قبلا در متن های کوتاه از جنگل های هیرکانی صحبت کرده بودم. اینجا و اینجا
جنگلهای هیرکانی یک جغرافیای باستانی در سواحل جنوبی دریای کاسپینه که سابقهای ۲۵ تا ۶۵ میلیون ساله داره و بعنوان یکی از قدیمیترین اکوسیستمهای جهان شناخته میشه.
این جنگلا از شرق استان گلستان در ایران شروع میشه و نامگذاریش برگرفته از نام یونانیِ گرگانِ باستان یعنی «هیرکان» هستش و از استانهای مازندران، گیلان و اردبیل رد میشه و تا کشورهای آذربایجان و ارمنستان امتداد داره که توی سال ۲۰۱۹ بهعنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده.
جنگل های هیرکانی؛ میزبان بیشتر از ۳۲۰۰ گونه گیاه آوندیِ ثبتشده اس که حدود ۲۸۰ گونه از آنها بومی یا خاص این منطقه ان و در هیچ جای دنیا وجود ندارن.
درختایی مثل شاهبلوط (Quercus castaneifolia)، راش (Fagus orientalis) و چوبآهن (Parrotia persica) از گونههای خاص این منطقه ان. (آخریه اسمش معلومه). این رشته جنگل ارزشمند، زیستگاه گونههای جانوری در خطر انقراض مثل پلنگ ایرانی، خرس قهوهای، گوزن و شیرخرسه که همینا ارزشمندیش رو به خوبی نشون میده.
این اکوسیستم یه مسیر حیاتی برای پرندگان مهاجر اقیانوس اطلس و آفریقاس و وجودِ بیشتر از ۱۸۰ گونه پرنده توش گزارش شده!
#دونستن | #Hircanian_Forests
جنگلهای هیرکانی یک جغرافیای باستانی در سواحل جنوبی دریای کاسپینه که سابقهای ۲۵ تا ۶۵ میلیون ساله داره و بعنوان یکی از قدیمیترین اکوسیستمهای جهان شناخته میشه.
این جنگلا از شرق استان گلستان در ایران شروع میشه و نامگذاریش برگرفته از نام یونانیِ گرگانِ باستان یعنی «هیرکان» هستش و از استانهای مازندران، گیلان و اردبیل رد میشه و تا کشورهای آذربایجان و ارمنستان امتداد داره که توی سال ۲۰۱۹ بهعنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده.
جنگل های هیرکانی؛ میزبان بیشتر از ۳۲۰۰ گونه گیاه آوندیِ ثبتشده اس که حدود ۲۸۰ گونه از آنها بومی یا خاص این منطقه ان و در هیچ جای دنیا وجود ندارن.
درختایی مثل شاهبلوط (Quercus castaneifolia)، راش (Fagus orientalis) و چوبآهن (Parrotia persica) از گونههای خاص این منطقه ان. (آخریه اسمش معلومه). این رشته جنگل ارزشمند، زیستگاه گونههای جانوری در خطر انقراض مثل پلنگ ایرانی، خرس قهوهای، گوزن و شیرخرسه که همینا ارزشمندیش رو به خوبی نشون میده.
این اکوسیستم یه مسیر حیاتی برای پرندگان مهاجر اقیانوس اطلس و آفریقاس و وجودِ بیشتر از ۱۸۰ گونه پرنده توش گزارش شده!
#دونستن | #Hircanian_Forests
چون در این ایام سفر به شمال زیاد میشه چندتا توصیه دارم که خواهش میکنم واقعا جدی بگیریدشون. در حد مرگ!💀🚨
🗑 ۱. زباله نریزید و زبالههای دیگران رو هم جمع کنید. مخصوصا فیلتر سیگار و پلاستیک جات. حتی زبالههای تجزیهپذیر مثل پوست میوه هم میتونه به اکوسیستم آسیب بزنه و با خودتون نگید خب این تجزیه میشه و کود میشه و واسه خاک مفیده! این طبیعته که تشخیص میده چی واسش مفیده نه شما!
🔥 ۲. آتیش توی دل جنگل روشن نکنید. آتیش حتی اگر مهار و خاموش شه خاک جنگل رو نابارور میکنه. برای هر سانتیمتر مکعب خاک جنگلهای هیرکانی ۷۰ لعنت هزارسال زمان صرف شده تا به مواد معدنی لازمِ کنونیاش برای درختا برسه! پس آتیش های ما باعث میشه که این خاک عملا تا ۷۰ هزارسال دیگه نتونه مواد لازم رو به پوشش گیاهی برسونه و مُرده بحساب بیاد.
برای درک بهتر این زمان باید بگم که ۷۰ هزارسال پیش انسان های نئاندرتال هنوز روی زمین زندگی میکردن!
فقط در محلهای مشخصشده و یا در منقل آتیش روشن کنید.
🌳 ۳. روی درختا یادگاری ننویسید. آسیب به پوست درختا راه ورود قارچها و آفات رو باز میکنه. قارچها بهشدت و بهسرعت تکثیر میشن که در ایران بخاطر نبود تجهیزات و امکانات و وجود تحریمها، امکان سمپاشی گسترده و اصلاح این اتفاق وجود نداره.
🐿 ۴. به حیوونای جنگل غذا ندید. این کار نظم طبیعی زنجیره غذایی رو بهم میزنه و باعث وابستگی اونا به انسان میشه و شرطی شدن حیوونا + تکثیر گونههای مزاحم در اثر شکار نشدن توسط شکارچیهایی که بهشون غذا دادین؛ مضرات دیگه این کاره. بعلاوهٔ اینکه باقیمونده غذاها هم جزو زباله محسوب میشه و شما با این کار دوتا آسیب به اکوسیستم زدین!
🍄 ۵. گیاهان و قارچها رو نچینید. اکثر اونا گونههای نادر و در حال انقراضن و نقش مهمی توی چرخهی زیستی دارن و برای بقای پوشش گیاهی باید اونجا باشن. به درد شما توی خونههاتون نمیخوره! گونههای گیاهی نباید از زیست بوم خودشون خارج بشن.
🔊 ۶. آگاهسازی دیگران رو جدی بگیرین. هربار که به کسی درباره اهمیت این جنگلا بگین یه قدم بزرگ توی حفاظتشون برداشتین. میدونیم از حکومت توقعی نمیره و بهش گله میکنیم اما آیا خودمون هم همونقدر که شاکی ایم، عمل میکنیم؟
تمدن فقط به ۲۵۰۰ سال قبل نازیدن نیست. به حفظ یه میراث ۶۰ میلیون ساله هم هست!
🏍 ۷. میخوام نکتههای دیگهای مثل اینکه ماشین و موتور رو روی خاک نبرین که باعث فرسایش میشه یا صدای آهنگ رو بلند نکنین که باعث وحشت حیوونا میشه یا چیزای این شکلی رو هم بگم ولی فکر میکنم واسه جهان سوم هنوز خیلی زوده و همین نکات بالا هم معلوم نیست بهشون عمل بشه! :)
🗑 ۱. زباله نریزید و زبالههای دیگران رو هم جمع کنید. مخصوصا فیلتر سیگار و پلاستیک جات. حتی زبالههای تجزیهپذیر مثل پوست میوه هم میتونه به اکوسیستم آسیب بزنه و با خودتون نگید خب این تجزیه میشه و کود میشه و واسه خاک مفیده! این طبیعته که تشخیص میده چی واسش مفیده نه شما!
🔥 ۲. آتیش توی دل جنگل روشن نکنید. آتیش حتی اگر مهار و خاموش شه خاک جنگل رو نابارور میکنه. برای هر سانتیمتر مکعب خاک جنگلهای هیرکانی ۷۰ لعنت هزارسال زمان صرف شده تا به مواد معدنی لازمِ کنونیاش برای درختا برسه! پس آتیش های ما باعث میشه که این خاک عملا تا ۷۰ هزارسال دیگه نتونه مواد لازم رو به پوشش گیاهی برسونه و مُرده بحساب بیاد.
برای درک بهتر این زمان باید بگم که ۷۰ هزارسال پیش انسان های نئاندرتال هنوز روی زمین زندگی میکردن!
فقط در محلهای مشخصشده و یا در منقل آتیش روشن کنید.
🌳 ۳. روی درختا یادگاری ننویسید. آسیب به پوست درختا راه ورود قارچها و آفات رو باز میکنه. قارچها بهشدت و بهسرعت تکثیر میشن که در ایران بخاطر نبود تجهیزات و امکانات و وجود تحریمها، امکان سمپاشی گسترده و اصلاح این اتفاق وجود نداره.
🐿 ۴. به حیوونای جنگل غذا ندید. این کار نظم طبیعی زنجیره غذایی رو بهم میزنه و باعث وابستگی اونا به انسان میشه و شرطی شدن حیوونا + تکثیر گونههای مزاحم در اثر شکار نشدن توسط شکارچیهایی که بهشون غذا دادین؛ مضرات دیگه این کاره. بعلاوهٔ اینکه باقیمونده غذاها هم جزو زباله محسوب میشه و شما با این کار دوتا آسیب به اکوسیستم زدین!
🍄 ۵. گیاهان و قارچها رو نچینید. اکثر اونا گونههای نادر و در حال انقراضن و نقش مهمی توی چرخهی زیستی دارن و برای بقای پوشش گیاهی باید اونجا باشن. به درد شما توی خونههاتون نمیخوره! گونههای گیاهی نباید از زیست بوم خودشون خارج بشن.
🔊 ۶. آگاهسازی دیگران رو جدی بگیرین. هربار که به کسی درباره اهمیت این جنگلا بگین یه قدم بزرگ توی حفاظتشون برداشتین. میدونیم از حکومت توقعی نمیره و بهش گله میکنیم اما آیا خودمون هم همونقدر که شاکی ایم، عمل میکنیم؟
تمدن فقط به ۲۵۰۰ سال قبل نازیدن نیست. به حفظ یه میراث ۶۰ میلیون ساله هم هست!
🏍 ۷. میخوام نکتههای دیگهای مثل اینکه ماشین و موتور رو روی خاک نبرین که باعث فرسایش میشه یا صدای آهنگ رو بلند نکنین که باعث وحشت حیوونا میشه یا چیزای این شکلی رو هم بگم ولی فکر میکنم واسه جهان سوم هنوز خیلی زوده و همین نکات بالا هم معلوم نیست بهشون عمل بشه! :)