في أيّامكم الثقيلة تذكّروا دائمًا مقولة ابن القيم ؛
"لو كشف الله الغطاء لعبده، وأظهر له كيف يدبر له أموره ، وكيف أن الله أكثر حرصًا على مصلحة العبد من العبد نفسه ، وكيف أنه أرحم به من أمه لذاب قلب العبد محبةً لله ، ولتقطّع قلبه شكرًا لله!"
"لو كشف الله الغطاء لعبده، وأظهر له كيف يدبر له أموره ، وكيف أن الله أكثر حرصًا على مصلحة العبد من العبد نفسه ، وكيف أنه أرحم به من أمه لذاب قلب العبد محبةً لله ، ولتقطّع قلبه شكرًا لله!"
هقولكوا سر مجرباه كتير اوي و اشكروني بعدين
كل ما اروح اشتري اكل البيت من السوبر ماركت و انا خارجة اقول " الحمد لله الذي رزقني من دون حول لي ولا قوة ،الحمد لله الذي اطعمني و سقاني و كفاني و آواني "
و حرفياً اي مبلغ دفعته بييجي بداله بعدها علي طول 🙌🏽❤️
كل ما اروح اشتري اكل البيت من السوبر ماركت و انا خارجة اقول " الحمد لله الذي رزقني من دون حول لي ولا قوة ،الحمد لله الذي اطعمني و سقاني و كفاني و آواني "
و حرفياً اي مبلغ دفعته بييجي بداله بعدها علي طول 🙌🏽❤️
" ماهانش عليا " ؟
بحِس اللي دائما بيقول الجُملة دي شايل جواه حُب كبير !
ماهانش عليا أشوفك متضايق وأسيبك مِن غير ما أراضيك، ماهانش عليا أعرف أنك بتحب الحاجة الفُلانية و مجبهاش، مهانش عليا أسيبك تروح المشوار ده لوحدك عشان أكون معاك أشجعك، ماهانش عليا أكُل وانتَِ مُش موجود فـَ قُلت أستناك لما تيجي ناكُل سوى !
شعور حِلو لما يكون في حياتنا أشخاص مانهونش عليهُم، والحقيقة أن الشخص الحنين هوا اللي بيكسب دائمًا ! ♥️
بحِس اللي دائما بيقول الجُملة دي شايل جواه حُب كبير !
ماهانش عليا أشوفك متضايق وأسيبك مِن غير ما أراضيك، ماهانش عليا أعرف أنك بتحب الحاجة الفُلانية و مجبهاش، مهانش عليا أسيبك تروح المشوار ده لوحدك عشان أكون معاك أشجعك، ماهانش عليا أكُل وانتَِ مُش موجود فـَ قُلت أستناك لما تيجي ناكُل سوى !
شعور حِلو لما يكون في حياتنا أشخاص مانهونش عليهُم، والحقيقة أن الشخص الحنين هوا اللي بيكسب دائمًا ! ♥️
يارب و إنت بتوزع العوض و جبر الخواطر ع عبادك وزع علينا فرحه و راحة بال تشبه كرمك ..❤
أنا متصالح جدا مع فكرة إن فيه ناس هحبهم ومش هيبقوا ليا ، مع فكره إن فيه أصحاب هيختفوا فجأة ومن غير سبب ،مع فكرة إن ناس بتكرهلي الخير ومش عايزة تشوفني ناجح ،مع فكرة اني لوحدي مهما كان حواليا ناس ،مع فكرة إني مش هعرف أكره أول حب في حياتي..بس للأسف لسة بزعل واتوجع من الحاجات دي !
فى ليلة الجمعة 🌷
اللهم إنا نسألك راحة في البدن، وراحة في القلب، وراحة في النفس، واجعل لنا من كل ضيق مخرجًا، ومن كل هم فرجًا، ومن كل دعاء قبول واستجابة 🧡
اللهم إنا نسألك راحة في البدن، وراحة في القلب، وراحة في النفس، واجعل لنا من كل ضيق مخرجًا، ومن كل هم فرجًا، ومن كل دعاء قبول واستجابة 🧡
الجو في الساحل دلوقتي تحفة ياجماعه بجد فايتكم كتير لازم تروحوا وتاخدونى معاكم والنبي.
الذوق والرد اللطيف وجبر الخاطر لاعلاقه لهم بحبك لمن أمامك ، دى تربية سليمة ليس أكثر
"لا أعتقد أنَّ هناك صفة إنسانية أجمل من الحنيَّة ورِقَّة القلب، رِقَّة القلب نعمة، طيب الكلام نعمة، واللسان الجميل نعمة، أن تفكِّر ألف مرَّة قبل كل كلمة تنطق بها نعمة، أن ترفض قول أي شيء يمكن يسبب حزن الشخص الذي أمامك ولو بقدرٍ بسيط نعمة، الذوقيات ليست بالمال ولا بأي مظهر خارجي، الذوقيات إحساس وتعامل جميل، أن تأخذ في اعتبارك طبيعة الناس وتختَر تصرفاتك تلك نعمة كبيرة، الحدود مع أي شخصٍ غريب نعمة، الحدود في الكلام والتصرفات.. فاللهم اجعلنا خفافًا، واجعل ألسنتنا خفيفة، فَطيب الكلام والفعل كنز في هذه الحياة."