عرضة إنه يمرض في أي وقت، ومش معنى إن الولد عمل الحركة دي قبل كدا يبقى ديما بيستهبل، الانصاف بيقول إن مش معنى إنه كان سيء مرة يبقى دايمًا سيء، ومع ذلك حتى لو سيء أو مش بيذاكر دا ملوش علاقة بحقه في إنه يطلب طبيب.
المهم ناديت على الموظف قلتله عايز حضرتك في كلمة لو تسمح، وخرجت معاه برا القاعة حتى لا أحرجه، وبالراحة جدا حاولت أوضحله إن احنا مطلوب مننا زي ما بنراقب على الطلبة نوفر لهم جو مناسب للامتحان، فحضرتك أولًا زعقت للطالب عشان بيطلب طبيب، ثانيا خليت كل الطلبة اتوتروا بلا سبب، راح الموظف مزعق فيا أنا كمان 😅 وقالي: انت معيد جديد وانا اقدم منك في الجامعة وكلام زي كدا (مش فاكر تفاصيل الحوار كله) ولكن فاكر إن قدرًا كان عميد الكلية معدي والموضوع كبر والموظف اتحول للتحقيق بسبب تطاوله.
تاني يوم لقيت الطالب (مصطفى) جايلي المكتب بيقولي مش عارف أقول لحضرتك ايه انا سببتلك مشكلة بس انا فعلا والله كان عندي صداع شديد، فقلتله بهزار: يعني هي أول مرة تسبب لحد مشكلة ما انت متعود، وضحكت وضحك وصارت صحوبية بيني وبينه امتدت على طول فترة الامتحانات والتيرم التاني، وحسيته ولد غلبان بس تايه مش عارف نفسه عايز ايه ولا لقي حد يوجهه، وفعلا كان احيانا يقعد يدردش معايا عن ظروف اسرته وانه اكبر اخواته ولازم يشتغل عشان يصرف عليهم ، وظروف تانية كتير.
كنت بحاول أشجعه قدر الإمكان أديله موضوع معين يذاكره ولما يرجع اقوله دا انت بطل الابطال (رغم ان الموضوع هايف) بس كنت حاسس إنه جواه طفل بريء ينبسط بأقل شيء رغم كل المظاهر اللي بتقول غير كدا.
في يوم دخل علي المكتب وقالي: النهاردة عندي خبر يفرح حضرتك جدا انا قررت ابطل اصاحب بنات وادي تلفوني اهوه لو لقيت عليه رقم بنت يبقى أنا كذا.
المهم مش عايز أطول عليكم بتفاصيل أكتر من كدا بس لفت الايام وانا سافرت وانقطع تواصلنا سنين طويلة لغاية من كام شهر فاتوا.
اتصل بي مصطفى وأنا للأسف أخدت وقت لغاية ما افتكرته ومعظم التفاصيل اللي كاتبها فوق هو اللي حكهالي في المكالمة أنا كنت فاكر الموقف بشكل عام لكن مصطفى بيقولي: التفاصيل منقوشة في عقلي.
وبعدين بقوله بهزار: ومسألتش عليا ليه السنين دي كلها يا منيل؟ فقالي: أنا متابع صفحة حضرتك من زمان والله بس محبتش أكلم حضرتك صوت غير بمفاجأة.
بقوله: مفاجأة ايه؟
قالي: أنا أخدت ماجستير وهسجل دكتوراة.
مش بحكي الموقف عشان أقول أنا ساعدت مصطفى لأني أصلا نسيت الموضوع ومعتبر دا الطبيعي ودا حقه وواجبي، لكن بحكي الموقف لأني فرحت من قلبي لمصطفى فحبيت أشارك اللحظة دي معاكم.
ومصطفى اللي بيقرا البوست دلوقتي أحب أقوله إن كلامك المختلط بالبكاء في المكالمة وانت بتقولي إني واحشك خلى عيوني أنا كمان دمعت لأني حسيت إن كلامك طالع من القلب، اوعى يا دكتور مصطفى تظن إني صاحب فضل عليك حاشا لله، دا توفيق ربنا ليك وبسبب الخير اللي جواك، وهتلف الأيام ونتقابل على خير إن شاء الله ❤️
والدروس المستفادة هنا كثيرة أهمها إن مش معنى إن إنسان كان سيء مرة يبقى هيفضل طول حياته سيء، وإن كل إنسان مهما كان سيء في داخله نقطة خير تحتاج لمن يكتشفها.
#إسماعيليات
ممّا وردَ في ذكاء بعض نساء العرب قديمًا أن امرأةً أراد زوجها أن يسافر سفرًا طويلًا لبلد بعيد؛ وبينما هي تودعه نظر إلى خاتمٍ من الذهب في يدها، وقال لها: أعطني خاتمَك لأذكركِ به!
فقالت له الزوجة: "هذا خاتمٌ من ذهب، ومن أخذ الذهب ذهب".
ثم أخذت عود خشبٍ صغير من الأرض وقالت له: خذ اذكرني بهذا العُود إلى أن تعود.
#إسماعيليات
فقالت له الزوجة: "هذا خاتمٌ من ذهب، ومن أخذ الذهب ذهب".
ثم أخذت عود خشبٍ صغير من الأرض وقالت له: خذ اذكرني بهذا العُود إلى أن تعود.
#إسماعيليات
طيب نتكلم جد شوية؛ عملتلكم قايمة بسيطة كدا بأهم ١٠ أشياء لازم يكونوا في خطتكم للعام الجديد …
١ - تتقن الإنجليزية ولو متقنها بالفعل يبقى تدخل على لغة تالتة.
٢ - تمارس الرياضة، سواء لعبة معينة أو على الأقل الجري وتمارين اللياقة أو المشي يوميًا.
٣ - تقرأ للثقافة والفهم والوعي وليس فقط للتسلية والترفيه.
٤ - تاخد دورات في مجال تخصصك وتهتم بكل المستجدات فيه.
٥ - تفهم ما يدور حولك في العالم أو على الأقل في المجتمع الذي تعيش فيه.
٦ - تسمع محاضرات تحفيزية وتشوف تجارب الناجحين.
٧ - صاحب ناس تشدك لفوق مش تنزلك لتحت، وابعد عن شلة سيكي ميكي والفيل سديكي.
٨ - في هذا العالم المخيف لازم يكون ليك حد ثقة يوجهك ويرشدك (Mentor( يكون أكثر منك علما وخبرة.
٩ - لا تبك على اللبن المسكوب، تقصيرك في اللي فات انساه، واللي ضاع تقدر تعوضه إن شاء الله.
١٠ - البند دا خليته للآخر عشان يثبت في عقلك "حافظ على قيام الليل وصلح علاقتك بالقرآن".
#إسماعيليات
#الشيخ_محمد_إسماعيل
١ - تتقن الإنجليزية ولو متقنها بالفعل يبقى تدخل على لغة تالتة.
٢ - تمارس الرياضة، سواء لعبة معينة أو على الأقل الجري وتمارين اللياقة أو المشي يوميًا.
٣ - تقرأ للثقافة والفهم والوعي وليس فقط للتسلية والترفيه.
٤ - تاخد دورات في مجال تخصصك وتهتم بكل المستجدات فيه.
٥ - تفهم ما يدور حولك في العالم أو على الأقل في المجتمع الذي تعيش فيه.
٦ - تسمع محاضرات تحفيزية وتشوف تجارب الناجحين.
٧ - صاحب ناس تشدك لفوق مش تنزلك لتحت، وابعد عن شلة سيكي ميكي والفيل سديكي.
٨ - في هذا العالم المخيف لازم يكون ليك حد ثقة يوجهك ويرشدك (Mentor( يكون أكثر منك علما وخبرة.
٩ - لا تبك على اللبن المسكوب، تقصيرك في اللي فات انساه، واللي ضاع تقدر تعوضه إن شاء الله.
١٠ - البند دا خليته للآخر عشان يثبت في عقلك "حافظ على قيام الليل وصلح علاقتك بالقرآن".
#إسماعيليات
#الشيخ_محمد_إسماعيل
ممّا وردَ في ذكاء بعض نساء العرب قديمًا أن امرأةً أراد زوجها أن يسافر سفرًا طويلًا لبلد بعيد؛ وبينما هي تودعه نظر إلى خاتمٍ من الذهب في يدها، وقال لها: أعطني خاتمَك لأذكركِ به!
فقالت له الزوجة: "هذا خاتمٌ من ذهب، ومن أخذ الذهب ذهب".
ثم أخذت عود خشبٍ صغير من الأرض وقالت له: خذ اذكرني بهذا العُود إلى أن تعود.
#إسماعيليات
فقالت له الزوجة: "هذا خاتمٌ من ذهب، ومن أخذ الذهب ذهب".
ثم أخذت عود خشبٍ صغير من الأرض وقالت له: خذ اذكرني بهذا العُود إلى أن تعود.
#إسماعيليات
س) لو سمحت يا شيخنا خطيبتى بتتكسف تناديني باسمي وبتقولي "يا أستاذ" هل دا الصح؟ ولا دينيًا ممكن تنادينى باسمى عادي؟ أنا قلت لخطيبتي إني هسأل حضرتك وبالمرة يا ريت دعوة من الناس الجميلة اللى بيتابعوك إن ربنا يسهلنا الامور …
ج) حياء خطيبتك وكسوفها شيء جميل في زمن قل فيه الحياء، ربنا يبارك فيها ويتم لكما على خير ويكتب لكما كل توفيق …
بس نصيحتي بلاش استعجال على الألقاب لأن كلمة (يا أستاذ) دي هتيجي طبيعي بعد الزواج إن شاء الله يعني مثلا هتقولك (انت يا أستاذ! ما أخدتش الزبالة معاك ليه وانت نازل؟! … يا أستاذ انت مش هتصلح اللمبة اللي في مدخل الشقة؟ … ايه يا أستاذ انت مش عاجبك الكلام ولا ايه؟! إلى آخره ). إنما في الخطوبة خليها تناديك باسمك عادي جدًا …
بس أرجوك بلاش تزود في الكلام من عندك وتروح تقول لها: على فكرة أنا سألت الشيخ وبيقولك ناديني يا كتكوتي.
#إسماعيليات
ج) حياء خطيبتك وكسوفها شيء جميل في زمن قل فيه الحياء، ربنا يبارك فيها ويتم لكما على خير ويكتب لكما كل توفيق …
بس نصيحتي بلاش استعجال على الألقاب لأن كلمة (يا أستاذ) دي هتيجي طبيعي بعد الزواج إن شاء الله يعني مثلا هتقولك (انت يا أستاذ! ما أخدتش الزبالة معاك ليه وانت نازل؟! … يا أستاذ انت مش هتصلح اللمبة اللي في مدخل الشقة؟ … ايه يا أستاذ انت مش عاجبك الكلام ولا ايه؟! إلى آخره ). إنما في الخطوبة خليها تناديك باسمك عادي جدًا …
بس أرجوك بلاش تزود في الكلام من عندك وتروح تقول لها: على فكرة أنا سألت الشيخ وبيقولك ناديني يا كتكوتي.
#إسماعيليات