🔺یکشنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۱ نشست معرفی و نقد کتاب مذاهب در ایران برگزار میشود.
بسیار بهجا و مناسب است که ناقدان محترم به خطاهای پژوهشی این کتاب درباره «شیخیه» اشاره کنند و تصریح نمایند در این کتاب رسمیِ دانشگاه ادیان و مذاهبِ قم، تخلفی عجیب از اصول و اخلاقِ پژوهشی رخ داده است.
و غیراز قضاوتهای نادرست، منبع گزارش مغرضانه این کتاب درباره شیخیه باقریه معاصر، کامنتهای یک سایت قدیمی است!
🔻🔸نقد ما بر این کتاب در لینک زیر:
https://t.me/AghayedNet/4746
بسیار بهجا و مناسب است که ناقدان محترم به خطاهای پژوهشی این کتاب درباره «شیخیه» اشاره کنند و تصریح نمایند در این کتاب رسمیِ دانشگاه ادیان و مذاهبِ قم، تخلفی عجیب از اصول و اخلاقِ پژوهشی رخ داده است.
و غیراز قضاوتهای نادرست، منبع گزارش مغرضانه این کتاب درباره شیخیه باقریه معاصر، کامنتهای یک سایت قدیمی است!
🔻🔸نقد ما بر این کتاب در لینک زیر:
https://t.me/AghayedNet/4746
🔺فرازی از نامه منتشر نشده عالم ربانی مرحوم حاج محمدکریم کرمانی اعلی الله مقامه به مرحوم آقای سید محمدباقر جندقی رحمه الله
🔹«خداوند طلب علم را واجب فرموده و پرستاری عیال را هم لازم نموده و جمع مابین این دو نیز از برای مؤمنِ طالب آسان است.
🔸باید قدری از اوقات را صرف امر عیال کرد که از دست نروند؛ چراکه خداوند از تضییع عیال نهی فرموده و قدری را هم باید طلب علم کرد؛ چراکه امری است لازم و حتم.»
@AghayedNet
🔹«خداوند طلب علم را واجب فرموده و پرستاری عیال را هم لازم نموده و جمع مابین این دو نیز از برای مؤمنِ طالب آسان است.
🔸باید قدری از اوقات را صرف امر عیال کرد که از دست نروند؛ چراکه خداوند از تضییع عیال نهی فرموده و قدری را هم باید طلب علم کرد؛ چراکه امری است لازم و حتم.»
@AghayedNet
#پرسش_و_پاسخ
🔸آیا سرکتاب بازکردن یا فال از روی کتاب برای ریشهیابی مشکلات صحیح است؟
پاسخ:
🔹اعتماد و اطمینانی به این کارهای این اشخاص و تقوای آنان نیست. با توسل به اولیاء علیهمالسلام شفاء از خداوند بخواهید و شاید لازم باشد که از دعاهای وارده از ائمه علیهمالسلام استفاده نمایید.
🔸آیا وجود همزاد برای هر شخصی واقعیت دارد؟
پاسخ:
🔹چنین چیزی اصل و اساسی ندارد.
🔸 بعضی از افراد ریشه مشکلات و شدتها و پریشاناحوالی خود را از جمع عدد حروف اسمشان میدانند. آیا درست است؟
پاسخ:
🔹اینگونه تطیرها بیمورد است. چنین دستوری ندادهاند.
@AghayedNet
🔸آیا سرکتاب بازکردن یا فال از روی کتاب برای ریشهیابی مشکلات صحیح است؟
پاسخ:
🔹اعتماد و اطمینانی به این کارهای این اشخاص و تقوای آنان نیست. با توسل به اولیاء علیهمالسلام شفاء از خداوند بخواهید و شاید لازم باشد که از دعاهای وارده از ائمه علیهمالسلام استفاده نمایید.
🔸آیا وجود همزاد برای هر شخصی واقعیت دارد؟
پاسخ:
🔹چنین چیزی اصل و اساسی ندارد.
🔸 بعضی از افراد ریشه مشکلات و شدتها و پریشاناحوالی خود را از جمع عدد حروف اسمشان میدانند. آیا درست است؟
پاسخ:
🔹اینگونه تطیرها بیمورد است. چنین دستوری ندادهاند.
@AghayedNet
✔️🔻ز گفتار سُست دلها شود نادرست
🔸پاسخی درست به نقدهایی سست
یکیدو سال قبل شخصی بهنام آقای رازقی که تلاش مینمود در نقد مکاتب کار کند، پنج فایل صوتی کوتاه در نقد شیخیه ضبط کرد. اخیراً یکی از دوستان تقاضا کردند این نقدها و شبههها پاسخ داده شود.
بهراستی جای تعجب است از کسانی که پا در عرصۀ نقدِ بزرگانِ شیخیه میگذارند و با لحن خوابآلوده و بهتعبیر محاورهای «ازسر وا کردن» چند جملهای میگویند و میگذرند و گمان میکنند یک «مکتب» را رد کردهاند! این فایلهای صوتی آنقدر سست بیان شده و با ادبیاتی گزنده سعی در سست جلوه دادن مکتب شیخیه دارد که شخص منصف به قشری بودن آن پی میبرد.
وقتی علماءِ بزرگِ حوزههایِ قطیف و بحرین و ایران و عراق به عظمت این مکتب پی بردهاند آیا عملکرد این گوینده عِرض خود بردن و زحمت ما داشتن نیست؟! شیخ عبدالعظیم مشیخص در کتاب القطیف و ملحقاتها چنین نوشته است: اکثر علماء قطیف در قرن سیزدهم و نیمه اول قرن چهاردهم هجری به شیخیه گرویدند، اما براثر ستمی که بر آنان وارد میآمد و از ترس اتهام، پیروان فکری مرحوم شیخ احمد احسائی سکوت و کنارهگیری را پسندیدند و آن را بهتر دانستند.
و خواهیم دید که اشکالات آقای رازقی کپیِ اشکالهای بعضی معاصرانِ بزرگانِ دین است که پاسخ این اشکالات و کژفهمیها را فرمودهاند و بحمدالله آن پاسخها موجود است.
واقعیت این است که امروز دفاع کردن از مطلقِ تعبیر شیخیه دشوار است، چراکه شیخیه اتجاهات مختلفی دارد که متأسفانه از مسیر اصلیِ مرحوم شیخ اَحسائی زاویه گرفتهاند. در این چند فایل صوتی نیز همینطور است که گوینده برای توضیح سخن خود از کتب بعضی افراد کلماتی را میخواند که از همین اتجاهات هستند. ازاینرو در این جوابیه به آن کتابها نمیپردازیم و صاحبان آن اتجاهات باید پاسخگو باشند.
آقای رازقی بهطور مکرر میگوید آنچه از آیات و روایات که بزرگان شیخیه بهآن استدلال کردهاند، ربطی به مطلبشان ندارد! بهجاست به این جریان اشاره کنیم.
از واعظزادۀ خراسانی نقل شده که گفته است: «ما نزد آقای گلپایگانی درس میخواندیم. آقای آسید ابوالحسن در مسئلهای حاشیهای بر عروه زده بود، ولی وجهش روشن نشد که این حاشیه را برای چه زده است. واعظزاده میگفت: وقتی آسید عبدالهادی به ایران آمد، از ایشان پرسیدم. آسید عبدالهادی عین آن حاشیه را ازحفظ خواند. گفتم وجهش چیست؟ گفت کار کردن میخواهد!» (جرعهای از دریا، ج۲، ص۵۸۷)
ما همین پاسخ را به آقای رازقی میدهیم! ایشان که ادعاء دارد آیات و روایاتی که بزرگان شیخیه برای اثبات مطلبی به آن استشهاد کردهاند ربطی به مطلب ندارد، بدانند که ایشان وجهش را درنیافتهاند و «کار کردن میخواهد». و نه فقط در کلمات بزرگان شیخیه که حتی آیاتی که ائمۀ هدی علیهمالسلام برای اثبات مطلبی میفرمایند، کار کردن میخواهد و در مواضعی برای مخاطب عام و کسی که لحن امام علیهالسلام را نمیشناسد معلوم نمیشود.
🔻متن کامل در فایل پیوستِ زیر.
@AghayedNet
🔸پاسخی درست به نقدهایی سست
یکیدو سال قبل شخصی بهنام آقای رازقی که تلاش مینمود در نقد مکاتب کار کند، پنج فایل صوتی کوتاه در نقد شیخیه ضبط کرد. اخیراً یکی از دوستان تقاضا کردند این نقدها و شبههها پاسخ داده شود.
بهراستی جای تعجب است از کسانی که پا در عرصۀ نقدِ بزرگانِ شیخیه میگذارند و با لحن خوابآلوده و بهتعبیر محاورهای «ازسر وا کردن» چند جملهای میگویند و میگذرند و گمان میکنند یک «مکتب» را رد کردهاند! این فایلهای صوتی آنقدر سست بیان شده و با ادبیاتی گزنده سعی در سست جلوه دادن مکتب شیخیه دارد که شخص منصف به قشری بودن آن پی میبرد.
وقتی علماءِ بزرگِ حوزههایِ قطیف و بحرین و ایران و عراق به عظمت این مکتب پی بردهاند آیا عملکرد این گوینده عِرض خود بردن و زحمت ما داشتن نیست؟! شیخ عبدالعظیم مشیخص در کتاب القطیف و ملحقاتها چنین نوشته است: اکثر علماء قطیف در قرن سیزدهم و نیمه اول قرن چهاردهم هجری به شیخیه گرویدند، اما براثر ستمی که بر آنان وارد میآمد و از ترس اتهام، پیروان فکری مرحوم شیخ احمد احسائی سکوت و کنارهگیری را پسندیدند و آن را بهتر دانستند.
و خواهیم دید که اشکالات آقای رازقی کپیِ اشکالهای بعضی معاصرانِ بزرگانِ دین است که پاسخ این اشکالات و کژفهمیها را فرمودهاند و بحمدالله آن پاسخها موجود است.
واقعیت این است که امروز دفاع کردن از مطلقِ تعبیر شیخیه دشوار است، چراکه شیخیه اتجاهات مختلفی دارد که متأسفانه از مسیر اصلیِ مرحوم شیخ اَحسائی زاویه گرفتهاند. در این چند فایل صوتی نیز همینطور است که گوینده برای توضیح سخن خود از کتب بعضی افراد کلماتی را میخواند که از همین اتجاهات هستند. ازاینرو در این جوابیه به آن کتابها نمیپردازیم و صاحبان آن اتجاهات باید پاسخگو باشند.
آقای رازقی بهطور مکرر میگوید آنچه از آیات و روایات که بزرگان شیخیه بهآن استدلال کردهاند، ربطی به مطلبشان ندارد! بهجاست به این جریان اشاره کنیم.
از واعظزادۀ خراسانی نقل شده که گفته است: «ما نزد آقای گلپایگانی درس میخواندیم. آقای آسید ابوالحسن در مسئلهای حاشیهای بر عروه زده بود، ولی وجهش روشن نشد که این حاشیه را برای چه زده است. واعظزاده میگفت: وقتی آسید عبدالهادی به ایران آمد، از ایشان پرسیدم. آسید عبدالهادی عین آن حاشیه را ازحفظ خواند. گفتم وجهش چیست؟ گفت کار کردن میخواهد!» (جرعهای از دریا، ج۲، ص۵۸۷)
ما همین پاسخ را به آقای رازقی میدهیم! ایشان که ادعاء دارد آیات و روایاتی که بزرگان شیخیه برای اثبات مطلبی به آن استشهاد کردهاند ربطی به مطلب ندارد، بدانند که ایشان وجهش را درنیافتهاند و «کار کردن میخواهد». و نه فقط در کلمات بزرگان شیخیه که حتی آیاتی که ائمۀ هدی علیهمالسلام برای اثبات مطلبی میفرمایند، کار کردن میخواهد و در مواضعی برای مخاطب عام و کسی که لحن امام علیهالسلام را نمیشناسد معلوم نمیشود.
🔻متن کامل در فایل پیوستِ زیر.
@AghayedNet
✔️ و انْوِ عِنْدَ افْتِتَاحِ الصَّلَاةِ ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
وَ اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْک [بحارالأنوار، ج٨١، ص٢٠٧]
💠بخش اول
🔻بخشی از رساله مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلیاللهمقامه
در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلیخان نائینی
🔹معنی این حدیث چه چیز است که: اذا اردت انتفتح صلوتک فاجعل واحدا من الائمه نصب عینیک به چه نحو باید آن امامها را با اینکه خدمت ایشان نرسیدهایم و صورت مبارکشان را زیارت نکردهایم در نظر گرفت؟
🔸عرض میشود: که اولاً بدانید که یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر در جمیع مراتب جاری است و مکلفٌبه در جمیع مراتب میسورات است نه مشکلات و معسورات. پس هرکس معرفت چیزی میسور او است، که به آسانی عمل میکند به مقتضای آن و اگر میسور او نیست و مشکل است از برای او که تکلیف از او ساقط است.
🔹و اما مضمون عبارتی را که نقل فرموده بودید داخل مسلمیات مذهب شیعه اثنیعشری است و در اغلب دعاهای وارده از ائمه طاهرین علیهمالسلام است که اللهم انی اتوجه الیک بمحمد و آل محمد، و اللهم انی اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمة.
🔸و کم دعایی یافت میشود که وارد از ائمه علیهمالسلام باشد و این مضمون در آن نباشد و در بسیاری از زیارات ایشان این مطلب هست خصوص در جامعه صغیر و کبیر که از بدو امر الی حال علماء ابرار و سایر شیعیان اخیار، ایشان را به آن زیارتها زیارت کردهاند.
🔹و فقراتی که با فقرات ادعیه مطابق است این فقرات است: السلام علی الذین من عرفهم فقد عرف الله و من جهلهم فقد جهل الله، و من عرفکم فقد عرف الله و من جهلکم فقد جهل الله و من اطاعکم فقد اطاع الله، و من اراد الله بدأ بکم و من وحده قبل عنکم و من قصده توجه بکم، و مقدمکم بین یدی طلبتی و حوائجی فی الدنیا و الاخرة و آیه شریفه فابتغوا الیه الوسیلة دلالت بر همین مطلب میکند.
🔸اما اینکه فرمودهاید با اینکه خدمت ایشان نرسیدهایم چطور صورت ایشان را در نظر بگیریم؟
پس عرض میکنم که صورت ایشان را اگر همین صورت جمادی گمان کردهاید، که بعضی از مردم سابق ایشان را دیدند و ماها در این زمان خدمت آنها نمیرسیم. چنین صورت جمادی فایدهای در این مطلب ندارد و بسیاری از کفار و منافقین سابق آن صورتها را دیدند و مع ذلک خدمت ایشان نرسیدند و ایشان را ندیدند و زیارت ایشان را نکردند.
🔹بلکه صورت ایشان آن صورتی است که اکبر حجة الله علی خلقه است و آن صورتی است که فرمودند: من رآنی فقد رأی الحق و آن صورتی است که فرمودند: ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل و معرفة الله عز و جل معرفتی.
⏳ادامه دارد...
@AghayedNet
وَ اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْک [بحارالأنوار، ج٨١، ص٢٠٧]
💠بخش اول
🔻بخشی از رساله مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلیاللهمقامه
در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلیخان نائینی
🔹معنی این حدیث چه چیز است که: اذا اردت انتفتح صلوتک فاجعل واحدا من الائمه نصب عینیک به چه نحو باید آن امامها را با اینکه خدمت ایشان نرسیدهایم و صورت مبارکشان را زیارت نکردهایم در نظر گرفت؟
🔸عرض میشود: که اولاً بدانید که یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر در جمیع مراتب جاری است و مکلفٌبه در جمیع مراتب میسورات است نه مشکلات و معسورات. پس هرکس معرفت چیزی میسور او است، که به آسانی عمل میکند به مقتضای آن و اگر میسور او نیست و مشکل است از برای او که تکلیف از او ساقط است.
🔹و اما مضمون عبارتی را که نقل فرموده بودید داخل مسلمیات مذهب شیعه اثنیعشری است و در اغلب دعاهای وارده از ائمه طاهرین علیهمالسلام است که اللهم انی اتوجه الیک بمحمد و آل محمد، و اللهم انی اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمة.
🔸و کم دعایی یافت میشود که وارد از ائمه علیهمالسلام باشد و این مضمون در آن نباشد و در بسیاری از زیارات ایشان این مطلب هست خصوص در جامعه صغیر و کبیر که از بدو امر الی حال علماء ابرار و سایر شیعیان اخیار، ایشان را به آن زیارتها زیارت کردهاند.
🔹و فقراتی که با فقرات ادعیه مطابق است این فقرات است: السلام علی الذین من عرفهم فقد عرف الله و من جهلهم فقد جهل الله، و من عرفکم فقد عرف الله و من جهلکم فقد جهل الله و من اطاعکم فقد اطاع الله، و من اراد الله بدأ بکم و من وحده قبل عنکم و من قصده توجه بکم، و مقدمکم بین یدی طلبتی و حوائجی فی الدنیا و الاخرة و آیه شریفه فابتغوا الیه الوسیلة دلالت بر همین مطلب میکند.
🔸اما اینکه فرمودهاید با اینکه خدمت ایشان نرسیدهایم چطور صورت ایشان را در نظر بگیریم؟
پس عرض میکنم که صورت ایشان را اگر همین صورت جمادی گمان کردهاید، که بعضی از مردم سابق ایشان را دیدند و ماها در این زمان خدمت آنها نمیرسیم. چنین صورت جمادی فایدهای در این مطلب ندارد و بسیاری از کفار و منافقین سابق آن صورتها را دیدند و مع ذلک خدمت ایشان نرسیدند و ایشان را ندیدند و زیارت ایشان را نکردند.
🔹بلکه صورت ایشان آن صورتی است که اکبر حجة الله علی خلقه است و آن صورتی است که فرمودند: من رآنی فقد رأی الحق و آن صورتی است که فرمودند: ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل و معرفة الله عز و جل معرفتی.
⏳ادامه دارد...
@AghayedNet
✔️و اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْک [بحارالأنوار، ج٨١، ص٢٠٧]
💠بخش دوم
🔻بخشی از رساله مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلیاللهمقامه
در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلیخان نائینی
🔸و به ابیبصیر فرمودند و حال آنکه ابوبصیر کور بود و صورت جمادی را نمیدید، الست تراه فی وقتک و نفرمودند ان معرفتی بالجمادیة و النباتیة و الحیوانیة و الانسانیة هی معرفة الله؛ بلکه فرمودند ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل.
🔹و آن صورت ظهور الله است مثل آنکه صورت قیام زید، ظهور زید است و آن ظهور وجه الله است که بدون او محال است توجه به خدا کردن حتی انبیاء علیهمالسلام توجه به آن ظهور میکردند هر وقت که اراده توجه به خدا میکردند.
🔸و هیچ فرقی در میان ظاهر و ظهور نیست مگر اینکه ظاهر اصل است و ظهور فرع و ظاهر در ظهور، اوجد و اظهر از نفس ظهور است که بعد از ذهول از ظهور، به غیر ظاهر چیزی نیست. مثل آنکه قیام زید، ظهور زید است و چون کشف حجاب ظهور را کردید، زید را مشاهده میکنید به طوری که به غیر از او چیزی نمیبینید؛ بلکه با قطع نظر از زید، ظهور زید وجودی نخواهد داشت و عدم محض خواهد بود و با زید و به زید برپا خواهد بود.
فان کنت ذافهم تشاهد ما قلنا
و ان لمیکن فهم فتأخذه عنا
🔹باری پس شما الان توجه میکنید به رسول خدا صلی الله علیه و آله و زیارت میکنید او را و عرض میکنید السلام علیک یا رسول الله.
🔸و در این حال، توجه به او دارید و حال آنکه صورت جمادی ایشان را ندیدهاید و در حال زیارت ایشان، به غیر ایشان توجه ندارید و ایشان را از جمیع کسانی که غیر ایشان هستند جدا کردهاید و تمیز دادهاید.
🔹و بعد، توجه به حضرت امیر صلوات الله علیه و آله میکنید و عرض میکنید السلام علیک یا وصی رسول رب العالمین و ایشان را از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سایر ائمه علیهمالسلام جدا میکنید و تمیز میدهید.
🔸و بعد رو میکنید به حضرت فاطمه و عرض میکنید السلام علیک یا بضعة الرسول صلی الله علیه و آله و ایشان را از پدر و شوهر و فرزندان او علیهمالسلام جدا میکنید و تمیز میدهید و حال آنکه صورت جمادی را ندیدهاید.
🔹و همچنین است در هر امامی بعد امامی تا میرسید به امام زمان روحی له الفداء و عجل الله فرجه و عرض میکنید:
السلام علیک یا حجة الله السلام علیک یا بقیة الله فی الارض انت خیر لنا راع لنا غیر مهمل لمراعاتنا و لا ناس لذکرنا و لولا ذلک لاصطلمتنا اللأواء و احاطت بنا الاعداء یا خلیفة الله و القائم مقام الله انت الجاه الذی یتوجه الیه الاولیاء صلی الله علیک و علی آبائک الطیبین الطاهرین و رحمة الله و برکاته الیک ایابی و علیک حسابی انا لله و انا الیه راجعون ان شاء الله ما شاء الله و لا قوه الا بالله.
————————
🔹توضیحات بیشتر درباره تفاوت «معبود» و «جهت عبادت»
🔸در لینک زیر:
🔻🔻🔻
https://t.me/AghayedNet/3408
💠بخش دوم
🔻بخشی از رساله مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلیاللهمقامه
در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلیخان نائینی
🔸و به ابیبصیر فرمودند و حال آنکه ابوبصیر کور بود و صورت جمادی را نمیدید، الست تراه فی وقتک و نفرمودند ان معرفتی بالجمادیة و النباتیة و الحیوانیة و الانسانیة هی معرفة الله؛ بلکه فرمودند ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل.
🔹و آن صورت ظهور الله است مثل آنکه صورت قیام زید، ظهور زید است و آن ظهور وجه الله است که بدون او محال است توجه به خدا کردن حتی انبیاء علیهمالسلام توجه به آن ظهور میکردند هر وقت که اراده توجه به خدا میکردند.
🔸و هیچ فرقی در میان ظاهر و ظهور نیست مگر اینکه ظاهر اصل است و ظهور فرع و ظاهر در ظهور، اوجد و اظهر از نفس ظهور است که بعد از ذهول از ظهور، به غیر ظاهر چیزی نیست. مثل آنکه قیام زید، ظهور زید است و چون کشف حجاب ظهور را کردید، زید را مشاهده میکنید به طوری که به غیر از او چیزی نمیبینید؛ بلکه با قطع نظر از زید، ظهور زید وجودی نخواهد داشت و عدم محض خواهد بود و با زید و به زید برپا خواهد بود.
فان کنت ذافهم تشاهد ما قلنا
و ان لمیکن فهم فتأخذه عنا
🔹باری پس شما الان توجه میکنید به رسول خدا صلی الله علیه و آله و زیارت میکنید او را و عرض میکنید السلام علیک یا رسول الله.
🔸و در این حال، توجه به او دارید و حال آنکه صورت جمادی ایشان را ندیدهاید و در حال زیارت ایشان، به غیر ایشان توجه ندارید و ایشان را از جمیع کسانی که غیر ایشان هستند جدا کردهاید و تمیز دادهاید.
🔹و بعد، توجه به حضرت امیر صلوات الله علیه و آله میکنید و عرض میکنید السلام علیک یا وصی رسول رب العالمین و ایشان را از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سایر ائمه علیهمالسلام جدا میکنید و تمیز میدهید.
🔸و بعد رو میکنید به حضرت فاطمه و عرض میکنید السلام علیک یا بضعة الرسول صلی الله علیه و آله و ایشان را از پدر و شوهر و فرزندان او علیهمالسلام جدا میکنید و تمیز میدهید و حال آنکه صورت جمادی را ندیدهاید.
🔹و همچنین است در هر امامی بعد امامی تا میرسید به امام زمان روحی له الفداء و عجل الله فرجه و عرض میکنید:
السلام علیک یا حجة الله السلام علیک یا بقیة الله فی الارض انت خیر لنا راع لنا غیر مهمل لمراعاتنا و لا ناس لذکرنا و لولا ذلک لاصطلمتنا اللأواء و احاطت بنا الاعداء یا خلیفة الله و القائم مقام الله انت الجاه الذی یتوجه الیه الاولیاء صلی الله علیک و علی آبائک الطیبین الطاهرین و رحمة الله و برکاته الیک ایابی و علیک حسابی انا لله و انا الیه راجعون ان شاء الله ما شاء الله و لا قوه الا بالله.
————————
🔹توضیحات بیشتر درباره تفاوت «معبود» و «جهت عبادت»
🔸در لینک زیر:
🔻🔻🔻
https://t.me/AghayedNet/3408
Telegram
AghayedNet
توضیحی درباره یک تهمت به شیخیه در بحث خداشناسی (٢)
شش. اما نکته کلیدی و مهمی که ممکن است همین مسئله باعث این تهمتها شده، این است که باید میان معبود و جهت عبادت تفاوت قائل شد.
جسم ما رو به کعبه میکند؛ ولی آیا کعبه را میپرستد؟ معبودِ ما کعبه است یا خدا؟…
شش. اما نکته کلیدی و مهمی که ممکن است همین مسئله باعث این تهمتها شده، این است که باید میان معبود و جهت عبادت تفاوت قائل شد.
جسم ما رو به کعبه میکند؛ ولی آیا کعبه را میپرستد؟ معبودِ ما کعبه است یا خدا؟…
🔺کتاب تازه منتشر شده
🔸از تکفیر تا تکفیر
بهضمیمه
🔹رسالة بیان مراد الأحسائی اع
بهقلم مرحوم ملا عبدالوهاب قزوینی
@AghayedNet
🔸از تکفیر تا تکفیر
بهضمیمه
🔹رسالة بیان مراد الأحسائی اع
بهقلم مرحوم ملا عبدالوهاب قزوینی
@AghayedNet
✔️🔻 نسیمهای احساء، از کتابی تازه منتشرشده
بهتازگی کتاب فهرس مخطوطات مکتبة آلالمزیدی در کویت منتشر شده است. یکی از پژوهشگران آن دیار مرحمتاً نسخهای از آن را برای نگارنده فرستادند که بههمراه چند اثر دیگر بهدستم رسید. شکر الله مساعیه الجمیلة.
در جایجای این کتاب، نام عالم ربانی مرحوم شیخ احمد اَحسائی اعلی الله مقامه میدرخشد و نسیمهای احساء را به خواننده میرساند.
نام شیخ مرحوم رفع الله شأنه یکی از پُربسامدترین نامها در این کتاب ۴۱۸صفحهای است. درکنار نام این بزرگوار، نام مرحوم شیخ محمد آل عبدالجبار هم بسیار پُرتکرار است.
طائفه مَزیدی خاندانی عریق است و ظاهراً نخستین کسی که از این خاندان به احساء مهاجرت کرد شیخ عبدالله بن شیخ موسی مزیدی است. بعدها افراد این خاندان به مناطق دیگری مهاجرت کردند که بصره و کویت و فلاحیه (دورق) ازجمله آنها است.
افراد این خاندان خود را به شیخ مرحوم نسبت میدادهاند (همچنانکه فهرست کتابخانه مزیدی در کویت گویا است)، اما در اتجاهات مختلف شیخیه حضور داشتهاند. برای نمونه، شیخ حسین مزیدی در بصره به اتجاه شیخیه کرمان منتمی بوده و بعضی دیگر به اتجاه احقاقیه گرایش داشتهاند.
آنچه عجالتاً مهم است، آثار جالبتوجه کتابخانه مزیدی در کویت است و چه نیکو است اگر کتابخانههای دیگرِ این خاندان در شهرهای مذکور نیز فهرست گردد.
رسالهای بهخط شیخ مرحوم اعلی الله مقامه در این کتابخانه وجود دارد که در فهرس مخطوطات... گزارشی از آن آمده.
عبارت تملکی که از فرزند شیخ مرحوم، مرحوم شیخ محمد، بر کتابها ثبت شده و وقفیههایی که مرحوم شیخ محمد آل عبدالجبار بر بعضی نسخهها (ازجمله کتاب مبارک شرح الزیارة الجامعة الکبیرة) نوشته است، موارد دیگری است که در این فهرست جلبتوجه میکند.
🔸پیوست: تصاویری از مخطوطات مکتبه آلمزیدی در کویت
@AghayedNet
بهتازگی کتاب فهرس مخطوطات مکتبة آلالمزیدی در کویت منتشر شده است. یکی از پژوهشگران آن دیار مرحمتاً نسخهای از آن را برای نگارنده فرستادند که بههمراه چند اثر دیگر بهدستم رسید. شکر الله مساعیه الجمیلة.
در جایجای این کتاب، نام عالم ربانی مرحوم شیخ احمد اَحسائی اعلی الله مقامه میدرخشد و نسیمهای احساء را به خواننده میرساند.
نام شیخ مرحوم رفع الله شأنه یکی از پُربسامدترین نامها در این کتاب ۴۱۸صفحهای است. درکنار نام این بزرگوار، نام مرحوم شیخ محمد آل عبدالجبار هم بسیار پُرتکرار است.
طائفه مَزیدی خاندانی عریق است و ظاهراً نخستین کسی که از این خاندان به احساء مهاجرت کرد شیخ عبدالله بن شیخ موسی مزیدی است. بعدها افراد این خاندان به مناطق دیگری مهاجرت کردند که بصره و کویت و فلاحیه (دورق) ازجمله آنها است.
افراد این خاندان خود را به شیخ مرحوم نسبت میدادهاند (همچنانکه فهرست کتابخانه مزیدی در کویت گویا است)، اما در اتجاهات مختلف شیخیه حضور داشتهاند. برای نمونه، شیخ حسین مزیدی در بصره به اتجاه شیخیه کرمان منتمی بوده و بعضی دیگر به اتجاه احقاقیه گرایش داشتهاند.
آنچه عجالتاً مهم است، آثار جالبتوجه کتابخانه مزیدی در کویت است و چه نیکو است اگر کتابخانههای دیگرِ این خاندان در شهرهای مذکور نیز فهرست گردد.
رسالهای بهخط شیخ مرحوم اعلی الله مقامه در این کتابخانه وجود دارد که در فهرس مخطوطات... گزارشی از آن آمده.
عبارت تملکی که از فرزند شیخ مرحوم، مرحوم شیخ محمد، بر کتابها ثبت شده و وقفیههایی که مرحوم شیخ محمد آل عبدالجبار بر بعضی نسخهها (ازجمله کتاب مبارک شرح الزیارة الجامعة الکبیرة) نوشته است، موارد دیگری است که در این فهرست جلبتوجه میکند.
🔸پیوست: تصاویری از مخطوطات مکتبه آلمزیدی در کویت
@AghayedNet
Telegram
AghayedNet
🔺کتابی در بیش از سیصد صفحه، در دو قسمت:
قسمت اول بیوگرافی مفصل شیخ محمد آل عبدالجبار قطیفی
و قسمت دوم تصاویر اسناد تاریخی و متملکات وی و مصوّرات نوشته های او به ضمیمه توضیحی درباره هر یک.
@AghayedNet
قسمت اول بیوگرافی مفصل شیخ محمد آل عبدالجبار قطیفی
و قسمت دوم تصاویر اسناد تاریخی و متملکات وی و مصوّرات نوشته های او به ضمیمه توضیحی درباره هر یک.
@AghayedNet
✔️رکن محمدی و رکن فاطمی، دو رکن امیرالمؤمنین (علیهمالسلام)
🔹فلما قُبض رسول الله صلی الله علیه و آله قال علی علیه السلام: هذا أحد رکنيّ الذی قال لي رسول الله صلی الله علیه و آله. فلما ماتت فاطمة قال علي علیه السلام: هذا الرکن الثاني الذي قال رسول الله «عن قلیل ینهدّ رکناک.»
(بحارالأنوار، ج۴٣، ص١٧٣)
🔹وقتی که حضرت رسول از دنیا رحلت فرمودند امیرالمؤمنین فرمودند این یکی از دو رکن من بود که رسول خدا به من خبر دادند. وقتی که فاطمه زهرا از دنیا رحلت فرمودند، حضرت علی فرمودند: این هم رکن دوم بود که رسول الله فرمودند.
🔸رسول خدا یک رکن و فاطمه زهرا یک رکن دیگر است. و از نظر مرتبه هم معلوم است رکنیت رسول خدا، مرتبه اول و رکنیت فاطمه زهرا رکنیت دوم است. نسبت هر دو مقام به مقام ولایت علوی صلوات الله علیه و سایر معصومین علیهم السلام مقام رکنیت است.
🔸کلمه رکن و اطلاق دو رکن بیان این مطلب است که هر دو برای آن حقیقت کلیه و طیبه محمدیه صلی الله علیه و آله، دو مظهر کلیند اما در اختلاف تعین: تعین محمدی و تعین فاطمی. و تعین محمدی ابتداء آن تعینات است و تعین فاطمی انتهاء آن تعینات.
🔸و ابتداء و انتهاء برای هر شیئی دو حدّی است که شیء به آن حد محدود می شود؛ ابتداء وجود و انتهاء وجود شیء. در رکن بودن، فاطمه و رسول خدا یکسانند. اما مرتبه به این طور است که آن بزرگوار رکن اول و ایشان رکن دوم است.
🔸رسول خدا در این عالم برای حقیقت محمدیه مظهر کلی هستند اما در عنوان و تعین محمدی. و فاطمه زهرا هم از مظاهر کلیه حقیقت محمدیه هستند اما در تعین فاطمی. تعین محمدی ابتداء آن تعینات است و تعین فاطمی انتهاء آن تعینات است.
🔸رکن، ما بِهِ قِوام الشیء است. آنچه که برای وجود هر چیزی پایه است و قوام آن شیء به آن بستگی دارد. مقام ولایت به ابتداء و انتهاء بستگی دارد، یعنی رکن محمدی و رکن فاطمی سلام الله علیهم اجمعین.
مقام ولایت کلیه و مقام اسماء و صفات خدا، دو رکن اساسی دارد: یک رکن ابتداء و یک رکن انتهاء. رکن ابتداء را تعین محمدی می نامند و رکن انتهاء را تعین فاطمی.
از این رو این فرمایش رسول خدا به امیرالمؤمنین به این نظر است که تو چون حامل ولایت کلیه هستی، من یک رکن و فاطمه هم یک رکن؛ به تفسیر خود امیرالمؤمنین علیه السلام.
🔸در بیان امیرالمؤمنین و در این تعبیر مقام و منزلت فاطمه زهرا سلام الله علیها روشن شد و به خصوص در این فضائل ظاهریه و در این مقامات ظاهریه هم امیرالمؤمنین نشان دادند که فاطمه زهرا حامل آن رکن است به تفسیری که فرمودند.
@AghayedNet
🔹فلما قُبض رسول الله صلی الله علیه و آله قال علی علیه السلام: هذا أحد رکنيّ الذی قال لي رسول الله صلی الله علیه و آله. فلما ماتت فاطمة قال علي علیه السلام: هذا الرکن الثاني الذي قال رسول الله «عن قلیل ینهدّ رکناک.»
(بحارالأنوار، ج۴٣، ص١٧٣)
🔹وقتی که حضرت رسول از دنیا رحلت فرمودند امیرالمؤمنین فرمودند این یکی از دو رکن من بود که رسول خدا به من خبر دادند. وقتی که فاطمه زهرا از دنیا رحلت فرمودند، حضرت علی فرمودند: این هم رکن دوم بود که رسول الله فرمودند.
🔸رسول خدا یک رکن و فاطمه زهرا یک رکن دیگر است. و از نظر مرتبه هم معلوم است رکنیت رسول خدا، مرتبه اول و رکنیت فاطمه زهرا رکنیت دوم است. نسبت هر دو مقام به مقام ولایت علوی صلوات الله علیه و سایر معصومین علیهم السلام مقام رکنیت است.
🔸کلمه رکن و اطلاق دو رکن بیان این مطلب است که هر دو برای آن حقیقت کلیه و طیبه محمدیه صلی الله علیه و آله، دو مظهر کلیند اما در اختلاف تعین: تعین محمدی و تعین فاطمی. و تعین محمدی ابتداء آن تعینات است و تعین فاطمی انتهاء آن تعینات.
🔸و ابتداء و انتهاء برای هر شیئی دو حدّی است که شیء به آن حد محدود می شود؛ ابتداء وجود و انتهاء وجود شیء. در رکن بودن، فاطمه و رسول خدا یکسانند. اما مرتبه به این طور است که آن بزرگوار رکن اول و ایشان رکن دوم است.
🔸رسول خدا در این عالم برای حقیقت محمدیه مظهر کلی هستند اما در عنوان و تعین محمدی. و فاطمه زهرا هم از مظاهر کلیه حقیقت محمدیه هستند اما در تعین فاطمی. تعین محمدی ابتداء آن تعینات است و تعین فاطمی انتهاء آن تعینات است.
🔸رکن، ما بِهِ قِوام الشیء است. آنچه که برای وجود هر چیزی پایه است و قوام آن شیء به آن بستگی دارد. مقام ولایت به ابتداء و انتهاء بستگی دارد، یعنی رکن محمدی و رکن فاطمی سلام الله علیهم اجمعین.
مقام ولایت کلیه و مقام اسماء و صفات خدا، دو رکن اساسی دارد: یک رکن ابتداء و یک رکن انتهاء. رکن ابتداء را تعین محمدی می نامند و رکن انتهاء را تعین فاطمی.
از این رو این فرمایش رسول خدا به امیرالمؤمنین به این نظر است که تو چون حامل ولایت کلیه هستی، من یک رکن و فاطمه هم یک رکن؛ به تفسیر خود امیرالمؤمنین علیه السلام.
🔸در بیان امیرالمؤمنین و در این تعبیر مقام و منزلت فاطمه زهرا سلام الله علیها روشن شد و به خصوص در این فضائل ظاهریه و در این مقامات ظاهریه هم امیرالمؤمنین نشان دادند که فاطمه زهرا حامل آن رکن است به تفسیری که فرمودند.
@AghayedNet
▪️...یا رَبّ مُحمّد إنتَقِم لِابْنَةِ مُحمّد.
▪️فضائل ذاتی و شئونات اصلی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در این فرمایش خدای متعال مجتمع است: إنّها لَإحدَی الکُبَر، نَذیراً لِلبَشَر.
@AghayedNet
▪️فضائل ذاتی و شئونات اصلی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در این فرمایش خدای متعال مجتمع است: إنّها لَإحدَی الکُبَر، نَذیراً لِلبَشَر.
@AghayedNet
✔️عالم ربانی مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی الله مقامه:
🔸قبر حضرت فاطمه زهرا عَلَيها وَ عَلی اَبِيها وَ بَعلِها وَ بَنِيهَا السّلام در خانه او است.
🔸و چون بنىاميّه مسجد را وسعت دادند، خانه او در مسجد واقع شد و در نزديکى باب جبرئيل واقع است و حضرت امير صلوات اللّه عليه آن را مخفى داشت که مبادا منافقين آن را نبش کنند که بر آن حضرت نماز کنند و به موجب وصيت خود او راضى نبود که منافقين بر او نماز کنند.
〰️〰️〰️〰️
✔️من دائرة المعارف الحسينية (تاريخ المراقد)
🔹«هذا ونميل إلى الرأي القائل بأن السيّدة فاطمة الزهراء عليهاالسّلام مدفونة في بيتها
🔹حيث من المستبعد جداً في مثل تلك الظروف التي أراد الإمام أمير المؤمنين عليه السّلام أن لا يطّلع أحد على تشييعها ودفنها أن ينقلها إلى البقيع
🔹وأن يترك هذا المكان الفضيل قرب مرقد أبيها وقرب الروضة والمسجد،
🔹وإذا ما قيل بأن الدفن كان في بيتها فنرجّح أن يكون في حجرتها لا في فناء دارها.»
@AghayedNet
🔸قبر حضرت فاطمه زهرا عَلَيها وَ عَلی اَبِيها وَ بَعلِها وَ بَنِيهَا السّلام در خانه او است.
🔸و چون بنىاميّه مسجد را وسعت دادند، خانه او در مسجد واقع شد و در نزديکى باب جبرئيل واقع است و حضرت امير صلوات اللّه عليه آن را مخفى داشت که مبادا منافقين آن را نبش کنند که بر آن حضرت نماز کنند و به موجب وصيت خود او راضى نبود که منافقين بر او نماز کنند.
〰️〰️〰️〰️
✔️من دائرة المعارف الحسينية (تاريخ المراقد)
🔹«هذا ونميل إلى الرأي القائل بأن السيّدة فاطمة الزهراء عليهاالسّلام مدفونة في بيتها
🔹حيث من المستبعد جداً في مثل تلك الظروف التي أراد الإمام أمير المؤمنين عليه السّلام أن لا يطّلع أحد على تشييعها ودفنها أن ينقلها إلى البقيع
🔹وأن يترك هذا المكان الفضيل قرب مرقد أبيها وقرب الروضة والمسجد،
🔹وإذا ما قيل بأن الدفن كان في بيتها فنرجّح أن يكون في حجرتها لا في فناء دارها.»
@AghayedNet
✔️در ره عشق محو شد نام و نشان عاشقان
🔺تأملی بر محو نام بزرگان شیخیه از آثارشان
🔸در لینک زیر:
https://t.me/AghayedNet/5126
🔺تأملی بر محو نام بزرگان شیخیه از آثارشان
🔸در لینک زیر:
https://t.me/AghayedNet/5126
