قیمت گذاری دستوری در بازارها از جمله بازار ارز، جز توزیع رانت، ایجاد فساد و تشدید سفته بازی و التهاب در بازار ارز نتیجهای به بار نمیآورد.
بر اساس یافته های علم اقتصاد و تجربهٔ خود در این سالها میگویم که بدون مهار تورم، دفاع از نرخ های ارز غیر واقعی، اگر هم در کوتاه مدت فایده اندکی برای آن متصور شویم، پایدار نیست بلکه، با از بین بردن ذخایر ارزی، امنیت اقتصادی کشور را دچار آسیب جدی میکند.
#مهار_تورم
بر اساس یافته های علم اقتصاد و تجربهٔ خود در این سالها میگویم که بدون مهار تورم، دفاع از نرخ های ارز غیر واقعی، اگر هم در کوتاه مدت فایده اندکی برای آن متصور شویم، پایدار نیست بلکه، با از بین بردن ذخایر ارزی، امنیت اقتصادی کشور را دچار آسیب جدی میکند.
#مهار_تورم
👍46👎4
📌 نرخ دلار نیما 59,647 کشف شد.
دقت کنیم که این نرخ برای سامانه نیما میباشد و عملا این نرخ برای شرکتهای بزرگ(فلزی-پتروشیمی-معدنی-پالایشی-فلزات رنگی) که در سامانه توافقی نبودند کشف شده.
در واقع میتوان گفت که امروز سامانه ارز توافقی با دلاری حوالی 63هزارتومان(نرخ متغیر دارد) و سامانه نیما با دلاری حوالی 60هزارتومان معامله میشوند.
عملا با این نرخ دلار نیما میتوان گفت که دیگر تفاوت معناداری بین سامانه نیما و سامانه معاملات ارز توافقی وجود ندارد.
✅این خبر از این بابت مهم است که تحلیلگران نگران این موضوع بودند که شرکتهای بزرگ تا ابتدای بهمن امسال(که قرار است معاملاتشان به سامانه ارز توافقی برود) ممکن است با کاهش سودآوری نسبت به شرکتهای کوچک و متوسط روبرو شوند که عملا با این نرخ نیمایی که کشف شد این نگرانی کاملا از بین رفت.
دقت کنیم که این نرخ برای سامانه نیما میباشد و عملا این نرخ برای شرکتهای بزرگ(فلزی-پتروشیمی-معدنی-پالایشی-فلزات رنگی) که در سامانه توافقی نبودند کشف شده.
در واقع میتوان گفت که امروز سامانه ارز توافقی با دلاری حوالی 63هزارتومان(نرخ متغیر دارد) و سامانه نیما با دلاری حوالی 60هزارتومان معامله میشوند.
عملا با این نرخ دلار نیما میتوان گفت که دیگر تفاوت معناداری بین سامانه نیما و سامانه معاملات ارز توافقی وجود ندارد.
✅این خبر از این بابت مهم است که تحلیلگران نگران این موضوع بودند که شرکتهای بزرگ تا ابتدای بهمن امسال(که قرار است معاملاتشان به سامانه ارز توافقی برود) ممکن است با کاهش سودآوری نسبت به شرکتهای کوچک و متوسط روبرو شوند که عملا با این نرخ نیمایی که کشف شد این نگرانی کاملا از بین رفت.
👏14👍5👎5❤2
⭕️ فردا بورسها فعالند
🔹بورسهای تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران و بورس انرژی فردا یکشنبه ۲۵ آذرماه فعال هستند.
🔹بانکها دارای شعب کشیک بوده و فعالیت ساتنا و پایا برقرار است.
🔹بورسهای تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران و بورس انرژی فردا یکشنبه ۲۵ آذرماه فعال هستند.
🔹بانکها دارای شعب کشیک بوده و فعالیت ساتنا و پایا برقرار است.
👍40👎2🔥1
Forwarded from POSITIVE WAVE
لیست زیرمجموعه های #گنگین (غول فولادی و معدنی است)
#سمگا یک زیرمجموعه دارد به اسم گنگین نزدیک ۱۴ همت ارزش بازاری دارد (سمگا به صورت مستقیم 34.5 درصد این شرکت رو دارد، به صورت غیر مستقیم 15.6 درصد این شرکت رو دارد (سمگا مالک 33 درصدی وگردشه))
فقط یک نمونه اش رو بهتون میگم شرکت احیا استیل فولاد بافت تولید کننده ۸۰۰ هزار تن آهن اسفجی هست وفاز ۲ این شرکت برای تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی بتازگی به بهره برداری رسیده یعنی تولید ۱۶۰۰ هزار تن آهن اسفجی در سال، مقایسه کنید با یک شرکت بورسی مثلا #فسبزوار که تولید ۸۰۰ هزار تن در سال دارد و ۱۶ هزار میلیارد تومانه ارزش بازاری دارد.
ارزش بازاری #سمگاه ۵.۶ همت❗️❗️
@waveplus
#سمگا یک زیرمجموعه دارد به اسم گنگین نزدیک ۱۴ همت ارزش بازاری دارد (سمگا به صورت مستقیم 34.5 درصد این شرکت رو دارد، به صورت غیر مستقیم 15.6 درصد این شرکت رو دارد (سمگا مالک 33 درصدی وگردشه))
فقط یک نمونه اش رو بهتون میگم شرکت احیا استیل فولاد بافت تولید کننده ۸۰۰ هزار تن آهن اسفجی هست وفاز ۲ این شرکت برای تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی بتازگی به بهره برداری رسیده یعنی تولید ۱۶۰۰ هزار تن آهن اسفجی در سال، مقایسه کنید با یک شرکت بورسی مثلا #فسبزوار که تولید ۸۰۰ هزار تن در سال دارد و ۱۶ هزار میلیارد تومانه ارزش بازاری دارد.
ارزش بازاری #سمگاه ۵.۶ همت❗️❗️
@waveplus
👍6❤1
#گنگین رو یه دور باهم مرور می کنیم.
سهم به لحاظ سرمایه 300 میلیاردیه و مارکتی حدود 18.9 همت داره. تقریبا 90 درصد در اختیار مجموعه گردشگری هست(کدهای زیر درصد هم حدود 5 درصد در اختیار گروه گردشگری)
#پرتفوی شرکت متشکل از دوتا شرکت ارزنده آیلند و صنایع فولاد ماهان، شرکت 70 درصد آیلند و 92 درصد فولاد ماهان رو در اختیار داره، علاوه بر این داراییها شرکت ده درصد پرستیژلند و سایر املاک در تهران از جمله واحدهای ادارای و تجاری میکامال را داراست.
#آیلند در زمینی واقع در جنوب شهر تهران و در نزدیکی پرند هست با مساحت حدود 1400 هکتار. نرخ مترمربع زمین در پرند 20 میلیون تومان هست. آخرین ارزشگذاری در صورتهای زیرمجموعه شرکت گنگین به تاریخ خرداد 1400، 28 همت که این رقم آپدیت بشه حدود 60 تا 70 همت ارزش این مجموعه است. شرکت در مجمع اعلام کرده که درصدد واگذاری بخشی از این مجموعه هست، که می توان ارزش دقیق آیلند رو با توجه به نرخ واگذاری برآورد کرد. مساحت آیلند از شهر پرند بزرگتره و منطقه آزاد تجاری است.
#فولادماهان یه هلدینگ معدنی فلزی هست که دارایی مهم این هلدینگ:
1) 60 درصد فولاد ماهان احیا استیل بافت بوده که 800 هزار تن اسفنجی 800 هزار تا طرح تا انتهای تابستان راه افتاده همچنین طرح ۲.۵ میل گندله رو در اختیار دارد. احیا استیل امسال عرضه اولیه میشود و مارکت حداقل 20 همتب گرفته یعنی سهم گنگین ۱۲ همت
2)معدن شماره 5 گل گهر با ظرفتی واقعی استخراج 3 میل سنگ آهن طرح توسعه 2.5 میل کنسانتره
3) 450 هزار فولاد و 800 هزار تا میلگرد البته ظرفیت اسمی میلگرد 3 میل هست البته طرح توسعه ۲.۵ میل فولاد را هم دارد.
بودجه تلفیق فولاد ماهان در سال جاری 4.5 همت میباشد.
#خالص ارزش روز داراییهای شرکت (NAV) با درنظر گرفتن ارزش داراییهای فوق و بدهیها، 70 همت برآورد میشود که با توجه ارزش بازار 18.6 همتی، p/nav شرکت 27 درصد برآورد میشود. نکته دیگر اینکه املاک و واحدهای تجاری اداری در این ارزشگذاری درنظر گرفته نشده است.
#نکته جالب: با خرید این شرکت در قیمت فعلی عملا فولاد ماهان با 50 درصد قیمت خریداری شده و بقیه داراییهای شرکت از جمله آیلند مجانی به سهامدار میرسد.
(تحلیل به قلم دکتر حریرچی )
سهم به لحاظ سرمایه 300 میلیاردیه و مارکتی حدود 18.9 همت داره. تقریبا 90 درصد در اختیار مجموعه گردشگری هست(کدهای زیر درصد هم حدود 5 درصد در اختیار گروه گردشگری)
#پرتفوی شرکت متشکل از دوتا شرکت ارزنده آیلند و صنایع فولاد ماهان، شرکت 70 درصد آیلند و 92 درصد فولاد ماهان رو در اختیار داره، علاوه بر این داراییها شرکت ده درصد پرستیژلند و سایر املاک در تهران از جمله واحدهای ادارای و تجاری میکامال را داراست.
#آیلند در زمینی واقع در جنوب شهر تهران و در نزدیکی پرند هست با مساحت حدود 1400 هکتار. نرخ مترمربع زمین در پرند 20 میلیون تومان هست. آخرین ارزشگذاری در صورتهای زیرمجموعه شرکت گنگین به تاریخ خرداد 1400، 28 همت که این رقم آپدیت بشه حدود 60 تا 70 همت ارزش این مجموعه است. شرکت در مجمع اعلام کرده که درصدد واگذاری بخشی از این مجموعه هست، که می توان ارزش دقیق آیلند رو با توجه به نرخ واگذاری برآورد کرد. مساحت آیلند از شهر پرند بزرگتره و منطقه آزاد تجاری است.
#فولادماهان یه هلدینگ معدنی فلزی هست که دارایی مهم این هلدینگ:
1) 60 درصد فولاد ماهان احیا استیل بافت بوده که 800 هزار تن اسفنجی 800 هزار تا طرح تا انتهای تابستان راه افتاده همچنین طرح ۲.۵ میل گندله رو در اختیار دارد. احیا استیل امسال عرضه اولیه میشود و مارکت حداقل 20 همتب گرفته یعنی سهم گنگین ۱۲ همت
2)معدن شماره 5 گل گهر با ظرفتی واقعی استخراج 3 میل سنگ آهن طرح توسعه 2.5 میل کنسانتره
3) 450 هزار فولاد و 800 هزار تا میلگرد البته ظرفیت اسمی میلگرد 3 میل هست البته طرح توسعه ۲.۵ میل فولاد را هم دارد.
بودجه تلفیق فولاد ماهان در سال جاری 4.5 همت میباشد.
#خالص ارزش روز داراییهای شرکت (NAV) با درنظر گرفتن ارزش داراییهای فوق و بدهیها، 70 همت برآورد میشود که با توجه ارزش بازار 18.6 همتی، p/nav شرکت 27 درصد برآورد میشود. نکته دیگر اینکه املاک و واحدهای تجاری اداری در این ارزشگذاری درنظر گرفته نشده است.
#نکته جالب: با خرید این شرکت در قیمت فعلی عملا فولاد ماهان با 50 درصد قیمت خریداری شده و بقیه داراییهای شرکت از جمله آیلند مجانی به سهامدار میرسد.
(تحلیل به قلم دکتر حریرچی )
POSITIVE WAVE
#گنگین رو یه دور باهم مرور می کنیم. سهم به لحاظ سرمایه 300 میلیاردیه و مارکتی حدود 18.9 همت داره. تقریبا 90 درصد در اختیار مجموعه گردشگری هست(کدهای زیر درصد هم حدود 5 درصد در اختیار گروه گردشگری) #پرتفوی شرکت متشکل از دوتا شرکت ارزنده آیلند و صنایع فولاد…
👆
تحلیل سال گذشته، ارزش دارایی #گنگین راحت ۱۰۰ همت است
بازار به سادگی از کنار سمگا داره عبور میکنه، سمگایی که در حال حاضر از خود فولادیها ارزانتر و با ارزشتره
گنگین (سهامداران عمده #وگردش، #سمگا، #سمگا به صورت مستقیمو غیر مستقیم مالکیت تقریبا ۵۰ درصدی این مجموعهرو دارد)
@waveplus
تحلیل سال گذشته، ارزش دارایی #گنگین راحت ۱۰۰ همت است
بازار به سادگی از کنار سمگا داره عبور میکنه، سمگایی که در حال حاضر از خود فولادیها ارزانتر و با ارزشتره
گنگین (سهامداران عمده #وگردش، #سمگا، #سمگا به صورت مستقیمو غیر مستقیم مالکیت تقریبا ۵۰ درصدی این مجموعهرو دارد)
@waveplus
👍8❤1
POSITIVE WAVE
زیرمجموعه های #وپترو در ۶ ماهه اول سال چقدر صادرات داشتن: #شیمی_بافت ۴۱ درصد درآمد عملیاتیش صادراتی بوده (نرخ تسعیر ارز ۶ ماهه اول نیمایی بوده) از این اتفاق جدید تاثیر مثبت میگیرد #شکربن با توجه به فروش ۸ ماهه ابتدای سال ۱۵ درصد تولید صادراتی بود (البته…
#شکربن قفل شده
#شدوص صف خرید
#پسهند چیزی تا ۱۰,۰۰۰ تومان شدن ندارد، بی سر و صدا در حال رشد
#وپترو راه زیادی تا اهداف تعیین شده داره (خبرهای خوبی پشت سهم هست که هیچ کدوم رونمایی نشده)
@waveplus
#شدوص صف خرید
#پسهند چیزی تا ۱۰,۰۰۰ تومان شدن ندارد، بی سر و صدا در حال رشد
#وپترو راه زیادی تا اهداف تعیین شده داره (خبرهای خوبی پشت سهم هست که هیچ کدوم رونمایی نشده)
@waveplus
👍9
عرضه امروز رافیت ۲ #شیمی_بافت در بورس انرژی (رینگ صادراتی)
قیمت پایه عرضه ۴۴۵ دلار، در نهایت ۵۰۰۰ تن با تقاضای خوب روبرو شد که ۶ درصد بالاتر از قیمت پایه و با میانگین ۴۷۲.۲ دلار معامله انجام شد. 👌
#وپترو
@waveplus
قیمت پایه عرضه ۴۴۵ دلار، در نهایت ۵۰۰۰ تن با تقاضای خوب روبرو شد که ۶ درصد بالاتر از قیمت پایه و با میانگین ۴۷۲.۲ دلار معامله انجام شد. 👌
#وپترو
@waveplus
👍5
تعطیل ...
البته بانک ها و بازار باز هستند
معاون عمرانی استاندار تهران اعلام کرد؛ با توجه به تداوم برودت هوا، آموزش مدارس در تمام مقاطع تحصیلی به غیر مدارس استثایی غیرحضوری و دانشگاهها، ادارات و بانک های استان تهران نیز به استثنای دستگاههای خدماترسان و درمانی، فردا دوشنبه ۲۶ آذرماه تعطیل اعلام می شود./باشگاه خبرنگاران
البته بانک ها و بازار باز هستند
معاون عمرانی استاندار تهران اعلام کرد؛ با توجه به تداوم برودت هوا، آموزش مدارس در تمام مقاطع تحصیلی به غیر مدارس استثایی غیرحضوری و دانشگاهها، ادارات و بانک های استان تهران نیز به استثنای دستگاههای خدماترسان و درمانی، فردا دوشنبه ۲۶ آذرماه تعطیل اعلام می شود./باشگاه خبرنگاران
👎3🔥1
🎯#مهم #فوری
✍🏽 در هماهنگی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ، سیاست کاهش تدریجی نرخ بهره در دستور کار دولت قرار گرفت !!!
❗️ طبق آخرین شنیده ها ، در جلسه مشترک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و با هماهنگی رییس جمهور ، مقرر شده تا بانک مرکزی تا انتهای سال برنامه کاهش تدریجی نرخ بهره را اجرا نماید.
پیشنهاد شده تا این اتفاق از دو طریق رخ دهد:
۱- بازارسازی فعال بانک مرکزی و بانکها در بازار اوراق ( خرید اوراق با نرخ بالای ۳۰٪ توسط بانک مرکزی یا بانکها )
۲- تزریق نقدینگی هدفمند از سوی بانک مرکزی به بانکهای سالم از طریق ریپو و تسهیلات دهی هدفمند بانکها به طرح های مولد اقتصادی با نظارت موثر بانک مرکزی !
پیشنهاد مطرح شده ، کاهش سقف نرخ بهره تا ۲۶٪ است.
سینا سلیمانی
✍🏽 در هماهنگی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ، سیاست کاهش تدریجی نرخ بهره در دستور کار دولت قرار گرفت !!!
❗️ طبق آخرین شنیده ها ، در جلسه مشترک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و با هماهنگی رییس جمهور ، مقرر شده تا بانک مرکزی تا انتهای سال برنامه کاهش تدریجی نرخ بهره را اجرا نماید.
پیشنهاد شده تا این اتفاق از دو طریق رخ دهد:
۱- بازارسازی فعال بانک مرکزی و بانکها در بازار اوراق ( خرید اوراق با نرخ بالای ۳۰٪ توسط بانک مرکزی یا بانکها )
۲- تزریق نقدینگی هدفمند از سوی بانک مرکزی به بانکهای سالم از طریق ریپو و تسهیلات دهی هدفمند بانکها به طرح های مولد اقتصادی با نظارت موثر بانک مرکزی !
پیشنهاد مطرح شده ، کاهش سقف نرخ بهره تا ۲۶٪ است.
سینا سلیمانی
👍20
POSITIVE WAVE
عرضه امروز رافیت ۲ #شیمی_بافت در بورس انرژی (رینگ صادراتی) قیمت پایه عرضه ۴۴۵ دلار، در نهایت ۵۰۰۰ تن با تقاضای خوب روبرو شد که ۶ درصد بالاتر از قیمت پایه و با میانگین ۴۷۲.۲ دلار معامله انجام شد. 👌 #وپترو @waveplus
نرخ پایه MTBE ، #شیمی_بافت در بورس انرژی از تنی ۵۶ میلیون تومان در ۲ هفته پیش به ۶۶.۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، بخاطر دلار توافقی (۱۸ درصد افزایش)
#وپترو
@waveplus
#وپترو
@waveplus
👍13
با این نرخ ارز که سال بعد احتمالا میانگین ۷۰ هزار تومان خواهد بود، سودهای سال بعد شرکتها افزایشی خواهد بود با این قیمتهای روی تابلو فروشندگان پشیمان خواهند شد
@waveplus
@waveplus
👍24👎2
سلام
صف خرید بعضی از سهمها چندین بار عرضه شده ولی دوباره صف شده.
صف فروش بعضی از سهمها جمع شده ولی دوباره صف شده.
در کل حجمها ،حجمهای عادی نیست.
بحث دیگه بحث ترس و طمع نیست.بحث ندانم کاریه.
#نفروش
#محمد_مشاری
@tahlilak
صف خرید بعضی از سهمها چندین بار عرضه شده ولی دوباره صف شده.
صف فروش بعضی از سهمها جمع شده ولی دوباره صف شده.
در کل حجمها ،حجمهای عادی نیست.
بحث دیگه بحث ترس و طمع نیست.بحث ندانم کاریه.
#نفروش
#محمد_مشاری
@tahlilak
👍44👎1