saved things ⚡️
162 subscribers
206 photos
28 videos
3 links
https://linktr.ee/Esmaill
@srh0nebot
ما حدا معلم عحدا كلنا طلاب هون
ما حدا أحسن من حدا كلنا عباد فوق
Download Telegram
إن لم تؤمن بالعنف والقوة فسوف تؤمن به من الذين يؤمنون
👏2💯2🔥1
🔥3
don't wait for the storm to pass
learn to dance in the rain
💯5
وإذا بُليتَ بظالِم كُن ظالِم
6
32
و انا كمان بحبك فالله
#message
2

#message
2
ومن يستعن في أمره غير نفسه
يَخُنْه الرفيق العون في المسلك الوعر
👍5
3💯2👏1
11
السعي للانتقام وحمل الضغينه ابعد ما يكون عن السلوك الذكوري
كرجاله ممكن نتخانق ونعمل ونسوي لكن فالاخر بيتفض كل حاجه ووسط الخناق ممكن نقرص لكن منقتلش يعني لو هتضرب بتعور بس مش بتعمل عاهه لو مجرد شد بردو مش بتقلب بقذاره واللي بتكون متخانق معاه ممكن تقابله بعدها بكام شهر وتسلم عليه عادي
الستات بقا عكس كده تماما
ممكن خلاف صغير جدا جدا يفضلوا شايلينه طول عمرهم وبيبقوا عايزين يطبقوا اعلى انتقام يقدروا عليه علي اتفه الاسباب
وده بيفسره مواضيع العُقد اللي عند البنات والمشاكل الغبيه اللي بتحصل والغيره والحقد والحسد اللي مالي اوساطهم

بس تعالي نشوف الموضوع بشكل أعمق..

فالطبيعه وقبل الحداثه تخيل نفسك ست
كائن قدراته البدنيه قليله جدا وممكن يتعرض للخطر بسهوله
اما الراجل كان النوع المهيمن بدنيا ومعتمد علي نفسه ومش معرض للخطر زي الست

انت ك ست هتعمل ايه عشان تفضل عايش وتنجو؟
هتتبع أساليب تانيه غير القوه عشان تفضل عايش ومن ضمنها
ذاكرتك هتفتكر كويس جدا وعمرها ما هتنسي اي خطر انت اتعرضتله عشان متقعش فيه تاني وتتعرض لخطر تاني عشان كده بيبقي عندهم ضغينه ومبينسوش ابدا اللي علم عليهم
هتطور آليه دفاعيه تجاه اي حاجه بحيث متخليش اي كائن يقرب منك لان لو الكائن ده طلع خطر فأنت بالسلامه كده
هتبتدي تخلق طريقه تستخدم فيها الراجل وتخليه يحميك وده اللي بيطلق عليه في عصرنا (المكر الانثوي ) او كيد النسا  او التلاعب
وده بيقنع الذكر انه يقدم كل خدماته اللي هي حمايه وموارد وجينات جيده لتوافر نسل جديد

والاليه دي عموما مش بتطبق الا علي الرجاله لان الستات كاشفه بعض وعارفين طرق بعض كويس اوي
كان في مثل بيقولك ميكسرش الست الا الست اللي زيها عشان الموضوع ده

فلما تلاقي راجل بيحقد او بينم او بيشيل ضغينه لفتره طويله جدا او حتى بيحاول يكسب بطرق ملتويه اعرف انه غالبا زي ما بيقولو كده تربية نسوان وان سماته الذكوريه اقل من باقي الرجاله بسبب تدجينه وزرع القيم الانثويه فيه من خلال انه بيتربي بشكل اساسي مع أمه ومش شرط ان ابوه يكون متوفي
لا عادي ممكن الاب يكون موجود لكن مش حاضر معاه او يكون الاب نفسه مدجن

#saved_original
3🔥2👍1
وَكَم مِن فَتىً ساقِطٍ عَقلُهُ
وَقَد يُعجَبُ الناسُ مِن شَخصِهِ
وَآخَرَ تَحسِبُهُ أَنوَكاً
وَيَأتيكَ بِالأَمرِ مِن فَصِّهِ
7