السعي للانتقام وحمل الضغينه ابعد ما يكون عن السلوك الذكوري
كرجاله ممكن نتخانق ونعمل ونسوي لكن فالاخر بيتفض كل حاجه ووسط الخناق ممكن نقرص لكن منقتلش يعني لو هتضرب بتعور بس مش بتعمل عاهه لو مجرد شد بردو مش بتقلب بقذاره واللي بتكون متخانق معاه ممكن تقابله بعدها بكام شهر وتسلم عليه عادي
الستات بقا عكس كده تماما
ممكن خلاف صغير جدا جدا يفضلوا شايلينه طول عمرهم وبيبقوا عايزين يطبقوا اعلى انتقام يقدروا عليه علي اتفه الاسباب
وده بيفسره مواضيع العُقد اللي عند البنات والمشاكل الغبيه اللي بتحصل والغيره والحقد والحسد اللي مالي اوساطهم
بس تعالي نشوف الموضوع بشكل أعمق..
فالطبيعه وقبل الحداثه تخيل نفسك ست
كائن قدراته البدنيه قليله جدا وممكن يتعرض للخطر بسهوله
اما الراجل كان النوع المهيمن بدنيا ومعتمد علي نفسه ومش معرض للخطر زي الست
انت ك ست هتعمل ايه عشان تفضل عايش وتنجو؟
هتتبع أساليب تانيه غير القوه عشان تفضل عايش ومن ضمنها
ذاكرتك هتفتكر كويس جدا وعمرها ما هتنسي اي خطر انت اتعرضتله عشان متقعش فيه تاني وتتعرض لخطر تاني عشان كده بيبقي عندهم ضغينه ومبينسوش ابدا اللي علم عليهم
هتطور آليه دفاعيه تجاه اي حاجه بحيث متخليش اي كائن يقرب منك لان لو الكائن ده طلع خطر فأنت بالسلامه كده
هتبتدي تخلق طريقه تستخدم فيها الراجل وتخليه يحميك وده اللي بيطلق عليه في عصرنا (المكر الانثوي ) او كيد النسا او التلاعب
وده بيقنع الذكر انه يقدم كل خدماته اللي هي حمايه وموارد وجينات جيده لتوافر نسل جديد
والاليه دي عموما مش بتطبق الا علي الرجاله لان الستات كاشفه بعض وعارفين طرق بعض كويس اوي
كان في مثل بيقولك ميكسرش الست الا الست اللي زيها عشان الموضوع ده
فلما تلاقي راجل بيحقد او بينم او بيشيل ضغينه لفتره طويله جدا او حتى بيحاول يكسب بطرق ملتويه اعرف انه غالبا زي ما بيقولو كده تربية نسوان وان سماته الذكوريه اقل من باقي الرجاله بسبب تدجينه وزرع القيم الانثويه فيه من خلال انه بيتربي بشكل اساسي مع أمه ومش شرط ان ابوه يكون متوفي
لا عادي ممكن الاب يكون موجود لكن مش حاضر معاه او يكون الاب نفسه مدجن
#saved_original
كرجاله ممكن نتخانق ونعمل ونسوي لكن فالاخر بيتفض كل حاجه ووسط الخناق ممكن نقرص لكن منقتلش يعني لو هتضرب بتعور بس مش بتعمل عاهه لو مجرد شد بردو مش بتقلب بقذاره واللي بتكون متخانق معاه ممكن تقابله بعدها بكام شهر وتسلم عليه عادي
الستات بقا عكس كده تماما
ممكن خلاف صغير جدا جدا يفضلوا شايلينه طول عمرهم وبيبقوا عايزين يطبقوا اعلى انتقام يقدروا عليه علي اتفه الاسباب
وده بيفسره مواضيع العُقد اللي عند البنات والمشاكل الغبيه اللي بتحصل والغيره والحقد والحسد اللي مالي اوساطهم
بس تعالي نشوف الموضوع بشكل أعمق..
فالطبيعه وقبل الحداثه تخيل نفسك ست
كائن قدراته البدنيه قليله جدا وممكن يتعرض للخطر بسهوله
اما الراجل كان النوع المهيمن بدنيا ومعتمد علي نفسه ومش معرض للخطر زي الست
انت ك ست هتعمل ايه عشان تفضل عايش وتنجو؟
هتتبع أساليب تانيه غير القوه عشان تفضل عايش ومن ضمنها
ذاكرتك هتفتكر كويس جدا وعمرها ما هتنسي اي خطر انت اتعرضتله عشان متقعش فيه تاني وتتعرض لخطر تاني عشان كده بيبقي عندهم ضغينه ومبينسوش ابدا اللي علم عليهم
هتطور آليه دفاعيه تجاه اي حاجه بحيث متخليش اي كائن يقرب منك لان لو الكائن ده طلع خطر فأنت بالسلامه كده
هتبتدي تخلق طريقه تستخدم فيها الراجل وتخليه يحميك وده اللي بيطلق عليه في عصرنا (المكر الانثوي ) او كيد النسا او التلاعب
وده بيقنع الذكر انه يقدم كل خدماته اللي هي حمايه وموارد وجينات جيده لتوافر نسل جديد
والاليه دي عموما مش بتطبق الا علي الرجاله لان الستات كاشفه بعض وعارفين طرق بعض كويس اوي
كان في مثل بيقولك ميكسرش الست الا الست اللي زيها عشان الموضوع ده
فلما تلاقي راجل بيحقد او بينم او بيشيل ضغينه لفتره طويله جدا او حتى بيحاول يكسب بطرق ملتويه اعرف انه غالبا زي ما بيقولو كده تربية نسوان وان سماته الذكوريه اقل من باقي الرجاله بسبب تدجينه وزرع القيم الانثويه فيه من خلال انه بيتربي بشكل اساسي مع أمه ومش شرط ان ابوه يكون متوفي
لا عادي ممكن الاب يكون موجود لكن مش حاضر معاه او يكون الاب نفسه مدجن
#saved_original
❤3🔥2👍1
وَكَم مِن فَتىً ساقِطٍ عَقلُهُ
وَقَد يُعجَبُ الناسُ مِن شَخصِهِ
وَآخَرَ تَحسِبُهُ أَنوَكاً
وَيَأتيكَ بِالأَمرِ مِن فَصِّهِ
وَقَد يُعجَبُ الناسُ مِن شَخصِهِ
وَآخَرَ تَحسِبُهُ أَنوَكاً
وَيَأتيكَ بِالأَمرِ مِن فَصِّهِ
❤7
المغيب متحاولش تفوقه هو مغيب وهيفضل مغيب ومهما حاولت انك تخرجه من مستنقع القاذورات الواقع هو فيه ستلطخ نفسك ولن يخرج في النهايه
المشكله مش انه مش عارف الصح
المشكله انه مرتاح فالغلط مرتاح بأنه بيتابع ناس بتنجح وهو نايم علي بطنه
مستمتع انه بيعيش في عالم خيالي مع شخصيات انمي بتشغله عن الواقع وتخليه مغيب مرتاح وهو بياكل اكل مسمم بالزيت والسكر والمواد المصنعه اللي بتخصيه
واذا حاولت ان تحقنه بقليل من الوعي سيفور في وجهك بموجه من الشكاوي تجاه حال البلد وحال الجيل وأصل مفيش شغل
وعمره ابدا ماهيختار الطريق الصعب وعمره ما هيحاول يطلع ويسيب القرف اللي هو عايش فيه لانه مرتاح
مرتاح انه مبيتعلمش حاجه يلاقي بيها شغل
مرتاح انه ميعرفش دينه
مرتاح ان اهله بيصرفوا عليه
مرتاح لانه مش قادر يقاوم شهوته تجاه الاكل
, هو ده مكانه
مكانه تحت وعمره ما هيطلع متحاولش تصرف عليه من طاقتك ومن صحتك العقليه
خده علي قد عقله وسيبه غرقان في دوامات الاكتئاب والتهميش وكره الذات
واطلع انت وانقذ نفسك الاول
#saved_original
المشكله مش انه مش عارف الصح
المشكله انه مرتاح فالغلط مرتاح بأنه بيتابع ناس بتنجح وهو نايم علي بطنه
مستمتع انه بيعيش في عالم خيالي مع شخصيات انمي بتشغله عن الواقع وتخليه مغيب مرتاح وهو بياكل اكل مسمم بالزيت والسكر والمواد المصنعه اللي بتخصيه
واذا حاولت ان تحقنه بقليل من الوعي سيفور في وجهك بموجه من الشكاوي تجاه حال البلد وحال الجيل وأصل مفيش شغل
وعمره ابدا ماهيختار الطريق الصعب وعمره ما هيحاول يطلع ويسيب القرف اللي هو عايش فيه لانه مرتاح
مرتاح انه مبيتعلمش حاجه يلاقي بيها شغل
مرتاح انه ميعرفش دينه
مرتاح ان اهله بيصرفوا عليه
مرتاح لانه مش قادر يقاوم شهوته تجاه الاكل
, هو ده مكانه
مكانه تحت وعمره ما هيطلع متحاولش تصرف عليه من طاقتك ومن صحتك العقليه
خده علي قد عقله وسيبه غرقان في دوامات الاكتئاب والتهميش وكره الذات
واطلع انت وانقذ نفسك الاول
#saved_original
👏7❤1