Forwarded from AghayedNet
🔺پاسخ سید حسین نصر به پرسشی درباره تفاوت‌های چاپ جدید کتاب شیعه در اسلام با دیگر چاپ‌های فارسی.

قبلاً نقدی بر چاپ جدید شیعه در اسلام ارائه کردیم. متذکر شدیم چاپ جدید طبق دست‌نوشته اولیه است و مؤلف بعدها تغییراتی اعمال کرده (اضافه و حذف). از جمله چند خطی درباره شیخیه اضافه شده.

تأیید صحت این جملات درباره شیخیه، نامه مؤلف است که در کتاب بررسی‌های اسلامی (ج٢، ص٣١٧) منتشر شده. نامه‌ای که در آن نگارش این جملات را تأیید و از آن دفاع کرده است. پاسخ جناب سیدحسین نصر صرفاً ناظر به‌همان دست‌نویس اولیه است.

🔸تفصیل ماجرا ایــنجـا.
@AghayedNet
🔺کتاب تازه منتشر شده
ارض ملکوت
پیش‌از این با همین نام و با ترجمه سید ضیاءالدین دهشیری منتشر شده بود و به‌تازگی با ترجمه انشاءالله رحمتی تجدید چاپ شده است.
«سرزمین عرفانی هورقلیا» و «برگزیده متون سنتی» از بخش‌های کتاب ارض ملکوت است.
برخی این کتاب را مکمل مطالب مجموعه «اسلام ایرانیِ» کربن می‌دانند.
@AghayedNet
🔺کتاب تازه منتشر شده
سید علی‌محمد شیرازی (باب) و شورش بابی‌ها در مازندران
متأسفانه برخی این تصویر را صورت عالم ربانی مرحوم حاج سید محمدکاظم رشتی اع معرفی می‌کنند که خطاست.
@AghayedNet
🔺کتاب تازه منتشر شده
فراسوی مِه؛ نگرشی بر چگونگی برآمدن بابیان
نویسنده این کتاب را در هجده فصل سامان داده و ابتداءً در سه‌ فصل درباره عالمان ربانی مرحوم شیخ احمد احسائی و مرحوم حاج سید محمدکاظم رشتی و مرحوم حاج محمدکریم کرمانی اعلی الله مقامهم تحلیل‌ها و اسنادی تاریخی ارائه کرده است.
@AghayedNet
AghayedNet
🔺کتاب تازه منتشر شده فراسوی مِه؛ نگرشی بر چگونگی برآمدن بابیان نویسنده این کتاب را در هجده فصل سامان داده و ابتداءً در سه‌ فصل درباره عالمان ربانی مرحوم شیخ احمد احسائی و مرحوم حاج سید محمدکاظم رشتی و مرحوم حاج محمدکریم کرمانی اعلی الله مقامهم تحلیل‌ها و…
🔺فرازی از کتاب فراسوی مِه
«کوشش بی‌مثال حاج محمدکریم خان کرمانی برای تنویر افکار عمومی جامعه شیخیان ایران برگرفته از این نگرانی بود که تبلیغات بی‌امان بابیان بتواند اسباب انحراف شیخیه را فراهم آورد.
حاج محمدکریم خان قاجاری _ هشیارترین وجدان بیدار زمانه خود _ در آغاز امر دعوت بابیان فقط به جنبه تبلیغی موضوع توجه نشان داد... .»
@AghayedNet
AghayedNet pinned a video
AghayedNet
p8-28264.pdf
🔺بخشی از سخنرانی نویسنده کتاب فراسوی مِه و اشاره به مرحوم حاج سید محمدکاظم رشتی اعلی الله مقامه
@AghayedNet
AghayedNet
p8-28264.pdf
🔺بخشی از سخنرانی دکتر رسول جعفریان و اشاره به برائت و بیزاری شیخیه از بابیان
@AghayedNet
🔺یکشنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۱ نشست معرفی و نقد کتاب مذاهب در ایران برگزار می‌شود.
بسیار به‌جا و مناسب است که ناقدان محترم به خطاهای پژوهشی این کتاب درباره «شیخیه» اشاره کنند و تصریح نمایند در این کتاب رسمیِ دانشگاه ادیان و مذاهبِ قم، تخلفی عجیب از اصول و اخلاقِ پژوهشی رخ داده است.
و غیراز قضاوت‌های نادرست، منبع گزارش مغرضانه این کتاب درباره شیخیه باقریه معاصر، کامنت‌های یک سایت قدیمی است!

🔻🔸نقد ما بر این کتاب در لینک زیر:
https://t.me/AghayedNet/4746
🔺فرازی از نامه منتشر نشده عالم ربانی مرحوم حاج محمدکریم کرمانی اعلی الله مقامه به مرحوم آقای سید محمدباقر جندقی رحمه الله
🔹«خداوند طلب علم را واجب فرموده و پرستاری عیال را هم لازم نموده و جمع مابین این دو نیز از برای مؤمنِ طالب آسان است.
🔸باید قدری از اوقات را صرف امر عیال کرد که از دست نروند؛ چراکه خداوند از تضییع عیال نهی فرموده و قدری را هم باید طلب علم کرد؛ چراکه امری است لازم و حتم.»
@AghayedNet
#پرسش_و_پاسخ

🔸آیا سرکتاب بازکردن یا فال از روی کتاب برای ریشه‌یابی مشکلات صحیح است؟

پاسخ:

🔹اعتماد و اطمینانی به این کارهای این اشخاص و تقوای آنان نیست. با توسل به اولیاء علیهم‌السلام شفاء از خداوند بخواهید و شاید لازم باشد که از دعاهای وارده از ائمه علیهم‌السلام استفاده نمایید.


🔸آیا وجود هم‌زاد برای هر شخصی واقعیت دارد؟

پاسخ:

🔹چنین چیزی اصل و اساسی ندارد.


🔸 بعضی از افراد ریشه مشکلات و شدت‌ها و پریشان‌احوالی خود را از جمع عدد حروف اسمشان می‌دانند. آیا درست است؟

پاسخ:

🔹این‌گونه تطیرها بی‌مورد است. چنین دستوری نداده‌اند.

@AghayedNet
✔️🔻ز گفتار سُست دل‌ها شود نادرست

🔸پاسخی درست به نقدهایی سست

یکی‌دو سال قبل شخصی به‌نام آقای رازقی که تلاش می‌‌نمود در نقد مکاتب کار کند، پنج فایل صوتی کوتاه در نقد شیخیه ضبط کرد. اخیراً یکی از دوستان تقاضا کردند این نقدها و شبهه‌ها پاسخ داده شود.

به‌راستی جای تعجب است از کسانی که پا در عرصۀ نقدِ بزرگانِ شیخیه می‌گذارند و با لحن خواب‌آلوده و به‌تعبیر محاوره‌ای «ازسر وا کردن» چند جمله‌ای می‌گویند و می‌گذرند و گمان می‌کنند یک «مکتب» را رد کرده‌اند! این فایل‌های صوتی آن‌قدر سست بیان شده و با ادبیاتی گزنده سعی در سست جلوه دادن مکتب شیخیه دارد که شخص منصف به قشری بودن آن پی می‌برد.

وقتی علماءِ بزرگِ حوزه‌هایِ قطیف و بحرین و ایران و عراق به عظمت این مکتب پی برده‌اند آیا عملکرد این گوینده عِرض خود بردن و زحمت ما داشتن نیست؟! شیخ عبدالعظیم مشیخص در کتاب القطیف و ملحقاتها چنین نوشته است: اکثر علماء قطیف در قرن سیزدهم و نیمه اول قرن چهاردهم هجری به شیخیه گرویدند، اما براثر ستمی که بر آنان وارد می‌‌آمد و از ترس اتهام، پیروان فکری مرحوم شیخ احمد احسائی سکوت و کناره‌‌گیری را پسندیدند و آن را بهتر دانستند.

و خواهیم دید که اشکالات آقای رازقی کپیِ اشکال‌های بعضی معاصرانِ بزرگانِ دین است که پاسخ این اشکالات و کژفهمی‌ها را فرموده‌اند و بحمدالله آن پاسخ‌ها موجود است.

واقعیت این است که امروز دفاع کردن از مطلقِ تعبیر شیخیه دشوار است، چراکه شیخیه اتجاهات مختلفی دارد که متأسفانه از مسیر اصلیِ مرحوم شیخ اَحسائی زاویه گرفته‌اند. در این چند فایل صوتی نیز همین‌طور است که گوینده برای توضیح سخن خود از کتب بعضی افراد کلماتی را می‌خواند که از همین اتجاهات هستند. ازاین‌رو در این جوابیه به آن کتاب‌ها نمی‌پردازیم و صاحبان آن اتجاهات باید پاسخگو باشند.

آقای رازقی به‌طور مکرر می‌گوید آنچه از آیات و روایات که بزرگان شیخیه به‌آن استدلال کرده‌اند،‌ ربطی به مطلبشان ندارد! به‌جاست به این جریان اشاره کنیم.

از واعظ‌زادۀ خراسانی نقل شده که گفته است: «ما نزد آقای گلپایگانی درس می‌خواندیم. آقای آسید ابوالحسن در مسئله‌ای حاشیه‌ای بر عروه زده بود، ولی وجهش روشن نشد که این حاشیه را برای چه زده است. واعظ‌زاده می‌گفت: وقتی آسید عبدالهادی به ایران آمد، از ایشان پرسیدم. آسید عبدالهادی عین آن حاشیه را ازحفظ خواند. گفتم وجهش چیست؟ گفت کار کردن می‌خواهد!» (جرعه‌ای از دریا، ج۲، ص۵۸۷)

ما همین پاسخ را به آقای رازقی می‌دهیم! ایشان که ادعاء دارد آیات و روایاتی که بزرگان شیخیه برای اثبات مطلبی به آن استشهاد کرده‌اند ربطی به مطلب ندارد، بدانند که ایشان وجهش را درنیافته‌اند و «کار کردن می‌خواهد». و نه فقط در کلمات بزرگان شیخیه که حتی آیاتی که ائمۀ هدی علیهم‌السلام برای اثبات مطلبی می‌فرمایند، کار کردن می‌خواهد و در مواضعی برای مخاطب عام و کسی که لحن امام علیه‌السلام را نمی‌شناسد معلوم نمی‌شود.

🔻متن کامل در فایل پیوستِ زیر.
@AghayedNet
Channel photo updated
✔️ و انْوِ عِنْدَ افْتِتَاحِ الصَّلَاةِ ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
وَ اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْک [بحارالأنوار، ج٨١، ص٢٠٧]

💠بخش اول

🔻بخشی از رساله‌ مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی‌الله‌مقامه
در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلی‏‌خان نائینی

🔹معنی این حدیث چه‏ چیز است که: اذا اردت ان‏‌تفتح صلوتک فاجعل واحدا من الائمه نصب عینیک به چه نحو باید آن امام‌ها را با اینکه خدمت ایشان نرسیده‌‏ایم و صورت مبارکشان را زیارت نکرده‏‌ایم در نظر گرفت؟

🔸عرض می‏‌شود: که اولاً بدانید که یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر در جمیع مراتب جاری است و مکلف‏ٌ‌به در جمیع مراتب میسورات است نه مشکلات و معسورات. پس هرکس معرفت چیزی میسور او است، که به آسانی عمل می‏‌کند به مقتضای آن و اگر میسور او نیست و مشکل است از برای او که تکلیف از او ساقط است.

🔹و اما مضمون عبارتی را که نقل فرموده بودید داخل مسلمیات مذهب شیعه اثنی‏‌عشری است و در اغلب دعاهای وارده از ائمه طاهرین علیهم‌السلام است که اللهم انی اتوجه الیک بمحمد و آل محمد، و اللهم انی اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمة.

🔸و کم دعایی یافت می‏‌شود که وارد از ائمه علیهم‌السلام باشد و این مضمون در آن نباشد و در بسیاری از زیارات ایشان این مطلب هست خصوص در جامعه صغیر و کبیر که از بدو امر الی حال علماء ابرار و سایر شیعیان اخیار، ایشان را به آن زیارت‌ها زیارت کرده‏‌اند.

🔹و فقراتی که با فقرات ادعیه مطابق است این فقرات است: السلام علی الذین من عرفهم فقد عرف الله و من جهلهم فقد جهل الله، و من عرفکم فقد عرف الله و من جهلکم فقد جهل الله و من اطاعکم فقد اطاع الله، و من اراد الله بدأ بکم و من وحده قبل عنکم و من قصده توجه بکم، و مقدمکم بین یدی طلبتی و حوائجی فی الدنیا و الاخرة و آیه شریفه فابتغوا الیه الوسیلة دلالت بر همین مطلب می‏‌کند.

🔸اما اینکه فرموده‏‌اید با اینکه خدمت ایشان نرسیده‏‌ایم چطور صورت ایشان را در نظر بگیریم؟
پس عرض می‌‏کنم که صورت ایشان را اگر همین صورت جمادی گمان کرده‏‌اید، که بعضی از مردم سابق ایشان را دیدند و ماها در این زمان خدمت آنها نمی‌‏رسیم. چنین صورت جمادی فایده‏‌ای در این مطلب ندارد و بسیاری از کفار و منافقین سابق آن صورت‌ها را دیدند و مع ذلک خدمت ایشان نرسیدند و ایشان را ندیدند و زیارت ایشان را نکردند.

🔹بلکه صورت ایشان آن صورتی است که اکبر حجة الله علی خلقه است و آن صورتی است که فرمودند: من رآنی فقد رأی الحق و آن صورتی است که فرمودند: ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل و معرفة الله عز و جل معرفتی.


ادامه دارد...

@AghayedNet
✔️و اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْک [بحارالأنوار، ج٨١، ص٢٠٧]

💠بخش دوم

🔻بخشی از رساله‌ مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی‌الله‌مقامه
در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلی‏‌خان نائینی

🔸و به ابی‏‌بصیر فرمودند و حال آنکه ابوبصیر کور بود و صورت جمادی را نمی‏‌دید، الست تراه فی وقتک و نفرمودند ان معرفتی بالجمادیة و النباتیة و الحیوانیة و الانسانیة هی معرفة الله؛ بلکه فرمودند ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل.

🔹و آن صورت ظهور الله است مثل آنکه صورت قیام زید، ظهور زید است و آن ظهور وجه الله است که بدون او محال است توجه به خدا کردن حتی انبیاء علیهم‌السلام توجه به آن ظهور می‌‏کردند هر وقت که اراده توجه به خدا می‏‌کردند.

🔸و هیچ فرقی در میان ظاهر و ظهور نیست مگر اینکه ظاهر اصل است و ظهور فرع و ظاهر در ظهور، اوجد و اظهر از نفس ظهور است که بعد از ذهول از ظهور، به غیر ظاهر چیزی نیست. مثل آن‏که قیام زید، ظهور زید است و چون کشف حجاب ظهور را کردید، زید را مشاهده می‏‌کنید به طوری که به غیر از او چیزی نمی‏‌بینید؛ بلکه با قطع نظر از زید، ظهور زید وجودی نخواهد داشت و عدم محض خواهد بود و با زید و به زید برپا خواهد بود.
فان کنت ذافهم تشاهد ما قلنا
و ان لم‌‏یکن فهم فتأخذه عنا

🔹باری پس شما الان توجه می‌‏کنید‌ به رسول خدا صلی الله علیه و آله و زیارت می‏‌کنید او را و عرض می‌‏کنید السلام علیک یا رسول الله.

🔸و در این حال، توجه به او دارید و حال آنکه صورت جمادی ایشان را ندیده‏‌اید و در حال زیارت ایشان، به غیر ایشان توجه ندارید و ایشان را از جمیع کسانی که غیر ایشان هستند جدا کرده‏‌اید و تمیز داده‏‌اید.

🔹و بعد، توجه به حضرت امیر صلوات الله علیه و آله می‏‌کنید و عرض می‌‏کنید السلام علیک یا وصی رسول رب العالمین و ایشان را از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سایر ائمه علیهم‌السلام جدا می‌‏کنید و تمیز می‏‌دهید.

🔸و بعد رو می‌‏کنید به حضرت فاطمه و عرض می‏‌کنید السلام علیک یا بضعة الرسول صلی الله علیه و آله و ایشان را از پدر و شوهر و فرزندان او علیهم‌السلام جدا می‏‌کنید و تمیز می‏‌دهید و حال آنکه صورت جمادی را ندیده‏‌اید.

🔹و همچنین است در هر امامی بعد امامی تا می‏‌رسید به امام زمان روحی له الفداء و عجل الله فرجه و عرض می‏‌کنید:
السلام علیک یا حجة الله السلام علیک یا بقیة الله فی الارض انت خیر لنا راع لنا غیر مهمل لمراعاتنا و لا ناس لذکرنا و لولا ذلک لاصطلمتنا اللأواء و احاطت بنا الاعداء یا خلیفة الله و القائم مقام الله انت الجاه الذی یتوجه الیه الاولیاء صلی الله علیک و علی آبائک الطیبین الطاهرین و رحمة الله و برکاته الیک ایابی و علیک حسابی انا لله و انا الیه راجعون ان شاء الله ما شاء الله و لا قوه الا بالله.
————————
🔹توضیحات بیشتر درباره تفاوت «معبود» و «جهت عبادت»
🔸در لینک زیر:
🔻🔻🔻
https://t.me/AghayedNet/3408