كلمات
10.5K subscribers
647 photos
3 videos
166 links
Postz
Download Telegram
ستشهد أصابعك يوم القيامة أنك اليوم صليت على سيدنا مُحمد و إستغفرت .
‏" سامح لكن لا تثق مرتين ."
‏قولى الآية اللي بتقولها لنفسك..
‏لما بتكون في أسوء حالاتك ♦️.
‏”أحلى دعوة سمعتها: "عساك كل مانويت خير قويت".. تخيّل لو استجيبت هالدعوة! وكل مانويت تسوي شيء تقدر عليه ويروح منك قلّ الحيلة والضعف، يا الله على جمال الدعوة.” ♥️
Forwarded from شيزلونج ..
أنا حرفيًا ما بنساش؛ ما بنساش حد تعمّد التقليل منّي، ما بنساش كلمة وحشة إتقالتلي ولا نظرة ضايقتني ولا رد فعل ما عجبنيش، ما بنساش مين ما عملش إيه وقت ما كان مفروض يعمل، ومين عمل إيه لما ما كونتش مستنّي منه دا، أنا ما بنساش أي موقف إتخذلت فيه، ومهما رجعت مع أى حد عادى وزى الأول بفضل فاكر ومدوّن لكل واحد في السجل بتاعه، ودي حاجة مالهاش عِلاقة بسواد القلوب؛ أنا بسامح بس ما بنساش.
لا تكن سبب في قهر أحد فيظل طوال عمره كلما أتت سيرتك يردد:
حسبي الله ونعم الوكيل!
💔2
اذكروا " أبي" في دعواتكم
ف والله كان طيباً، هيّناً، ليّناً، لم يؤذِ أحداً .. 🤍
👍2
- مقولتليش اعمل ايه في الموضوع اللي حكيتلك عليه من شوية
--
انا عارِف ان طاقتك خلصِت بس ربنا هيجبر بخاطرك قُريب واللهِ " اطمِن " وقول يارب ❤️
‏في أيّامكم الثقيلة تذكّروا دائمًا مقولة ابن القيم ؛

"لو كشف الله الغطاء لعبده، وأظهر له كيف يدبر له أموره ، وكيف أن الله أكثر حرصًا على مصلحة العبد من العبد نفسه ، وكيف أنه أرحم به من أمه لذاب قلب العبد محبةً لله ، ولتقطّع قلبه شكرًا لله!"
هو الرد المناسب لكلمة بحبك، شكرًا ولا ربنا يخليك؟!
‏"نسألك العوض عن أيامًا مَرت؛ و أنت وحدك تعلم كيف مَرت."
‏هقولكوا سر مجرباه كتير اوي و اشكروني بعدين
كل ما اروح اشتري اكل البيت من السوبر ماركت و انا خارجة اقول " الحمد لله الذي رزقني من دون حول لي ولا قوة ،الحمد لله الذي اطعمني و سقاني و كفاني و آواني "
و حرفياً اي مبلغ دفعته بييجي بداله بعدها علي طول 🙌🏽❤️
" ماهانش عليا " ؟
بحِس اللي دائما بيقول الجُملة دي شايل جواه حُب كبير !

ماهانش عليا أشوفك متضايق وأسيبك مِن غير ما أراضيك، ماهانش عليا أعرف أنك بتحب الحاجة الفُلانية و مجبهاش، مهانش عليا أسيبك تروح المشوار ده لوحدك عشان أكون معاك أشجعك، ماهانش عليا أكُل وانتَِ مُش موجود فـَ قُلت أستناك لما تيجي ناكُل سوى !

شعور حِلو لما يكون في حياتنا أشخاص مانهونش عليهُم، والحقيقة أن الشخص الحنين هوا اللي بيكسب دائمًا ! ♥️
يارب و إنت بتوزع العوض و جبر الخواطر ع عبادك وزع علينا فرحه و راحة بال تشبه كرمك ..
‏أنا متصالح جدا مع فكرة إن فيه ناس هحبهم ومش هيبقوا ليا ، مع فكره إن فيه أصحاب هيختفوا فجأة ومن غير سبب ،مع فكرة إن ناس بتكرهلي الخير ومش عايزة تشوفني ناجح ،مع فكرة اني لوحدي مهما كان حواليا ناس ،مع فكرة إني مش هعرف أكره أول حب في حياتي..بس للأسف لسة بزعل واتوجع من الحاجات دي !
اي حد فوق ال25. يديني نصيحه تحت مسمي متغلطش غلطتي. 💙
البوست بجد والله
فى ليلة الجمعة 🌷
اللهم إنا نسألك راحة في البدن، وراحة في القلب، وراحة في النفس، واجعل لنا من كل ضيق مخرجًا، ومن كل هم فرجًا، ومن كل دعاء قبول واستجابة 🧡
إشارة لك:
جايلك فرحة كبيرة مثل فرحة لقاء يعقوب بيوسف.. ابشر وقل يا رب