كلمات
10.5K subscribers
647 photos
3 videos
166 links
Postz
Download Telegram
امشي ...
1
‏"أن يكون للفتاة أخت قوية وداعمة، فهذا من مباهج البيت."

- أخبري أختكِ أنكِ تُحبيها.
‏"الأصيل" لو شاف البديل مابيستغناش.
"يُقال أن أغسطس شهر الوقوع بالحب."
عايز افرح فرحه مفرحتهاش قبل كده،محتاج فرحه تنسينى اى حاجه مضايقانى وتخرجنى برا الدوشه اللى فدماغى، فرحه كده غير متوقعه ومش مترتبلها اى ترتيبات،فرحه من اللى بتيجى من عند ربنا تخليك مش محتاج اى حاجه بعدها،فاللهم أجبر قلبي جبراً يتعجب منه أهل السموات والأرض,جبراً يليق بكرمك وعظمتك.
👍1
"مش دايماً الطيور على أشكالها بتقع ، ياما الدنيا حدفتنا على ناس لا كانوا شبهنا ولا ينفعوا لينا".
النهارده ٢٩ ذو الحجة ١٤٤٢ ..

يعني اخر يوم ف السنه الهجرية و للاسف التايم لاين كله مفيش اي حد ذكر اي حاجه عنه زي ما بنعمل ف السنه الميلادية !

فاللهم صل وسلم و زد و بارك على من ترك احب البلاد لقلبه من ١٤٤٢ عام حتي يبلغنا ديننا 💙"!

اللهم إنا نسألك خير هذه السنة ونعوذ بك من شرها ونستكفيك فواتها وشغلها ، اللهم ارزقنا فيها العصمة من الشيطان الرجيم يا رب العالمين

#١٤٤٣ه‍ .

- مر يمه
‏١ من محرم ١٤٤٣ هـ.

باسمك يا الله نبدأ هذه السنه فأعطنا خيرها واكفنا شرها.💛
‏فيه فتره في حياتك هتمر بيها هتربيك حرفيا ، هتخليك تكبر سنيين لقدام ، هتعلمك أن مش كل الناس أصحاب وحبايب وولاد أصول ومتربيين ، ومش اللي هياكل معاك في طبق هيصونه ، ومش كل اللي يقولك كلمة حلوه يبقى حبيبك ، وساعات بتبقى شايف وعارف وفاهم كويس بس ملكش نفس تعاتب ، أو ممكن قرفان تعاتب.
‏أعمق عبارة قرأتها :

"هناك خير في كل شر ، لا يعرفه إلا الله".
‏“الشخص الذي يُمكنهُ إتقان الصبر ؛ يُمكنهُ إتقان أي شيء أخر ، على قدر الصبر يأتي الجبر .. الحمدلله دائمًا و أبدًا.”
‏"واحدة مِن أكثر الجُمل المُطمئنة والمُريحة للأعصاب على الإطلاق؛ إن أرادوا ضرك، وأراد الله منفعتك، سيجعل الله في ضرهم نفعك.. ومِن أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله؛ لا تقلق من تدابير البشر فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله..
‏و إللى عمل إللى عليه للآخر ، ريح نفسه من كلمة ياريتنى .. و دى أثرها بيدوم لسنين !
‏الإرتباط مسئولية ، الإرتباط محتاج طرفين متفاهمين ، طرفين يقدروا يتخطوا صعوبة أي خلافات مابينهم ، طرفين بيخافوا ع زعل بعض ، محتاج طرف بيعرف يمتص غضب الل قدامه بكلمه تجبر بخاطره ، كلمه تهديه ، كلمة تطمنه وتشيل الخوف من جواه ، محتاج طرف بيسمع وبيعاتب بحنية ❤️
أجمل ما قيل في المواساة :

انا عايزك تروق كدا وتهدي ومتقرفناش معاك لإن إحنا أساساً قرفانين ومخنوقين.
👍1
لكنّ الأمر يُرهِقُني ويأكل تفكيري يا الله !

- ۝ قُلْنَا لَا تَخَفْ ۝
‏"أشعر أن الله يحبني .. لطالما وجدته ينقذني في مواقف صعبة، وعندما أحس بالوحدة ، كانت تلمس أطرافي نسمات باردة .. وإذا تألمت كثيرًا ألهمني بالرجوع إليه والصلاة .. وكثيرًا ما وجدت في قلبي منزلًا من نور ورحمة وسلام .. وكنت أشعر أن الله هنا في أعماقي .. وأنني مزدحم به .. مطمئن إليه."
بصراحه الغيرة دي اكتر احساس مؤذي وملوش لازمه وتبقي قاعد في أمان الله لا بيك ولا عليك تلاقي نفسك مولع وزعلان وبتغير وكل حاجه اتقلبت من أقل تصرف او اي حد يقرب لحد بتحبه، ف حين أن الشخص دا ممكن يكون مش واخد باله ومش مقدر دا ولا فاهم ليه حاجه صغيره زي دي ممكن تضايقك أصلا وشايف أن دي مشاعر أوڤر بس وانت مكبر الموضوع، الغيره بتحولني من شخص عاقل وناضج، لعيل دماغه صغيره ومش هيبطل زن وافتعال المشاكل الا لو اللي قدامي احتوا غيرتي، وماحسسنيش واني مكبر الموضوع .