saved things ⚡️
162 subscribers
206 photos
28 videos
3 links
https://linktr.ee/Esmaill
@srh0nebot
ما حدا معلم عحدا كلنا طلاب هون
ما حدا أحسن من حدا كلنا عباد فوق
Download Telegram
كتاب التلاعب بالرجل
الكاتبه إستر فيلار
3
سردية الخير والشر هي سرديه وهميه من وانت طفل بيتم تهيئتك انك تصدق ان في قوى شريره وقوه خيره فالعالم وان الخير لازم دايما ينتصر
الحقيقه ان في قوي وفي ضعيف
تعالي نتكلم فحتة تانيه ونرجع تاني نربط
فلسطين والصهاينه
انت كمسلم عربي اتولدت مسلم عشت مسلم اعتقادك طول حياتك هو ان فلسطين للمسلمين وان ده الصح وبتؤمن بالقرآن
لكن تخيل انت نفسك اتولدت في الكيان الصهيوني ؛ زي ما تم زرع فيك ان فلسطين للمسلمين طول حياتك هناك هيزرعوا فيك ان فلسطين لليهود وهتبقي مؤمن مئة بالمئه ان اليهود احق بأرض فلسطين فبالتالي ايمانك المبدأي ومعتقداتك الاوليه ما هي الا بيئتك وما تم زرعه فيك ومن وانت صغير
نربط
بالنسبه للصهاينه هما الخير واحنا الشر وهما مؤمنين بده تماما
بالنسبه لينا احنا الخير ومؤمنين بده تماما
هل اعتقاداتنا دي هتفرق بأي حاجه ؟
هل لو العالم كله وقف مع صف من الاتنين هيفرق والازمه هتتحل لمجرد ان ده الخير وده الشر ؟
بالتاكيد لا
وانت شايف شعوب العالم كله تعاطفت مع فلسطين ومظاهرات و و و
لكن الحق مرجعش ولازال الظلم قائم
طيب مين بقا اللي كسبان دلوقتي ؟
الصهاينه .
وده ليه؟ عشان اقوى
هي الحقيقه مؤلمه ولكن هي الحقيقه ولازم تتقبلها وتفهم ان القوي هو اللي هيكسب مهما كان غلط
لذلك العالم مش بيعترف بالخير والشر العالم بيعترف بالقوي والضعيف في كل نواحي الحياه ومش فارق مع اي حد هل انت عندك وجه حق او معندكش
وعشان كده النبي في حديثه: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ: المُؤْمِنُ الْقَوِيُّ خَيْرٌ وأَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ الضَّعِيفِ، وفِي كُلٍّ خَيْرٌ، احْرِصْ عَلَى مَا يَنْفَعُكَ، واسْتَعِنْ بِاللَّهِ، ولَا تَعْجَزْ، وإِنْ أَصَابَكَ شَيْءٌ فَلَا تَقُلْ: لَوْ أَنِّي فَعَلْتُ كَذَا كَانَ كَذَا وكَذَا، ولَكِنْ قُلْ: قَدَّرَ اللَّهُ، ومَا شَاءَ الله فَعَلَ؛ فَإِنَّ لَوْ تَفْتَحُ عَمَلَ الشَّيْطَانِ. أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ.
وعشان كده احنا مش هننتصر الا اما نسعى تجاه القوه الفعليه اللي تخليك قادر تاخد حقك وبما اننا مبشرين بفتح القدس يبقي اكيد في مرحله هيحصل ان الشباب المسلمه تفوق وتبتدي تسعي تجاه الحاجه دي وفالاول والاخر الاستعانه بالله اهم من اي خطوه ماديه لكن لازال السعي وراء القوه هو الي هيخلي ربنا يوفقك

ممكن تستفاد ايه فحياتك الشخصيه وتفيد دينك بايه من المعلومه دي ؟
كذا حاجه لازم تفهمها
انت لو عندك مبادئ فقط مش هيتم احترامك الا من الناس اللي بتشترك معاك فالمبادئ دي , اللي اخلاقهم كويسه لكن اي حد تاني مش هيعملك اي اعتبار وهيتداس علي وشك
اما لو انت عندك مبادئ و قوي وقادر علي الاذيه يبقي الكل هيعملك الف حساب وبما انك عندك اخلاق ومبادئ مش هتأذي حد ميستحقش الاذيه
واكيد الايه اللي بتقول مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ
قادره توضح اكتر
بالتالي عايزك تسعى للقوه دايما قوه في كل حاجه
قوة ايمان
قوة نفسيه
قوة بدن
قوة فلوس
قوة سلطة
لأنك بالقوة دي تقدر تنصر دينك ولو كلنا كمسلمين فعلا بنحاول نبقى اقوياء فكل الحاجات دي محدش هيقدر يفكر يمس مسلم مننا
قوتك الماديه مش حب دنيا لو هدفك انك تبقي مسلم قوي
متفكرش ان سعيك فكسب الفلوس او ان يبقي عندك سلطه او ان حتى تبقي قوي بدنيا دي حب دنيا وبس
انت لو قوي ايمانيا دول هيبقوا نصره ليك وهيبقوا سلاح فأيدك ضد الاعداء وهيبقا نصره لاخواتك اللي اضعف منك ونصره لنفسك ان محدش يقدر يقربلك او يقرب لأهل بيتك

#saved_original
5👍1
3👍1
saved things ⚡️
Photo
دول طالبات العلم الشرعي فما بالك بالبنات العادية؟

اياك وانك تتغر في النقاب والخمار وانها محفظه قرأن.

بس برضو دي حالات في وسطهم البنت بتكون خريجه كليه دينية عادي وبتكون ساعيه لرضا جوزها وهوه انسان اقل ما يقال عنه انه منسون افتكر دايما ان ال زيها موجودة
3👍1👌1
حوالي ثلثي سكان العالم تتراوح ما بين 85 نقطة و115 نقطة. أمَّا حوالي نسبة 2.5 في المائة فقط من نتائج السكان هي أعلى من 130 نقطة على المقياس، كما أن 2.5 في المائة أقل من يبلغ معدل ذكائها 70 نقطة فقط.

كمصريين بنتميز بمعدل iq من ضمن اقل معدلات ال iq فالعالم
عشان كده لما تلاقي "معظم" الناس بدأو يمشوا ورا حاجه او حاجه طلعت ترند مثلا عايزك تعرف ان بنسبه كبيره جدا جدا الحاجه دي غلط وفكر فيها لوحدك الاول

#saved_original
💊2👍1
لو بتذاكر , شاطر , شكلك حلو , شغلك حلو , جسمك حلو , ذكي وباين عليك
هيظهرلك شويه حقودين ودي معروفه
بس ايه اللي بيخلي الحقود حقود؟
الحقود ما هو الا شخص ضعيف غير قادر علي الانجاز او النجاح وبيعلق ده علي شماعات مكسوره
وبسبب ده بيحقد علي الناجح لأن الناجح هو صوره حيه للي هو ضيعه علي نفسه
ألناجح بيفكره انه كان يقدر يذاكر وينجح وكان يقدر يتمرن ويبقي جسمه حلو وكان يقدر يشتغل ويجيب فلوس بس هو معملش كده
عشان كده الحقود بيكره الناجح كره العمى وبدل ما يحاول يعلى هو كمان بالعكس هيحاول يشوه صورة الناجح وهيحاول يشده لتحت بأي شكل عشان يبطل يحسسه بشعور سيئ
المجموعه دي من الناس لازم يتعملها اباده جماعيه لانه مش بس علي قد الحقد الاشخاص دي هي نموذج لكل فاشل فالمجتمع
الرجاله اللي بتشكي علي كل صغيره وكبيره , بتنقل الكلام , بتزيد وتعيد فالفاضي , العواطليه االلي مراتاتهم مهزقاهم , الخ
اي شخص منكسر ومهزوم فالكوكب ده هو من النوعيه دي
وهتلاحظ فيهم الجبن جدا وتلاقيه يضحك فوشك وهو من جوا بيكنلك العداوه لانه عارف انك لو شميت بس انه بيحقد عليك هتقدر تدمره وهو بيتغذى علي انك بتعامله كويس
الشخص ده ممكن يكون صاحبك , حد قريبك
وللاسف ممكن يكون اخوك او ابوك حتى

#saved_original
👏1👌1
1👍1
💯32
الناقص قطته بجمل
لو شربك ميه هيذلك بيها طول عمرك
متطلبش من اي حد خدمه ابدا الا لو بتموت بالمعني الحرفي
👌1
إن لم تؤمن بالعنف والقوة فسوف تؤمن به من الذين يؤمنون
👏2💯2🔥1
🔥3
don't wait for the storm to pass
learn to dance in the rain
💯5