السعي للانتقام وحمل الضغينه ابعد ما يكون عن السلوك الذكوري
كرجاله ممكن نتخانق ونعمل ونسوي لكن فالاخر بيتفض كل حاجه ووسط الخناق ممكن نقرص لكن منقتلش يعني لو هتضرب بتعور بس مش بتعمل عاهه لو مجرد شد بردو مش بتقلب بقذاره واللي بتكون متخانق معاه ممكن تقابله بعدها بكام شهر وتسلم عليه عادي
الستات بقا عكس كده تماما
ممكن خلاف صغير جدا جدا يفضلوا شايلينه طول عمرهم وبيبقوا عايزين يطبقوا اعلى انتقام يقدروا عليه علي اتفه الاسباب
وده بيفسره مواضيع العُقد اللي عند البنات والمشاكل الغبيه اللي بتحصل والغيره والحقد والحسد اللي مالي اوساطهم
بس تعالي نشوف الموضوع بشكل أعمق..
فالطبيعه وقبل الحداثه تخيل نفسك ست
كائن قدراته البدنيه قليله جدا وممكن يتعرض للخطر بسهوله
اما الراجل كان النوع المهيمن بدنيا ومعتمد علي نفسه ومش معرض للخطر زي الست
انت ك ست هتعمل ايه عشان تفضل عايش وتنجو؟
هتتبع أساليب تانيه غير القوه عشان تفضل عايش ومن ضمنها
ذاكرتك هتفتكر كويس جدا وعمرها ما هتنسي اي خطر انت اتعرضتله عشان متقعش فيه تاني وتتعرض لخطر تاني عشان كده بيبقي عندهم ضغينه ومبينسوش ابدا اللي علم عليهم
هتطور آليه دفاعيه تجاه اي حاجه بحيث متخليش اي كائن يقرب منك لان لو الكائن ده طلع خطر فأنت بالسلامه كده
هتبتدي تخلق طريقه تستخدم فيها الراجل وتخليه يحميك وده اللي بيطلق عليه في عصرنا (المكر الانثوي ) او كيد النسا او التلاعب
وده بيقنع الذكر انه يقدم كل خدماته اللي هي حمايه وموارد وجينات جيده لتوافر نسل جديد
والاليه دي عموما مش بتطبق الا علي الرجاله لان الستات كاشفه بعض وعارفين طرق بعض كويس اوي
كان في مثل بيقولك ميكسرش الست الا الست اللي زيها عشان الموضوع ده
فلما تلاقي راجل بيحقد او بينم او بيشيل ضغينه لفتره طويله جدا او حتى بيحاول يكسب بطرق ملتويه اعرف انه غالبا زي ما بيقولو كده تربية نسوان وان سماته الذكوريه اقل من باقي الرجاله بسبب تدجينه وزرع القيم الانثويه فيه من خلال انه بيتربي بشكل اساسي مع أمه ومش شرط ان ابوه يكون متوفي
لا عادي ممكن الاب يكون موجود لكن مش حاضر معاه او يكون الاب نفسه مدجن
#saved_original
كرجاله ممكن نتخانق ونعمل ونسوي لكن فالاخر بيتفض كل حاجه ووسط الخناق ممكن نقرص لكن منقتلش يعني لو هتضرب بتعور بس مش بتعمل عاهه لو مجرد شد بردو مش بتقلب بقذاره واللي بتكون متخانق معاه ممكن تقابله بعدها بكام شهر وتسلم عليه عادي
الستات بقا عكس كده تماما
ممكن خلاف صغير جدا جدا يفضلوا شايلينه طول عمرهم وبيبقوا عايزين يطبقوا اعلى انتقام يقدروا عليه علي اتفه الاسباب
وده بيفسره مواضيع العُقد اللي عند البنات والمشاكل الغبيه اللي بتحصل والغيره والحقد والحسد اللي مالي اوساطهم
بس تعالي نشوف الموضوع بشكل أعمق..
فالطبيعه وقبل الحداثه تخيل نفسك ست
كائن قدراته البدنيه قليله جدا وممكن يتعرض للخطر بسهوله
اما الراجل كان النوع المهيمن بدنيا ومعتمد علي نفسه ومش معرض للخطر زي الست
انت ك ست هتعمل ايه عشان تفضل عايش وتنجو؟
هتتبع أساليب تانيه غير القوه عشان تفضل عايش ومن ضمنها
ذاكرتك هتفتكر كويس جدا وعمرها ما هتنسي اي خطر انت اتعرضتله عشان متقعش فيه تاني وتتعرض لخطر تاني عشان كده بيبقي عندهم ضغينه ومبينسوش ابدا اللي علم عليهم
هتطور آليه دفاعيه تجاه اي حاجه بحيث متخليش اي كائن يقرب منك لان لو الكائن ده طلع خطر فأنت بالسلامه كده
هتبتدي تخلق طريقه تستخدم فيها الراجل وتخليه يحميك وده اللي بيطلق عليه في عصرنا (المكر الانثوي ) او كيد النسا او التلاعب
وده بيقنع الذكر انه يقدم كل خدماته اللي هي حمايه وموارد وجينات جيده لتوافر نسل جديد
والاليه دي عموما مش بتطبق الا علي الرجاله لان الستات كاشفه بعض وعارفين طرق بعض كويس اوي
كان في مثل بيقولك ميكسرش الست الا الست اللي زيها عشان الموضوع ده
فلما تلاقي راجل بيحقد او بينم او بيشيل ضغينه لفتره طويله جدا او حتى بيحاول يكسب بطرق ملتويه اعرف انه غالبا زي ما بيقولو كده تربية نسوان وان سماته الذكوريه اقل من باقي الرجاله بسبب تدجينه وزرع القيم الانثويه فيه من خلال انه بيتربي بشكل اساسي مع أمه ومش شرط ان ابوه يكون متوفي
لا عادي ممكن الاب يكون موجود لكن مش حاضر معاه او يكون الاب نفسه مدجن
#saved_original
❤3🔥2👍1
وَكَم مِن فَتىً ساقِطٍ عَقلُهُ
وَقَد يُعجَبُ الناسُ مِن شَخصِهِ
وَآخَرَ تَحسِبُهُ أَنوَكاً
وَيَأتيكَ بِالأَمرِ مِن فَصِّهِ
وَقَد يُعجَبُ الناسُ مِن شَخصِهِ
وَآخَرَ تَحسِبُهُ أَنوَكاً
وَيَأتيكَ بِالأَمرِ مِن فَصِّهِ
❤7
المغيب متحاولش تفوقه هو مغيب وهيفضل مغيب ومهما حاولت انك تخرجه من مستنقع القاذورات الواقع هو فيه ستلطخ نفسك ولن يخرج في النهايه
المشكله مش انه مش عارف الصح
المشكله انه مرتاح فالغلط مرتاح بأنه بيتابع ناس بتنجح وهو نايم علي بطنه
مستمتع انه بيعيش في عالم خيالي مع شخصيات انمي بتشغله عن الواقع وتخليه مغيب مرتاح وهو بياكل اكل مسمم بالزيت والسكر والمواد المصنعه اللي بتخصيه
واذا حاولت ان تحقنه بقليل من الوعي سيفور في وجهك بموجه من الشكاوي تجاه حال البلد وحال الجيل وأصل مفيش شغل
وعمره ابدا ماهيختار الطريق الصعب وعمره ما هيحاول يطلع ويسيب القرف اللي هو عايش فيه لانه مرتاح
مرتاح انه مبيتعلمش حاجه يلاقي بيها شغل
مرتاح انه ميعرفش دينه
مرتاح ان اهله بيصرفوا عليه
مرتاح لانه مش قادر يقاوم شهوته تجاه الاكل
, هو ده مكانه
مكانه تحت وعمره ما هيطلع متحاولش تصرف عليه من طاقتك ومن صحتك العقليه
خده علي قد عقله وسيبه غرقان في دوامات الاكتئاب والتهميش وكره الذات
واطلع انت وانقذ نفسك الاول
#saved_original
المشكله مش انه مش عارف الصح
المشكله انه مرتاح فالغلط مرتاح بأنه بيتابع ناس بتنجح وهو نايم علي بطنه
مستمتع انه بيعيش في عالم خيالي مع شخصيات انمي بتشغله عن الواقع وتخليه مغيب مرتاح وهو بياكل اكل مسمم بالزيت والسكر والمواد المصنعه اللي بتخصيه
واذا حاولت ان تحقنه بقليل من الوعي سيفور في وجهك بموجه من الشكاوي تجاه حال البلد وحال الجيل وأصل مفيش شغل
وعمره ابدا ماهيختار الطريق الصعب وعمره ما هيحاول يطلع ويسيب القرف اللي هو عايش فيه لانه مرتاح
مرتاح انه مبيتعلمش حاجه يلاقي بيها شغل
مرتاح انه ميعرفش دينه
مرتاح ان اهله بيصرفوا عليه
مرتاح لانه مش قادر يقاوم شهوته تجاه الاكل
, هو ده مكانه
مكانه تحت وعمره ما هيطلع متحاولش تصرف عليه من طاقتك ومن صحتك العقليه
خده علي قد عقله وسيبه غرقان في دوامات الاكتئاب والتهميش وكره الذات
واطلع انت وانقذ نفسك الاول
#saved_original
👏7❤1
"Forgive others not because they deserve forgiveness.
But because you... Deserve peace."
But because you... Deserve peace."
❤6
الزهد اللي الاسلام بيشجعله مش مبني علي ضعف او فقر
الفكره كلها بتتلخص في العفو (عند المقدره )
يعني تبقي فعلاً غني ومتبقاش مبذر
تبقي قوى لكن متظلمش
لما يبقي ليك حق وقادر تاخده وتقدر تطبق اقصي عقوبه علي الجاني وتختار انك تسامحه
تبقي قادر تختلط بالنساء وقادر علي فتنتهم فعلا ولكن تختار انك متختلطش
لكن لو انت فقير انت اصلا معندكش اختيار انك تبقي مبذر
لو انت ضعيف فانت معندكش اختيار انك تاخد حقك
لو شكلك وشخصيتك مش حلوين فانت بردو معندكش الاختيار انك تختلط و تفتتن بيك النساء
خليك جاهز الاول وبعدين ازهد لان الإسلام عايز قوي قادر علي كل حاجه لكن فالاتجاه الصح
والزهد مش مبرر ابدا انك تسيب كل حاجه فحياتك ضعيفه وتقول انا مش عايز دنيا انا عايز اخره
احب اقولك ان الدنيا دي هي اللي هتجيبلك الاخره اساسا
#saved_original
الفكره كلها بتتلخص في العفو (عند المقدره )
يعني تبقي فعلاً غني ومتبقاش مبذر
تبقي قوى لكن متظلمش
لما يبقي ليك حق وقادر تاخده وتقدر تطبق اقصي عقوبه علي الجاني وتختار انك تسامحه
تبقي قادر تختلط بالنساء وقادر علي فتنتهم فعلا ولكن تختار انك متختلطش
لكن لو انت فقير انت اصلا معندكش اختيار انك تبقي مبذر
لو انت ضعيف فانت معندكش اختيار انك تاخد حقك
لو شكلك وشخصيتك مش حلوين فانت بردو معندكش الاختيار انك تختلط و تفتتن بيك النساء
خليك جاهز الاول وبعدين ازهد لان الإسلام عايز قوي قادر علي كل حاجه لكن فالاتجاه الصح
والزهد مش مبرر ابدا انك تسيب كل حاجه فحياتك ضعيفه وتقول انا مش عايز دنيا انا عايز اخره
احب اقولك ان الدنيا دي هي اللي هتجيبلك الاخره اساسا
#saved_original
👏7❤2
ملك محارب ساحر محب
48 قانون للسطوه
الامير
التلاعب بالرجل
حيونة الانسان
الاعيب يلعبها البشر
كيف تصنع مريضا نفسيا
الغباء البشري
نساء سيئات الطبع
المنخفض
فن العيش الحكيم
عصر القرود
مزرعة الحيوان
ابليس - مصطفي محمود
الحب والحرب والحضاره والموت - فرويد
no more nice guy
1984
the way of superior man
the art of seduction
ناسي اسماء اغلب اللي قرأته
دول مأثرين وبعيد قرائتهم كل فتره
هيتم تحديث البوست ده كل ما ازود كتاب
48 قانون للسطوه
الامير
التلاعب بالرجل
حيونة الانسان
الاعيب يلعبها البشر
كيف تصنع مريضا نفسيا
الغباء البشري
نساء سيئات الطبع
المنخفض
فن العيش الحكيم
عصر القرود
مزرعة الحيوان
ابليس - مصطفي محمود
الحب والحرب والحضاره والموت - فرويد
no more nice guy
1984
the way of superior man
the art of seduction
ناسي اسماء اغلب اللي قرأته
دول مأثرين وبعيد قرائتهم كل فتره
هيتم تحديث البوست ده كل ما ازود كتاب
❤3
لما تسمع حاجه جواك بتقولك لا، امشي وراها
في بعض المواقف بتحس باحساس غلط تجاهها
شخص معين بعد ما بتخلص كلام معاه بتحس انك مش مرتاح بالرغم ان محصلش حاجه غلط
في حاجات بتبداء فيها وتحس قلبك مقبوض
صدقني الشعور ده كل مره بيبقي صح
بيتم تحذيرك انك تكمل فالشيء ده
لو انت ذكي هتفهم التحذير وتغير المسار
لو انت مش واعي كفايه هتتجاهل الشعور ده وهتكمل وفالنهايه هيحصل حاجه تندم عليها
هيطلع الشخص ده مش كويس ، او شغلانه بعد تعب كتير هتكتشف ان مجهودك فيها ملوش فايده ، او قرار مش هيظهرلك عواقبه الا بعدها بسنين وهكذا
#saved_original
في بعض المواقف بتحس باحساس غلط تجاهها
شخص معين بعد ما بتخلص كلام معاه بتحس انك مش مرتاح بالرغم ان محصلش حاجه غلط
في حاجات بتبداء فيها وتحس قلبك مقبوض
صدقني الشعور ده كل مره بيبقي صح
بيتم تحذيرك انك تكمل فالشيء ده
لو انت ذكي هتفهم التحذير وتغير المسار
لو انت مش واعي كفايه هتتجاهل الشعور ده وهتكمل وفالنهايه هيحصل حاجه تندم عليها
هيطلع الشخص ده مش كويس ، او شغلانه بعد تعب كتير هتكتشف ان مجهودك فيها ملوش فايده ، او قرار مش هيظهرلك عواقبه الا بعدها بسنين وهكذا
#saved_original
❤8
theres an aingle inside every devil , theres a devil inside every aingle
all it takes is a little bit of light and a little bit of darkness to see each other
all it takes is a little bit of light and a little bit of darkness to see each other
🔥3
❤5
-كمّا الرمى بالسلاح ومعرفة أنواعه والتدرّب عليه سُنةٌ نبوية كذلك الصيّد .. فهو من أسمى الرياضات التى قد يمارسها والمُسلم .. إذ يوّجه الاسلام ويصقل الذكورية العدوانية لإتجاهٍ مُتماسك قوّى عبرّ الصيّد .. والذى أنا اعتبرّه صراحةً أهم تلك النشاطات التذكيرية بحضور الموّت وتذكر النهاية والفناء بعيداً عن اللحوم المجمدة فى المحلّات او غيرها الصيد لها شأن اخر.. يكمن الصيدّ بأن الهاوى او المحترف قد يُخطى فى اضاعة فريسته بضغطة واحدة او ان يرجع بيته بحقيبة كاملة من الصيّد الوفير .. هذا يضع الصائد فى صبّر وتجلّد وتجرّد وخضوع ومذلّة لحكمة الله وطلباً لرزقه .. صوتٍ بسيط فى غُصنٍ أسفل قدمك قد يُضيع رزقك وصوتٌ بسيط اسفل قدم فريستك قد يعنى بدنو رزقك .. فما المترتب على هذه الرياضة ؟! بلا ادنى شك التركيز القاتل وانتهاز الفرص وزيادة الثقة فى النفس والقدرة على اتخاذ القرارات المصيرية والهامة فى الوقت المناسب .. كما أن اصطحابك كصيّاد لحيوان كالنسر مثلاً (فى الخليج وباقى البلدان العربية) أو لكلب صيّد يجعلك فى رحمة وود وخبرة فى التعامل مع غيرك من الكائنات الحية .. ممّا يُعمق فى نفسك قيّم التسّامح والتواصل والرحمة على الضعيف .. يبدأ الصياد فى البسملة حتى يخترق جسد فريسته ويتأمل سقوطها فيترّك فى نفسه وفى قرارتها حزنا ً قد سمّاه بعض الفلاسفةِ (حزن الصياد على فقدان الارواح ) مما يترك فى نفسه شعورين يشكلّا عصب شخصية ممارس تلك الرياضة (شكر الله على نعمّه وتوفيقه وادراك قيمة حياته التو بُنيت وسُخرت على ما دونه ، قبول قضاء الله وقدرّه وحتمية الموّت لكل الكائنات الحية والتسليم والاذعان لهذا) .. فيا لها من قيمةٍ غُيبت بفعل الحداثة والتمدّن والمدّن الصناعية التى اصبحت تبيع اللحوم من الثلاجات جاهزاً فهى كمّا ترّى المدن الصناعية غيبت أهم المشاهد التى يجّب على الانسان تذكرها .. هى استحضار الموت كحقيقةٍ امام العين ..
🔥3
كل ما كان الشيء سهل كل ما كان غير مجزي وكل ما كان صعب كل ما كان مجزي
عضلات البطن صعب جدا انك تعملها فالمقابل مبهره جدا للناس
سهل جدا يبقي عندك كرش فالمقابل محدش هينبهر
البرمجه محتاجه وقت طويل جدا وصبر عشان تتعلمها فالمقابل دخلها المادي عالي جدا
البشر عموما مصممين علي عدم احترام الشيئ اللي بيجي بسهوله وعلي احترام الحاجات اللي بتيجي بعد عناء
حتى الكلام اللي بيخرج من فمك كل ما كان قليل كل ما كلمتك كانت مسموعه اكتر
لأن الناس عارفين ان القليل معناه صعب يطلع والصعب معناه ان قيمته عاليه
المفهوم ده ينطبق علي أدق التفاصيل فحياتك
#saved_original
عضلات البطن صعب جدا انك تعملها فالمقابل مبهره جدا للناس
سهل جدا يبقي عندك كرش فالمقابل محدش هينبهر
البرمجه محتاجه وقت طويل جدا وصبر عشان تتعلمها فالمقابل دخلها المادي عالي جدا
البشر عموما مصممين علي عدم احترام الشيئ اللي بيجي بسهوله وعلي احترام الحاجات اللي بتيجي بعد عناء
حتى الكلام اللي بيخرج من فمك كل ما كان قليل كل ما كلمتك كانت مسموعه اكتر
لأن الناس عارفين ان القليل معناه صعب يطلع والصعب معناه ان قيمته عاليه
المفهوم ده ينطبق علي أدق التفاصيل فحياتك
#saved_original
❤8🔥3
لن يتم الاعتراف بالراجل الا لو معاه فلوس وقوي
لن يتم الاعتراف بالست الا لو حلوه وضعيفه
لن يتم الاعتراف بالست الا لو حلوه وضعيفه
🥰2
saved things ⚡️
Photo
المنشور هدفه التهكم علي معايير البشر في الحكم علي الاشياء
فكما يقول نيتشه اذا قتلت فراشه فأنت شرير واذا قتلت صرصور فأنت بطل بالرغم من ان كلاهما حشرات لذلك الاخلاق لها معايير جماليه
ونحن كبشر مصممين علي هذا النهج حتى وان هتفنا بعبارات ضد العنصريه و نطالب بالمساواة ستظل الحقيقه ان كلما كان شكلك اجمل بمعايير المجتمع كلما كانت حياتك اسهل واحبك الناس اكثر واُخذ عنك انطباع افضل
#saved_original
فكما يقول نيتشه اذا قتلت فراشه فأنت شرير واذا قتلت صرصور فأنت بطل بالرغم من ان كلاهما حشرات لذلك الاخلاق لها معايير جماليه
ونحن كبشر مصممين علي هذا النهج حتى وان هتفنا بعبارات ضد العنصريه و نطالب بالمساواة ستظل الحقيقه ان كلما كان شكلك اجمل بمعايير المجتمع كلما كانت حياتك اسهل واحبك الناس اكثر واُخذ عنك انطباع افضل
#saved_original
👌2