نصائح و استشارات برمجية
الوقت انا هبدأ c++ و oop و داتا استركشر والجوريزم وداتا بيز دول هتأسس فيهم فأول حاجه هبدأ فيها ان شاء الله هي ال c++بس انا م عارف أخدها مع مين
• بالنسبة لموضوع التأسيس ↓
- t.me/Software_Consulting/5389
—
• بالنسبة لموضوع منين تتعلم ↓
- ممكن youtube او اي منصة دورات تعليمية زي udemy او udacity و غيرهم.
- ولو اللغة ليها مستندات قاموا بعملها مطورين التقنية نفسها عادي تقدر تتخذها كمصدر لك و تبحث عنها في اي محرك بحث.
- و تقدر تبحث عن كتب في اي محرك بحث عن كتب تخص الشئ المطلوب.
■ و انصحك بـ:
- منصة Programiz
- منصة GeeksForGeeks
- منصة سطر
- منصة W3Schools
- t.me/Software_Consulting/5389
—
• بالنسبة لموضوع منين تتعلم ↓
- ممكن youtube او اي منصة دورات تعليمية زي udemy او udacity و غيرهم.
- ولو اللغة ليها مستندات قاموا بعملها مطورين التقنية نفسها عادي تقدر تتخذها كمصدر لك و تبحث عنها في اي محرك بحث.
- و تقدر تبحث عن كتب في اي محرك بحث عن كتب تخص الشئ المطلوب.
■ و انصحك بـ:
- منصة Programiz
- منصة GeeksForGeeks
- منصة سطر
- منصة W3Schools
انا بقالي فتره شغال ب html و css وحاسس ب صعوبه في تنفيذ التصميم ف هل دا عادي ولا فيه مشكله ولا اي بظبط
نصائح و استشارات برمجية
انا بقالي فتره شغال ب html و css وحاسس ب صعوبه في تنفيذ التصميم ف هل دا عادي ولا فيه مشكله ولا اي بظبط
مطلوب منك تعمل مشاريع كتير و بافكار متعددة و تعمل افكار برضو و تنفذها بنفسك، مع الاستمرار هتلاقي الموضوع بقي سهل و عادي
هو حضرتك انا لو عملت موقع ورفعته على النت وفي ناس مثلا بتخش عليه وكده ده ممكن اللي هو يحقق لي الربح
نصائح و استشارات برمجية
هو حضرتك انا لو عملت موقع ورفعته على النت وفي ناس مثلا بتخش عليه وكده ده ممكن اللي هو يحقق لي الربح
اه ممكن، بس اتق الله وابعد عن الاعلانات التلقائية، و خليك في المخصص عشان تفلتر الاعلانات بنفسك عشان الشركات متعرفش هيعلنوا اي، المخصص فايدته انك لو مش عاجبك شخص هيعلن عندك و شايف انك هتنشر شئ مش كويس تقدر ترفض عادي
نصائح و استشارات برمجية
شو حل بطىء ب كتابة ع كيبورد
• تشوف مواقع لطريقة الكتابة الصحيحة و تحاول تطابق اللي بتتعلمه و لازم تكون اغلب وقتك مقضيه ع الحاسب
نصائح و استشارات برمجية
هل مجال الويب كويس حضرتك ولا في حاجه احسن منه
• احسن حاجة ليك هى اكتر حاجة مناسبة ليك.
- طيب اي اكتر حاجة مناسبة ليا؟
• هو اكتر حاجة انا بحب اتعلمها واشتغلها و ببدع فيها و قادر انتج حاجات منها تفيد الناس.
- طيب اي اكتر حاجة مناسبة ليا؟
• هو اكتر حاجة انا بحب اتعلمها واشتغلها و ببدع فيها و قادر انتج حاجات منها تفيد الناس.
نصائح و استشارات برمجية
وش أفضل IDE أطبق عليه صفحات ويب html css js
- WebStorm
- Fleet
- Visual Studio Code
- Fleet
- Visual Studio Code
سلام عليكم ورحمة الله
ممكن تنصحوني كيف تنتظمون بالتعليم للبرمجة و تكملون بدون أنقطاع وكيف أفضل خطط للتنظيم، لي شهر قاطعة و احس اني احتست ونسيت كل شي
ممكن تنصحوني كيف تنتظمون بالتعليم للبرمجة و تكملون بدون أنقطاع وكيف أفضل خطط للتنظيم، لي شهر قاطعة و احس اني احتست ونسيت كل شي
نصائح و استشارات برمجية
سلام عليكم ورحمة الله ممكن تنصحوني كيف تنتظمون بالتعليم للبرمجة و تكملون بدون أنقطاع وكيف أفضل خطط للتنظيم، لي شهر قاطعة و احس اني احتست ونسيت كل شي
print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")
-• بكل بساطة، عادي لما يمر وقت ما تسوي شئ بس اللي مش عادي هو انك تستمر على هذا الحال، كل شخص و بياخد وقت للاستراحة بنعتبرها استراحة محارب زي ما بيقولوا، وبالنسبة لموضوع النسيان فا عادي كله بينسى برضو جل من لا يسهو، بس المهم انك ما تكون نسيت لو جالك مثلاً كود معين ما تعرف ايش كان يسوي، مع العلم انه عادي تقدر تشوف و تتذكر.
عادي تنقطع فترة بس ما تطول
انصحك تصحى بدري و تنام بدري
افضل خطة للتنظيم صراحة تصلي صلاواتك و ترضي ربك و تقضي باقي اليوم تدرس او تشتغل اي شئ مفيد مثلا برمجة او اي شئ يفيد.
و الله يوفقكم جميعاً