كلمات
10.5K subscribers
647 photos
3 videos
166 links
Postz
Download Telegram
وفى يوم الجمعة صَلواّ عَلى من أشرَق الْكَوْن بنورِه ﷺ
‏من باب الصراحة ، الإهمال مابيجيش إلا من إتنين ، يا شخص عنده غيرك ، يا شخص مبقاش عايزك خالص ، موضوع الظروف ده شيله من دماغك خالص.
‏مفيش أسوأ من إنك تقع ف حالة مفيش وصف ليها غير إنك مش عارف، مش عارف تستني ولا تمشي، مش عارف إنت بخير ولا لأ، مش عارف تاخد قرار، مش عارف تفكر، مش عارف تجاوب ع أي سؤال يجي ف بالك، مش عارف إنت عايز إيه، مش عارف إنت أصلا مش عارف ليه، إحساس مؤذي ومخليك مش عايز حاجة غير إنك تبقي لوحدك
‏"لن يخذلك الله وهو يعلم بأنك تُردّد في داخلك إن الله معي."
نصيحة اليوم:
متقفش مع امك كتير في المطبخ عشان هتجرجرك وهتحكيلها وهتفضحك.
‏العتاب ده مجهود بيترمي على الأرض لا انت بعدها بترتاح ولا هماا بيتغيروا
اللي بتعيط دي أم حاضنة ومؤسِسة جروب الاحتضان في مصر، اسمها يمنى دحروج.. بتعيط ليه؟ كانت بتحكي عن طفلة عندها ٣ سنين فيه زوجين احتضنوها من وهي بيبي بعد ما عانوا وبذلوا مجهود عشان ياخدوها ويكفلوها وبعد ما البنت اتعودت إن بقى فيه بابا وماما وسرير بتاعها وألعاب ودفا وحنية وبيت لدرجة إنها متعرفش إنها طفلة محتضنة، الزوجة حملت وقررت هي وزوجها إنهم يرجعوا البنت للدار تاني.. البنت وهي على باب الدار والمشرفة بتاخدها قعدت تعيط وتقول "بابا ماتسبنيش" !!
لما تكوني خالتو او عمتو بتكون دي النتيجه يوم فرحك 🤭😍❤️
1
‏أكتر ناس بتعاني بتبقى الناس السوية، اللي مش عاوزين أحلى حاجة ولا أكمل حاجة، عاوزين بس الحاجة الصح، اللي عندها كلمة صحاب يعني صحاب بجد مش منظره و لا مصالح، اللي عندهم الجواز يعني صُحبه وألفه وشراكه وسكن مش خلفة عيال، اللي عندها البيت إحتواء مش فندق أو وقت بيضيع فيه وقت.
‏⠀⠀

الدعوه دى جميله اوى :

ربنا يريح قلب كل حد شايل حاجات مش قادر يشرحها لحد ..!!
‏"تيجي نشرب شاي، وأقولك عيونك حلوة ازاي.!"❤️
‏نفسي محتاجش مجهود وأنا بقول "لأ"، من حقي أرفض شئ مش على مزاجي ولا مريح بالنسبالي من غير ما أشرح وأبرر وأحط أعذار.
‏أفضل حاجه تعملها لـ إنسان بتحبه إنك تسمعهُ، تسيبه يقول كل الـ جواة بدون أدني نقاش منك معاه لـ ذلك، سماعك وشعورك وتقديرك وتحط نفسك مكان الـ بتحبه وتقول لو أنا مكانهُ كنت هتصرف إزاي ؟! الحُب مش بحب وأحضنك وعنيكي وجسمك، الحُب هو اللجوء الآمن حينما ينعدم الآمان من حولهم عزيزي المغرد.
لو كنت كتاب كنت هبقى كتاب حياتي ياعين ماشوفت زيه كتاب
الفرح ف سطرين والباقي كله عذاب
‏لسه في خير هيجي ، فيه ناس كويسين مقابلنهُمش لسه ، في حاجات حلوه كتير مستنيانا.
‏أقع في حب اللُطفاء،اللي بيدققوا في تفاصيلي الصغيرة حباً و ليس تطفلاً
‏لو رجع بيا الزمن !