saved things ⚡️
162 subscribers
206 photos
28 videos
3 links
https://linktr.ee/Esmaill
@srh0nebot
ما حدا معلم عحدا كلنا طلاب هون
ما حدا أحسن من حدا كلنا عباد فوق
Download Telegram
😢2
هل كل من يعمم جاهل طبقا لمقوله (التعميم لغة الجهل ) ؟
لو جاوبت بنعم فمعناه ان انت جاهل عشان بتعمم
لو جاوبت بلا فمعناه ان الجمله غلط وممكن واحد يعمم ويبقي مش جاهل اذاً التعميم لغه الاذكياء ايضا
فكلتا الحالتين (التعميم لغة الجهل ) جمله غبيه
🔥2🤓2🤔1
القناه هدفها الاول والاخير كان حفظ الخواطر الخاصه بي والميديا اللي بشوف انها مهمه
محاولتش اشاركها او اشد تفاعل بشكل كبير
اغلب اللي هنا واللي هما خمس ست اشخاص بالعدد عرفوها من البايو وهو ده تقريبا المكان الوحيد اللي نشرتها فيه لان يمكن هذا الشخص المهتم لدرجه انه يفتح البايو بتاعي يكون مهتم ببعض الافكار اللي بحفظها
5
👍4
لاَ يَغـرَّنَّكَ لَيْـنٌ مِـنْ فـتىً * إنَّ لِلحيَّـاتِ لينـاً يُـعتـزلْ
أَنـا مِثـلُ المْاءِ سَهَـلٌ سَائـغٌ * وَمـتى اُسخِّـنَ آذى وقَتَــلْ
 أَنا كَالخيَـزور صَعبٌ كسْـرهُ * وَهُـوْ لَـدْنٌ كَيفَ ما شِئتَ انفتَـلْ
غَيرَ أنـيّ َ فـي زَمانٍ مَـنْ يكنْ * فيهُ ذَا مَـالٍ هُـوْ المـولَى الأَجـلْ
وَاجبٌ عِنـد الْورى إكـرامُـهُ * وَقليـلُ المـالِ فيهـم ْ يُستقـلْ

من لامية ابن الوردي
3
but not every story with a bad chapter is a great story
❤‍🔥2
saved things ⚡️
Photo
مثال متطرف لكن به شيء من الحقيقه
😐1🗿1
saved things ⚡️
Photo
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
لا يقال هذا الا بصيغه المجهول فانظر ما اللذي يختبئ ولا يقال
2
اخر يومين قبل الامتحان بتكتشف انك كنت تقدر تقفل الماده لو كنت بدأت مذاكره من اسبوع بنفس الكميه
لما الاوضه بتكركب لدرجه متبقاش قادر تقعد فيها وغصب عنك هترتب بتكتشف انك لو كنت كل يوم بتحط الحاجات فمكانها مكانش زمانك محتاج تبذل مجهود كبير
لو وزنك زاد لدرجه انه هيأثر علي صحتك ويبقي غصب عنك لازم تنزله بتكتشف انك لو كنت حافظت علي اكلك شويه مكانش ده حصل
لسبب ما الانسان مش بيتحرك الا اما بيوصل للقاع والقاع يتمثل في الخوف فالاغلب مش هتلاقي طاقه كبيره الا وانت علي حافه الهاويه
ده ممكن يخليني اسأل سؤال
هو كانت فين الطاقه دي فالاوقات العاديه ؟
عقلك بيلعب بيك وانت مغفل وبتصدقه عادي بيقنعك ان الشيئ تقيل وصعب يتعمل وانك معندكش طاقه او (شغفك مات ) لكن فالحقيقه انت عندك طاقه تعمل 10X اللي انت فاكر نفسك قادر عليه
الموضوع كله تلاعب نفسي من دماغك لو قدرت تسكت الصوت اللي فدماغك ده انت هتقدر تعمل اي حاجه انت مخططلها فعليا هو ده الشيء الوحيد اللي مانعك
22👍1
👏1
الانفصال عن الواقع
علي قد ما البني ادم لازم يبقي مدرك للحقيقه وعايش مع الواقع وغير واقع في عالم وهمي على قد م هو لازم ينفصل عن العالم لفترات معينه
ينفصل عن الاحداث اللي بتحصل والاخبار ومين عمل ايه وايه حصل فين
فقط العزله مع افكاره ودفتر وقلم وكتب تجعله متصلا بالعلماء
فلما اقول الانفصال عن الواقع مش معناه انك تعيش في عالم وهمي لكن المرجو من الحكايه هو الانعزال عن كل مايشتت تلقيك للعلم الصافي
جربها لفتره وحاول انك تنعزل مع فيديوهات او كتب لناس زي عبد الوهاب المسيري او مصطفي محمود انسى البشر باحداثهم وهتلاقي بعد الفتره اللي انت قطعت فيها كل المشتتات الخارجيه من اعلام ووسائل تواصل ان دماغك نضفت شويه
كانك بتشيل نسخة ويندوز بالتدريج وبتدخل مكانها لينكس كل الالوان والحاجات الزياده المشتته هتطفي وتبتدي تشوف المهم فقط وصلب الامور هيبقى خالص وقادر تشوف بوضوح