«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
💍البارت العاشر💍
(بصو يا حبايبي احنا هنعمل تعديل بسيط هنقول ان ام اميره هيا اللي ارضعت إمام عشان مريم تكون اخت إمام وشكرا بجد ع المعلومه)
🌸سبحان الله وبحمده🌸
قاموا واتسحرو وصلو القيام والفجر وكأ العاده قعدو يقراوء الاذكار والورد اليومي
احمد وعم محمد صحيو نزلو صلو ف المسجد وطلعو
محمد: صباح الخير يا امام
إمام : صباح النور يا والدي
محمد : امال تسنيم فين
امام: بتجهز الفطار يا والدي
احمد:قولي يا بابا هو الراجل صاحب الشقه اللي فوقيني فين عايز رقمه
محمد:طب استيني نفطر الاول
احمد:م انت عارف يا بابا اني صايم
محمد:انا الوحيد اللي فاطر فيكم
إمام:يا والدي انت صاحب مرض
احمد:قول يا والدي رقمه
محمد:في اجنده جوا هتلاقي فيها ارقام كتير دور ع الحج سيد
احمد قام يجيب الاجنده ولقي الاسم
إمام:بتعمل اي يا بني
احمد:هرن ع الراجل
امام: هترن ع الراجل الساعه ٥الصبح
انت مستعجل كدا لي يا بني ادم انت
احمد:مفيش عادي يعني
إمام: احمد خد بالك من تصرفاتك لانها بدأت تزعلني البيت دا بيتك قىل م يكون بيتي انا هروح اشوف الفطار
محمد: ينفع كدا يا احمد تزعل اخوك منك
احمد: والله يابابا ما اقصد بس انا مش عايز اسبب الاذي لحد الاول كان عادي اجي ابات هنا بالشهور
انما دلوقتي الوضع يختلف ف مرات اخويا واحده عايزه تاخد رحتها ف بيتها فهمتني يا والدي
محمد ابتسم: طول عمرك واد حر ومجدع ماشي يا حبيبي اللي يريحك بس استني كامن شويه ع الساعه 10 كدا ولا حاجه ابقي رن عليه قوم لو عايز تنام شويه قبل ما تروح المصنع
احمد: عندك حق يا بابا هقوم انام ساعه كدا ولا حاجه
. 🌸سبحان الله🌸
إمام راح لتسنيم وهو مضايق
تسنيم لاحظت دا عليه
امام: اساعدك ف حاجه
تسنيم: لا ربنا يحفظك
مالك
إمام: احمد بيضايقني بتصرفاته دي
تسنيم: واي هيا تصرفاته
إمام: عايز رقم الراجل صاحب الشقه
وعايز يرن عليه دلوقتي متقوليش ان احنا بنعذبه
تسنيم سابت الي ف ايديها وقعدته ع الكرسي الي ف المطبخ
واتكلمت بهدوء: عنده حق
امام بص ليها واستغرب: عنده حق في بقا
تسنيم بهدوء: احمد اولا ملتزم وثانيا
من كلام بابا عليه واحد حر وراجل جدا وعشان فعلا وجوده ووجودي ف البيت مش لطيفه اوي انا عادي والله مش مضايقه من وجود بس ف نفس الوقت حاسه اني متربطه مع انه شخصيه ف قمه الاحترام والادب كفايه انو صاحب جوزي
امام بغيرة: متمدحيش حد
تسنيم بص ليه وضحكت: المهم دلوقتي انك تفهم وجه نظر صاحبك وتاخد الامور ببساطه وبلاش القفش دا
امام: حاضر اي اوامر تانيه يا مامتي
تسنيم ضحكت: انت بتتريق عليا ولا اي واه في طلب مش امر شوف البنويت صحيو ولا لاء ولو صحيو مريم ليه دواء قبل الاكل ادهولها
امام ابتسم ع حنيه قلبها واهتمامها ب اخواته: حاضر
ولسه هيطلع من المطبخ
تسنيم: امام
امام لف ليها: نعم
تسنيم: خلصت المشروع بتاعك
امام: ايوا الحمدلله يا حبيبي
تسنيم: ادام الله حمدك وجعلك الله من الحامدين الشاكرين
امام بص ليها وابتسم: امين
وخرج راح لمريم واميره
🌸استغفر الله🌸
راح لقياهم نايمين يسكت لا يصحيهم
(احمد اخويا التاني بغبوته😂)
يعيال قومو
اميرة:امام بالله عليك اسكت انا مصدقت نمت
مريم طبعا ولا الهوي
مريم يا مريم قومي يا بت
مريم:تؤتؤ
امام:هو اي اللي تؤتؤ قومي يا بت
مريم بنوم: انا عايزه اعرف اي مشكلتكم مع مريم حتي وهيا مكسوره عايزين تصحوها بدري
امام:اه يام لسانين قوني عشان تاخدي الدواء
مريم:حاضر ممكن تجيب كوبيه ميه
امام:حاضر هروح اجيب
مريم خلته طلع ونامت تاني
امام رجع لقاه نايمه
انتي يا بت يا مصيبه قومي
مريم:انت جيت ليه
اما بستغراب: هو اي اللي جيت لي اخلصي قومي خودي دواكي انا لو ف حضانه من هناهد كدا اخلصي عايز اراجع ع المشروع قبل ماامشي
مريم وهيا بتاخد الدواء:حاضر
امام:يحضرلك الخير يختي
مريم :انا لو منك ماروحش للراجل دا مغرور ومتكبر استغفر الله حاجه كدا اوڤر شناعه
امام ضربها بخفه ع دماغها:حراام يا ام لسانين حرام متذكريش اخاكي المسلم بما يسؤه وفي ضهره كمان
وبعدين انتي مالك مغرور ولا مش مغرور بدال متعرفيش ظروف حد يبقي متكلميش وبلاش ظن السوء
انتي مقراءتيش الحديث اللي بيقول
اياكم والظن
عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (إياكم والظن، فإن الظن أكذب الحديث، ولا تحسسوا، ولا تجسسوا، ولا تنافسوا، ولا تحاسدوا، ولا تباغضوا، ولا تدابروا، وكونوا عباد الله إخوانا) رواه البخاري ومسلم
مريم:اسفه يا ابيه مش هعمل كدا تاني
امام:شطوره
امام راح يراجع المشروع
وتسنيم دخلت حطت الاكل
تسنيم:يلا يا مريوم
عشان تفطري
مريم:حاضر يا سيمو
تسنيم:هيا اميرة نايمه لي
مريم:معرفتش تنام طول اليل
تسنيم:ربنا يقويها
مريم:سيمو انتي مش هتاكلي
تسنيم:لا يا حبيبتي بالهنا والشفا على بدنك
(بصو يا حبايبي احنا هنعمل تعديل بسيط هنقول ان ام اميره هيا اللي ارضعت إمام عشان مريم تكون اخت إمام وشكرا بجد ع المعلومه)
🌸سبحان الله وبحمده🌸
قاموا واتسحرو وصلو القيام والفجر وكأ العاده قعدو يقراوء الاذكار والورد اليومي
احمد وعم محمد صحيو نزلو صلو ف المسجد وطلعو
محمد: صباح الخير يا امام
إمام : صباح النور يا والدي
محمد : امال تسنيم فين
امام: بتجهز الفطار يا والدي
احمد:قولي يا بابا هو الراجل صاحب الشقه اللي فوقيني فين عايز رقمه
محمد:طب استيني نفطر الاول
احمد:م انت عارف يا بابا اني صايم
محمد:انا الوحيد اللي فاطر فيكم
إمام:يا والدي انت صاحب مرض
احمد:قول يا والدي رقمه
محمد:في اجنده جوا هتلاقي فيها ارقام كتير دور ع الحج سيد
احمد قام يجيب الاجنده ولقي الاسم
إمام:بتعمل اي يا بني
احمد:هرن ع الراجل
امام: هترن ع الراجل الساعه ٥الصبح
انت مستعجل كدا لي يا بني ادم انت
احمد:مفيش عادي يعني
إمام: احمد خد بالك من تصرفاتك لانها بدأت تزعلني البيت دا بيتك قىل م يكون بيتي انا هروح اشوف الفطار
محمد: ينفع كدا يا احمد تزعل اخوك منك
احمد: والله يابابا ما اقصد بس انا مش عايز اسبب الاذي لحد الاول كان عادي اجي ابات هنا بالشهور
انما دلوقتي الوضع يختلف ف مرات اخويا واحده عايزه تاخد رحتها ف بيتها فهمتني يا والدي
محمد ابتسم: طول عمرك واد حر ومجدع ماشي يا حبيبي اللي يريحك بس استني كامن شويه ع الساعه 10 كدا ولا حاجه ابقي رن عليه قوم لو عايز تنام شويه قبل ما تروح المصنع
احمد: عندك حق يا بابا هقوم انام ساعه كدا ولا حاجه
. 🌸سبحان الله🌸
إمام راح لتسنيم وهو مضايق
تسنيم لاحظت دا عليه
امام: اساعدك ف حاجه
تسنيم: لا ربنا يحفظك
مالك
إمام: احمد بيضايقني بتصرفاته دي
تسنيم: واي هيا تصرفاته
إمام: عايز رقم الراجل صاحب الشقه
وعايز يرن عليه دلوقتي متقوليش ان احنا بنعذبه
تسنيم سابت الي ف ايديها وقعدته ع الكرسي الي ف المطبخ
واتكلمت بهدوء: عنده حق
امام بص ليها واستغرب: عنده حق في بقا
تسنيم بهدوء: احمد اولا ملتزم وثانيا
من كلام بابا عليه واحد حر وراجل جدا وعشان فعلا وجوده ووجودي ف البيت مش لطيفه اوي انا عادي والله مش مضايقه من وجود بس ف نفس الوقت حاسه اني متربطه مع انه شخصيه ف قمه الاحترام والادب كفايه انو صاحب جوزي
امام بغيرة: متمدحيش حد
تسنيم بص ليه وضحكت: المهم دلوقتي انك تفهم وجه نظر صاحبك وتاخد الامور ببساطه وبلاش القفش دا
امام: حاضر اي اوامر تانيه يا مامتي
تسنيم ضحكت: انت بتتريق عليا ولا اي واه في طلب مش امر شوف البنويت صحيو ولا لاء ولو صحيو مريم ليه دواء قبل الاكل ادهولها
امام ابتسم ع حنيه قلبها واهتمامها ب اخواته: حاضر
ولسه هيطلع من المطبخ
تسنيم: امام
امام لف ليها: نعم
تسنيم: خلصت المشروع بتاعك
امام: ايوا الحمدلله يا حبيبي
تسنيم: ادام الله حمدك وجعلك الله من الحامدين الشاكرين
امام بص ليها وابتسم: امين
وخرج راح لمريم واميره
🌸استغفر الله🌸
راح لقياهم نايمين يسكت لا يصحيهم
(احمد اخويا التاني بغبوته😂)
يعيال قومو
اميرة:امام بالله عليك اسكت انا مصدقت نمت
مريم طبعا ولا الهوي
مريم يا مريم قومي يا بت
مريم:تؤتؤ
امام:هو اي اللي تؤتؤ قومي يا بت
مريم بنوم: انا عايزه اعرف اي مشكلتكم مع مريم حتي وهيا مكسوره عايزين تصحوها بدري
امام:اه يام لسانين قوني عشان تاخدي الدواء
مريم:حاضر ممكن تجيب كوبيه ميه
امام:حاضر هروح اجيب
مريم خلته طلع ونامت تاني
امام رجع لقاه نايمه
انتي يا بت يا مصيبه قومي
مريم:انت جيت ليه
اما بستغراب: هو اي اللي جيت لي اخلصي قومي خودي دواكي انا لو ف حضانه من هناهد كدا اخلصي عايز اراجع ع المشروع قبل ماامشي
مريم وهيا بتاخد الدواء:حاضر
امام:يحضرلك الخير يختي
مريم :انا لو منك ماروحش للراجل دا مغرور ومتكبر استغفر الله حاجه كدا اوڤر شناعه
امام ضربها بخفه ع دماغها:حراام يا ام لسانين حرام متذكريش اخاكي المسلم بما يسؤه وفي ضهره كمان
وبعدين انتي مالك مغرور ولا مش مغرور بدال متعرفيش ظروف حد يبقي متكلميش وبلاش ظن السوء
انتي مقراءتيش الحديث اللي بيقول
اياكم والظن
عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (إياكم والظن، فإن الظن أكذب الحديث، ولا تحسسوا، ولا تجسسوا، ولا تنافسوا، ولا تحاسدوا، ولا تباغضوا، ولا تدابروا، وكونوا عباد الله إخوانا) رواه البخاري ومسلم
مريم:اسفه يا ابيه مش هعمل كدا تاني
امام:شطوره
امام راح يراجع المشروع
وتسنيم دخلت حطت الاكل
تسنيم:يلا يا مريوم
عشان تفطري
مريم:حاضر يا سيمو
تسنيم:هيا اميرة نايمه لي
مريم:معرفتش تنام طول اليل
تسنيم:ربنا يقويها
مريم:سيمو انتي مش هتاكلي
تسنيم:لا يا حبيبتي بالهنا والشفا على بدنك
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
مريم:انتي صايمه زي ابيه احمد وامام
تسنيم بصت ليها بحب:ايوا
مريم:امممم ابيه امام مسيطر بردو
تسنيم استغربت: مسيطر لي يعني
مريم:اضل ابيه امام من يومه وهوا عليه اسلوب ف الحوار واقناع متعرفيش بيقنعك ازاي
تسنيم ابتسمت:عندك حق
يلا كملي اكلك
الساعه جت 8 ونص احمد صحي ونزل المصنع وامام لبس وجهز
وتسنيم واقفه معاه تودعه
امام:حبيبتي بابا هيعديكي عليا ف الشركه وانا وانتي نطلع نشوف معرض محترم كدا نجيب منه العفش
تسنيم:حاضر ربنا يوفقك يارب
امام بص ليها وابتسم:يارب يلا في رعايه الله
🌸استغفر الله🌸
امام راح الشركه بس منتظر رده فعل مراد وكان عايز يعرف مراد ايجي ليه لي ولا كان موجود ف المنطقه بتاعتهم ليه
مراد طلب من السكرتيره انها تبعت امام
سها هو مهندس إمام وصل ولا لاء
سها:وصل يا فندم
مراد:ابعتيه
سها:حاضر يا فندم
سها راحت لـ إمام
خبطت ع الباب واتكلمت بمياعه:امام مستر مراد عايزك
امام اضايق انها رفعت الالقاب ومن طريقتها ف الكلا:تمام
جاي عشان يخرج هيا واقفه ع الباب
امام:ف حاجه يا انسه سها
سها بدلع:تؤتؤ
امام بنفاذ صبر:لما هو مفيش واقفه لي ع الباب بعد اذنك عايز اعدي
سها:متعدي
امام: هو في اي يا بنت الناس
سها بدلع:ف انك مش حاسس بيا
ومش معبرني وع طول مديني الوش الخشب تقلان لي
امام اتفاجأ:تقلان بصي يا انسه يا محترمه انا واحد متجوز ختي لو كنت مش متجوز مينفش اتعامل معاكي عادي لان في حدود بين الراجل والست ومينفعش نتخاطها
لانه حرام يا محترمه وياريت بعد اذنك تحترمي نفسك وتحلي عني عشان انا بعد كدا مضمنش تصرفي معاكي هيكون عامل ازاي وياريت انك تحتفظي بلالقاب
وعديني
سها واقفه مذهوله بقا انا حد يقولي لاء انا يتقالي الكلام دا طب اما وريتك انت ومراتك مبقاش انا سها
امام بغضب مكتوم وهو غاضض بصره خبط الباب خبطه جامده واتكلم :متعاديني
سها اتخضت وبعدت فورا
امام ماشي وهو بيحاول يكتم غضبه
خبطت ع مكتب مراد ودخل بس مراد لاحظ انو مش زي العاده مش مبتسم
مراد بعمليه:خلصت المشروع
امام:ايوا اتفضل يا فندم
مراد: احم احم مالك
امام:ولا حاجه بعد اذنك
مراد:مش عايز تعرف انا كنت جايلك لي
امام:لي
مراد:لا دا انت دمك واقف اوي النهارده
امام وهو بيحاول يرجع لطبيعته:
انا زي م انا يفندم
مراد:ممكن نبعد عن الشغل ونتكلم اكننا صحاب
امام ابتسم:اكيد طبعا اتفضل
مراد بتسأول:اي اللي خلاك تصلي ف المكتب
امام عرف ان هو عايز يوصل لحاجه بس بطريقه غير مباشره:ممكن اسال حضرتك سؤال
مراد:هترد ع السوال بسوال
امام:ولي متقولش ان اجابت سوالك
هيا اجابتك لسوالي
مراد:اتفضل اسال
امام:لو السيد الوالد نادي عليك هتعمل اي
مراد: هرد عليه
امام:قصد حضرتك تلبية النداء صح
مراد:صح
امام ابتسم:اهو دا بالظبط اللي عملته اني لبيت النداء
مراد بعدم فهم:مش فاهمك
امام ابتسم:لله المثل الاعلي
ربنا سبحانه وتعالي بينادي عليك خمس مرات ف اليوم ولما ربك يإمر ما علي العبد غير الطاعه
بيقولك يلا ع الصلاه يلا ع النجاة
يعني صلاتك هيا نجاتك وصدقني
مفيش حد هيستحمل تروح ليه خمس مرات وتشكي وتبكي وتدعي غيره احنا بناخد مفهوم الصلاه بطريقه غير صحيحه وهيا ان الصلاه روتين مش اخدنها انها الراحه والسكينه والتضرع لله
مراد بص ليه بذهول:عندك حق
طب ممكن اسال سوال
امام:اتفضل
مراد:طب لو عايز انتظم ع الصلاه
انتظم ازاي
امام:لو عايز تعمل اي حاجه صح وتنتظم عليها اولا النيه نيتك تكون خير والدعوه انك تدعي ربنا انو يوفقك وتقدر تاخد الخطوه اي كان هيا اي ثانيا الصحبه الصحبه يا مراد
ملازمه صحبه الصالحين تصلحك
وتاخد بايدك للجنه
نيجي بقا ازاي انتظم
اولا حاجه زي ما قالنا النيه
تاني حاجه افضل ادعي ربنا انو يثبتك ع دينه
تالت حاجه حفظ القران بيخلي عندك نشاط وهمه انك تصلي بآيت جديده
رابع حاجه اسمع شيوخ واعرف عقوبه تارك الصلاه
حاول بس تجرب دول كدا لمدة 22يوم وهيبقي الموضوع بالنسبه ليك عاده بس عايز افهمك حاجه ان
شيطانك هيحاول يوقفك ويمنعك
زي ما يعصيك ف الطاعه اعصيه ف المعصيه
مراد:مش فاهم اخر جمله
امام:زي ما شطانك يعصيك انك تعمل طاعه سواء بقا صلاه صيام
ويقعد يوسوس ليك انك متعملهاش
انت كمان لما يوسوس ليك انك تعمل معصيه اعصيه وقول ليه لا مش عامل انت عارف هيبدا معاك ازاي
مراد:ازاي
امام:يبداء بقا يقولك انت كدا كدا مش بتصلي وكدا هتتعاقب وكدا هتتعاقب تصلي ازاي بكل الذنوب دي انت مش فاكر اخر مره قولت هتصلي ومصلتش وهعمل ومعملتش
انت منافق، وهو ما يعرفش ان خير الخاطئين التوابين
مراد بصوت كله ندم:يعني ربنا يقبل توبتي
إمام:اكيد طبعا الانسان مش معصوم من الخطاء وربك غفور رحيم
وكريم اوي بعباده اتوكل انت بس علي الله وقدم المشيئه وباذن الله خير
مراد بص ليه:انا بجد مش عارف اشكرك ازاي
امام:عين يا صاحبي مفيش شكر بين الاخوات
تسنيم بصت ليها بحب:ايوا
مريم:امممم ابيه امام مسيطر بردو
تسنيم استغربت: مسيطر لي يعني
مريم:اضل ابيه امام من يومه وهوا عليه اسلوب ف الحوار واقناع متعرفيش بيقنعك ازاي
تسنيم ابتسمت:عندك حق
يلا كملي اكلك
الساعه جت 8 ونص احمد صحي ونزل المصنع وامام لبس وجهز
وتسنيم واقفه معاه تودعه
امام:حبيبتي بابا هيعديكي عليا ف الشركه وانا وانتي نطلع نشوف معرض محترم كدا نجيب منه العفش
تسنيم:حاضر ربنا يوفقك يارب
امام بص ليها وابتسم:يارب يلا في رعايه الله
🌸استغفر الله🌸
امام راح الشركه بس منتظر رده فعل مراد وكان عايز يعرف مراد ايجي ليه لي ولا كان موجود ف المنطقه بتاعتهم ليه
مراد طلب من السكرتيره انها تبعت امام
سها هو مهندس إمام وصل ولا لاء
سها:وصل يا فندم
مراد:ابعتيه
سها:حاضر يا فندم
سها راحت لـ إمام
خبطت ع الباب واتكلمت بمياعه:امام مستر مراد عايزك
امام اضايق انها رفعت الالقاب ومن طريقتها ف الكلا:تمام
جاي عشان يخرج هيا واقفه ع الباب
امام:ف حاجه يا انسه سها
سها بدلع:تؤتؤ
امام بنفاذ صبر:لما هو مفيش واقفه لي ع الباب بعد اذنك عايز اعدي
سها:متعدي
امام: هو في اي يا بنت الناس
سها بدلع:ف انك مش حاسس بيا
ومش معبرني وع طول مديني الوش الخشب تقلان لي
امام اتفاجأ:تقلان بصي يا انسه يا محترمه انا واحد متجوز ختي لو كنت مش متجوز مينفش اتعامل معاكي عادي لان في حدود بين الراجل والست ومينفعش نتخاطها
لانه حرام يا محترمه وياريت بعد اذنك تحترمي نفسك وتحلي عني عشان انا بعد كدا مضمنش تصرفي معاكي هيكون عامل ازاي وياريت انك تحتفظي بلالقاب
وعديني
سها واقفه مذهوله بقا انا حد يقولي لاء انا يتقالي الكلام دا طب اما وريتك انت ومراتك مبقاش انا سها
امام بغضب مكتوم وهو غاضض بصره خبط الباب خبطه جامده واتكلم :متعاديني
سها اتخضت وبعدت فورا
امام ماشي وهو بيحاول يكتم غضبه
خبطت ع مكتب مراد ودخل بس مراد لاحظ انو مش زي العاده مش مبتسم
مراد بعمليه:خلصت المشروع
امام:ايوا اتفضل يا فندم
مراد: احم احم مالك
امام:ولا حاجه بعد اذنك
مراد:مش عايز تعرف انا كنت جايلك لي
امام:لي
مراد:لا دا انت دمك واقف اوي النهارده
امام وهو بيحاول يرجع لطبيعته:
انا زي م انا يفندم
مراد:ممكن نبعد عن الشغل ونتكلم اكننا صحاب
امام ابتسم:اكيد طبعا اتفضل
مراد بتسأول:اي اللي خلاك تصلي ف المكتب
امام عرف ان هو عايز يوصل لحاجه بس بطريقه غير مباشره:ممكن اسال حضرتك سؤال
مراد:هترد ع السوال بسوال
امام:ولي متقولش ان اجابت سوالك
هيا اجابتك لسوالي
مراد:اتفضل اسال
امام:لو السيد الوالد نادي عليك هتعمل اي
مراد: هرد عليه
امام:قصد حضرتك تلبية النداء صح
مراد:صح
امام ابتسم:اهو دا بالظبط اللي عملته اني لبيت النداء
مراد بعدم فهم:مش فاهمك
امام ابتسم:لله المثل الاعلي
ربنا سبحانه وتعالي بينادي عليك خمس مرات ف اليوم ولما ربك يإمر ما علي العبد غير الطاعه
بيقولك يلا ع الصلاه يلا ع النجاة
يعني صلاتك هيا نجاتك وصدقني
مفيش حد هيستحمل تروح ليه خمس مرات وتشكي وتبكي وتدعي غيره احنا بناخد مفهوم الصلاه بطريقه غير صحيحه وهيا ان الصلاه روتين مش اخدنها انها الراحه والسكينه والتضرع لله
مراد بص ليه بذهول:عندك حق
طب ممكن اسال سوال
امام:اتفضل
مراد:طب لو عايز انتظم ع الصلاه
انتظم ازاي
امام:لو عايز تعمل اي حاجه صح وتنتظم عليها اولا النيه نيتك تكون خير والدعوه انك تدعي ربنا انو يوفقك وتقدر تاخد الخطوه اي كان هيا اي ثانيا الصحبه الصحبه يا مراد
ملازمه صحبه الصالحين تصلحك
وتاخد بايدك للجنه
نيجي بقا ازاي انتظم
اولا حاجه زي ما قالنا النيه
تاني حاجه افضل ادعي ربنا انو يثبتك ع دينه
تالت حاجه حفظ القران بيخلي عندك نشاط وهمه انك تصلي بآيت جديده
رابع حاجه اسمع شيوخ واعرف عقوبه تارك الصلاه
حاول بس تجرب دول كدا لمدة 22يوم وهيبقي الموضوع بالنسبه ليك عاده بس عايز افهمك حاجه ان
شيطانك هيحاول يوقفك ويمنعك
زي ما يعصيك ف الطاعه اعصيه ف المعصيه
مراد:مش فاهم اخر جمله
امام:زي ما شطانك يعصيك انك تعمل طاعه سواء بقا صلاه صيام
ويقعد يوسوس ليك انك متعملهاش
انت كمان لما يوسوس ليك انك تعمل معصيه اعصيه وقول ليه لا مش عامل انت عارف هيبدا معاك ازاي
مراد:ازاي
امام:يبداء بقا يقولك انت كدا كدا مش بتصلي وكدا هتتعاقب وكدا هتتعاقب تصلي ازاي بكل الذنوب دي انت مش فاكر اخر مره قولت هتصلي ومصلتش وهعمل ومعملتش
انت منافق، وهو ما يعرفش ان خير الخاطئين التوابين
مراد بصوت كله ندم:يعني ربنا يقبل توبتي
إمام:اكيد طبعا الانسان مش معصوم من الخطاء وربك غفور رحيم
وكريم اوي بعباده اتوكل انت بس علي الله وقدم المشيئه وباذن الله خير
مراد بص ليه:انا بجد مش عارف اشكرك ازاي
امام:عين يا صاحبي مفيش شكر بين الاخوات
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
مراد ابتسم ليه بامتنان:عندك حق يا صاحبي
امام خرج راحه مكتبه يخلص الشغل اللي وراه
ومراد خرج وقعد يلف بالعربيه شويه لغايه م وقف قدام جامع
ونزل
دخل الجامع وحس براحه اول مره يحسها وكلام إمام عمال يدور ف دماغه راح اتوضي وسجد واكن هموم الدينا كلها وقعت من كتفه اما سجد واتكلم بدموع وندم
يارب انا عارف اني غلط ف حقك كتير ومكنتش بصلي وانك كتير اوي دعتني لصلاه وانا كنت بطنش يارب اغفرلي ذنوبي يارب انا جاي وكلي عشم ف رضاك ورحمتك يارب ارحمني وقويني يارب
كل كلمه بيقولها بدموع الندم
قام وهو مستريح ومطمن ووعد وعد انو مش هيسب ولا فرض وهيقرب من ربنا اكتر من كدا
خرج من الجامع واكنه انسان جديد ابن النهارده
(ليه حق دا دين علينا ولازم نوفيه انت لما بيبقي عليك فلوس لعبد بتبقي مخنوق ومهموم ولله المثل الاعلي فما بالك بقا برب العباد)
تسنيم ف البيت بتتحايل ع اميرة عشان تاكل
يا بنتي مش هينفع كدا لازم تاكلي اي حاجه كدا هتقعي من طولك
اميرة:مش قادره يا تسنيم مش قادره
مريم:هاتي هنا يا سيمو وانت اكل انا قادره انا
تسنيم واميره غصب عنها ضحكت ع اختها المفجوعه
اميرة:طب اعملي حساب لختك التعبانه ولا بيت الناس اللي احنا فيه
مريم:يختي كلها كام شهر وهتقومي زي القرد اما بقل لبيت الناس ف دا بيت اخويا حبيبي واعمل فيه اللي انا عايزه
تسنيم ابتسمت بحب:طبعا يا حبيبتي بيت اخوكي ودا كله بعد بركه ربنا خير اخوكي وعزه اعملي اللي نفسك فيه
مريم بصت ليه بحب:والله ليه حق يحبك ويعشقك كمان هو في حد بالحنيع والطيبه دي حبك كتير يا روحي
اميرة:اول مره تقولي حاجه عدله
فعلا تسنيم حنينه وجدعه وكريمه وطيبه ربنا يحميكم ويحفظكم ويتتم ليكم ع خير الا بالحق انو هتفرشو الشقه امته عشان الفرح
تسينم:امين، باذن الله هنروح النهارده نشوف معرض كدا
مريم:اوعو تعملو الفرح وانا متجبسه والله ازعل الله يسامحك يلا ف بالي
اميرة بمشاغبه:دا انت طلعتي عين الولا مسحتي بكرمته الاسفلت
مريم بغيظ:يستاهل واسكتي بقا عشان مشتمهوش وابيه إمام يزعل
تسنيم:يزعل من اي
مريم:اصل قال ليا مجبش سيرة حد
واذكرو بحاجه وحشه
تسنيم:شطوره انا هقوم اعمل الغداء
عقبال ما بابا يرجع من المسجد
اميرة:اجي معاكي اساعدك ف حاجه
تسنيم:لا يا حبيبتي خليكي انتي ارتاحي انتي مش قادره توقفي ع حيلك
تسنيم خرجت
مريم:البنت دي طيبه اوي
اميرة:امام ابن حلال ويستاهل كل خير ربنا يحفظهم ويحميهم ويرزقك الزوج الصالح اللي يسعدك ويفرحك
مريم:انا قاعده ع قلبكم
اميرة:ومالو يا ختي اقعدي
🌸استغفر الله 🌸
عم محمد رجع من الصلاه
تسنيم يا بنتي
تسنيم: ايوا يا بابا
محمد: جهزتي يا بنتي ولا لسه
تسنيم: حاضر يا حبيبي ثواني بس
اغرف الاكل لمريم عشان الدواء وهروح البس
محمد: ماشي يا حبيبتي
تسنيم غرفت لمريم ولبست دريس سماوي وخمار اوف وايت كانت جميله اوي ورقيقه
محمد: بصي يا حبيبتي انا هوديكي الشركه وانت تروحي لا إمام عشان بس احمد رن عليا وعايزيني معاه عشان الراجل صاحب الشقه
تسنيم: تمام يا بابا
مشيو وصلو الشركه وتسنيم طالعه
خبطت ف بنت ف سالتها عن مكتب إمام والبنت قالت ليها بس كان جنب البنت دي سها
تسنيم مش غايز ترن ع إمام عايزه تعملها لي مفاجأة
سها: انتي مين وعايزه مستر إمام ف اي
تسنيم: انا مراته
سهام اتصدمت بق انتي اللي فضلها عليا كدا احلوت اوي
: للاسف الاسنسير عطلان ممكن تطلعي ع السلم
تسنيم: مفيش مشكله
سها شافت تسنيم طالعه ع السلم لفت وشها وطلعت بالاسنسير وراحت ع مكتب إمام
فتحت الباب براحه لقيته بيصلي
دهلت وقفلت الباب براحه وفضلت واقفه ونكشت شعرها ومسحت الروج بتاعهاا
امام خلص صلي وبيطبق المصليه وبيبص وراه شاف سها
امام بغضب: انتي بتعملي اي هنا وازاي تدخلي من غير استاذان
سها قربت منه وبتحاول تفتح زرار قميصه امام بعد ايدها جامد بس للاسف كانت هيا ماسكه القميص ف الزرار ااتقطع
إمام: اطلعي بره ومش عايز اشوف وشك انتي فهمه انا سكت ومردتش اقول حاجه لمستر مراد بس توصل بيكي الوقاحه لدرجه دي لحد هنا وكفايه غوري بره
سها: لي بس كدا يا بيبي انا بحبك
إمام لسه هيرد بس قاطعه ان تسنيم فتحت الباب
تسنيم بصت ع سها ومنظرها إمام اللي قميصه مقطوع
سها وقفن بستفزاز جمب إمام ومسكت دراعه: مين دي يا بيبي
امام واقف مصدوم زي تسنيم بالظبط: تسنيم انا معملتش حاجه اقسم بالله
سها: ف اي يا بيبي اي يعني متقول ليها كنا بنعمل اي
إمام بغضب وصوت عالي: اسكتي بقا اسكني خرام عليكي عملت ليكي اي عشان تعملي دا كله فيا
وبص لتسنيم بنظرة ترجي: تسنيم بالله عليكي تصدقي
تسنيم بصت ليه بعيون كلها دموع
: انت تسكت خالص
.......... يتبع
#إمامي💍❤
امام خرج راحه مكتبه يخلص الشغل اللي وراه
ومراد خرج وقعد يلف بالعربيه شويه لغايه م وقف قدام جامع
ونزل
دخل الجامع وحس براحه اول مره يحسها وكلام إمام عمال يدور ف دماغه راح اتوضي وسجد واكن هموم الدينا كلها وقعت من كتفه اما سجد واتكلم بدموع وندم
يارب انا عارف اني غلط ف حقك كتير ومكنتش بصلي وانك كتير اوي دعتني لصلاه وانا كنت بطنش يارب اغفرلي ذنوبي يارب انا جاي وكلي عشم ف رضاك ورحمتك يارب ارحمني وقويني يارب
كل كلمه بيقولها بدموع الندم
قام وهو مستريح ومطمن ووعد وعد انو مش هيسب ولا فرض وهيقرب من ربنا اكتر من كدا
خرج من الجامع واكنه انسان جديد ابن النهارده
(ليه حق دا دين علينا ولازم نوفيه انت لما بيبقي عليك فلوس لعبد بتبقي مخنوق ومهموم ولله المثل الاعلي فما بالك بقا برب العباد)
تسنيم ف البيت بتتحايل ع اميرة عشان تاكل
يا بنتي مش هينفع كدا لازم تاكلي اي حاجه كدا هتقعي من طولك
اميرة:مش قادره يا تسنيم مش قادره
مريم:هاتي هنا يا سيمو وانت اكل انا قادره انا
تسنيم واميره غصب عنها ضحكت ع اختها المفجوعه
اميرة:طب اعملي حساب لختك التعبانه ولا بيت الناس اللي احنا فيه
مريم:يختي كلها كام شهر وهتقومي زي القرد اما بقل لبيت الناس ف دا بيت اخويا حبيبي واعمل فيه اللي انا عايزه
تسنيم ابتسمت بحب:طبعا يا حبيبتي بيت اخوكي ودا كله بعد بركه ربنا خير اخوكي وعزه اعملي اللي نفسك فيه
مريم بصت ليه بحب:والله ليه حق يحبك ويعشقك كمان هو في حد بالحنيع والطيبه دي حبك كتير يا روحي
اميرة:اول مره تقولي حاجه عدله
فعلا تسنيم حنينه وجدعه وكريمه وطيبه ربنا يحميكم ويحفظكم ويتتم ليكم ع خير الا بالحق انو هتفرشو الشقه امته عشان الفرح
تسينم:امين، باذن الله هنروح النهارده نشوف معرض كدا
مريم:اوعو تعملو الفرح وانا متجبسه والله ازعل الله يسامحك يلا ف بالي
اميرة بمشاغبه:دا انت طلعتي عين الولا مسحتي بكرمته الاسفلت
مريم بغيظ:يستاهل واسكتي بقا عشان مشتمهوش وابيه إمام يزعل
تسنيم:يزعل من اي
مريم:اصل قال ليا مجبش سيرة حد
واذكرو بحاجه وحشه
تسنيم:شطوره انا هقوم اعمل الغداء
عقبال ما بابا يرجع من المسجد
اميرة:اجي معاكي اساعدك ف حاجه
تسنيم:لا يا حبيبتي خليكي انتي ارتاحي انتي مش قادره توقفي ع حيلك
تسنيم خرجت
مريم:البنت دي طيبه اوي
اميرة:امام ابن حلال ويستاهل كل خير ربنا يحفظهم ويحميهم ويرزقك الزوج الصالح اللي يسعدك ويفرحك
مريم:انا قاعده ع قلبكم
اميرة:ومالو يا ختي اقعدي
🌸استغفر الله 🌸
عم محمد رجع من الصلاه
تسنيم يا بنتي
تسنيم: ايوا يا بابا
محمد: جهزتي يا بنتي ولا لسه
تسنيم: حاضر يا حبيبي ثواني بس
اغرف الاكل لمريم عشان الدواء وهروح البس
محمد: ماشي يا حبيبتي
تسنيم غرفت لمريم ولبست دريس سماوي وخمار اوف وايت كانت جميله اوي ورقيقه
محمد: بصي يا حبيبتي انا هوديكي الشركه وانت تروحي لا إمام عشان بس احمد رن عليا وعايزيني معاه عشان الراجل صاحب الشقه
تسنيم: تمام يا بابا
مشيو وصلو الشركه وتسنيم طالعه
خبطت ف بنت ف سالتها عن مكتب إمام والبنت قالت ليها بس كان جنب البنت دي سها
تسنيم مش غايز ترن ع إمام عايزه تعملها لي مفاجأة
سها: انتي مين وعايزه مستر إمام ف اي
تسنيم: انا مراته
سهام اتصدمت بق انتي اللي فضلها عليا كدا احلوت اوي
: للاسف الاسنسير عطلان ممكن تطلعي ع السلم
تسنيم: مفيش مشكله
سها شافت تسنيم طالعه ع السلم لفت وشها وطلعت بالاسنسير وراحت ع مكتب إمام
فتحت الباب براحه لقيته بيصلي
دهلت وقفلت الباب براحه وفضلت واقفه ونكشت شعرها ومسحت الروج بتاعهاا
امام خلص صلي وبيطبق المصليه وبيبص وراه شاف سها
امام بغضب: انتي بتعملي اي هنا وازاي تدخلي من غير استاذان
سها قربت منه وبتحاول تفتح زرار قميصه امام بعد ايدها جامد بس للاسف كانت هيا ماسكه القميص ف الزرار ااتقطع
إمام: اطلعي بره ومش عايز اشوف وشك انتي فهمه انا سكت ومردتش اقول حاجه لمستر مراد بس توصل بيكي الوقاحه لدرجه دي لحد هنا وكفايه غوري بره
سها: لي بس كدا يا بيبي انا بحبك
إمام لسه هيرد بس قاطعه ان تسنيم فتحت الباب
تسنيم بصت ع سها ومنظرها إمام اللي قميصه مقطوع
سها وقفن بستفزاز جمب إمام ومسكت دراعه: مين دي يا بيبي
امام واقف مصدوم زي تسنيم بالظبط: تسنيم انا معملتش حاجه اقسم بالله
سها: ف اي يا بيبي اي يعني متقول ليها كنا بنعمل اي
إمام بغضب وصوت عالي: اسكتي بقا اسكني خرام عليكي عملت ليكي اي عشان تعملي دا كله فيا
وبص لتسنيم بنظرة ترجي: تسنيم بالله عليكي تصدقي
تسنيم بصت ليه بعيون كلها دموع
: انت تسكت خالص
.......... يتبع
#إمامي💍❤
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وبعد 💞
قبل كدة اتكلمنا عن خروج الروح وصعود روح المؤمن والكافر في السماء النهاردة هنخش علي المرحلة الثانية القبر{ ضمة القبر وسؤال الملكين } اذكروا الله ويلا بينا نبداء 👌❤️
قلنا إن الروح نوعين، روح مؤمنة، أو روح كافرة، وشوفنا إن كل روح منهم بتتعامل معاملة مختلفة عن التانية من لحظة خروجها من الجسد،
بعد ما الروح تخلّص رحلتها للسماء؛ هترجع تاني للأرض زي ما ربنا أمر👌
في الوقت إللي روحك في طريقها للسماء مع الملائكة؛ كانوا أهلك غسلوك وكفنوك وفي طريقهم للمقابر عشان يدفنوا جسدك،
وهم ماشيين وشايلين جسدك؛ روحك لو كانت مؤمنة هتقول للناس إللي ماشيين في الجنازة وشايلين جسدك:
قدموني...قدموني.
يعني بتطلب منهم إنهم يسارعوا بالدفن عشان فرحانة بالنعيم إللي مستنيها،
قال رسول الله ﷺ:
إذَا وُضِعَتِ الجِنَازَةُ، فَاحْتَمَلَهَا الرِّجَالُ علَى أعْنَاقِهِمْ، فإنْ كَانَتْ صَالِحَةً قالَتْ: قَدِّمُونِي، قَدِّمُونِي...."
《صحيح البخاري》
أما لو كانت روحك كافرة أو فاجرة والعياذ بالله فهتقول:
يا ويْلَهَا، أيْنَ يَذْهَبُونَ بهَا؟
يعني من كتر ما روحك خايفة من العذاب والخزي إللي شافته؛ مش عايزاهم يدفنوا جسدك؛ لأنها عارفة إن إللي جاي أشد وأعظم😞
لكن محدش من إللي ماشيين في جنازتك وشايلين جسدك بيسمع كلامك ولا هينفعك بشيء👌
قال رسول الله ﷺ:
"....وإنْ كَانَتْ غيرَ صَالِحَةٍ قالَتْ: يا ويْلَهَا، أيْنَ يَذْهَبُونَ بهَا؟
يَسْمَعُ صَوْتَهَا كُلُّ شيءٍ إلَّا الإنْسَانَ، ولو سَمِعَهَا الإنْسَانُ لَصَعِقَ."
وهيتبعك في الجنازة ثلاثة: أهلك ومالك وعملك، هيرجع منهم أهلك ومالك؛ ومش هيدخل معاك في قبرك غير عملك،
قال رسول الله ﷺ:
"يَتْبَعُ المَيِّتَ ثَلاَثَةٌ ، فَيَرْجِعُ اثْنَانِ وَيَبْقَى مَعَهُ وَاحِدٌ : يَتْبَعُهُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ وَعَمَلُهُ ، فَيَرْجِعُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ وَيَبْقَى عَمَلُهُ"
《رواه البخاري ومسلم》
وبعد كده هتدخل القبر أول منازل الآخرة؛
هيتحفر لك حفرة في وسَط القبر على أدك،
وهيتبنى جانبين الحفرة بالطوب اللَّبِن وهيحطوك فيها على جنبك الأيمن مُستقبلاً القبلة،
وبعد كده هيتعمل لك زي سقف للحفرة دي بأحجار أو غيرها، بحيث إنها تبقى مرفوعة عنك ولا تمسك، وبعدين يضعوا التراب فوقك.
أو بيتحفر لك حفرة كبيرة، وفي جدار الحفرة الأقرب إلى القبلة هيتم حفر فيه مكان على أدك وتوضع فيه على جنبك الأيمن مستقبل القبلة،
يعني وجهك هيكون للداخل، ثم تُسد الحفرة دي بالطوب اللِّبن خلف ظهرك، ثم يوضع عليك التراب ويتم ردم القبر.
وبعدها هيتركوك ويمشوا وروحك هتكون رجعت لجسدك مرة تانية، لكن المرة دي رجوع روحك لجسدك هيكون مختلف عن الحياة الدنيا؛ فاحنا هنا في عالم البرزخ عالم الغيب،
بعد ما روحك تتصل بجسدك مرة ثانية هتسمع أصوات أقدامهم وهم سايبينك وماشيين، وهنا هتبدأ تواجه مصيرك😞
◇ضمة القبر:
يعني جانبين القبر هيضغطوا عليك وانت في القبر، زي لما يكون حد بيحضنك، والضمة دي محدش بينجوا منها سواء كنت صغير أو كبير أو كنت مسلم أو كافر،
حتى سعد بن معاذ رضي الله عنه إللي اهتز لموته عرش الرحمن لم ينجُ من ضمة أو ضغطة القبر،
قال رسول الله ﷺ:
"إنَّ للقبرِ ضَغْطَةً لو كان أحدٌ ناجٍ منْهَا لَنَجَا منْهَا سَعْدُ بْنُ معاذٍ"
《رواه الألباني في السلسلة الصحيحة》
حتى لو لم تُدفن وحصل إن جسدك تمزق لو كنت مت بقنبلة مثلا، أو مت محروقا وجسدك بقى رماد، أو حتى لو أكلتك الحيوانات المفترسة،
في كل الحالات هتحس بضمة القبر ولن تنجُ منها والله قادر على كل شيء👌
لكن ضمة القبر دي بتختلف بين المسلم والكافر،
فلو كنت من عباد الله المؤمنين هتكون ضغطة القبر عليك زي حضن الأم إللي كان ابنها غايب عنها ورجع لها فاحتضنته بقوة حضن المشتاق الراضي عنه،
فهي ضمة رفق وحنان ، ليس فيها أذى ولا ألم ولا عذاب وبتكون الضمة لمدة لحظات وبعدها ينفرج القبر،
لكن لو كنت مسلم عاصي فهتشتد عليك الضمة بحسب كثرة ذنوبك وسوء أعمالك.
أما لو كنت كافر أو فاجر فهتشتد عليك الضمة أكثر وأكثر وتستمر الضغطة دي لوقت أطول وطبعا الألم لا يُوصف😞
بعد ما تنتهي ضمة القبر هيأتيك فتَّانا القبر؛ ملكان اسمهم منكر ونكير، وهنا هتتعرض لأعظم فتنة، وهي فتنة تُشبه فتنة التعرّض للمسيح الدجال،
يعني حتى لو لم تعاصر المسيح الدجال وتتعرض لفتنته؛ فانت هتتعرّض لفتنة زي فتنة الدجال في القبر وهي سؤال الملكين👌
هيدخل عليك ملكان أسودان أزرقان، وفي بعض الروايات 《الضعيفة》إن لهم أنياب واصلة للأرض، وبيجروا شعرهم وراهم، وعيونهم زي البرق الخاطف، وأصواتهم زي الرعد القاصف.
قبل كدة اتكلمنا عن خروج الروح وصعود روح المؤمن والكافر في السماء النهاردة هنخش علي المرحلة الثانية القبر{ ضمة القبر وسؤال الملكين } اذكروا الله ويلا بينا نبداء 👌❤️
قلنا إن الروح نوعين، روح مؤمنة، أو روح كافرة، وشوفنا إن كل روح منهم بتتعامل معاملة مختلفة عن التانية من لحظة خروجها من الجسد،
بعد ما الروح تخلّص رحلتها للسماء؛ هترجع تاني للأرض زي ما ربنا أمر👌
في الوقت إللي روحك في طريقها للسماء مع الملائكة؛ كانوا أهلك غسلوك وكفنوك وفي طريقهم للمقابر عشان يدفنوا جسدك،
وهم ماشيين وشايلين جسدك؛ روحك لو كانت مؤمنة هتقول للناس إللي ماشيين في الجنازة وشايلين جسدك:
قدموني...قدموني.
يعني بتطلب منهم إنهم يسارعوا بالدفن عشان فرحانة بالنعيم إللي مستنيها،
قال رسول الله ﷺ:
إذَا وُضِعَتِ الجِنَازَةُ، فَاحْتَمَلَهَا الرِّجَالُ علَى أعْنَاقِهِمْ، فإنْ كَانَتْ صَالِحَةً قالَتْ: قَدِّمُونِي، قَدِّمُونِي...."
《صحيح البخاري》
أما لو كانت روحك كافرة أو فاجرة والعياذ بالله فهتقول:
يا ويْلَهَا، أيْنَ يَذْهَبُونَ بهَا؟
يعني من كتر ما روحك خايفة من العذاب والخزي إللي شافته؛ مش عايزاهم يدفنوا جسدك؛ لأنها عارفة إن إللي جاي أشد وأعظم😞
لكن محدش من إللي ماشيين في جنازتك وشايلين جسدك بيسمع كلامك ولا هينفعك بشيء👌
قال رسول الله ﷺ:
"....وإنْ كَانَتْ غيرَ صَالِحَةٍ قالَتْ: يا ويْلَهَا، أيْنَ يَذْهَبُونَ بهَا؟
يَسْمَعُ صَوْتَهَا كُلُّ شيءٍ إلَّا الإنْسَانَ، ولو سَمِعَهَا الإنْسَانُ لَصَعِقَ."
وهيتبعك في الجنازة ثلاثة: أهلك ومالك وعملك، هيرجع منهم أهلك ومالك؛ ومش هيدخل معاك في قبرك غير عملك،
قال رسول الله ﷺ:
"يَتْبَعُ المَيِّتَ ثَلاَثَةٌ ، فَيَرْجِعُ اثْنَانِ وَيَبْقَى مَعَهُ وَاحِدٌ : يَتْبَعُهُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ وَعَمَلُهُ ، فَيَرْجِعُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ وَيَبْقَى عَمَلُهُ"
《رواه البخاري ومسلم》
وبعد كده هتدخل القبر أول منازل الآخرة؛
هيتحفر لك حفرة في وسَط القبر على أدك،
وهيتبنى جانبين الحفرة بالطوب اللَّبِن وهيحطوك فيها على جنبك الأيمن مُستقبلاً القبلة،
وبعد كده هيتعمل لك زي سقف للحفرة دي بأحجار أو غيرها، بحيث إنها تبقى مرفوعة عنك ولا تمسك، وبعدين يضعوا التراب فوقك.
أو بيتحفر لك حفرة كبيرة، وفي جدار الحفرة الأقرب إلى القبلة هيتم حفر فيه مكان على أدك وتوضع فيه على جنبك الأيمن مستقبل القبلة،
يعني وجهك هيكون للداخل، ثم تُسد الحفرة دي بالطوب اللِّبن خلف ظهرك، ثم يوضع عليك التراب ويتم ردم القبر.
وبعدها هيتركوك ويمشوا وروحك هتكون رجعت لجسدك مرة تانية، لكن المرة دي رجوع روحك لجسدك هيكون مختلف عن الحياة الدنيا؛ فاحنا هنا في عالم البرزخ عالم الغيب،
بعد ما روحك تتصل بجسدك مرة ثانية هتسمع أصوات أقدامهم وهم سايبينك وماشيين، وهنا هتبدأ تواجه مصيرك😞
◇ضمة القبر:
يعني جانبين القبر هيضغطوا عليك وانت في القبر، زي لما يكون حد بيحضنك، والضمة دي محدش بينجوا منها سواء كنت صغير أو كبير أو كنت مسلم أو كافر،
حتى سعد بن معاذ رضي الله عنه إللي اهتز لموته عرش الرحمن لم ينجُ من ضمة أو ضغطة القبر،
قال رسول الله ﷺ:
"إنَّ للقبرِ ضَغْطَةً لو كان أحدٌ ناجٍ منْهَا لَنَجَا منْهَا سَعْدُ بْنُ معاذٍ"
《رواه الألباني في السلسلة الصحيحة》
حتى لو لم تُدفن وحصل إن جسدك تمزق لو كنت مت بقنبلة مثلا، أو مت محروقا وجسدك بقى رماد، أو حتى لو أكلتك الحيوانات المفترسة،
في كل الحالات هتحس بضمة القبر ولن تنجُ منها والله قادر على كل شيء👌
لكن ضمة القبر دي بتختلف بين المسلم والكافر،
فلو كنت من عباد الله المؤمنين هتكون ضغطة القبر عليك زي حضن الأم إللي كان ابنها غايب عنها ورجع لها فاحتضنته بقوة حضن المشتاق الراضي عنه،
فهي ضمة رفق وحنان ، ليس فيها أذى ولا ألم ولا عذاب وبتكون الضمة لمدة لحظات وبعدها ينفرج القبر،
لكن لو كنت مسلم عاصي فهتشتد عليك الضمة بحسب كثرة ذنوبك وسوء أعمالك.
أما لو كنت كافر أو فاجر فهتشتد عليك الضمة أكثر وأكثر وتستمر الضغطة دي لوقت أطول وطبعا الألم لا يُوصف😞
بعد ما تنتهي ضمة القبر هيأتيك فتَّانا القبر؛ ملكان اسمهم منكر ونكير، وهنا هتتعرض لأعظم فتنة، وهي فتنة تُشبه فتنة التعرّض للمسيح الدجال،
يعني حتى لو لم تعاصر المسيح الدجال وتتعرض لفتنته؛ فانت هتتعرّض لفتنة زي فتنة الدجال في القبر وهي سؤال الملكين👌
هيدخل عليك ملكان أسودان أزرقان، وفي بعض الروايات 《الضعيفة》إن لهم أنياب واصلة للأرض، وبيجروا شعرهم وراهم، وعيونهم زي البرق الخاطف، وأصواتهم زي الرعد القاصف.
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
الملكين دول هيقعّدوك ويسألوك: من ربك؟
فلو كنت مؤمن...عشت في الحياة الدنيا تتعلم عن الله وعن أسمائه وصفاته ومتعلق به سبحانه ولا ترجو ولا تخاف ولا تدعو ولا تتوكل إلا عليه؛ ربك ده هيثبتك ويجعلك تنطق وتقول:
《ربي الله》
قال الله تعالى:
"يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ"
《سورة إبراهيم آية (27) 》
فعند موتك ربنا هيثبتك بقول لا إله إلا الله قبل خروج روحك، وفي القبر هيثبتك لما الملكين يسألوك👌
أما لو كنت بعيد عن الله، أو تُنكر وُجوده أو لا تصلي له ولا تعبده حق عبادته؛ فإذا سألك الملكين مَن ربك؛ هتقول: هاه...هاه...لا أدري!
وده طبيعي على فكرة،
تخيل كده واحد طول عمره بيتودد لك ويقرب منك ويعملك كل إللي فيه مصلحتك وانت مش مهتم بيه ولا حتى بتكافئ الإحسان إللي بيعمله معاك ودايما تصده وتبعده عنك؛
وفجأة بعد ما كنت مُعرِض عنه تيجي في يوم تطلب منه شيء، هل تتوقع إنه ينفّذ لك طلبك؟
ولله المثل الأعلى في السماوات والأرض، انت طول عمرك وانت رافض تقف تصلي لله، مع إن ربنا مغرقك بالنعم، وكنت دايما تعصيه، ده غير إنك ممكن أصلا تكون مش معترف بوجوده وكنت بتقول:
لا لا مفيش حاجة اسمها إله ومفيش حاجة اسمها بعث🙄
عايزه دلوقتي يثبتك إزاي عند سؤال الملكين ويلهمك الإجابة؟
إزاي عايز تتساوى مع المؤمن إللي عاش طائع وخاضع لله عز وجل؟
أفنجعل المسلمين كالمجرمين🙂
وبعد كده هيسألوك السؤال الثاني:
ما دينُكَ ؟
اتت تقدر تقول دلوقتي وانت في الدنيا: ديني الإسلام، لكن إيه هو مدى التزامك بالدين؟
على قدر التزام ومعرفتك بدينك في الدنيا هتقدر تجاوب،
فلو كنت مؤمن وعشت على دين الإسلام، وكنت قائم بأركانه الخمسة:
شهادة ألا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله،
وأقمت الصلاة، وآتيت الزكاة وصمت رمضان وحجيت بيت الله إذا كنت مستطيع؛ هتقول:
《دينيَ الإسلامُ》
أما لو كنت على غير ملة الإسلام، أو مكنتش ملتزم بدينك ولا تقف عند الحرام وتلتزم بالحلال؛ ساعتها هتقول: هاه...هاه...لا أدري!
وهيسألوك عن نبيك ويقولوا:
ما هذا الرَّجلُ الَّذي بُعِثَ فيكم؟
فلو كنت عارف مين هو رسول الله ﷺ وعارف سيرته ومُتبع لسنته مش مبتدع؛ ساعتها هتقول :《هو رسولُ اللهِ》
فهيسألك المكلين: ومَا عِلْمُكَ ؟
يعني انت عرفت منين إن ده رسول الله، فهتقول:
《قَرأتُ كِتابَ اللهِ فآمَنتُ به وصَدَّقْتُ》
يعني انت هتقول لهم إنك عارف الإجابات دي لأنك قرأت القرآن وعرفت إللي فيه وآمنت به، والقرآن فيه الإيمانُ باللهِ ورسُلِه وكُتُبِه👌
أما بقى لو مكنتش تعرف حاجة عن رسول الله ﷺ، ومش بتقلده وبتقلد المغنيين والممثلين والكفرة الفجرة، ولما حد يقولك اعمل كذا تقول له ياعم سيبك دي سنة، يعني حاجة مش مهمة أو تخترع عبادة مكنش رسول الله ﷺ بيعملها؛ هيكون ردك الطبيعي:
هاه...هاه...لا أدري!
شوف بقى الفرق الرهيب بين نتيجة الإجابتين👌
بعد ما تجاوب على الأسئلة صح سيُنادي الله عز وجل من السماء:
"أنْ صَدَقَ عَبدِي ، فَأفْرِشُوه من الجنةِ ، وألْبِسُوهُ من الجنةِ ، وافْتَحُوا له بابًا إلى الجنةِ..."
《صحيح الجامع》
يعني ربنا هيقول إجابتك صحيحة وفعلا انت كنت عايش مؤمن بالله ومتمسك بالدين ومتبع للنبي ﷺ 👌
وهنا هيجيلك رجل شكله جميل، لابس ملابس جميلة، ريحته حلوة وهيقولك:
أبْشِرْ بِالَّذِي يَسُرُّكَ ، هذا يَومُكَ الذي كُنتَ تُوعَدُ.
يعني زي ما بنقول كده بالعامية: ابسط ياعم ده النهاردة يومك إللي انت كنت مستنيه👌
فهتسأل الرجل ده وتقوله:
مَن أنتَ ؟ فوجْهُكَ الوَجْهُ يَجِيءُ بِالخيرِ.
فهيقول لك:
أنا عَمَلُكَ الصالِحُ فواللهِ ما عَلِمْتُكَ إلا كنتَ سريعًا في طاعةِ اللهِ ، بطيئًا في معصيةِ اللهِ ، فجزاك اللهُ خيرًا.
ربنا جعل عملك الصالح في هيئة رجل عشان يونّسك في القبر لحد قيام الساعة،
وبعد كده يتفتح لك باب من الجنةِ ، وبابٌ من النارِ ، فيُقالُ لك :
هذا مَنْزِلُكَ لو عَصَيْتَ اللهَ ، أَبْدَلَكَ اللهُ به هذا 👌
يعني انت هتشوف مقعدك من النار في حالة لو كنت عاصي ولم تَمُت على الإيمان وبعدين يتفتح لك باب من الجنة فيأتيك نَسيمِها ورَائحَتها الزَّكيَّةِ العَطرةِ،
ويأمر الله الملائكة إنهم يفرشوا لك فراش من الجنة تجلس عليه ويلبسوك ثياب من الجنة،
ويتوسع لك في قبرك مد بصرك،
شوف لو انت واقف في صحراء أو مكان فاضي لما تنظر لبعيد؛ بصرك هيجيب لحد فين؟
أهه ده اسمه مَد البصر، فانت هتبقى قاعد في قبرك وقصادك مد بصرك واسع، كأنك قاعد في حديقة واسعة فيها من الروائح والمنظر الجميل إللي لا يمكن وصفه،
فانت لما هتشوف إللي في الجنة هتقول من سعادتك وفرحتك: رَبِّ أقِمِ السَّاعَةَ ، رَبِّ أقِمِ الساعَةَ.
فلو كنت مؤمن...عشت في الحياة الدنيا تتعلم عن الله وعن أسمائه وصفاته ومتعلق به سبحانه ولا ترجو ولا تخاف ولا تدعو ولا تتوكل إلا عليه؛ ربك ده هيثبتك ويجعلك تنطق وتقول:
《ربي الله》
قال الله تعالى:
"يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ"
《سورة إبراهيم آية (27) 》
فعند موتك ربنا هيثبتك بقول لا إله إلا الله قبل خروج روحك، وفي القبر هيثبتك لما الملكين يسألوك👌
أما لو كنت بعيد عن الله، أو تُنكر وُجوده أو لا تصلي له ولا تعبده حق عبادته؛ فإذا سألك الملكين مَن ربك؛ هتقول: هاه...هاه...لا أدري!
وده طبيعي على فكرة،
تخيل كده واحد طول عمره بيتودد لك ويقرب منك ويعملك كل إللي فيه مصلحتك وانت مش مهتم بيه ولا حتى بتكافئ الإحسان إللي بيعمله معاك ودايما تصده وتبعده عنك؛
وفجأة بعد ما كنت مُعرِض عنه تيجي في يوم تطلب منه شيء، هل تتوقع إنه ينفّذ لك طلبك؟
ولله المثل الأعلى في السماوات والأرض، انت طول عمرك وانت رافض تقف تصلي لله، مع إن ربنا مغرقك بالنعم، وكنت دايما تعصيه، ده غير إنك ممكن أصلا تكون مش معترف بوجوده وكنت بتقول:
لا لا مفيش حاجة اسمها إله ومفيش حاجة اسمها بعث🙄
عايزه دلوقتي يثبتك إزاي عند سؤال الملكين ويلهمك الإجابة؟
إزاي عايز تتساوى مع المؤمن إللي عاش طائع وخاضع لله عز وجل؟
أفنجعل المسلمين كالمجرمين🙂
وبعد كده هيسألوك السؤال الثاني:
ما دينُكَ ؟
اتت تقدر تقول دلوقتي وانت في الدنيا: ديني الإسلام، لكن إيه هو مدى التزامك بالدين؟
على قدر التزام ومعرفتك بدينك في الدنيا هتقدر تجاوب،
فلو كنت مؤمن وعشت على دين الإسلام، وكنت قائم بأركانه الخمسة:
شهادة ألا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله،
وأقمت الصلاة، وآتيت الزكاة وصمت رمضان وحجيت بيت الله إذا كنت مستطيع؛ هتقول:
《دينيَ الإسلامُ》
أما لو كنت على غير ملة الإسلام، أو مكنتش ملتزم بدينك ولا تقف عند الحرام وتلتزم بالحلال؛ ساعتها هتقول: هاه...هاه...لا أدري!
وهيسألوك عن نبيك ويقولوا:
ما هذا الرَّجلُ الَّذي بُعِثَ فيكم؟
فلو كنت عارف مين هو رسول الله ﷺ وعارف سيرته ومُتبع لسنته مش مبتدع؛ ساعتها هتقول :《هو رسولُ اللهِ》
فهيسألك المكلين: ومَا عِلْمُكَ ؟
يعني انت عرفت منين إن ده رسول الله، فهتقول:
《قَرأتُ كِتابَ اللهِ فآمَنتُ به وصَدَّقْتُ》
يعني انت هتقول لهم إنك عارف الإجابات دي لأنك قرأت القرآن وعرفت إللي فيه وآمنت به، والقرآن فيه الإيمانُ باللهِ ورسُلِه وكُتُبِه👌
أما بقى لو مكنتش تعرف حاجة عن رسول الله ﷺ، ومش بتقلده وبتقلد المغنيين والممثلين والكفرة الفجرة، ولما حد يقولك اعمل كذا تقول له ياعم سيبك دي سنة، يعني حاجة مش مهمة أو تخترع عبادة مكنش رسول الله ﷺ بيعملها؛ هيكون ردك الطبيعي:
هاه...هاه...لا أدري!
شوف بقى الفرق الرهيب بين نتيجة الإجابتين👌
بعد ما تجاوب على الأسئلة صح سيُنادي الله عز وجل من السماء:
"أنْ صَدَقَ عَبدِي ، فَأفْرِشُوه من الجنةِ ، وألْبِسُوهُ من الجنةِ ، وافْتَحُوا له بابًا إلى الجنةِ..."
《صحيح الجامع》
يعني ربنا هيقول إجابتك صحيحة وفعلا انت كنت عايش مؤمن بالله ومتمسك بالدين ومتبع للنبي ﷺ 👌
وهنا هيجيلك رجل شكله جميل، لابس ملابس جميلة، ريحته حلوة وهيقولك:
أبْشِرْ بِالَّذِي يَسُرُّكَ ، هذا يَومُكَ الذي كُنتَ تُوعَدُ.
يعني زي ما بنقول كده بالعامية: ابسط ياعم ده النهاردة يومك إللي انت كنت مستنيه👌
فهتسأل الرجل ده وتقوله:
مَن أنتَ ؟ فوجْهُكَ الوَجْهُ يَجِيءُ بِالخيرِ.
فهيقول لك:
أنا عَمَلُكَ الصالِحُ فواللهِ ما عَلِمْتُكَ إلا كنتَ سريعًا في طاعةِ اللهِ ، بطيئًا في معصيةِ اللهِ ، فجزاك اللهُ خيرًا.
ربنا جعل عملك الصالح في هيئة رجل عشان يونّسك في القبر لحد قيام الساعة،
وبعد كده يتفتح لك باب من الجنةِ ، وبابٌ من النارِ ، فيُقالُ لك :
هذا مَنْزِلُكَ لو عَصَيْتَ اللهَ ، أَبْدَلَكَ اللهُ به هذا 👌
يعني انت هتشوف مقعدك من النار في حالة لو كنت عاصي ولم تَمُت على الإيمان وبعدين يتفتح لك باب من الجنة فيأتيك نَسيمِها ورَائحَتها الزَّكيَّةِ العَطرةِ،
ويأمر الله الملائكة إنهم يفرشوا لك فراش من الجنة تجلس عليه ويلبسوك ثياب من الجنة،
ويتوسع لك في قبرك مد بصرك،
شوف لو انت واقف في صحراء أو مكان فاضي لما تنظر لبعيد؛ بصرك هيجيب لحد فين؟
أهه ده اسمه مَد البصر، فانت هتبقى قاعد في قبرك وقصادك مد بصرك واسع، كأنك قاعد في حديقة واسعة فيها من الروائح والمنظر الجميل إللي لا يمكن وصفه،
فانت لما هتشوف إللي في الجنة هتقول من سعادتك وفرحتك: رَبِّ أقِمِ السَّاعَةَ ، رَبِّ أقِمِ الساعَةَ.
«بَلِّغُوا عَنِّي ولو آيَةً» 💞🍃
Photo
وسؤال الملكين هو آخر فتنة يتعرض لها المؤمن👌
وبعد كده روحك تتشكل على هيئة طائر يأكُلُ ويَرعَى من شَجرِ الجنَّةِ طول فترة عالم البرزخ لحد ما يأتي يوم البعث فترد روحك إلى جسدك وتدخل للجنة،
وروحك تلتقي بأرواح المؤمنين إللي كانت على مثل عملك وتتذاكروا مع بعض ما كان بينكم في الحياة الدنيا.
أما والعياذ بالله لو معرفتش تجاوب على الأسئلة وكانت إجابتك:
هاه...هاه...لا أدري!
الملكين هيقولوا لك:
"لا دَرَيْتَ ولَا تَلَيْتَ"
《صحيح البخاري》
يعني بيدعو عليك لا كنتَ دَاريًا ولا تاليًا؛ فلا تُوفَّقُ في هذا الموقِفِ، ولا تَنتفعُ بما كنتَ تسمعُ أو تقرأُ،
و سينادي الله عز وجل من السماء:
"أنْ كَذَبَ عَبدِي ، فأفْرِشُوهُ من النارِ، وافْتَحُوا له بابًا إلى النَّارِ"
《صحيح الجامع》
يعني ربنا هيقول عليك كذاب؛ لأنه جل وعلا عرّفك الحق وأرسل لك إليك خير الرسل،
وعرفت إن الإسلام هو الحق لكنك كذبت بكل ده واستكبرت طول حياتك عن اتباع الحق وعن اتباعك لرسول الله ﷺ، فإزاي يعني بعد كل ده تقول لا أدري؟!
وهنا هيبدأ الشقاء😞
هتحيط بيك النار من تحتك ومن حولك كأنك لابس النار دي،
وهيتفتح لك باب من النار يأتيك منه شدة الحر زيادة لك في العذاب،
تَعذيبًا لك على كُفرِك في حَياتِك مع وضوحِ الدَّلائلِ وعِلمِك بها،
وهيضيق عليك القبر لحد ما تختلف أضلاعك، يعني لحد ما تدخل أضلاع صَدرك بعضُها في بَعضٍ مِن شِدَّة التَّضييقِ عليك في القبر،
وهيجيلك رجل شكله قبيح ويرتدي ملابس شكلها وحش، وريحته منتنة، ويقولك:
أبْشِرْ بِالَّذِي يَسُوءُكَ هذا يَوْمُكَ الذي كُنْتُ تُوعَدُ.
فهتسأله وتقول له:
مَنْ أنْتَ؟ فَوَجْهُكَ الْوَجْهُ يَجِيءُ بِالشَّرِّ؟
فَيَقُولُ لك:
أنا عملُكَ الخبيثُ ، فواللهِ ما عَلِمْتُ إلا كنتُ بطيئًا عن طاعةِ اللهِ ، سريعًا إلى معصيةِ اللهِ ، فجزاك الله شرًّا.
عملك الخبيث من الغيبة والظلم وأخذ أموال الناس بالباطل والنوم عن الصلاة وهجر القرآن والكذب والخيانة والزنا و...و...
كل الخبائث تمثلت في هيئة رجل وجهه لا يجيء إلا بالشر،
فهنا هتقول:
رَبِّ لا تُقِمِ الساعةَ.
《أخرجه أبو داود ، وأحمد وإسناده صحيح》
ثمَّ يقيَّضُ لَك أعمى أبْكَمُ معَهُ مِرزبَةٌ من حديدٍ لو ضُرِبَ بِها جبلٌ لصارَ ترابًا 👌
يعني ربنا هيهيأ لك واحد أعمى لا يرى وأبكم لا يتكلم معه مطرقة من حديد، المطرقة لو انضرب بيها جبل؛ الجبل هيتحول إلى تراب،
تخيل بقى إنك انت إللي هتنضرب بالمرزبة دي،
ولما تنضرب بيها هتصرخ صرخة يسمَعُها ما بينَ المشرقِ والمغربِ إلَّا الإنس والجن وتتحول إلى تراب،
وبعدين يعيدك الله كما كنت مرة تانية وتفضل تتعذب كده لحد ما تخلص كل الذنوب إللي عليك ولو جاء يوم القيامة وانت لسه عليك ذنوب؛ هتتعذب بيها في النار،
أما لو انتهت ذنوبك وانت في القبر؛ فساعتها ربنا هيجعل لك قبرك روضة من رياض الجنة وتتنعم زي العبد المؤمن،
أما بقى لو كنت كافرا فستعذب في قبرك إلي قيام الساعة وبعدين تتعذب أشد العذاب في النار ولن تخرج منها أبدا😞
عذاب القبر مش هيقف على الضربات بالمطرقة وبس؛ ده انت لو أهلك قعدوا ينوحوا عليك ويصوتوا ويلطموا الخدود ويشقوا هدومهم فانت هتتعذب بسبب أفعالهم لو انت كنت موصيهم يعملوا كده،
أو كنت انت متعود تعمل كده وانت عايش وكنت بتشجع على الفعل ده وهم قلدوك بعد موتك،
قال رسول الله ﷺ:
"الْمَيِّتُ يُعَذَّبُ فِي قَبْرِهِ بِمَا نِيحَ عَلَيْهِ" 《رواه البخاري ومسلم》
وقال : "إِنَّ الْمَيِّتَ يُعَذَّبُ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ"《رواه مسلم》
ومش بس كده، ده في عذاب في القبر مخصوص لأنواع معينة من الناس،
هنعرف الأنواع دي في الحلقة الجاية إن شاء الله،بكرة نجانا الله وإياكم من عذاب القبر😞
وبعد كده روحك تتشكل على هيئة طائر يأكُلُ ويَرعَى من شَجرِ الجنَّةِ طول فترة عالم البرزخ لحد ما يأتي يوم البعث فترد روحك إلى جسدك وتدخل للجنة،
وروحك تلتقي بأرواح المؤمنين إللي كانت على مثل عملك وتتذاكروا مع بعض ما كان بينكم في الحياة الدنيا.
أما والعياذ بالله لو معرفتش تجاوب على الأسئلة وكانت إجابتك:
هاه...هاه...لا أدري!
الملكين هيقولوا لك:
"لا دَرَيْتَ ولَا تَلَيْتَ"
《صحيح البخاري》
يعني بيدعو عليك لا كنتَ دَاريًا ولا تاليًا؛ فلا تُوفَّقُ في هذا الموقِفِ، ولا تَنتفعُ بما كنتَ تسمعُ أو تقرأُ،
و سينادي الله عز وجل من السماء:
"أنْ كَذَبَ عَبدِي ، فأفْرِشُوهُ من النارِ، وافْتَحُوا له بابًا إلى النَّارِ"
《صحيح الجامع》
يعني ربنا هيقول عليك كذاب؛ لأنه جل وعلا عرّفك الحق وأرسل لك إليك خير الرسل،
وعرفت إن الإسلام هو الحق لكنك كذبت بكل ده واستكبرت طول حياتك عن اتباع الحق وعن اتباعك لرسول الله ﷺ، فإزاي يعني بعد كل ده تقول لا أدري؟!
وهنا هيبدأ الشقاء😞
هتحيط بيك النار من تحتك ومن حولك كأنك لابس النار دي،
وهيتفتح لك باب من النار يأتيك منه شدة الحر زيادة لك في العذاب،
تَعذيبًا لك على كُفرِك في حَياتِك مع وضوحِ الدَّلائلِ وعِلمِك بها،
وهيضيق عليك القبر لحد ما تختلف أضلاعك، يعني لحد ما تدخل أضلاع صَدرك بعضُها في بَعضٍ مِن شِدَّة التَّضييقِ عليك في القبر،
وهيجيلك رجل شكله قبيح ويرتدي ملابس شكلها وحش، وريحته منتنة، ويقولك:
أبْشِرْ بِالَّذِي يَسُوءُكَ هذا يَوْمُكَ الذي كُنْتُ تُوعَدُ.
فهتسأله وتقول له:
مَنْ أنْتَ؟ فَوَجْهُكَ الْوَجْهُ يَجِيءُ بِالشَّرِّ؟
فَيَقُولُ لك:
أنا عملُكَ الخبيثُ ، فواللهِ ما عَلِمْتُ إلا كنتُ بطيئًا عن طاعةِ اللهِ ، سريعًا إلى معصيةِ اللهِ ، فجزاك الله شرًّا.
عملك الخبيث من الغيبة والظلم وأخذ أموال الناس بالباطل والنوم عن الصلاة وهجر القرآن والكذب والخيانة والزنا و...و...
كل الخبائث تمثلت في هيئة رجل وجهه لا يجيء إلا بالشر،
فهنا هتقول:
رَبِّ لا تُقِمِ الساعةَ.
《أخرجه أبو داود ، وأحمد وإسناده صحيح》
ثمَّ يقيَّضُ لَك أعمى أبْكَمُ معَهُ مِرزبَةٌ من حديدٍ لو ضُرِبَ بِها جبلٌ لصارَ ترابًا 👌
يعني ربنا هيهيأ لك واحد أعمى لا يرى وأبكم لا يتكلم معه مطرقة من حديد، المطرقة لو انضرب بيها جبل؛ الجبل هيتحول إلى تراب،
تخيل بقى إنك انت إللي هتنضرب بالمرزبة دي،
ولما تنضرب بيها هتصرخ صرخة يسمَعُها ما بينَ المشرقِ والمغربِ إلَّا الإنس والجن وتتحول إلى تراب،
وبعدين يعيدك الله كما كنت مرة تانية وتفضل تتعذب كده لحد ما تخلص كل الذنوب إللي عليك ولو جاء يوم القيامة وانت لسه عليك ذنوب؛ هتتعذب بيها في النار،
أما لو انتهت ذنوبك وانت في القبر؛ فساعتها ربنا هيجعل لك قبرك روضة من رياض الجنة وتتنعم زي العبد المؤمن،
أما بقى لو كنت كافرا فستعذب في قبرك إلي قيام الساعة وبعدين تتعذب أشد العذاب في النار ولن تخرج منها أبدا😞
عذاب القبر مش هيقف على الضربات بالمطرقة وبس؛ ده انت لو أهلك قعدوا ينوحوا عليك ويصوتوا ويلطموا الخدود ويشقوا هدومهم فانت هتتعذب بسبب أفعالهم لو انت كنت موصيهم يعملوا كده،
أو كنت انت متعود تعمل كده وانت عايش وكنت بتشجع على الفعل ده وهم قلدوك بعد موتك،
قال رسول الله ﷺ:
"الْمَيِّتُ يُعَذَّبُ فِي قَبْرِهِ بِمَا نِيحَ عَلَيْهِ" 《رواه البخاري ومسلم》
وقال : "إِنَّ الْمَيِّتَ يُعَذَّبُ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ"《رواه مسلم》
ومش بس كده، ده في عذاب في القبر مخصوص لأنواع معينة من الناس،
هنعرف الأنواع دي في الحلقة الجاية إن شاء الله،بكرة نجانا الله وإياكم من عذاب القبر😞
لمن لا يصلون السنن!
- خلال عام واحد فقط .. الفرق بين من يصلي السنن الرواتب ومن لا يصليها ( ٤٣٢٠ ) ركعة
- والفرق بين من يصلي الوتر ركعةً واحدة يومياً ومن لا يصليها (٣٦٥) ركعة
- والفرق بين من يركع ركعتي الضحى يومياً ومن لا يصليها (٧٣٠) ركعة
- فرق عدد الركعات لمن واظب على السنن ومن لم يحافظ عليها (٥٤١٥) ركعة
فما بالكم بسنين!
- فرق كبير ونحن لا نشعر به ابداً بتكاسلنا وتقاعسنا عن أدائها
وتذكر أن في كل ركعة "سجودان" يعني رفعة درجتان في الجنة بكل ركعة
• عن أبي عبداللَّه ويُقَالُ: أبُو عبْدِالرَّحمنِ ثَوْبانَ موْلى رسولِ اللَّهِ ﷺ قَالَ: سمِعْتُ رسولَ اللَّه ﷺ يَقُولُ: عليكَ بِكَثْرةِ السُّجُودِ ، فإِنَّك لَنْ تَسْجُد للَّهِ سجْدةً إلاَّ رفَعكَ اللَّهُ بِهَا دَرجَةً ، وحطَّ عنْكَ بِهَا خَطِيئَةً) رواه مسلم مسلم
• وقال عليه الصلاة والسلام : بأن السنن يكمل بها النقص في الفرائض يوم القيامة
• عن أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عَمَلِهِ *صَلَاتُه*ُ فَإِنْ صَلُحَتْ فَقَدْ أَفْلَحَ وَأَنْجَحَ وَإِنْ فَسَدَتْ فَقَدْ خَابَ وَخَسِرَ ، فَإِنْ انْتَقَصَ مِنْ فَرِيضَتِهِ شَيْءٌ قَالَ الرَّبُّ عَزَّ وَجَلَّ : انْظُرُوا هَلْ لِعَبْدِي مِنْ *تَطَوُّع*ٍ فَيُكَمَّلَ بِهَا مَا انْتَقَصَ مِنْ الْفَرِيضَةِ ؟ ثُمَّ يَكُونُ سَائِرُ عَمَلِهِ عَلَى ذَلِكَ ).سنن الترمذي،النسائي.
يكفي أنها تسد نقص صلاتنا في الفرض..!💛
- مقتبس
- خلال عام واحد فقط .. الفرق بين من يصلي السنن الرواتب ومن لا يصليها ( ٤٣٢٠ ) ركعة
- والفرق بين من يصلي الوتر ركعةً واحدة يومياً ومن لا يصليها (٣٦٥) ركعة
- والفرق بين من يركع ركعتي الضحى يومياً ومن لا يصليها (٧٣٠) ركعة
- فرق عدد الركعات لمن واظب على السنن ومن لم يحافظ عليها (٥٤١٥) ركعة
فما بالكم بسنين!
- فرق كبير ونحن لا نشعر به ابداً بتكاسلنا وتقاعسنا عن أدائها
وتذكر أن في كل ركعة "سجودان" يعني رفعة درجتان في الجنة بكل ركعة
• عن أبي عبداللَّه ويُقَالُ: أبُو عبْدِالرَّحمنِ ثَوْبانَ موْلى رسولِ اللَّهِ ﷺ قَالَ: سمِعْتُ رسولَ اللَّه ﷺ يَقُولُ: عليكَ بِكَثْرةِ السُّجُودِ ، فإِنَّك لَنْ تَسْجُد للَّهِ سجْدةً إلاَّ رفَعكَ اللَّهُ بِهَا دَرجَةً ، وحطَّ عنْكَ بِهَا خَطِيئَةً) رواه مسلم مسلم
• وقال عليه الصلاة والسلام : بأن السنن يكمل بها النقص في الفرائض يوم القيامة
• عن أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عَمَلِهِ *صَلَاتُه*ُ فَإِنْ صَلُحَتْ فَقَدْ أَفْلَحَ وَأَنْجَحَ وَإِنْ فَسَدَتْ فَقَدْ خَابَ وَخَسِرَ ، فَإِنْ انْتَقَصَ مِنْ فَرِيضَتِهِ شَيْءٌ قَالَ الرَّبُّ عَزَّ وَجَلَّ : انْظُرُوا هَلْ لِعَبْدِي مِنْ *تَطَوُّع*ٍ فَيُكَمَّلَ بِهَا مَا انْتَقَصَ مِنْ الْفَرِيضَةِ ؟ ثُمَّ يَكُونُ سَائِرُ عَمَلِهِ عَلَى ذَلِكَ ).سنن الترمذي،النسائي.
يكفي أنها تسد نقص صلاتنا في الفرض..!💛
- مقتبس
ومن جمال القرآن: أنه لا يعاتبك حين تأتيه ، لا يسألك من أنت ، ولا يطلب منك إبراز بطاقة هويتك ، ولا يستفسر عن تاريخك في رقة القلب ، ولا يشك في نيتك حين تُقبل عليه ، راحتاه رقيقتان لا تُخجلان من أتاه مصافحا.🍂🌧
تقول إحداهن :
في رمضان الماضي كنت أدعو الله بأمنية وأنا أدعو أشعر أن هذه الأمنية كل شيء يسير ضدّها ولكن في داخلي صوت يصرخ
"إن الله إذا أراد شيئًا هيَّأ له الأسباب"
أكملت الدعاء فبشّرني الله بها قبل أشهر ، أتى رمضان هذا العام ولم تعد هذه الأمنية في قائمة الأماني .. لا تيأسوا لا تيأسوا لا تيأسوا!💛
في رمضان الماضي كنت أدعو الله بأمنية وأنا أدعو أشعر أن هذه الأمنية كل شيء يسير ضدّها ولكن في داخلي صوت يصرخ
"إن الله إذا أراد شيئًا هيَّأ له الأسباب"
أكملت الدعاء فبشّرني الله بها قبل أشهر ، أتى رمضان هذا العام ولم تعد هذه الأمنية في قائمة الأماني .. لا تيأسوا لا تيأسوا لا تيأسوا!💛
هكذا أصبح الشرك في أغلب بلاد الإسلام إلا ما رحم ربي.
الشرك بالله بات في بلادنا الإسلامية جهاراً نهاراً بل وأصبح الشرك من السُنة، ومن ينكره يتم إتهامه بالمُشرك والوهابي والمتشدد والخارجي..
ملايين البشر يتركون أطهر البِقاع المُقدسة (مكة والمدينة) والمشاعر التي أمرنا الله بعبادته عندها ويذهبون لصاحب قبر يذبحون عنده الأضاحي ويدعونه ويستغيثون به ويتوسلون إليه ويلهجون ويهتفون بإسمه ليرزقهم المال والولد ويُشفيهم من المرض ويشفع لهم.
إذا لم يكن هذا بعينه هو الشرك بالله فإنه والله وتالله وبالله لا يوجد على ظهر الأرض شركٌ أبدا ً. فهذه تماما أفعال مشركين قريش عندما كانوا يتخذون وسطاء بينهم وبين الله ويقولون (هؤلاء شفعاؤنا عند الله)، فاعتبرهم الله كُفار وقاتلهم رسول الله ﷺ لانهم صرفوا العبادة لغير الله. وهل يوجد عبادة أعظم من الدعاء والطواف والاستعانة والتوسل والتوكل؟
قال الله تعالى (وأن المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا)
قال رسول الله ﷺ (الدعاء هو العبادة) اي أعظم العبادات.
قال تعالى (فصلّ لربك وانحر).
وعندما بدأت دعوة التوحيد في البلاد الإسلامية تنتشر بدأ سدنة الاضرحة من دُعاة الصوفية الشياطين وغيرهم بالمحاربة
الشرك بالله بات في بلادنا الإسلامية جهاراً نهاراً بل وأصبح الشرك من السُنة، ومن ينكره يتم إتهامه بالمُشرك والوهابي والمتشدد والخارجي..
ملايين البشر يتركون أطهر البِقاع المُقدسة (مكة والمدينة) والمشاعر التي أمرنا الله بعبادته عندها ويذهبون لصاحب قبر يذبحون عنده الأضاحي ويدعونه ويستغيثون به ويتوسلون إليه ويلهجون ويهتفون بإسمه ليرزقهم المال والولد ويُشفيهم من المرض ويشفع لهم.
إذا لم يكن هذا بعينه هو الشرك بالله فإنه والله وتالله وبالله لا يوجد على ظهر الأرض شركٌ أبدا ً. فهذه تماما أفعال مشركين قريش عندما كانوا يتخذون وسطاء بينهم وبين الله ويقولون (هؤلاء شفعاؤنا عند الله)، فاعتبرهم الله كُفار وقاتلهم رسول الله ﷺ لانهم صرفوا العبادة لغير الله. وهل يوجد عبادة أعظم من الدعاء والطواف والاستعانة والتوسل والتوكل؟
قال الله تعالى (وأن المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا)
قال رسول الله ﷺ (الدعاء هو العبادة) اي أعظم العبادات.
قال تعالى (فصلّ لربك وانحر).
وعندما بدأت دعوة التوحيد في البلاد الإسلامية تنتشر بدأ سدنة الاضرحة من دُعاة الصوفية الشياطين وغيرهم بالمحاربة