كنت فاكره أن الموضوع بالنسبالي بقى عامل زي الحرق القديم اللي كل ما هفتكره جسمي هيقشعر من المنظر اللي كان عليه بس شويه وافتكر انه خلاص مبقاش يوجعني.. بس انا اتوجعت، اتوجعت لما حسيت انه بعد كل ده لسه واحشني.
- روايه كارما
- روايه كارما
"البدايات"
البدايات عبارة عن انبهار ، انبهار بكلام الل قدامك ، انبهار بإهتمامه ، إنبهار بقلبك الل بيدق دقات سريعة لما تلاقي call فجأة من الشخص دة ويبقي مهتم بزعلك وكل تفاصيل يومك ، بس أكتر حاجة بتكسرك فعلاً إن فجأة الشخص ده يزهق ويمل ويتغير من غير سبب وتكتشف إن كل ده مجرد وهم !
البدايات عبارة عن انبهار ، انبهار بكلام الل قدامك ، انبهار بإهتمامه ، إنبهار بقلبك الل بيدق دقات سريعة لما تلاقي call فجأة من الشخص دة ويبقي مهتم بزعلك وكل تفاصيل يومك ، بس أكتر حاجة بتكسرك فعلاً إن فجأة الشخص ده يزهق ويمل ويتغير من غير سبب وتكتشف إن كل ده مجرد وهم !
بتحس بغلاوتك وهي بتقل في قلب غيرك حتى لو أفعاله معاك متغيّرتش، و بتحس لما حد بيخبّي عليك حاجة حتى لو بيحكيلك طول الوقت، و باللي عاوز يكلمك حتى لو مفيش بينكم كلام، شئ جواك بينبّهك لحقيقة الدنيا حواليك و بعدين بيختفي تاني وبتact normal وتحاول تتجاهل الاحساس دا بس فالاخر بيكون صح.
لا يهمني أن أكون شخص محبوب يكفيني أن أكون
شخص لا ينافق ، لا يجامل ، لا يعرف الناس وقت الحاجة ، ولا يوهم أحد بـأشياء مزيفه . . !!
شخص لا ينافق ، لا يجامل ، لا يعرف الناس وقت الحاجة ، ولا يوهم أحد بـأشياء مزيفه . . !!
Forwarded from Mando
وفي ليلة الجمعة
اللهمَّ اكتب لي تغييراً للأفضل في نفسي وحالي، وحقّق لي ما أتمنى، ولا تجعلني وجعاً ولا عبئاً لأحدٍ من خلقك، اللهُمّ لا تحرمني خَيرك بقلةِ شُكري، ولا تخِذلني بقلةِ صَبري، ولا تُحاسِبني بقلةِ اسَتغفاري، فأنت الكريمُ الذي وسِعَت رحَمتكَ كُل شيء.
اللهمَّ اكتب لي تغييراً للأفضل في نفسي وحالي، وحقّق لي ما أتمنى، ولا تجعلني وجعاً ولا عبئاً لأحدٍ من خلقك، اللهُمّ لا تحرمني خَيرك بقلةِ شُكري، ولا تخِذلني بقلةِ صَبري، ولا تُحاسِبني بقلةِ اسَتغفاري، فأنت الكريمُ الذي وسِعَت رحَمتكَ كُل شيء.
"لسه بتراقبهم ؟"
منكرش إنى كنت براقبهم ، منكرش إنى قعدت فترة كبيرة لحد مااقدرت أعمل move on وأتأقلم ع بُعدهم عنى ، بس مع الوقت إكتشفت إنهم ميستهلوش زعلي ده كله ، اكتشفت إن الواحد كل مابيكبر وينضج بيسأل نفسه هو أنا إزاي كنت بتعامل معاهم بسذاجة قلب للدرجة دى ؟
منكرش إنى كنت براقبهم ، منكرش إنى قعدت فترة كبيرة لحد مااقدرت أعمل move on وأتأقلم ع بُعدهم عنى ، بس مع الوقت إكتشفت إنهم ميستهلوش زعلي ده كله ، اكتشفت إن الواحد كل مابيكبر وينضج بيسأل نفسه هو أنا إزاي كنت بتعامل معاهم بسذاجة قلب للدرجة دى ؟
👌1
المكان اللي بتحس نفسك مجبور تبرّر كل حاجة بتعملها وكل صغيرة وكبيرة، أتركه
"لن أنسى تلك الليلة التى قضيتها مُتعبًا من شدة الحُزن والبكاء ، لن أنسى الموقف ولو مر عليه سنين كثيره ، يوم شعرت أننى بلا أهمية ، وأننى عابر ، يوم لم أجد من يسمعنى ويحنو على ألمى رغم كثير إستماعى إليهم قبل أن يطلبوا منى أن أنصت إليهم .. لم يهتم لحُزنى حتى الذين بكيت لوجعهم."
"أيقنت مؤخرًا أن أكبر تأثير على طاقتك وشعورك وحالات مزاجك يكون من الناس الي تخالطهم، بدون مبالغة الناس الطيبة تضيف لحياتك لون آخر دائمًا ما يبقيك على قيد الحياة، حتى في أصعب أيامك.. يارب الأيام الحلوة، والصحبة الي ما تتغير، وتسخير عبادك الصالحين في جميع الطرق التي نسلكها."✨💕
@dr_mando1 🙋🏻♂️
@dr_mando1 🙋🏻♂️
ساعات الحياة بترجع تحطك في نفس الموقف تاني علشان تشوفك لسه حمار و لا إتعلمت .