Codee Crypto πŸ‡²πŸ‡ΎπŸš€
308 subscribers
482 photos
4 videos
1 file
304 links
Official channel Codee Crypto πŸ‡²πŸ‡ΎπŸš€
Berkongsi ilmu dan signal crypto setiap hari. InnshaAllah

Admin 1: @TheCodee

freesignalπŸ“ˆ

Untuk belajar ttg Cryptocurrency dgn lebih mendalam boleh join Group VIP

https://linktr.ee/TheCodeCrypto
Download Telegram
Krisis Ekonomi Sri Lanka

Sri Lanka adalah kes klasik defisit kembar ekonomi (twin deficits economy). ia merujuk kepada keadaan di mana perbelanjaan negara melebihi pendapatan dan pengeluaran perdagangan barangan servis tidak mencukupi. Seterusnya mengakibatkan Current Account Deficit.

Untuk rekod, pembiayaan perbelanjaan negara Malaysia untuk 2021, 26% dibiayai melalui pinjaman. lain2 datang dari cukai pendapatan 40%, 13% cukai tak langsung (indirect tax), 19% pendapatan bukan cukai.

Apa benda current account? Ia merupakan jumlah imbangan dagangan eksport berbanding import. Kalau petunjuk Current Account negara, menunjukkan surplus (lebihan), maka ia menandakan negara adalah net lender to the rest of world. bila kadar eksport tinggi, maka negara luar menjadi pembeli barangan dan servis. kalau defisit, membawa maksud kita mengimport lebihan dari luar dan kurang eksport. Petunjuknya negara menjadi peminjam dari luar.

Sudah tentu catalyst utama krisis ini adalah COVID tetapi punca utama antaranya ialah Presiden Sri Lanka Rajapaksa dalam manifesto pilihanrayanya 2019 menjanjikan potongan cukai yg banyak. Selepas memenangi pilihanraya, agenda reformasi cukai yang dibuat ialah:
1. Menurunkan VAT dari 15% kepada 8%
2. Membatalkan 7 lagi cukai2 lain
3. Membatalkan 2% cukai nation building yg dibayar oleh perniagaan
4. Cukai korporat diturunkan dari 28% kepada 24%

Langkah pemotongan cukai ini menyebabkan Sri Lanka kehilangan pendapatan 2% dari GDP.

Ini sama macam kerajaan bangang yang membatalkan cukai GST dan bagi tax holiday beberapa bulan dan mengaktifkan semula SST. Nasib baik negara tercinta ini tak jadi macam Sri Lanka.

Pemotongan cukai dibuat beberapa minggu sebelum COVID mula menular seluruh dunia.

Antara sumber pendapatan Sri Lanka adalah datang dari sektor perlancongan dan penghantaran wang pekerja mereka di luar negara ke Sri Lanka. Bila Covid menular, dua sumber utama ini terjejas teruk dengan penutupan sempadan dan banyak pekerja2 Sri Lanka hilang pekerjaan (tidak dapat menghantar wang mereka).

Lebih memburukkan lagi keadaan kerajaan Sri Lanka cuba mengharamkan penggunaan baja kimia (chemical fertilizer) dan mengharamkan import dalam sektor pertanian untuk teh dan beras dan mahu para petani menggunakan baja organik. Tindakan ini menjejaskan pendapatan para petani dan menyebabkan pengeluaran tempatan menjadi kurang. Krisis makanan dan inflasi seluruh dunia, sudah tentu pengeluaran yg terhad akan mengakibatkan inflasi yang teruk. Inflasi sri lanka naik 18% berbanding tahun lepas 6.9%

Hutang luar Sri Lanka, adakah ia antara penyumbang? Ada tulisan di luar sana menyebut Sri Lanka terperangkap dengan hutang China (Debt Trap Diplomacy). Antara cerita itu ialah pembinaan pelabuhan Hambantota yang dibiayai China EXIM Bank dan pelabuhan ini dikatakan tidak menguntungkan. Oleh Itu Sri Lanka telah menyewakan pelabuhan ini kepada Chinese Merchant Port Holding dengan bayaran USD1.2 billion untuk tempoh 99 tahun. Hasil sewa ini tidak pula digunakan untuk membayar kos pembiayaan pelabuhan.

Mengikut data, hanya 10% hutang asing Sri Lanka dengan China. 11% dari jepun dan 30% datang dari beberapa terbitan bon antarabangsa.

Berdasarkan laporan IMF bulan lepas, Public debt telah naik ke tahap yang membimbangkan rizab asing yang tidak mencukupi untuk membayar hutang. dan rizab asing sri lanka USD2.31 billion sahaja (vs Malaysia USD116 billion) dan memburukkan lagi keadaan kejatuhan nilai matawang Sri Lanka.

Sri Lanka telah memohon bantuan dari India di mana india memberi fasiliti kredit sebanyak USD1 billion untuk mengimport bahan2 keperluan dan perubatan. dan juga penghantaran diesel USD500 juta. Kebarangkalian untuk meminta pertolongan IMF yang kali ke 17, sudah tentu ia datang dengan syarat fiscal seperti penstrukturan hutang dan langkah fiskal memperkenalkan semula cukai atau menambah cukai.

Harap2 politikus malaysia tidak buat janji populis yang tak masuk akal semata2 nak meraihkan undi.
Hari ni jom kita ambil tahu ttg apa yg berlaku pada Sri Lanka
BNB πŸ”₯πŸ”₯
πŸ”₯2
UPPP

Pantas Geng, Sementara market dump ni, Sy tgh tunggu signal2 yang confirm profit. Hanya diprovide dlm VIP Yaaa

Utk Hari ni diskaun, Saya open 20usdt join VIP utk lifetime πŸ₯³

Pm @TheCodee (Serius only ya)
5 Tips Untuk Bertahan di Pasaran Beruang (Bear) Kripto

Bitcoin telah menurun sebanyak 40% daripada paras tertinggi sepanjang masa pada tahun 2021, jadi adalah munasabah bahawa ramai orang bimbang tentang pasaran beruang untuk jangka masa panjang. Tidak jelas sama ada bitcoin akan pulih dengan cepat atau sama ada keadaan semasa akan membawa kepada kemerosotan jangka panjang. Walau apa pun, untuk bersedia menghadapi pasaran yang buruk adalah penting kepada semua pelabur. Teruskan membaca untuk mempelajari 5 petua untuk membantu anda bertahan dalam pasaran beruang kripto.

Artikel penuh di :
https://mycryptoversity.com/5-tips-untuk-bertahan-di-pasaran-beruang-bear-kripto/
Feedback dr member VIP 🀩
Forwarded from The Apprentice Code πŸ’Ž
GMT Menggila, jom short GMT
Morning, πŸš€
🚨 BREAKING: The first Bitcoin spot ETF in Australia will list next week

1 Billion expected flow into Australia’s first Bitcoin ETF when it lists next week.

- Australian Financial Review
Small Investor kebanyakkan dalam keadaan Panic. Sedangkan Whale sentiasa tambah pegangan BTC mereka.

Semalam sahaja tambah 1000 BTC bersamaan 40.8M $.

Korang masih DCA BTC atau Tunggu Jatuh lagi?
Forwarded from The Apprentice Code πŸ’Ž
APE USDT

100% profits done
Forwarded from The Apprentice Code πŸ’Ž
Kepada MX Holder dalam MEXC

Lagi 3 jam akan mula boleh Register untuk event MDay. Peluang untuk dapat coin baru OKLP.

MEXC > M-Day > MX Round

MEXC PRO Airdrop & Launchpad
1. Register Here ( https://m.mexc.com/auth/signup?inviteCode=1Lszw
)
2. Download App MEXC PRO
3. Login and Verified Account
Uyeahhhh πŸ₯³

Jom geng bt profit , nk join VIP, kami masih open lg harga mampu milik serendah 20usdt.

PM @TheCodee (Serius only ya)
Bagi yg baru dlm trade ni please tlg sgt labur dlm ilmu dulu

Jangan sesekali trade tanpa ilmu nanti melebur je duit tu

Bagi yang baru nak cuba trade , trade melalui spot trade je dulu , avoid derivatives trade / futures / leverage

Modal besar tak penting pun dalam trading , yang penting consistency , technique , emosi juga kena jaga

Dan kena ingat , trade ni bukan semuanya akan profit , akan ada loss juga , so jangan anggap bila trade tu kita akan confirm profit
Feedback πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³
Forwarded from The Apprentice Code πŸ’Ž
Yeayy yeahh GMT

Take profit 1

Ats bawah kita makan profit πŸ₯³
UPPP

Malam ni last offer 20usdt utk join VIP group, Signal mantul profit , signal pump and dump pon ada 😝.

Hanya diprovide dlm VIP Yaaa

Last before 12mlm ni ya, Saya open 20usdt join VIP utk lifetime πŸ₯³

Pm @TheCodee (Serius only ya)