وإن خانتك اختياراتك فلن يخونك لطفٰ اللّٰه ولن يخذلك.. فاطمئن وقل يا رب
في نصيحه عظيمه أوي قرأتها من شويه بتقول: ''متحكمش على علاقتك مع حد لو ممرتوش بظروف صعبه مع بعض.''
معظم العلاقات بتبان مع أول أزمة، أول وفاة، أول مرض .. قبل كده كله حبيبك كله جدع وكله صحابك.
معظم العلاقات بتبان مع أول أزمة، أول وفاة، أول مرض .. قبل كده كله حبيبك كله جدع وكله صحابك.
كان الرسول ﷺ إن ضاقت دنياه يردّد:
" يا حيّ يا قيّوم برحمتك استغيث، أصلح لي شأني كلّه ولا تكلني إلى نفسي طرفة عينْ ".
" يا حيّ يا قيّوم برحمتك استغيث، أصلح لي شأني كلّه ولا تكلني إلى نفسي طرفة عينْ ".
❤1
يقول علي بن أبي طالب:
إذا ألهمك ربك الاستغفار فاعلم أنه يريد أن يغفر لك♥️✨
إذا ألهمك ربك الاستغفار فاعلم أنه يريد أن يغفر لك♥️✨
❤1
انا عايز الشتا وإكتئابه لوسمحت لإني مش قد سعادة الصيف دي كلها.
اللهُم بشرني و بشر كاتب لا حول و لا قوة إلا بالله بفرحة تجعله يسجد باكياً .
ظروفك الخاصة لك وحدك ، وأدبك في الكلام
حق للجميع ، لا تخلط مشاكلك وظروفك
النفسية بتعاملك مع الآخرين .
حق للجميع ، لا تخلط مشاكلك وظروفك
النفسية بتعاملك مع الآخرين .
"لا شيء يؤذي الروح أكثر من بقائها عالقة في مكانٍ لا تنتمي إليه."
مالك؟
- مش عارف، مبقتش مبسوط، ومبقتش زعلان.. مفيش حاجة بتحصل، كُل حاجة هي هي، وبقت أسوأ، مينفعش أقف وانهار واعيط لأن محدش هيطبطب عليا، وفي نفس الوقت أنا محتاج اسمع كلام يطمني، مهما أحكيلك مش هحكيلك اللي حاسس بيه بالضبط، لأني مش فاهم، بس أقدر أقولك إني تعبت، ونفسي معجزة تحصل.
- مش عارف، مبقتش مبسوط، ومبقتش زعلان.. مفيش حاجة بتحصل، كُل حاجة هي هي، وبقت أسوأ، مينفعش أقف وانهار واعيط لأن محدش هيطبطب عليا، وفي نفس الوقت أنا محتاج اسمع كلام يطمني، مهما أحكيلك مش هحكيلك اللي حاسس بيه بالضبط، لأني مش فاهم، بس أقدر أقولك إني تعبت، ونفسي معجزة تحصل.
لم أر في حياتي جمالٍ كالذي رأيته في مقولة الشيخ الشعراوي عن الصبر عندما قال: حذاري أن تملّ من الصبر فلو شاء لحقق لك مرادك في طرفة عين، هو لا تخفى عليه دموع رجائك ولا زفرات همك، هو لا يعجزه إصلاح حالك وذاتك لكنه يحب السائلين بإلحاح.. أليس هو القائل: "إنِي جزيتهم اليوم بما صبروا."
متقولش سرك لحد عشان كل حد عنده بيست ومن بيست لبيست تبقى انتَ لبست .
بوست مهم عن صحاب الكلية ...
شوفو البوست من هنا وتابعونا 🤎🤎
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=323981686033649&id=101597468272073
شوفو البوست من هنا وتابعونا 🤎🤎
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=323981686033649&id=101597468272073
Facebook
Log in or sign up to view
See posts, photos and more on Facebook.
💔1
ومَن استعان بحَولي وقُوتي .. أَلَنتُ لهُ الحديد
" لا حول ولا قوة إلا بالله "
" لا حول ولا قوة إلا بالله "
في علم النفس :
سبب عدم قدرتك على إخراج شخص من تفكيرك، هو أن الشخص ذاته يفكر بك..!
سبب عدم قدرتك على إخراج شخص من تفكيرك، هو أن الشخص ذاته يفكر بك..!
👍1
قاعد أنت ماسك تليفونك تطلع من app ل app مستني حد معين يكلمك ، بس محدش هيكلمك .