saved things ⚡️
الرجل عاطفي يتظاهر انه عقلاني المرأه عقلانية تتظاهر انها عاطفيه فلتقم بالتدقيق في كُتاب الشعر الغزلي او المغنين الرومانسيين ستجد ان بنسبه تتعدي ال 90 بالمئه هم رجال وحتى النساء اللتي تغني عن الغزل من يقوم بكتابة اغانيهم هم الرجال الرجل ليس عنده مانع ان يتزوج…
عندما يقوم رجل ما بتقديم عطف وخدمات غير معقولة لزوجته ستجد النساء يرددن "أكيد يحبها"، لكن لو حصل العكس وقامت امرأة بخدمة زوجها وطاعته لن تسمع نفس التبرير سيقولون "الجاريه اللي اشتراها"
هذا هو، تدرك المرأة أن مفهوم الحب لديك مثالي بينما هو لديها واقعي، وتستفيد كثيرا من عدم معرفتك لهذه النقطة تحديدا.
يتصور الرجل أن المرأة لديها حب مثالي كما لديه ومن هنا تبدأ المشكلة حيث يتم استغلاله ظنا منه أنه يتعامل مع نفس المفهوم بالمقابل، بينما تدرك المرأة الفرق تماما، وهذا يفسر الدفاع الشرس الذي تقوم به النساء بل وتسويقهن لصنم الحب العصري، إنه تكتيك فعال جدا.
هذا هو، تدرك المرأة أن مفهوم الحب لديك مثالي بينما هو لديها واقعي، وتستفيد كثيرا من عدم معرفتك لهذه النقطة تحديدا.
يتصور الرجل أن المرأة لديها حب مثالي كما لديه ومن هنا تبدأ المشكلة حيث يتم استغلاله ظنا منه أنه يتعامل مع نفس المفهوم بالمقابل، بينما تدرك المرأة الفرق تماما، وهذا يفسر الدفاع الشرس الذي تقوم به النساء بل وتسويقهن لصنم الحب العصري، إنه تكتيك فعال جدا.
🤔2❤1
هل كل من يعمم جاهل طبقا لمقوله (التعميم لغة الجهل ) ؟
لو جاوبت بنعم فمعناه ان انت جاهل عشان بتعمم
لو جاوبت بلا فمعناه ان الجمله غلط وممكن واحد يعمم ويبقي مش جاهل اذاً التعميم لغه الاذكياء ايضا
فكلتا الحالتين (التعميم لغة الجهل ) جمله غبيه
لو جاوبت بنعم فمعناه ان انت جاهل عشان بتعمم
لو جاوبت بلا فمعناه ان الجمله غلط وممكن واحد يعمم ويبقي مش جاهل اذاً التعميم لغه الاذكياء ايضا
فكلتا الحالتين (التعميم لغة الجهل ) جمله غبيه
🔥2🤓2🤔1
القناه هدفها الاول والاخير كان حفظ الخواطر الخاصه بي والميديا اللي بشوف انها مهمه
محاولتش اشاركها او اشد تفاعل بشكل كبير
اغلب اللي هنا واللي هما خمس ست اشخاص بالعدد عرفوها من البايو وهو ده تقريبا المكان الوحيد اللي نشرتها فيه لان يمكن هذا الشخص المهتم لدرجه انه يفتح البايو بتاعي يكون مهتم ببعض الافكار اللي بحفظها
محاولتش اشاركها او اشد تفاعل بشكل كبير
اغلب اللي هنا واللي هما خمس ست اشخاص بالعدد عرفوها من البايو وهو ده تقريبا المكان الوحيد اللي نشرتها فيه لان يمكن هذا الشخص المهتم لدرجه انه يفتح البايو بتاعي يكون مهتم ببعض الافكار اللي بحفظها
❤5
لاَ يَغـرَّنَّكَ لَيْـنٌ مِـنْ فـتىً * إنَّ لِلحيَّـاتِ لينـاً يُـعتـزلْ
أَنـا مِثـلُ المْاءِ سَهَـلٌ سَائـغٌ * وَمـتى اُسخِّـنَ آذى وقَتَــلْ
أَنا كَالخيَـزور صَعبٌ كسْـرهُ * وَهُـوْ لَـدْنٌ كَيفَ ما شِئتَ انفتَـلْ
غَيرَ أنـيّ َ فـي زَمانٍ مَـنْ يكنْ * فيهُ ذَا مَـالٍ هُـوْ المـولَى الأَجـلْ
وَاجبٌ عِنـد الْورى إكـرامُـهُ * وَقليـلُ المـالِ فيهـم ْ يُستقـلْ
من لامية ابن الوردي
أَنـا مِثـلُ المْاءِ سَهَـلٌ سَائـغٌ * وَمـتى اُسخِّـنَ آذى وقَتَــلْ
أَنا كَالخيَـزور صَعبٌ كسْـرهُ * وَهُـوْ لَـدْنٌ كَيفَ ما شِئتَ انفتَـلْ
غَيرَ أنـيّ َ فـي زَمانٍ مَـنْ يكنْ * فيهُ ذَا مَـالٍ هُـوْ المـولَى الأَجـلْ
وَاجبٌ عِنـد الْورى إكـرامُـهُ * وَقليـلُ المـالِ فيهـم ْ يُستقـلْ
من لامية ابن الوردي
❤3
saved things ⚡️
Photo
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
لا يقال هذا الا بصيغه المجهول فانظر ما اللذي يختبئ ولا يقال
❤2
اخر يومين قبل الامتحان بتكتشف انك كنت تقدر تقفل الماده لو كنت بدأت مذاكره من اسبوع بنفس الكميه
لما الاوضه بتكركب لدرجه متبقاش قادر تقعد فيها وغصب عنك هترتب بتكتشف انك لو كنت كل يوم بتحط الحاجات فمكانها مكانش زمانك محتاج تبذل مجهود كبير
لو وزنك زاد لدرجه انه هيأثر علي صحتك ويبقي غصب عنك لازم تنزله بتكتشف انك لو كنت حافظت علي اكلك شويه مكانش ده حصل
لسبب ما الانسان مش بيتحرك الا اما بيوصل للقاع والقاع يتمثل في الخوف فالاغلب مش هتلاقي طاقه كبيره الا وانت علي حافه الهاويه
ده ممكن يخليني اسأل سؤال
هو كانت فين الطاقه دي فالاوقات العاديه ؟
عقلك بيلعب بيك وانت مغفل وبتصدقه عادي بيقنعك ان الشيئ تقيل وصعب يتعمل وانك معندكش طاقه او (شغفك مات ) لكن فالحقيقه انت عندك طاقه تعمل 10X اللي انت فاكر نفسك قادر عليه
الموضوع كله تلاعب نفسي من دماغك لو قدرت تسكت الصوت اللي فدماغك ده انت هتقدر تعمل اي حاجه انت مخططلها فعليا هو ده الشيء الوحيد اللي مانعك
لما الاوضه بتكركب لدرجه متبقاش قادر تقعد فيها وغصب عنك هترتب بتكتشف انك لو كنت كل يوم بتحط الحاجات فمكانها مكانش زمانك محتاج تبذل مجهود كبير
لو وزنك زاد لدرجه انه هيأثر علي صحتك ويبقي غصب عنك لازم تنزله بتكتشف انك لو كنت حافظت علي اكلك شويه مكانش ده حصل
لسبب ما الانسان مش بيتحرك الا اما بيوصل للقاع والقاع يتمثل في الخوف فالاغلب مش هتلاقي طاقه كبيره الا وانت علي حافه الهاويه
ده ممكن يخليني اسأل سؤال
هو كانت فين الطاقه دي فالاوقات العاديه ؟
عقلك بيلعب بيك وانت مغفل وبتصدقه عادي بيقنعك ان الشيئ تقيل وصعب يتعمل وانك معندكش طاقه او (شغفك مات ) لكن فالحقيقه انت عندك طاقه تعمل 10X اللي انت فاكر نفسك قادر عليه
الموضوع كله تلاعب نفسي من دماغك لو قدرت تسكت الصوت اللي فدماغك ده انت هتقدر تعمل اي حاجه انت مخططلها فعليا هو ده الشيء الوحيد اللي مانعك
❤2⚡2👍1
الانفصال عن الواقع
علي قد ما البني ادم لازم يبقي مدرك للحقيقه وعايش مع الواقع وغير واقع في عالم وهمي على قد م هو لازم ينفصل عن العالم لفترات معينه
ينفصل عن الاحداث اللي بتحصل والاخبار ومين عمل ايه وايه حصل فين
فقط العزله مع افكاره ودفتر وقلم وكتب تجعله متصلا بالعلماء
فلما اقول الانفصال عن الواقع مش معناه انك تعيش في عالم وهمي لكن المرجو من الحكايه هو الانعزال عن كل مايشتت تلقيك للعلم الصافي
جربها لفتره وحاول انك تنعزل مع فيديوهات او كتب لناس زي عبد الوهاب المسيري او مصطفي محمود انسى البشر باحداثهم وهتلاقي بعد الفتره اللي انت قطعت فيها كل المشتتات الخارجيه من اعلام ووسائل تواصل ان دماغك نضفت شويه
كانك بتشيل نسخة ويندوز بالتدريج وبتدخل مكانها لينكس كل الالوان والحاجات الزياده المشتته هتطفي وتبتدي تشوف المهم فقط وصلب الامور هيبقى خالص وقادر تشوف بوضوح
علي قد ما البني ادم لازم يبقي مدرك للحقيقه وعايش مع الواقع وغير واقع في عالم وهمي على قد م هو لازم ينفصل عن العالم لفترات معينه
ينفصل عن الاحداث اللي بتحصل والاخبار ومين عمل ايه وايه حصل فين
فقط العزله مع افكاره ودفتر وقلم وكتب تجعله متصلا بالعلماء
فلما اقول الانفصال عن الواقع مش معناه انك تعيش في عالم وهمي لكن المرجو من الحكايه هو الانعزال عن كل مايشتت تلقيك للعلم الصافي
جربها لفتره وحاول انك تنعزل مع فيديوهات او كتب لناس زي عبد الوهاب المسيري او مصطفي محمود انسى البشر باحداثهم وهتلاقي بعد الفتره اللي انت قطعت فيها كل المشتتات الخارجيه من اعلام ووسائل تواصل ان دماغك نضفت شويه
كانك بتشيل نسخة ويندوز بالتدريج وبتدخل مكانها لينكس كل الالوان والحاجات الزياده المشتته هتطفي وتبتدي تشوف المهم فقط وصلب الامور هيبقى خالص وقادر تشوف بوضوح