طيب انا حالياً ادرس هندسة برمجيات و حصل عندي لخبطة في المقررات مانبهوني عليها الجامعة
اللي هي خلوني ادرس مقرر data structures object and algorithms من غير ما يعلموني كيف اسوي searching وكيف اعرف debugging وغيره واسم هذا المقرر اللي يعلمني هذي الاشياء programme and interface design
وللحين انا اذا شفت الاكواد ماعرف وش اضيف وايش هذا الجزء من الكود يُعني
علماً بان الجامعة قاعدة تعطينا اكواد جاهزه و احنا نصيف عليها حسب المطلوب منا في السؤال
وهم قاعدين يعلمونا لفة جافا هذا كلام الترم الماضي
ايش نصيحتك يا استاذ لاني فعلاً كاني ضايعه
و السوال الثاني اذا انا ابي اتخصص في الويب سايت ايش اللغات اللي محتاجة اتعلمها
يعطيكم العافية
اللي هي خلوني ادرس مقرر data structures object and algorithms من غير ما يعلموني كيف اسوي searching وكيف اعرف debugging وغيره واسم هذا المقرر اللي يعلمني هذي الاشياء programme and interface design
وللحين انا اذا شفت الاكواد ماعرف وش اضيف وايش هذا الجزء من الكود يُعني
علماً بان الجامعة قاعدة تعطينا اكواد جاهزه و احنا نصيف عليها حسب المطلوب منا في السؤال
وهم قاعدين يعلمونا لفة جافا هذا كلام الترم الماضي
ايش نصيحتك يا استاذ لاني فعلاً كاني ضايعه
و السوال الثاني اذا انا ابي اتخصص في الويب سايت ايش اللغات اللي محتاجة اتعلمها
يعطيكم العافية
نصائح و استشارات برمجية
طيب انا حالياً ادرس هندسة برمجيات و حصل عندي لخبطة في المقررات مانبهوني عليها الجامعة اللي هي خلوني ادرس مقرر data structures object and algorithms من غير ما يعلموني كيف اسوي searching وكيف اعرف debugging وغيره واسم هذا المقرر اللي يعلمني هذي الاشياء programme…
■ الأسئلة الأولى:
• بالنسبة لموضوع اللغة اللي تستخدمها للتأسيس .. عادي ممكن لغة C++ او Java
بس يُنصح ب C++ اكثر لسبب، وهو عشان الاساس لما تتعلمه بهذه اللغة بيكون فيعا مواضيع مش موجودة في لغات تانية نظراً لانها قريبة من لغات منخفضة المستوى.
• الشخص كطالب لا يعتمد ان تعلمه الجامعة فقط ولا يجب عليه ان يعتمد عليها اعتماد كلي، و دا لعدة اسباب منهم عدم تغطية معظم المواضيع، و ممكن التدريس الاكاديمي مش افضل شئ، التعلم بتفكُر و تطبيق في نفس الوقت ممكن او تطبيق بعد فترة .. خلاصة الامر انه عادي لو الجامعة طريقها اختلف عن طريقك او مش مستفيد الاستفادة الكاملة او اللي تجعلك تشبع ذهنك بالمعلومات اللازمة عن رضى.
- طيب ما الحل؟
بكل بساطة .. تدرس وحدك و تحاول تنظم وقتك والاهم التأسيس يكون كويس و قوي.
- طيب اعرف منين الاساس يكون قوي؟
يكون عندك مواضيع متشعبة كتيرة عارفها، من ضمن المواضيع الاساسية:
- basics
- oop
- data structure
- algorithms
- desigm patterns
- اقرأ رسالة التأسيس ⬇️
https://t.me/Software_Consulting/5389
■ السؤال الثاني، التأسيس مطلوب اولاً عشان تتخصص في اي مجال برمجي، و لا تسأل حالياً عن ما الذي ينتظرك في ما بعد التاسيس بالنسبة للمواقع، لانه متضمنش الاشياء دي تكون موجودة كاشياء مُرشحة او ينصح بها للتعلم في ما بعد .. تأسس اولا بعدها اسال على اللي هتسويه بعدها عشان تتخصص
• الله يعافيك
• بالنسبة لموضوع اللغة اللي تستخدمها للتأسيس .. عادي ممكن لغة C++ او Java
بس يُنصح ب C++ اكثر لسبب، وهو عشان الاساس لما تتعلمه بهذه اللغة بيكون فيعا مواضيع مش موجودة في لغات تانية نظراً لانها قريبة من لغات منخفضة المستوى.
• الشخص كطالب لا يعتمد ان تعلمه الجامعة فقط ولا يجب عليه ان يعتمد عليها اعتماد كلي، و دا لعدة اسباب منهم عدم تغطية معظم المواضيع، و ممكن التدريس الاكاديمي مش افضل شئ، التعلم بتفكُر و تطبيق في نفس الوقت ممكن او تطبيق بعد فترة .. خلاصة الامر انه عادي لو الجامعة طريقها اختلف عن طريقك او مش مستفيد الاستفادة الكاملة او اللي تجعلك تشبع ذهنك بالمعلومات اللازمة عن رضى.
- طيب ما الحل؟
بكل بساطة .. تدرس وحدك و تحاول تنظم وقتك والاهم التأسيس يكون كويس و قوي.
- طيب اعرف منين الاساس يكون قوي؟
يكون عندك مواضيع متشعبة كتيرة عارفها، من ضمن المواضيع الاساسية:
- basics
- oop
- data structure
- algorithms
- desigm patterns
- اقرأ رسالة التأسيس ⬇️
https://t.me/Software_Consulting/5389
■ السؤال الثاني، التأسيس مطلوب اولاً عشان تتخصص في اي مجال برمجي، و لا تسأل حالياً عن ما الذي ينتظرك في ما بعد التاسيس بالنسبة للمواقع، لانه متضمنش الاشياء دي تكون موجودة كاشياء مُرشحة او ينصح بها للتعلم في ما بعد .. تأسس اولا بعدها اسال على اللي هتسويه بعدها عشان تتخصص
• الله يعافيك
السلام عليكم..لو سمحت انا عندي مشكله اني بفهم شرح البرمجه بس لما اطبق علي مشكلات او مسائل برمجيه اخري غير امثله الشرح اتلغبط ومش بعرف اجيب خطوات حل المسأله تنصحني بأيه حضرتك ؟
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم..لو سمحت انا عندي مشكله اني بفهم شرح البرمجه بس لما اطبق علي مشكلات او مسائل برمجيه اخري غير امثله الشرح اتلغبط ومش بعرف اجيب خطوات حل المسأله تنصحني بأيه حضرتك ؟
print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")
-• انصحك تشوف كيف الناس بتحل مسائل، او شرح لناس وهى بتحل مسائل شلون بتحلها، عشان يبقى عندك فكرة عن كيفية حل المسائل.
- و برضو بيبقى الموضوع مشكلته انه لازم تفهم في ايش بالضبط بيتم استخدام اي شئ بتتعلمه عشان تعرف متى تستخدمه.
نصائح و استشارات برمجية
طيب ممكن تنصحوني على مقاطع فيديو تعلمني لغة C من البداية
شوف الموقع دا ⬇️:
m3md69.github.io/NULLEXIA
فيه دورات تعليمية لناس بتعرف تشرح .. كل اللي عليك انك تروح لقسم التعلم و تختار اللي عايزه .. الناس اللي بتشرح مختارهم بنفسي
■ و انصحك بـ:
• منصة Programiz
• منصة GeeksForGeeks
• منصة سطر
• منصة W3Schools
- دول بالنسبة للمواقع اللي نقدر ممكن نعتبرها شبه مراجع لينا
m3md69.github.io/NULLEXIA
فيه دورات تعليمية لناس بتعرف تشرح .. كل اللي عليك انك تروح لقسم التعلم و تختار اللي عايزه .. الناس اللي بتشرح مختارهم بنفسي
■ و انصحك بـ:
• منصة Programiz
• منصة GeeksForGeeks
• منصة سطر
• منصة W3Schools
- دول بالنسبة للمواقع اللي نقدر ممكن نعتبرها شبه مراجع لينا
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم اريد مصادر لتعلم التعامل مع السلاسل النصيه فيc++
print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")
■ شوف الموقع دا ⬇️:m3md69.github.io/NULLEXIA
فيه دورات تعليمية لناس بتعرف تشرح .. كل اللي عليك انك تروح لقسم التعلم و تختار اللي عايزه .. الناس اللي بتشرح مختارهم بنفسي
■ انصحك بـ:
• منصة Programiz
• منصة GeeksForGeeks
• منصة سطر
• منصة W3Schools
- دول بالنسبة للمواقع اللي نقدر ممكن نعتبرها كمراجع لينا
■ دا الموقع الرسمي بقا للغة نفسها
cplusplus.com/doc/tutorial/
https://cplusplus.com/doc/tutorial/