Codee Crypto ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿš€
308 subscribers
482 photos
4 videos
1 file
304 links
Official channel Codee Crypto ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿš€
Berkongsi ilmu dan signal crypto setiap hari. InnshaAllah

Admin 1: @TheCodee

freesignal๐Ÿ“ˆ

Untuk belajar ttg Cryptocurrency dgn lebih mendalam boleh join Group VIP

https://linktr.ee/TheCodeCrypto
Download Telegram
JOM BELAJAR TTG EKONOMI

Interest Rate vs Crypto Market

Bila kita bercakap psl interest rate dari bank, 2 elemen utama iaitu isu inflasi vs aktiviti ekonomi mmg menjadi perkara wajib utk dibahaskan

Korang terpikir x, why and when kerajaan akan naikkan /turunkan interest rate ni?

Sifir paling mudah ialah, bila interest rate tinggi, kos meminjam kita akan naik. Interest rate turun, kos meminjam juga akan turun.

(Contoh la, kita nak buat loan rumah ke, kereta ke, personal loan ke, credit card fee ke, kita cari yang interest rate % yang rendah kan?)

Kalau dapat cari loan yg 0 % interest rate lagi bagus kan?

Contoh macam loan musibah banjir baru-baru ni yang free moratorium beberapa bulan dan 0% interest rate tu.

Cuba fikirkan, kalau interest rate rendah, pastu senang pula nak buat loan, apa akan jadi? Ramai la yg nak buat loan kan?

Nak loan duit utk kembangkan modal permulaan atau lain2, nak buat loan ke-3 ke-4 utk dptkan aset hartanah, nak buat loan utk cari modal buat projek itu ini dan lain-lain lagi.

Boleh tangkap sikit apa akan terjadi jika interest rate rendah dan senang nak buat loan? Aktiviti ekonomi akan rancak kan?

Itulah yg terjadi semasa fasa lock down Covid yg lalu. Bank loan free moratorium beberapa bulan, interest rate kekal rendah walaupon kita tahu byk aktiviti ekonomi/industri/perkilangan banyak ditutup.

Rakyat juga byk yang kehilangan sumber pendapatan, namun dgn kelonggaran bank moratorium dan kemudahan pinjaman yg byk, rakyat masih mempunyai โ€˜cash on handโ€ utk dibelanja supaya aktiviti ekonomi tidak lumpuh sepenuhnya.

(Contoh, kilang/kedai banyak ditutup, tetapi sektor perniagaan online mungkin rancak kan?)

Di US pula, Biden baru saja naik jadi Presiden dan terus kena hadap keadaan ekonomi yg senduu dan lembap kerana kesan Pandemik Covid, maka dia pun ambil keputusan utk buat byk stimulus plan dan banyak bagi โ€œHelicopter Cashโ€ kepada rakyat US.

Yang tak kerja/kehilangan kerja akan dapat employment benefit, majikan dapat pengurangan cukai dan subsidi, pastu bagi lagi Stimulus Checks atau bantuan prihatin cash kpd rakyat US supaya rakyat ada cash utk dibelanjakan bagi tujuan merancakkan aktiviti ekonomi.

Stimulus Package Bill Biden tu jumlah cecah $Trilion dollar tu. Bukan sikit. Macam biasa, printing money secara berlebihan akan menjadikan nilai wang menurun? Inflasi?

Lari topik jap.

TBiden ni bijak atau tak bijak dlm buat tindakan? Sebenarnya, jika semua stimulus bill itu digunakan dlm menjana โ€œreal economyโ€ iaitu sektor ekonomi seperti kilang, kedai, industri dll yg mana itu akan mwujudkan peluang pekerjaan dan product yg boleh dieksport, pd pendapat saya, tindakan Biden itu kira logik juga.

Tetapi biasa la, kerajaan bagi duit suruh kembangkan perniagaan, beli barangan keperluan seharian supaya peruncit boleh bernafas, melabur dlm saham syarikat yg mpunyai kilang/pekerja/product sebenar utk menghidupkan kegiatan ekonomi.

Kita pula nak fast & easy money, bantuan prihatin masuk ajaa terus all in invest crypto meme coin, pastu kena rugpull, Rm1000 lesap macam tu saja. Duit kerajaan yg bertujuan nak hidupkan kegiatan โ€œrealโ€ ekonomi tu hilang macam tu saja, tak masuk ke dalam โ€œekonomiโ€ negara pun.

Duit bantuan kerajaan sepatut mengalir ke negara tapi tersilap masuk ke wallet crypto developer yang ntah apa-apa semua tu.

Sebab itu saya agak bersetuju dgn otai lama pelaburan seperti Warren Buffet, Bill Gates ,Trump dan lain2 yg mengatakan BTC ini tiada nilai intrinsic value kpd aktiviti ekonomi. Crypto market kini dah jadi sangat toxic kpd real world ekonomi.

Tapi nak buat macam mana kan? Kita semua pun nak wang besar kan? Kejar IDO IEO semua nak untung 100x 1000x tapi projek/product coin tu apa pun tiada lagi, dah macam semua main tikam nak menang โ€œangka digitalโ€ saja.

Ok jum sy lari topik ke Turki pula. Ada yg terbaca news inflasi matawang Lira Turki?

Bagaimana inflasi di Turki terjadi, yang ni saya malas nak ulas,
Tapi jika kat US dan negara lain, apabila inflasi naik, maka penyelesaian nya adalah menaikkan interest rate.
Tetapi di Turki, Presiden Erdogan pula lawan arus. Inflasi naik, dia turunkan lagi pula interest rate.

Gila nii tindakan Erdogan ๐Ÿ˜‚?

Bagi saya, in teori, mmg saya sokong tindakan Erdogan. Berbeza dengan inflasi di US yang disebabkan oleh over printing USD, inflasi di Turki berlaku kerana kekurangan โ€œprodukโ€ di pasaran.

Supply & Demand, barang sikit, harga naik, dan sebaliknya. Semasa lock down pandemik, banyak kilang pembuatan/pengeluaran yang ditutup.
Sebab tu barangan di pasaran berkurang.

Untuk menghidupkan sektor pembuatan/pengeluaran ni, Erdogan mungkin bpendapat yg interest rate harus diturunkan supaya kilang/peniaga senang mbuat pinjaman utk aktiviti kilang/bisnes mereka.

Bila produk dr kilang rancak ke market, maka sudah tentu supply akan bertambah dan harga barangan akan turun.

Saya rasa ini logik Erdogan dlm polisi ekonomi beliau. Tetapi biasa la manusia ni. Nampak Erdogan lawan arus turunkan interest rate ketika inflasi meningkat, semua pun panik dan dump Lira, ini yg mgakibatkan nilai Lira makin jatuh teruk.

Boleh tangkap sikit apa yg berlaku di Turki? Dan apa kesan naik turun interest rate dan inflasi ni?

Balik kpd topik interest rate. Sy ambil contoh US juga. Semasa pandemik ,Biden dah banyak print USD melalui Stimulus Bill dia. Bila print USD berlebihan, nilai matawang akan jatuh kan? Suka-suka print USD, byk negara dah mula hilang kepercayaan kpd USD dan mula โ€œde-dollarizationโ€.

( Contoh like negara China Russia. Pelabur2 risau nak melabur di US dan hodl USD sebab takut nilai USD akan susut dan ekonomi US crash.)

Nilai USD myusut, keyakinan negara lain dan para pelabur thadap USD menurun. Inilah keadaan US sekarang. Utk mhadapi masalah ini, antara langkah diambil oleh US ialah akan memulakan Fed Tapering dan menaikkan interest rate.

Senang je kan? Naikkan interest rate, nilai matawang akan naik, inflasi menurun, keyakinan pelabur pada USD juga kembali.

Nampak senang kan? but in reality, tak semudah itu.

Sekarang ini, antara perkara yg bermain dlm minda para pelabur adalah adakah kenyataan US nak naikkan interest rate itu benar atau sekadar โ€œBluffingโ€? Cuba Google cari info tahun 2014-2015 โ€œFeds Bluffing on Interest rateโ€. Ada pihak yg ragu-ragu dgn langkah US nak naikkan interest rate.

Jika kita lihat, tujuan utama US turunkan interest rate pada mulanya adalah utk merancakkan aktiviti ekonomi yg lembap ketika pandermik. Tetapi apa yg terjadi sekarang adalah kegiatan ekonomi US masih tak Hidup pun.

Statistik rakyat US yg masih tak bekerja sgt tinggi, kadar inflasi masih tinggi, varian Omicron yg memaksa lock down. Dgn keadaan ekonomi yg teruk macam ni, jika naikkan interest rate ketika ini, bukankah itu akan tambah melembapkan ekonomi US?

Nampak tu? Sebab tu ada pihak yang tak percaya US akan berani menaikkan interest rate mereka sekarang. For me, US dlm keadaan tersepit ketika ini. Nak naikkan interest rate tak boleh, nak turunkan interest rate pun tak boleh.

Jika analisis dari segi ini, maka mungkin kita boleh agak yg market akan sideway sehingga tarikh US naikkan interest rate tu dah confirm dah. (Take Noted ya)

Satu tarikh yg dijangka akan berlaku diantara sekarang hingga March.

US mungkin boleh cuba melakukan langkah โ€œShorteningโ€ iaitu tetap lakukan Fed Tapering dan menaikkan interest rate seperti yg telah โ€œDijanjikanโ€, tetapi hanya utk tempoh yg singkat. Buat Tapering dan menaikkan interest utk kembalikan keyakinan pelabur, beri feeling โ€œfeels goodโ€ dlm ekonomi, bila semua orang dah rasa ekonomi dlm proses utk pulih, maka masa tu terus turunkan semula interest rate utk merancakkan lagi aktiviti ekonomi.

Macam biasa, interest rate turun, maka jangkaan inflasi akan naik, masa ini orang akan mula cari aset store of value lagi. Jika analisis dari segi ini, maka saya setuju dengan pandangan bhw sudah sedia utk fasa crypto bull.

Study fundamental coin, jgn juga lupa utk study dan analisis landscape Eco-Politik dunia. Naik turun market crypto sekarang dah banyak berkait rapat dgn event dunia.

Dah tak tengok sangat cycle halving BTC.
Bagaimana, crypto is fun right? Dont wait, start invest crypto now.

Semoga rezeki kita semua dalam crypto ni murah di tahun 2022 ni.

Penulisan dbuat dan diambil dari pandangan salah seorang sifu saya yg sgt berpengalaman dlm dunia pelaburan

YOUR MONEY=YOUR RESPONSIBILITY.
ETHERUEM vs SOLANA

ETH ada kelebihan as a 1st mover dlm kategori platform smart contract. Walaupon kita tahu platform slow n fee mahal, but , solana projek byk yg dah lama bertapak dan "ultimate decentralize", i think ETH can still dapat survive.

SOL pula mpunyai kelebihan dr segi support dan back up daripada VC jerung dan elite Silicon Valley. Platform tak canggih mana tetapi still can survive sebab "hype" yg dicipta oleh backers semua tu.

Jom kita ramal, lagi 5 tahun dari sekarang, adakah ETH SOL masih akan kekal dalam Top 10 coin kah??๐Ÿค”

My prediction: ETH mungkin masih kekal utuh dalam top 10 coin, n SOL pula i think maybe happen mungkin dah terkeluar dari top 10 coin.๐Ÿค”

Amacam?


Jom join VIP kami utk dapatkan byk lg input selain boleh buat profit kaw2 dgn signal ๐Ÿฅณ

Jom mandi profit, now market tgh slow, bila market dh start rancak balik, u can get bebanyak profit ๐Ÿคฉ

pm @TheCodee
Jom join vip gais, masih belum terlambat bt sesiapa yg ada modal.

pm @ TheCodee
๐Ÿ’ฌ Ethereum founder Vitalik Buterin said he supports the multichain ecosystem concept, but is "pessimistic" about crosschain bridges. He called the latter vulnerable to 51% attacks.

According to Buterin, if an attacker succeeds in capturing most of the blockchain's power, he will not be able to take away users' cryptocurrency because it "would violate the rules of the protocol. He stressed that crosschain bridges do not provide such guarantees, which means there is a risk of losing money.

"Even if there is a perfect bridge based on ZK-SNARK that fully validates the consensus, it is still vulnerable to theft through 51% attacks," he said.
Forwarded from The Apprentice Code ๐Ÿ’Ž
Binance Futures

AVAX/USDT Take-Profit target 1 โœ…
Profit: 20.0% ๐Ÿ“ˆ
Period: 8 Minutes โฐ
Forwarded from The Apprentice Code ๐Ÿ’Ž
Binance Futures

AVAX/USDT Take-Profit target 2 โœ…
Profit: 30.0% ๐Ÿ“ˆ
Period: 14 Minutes โฐ
Forwarded from The Apprentice Code ๐Ÿ’Ž
AVAX perform ๐Ÿฅณ

Binance Futures

AVAX/USDT All take-profit targets achieved ๐Ÿ˜Ž
Profit: 40.0% ๐Ÿ“ˆ
Period: 22 Minutes โฐ
senang2 jer buat profit. Signal dlm vip at price 83 , now dah 87 ๐Ÿ™ˆ
Gerakan BTC dah tak relevan utk Alt Coin?

For me, dari 2020 lagi, majoriti altcoin slowly berusaha utk lepas dari cengkaman naik turun BTC, The way i see it, kebanyakan crypto skang naik turun dah tak ikut BTC dah, tp ikut event dan byk bergantung pd keadaan ekonomi dunia, maybe dalam tempoh 3-5 tahun rasanya BTC dh tak relevant digunakan utk predict gerakan altcoin.

Maybe?
Yang mana masih berfikir nak join VIP tu, Jgn lama2 yaa ๐Ÿ˜˜. Member VIP dah merasa profit. Anda bila lagi.

Ni link Channel Feedback VIP Member.

https://t.me/FeedbackVIPCodee
Content dalam vip. For sure ๐Ÿ’ช๐Ÿป

Pm @TheCodee if nk join vip