كلنا عندنا صاحب تحسه عايش في كهف مفيهوش شبكة وموبايله دايماً مقفول
ومش عارف توصله.
ومش عارف توصله.
"عسى أن تجد ما تحبه تمامًا كما تمنيته، أن تأتيك المسرَّات من حيث لا تحتسب، عسى أن تُجاب دعواتك إلى درجة تعجبك، أن تتفتح لك أبواب الخيرات جميعها في سيرك، عسى أن تطمئن كثيرًا حتى لا تخشى أي شيء، وأن يفاجئك القدر بما تهوى كما يرضاه الله إليك، وأن يمتلئ فؤادك بالفرحة التي لا يعكِّر صفوها أي شيء."
"تعود إلى سريرك اليوم، تحت سقفك الآمن، وبين أشياءك التي تُحب، تسمع صوت حديث عائلتك، تتواصل مع أصدقائك، يوم سعيد آخر ممتلئ بالحُب، بالضحكات، بالعطاء. لم تشكو الجوع، أو يخلع قلبك الفقد، ولم تطرق الأبواب طلبًا للمساعدة، يومًا آخر تنام فيه مُطمئن القلب .. الحمدلله."
قد لاتحصل على التقدير من عائلتك ولا من أصدقاءك ولا حتى من مَن أحببت، ولكن إيّاك، إيّاك أن ترتكب ذلك الخطأ الرهيب ولا تقدر نفسك.
انت متعرفش ربنا محضرلك فرح قد ايه الأيام اللي جايه ..سيبها لله واصبر اليومين دول ❤️
❤1
بحترم أوي الناس إللي بتحب القهوة و اللون الإسود و المطر و البحر، ناس رايقة أوي .
من باب الصراحة ، الإهمال مابيجيش إلا من إتنين ، يا شخص عنده غيرك ، يا شخص مبقاش عايزك خالص ، موضوع الظروف ده شيله من دماغك خالص.
مفيش أسوأ من إنك تقع ف حالة مفيش وصف ليها غير إنك مش عارف، مش عارف تستني ولا تمشي، مش عارف إنت بخير ولا لأ، مش عارف تاخد قرار، مش عارف تفكر، مش عارف تجاوب ع أي سؤال يجي ف بالك، مش عارف إنت عايز إيه، مش عارف إنت أصلا مش عارف ليه، إحساس مؤذي ومخليك مش عايز حاجة غير إنك تبقي لوحدك
نصيحة اليوم:
متقفش مع امك كتير في المطبخ عشان هتجرجرك وهتحكيلها وهتفضحك.
متقفش مع امك كتير في المطبخ عشان هتجرجرك وهتحكيلها وهتفضحك.
العتاب ده مجهود بيترمي على الأرض لا انت بعدها بترتاح ولا هماا بيتغيروا
اللي بتعيط دي أم حاضنة ومؤسِسة جروب الاحتضان في مصر، اسمها يمنى دحروج.. بتعيط ليه؟ كانت بتحكي عن طفلة عندها ٣ سنين فيه زوجين احتضنوها من وهي بيبي بعد ما عانوا وبذلوا مجهود عشان ياخدوها ويكفلوها وبعد ما البنت اتعودت إن بقى فيه بابا وماما وسرير بتاعها وألعاب ودفا وحنية وبيت لدرجة إنها متعرفش إنها طفلة محتضنة، الزوجة حملت وقررت هي وزوجها إنهم يرجعوا البنت للدار تاني.. البنت وهي على باب الدار والمشرفة بتاخدها قعدت تعيط وتقول "بابا ماتسبنيش" !!
أكتر ناس بتعاني بتبقى الناس السوية، اللي مش عاوزين أحلى حاجة ولا أكمل حاجة، عاوزين بس الحاجة الصح، اللي عندها كلمة صحاب يعني صحاب بجد مش منظره و لا مصالح، اللي عندهم الجواز يعني صُحبه وألفه وشراكه وسكن مش خلفة عيال، اللي عندها البيت إحتواء مش فندق أو وقت بيضيع فيه وقت.
⠀⠀
الدعوه دى جميله اوى :
ربنا يريح قلب كل حد شايل حاجات مش قادر يشرحها لحد ..!!
الدعوه دى جميله اوى :
ربنا يريح قلب كل حد شايل حاجات مش قادر يشرحها لحد ..!!
نفسي محتاجش مجهود وأنا بقول "لأ"، من حقي أرفض شئ مش على مزاجي ولا مريح بالنسبالي من غير ما أشرح وأبرر وأحط أعذار.