مبدورش ورا حد انا ببقي قاعده وبلاقي تفاصل التفاصيل جتلي لحد عندي ليه عشان أنا بركه
العِتاب محبّة لكن كُتره مزلّة، وأي حاجة بتزيد عن حدّها بتمسّخ، عشان كدا أنا ضد إنّك تعاتب الشخص على نفس الحاجة أكتر من مرة، لإن مَفيش حد مش واخد باله طول الوقت، هُمّا واخدين بالهُم وعارفين بيعملو إيه كويّس، وبما إن زعلنا مش مُهم عندهم ما بيتجنّبوش الحاجة اللي بتضايقنا وبيكرروها، وزي ما العِتاب محبّة للي قُدّامك الانسحاب برضو محبّة لنفسك.. ولا إنتَ نفسك مش غالية عندك؟
خد بالك ان الحواجز بتتبني بالتدريج ومن غير حتي ما تحس بيها لحد متلاقي نفسك فجأة مش عارف تتعامل مع الشخص اللي قدامك ازاي مش عارف تكلمه مش عارف تحكيله بتفكر ف كل كلمة قبل متقولها ودي اسوء حاجة ممكن اي حد يمر بيها.
كل واحد فينا محتاج حد يحسسه انه فخور بيه لمجرد انه بيحاول مش عشان حقق حاجه او نجح في حاجه.الدعم المستمر والحنية فكل الأوقات عظيم ومش بيعملهم إلا الناس العظيمة وبيخلق حب وثقة في النفس ملهاش حدود بتخليك تبقي عايز تجيب حته من السما للشخص ده وتقوله ثقتك في محلها وشكرا لوجودك معايا.
﴿لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ﴾.. دايماً قدرتك على "الصبر"، و"التجاوز" هتبقى على قد الشيلة.. لا أكتر ولا أقل.. مهما كان حجم وصعوبة "الظرف" لو ماكُنتش قده أو هتعديه أو هيمر ماكنش ربنا هيحطك فيه من أساسه.. ربك رب العطا بيبعت البرد على قد الغطا.
Forwarded from قلم رصاص ✏
خليكوا فاكرين ان الغرض الاساسى من اى علاقه سواء حب او صحاب او غيره هى انها تخليك مبسوط و تخفف عنك هموم الدنيا انت مش مجبر على استمرار اى علاقه بتاذيك حتى لو ١٪ لاى سبب.
الواحد نفسه يوقف شبابه لحد ما الدنيا تتعدل قاعدين بنكبر على الفاضى
بحق اذان الفجر🖤
"يا قاضي الحاجات اقضِ حوائجنا بقدرتك، اللهم يسر ولا تعسر علينا".🖤
"يا قاضي الحاجات اقضِ حوائجنا بقدرتك، اللهم يسر ولا تعسر علينا".🖤
العائلة أولأ ،ثم الأقربون قلبآ لا دمآ ثم أصدقاء المواقف لا السنين❤👌🏻
زعلان ليه مش قولنّا ربّ الخير لاَ يأتِي إلّا بالخير.. استبشر خيراً وقول يا رب❤️
النهاردة هتلاقيها اتحلت من غير اى ترتيب و عوض ربنا جالك اطمن وقول يارب
الفراغ بيضخم المشاعر سواء مشاعر الحب أو الحزن والاحتياج ،عشان كدة إوعى تقيم مشاعرك وقت الفراغ لو مفيش عندك هدف في حياتك ولا شئ يشغلك..مشاعرك هتقدر تخدعك بسهولة
مشاعرك الحقيقية هتبان لما تكون مستقر في حياتك ومتزن وعندك هدف شاغلك ومالي وقتك.ساعتها هتقدر تقيمها صح وتفهم نفسك أكتر.
مشاعرك الحقيقية هتبان لما تكون مستقر في حياتك ومتزن وعندك هدف شاغلك ومالي وقتك.ساعتها هتقدر تقيمها صح وتفهم نفسك أكتر.