كلمات
10.5K subscribers
647 photos
3 videos
166 links
Postz
Download Telegram
‏- رسالة

مادمت لم تخطيء بحق أحد
دع الناس يرونك كما يريدون لا تهتم ."❤️
إشارة لك:
ستنتهي الأيام العجاف وستبدأ أيام الفرج قريباً..
فابشر وقل يا رب❤️
‏"يا ملائكتي اقضوا حاجة عبدي الليلة، فقد غلب يقينه قدري."

يارب ارزقنا هذا النداء
‏الشيطان أحد أكبر أهدافه إنه يوريك المُر في النعم اللي حواليك!
👍1
‏ماتعسّرت إلا وتيسرت ، وما ضاقت إلا فُرجت
‏لمّا تسمع كلمة "سند" مين اللي يتبادر لذهنك ؟
إشارة لك:
هتحصل حاجة الشهر دا تخليك أسعد إنسان في الدنيا كلها.. فابشر وقل يا رب
‏لك مني ما أراه منك ، أنا ذو ودً لمن دام وده ."
Forwarded from قلم رصاص
"أُمي الوحيدة التي تعلم أنّ أمتناعي عن أكلتي
المُفضلة لا علاقة له بالشبع بل بالحزن، وأنّ
نومي الكثير ليس له علاقة بالشعور بالنعاس بل
بسبب الأنطفاء، فقط وحدها مَن تعلم أنّ
صوتي المُنخفض وتحيتي الهادئة فور دخولي
المنزل تعني أن يومي كان سيئًا ..
أُمي وحدها تعلم إنني أتحدث كثيرًا لكنني في
الحقيقة لا أقول شيئًا، هيَّ وحدها تعرف أنّ
تلك الأبتسامة الخجولة حُب وأنّ تلك اللمعة
فراق وأنّ اللامبالاة إشتياق وأنّ رحيلي يعني
نسيان ..
أُمي الوحيدة التي تخاف من نفسي عليَّ، تخاف
سكوتي، تخاف شرودي .. هي َّالوحيدة التي
تكون على أستعداد بأن تحرق نفسها لكي تُنير
دربي وهيَّ الوحيدة التي شهدت أنكساراتي،
هزائمي، ونجاحاتي، هيَّ الوحيدة التي تعرف أنّ
الطريق لم يكن سهلًا أبدًا".
"‏يزيد حبي للشخص عندما اراه يميزني عن غيري بكلامه بتصرفاته وبأبسط الاشياء."
اتصالحو يا جماعة
روحوا قولوا "انا اسف انا عارف انى غلطت"
"حقك عليا معنديش أغلى منك"
"والله يِعز عليا نفضل كدا"
اتصالحوا واتأسفوا واعتذروا واتنططوا لو حد بتحبوه زعلان منكم وانتوا غلطانين، الاعتذار عمره ما هيقلل من قيمتك ولو شخص بتحبه هيتصالح بسرعة و بيكون مستنى الكلمة منك على أحر من الجمر.
اتصالحوا العمر قصيرة وانهاردة سوا بكرا لوحدنا..
الحياة دايمًا بتجبرني وعُمر ما كان عندي رفاهية الاِختيار؛ أُجبرتني أتجاهل حاجات كتير كانت أول اِهتماماتي، أُجبرتني أغيّر من طباعي وأبطّل طيبتي الزايدة عشان ما تتفهمش هبل، أُجبرتني أبعد عن الناس وما أثقش في وعودهُم بسبب كم الخذلان اللي شوفته، حاجات كتير كُنت مُجبر عليها رغم إنّي ما كُنتش طمعان في كتير، أنا كُنت عايز أعيش في هدوء وسلام وبس، لكن لا الناس ولا الحياة سابوني في حالي .
انا بحط ايدي علي بوءي وانا بضحك مش عشان انا كيوت لا عشان شكلي بيبقي وحش وانا بضحك
لو القعدة وحشة .. قوم
لو المكالمة اللي جايلك هتوجعك وتتعبك ...ماتردش!
لو المشوار مش عاجبك ومش مرتاح .. ماتروحش!
لو حسيت أنك بتعافر لوحدك في علاقة مش صحية .. أمشي.

أنت مش مجبر أنك تتأقلم على وضع أنت مش عايزه
أو تيجي على نفسك وتفرض عليها حاجات أنت مش حاببها، و مش مرتاح فيها، من حقك ترتاح وتحب نفسك.
‏انا بحترم كل انسان قرر يتخلص من علاقه ما في حياته علشان بتسببله آذي مهما كانت بقي قد ايه العلاقه دي مهمه والشخص غالي بشوف الشخص اللي بيقدر ياخد القرار ويعدي الفتره الصعبه اللي هيمر بيها انه شخص قوي كفايه ومؤمن بنفسه وبيحترمها ومدرك ان مفيش حد من حقه يشوهله نفسيته مهما كان هو مين
نفسيـــا:
نشرت إحدى المواقع سؤالاً..
ماذا لو إلتقيت بنفسك في الطريق ..؟

فعلقت فتاة : سوف أوسعها ضرباً ثم أجلس إلى جانبها وأبكي معها..
وعلق شخص آخر : سوف أتجاهلها وكأني ما رأيتها وأمضي في طريقي ..
-ماذا عنك أنت ايها القارئ..؟؟؟
لو قابلت نفسك في الطريق ماذا ستفعل؟؟؟
يوم عرفة7/19 💛
عيدالأضحى7/20 🐑
اللهم بلغنا يوم عرفة وأيام العيد ونحن في أحسن حال.