النُّور في قلبي وبينَ جوانحي فَعَلامَ أخشى السَّيرَ في الظلماءِ ؟
- لا تبحث عن الأمان
ابحث عن القوه
كن انت الأمان بحد ذاته
- لا تجعل شعور الشفقة علي الذات يتملكك
- تعامل مع الأمور كما هي دون شكوى
- الشكوى لن تعيد الأمور كما كانت
- القلق لن يجعل المستقبل افضل
- تحليل المشاكل واتخاذ القرارات المناسبة لحلها هو الشيء الوحيد الفعال
- المشاعر لا تبالي بالعقل ولا تضعه في الحسبان
- العقل يبالي بالمشاعر ويضعها في اطارها المسموح به
كن عقلاني ولن تندم ابدا على قراراتك
- توقع دائما اسواء تسلسل منطقي للأحداث واستعد له نفسيا فإذا حدث افضل مما توقعت سترضى بالنتائج واذا حدث ما توقعت لن ينكمش حبلك الشوكي حزناً
#saved_original
ابحث عن القوه
كن انت الأمان بحد ذاته
- لا تجعل شعور الشفقة علي الذات يتملكك
- تعامل مع الأمور كما هي دون شكوى
- الشكوى لن تعيد الأمور كما كانت
- القلق لن يجعل المستقبل افضل
- تحليل المشاكل واتخاذ القرارات المناسبة لحلها هو الشيء الوحيد الفعال
- المشاعر لا تبالي بالعقل ولا تضعه في الحسبان
- العقل يبالي بالمشاعر ويضعها في اطارها المسموح به
كن عقلاني ولن تندم ابدا على قراراتك
- توقع دائما اسواء تسلسل منطقي للأحداث واستعد له نفسيا فإذا حدث افضل مما توقعت سترضى بالنتائج واذا حدث ما توقعت لن ينكمش حبلك الشوكي حزناً
#saved_original
❤4🔥2
saved things ⚡️
ماذا تفضل ؟
الأكثرية اختارت "ناجح مكروه". والحق يقال، لم يجبرهم أحد على الاختيار، أليس كذلك؟ ولكن هل فكرت لحظة من أين جاءت هذه الخيارات؟ بل كيف جاءت إلى ذهنك؟ نعم، أنا من قدمتها لك، وأنت كنت محاصرًا في دائرة الاختيار بين خيارين، كلاهما في النهاية يصبان في مصلحتي الخاصة. ومصلحتي، تكمن في غرس فكرة في ذهنك... فكرة أن النجاح لا بد أن يرتبط بكراهية البعض، وأن الفشل هو طريقك الوحيد إلى المحبة.
ما حدث هنا ليس مجرد اختيارات؛ بل هو تلاعب دقيق يمارس عليك. فالخيارات التي أضعها لك توهمك أنك صاحب القرار، بينما في الواقع أنت تُساق إلى حيث أريد. وهنا نجد ما يسمى بـ "الاختيار الزائف" أو *False Dilemma* — أين هو الخيار الذي يجمع بين النجاح والمحبة؟ لماذا لا يمكن أن يحدث أن تكون فاشلً ومكروه في نفس الوقت؟ أليس هذا معقولًا؟ لكن لا... لن تجد هذا الخيار هنا، ولن تراه في خياراتي أبدًا.
هذا التلاعب بالمفاهيم هو أسلوب قديم يستخدمه الحكام وأصحاب المال للسيطرة على العقول.
"إما أن تستهلك، وتشتري كل ما يعرضه السوق لتحقق السعادة، أو أن تعيش حياة بائسة خالية من المتع."
هنا يتم تقديم الاستهلاك كحل نهائي لتحقيق الذات، كأنك لا تستطيع أن تكون سعيدًا إلا إذا كنت تملك أحدث هاتف أو أغلى سيارة. والأسوأ من ذلك، أي بديل لا يرتبط بالشراء يتم تجاهله، بل يتم تقديمه على أنه نوع من الهراء. السعادة الحقيقية تأتي من الأشياء غير المادية؟ هل يمكن؟ بالطبع لا، لأن ذلك سيتعارض مع النظام الذي يعتمد على تحويلك إلى آلة استهلاك دائمة.
كل هذه الاختيارات، في النهاية، لا تترك لك أي مكان للراحة إلا داخل هذا النظام الذي يضمن استمرار دوران عجلة المال. سواء كنت تستهلك أو تستدين أو حتى تستثمر، لا مفر من أن يكون المال هو المحرك، والسعادة هي مجرد سراب.
ولكن ماذا لو عشت الحياة بعيدًا عن هذا؟ ماذا لو اخترت الحياة البسيطة، حيث القيم غير المادية هي التي تقودك؟ في تلك اللحظة، أنت تصبح خارج المعادلة، لأن تلك البدائل يتم تشويهها أو تهميشها بشكل دائم.
الهدف هنا ليس الزهد الكامل، بل عدم التعلق المبالغ فيه بالماديات. في هذا العصر المزدحم، أصبحنا نركض وراء الأشياء الفاخرة، بينما السعادة الحقيقية قد تكون في أبسط الأشياء. من المهم أن نؤمن بالحصول على الأساسيات للحياة، ولكن هل كل ما نراه حولنا من بريق يعكس قيمتنا الحقيقية؟ نحن بحاجة إلى التوازن، والتخلي عن اللهث وراء ما لا يجلب الراحة الداخلية. الحياة أبسط مما نعتقد، وأحيانًا التوازن في البساطة هو ما يجلب السعادة.
قال النبي ﷺ:
"مَن أصبحَ مِنكم آمِنًا في سربِهِ، مُعافًى في جسدِهِ، عندَهُ قُوتُ يومِهِ، فكأنَّما حِيزَتْ لَهُ الدُّنيا بحذافيرِها."
(رواه الترمذي وابن ماجه)
#saved_original
ما حدث هنا ليس مجرد اختيارات؛ بل هو تلاعب دقيق يمارس عليك. فالخيارات التي أضعها لك توهمك أنك صاحب القرار، بينما في الواقع أنت تُساق إلى حيث أريد. وهنا نجد ما يسمى بـ "الاختيار الزائف" أو *False Dilemma* — أين هو الخيار الذي يجمع بين النجاح والمحبة؟ لماذا لا يمكن أن يحدث أن تكون فاشلً ومكروه في نفس الوقت؟ أليس هذا معقولًا؟ لكن لا... لن تجد هذا الخيار هنا، ولن تراه في خياراتي أبدًا.
هذا التلاعب بالمفاهيم هو أسلوب قديم يستخدمه الحكام وأصحاب المال للسيطرة على العقول.
"إما أن تستهلك، وتشتري كل ما يعرضه السوق لتحقق السعادة، أو أن تعيش حياة بائسة خالية من المتع."
هنا يتم تقديم الاستهلاك كحل نهائي لتحقيق الذات، كأنك لا تستطيع أن تكون سعيدًا إلا إذا كنت تملك أحدث هاتف أو أغلى سيارة. والأسوأ من ذلك، أي بديل لا يرتبط بالشراء يتم تجاهله، بل يتم تقديمه على أنه نوع من الهراء. السعادة الحقيقية تأتي من الأشياء غير المادية؟ هل يمكن؟ بالطبع لا، لأن ذلك سيتعارض مع النظام الذي يعتمد على تحويلك إلى آلة استهلاك دائمة.
كل هذه الاختيارات، في النهاية، لا تترك لك أي مكان للراحة إلا داخل هذا النظام الذي يضمن استمرار دوران عجلة المال. سواء كنت تستهلك أو تستدين أو حتى تستثمر، لا مفر من أن يكون المال هو المحرك، والسعادة هي مجرد سراب.
ولكن ماذا لو عشت الحياة بعيدًا عن هذا؟ ماذا لو اخترت الحياة البسيطة، حيث القيم غير المادية هي التي تقودك؟ في تلك اللحظة، أنت تصبح خارج المعادلة، لأن تلك البدائل يتم تشويهها أو تهميشها بشكل دائم.
الهدف هنا ليس الزهد الكامل، بل عدم التعلق المبالغ فيه بالماديات. في هذا العصر المزدحم، أصبحنا نركض وراء الأشياء الفاخرة، بينما السعادة الحقيقية قد تكون في أبسط الأشياء. من المهم أن نؤمن بالحصول على الأساسيات للحياة، ولكن هل كل ما نراه حولنا من بريق يعكس قيمتنا الحقيقية؟ نحن بحاجة إلى التوازن، والتخلي عن اللهث وراء ما لا يجلب الراحة الداخلية. الحياة أبسط مما نعتقد، وأحيانًا التوازن في البساطة هو ما يجلب السعادة.
قال النبي ﷺ:
"مَن أصبحَ مِنكم آمِنًا في سربِهِ، مُعافًى في جسدِهِ، عندَهُ قُوتُ يومِهِ، فكأنَّما حِيزَتْ لَهُ الدُّنيا بحذافيرِها."
(رواه الترمذي وابن ماجه)
#saved_original
👍2⚡1❤1
احيانا هيتم جرجرتك لصراعات حتى لو كنت كسبان فيها فأنت خسران.
عضمه وشويه كلاب بتتخانق عليها
لو اتخانقت معاهم عشان تاخدها مش سهل تاخدها ولكن حتى لو خدتها فأنت فالاخر كسبت عضمه وفالمقابل هدومك اتقطعت واتبهدلت ولو مكسبتهاش فانت بردو خسرت بهدلتك ونفسك
صدقني في شويه صراعات فالحياه مش لازم تدخلها من الاساس لأن اللي جواها معندهمش شيء قيم يخسروه وغالبا حياتهم بتكون متمحوره حول انهم ينتصروا فالصراعات الصغيره التافهه دي لأرضاء عقد نقص متأصله جواهم
سيبلهم العضمه وامشي.
وركز علي هدفك الاساسي و الصوره الكامله البعيده بدل ما تقضي حياتك كلها تطلع من صراع علي عضمه الي صراع علي عضمه تانيه.
#saved_original
عضمه وشويه كلاب بتتخانق عليها
لو اتخانقت معاهم عشان تاخدها مش سهل تاخدها ولكن حتى لو خدتها فأنت فالاخر كسبت عضمه وفالمقابل هدومك اتقطعت واتبهدلت ولو مكسبتهاش فانت بردو خسرت بهدلتك ونفسك
صدقني في شويه صراعات فالحياه مش لازم تدخلها من الاساس لأن اللي جواها معندهمش شيء قيم يخسروه وغالبا حياتهم بتكون متمحوره حول انهم ينتصروا فالصراعات الصغيره التافهه دي لأرضاء عقد نقص متأصله جواهم
سيبلهم العضمه وامشي.
وركز علي هدفك الاساسي و الصوره الكامله البعيده بدل ما تقضي حياتك كلها تطلع من صراع علي عضمه الي صراع علي عضمه تانيه.
#saved_original
❤2👍1👏1
السيء أكثر تأثيرا علي من حوله مقارنة بالجيد
تفاحة فاسده اتحطت وسط ١٠ تفاحات سليمه
التفاحات السليمه هتفسد بغض النظر عن العدد او كونهم سلام
ما بالك لو كانت تفاحه واحده سليمه والباقي معفن بدون شك التفاحه هتفسد
وكذلك انت
طول ما انت قاعد مع تفاح فاسد هتبقي شبهه حتى لو الاغلب كان سليم طالما في علي الاقل تفاحه واحده فقط فاسده الكل هتصيبه العدوى عاجلا ام اجلا
#saved_original
تفاحة فاسده اتحطت وسط ١٠ تفاحات سليمه
التفاحات السليمه هتفسد بغض النظر عن العدد او كونهم سلام
ما بالك لو كانت تفاحه واحده سليمه والباقي معفن بدون شك التفاحه هتفسد
وكذلك انت
طول ما انت قاعد مع تفاح فاسد هتبقي شبهه حتى لو الاغلب كان سليم طالما في علي الاقل تفاحه واحده فقط فاسده الكل هتصيبه العدوى عاجلا ام اجلا
#saved_original
👏3
الانهزام و الانتصار
يا اما هتفضل شايف انك مفعول به وان الدنيا صعبه عليك انت بالذات وان اصل الناس بقت وحشه وصحابي باعوني وان الحظ مش فصالحي وان البلد ظروفها مش احسن حاجه
يا اما هتبقي عارف ان الدنيا صعبه على الكل وده شيء بيميز الناجحين
وان الناس مش وحشه الناس مجرد بشر زيهم زيك انت الوحيد اللي عندك مقدره التحكم في مدى تأثيرهم عليك
وان مفيش حاجه فالدنيا اسمها حظ وان الحظ اللي احنا شايفينه ما هو الا استعداد مسبق للفرصه وبمجرد حدوثها الشخص الاكثر استعدادا هو اللي بيفوز بيها
#saved_original
يا اما هتفضل شايف انك مفعول به وان الدنيا صعبه عليك انت بالذات وان اصل الناس بقت وحشه وصحابي باعوني وان الحظ مش فصالحي وان البلد ظروفها مش احسن حاجه
يا اما هتبقي عارف ان الدنيا صعبه على الكل وده شيء بيميز الناجحين
وان الناس مش وحشه الناس مجرد بشر زيهم زيك انت الوحيد اللي عندك مقدره التحكم في مدى تأثيرهم عليك
وان مفيش حاجه فالدنيا اسمها حظ وان الحظ اللي احنا شايفينه ما هو الا استعداد مسبق للفرصه وبمجرد حدوثها الشخص الاكثر استعدادا هو اللي بيفوز بيها
#saved_original
❤5👍1
مش كل حاجه مكتوبه فكتاب صحيحه ودي معلومة بديهية
لكن هتلاقي دايما اغلبيه الناس بتحاول تصدق او تؤمن بالكلام المكتوب باللغه العربية الفصحى او بكلام اي كتاب بغض النظر عن كاتبه وده نتيجة ضحالة التغذية المجتمعية وان اصبح الثقافة العامة هي المعلومات السريعة السهلة المقتضبة
بقا اي معلومة موضحه بشكل جيد ومتزن وبأستخدام لغة صحيحة هو شيئ مبهر في حد ذاتة ويدعو القاريء انه يقتنع بالكلام
تقدر تقول كده ان الكلام بالفصحى او تواجد الكلام في كتاب مطبوع بيعطيه شيئ زي ال halo effect او تأثير الهاله لكن المرادي فالنصوص مش فالبشر
#saved_original
لكن هتلاقي دايما اغلبيه الناس بتحاول تصدق او تؤمن بالكلام المكتوب باللغه العربية الفصحى او بكلام اي كتاب بغض النظر عن كاتبه وده نتيجة ضحالة التغذية المجتمعية وان اصبح الثقافة العامة هي المعلومات السريعة السهلة المقتضبة
بقا اي معلومة موضحه بشكل جيد ومتزن وبأستخدام لغة صحيحة هو شيئ مبهر في حد ذاتة ويدعو القاريء انه يقتنع بالكلام
تقدر تقول كده ان الكلام بالفصحى او تواجد الكلام في كتاب مطبوع بيعطيه شيئ زي ال halo effect او تأثير الهاله لكن المرادي فالنصوص مش فالبشر
#saved_original
❤3
saved things ⚡️
لاَ يَغـرَّنَّكَ لَيْـنٌ مِـنْ فـتىً * إنَّ لِلحيَّـاتِ لينـاً يُـعتـزلْ أَنـا مِثـلُ المْاءِ سَهَـلٌ سَائـغٌ * وَمـتى اُسخِّـنَ آذى وقَتَــلْ أَنا كَالخيَـزور صَعبٌ كسْـرهُ * وَهُـوْ لَـدْنٌ كَيفَ ما شِئتَ انفتَـلْ غَيرَ أنـيّ َ فـي زَمانٍ مَـنْ يكنْ * فيهُ…
كُتِـبَ المـوتُ على الخَلقِ فكمْ * فَـلَّ مِـن جَيـشٍ وأَفنَى مِـنْ دُوَلْ
أيـنَ نمـُرودُ وَكَنعـان ُ ومَـنْ * مـَلَكَ الأرْضَ وَوَلـىَّ وعَـزَلْ
أَينَ عـادٌ أَيـنَ فِـرعَـونُ وَمَنْ * رَفـعَ الأَهَـرامَ مِـنْ يسمعْ يَخَـلْ
أَيـنَ مَـنْ سَـادوا وشَادوا وبَنَوا * هَلَكَ الكُـلُّ و َلـم تُغـنِ القُلَـلْ
أَيـنَ أرْبـابُ الحِجَى أَهْـلُ النُّهى * أَيـنَ أهْـلُ العلـمِ والقـومُ الأوَلْ
سيُعيــدُ اللهُ كُـلاً مِنهـمُ * وَسيَجـزِي فَاعِـلاً مـا قـد فَعَـلْ
أيـنَ نمـُرودُ وَكَنعـان ُ ومَـنْ * مـَلَكَ الأرْضَ وَوَلـىَّ وعَـزَلْ
أَينَ عـادٌ أَيـنَ فِـرعَـونُ وَمَنْ * رَفـعَ الأَهَـرامَ مِـنْ يسمعْ يَخَـلْ
أَيـنَ مَـنْ سَـادوا وشَادوا وبَنَوا * هَلَكَ الكُـلُّ و َلـم تُغـنِ القُلَـلْ
أَيـنَ أرْبـابُ الحِجَى أَهْـلُ النُّهى * أَيـنَ أهْـلُ العلـمِ والقـومُ الأوَلْ
سيُعيــدُ اللهُ كُـلاً مِنهـمُ * وَسيَجـزِي فَاعِـلاً مـا قـد فَعَـلْ
فقط تقبل واكمل سعيك
ما حدث لن تستطيع تغييره عليك تقبله واكمال ما تبقى
فبشكل منطقي ماذا تفضل
ان تتأثر بما يحدث وتجعل ذلك يؤثر علي ما يجب ان تفعل لذلك قد لا تفوز بأي شيء
ام الا تتأثر وتحاول الفوز بما سيأتي
في كلتا الحالتين قد وقع الحدث لكن موقفك تجاهه سيحدد مكسبك في نهايه المطاف
فلتعتبرها كمعادله رياضيه
خساره + تأثر = خساره كليه
خساره + لا تأثر = فوز جزئي
ما حدث لن تستطيع تغييره عليك تقبله واكمال ما تبقى
فبشكل منطقي ماذا تفضل
ان تتأثر بما يحدث وتجعل ذلك يؤثر علي ما يجب ان تفعل لذلك قد لا تفوز بأي شيء
ام الا تتأثر وتحاول الفوز بما سيأتي
في كلتا الحالتين قد وقع الحدث لكن موقفك تجاهه سيحدد مكسبك في نهايه المطاف
فلتعتبرها كمعادله رياضيه
خساره + تأثر = خساره كليه
خساره + لا تأثر = فوز جزئي
❤3
لا شيئ دائم
كل حاجه زائله لو بطلت تحفزها
عقلك لو مفضلش شغال بيبتدي يبقا ابطأ
لو بطلت مذاكره وجيت تذاكر بعد كده هتبقي اصعب
بطلت رياضه هترجع تنهج من طلوع السلم
بطلت قراءه كل اللي انت اتعلمته هتنساه تدريجيا
ده مش معناه انك متبدأش عشان اصل كل شيء مصيره الزوال
لكن ده معناه انك تغير عقلية البحث عن الراحه وفهم ان الانسان مخلوق في المعاناه
كل اللي عليك انك تختار معاناتك هل هي معاناه بسبب اللي بيحصل فيك ولا معانا بسبب اللي انت عايز تعمله
لأن ان صحتك تكون سيئة ويجيلك القلب او السكر بسبب عدم حركتك واكلك السيء دي معاناه
واجبار نفسك علي الرياضه والاكل الصحي كذلك معاناه
واحده نتيجه كسلك وواحده نتيجه ارادتك
اغلبيه البشر بيختارو المعاناه السلبيه الناتجه عن الكسل وده بسبب الخوف من اتخاذ قرار او ناتجه عن انك تبص تحت رجليك وعايز المتع اللحظيه فقط منغير ما تفكر في العواقب وتفتكر انك ذكي وهتضحك علي الدنيا وتاخد الحلو بس
لكن كل شيئ له تمن عايز تدفعه اول بأول وانت لسه عندك القوه علي دفعه ولا تراكم ديون ملهاش نهايه ولما يجي وقت دفعها تكون لا عندك القوه ولا الوقت الكافي لدفعها
ده اختيارك , وده اللي بيفرق الناجحين عن التائهين في ارض الله
طالما قادر توصل للكلام ده معناه انك عندك القدره في اتخاذ قرار المعاناه السلبيه او الايجابيه لكن في ناس في الحياه دي معندهمش رفاهيه انهم يكسلو او يكونو مش افضل حاجه لان ببساطه لو تكاسلوا مره مش هيلاقو اكل , ناس معندهاش رفاهية الوقت او التركيز لقراءه منشور زي ده من الاساس لأنهم اتولدوا في ظروف ملهمش دخل بيها والدنيا جابتهم فيها غصب
لذلك افتكر ان الدنيا مش يوتوبيا وانها غير عادله وقد تكون ظالمه في احيان كثيره وكونك قادر انك تكون هنا دلوقتي هو نعمه كبيره من ربك
#saved_original
كل حاجه زائله لو بطلت تحفزها
عقلك لو مفضلش شغال بيبتدي يبقا ابطأ
لو بطلت مذاكره وجيت تذاكر بعد كده هتبقي اصعب
بطلت رياضه هترجع تنهج من طلوع السلم
بطلت قراءه كل اللي انت اتعلمته هتنساه تدريجيا
ده مش معناه انك متبدأش عشان اصل كل شيء مصيره الزوال
لكن ده معناه انك تغير عقلية البحث عن الراحه وفهم ان الانسان مخلوق في المعاناه
كل اللي عليك انك تختار معاناتك هل هي معاناه بسبب اللي بيحصل فيك ولا معانا بسبب اللي انت عايز تعمله
لأن ان صحتك تكون سيئة ويجيلك القلب او السكر بسبب عدم حركتك واكلك السيء دي معاناه
واجبار نفسك علي الرياضه والاكل الصحي كذلك معاناه
واحده نتيجه كسلك وواحده نتيجه ارادتك
اغلبيه البشر بيختارو المعاناه السلبيه الناتجه عن الكسل وده بسبب الخوف من اتخاذ قرار او ناتجه عن انك تبص تحت رجليك وعايز المتع اللحظيه فقط منغير ما تفكر في العواقب وتفتكر انك ذكي وهتضحك علي الدنيا وتاخد الحلو بس
لكن كل شيئ له تمن عايز تدفعه اول بأول وانت لسه عندك القوه علي دفعه ولا تراكم ديون ملهاش نهايه ولما يجي وقت دفعها تكون لا عندك القوه ولا الوقت الكافي لدفعها
ده اختيارك , وده اللي بيفرق الناجحين عن التائهين في ارض الله
طالما قادر توصل للكلام ده معناه انك عندك القدره في اتخاذ قرار المعاناه السلبيه او الايجابيه لكن في ناس في الحياه دي معندهمش رفاهيه انهم يكسلو او يكونو مش افضل حاجه لان ببساطه لو تكاسلوا مره مش هيلاقو اكل , ناس معندهاش رفاهية الوقت او التركيز لقراءه منشور زي ده من الاساس لأنهم اتولدوا في ظروف ملهمش دخل بيها والدنيا جابتهم فيها غصب
لذلك افتكر ان الدنيا مش يوتوبيا وانها غير عادله وقد تكون ظالمه في احيان كثيره وكونك قادر انك تكون هنا دلوقتي هو نعمه كبيره من ربك
#saved_original
❤3👍2