متأقلم مع حقيقة ان غيابي ووجودي لا يحدثان اي فرق فحياة اي احد، مهما بلغ حبه فالحياة تستمر والناس تعتاد، اغيب واعود بلا كلمة، بلا وداع غير منتظر اي شيئ من احد .
أتمنى من كل قلبي تيجي حاجات تعوضني عن كل اللي حصلى ،أتمنى أبطل تفكير شويه في كل الي فات ،اتمنى تحصل حاجه تغير كل الي انا فيه ده ،اتمنى ارجع كويس زي ما كُنت.
"التعود"
ال message اللي كانت بتجيلك كل يوم الصبح مبقتش موجوده ، ال call اللي كانت بتقعد بالساعتين قبل مااتنام راحت ، الشخص اللي قالك إنى مش همل ولا هزهق مل وزهق وبقيت لوحدك بتفكر إزاي هتنسى طب ليه عودتنى علي وجودك ؟ ليه خلتنى أحبك طالما ف الأخر هتسبنى وتمشى ؟
ال message اللي كانت بتجيلك كل يوم الصبح مبقتش موجوده ، ال call اللي كانت بتقعد بالساعتين قبل مااتنام راحت ، الشخص اللي قالك إنى مش همل ولا هزهق مل وزهق وبقيت لوحدك بتفكر إزاي هتنسى طب ليه عودتنى علي وجودك ؟ ليه خلتنى أحبك طالما ف الأخر هتسبنى وتمشى ؟
"التعلق"
إحساس إن روحك تتعلق بحد وتتعود علي كل تفاصيله إحساس قادر يخلي الدنيا حواليك butterflies طايره وقادر يكسرك من جواك ويندمك علي إنك قربت ، التعلق بوجود حد بيشاركك يومك وخنقتك وعياطك وكل حالاتك وفجأة يختفي من حياتك بيخليك تسأل نفسك هو أنا وحش؟ هو أنا متحبش؟ هونت بسهولة كدة؟
إحساس إن روحك تتعلق بحد وتتعود علي كل تفاصيله إحساس قادر يخلي الدنيا حواليك butterflies طايره وقادر يكسرك من جواك ويندمك علي إنك قربت ، التعلق بوجود حد بيشاركك يومك وخنقتك وعياطك وكل حالاتك وفجأة يختفي من حياتك بيخليك تسأل نفسك هو أنا وحش؟ هو أنا متحبش؟ هونت بسهولة كدة؟
كله بأوان .. واللي ليه نصيب في حاجة هاتجيله ولو في أخر الدنيا .. وماحدش فعلياً يعرف الخير مستنيه فين .. وقت ما ربنا بيريد بتلاقي كل حاجة مترتبة ومتستفة وبتقولك أنا أهو تعالى خدني .. فـ بالراحة على نفسك وعلى أعصابك وماتحملش نفسك ذنب فشلك في حاجات مش مكتوبالك اصلاً .. خد بالأسباب بس ماتجريش ورا حاجة لإن ممكن جداً ماتكونش ليك وكل تعبك يروح عالفاضي.
للنقاش:
من هو أقوى عدو للإنسان !
إجابتك تدل على مدى نضجك وفهمك للحياة.
من هو أقوى عدو للإنسان !
إجابتك تدل على مدى نضجك وفهمك للحياة.
Day 158
شكرًا لكل حد حسسنا أننا نتحب
عشان دا احسن شعور في الدنيا ♥️
شكرًا لكل حد حسسنا أننا نتحب
عشان دا احسن شعور في الدنيا ♥️
"ما أعرفه عنك هو إنك شخص دافىء ممتلئاً بالحنان، لم أشعُر يوماً بالغرابةِ معك بل شعرتُ بالألفةِ التي تتوسد روُحي،لا أثر لقلقي ولا حُزني حينما تكُون معي هنا،كُل الذي أعرفه عنك هو إنك الوحيد القادر على إيقاظ كُل الكلمات النائِمه خلف صمتي❤️."
لما تفتح حياتك لأى إنسان سواء حُب أو صداقة أختار اللي يريحك نفسياً ويكون سوى وناضج فِكريًا، فاهم إن المشاكل والجدال شيء عادى بتحصل مع أى حد ومش نهاية للي بينكم، شخص مايبقاش كل همه يطلعك غلطان فأى حوار أو نقاش. دى الفترة المهمة إننا نبعد عن قليلين النُضج علشان صحتنا النفسية أهم .