saved things ⚡️
162 subscribers
206 photos
28 videos
3 links
https://linktr.ee/Esmaill
@srh0nebot
ما حدا معلم عحدا كلنا طلاب هون
ما حدا أحسن من حدا كلنا عباد فوق
Download Telegram
saved things ⚡️
Photo
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
لا يقال هذا الا بصيغه المجهول فانظر ما اللذي يختبئ ولا يقال
2
اخر يومين قبل الامتحان بتكتشف انك كنت تقدر تقفل الماده لو كنت بدأت مذاكره من اسبوع بنفس الكميه
لما الاوضه بتكركب لدرجه متبقاش قادر تقعد فيها وغصب عنك هترتب بتكتشف انك لو كنت كل يوم بتحط الحاجات فمكانها مكانش زمانك محتاج تبذل مجهود كبير
لو وزنك زاد لدرجه انه هيأثر علي صحتك ويبقي غصب عنك لازم تنزله بتكتشف انك لو كنت حافظت علي اكلك شويه مكانش ده حصل
لسبب ما الانسان مش بيتحرك الا اما بيوصل للقاع والقاع يتمثل في الخوف فالاغلب مش هتلاقي طاقه كبيره الا وانت علي حافه الهاويه
ده ممكن يخليني اسأل سؤال
هو كانت فين الطاقه دي فالاوقات العاديه ؟
عقلك بيلعب بيك وانت مغفل وبتصدقه عادي بيقنعك ان الشيئ تقيل وصعب يتعمل وانك معندكش طاقه او (شغفك مات ) لكن فالحقيقه انت عندك طاقه تعمل 10X اللي انت فاكر نفسك قادر عليه
الموضوع كله تلاعب نفسي من دماغك لو قدرت تسكت الصوت اللي فدماغك ده انت هتقدر تعمل اي حاجه انت مخططلها فعليا هو ده الشيء الوحيد اللي مانعك
22👍1
👏1
الانفصال عن الواقع
علي قد ما البني ادم لازم يبقي مدرك للحقيقه وعايش مع الواقع وغير واقع في عالم وهمي على قد م هو لازم ينفصل عن العالم لفترات معينه
ينفصل عن الاحداث اللي بتحصل والاخبار ومين عمل ايه وايه حصل فين
فقط العزله مع افكاره ودفتر وقلم وكتب تجعله متصلا بالعلماء
فلما اقول الانفصال عن الواقع مش معناه انك تعيش في عالم وهمي لكن المرجو من الحكايه هو الانعزال عن كل مايشتت تلقيك للعلم الصافي
جربها لفتره وحاول انك تنعزل مع فيديوهات او كتب لناس زي عبد الوهاب المسيري او مصطفي محمود انسى البشر باحداثهم وهتلاقي بعد الفتره اللي انت قطعت فيها كل المشتتات الخارجيه من اعلام ووسائل تواصل ان دماغك نضفت شويه
كانك بتشيل نسخة ويندوز بالتدريج وبتدخل مكانها لينكس كل الالوان والحاجات الزياده المشتته هتطفي وتبتدي تشوف المهم فقط وصلب الامور هيبقى خالص وقادر تشوف بوضوح
the road to heaven feels like hell
the road to hell feels like heaven
you choose
1
الطريقه اللي الناس هتحاول تعاملك بيها هي انعكاس لفكرتهم عنك
الطريقه اللي انت بتسمح ليهم انهم يعاملوك بيها هي انعكاس لفكرتك عن نفسك
محدش يقدر يعاملك كويس طول ما نظرتك عن نفسك سيئه
محدش يقدر يعاملك بسوء طول ما نظرتك عن نفسك كويسه
الشيء الوحيد اللي هيخليك تشوف نفسك بطريقه كويسه هو التزامك بالوعود اللي بتقطعها علي نفسك وانك تبطل تعمل الحاجات اللي بتحسسك بتأنيب الضمير والدونيه واللي بدوره هيحسن صورتك عند نفسك و يخليك واثق اكتر، جريء، عزيز النفس
#saved_original
7
فَلَيتَكَ تَحلو وَالحَياةُ مَريرَةٌ
وَلَيتَكَ تَرضى وَالأَنامُ غِضابُ
وَلَيتَ الَّذي بَيني وَبَينَكَ عامِرٌ
وَبَيني وَبَينَ العالَمينَ خَرابُ
إِذا نِلتُ مِنكَ الوُدَّ فَالكُلُّ هَيِّنٌ
وَكُلُّ الَّذي فَوقَ التُرابِ تُرابِ
4
الحوار كله عامل زي كورة تلج نازله من جبل طول ما هي نازله كل ما بتجمع اكتر لو اعتبرنا ان هي فضلت تتدحرج كام دقيقه
اول دقيقه هتجمع كيلو المجموع كيلو
تاني دقيقه هتجمع اتنين كيلو المجموع تلاته كيلو
تالت دقيقه هتجمع اربعه كيلو المجموع سبعه كيلو وهكذا
بمجرد ما بدأت بقا قيمه الدقيقه الواحده من شغلها قد اول دقيقه هي بدأتها اربع مرات بسبب ان مساحه السطح اللي بتجمع تلج بقت اكبر وقادره تجمع اكتر وكل ما بتستمر اكتر كل ما تجميع التلج كان اسهل واسهل
وكذلك اي شغل فالاول بيبقي صعب ولازم تحط فيه جهد ذاتي لحد ما تبتدي تعمل momentum او عزم يحركك لوحده وتبتدي نتايج الشغل ده تتضاعف مع الوقت بنفس قدر المجهود
#saved_original
2❤‍🔥1
اكثرهم تقبلاً للمذلة عند ضعفه هو اكثرهم ظلماً عند قوته
👏3👍2
😢1
The short-term pleasure brings long-term misery

I know it’s hard not to yield to social pressure: humans used to copy the behaviors of those around them. But the habits of the majority are self-destructive — most people around us eat fast food, and have passive lifestyles. And that’s fine. If you want to achieve something ordinary, however, you’ll boost your chances by keeping both your mind and body healthy
💯1
قال ابن القيم رحمه الله :
إن الخيرات واللذات والكمالات لا تنال إلا بحظٍ من المشقة، ولا يُعبَر إليها إلا على جسرٍ من التعب، وقد أدرك عقلاء كل أمة أن النعيم لا يدرك بالنعيم، ومن آثر الراحة، فاتته الراحة وأنه بحسب ركوب الأهوال، واحتمال المشاق والصعاب، تكون اللذة والفرح".
فلا فرح لمن لا هم له، ولا لذة لمن لا صبر له، ولا نعيم لمن لا شقاء له، ولا راحة لمن لا تعب له، بل إذا تعب العبد قليلاً استراح طويلا، وإذا تحمل مشقة الصبر ساعة؛ قاده ذلك لسعادة الأبد، وكل ما فيه أهل النعيم المقيم إنما هو صبر ساعة.
وكلما كانت النفوس أشرف، والهمة أعلى، كان تعب ونصب البدن أوفر، وحظه من الراحة أقل، والله المستعان! وعليه التكلان، ولا قوة إلا بالله.
6
النُّور في قلبي وبينَ جوانحي فَعَلامَ أخشى السَّيرَ في الظلماءِ ؟