مش لازم تشرب من البحر عشان تتاكد أنه مالح
متضيعش وقتك ومجهودك على حاجات واضح إنها لا تناسبك ولا تنفعك ولا هتسعدك ولا هتديلك قيمتك 🤍.
متضيعش وقتك ومجهودك على حاجات واضح إنها لا تناسبك ولا تنفعك ولا هتسعدك ولا هتديلك قيمتك 🤍.
لو لقيتنى بعدت عنك مره واحده رغم انك اقرب حد ليا اعرف انى زهقت م المعافره وجبت اخري.
خليك متأكد ان ربنا شايلك الخير مهّما إتاخر ،ادعي بس يديك الصبر الجميل لحد ما تشوفه !
"انا لو رجع بيا الزمن تانى في حاجات كتير مكنتش هعملها، ف ناس كنت اتمنى مقابلهمش فى حياتى او يكون بينا اى تعامل، ف صدف كنت اتمنى انها متحصلش ودعوات كتير كنت بدعيها بلهفه مكنتش هدعيها من الاساس، مكنتش هتعشم ف حد، وكنت هفكر ف حاجات كتير قبل ما اعملها بتلقائيه وحُسن نيه".
“سيعوضك الله عن كل هذا العبء الذي حملته وحدك في هذه الحياة، سيعوضك عن كل ألم قاومته دون أن تتكلم، سيعوضك عن كل الأشياء التي لم تخبر أحدًا عنها.”
هتلاقي نفسك حواليك ناس كتير جداً ومعارف أكتر ومصاحب طوب الأرض ويعرفوك وهتلاقي نفسك بردو ف الأخر مش عارف ترضي الكُل والأوحش من ده كُله أن برغم كُل إللي حواليك دول هتلاقي نفسك وحيد ومش عارف تفضفض معا حد ومحدش حاسس بـ إللي فيك خالص 🥺
Forwarded from قلم رصاص ✏
"أُمي الوحيدة التي تعلم أنّ أمتناعي عن أكلتي
المُفضلة لا علاقة له بالشبع بل بالحزن، وأنّ
نومي الكثير ليس له علاقة بالشعور بالنعاس بل
بسبب الأنطفاء، فقط وحدها مَن تعلم أنّ
صوتي المُنخفض وتحيتي الهادئة فور دخولي
المنزل تعني أن يومي كان سيئًا ..
أُمي وحدها تعلم إنني أتحدث كثيرًا لكنني في
الحقيقة لا أقول شيئًا، هيَّ وحدها تعرف أنّ
تلك الأبتسامة الخجولة حُب وأنّ تلك اللمعة
فراق وأنّ اللامبالاة إشتياق وأنّ رحيلي يعني
نسيان ..
أُمي الوحيدة التي تخاف من نفسي عليَّ، تخاف
سكوتي، تخاف شرودي .. هي َّالوحيدة التي
تكون على أستعداد بأن تحرق نفسها لكي تُنير
دربي وهيَّ الوحيدة التي شهدت أنكساراتي،
هزائمي، ونجاحاتي، هيَّ الوحيدة التي تعرف أنّ
الطريق لم يكن سهلًا أبدًا".
المُفضلة لا علاقة له بالشبع بل بالحزن، وأنّ
نومي الكثير ليس له علاقة بالشعور بالنعاس بل
بسبب الأنطفاء، فقط وحدها مَن تعلم أنّ
صوتي المُنخفض وتحيتي الهادئة فور دخولي
المنزل تعني أن يومي كان سيئًا ..
أُمي وحدها تعلم إنني أتحدث كثيرًا لكنني في
الحقيقة لا أقول شيئًا، هيَّ وحدها تعرف أنّ
تلك الأبتسامة الخجولة حُب وأنّ تلك اللمعة
فراق وأنّ اللامبالاة إشتياق وأنّ رحيلي يعني
نسيان ..
أُمي الوحيدة التي تخاف من نفسي عليَّ، تخاف
سكوتي، تخاف شرودي .. هي َّالوحيدة التي
تكون على أستعداد بأن تحرق نفسها لكي تُنير
دربي وهيَّ الوحيدة التي شهدت أنكساراتي،
هزائمي، ونجاحاتي، هيَّ الوحيدة التي تعرف أنّ
الطريق لم يكن سهلًا أبدًا".