كلمات
10.5K subscribers
647 photos
3 videos
166 links
Postz
Download Telegram
زعلان ليه مش قولنّا ربّ الخير لاَ يأتِي إلّا بالخير.. استبشر خيراً وقول يا رب❤️
النهاردة هتلاقيها اتحلت من غير اى ترتيب و عوض ربنا جالك اطمن وقول يارب
‏الفراغ بيضخم المشاعر سواء مشاعر الحب أو الحزن والاحتياج ،عشان كدة إوعى تقيم مشاعرك وقت الفراغ لو مفيش عندك هدف في حياتك ولا شئ يشغلك..مشاعرك هتقدر تخدعك بسهولة
مشاعرك الحقيقية هتبان لما تكون مستقر في حياتك ومتزن وعندك هدف شاغلك ومالي وقتك.ساعتها هتقدر تقيمها صح وتفهم نفسك أكتر.
‏"لا يوجد شخص في روحي أعزّ عليّ من أبي."
1
رتبهم:
(حب-صحه-فلوس-كرامه)
-إجابتك تدل على مدى نضجك وفهمك للحياة.
وإن خانتك اختياراتك فلن يخونك لطفٰ اللّٰه ولن يخذلك.. فاطمئن وقل يا رب
‏في نصيحه عظيمه أوي قرأتها من شويه بتقول: ''متحكمش على علاقتك مع حد لو ممرتوش بظروف صعبه مع بعض.''
معظم العلاقات بتبان مع أول أزمة، أول وفاة، أول مرض .. قبل كده كله حبيبك كله جدع وكله صحابك.
‏كان الرسول ﷺ إن ضاقت دنياه يردّد:

" يا حيّ يا قيّوم برحمتك استغيث، أصلح لي شأني كلّه ولا تكلني إلى نفسي طرفة عينْ ".
1
‏استبشر خيراً ، سيأتيك أجمل مما تتخيل .
‏يقول علي بن أبي طالب:
إذا ألهمك ربك الاستغفار فاعلم أنه يريد أن يغفر لك♥️
1
انا عايز الشتا وإكتئابه لوسمحت لإني مش قد سعادة الصيف دي كلها.
اللهُم بشرني و بشر كاتب لا حول و لا قوة إلا بالله بفرحة تجعله يسجد باكياً .
‏ظروفك الخاصة لك وحدك ، وأدبك في الكلام
حق للجميع ، لا تخلط مشاكلك وظروفك
النفسية بتعاملك مع الآخرين .
‏"لا شيء يؤذي الروح أكثر من بقائها عالقة في مكانٍ لا تنتمي إليه."
‏"عسانا نلتقي بأمنياتنا في عرفات!"
‏مالك؟
‏- مش عارف، مبقتش مبسوط، ومبقتش زعلان.. مفيش حاجة بتحصل، كُل حاجة هي هي، وبقت أسوأ، مينفعش أقف وانهار واعيط لأن محدش هيطبطب عليا، وفي نفس الوقت أنا محتاج اسمع كلام يطمني، مهما أحكيلك مش هحكيلك اللي حاسس بيه بالضبط، لأني مش فاهم، بس أقدر أقولك إني تعبت، ونفسي معجزة تحصل.
لم أر في حياتي جمالٍ كالذي رأيته في مقولة الشيخ الشعراوي عن الصبر عندما قال: حذاري أن تملّ من الصبر فلو شاء لحقق لك مرادك في طرفة عين، هو لا تخفى عليه دموع رجائك ولا زفرات همك، هو لا يعجزه إصلاح حالك وذاتك لكنه يحب السائلين بإلحاح.. أليس هو القائل: "إنِي جزيتهم اليوم بما صبروا."
متقولش سرك لحد عشان كل حد عنده بيست ومن بيست لبيست تبقى انتَ لبست .
بوست مهم عن صحاب الكلية ...

شوفو البوست من هنا وتابعونا 🤎🤎

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=323981686033649&id=101597468272073
💔1
‏ومَن استعان بحَولي وقُوتي .. أَلَنتُ لهُ الحديد

" لا حول ولا قوة إلا بالله "