احيانا هيتم جرجرتك لصراعات حتى لو كنت كسبان فيها فأنت خسران.
عضمه وشويه كلاب بتتخانق عليها
لو اتخانقت معاهم عشان تاخدها مش سهل تاخدها ولكن حتى لو خدتها فأنت فالاخر كسبت عضمه وفالمقابل هدومك اتقطعت واتبهدلت ولو مكسبتهاش فانت بردو خسرت بهدلتك ونفسك
صدقني في شويه صراعات فالحياه مش لازم تدخلها من الاساس لأن اللي جواها معندهمش شيء قيم يخسروه وغالبا حياتهم بتكون متمحوره حول انهم ينتصروا فالصراعات الصغيره التافهه دي لأرضاء عقد نقص متأصله جواهم
سيبلهم العضمه وامشي.
وركز علي هدفك الاساسي و الصوره الكامله البعيده بدل ما تقضي حياتك كلها تطلع من صراع علي عضمه الي صراع علي عضمه تانيه.
#saved_original
عضمه وشويه كلاب بتتخانق عليها
لو اتخانقت معاهم عشان تاخدها مش سهل تاخدها ولكن حتى لو خدتها فأنت فالاخر كسبت عضمه وفالمقابل هدومك اتقطعت واتبهدلت ولو مكسبتهاش فانت بردو خسرت بهدلتك ونفسك
صدقني في شويه صراعات فالحياه مش لازم تدخلها من الاساس لأن اللي جواها معندهمش شيء قيم يخسروه وغالبا حياتهم بتكون متمحوره حول انهم ينتصروا فالصراعات الصغيره التافهه دي لأرضاء عقد نقص متأصله جواهم
سيبلهم العضمه وامشي.
وركز علي هدفك الاساسي و الصوره الكامله البعيده بدل ما تقضي حياتك كلها تطلع من صراع علي عضمه الي صراع علي عضمه تانيه.
#saved_original
❤2👍1👏1
السيء أكثر تأثيرا علي من حوله مقارنة بالجيد
تفاحة فاسده اتحطت وسط ١٠ تفاحات سليمه
التفاحات السليمه هتفسد بغض النظر عن العدد او كونهم سلام
ما بالك لو كانت تفاحه واحده سليمه والباقي معفن بدون شك التفاحه هتفسد
وكذلك انت
طول ما انت قاعد مع تفاح فاسد هتبقي شبهه حتى لو الاغلب كان سليم طالما في علي الاقل تفاحه واحده فقط فاسده الكل هتصيبه العدوى عاجلا ام اجلا
#saved_original
تفاحة فاسده اتحطت وسط ١٠ تفاحات سليمه
التفاحات السليمه هتفسد بغض النظر عن العدد او كونهم سلام
ما بالك لو كانت تفاحه واحده سليمه والباقي معفن بدون شك التفاحه هتفسد
وكذلك انت
طول ما انت قاعد مع تفاح فاسد هتبقي شبهه حتى لو الاغلب كان سليم طالما في علي الاقل تفاحه واحده فقط فاسده الكل هتصيبه العدوى عاجلا ام اجلا
#saved_original
👏3
الانهزام و الانتصار
يا اما هتفضل شايف انك مفعول به وان الدنيا صعبه عليك انت بالذات وان اصل الناس بقت وحشه وصحابي باعوني وان الحظ مش فصالحي وان البلد ظروفها مش احسن حاجه
يا اما هتبقي عارف ان الدنيا صعبه على الكل وده شيء بيميز الناجحين
وان الناس مش وحشه الناس مجرد بشر زيهم زيك انت الوحيد اللي عندك مقدره التحكم في مدى تأثيرهم عليك
وان مفيش حاجه فالدنيا اسمها حظ وان الحظ اللي احنا شايفينه ما هو الا استعداد مسبق للفرصه وبمجرد حدوثها الشخص الاكثر استعدادا هو اللي بيفوز بيها
#saved_original
يا اما هتفضل شايف انك مفعول به وان الدنيا صعبه عليك انت بالذات وان اصل الناس بقت وحشه وصحابي باعوني وان الحظ مش فصالحي وان البلد ظروفها مش احسن حاجه
يا اما هتبقي عارف ان الدنيا صعبه على الكل وده شيء بيميز الناجحين
وان الناس مش وحشه الناس مجرد بشر زيهم زيك انت الوحيد اللي عندك مقدره التحكم في مدى تأثيرهم عليك
وان مفيش حاجه فالدنيا اسمها حظ وان الحظ اللي احنا شايفينه ما هو الا استعداد مسبق للفرصه وبمجرد حدوثها الشخص الاكثر استعدادا هو اللي بيفوز بيها
#saved_original
❤5👍1
مش كل حاجه مكتوبه فكتاب صحيحه ودي معلومة بديهية
لكن هتلاقي دايما اغلبيه الناس بتحاول تصدق او تؤمن بالكلام المكتوب باللغه العربية الفصحى او بكلام اي كتاب بغض النظر عن كاتبه وده نتيجة ضحالة التغذية المجتمعية وان اصبح الثقافة العامة هي المعلومات السريعة السهلة المقتضبة
بقا اي معلومة موضحه بشكل جيد ومتزن وبأستخدام لغة صحيحة هو شيئ مبهر في حد ذاتة ويدعو القاريء انه يقتنع بالكلام
تقدر تقول كده ان الكلام بالفصحى او تواجد الكلام في كتاب مطبوع بيعطيه شيئ زي ال halo effect او تأثير الهاله لكن المرادي فالنصوص مش فالبشر
#saved_original
لكن هتلاقي دايما اغلبيه الناس بتحاول تصدق او تؤمن بالكلام المكتوب باللغه العربية الفصحى او بكلام اي كتاب بغض النظر عن كاتبه وده نتيجة ضحالة التغذية المجتمعية وان اصبح الثقافة العامة هي المعلومات السريعة السهلة المقتضبة
بقا اي معلومة موضحه بشكل جيد ومتزن وبأستخدام لغة صحيحة هو شيئ مبهر في حد ذاتة ويدعو القاريء انه يقتنع بالكلام
تقدر تقول كده ان الكلام بالفصحى او تواجد الكلام في كتاب مطبوع بيعطيه شيئ زي ال halo effect او تأثير الهاله لكن المرادي فالنصوص مش فالبشر
#saved_original
❤3
saved things ⚡️
لاَ يَغـرَّنَّكَ لَيْـنٌ مِـنْ فـتىً * إنَّ لِلحيَّـاتِ لينـاً يُـعتـزلْ أَنـا مِثـلُ المْاءِ سَهَـلٌ سَائـغٌ * وَمـتى اُسخِّـنَ آذى وقَتَــلْ أَنا كَالخيَـزور صَعبٌ كسْـرهُ * وَهُـوْ لَـدْنٌ كَيفَ ما شِئتَ انفتَـلْ غَيرَ أنـيّ َ فـي زَمانٍ مَـنْ يكنْ * فيهُ…
كُتِـبَ المـوتُ على الخَلقِ فكمْ * فَـلَّ مِـن جَيـشٍ وأَفنَى مِـنْ دُوَلْ
أيـنَ نمـُرودُ وَكَنعـان ُ ومَـنْ * مـَلَكَ الأرْضَ وَوَلـىَّ وعَـزَلْ
أَينَ عـادٌ أَيـنَ فِـرعَـونُ وَمَنْ * رَفـعَ الأَهَـرامَ مِـنْ يسمعْ يَخَـلْ
أَيـنَ مَـنْ سَـادوا وشَادوا وبَنَوا * هَلَكَ الكُـلُّ و َلـم تُغـنِ القُلَـلْ
أَيـنَ أرْبـابُ الحِجَى أَهْـلُ النُّهى * أَيـنَ أهْـلُ العلـمِ والقـومُ الأوَلْ
سيُعيــدُ اللهُ كُـلاً مِنهـمُ * وَسيَجـزِي فَاعِـلاً مـا قـد فَعَـلْ
أيـنَ نمـُرودُ وَكَنعـان ُ ومَـنْ * مـَلَكَ الأرْضَ وَوَلـىَّ وعَـزَلْ
أَينَ عـادٌ أَيـنَ فِـرعَـونُ وَمَنْ * رَفـعَ الأَهَـرامَ مِـنْ يسمعْ يَخَـلْ
أَيـنَ مَـنْ سَـادوا وشَادوا وبَنَوا * هَلَكَ الكُـلُّ و َلـم تُغـنِ القُلَـلْ
أَيـنَ أرْبـابُ الحِجَى أَهْـلُ النُّهى * أَيـنَ أهْـلُ العلـمِ والقـومُ الأوَلْ
سيُعيــدُ اللهُ كُـلاً مِنهـمُ * وَسيَجـزِي فَاعِـلاً مـا قـد فَعَـلْ
فقط تقبل واكمل سعيك
ما حدث لن تستطيع تغييره عليك تقبله واكمال ما تبقى
فبشكل منطقي ماذا تفضل
ان تتأثر بما يحدث وتجعل ذلك يؤثر علي ما يجب ان تفعل لذلك قد لا تفوز بأي شيء
ام الا تتأثر وتحاول الفوز بما سيأتي
في كلتا الحالتين قد وقع الحدث لكن موقفك تجاهه سيحدد مكسبك في نهايه المطاف
فلتعتبرها كمعادله رياضيه
خساره + تأثر = خساره كليه
خساره + لا تأثر = فوز جزئي
ما حدث لن تستطيع تغييره عليك تقبله واكمال ما تبقى
فبشكل منطقي ماذا تفضل
ان تتأثر بما يحدث وتجعل ذلك يؤثر علي ما يجب ان تفعل لذلك قد لا تفوز بأي شيء
ام الا تتأثر وتحاول الفوز بما سيأتي
في كلتا الحالتين قد وقع الحدث لكن موقفك تجاهه سيحدد مكسبك في نهايه المطاف
فلتعتبرها كمعادله رياضيه
خساره + تأثر = خساره كليه
خساره + لا تأثر = فوز جزئي
❤3
لا شيئ دائم
كل حاجه زائله لو بطلت تحفزها
عقلك لو مفضلش شغال بيبتدي يبقا ابطأ
لو بطلت مذاكره وجيت تذاكر بعد كده هتبقي اصعب
بطلت رياضه هترجع تنهج من طلوع السلم
بطلت قراءه كل اللي انت اتعلمته هتنساه تدريجيا
ده مش معناه انك متبدأش عشان اصل كل شيء مصيره الزوال
لكن ده معناه انك تغير عقلية البحث عن الراحه وفهم ان الانسان مخلوق في المعاناه
كل اللي عليك انك تختار معاناتك هل هي معاناه بسبب اللي بيحصل فيك ولا معانا بسبب اللي انت عايز تعمله
لأن ان صحتك تكون سيئة ويجيلك القلب او السكر بسبب عدم حركتك واكلك السيء دي معاناه
واجبار نفسك علي الرياضه والاكل الصحي كذلك معاناه
واحده نتيجه كسلك وواحده نتيجه ارادتك
اغلبيه البشر بيختارو المعاناه السلبيه الناتجه عن الكسل وده بسبب الخوف من اتخاذ قرار او ناتجه عن انك تبص تحت رجليك وعايز المتع اللحظيه فقط منغير ما تفكر في العواقب وتفتكر انك ذكي وهتضحك علي الدنيا وتاخد الحلو بس
لكن كل شيئ له تمن عايز تدفعه اول بأول وانت لسه عندك القوه علي دفعه ولا تراكم ديون ملهاش نهايه ولما يجي وقت دفعها تكون لا عندك القوه ولا الوقت الكافي لدفعها
ده اختيارك , وده اللي بيفرق الناجحين عن التائهين في ارض الله
طالما قادر توصل للكلام ده معناه انك عندك القدره في اتخاذ قرار المعاناه السلبيه او الايجابيه لكن في ناس في الحياه دي معندهمش رفاهيه انهم يكسلو او يكونو مش افضل حاجه لان ببساطه لو تكاسلوا مره مش هيلاقو اكل , ناس معندهاش رفاهية الوقت او التركيز لقراءه منشور زي ده من الاساس لأنهم اتولدوا في ظروف ملهمش دخل بيها والدنيا جابتهم فيها غصب
لذلك افتكر ان الدنيا مش يوتوبيا وانها غير عادله وقد تكون ظالمه في احيان كثيره وكونك قادر انك تكون هنا دلوقتي هو نعمه كبيره من ربك
#saved_original
كل حاجه زائله لو بطلت تحفزها
عقلك لو مفضلش شغال بيبتدي يبقا ابطأ
لو بطلت مذاكره وجيت تذاكر بعد كده هتبقي اصعب
بطلت رياضه هترجع تنهج من طلوع السلم
بطلت قراءه كل اللي انت اتعلمته هتنساه تدريجيا
ده مش معناه انك متبدأش عشان اصل كل شيء مصيره الزوال
لكن ده معناه انك تغير عقلية البحث عن الراحه وفهم ان الانسان مخلوق في المعاناه
كل اللي عليك انك تختار معاناتك هل هي معاناه بسبب اللي بيحصل فيك ولا معانا بسبب اللي انت عايز تعمله
لأن ان صحتك تكون سيئة ويجيلك القلب او السكر بسبب عدم حركتك واكلك السيء دي معاناه
واجبار نفسك علي الرياضه والاكل الصحي كذلك معاناه
واحده نتيجه كسلك وواحده نتيجه ارادتك
اغلبيه البشر بيختارو المعاناه السلبيه الناتجه عن الكسل وده بسبب الخوف من اتخاذ قرار او ناتجه عن انك تبص تحت رجليك وعايز المتع اللحظيه فقط منغير ما تفكر في العواقب وتفتكر انك ذكي وهتضحك علي الدنيا وتاخد الحلو بس
لكن كل شيئ له تمن عايز تدفعه اول بأول وانت لسه عندك القوه علي دفعه ولا تراكم ديون ملهاش نهايه ولما يجي وقت دفعها تكون لا عندك القوه ولا الوقت الكافي لدفعها
ده اختيارك , وده اللي بيفرق الناجحين عن التائهين في ارض الله
طالما قادر توصل للكلام ده معناه انك عندك القدره في اتخاذ قرار المعاناه السلبيه او الايجابيه لكن في ناس في الحياه دي معندهمش رفاهيه انهم يكسلو او يكونو مش افضل حاجه لان ببساطه لو تكاسلوا مره مش هيلاقو اكل , ناس معندهاش رفاهية الوقت او التركيز لقراءه منشور زي ده من الاساس لأنهم اتولدوا في ظروف ملهمش دخل بيها والدنيا جابتهم فيها غصب
لذلك افتكر ان الدنيا مش يوتوبيا وانها غير عادله وقد تكون ظالمه في احيان كثيره وكونك قادر انك تكون هنا دلوقتي هو نعمه كبيره من ربك
#saved_original
❤3👍2
العزله
بتخليك قادر تستقريء ما وراء افعال البشر
بتزيد من حدة تركيزك في حركات الوش والجسم بتمنحك قوه في فهم المواقف باقل قدر ممكن من الدلائل
كل فعل بيتضخم بسبب قلة حدوثه فبالتالي كل تعامل بينك وبين بشري بتقدر تهضمه بالكامل لأن عقلك زي ما يكون مش متعود علي كثرته
زي اي حاجه بتبقي جديده بتبقي حاسس بكل تفصيله صغيره فيها ومع الوقت وتكرار نفس الحاجه بتبتدي تفاصيلها تبهت كذلك الاختلاط البشري الكتير بيخليك اقل ملاحظه للتفاصيل الصغيره لكن الاختلاط القليل جدا بيخليك قادر تركز فكل تفصيله فالمعامله
فكلتا الحالتين انت دافع تمن
تمن الكثره هو انك هتبقي ماشي فاتح عين وقافل التانيه ومش قادر تلاحظ كل شيئ بوضوح
فالمقابل بيكون الاختلاط سهل وسلس ومش بيتطلب اي طاقه منك وهتقدر تندمج بسهوله مع المحيط ومصالحك هتمشي
علي النقيض الاختلاط القليل بيطلعلك عين تالته وبتشوف اللي محدش شايفه وبتعرف اللي قدامك نيته ايه وشخصيته عامله ازاي من اقل اقل التفاصيل والايمائات
وبتدفع تمن ده ان الاختلاط بيكون فالغالب مرهق وبيستهلك طاقه ومش بيحصل بكل سلاسه اجتماعيه وهتبقي شخص مش بيقدر يندمج مع الحشود بسرعه ابدا
الموضوع ده مش شرط يكون علي التعاملات بينك وبين الناس لكن هو ممتد لكل حاجه زي ملاحظتك الانماط فالطبيعه والسلوك البشري العام وقدرتك علي فهم ديناميكيات الحياه بشكل واضح
العزله المقصوده هي العزله المختاره بمزاجك اللي بتكون مرتاح فجلدك وانت لوحدك فيها وحاسس بالامتلاء النفسي مش العزله الفروضه عليك بسبب رهابك الاجتماعي او كونك منبوذ مجتمعيا او حتى بسبب انك مبتعرفش تتصرف
#saved_original
بتخليك قادر تستقريء ما وراء افعال البشر
بتزيد من حدة تركيزك في حركات الوش والجسم بتمنحك قوه في فهم المواقف باقل قدر ممكن من الدلائل
كل فعل بيتضخم بسبب قلة حدوثه فبالتالي كل تعامل بينك وبين بشري بتقدر تهضمه بالكامل لأن عقلك زي ما يكون مش متعود علي كثرته
زي اي حاجه بتبقي جديده بتبقي حاسس بكل تفصيله صغيره فيها ومع الوقت وتكرار نفس الحاجه بتبتدي تفاصيلها تبهت كذلك الاختلاط البشري الكتير بيخليك اقل ملاحظه للتفاصيل الصغيره لكن الاختلاط القليل جدا بيخليك قادر تركز فكل تفصيله فالمعامله
فكلتا الحالتين انت دافع تمن
تمن الكثره هو انك هتبقي ماشي فاتح عين وقافل التانيه ومش قادر تلاحظ كل شيئ بوضوح
فالمقابل بيكون الاختلاط سهل وسلس ومش بيتطلب اي طاقه منك وهتقدر تندمج بسهوله مع المحيط ومصالحك هتمشي
علي النقيض الاختلاط القليل بيطلعلك عين تالته وبتشوف اللي محدش شايفه وبتعرف اللي قدامك نيته ايه وشخصيته عامله ازاي من اقل اقل التفاصيل والايمائات
وبتدفع تمن ده ان الاختلاط بيكون فالغالب مرهق وبيستهلك طاقه ومش بيحصل بكل سلاسه اجتماعيه وهتبقي شخص مش بيقدر يندمج مع الحشود بسرعه ابدا
الموضوع ده مش شرط يكون علي التعاملات بينك وبين الناس لكن هو ممتد لكل حاجه زي ملاحظتك الانماط فالطبيعه والسلوك البشري العام وقدرتك علي فهم ديناميكيات الحياه بشكل واضح
العزله المقصوده هي العزله المختاره بمزاجك اللي بتكون مرتاح فجلدك وانت لوحدك فيها وحاسس بالامتلاء النفسي مش العزله الفروضه عليك بسبب رهابك الاجتماعي او كونك منبوذ مجتمعيا او حتى بسبب انك مبتعرفش تتصرف
#saved_original
❤3
بالفطرة النساء اغبياء مادياً والرجال اغبياء عاطفياً
عشان كده اكتر حد بيشتري منتجات ملهاش لازمه وبينخدع بالاعلانات والايدلوجيات المدسوسه هما النساء
واكتر حد بينضحك عليه وممكن حياته تضيع بسبب المشاعر هما الرجاله
مع التدريب الرجاله تقدر تبقى اذكياء عاطفيا والنساء تبقى اذكياء ماديا
لكن الاغلبيه الساحقة غير مدربه
#saved_original
عشان كده اكتر حد بيشتري منتجات ملهاش لازمه وبينخدع بالاعلانات والايدلوجيات المدسوسه هما النساء
واكتر حد بينضحك عليه وممكن حياته تضيع بسبب المشاعر هما الرجاله
مع التدريب الرجاله تقدر تبقى اذكياء عاطفيا والنساء تبقى اذكياء ماديا
لكن الاغلبيه الساحقة غير مدربه
#saved_original
⚡5
never trust a person who betrays others.even if he betrayed them for you
❤3